Bagaimana Insurans Hayat Berfungsi ?

Pelan polisi insurans hayat adalah perjanjian dengan syarikat insurans. Pembekal insurans menawarkan pembayaran sekaligus, yang disebut faedah selamat, kepada penerima apabila kematian tertanggung untuk pembayaran balik. Secara amnya, polisi insurans hayat dipilih berdasarkan keperluan dan juga objektif pemiliknya.

Polisi insurans hayat adalah perjanjian antara anda dan juga syarikat insurans. Pada asasnya, untuk pembayaran balik kos anda, syarikat insurans pasti akan membayar angka bulat yang disebut sebagai faedah selamat kepada penerima setelah kematian anda.

Berkaitan: Apa itu Insurans Hayat Seluruh?

Penerima anda boleh menggunakan wang tunai untuk tujuan apa pun yang mereka pilih. Sering kali ini terdiri daripada membayar kos harian, membayar pinjaman rumah, atau menempatkan anak muda dengan universiti.

Terdapat dua jenis polisi insurans hayat utama: jangka masa dan juga kehidupan yang tidak dapat dipulihkan. Polisi insurans hayat jangka panjang seperti polisi insurans hayat keseluruhan atau polisi insurans hayat global dapat memberikan perlindungan insurans hayat. Sebaliknya, polisi insurans hayat berjangka menawarkan pertahanan untuk jangka masa tertentu.

Bagaimana Mendapatkan Petikan Polisi Insurans Hayat

Menurut Rekod Tindakan Perlindungan Insurans, 15% individu percaya bahawa mereka tidak dapat membayar polisi insurans nyawa. Pada masa yang sama, banyak pelanggan melebih-lebihkan harganya. Petikan adalah percuma. Seorang wakil polisi insurans hayat yang mahir tentu akan memahami firma apa yang cenderung memberikan kadar yang paling berkesan berdasarkan umur, kesejahteraan dan kuantiti perlindungan yang anda mahukan.

Tunggu untuk ditanya mengenai usia, kesihatan, penggunaan rokok, latar belakang kesihatan dan kesejahteraan rumah tangga, dokumen memandu, dan apa-apa aktiviti atau aktiviti riadah yang tidak selamat.

Apabila anda mempunyai sebut harga yang anda suka, anda boleh memulakan permohonan rasmi. Anda menjawab lebih banyak masalah dengan berhati-hati dan membuat permohonan untuk jenis rancangan tertentu, jumlah perlindungan, dan ukuran pelan (jika anda membeli polisi insurans hayat berjangka).

Sebilangan syarikat insurans mungkin meminta pemeriksaan perubatan polisi insurans hayat apabila anda telah menghantar permohonan. Ujian ini boleh berlaku di tempat kediaman, pekerjaan anda, atau dalam beberapa keadaan, di tempat kerja pemeriksaan wilayah.

Pada masa yang diperlukan untuk menyempurnakan aplikasi berbeza secara signifikan antara firma dan juga jenis rancangan.

Cara Memilih Penerima

Penerima polisi insurans hayat adalah individu yang boleh memberi jaminan kepada mangsa yang selamat setelah anda meninggal dunia.

Anda boleh menghubungi beberapa penerima dan juga memilih bahagian mana yang masing-masing akan dapat apabila anda meninggal dunia. Juga, anda harus memasukkan penerima kontinjen yang tentunya akan mendapat faedah yang terselamat sekiranya penerima kunci anda telah meninggal dunia.

Tidak semua orang menamakan individu sebagai penerima. Beberapa nama individu bergantung pada. Dengan mengembangkan jumlah sara hidup yang dapat dicabut dan menyebutnya sebagai penerima polisi insurans hayat, anda dapat menjamin bahawa wang tunai tersebut digunakan sesuai dengan keinginan anda. Sebagai contoh, wang tabung amanah dapat digunakan untuk menjaga anak-anak.

Sekiranya anda memutuskan untuk memanggil seorang yang bergantung kepada penerima rancangan anda, pastikan untuk berurusan dengan peguam untuk mengatur jumlah yang betul. Demikian juga idea yang baik untuk berurusan dengan penganjur ekonomi untuk memastikan bahawa jumlah itu termasuk dalam strategi ekonomi anda yang lebih besar. Penting untuk meningkatkan dan juga memeriksa pilihan penerima anda dengan kerap. Sebagai contoh, peristiwa kehidupan seperti hubungan perkahwinan atau perpisahan dapat mempengaruhi pilihan anda.

Untuk menaik taraf penerima anda, hubungi firma insurans hayat anda dan juga kirimkan pengubahsuaian jenis penerima. Melakukan perubahan hanya akan memberi kesan kepada polisi insurans hayat.