Perkhidmatan SEO Terbaik Di Pakistan

Oleh kerana Google menyatukan penunjuk Core Web Vital dalam pengiraannya pada tahun 2021, saat ini lebih penting daripada waktu lain, dan anda memerlukan laman web anda untuk menyusun secepat yang diharapkan. Dengan “mobile-first” Google, anda ingin memastikan bahawa versi mudah alih laman web anda dimuat dengan sangat cepat.

Sebagai tambahan kepada perubahan baru pada algoritma, Google juga mengesahkan bahawa mereka akan menggunakan halaman "(Accelerated Mobile Page) AMP" Anda untuk menghitung skor metrik "kehidupan web teras" anda, bukan halaman mudah alih atau desktop anda. Oleh kerana halaman AMP biasanya mendapat skor "pengalaman halaman" yang tinggi, mungkin bagi kepentingan anda menggunakan pengoptimuman AMP untuk meningkatkan kelajuan mudah alih laman web anda.

Anda perlu mengetahui mengenai pelaksanaan AMP untuk pengoptimuman mudah alih untuk meningkatkan prestasi dan kedudukan laman web pada peranti mudah alih.

Apa itu AMP?

Google mencirikan AMP sebagai "struktur HTML sumber terbuka yang ditingkatkan untuk teliti web serbaguna yang bertujuan untuk membantu memuatkan halaman dengan lebih cepat." Menurut Instapages, "lebih dari 1.5 miliar halaman AMP telah dibuat [April 2021], dan lebih dari 100 titik analisis terkemuka, teknologi iklan, dan penyedia CMS menyokong format AMP."

Anda mungkin tertanya-tanya bagaimana menggunakan AMP untuk mempercepat masa memuatkan halaman mudah alih, terutamanya apabila mereka mempunyai kandungan yang kaya seperti fail audio atau video, infografik, atau PDF. Seperti yang dijelaskan oleh Search Engine Journal: “AMP adalah bentuk barebones dari laman web yang serba boleh. Kandungan yang dipaparkannya penting, tetapi menghilangkan semua faktor yang mempengaruhi kelajuan dan prestasi laman web . "

Melaksanakan AMP untuk pengoptimuman mudah alih juga dapat meningkatkan keseluruhan penglibatan dan prestasi halaman mudah alih. Halaman AMP dimuat hampir seketika, sehingga memberikan pengalaman yang lebih lancar dan lebih menarik untuk laman web pengguna di peranti mudah alih. Ini adalah contoh Jurnal Mesin Pencari yang disediakan untuk menunjukkan perbezaan antara halaman mudah alih dengan dan tanpa AMP: Contoh menunjukkan perbezaan antara halaman mudah alih Guardian dan pengoptimuman mudah alih menggunakan AMP.

Halaman di sebelah kiri adalah halaman mudah alih The Guardian, sementara halaman di sebelah kanan menggunakan AMP untuk pengoptimuman mudah alih. Walaupun perbezaan antara kedua-dua halaman ini tidak begitu jelas, namun wujud. Sebagai contoh, halaman mudah alih di sebelah kiri mempunyai bar navigasi yang lebih kuat. Walau bagaimanapun, bar navigasi halaman AMP di sebelah kanan lebih mudah, tetapi butang perkongsian sosial lebih menonjol di bahagian bawah halaman.

Adakah AMP baik untuk SEO?

Ini nampaknya sangat jelas, namun AMP dapat membantu penumpukan halaman laman lebih cepat di telefon bimbit. Juga, jika halaman anda dimuat lebih cepat daripada halaman lain, pengguna mungkin lebih cenderung untuk tetap berada di laman web anda dan berinteraksi dengan kandungan anda. Sebaliknya, ini dapat meningkatkan peringkat mudah alih laman web anda-ini merujuk kepada kedudukan pengguna yang mencari di peranti mudah alih dalam hasil mesin pencari. Seperti yang dinyatakan oleh Search Engine Journal, memasukkan peningkatan AMP ke halaman serbaguna di laman web anda, "sangat mungkin untuk memenuhi tetamu anda, yang menyiratkan banyak Google. Dan, jika anda menyukai Google, anda akan mendapat Kedudukan yang lebih tinggi, membawa lebih banyak lalu lintas, dan meningkatkan pendapatan. "

Bilakah menggunakan halaman AMP?

Walaupun pengoptimuman AMP penting untuk membina halaman mudah alih yang dipercepat, mungkin tidak masuk akal bagi semua orang untuk mengintegrasikan AMP ke laman web mereka. Sebelum melaksanakan pengoptimuman AMP, ada beberapa pertimbangan yang perlu dipertimbangkan. Berikut adalah beberapa kebaikan dan keburukan yang perlu dipertimbangkan:

Kelebihan

AMP dapat membantu anda memuatkan laman web anda dengan lebih pantas. Ya, ini adalah kali ketiga saya menyebutnya, tetapi perlu mengulanginya. Halaman AMP rapuh, halus, dan cepat ini menjadikan tetamu anda (dengan pengembangan Google) sangat gembira.

AMP dapat membantu anda meningkatkan kedudukan telefon bimbit anda . Semua perkara yang dipertimbangkan, AMP itu sendiri hanyalah pemboleh ubah kedudukan. Walau bagaimanapun, pengoptimuman AMP dapat meningkatkan masa muat laman web anda, sehingga dapat memberikan kesan positif pada peringkat mudah alih laman web anda. Lebih-lebih lagi, kerana masa memuat yang lebih cepat adalah faktor penunjuk pengalaman halaman kitaran hayat web teras Google, pelaksanaan pengoptimuman AMP untuk halaman mudah alih dapat memberi kesan positif pada peringkat SERP (Search Engine Results Page) anda.

Kekurangan

AMP mungkin berfungsi apabila pelanggan mengetuk varian AMP halaman. Sekiranya dilaksanakan dengan tidak betul, versi AMP halaman anda tidak akan selalu dipaparkan di halaman SERP.

Analisis untuk mengesan data dari halaman AMP masih sangat terhad. Sebagai tambahan kepada sekatan tertentu, AMP juga memerlukan tag lain untuk menyokong Google Analytics, yang perlu disatukan ke semua halaman AMP anda untuk mengumpulkan dan menganalisis data dengan betul. AMP hanya membenarkan satu label iklan setiap halaman. Ya, halaman AMP menyokong iklan, tetapi kerana keterbatasan satu iklan per halaman, potensi pendapatan iklan anda terbatas. Tidak mudah melaksanakan iklan di halaman AMP.

** Baca lebih lanjut: