Tekanan mempunyai pelbagai cara untuk mempengaruhi kita secara psikologi. Lebih teruk lagi, ia mempunyai kekuatan untuk mengubah hidup kita sepenuhnya dan menjatuhkan kita dalam beberapa hari. Tekanan menyebabkan otak kita tidak berfungsi, yang mengakibatkan tubuh dan minda kita bertindak balas terhadapnya. Pelbagai gangguan psikologi berlaku dalam diri kita akibat tekanan, dan itu boleh membuktikan maut bagi kehidupan kita.

Kesan psikologi tekanan pada tubuh dan minda manusia :

Tekanan mempengaruhi kita dengan pelbagai cara. Terdapat pelbagai kesan psikologi tekanan pada tubuh dan minda manusia yang akhirnya mengganggu pelbagai aspek kehidupan kita. Beberapa kesan tersebut dinyatakan di bawah:

Kesan tekanan pada kehidupan profesional :

Kehidupan profesional memerlukan kita melakukan yang terbaik di tempat kerja dan mengekalkan kecekapan di tempat kerja . Untuk mengetahui bagaimana tekanan mempengaruhi kita secara psikologi, seseorang harus tahu bahawa itu membuat kita kehilangan semua motivasi kita dan membuat kita ketinggalan daripada rakan sebaya kita. Setiap pekerja atau pekerja diharapkan dapat bekerja keras, tetap termotivasi, dan melakukan yang terbaik untuk menjayakan syarikat dan usaha mereka. Walau bagaimanapun, seseorang yang tertekan sebenarnya boleh kehilangan pekerjaan kerana faktor-faktor yang disebabkan olehnya. Sebagai contoh, seorang ibu tunggal bekerja di syarikat yang mempunyai reputasi baik dan merupakan pekerja yang hebat. Malangnya, dia terperangkap dengan beberapa dokumen perceraiannya yang membuatnya sangat tertekan. Ini menyebabkan dia bimbang dengan keadaannya sekarang yang perlahan-lahan menariknya ke dalam kemurungan. Oleh kerana itu, dia sering kali merasa putus asa, kecewa, demotivasi, dan lesu. Penampilannya merosot di tempat kerjanya dan bosnya sama sekali tidak senang dengannya.

Ringkasan: Situasi seperti ini banyak mempengaruhi kehidupan profesional, yang mengakibatkan pengurangan kesihatan mental dan kecekapan di tempat kerja. Tekanan lebih daripada sekadar membimbangkan sesuatu, ia adalah keseluruhan proses yang perlahan-lahan merosakkan kehidupan seseorang.

Kesan tekanan pada kehidupan peribadi :

Manusia saling berkaitan dengan pelbagai jenis hubungan peribadi. Di rumah, kami adik beradik, ibu bapa, atau saudara-mara yang lain. Di luar rumah, kami adalah rakan, rakan sekerja , kenalan, dan rakan kongsi. Setiap orang yang ada hubungan dengan kami, menjaga hubungan dengan kami. Hubungan seperti itu menolong kita bahagia, diterima, berhubung, dan disayangi. Dan semua hubungan bahagia ini boleh terjejas sekiranya tekanan berlaku dalam hidup kita. Sekiranya kita tidak menangani stres dengan segera, ia boleh terus merosakkan kehidupan peribadi kita dengan cara yang kita boleh merosakkan atau bahkan memutuskan ikatan tersebut akibat pelbagai gejala masalah psikologi.

Contohnya, tekanan boleh menyebabkan gejala kegelisahan pada seseorang. Dan salah satu gejala kegelisahan adalah menarik diri dari situasi sosial kerana merasa terharu atau panik . Kebimbangan sosial juga boleh dicetuskan dalam sekumpulan orang. Oleh kerana itu, orang itu mungkin berhenti bergaul dengan rakannya atau terus berhubungan dengan mereka yang boleh mengakibatkan persahabatan yang lemah. Orang yang tertekan juga boleh menjadi pasangan yang tidak baik

yang boleh menyebabkan mereka melemahkan hubungan mereka dengan orang yang mereka sayangi.

Ringkasan: Tekanan mempunyai peranan yang lebih besar dalam mempengaruhi kehidupan peribadi jadi ini adalah bagaimana tekanan mempengaruhi kita secara psikologi. Adalah lebih baik dan lebih bijak untuk menyelesaikannya lebih awal.

Kesan tekanan terhadap kehidupan akademik :

Kehidupan akademik kita telah menjadi satu yang sibuk. Kita semua pasti ingat betapa banyak tekanan yang ditanggung oleh pengajar dan ibu bapa kita untuk menunjukkan prestasi yang baik. Tekanan untuk menjadi yang terbaik di kelas mungkin menyebabkan kami memikul lebih banyak beban daripada yang kami dapat. Masalah seperti ini adalah bagaimana tekanan mempengaruhi kita secara psikologi dan boleh menyebabkan pelajar merosakkan prestasi mereka dalam perjuangan menjadi yang terbaik. Lebih-lebih lagi, masalah lain juga boleh menyebabkan tekanan pada pelajar, sebab itulah tumpuan mereka dalam pelajaran terhalang secara besar-besaran.

Sebagai contoh, seorang gadis yang merupakan pelajar yang cukup baik tinggal di rumah tangga yang kasar di mana ibu bapanya banyak bertengkar. Dia terus menyaksikan pelbagai jenis keganasan rumah tangga dan verbal di rumahnya dan ini sangat mempengaruhi fikirannya. Tekanan orang tuanya bertengkar mengalihkan perhatiannya dari pelajaran dan dia tidak lagi mendapat markah yang baik. Gred rendahnya mengecewakan guru dan ibu bapanya. Walaupun mereka mungkin menganggapnya tidak cukup belajar, sebab sebenar kekurangannya masih belum dapat ditangani.

Ringkasan: Orang sering lupa betapa teruknya masalah domestik seseorang terhadap anak-anak mereka dan menghalang prestasi mereka di sekolah.

Adakah tekanan adalah risiko bagi kehidupan kita?

Ya, tekanan boleh menyebabkan risiko besar bagi kehidupan kita jika tidak ditangani dengan baik. Pelbagai tekanan di persekitaran boleh menyebabkan pelbagai masalah dalam diri kita dari segi fizikal dan psikologi, dan ada juga yang boleh mengancam nyawa. Kita sering memandang rendah tekanan dengan menyebutnya sementara atau hanya keadaan buruk yang membimbangkan kita. Yang benar adalah, perlahan-lahan masuk ke dalam tubuh kita, mencetuskan otak kita, yang kemudian menyebabkan pelbagai masalah psikologi berlaku. Banyak keadaan tertekan yang menyebabkan orang di hospital menyebabkannya lebih banyak daripada orang lain.

Ringkasan: Tekanan membolehkan otak kita mengalami terlalu banyak dalam masa yang singkat. Bukan hanya membolehkan seseorang yang stabil untuk mengembangkan gejala psikologi (yang juga boleh mempengaruhi mereka dengan teruk), ia juga menyebabkan mereka mengalami masalah otak dan jantung juga.

Tekanan boleh menyebabkan tekanan darah tinggi yang dapat menyumbat arteri. Pencetus sedikit boleh menyebabkan serangan jantung. Tekanan juga mempengaruhi otak, yang kemudian menyebabkan kehilangan ingatan pada seseorang. Orang mengambil jalan yang panjang dan sukar untuk akhirnya menyedari bahawa lebih daripada sekadar situasi tekanan sementara yang dijawab bagaimana tekanan mempengaruhi kita secara psikologi secara terperinci.

Pemikiran terakhir :

Fikiran dan badan kita saling berkaitan antara satu sama lain. Apa sahaja fikiran yang dilalui, tubuh mengikuti. Apabila tekanan berlaku pada seseorang, mereka harus segera berusaha untuk menyelesaikannya kerana memberi tempat dalam diri kita boleh mencetuskan banyak masalah psikologi. Walaupun disebutkan di atas secara terperinci mengenai bagaimana tekanan yang teruk mempengaruhi kita secara psikologi, anda masih boleh melakukan kajian sendiri dan mendidik diri anda mengenai perkara ini. Oleh itu, apabila anda merasa tertekan pada waktu berikutnya, anda tahu apa yang harus dilakukan dengannya daripada membiarkannya berada di dalam diri anda dan perlahan-lahan menyebabkan kerosakan.

Lihat juga pautan ini: Bagaimana tekanan mempengaruhi kita secara psikologi? Apa itu psikologi kognitif? Apakah tindak balas psikologi positif terhadap tekanan? Apa itu Model Tekanan Diathesis Psikologi? Kenali gejala psikologi tekanan. Kesan psikologi tekanan pada tubuh dan minda manusia.

Soalan Lazim :

S1: Apakah tekanan psikologi? J : Masalah emosi atau kesakitan inilah yang menyebabkan seseorang merasa bimbang atau panik.

S2: Bagaimana tekanan mempengaruhi minda anda? J : Tekanan mempengaruhi minda dengan membuatnya dikhawatirkan oleh kerisauan dan kebimbangan, yang akhirnya mengganggu pertimbangan dan mengganggu pelbagai aspek kehidupan.

S3: Apakah kesan tekanan mental? J : Kesan mental dari tekanan adalah gejala kemurungan, kegelisahan, dan kadang-kadang pencerobohan juga.

Apakah tekanan?

Tekanan adalah perasaan hubungan badan anda dengan kejadian dan kejadian yang berbeza. Bagaimana tekanan mempengaruhi anda secara psikologi? Tekanan adalah tekanan mental, fizikal dan emosi yang menyebabkan ketegangan. Tekanan adalah tekanan tekanan dan tindak balas badan anda terhadap tekanan itu. Tekanan dalam psikologi adalah tekanan emosi dan tekanan. Ia adalah sejenis kesakitan psikologi.

Apakah 3 jenis tekanan?

Walaupun terdapat banyak jenis istilah stres dan jauh lebih rumit untuk mengetahui mengenai tingkah laku tekanan tetapi kita membincangkan beberapa jenis di sini:

  • Tekanan Akut - Tekanan akut adalah jenis tekanan yang paling biasa. Ia boleh menggembirakan tetapi terlalu banyak yang akan dilahirkan. Ini adalah tekanan dari kejadian baru-baru ini, peristiwa masa lalu dan pemikiran masa depan.

  • Tekanan Episodik - Tekanan episodik adalah bentuk tekanan akut jangka panjang. Dalam hal ini, mangsa menderita kerana terangsang dan situasi yang tegang. Mereka selalu mengalami tekanan dalam episod seperti mereka akan selalu menganggap Dunia penuh dengan orang jahat, usaha di dunia tidak berguna dan dunia ini dalam 'mengerikan'.

  • Tekanan Kronik - Ini adalah bentuk tekanan yang paling berbahaya. Jenis tekanan yang lain tidak akan memberi kesan kepada anda secara mental tetapi tekanan kronik tidak menyenangkan. Ia boleh mengganggu fikiran anda dan membuat anda pergi dari hari ke hari dan tahun demi tahun anda akan merasa lebih banyak tekanan dan tekanan.

Apakah punca Stress?

Tekanan zaman moden bergantung pada banyak perkara yang sukar mereka gambarkan dengan kata-kata. Di dunia maju ini, kehidupan telah berubah dan parameter kehidupan juga telah berubah kerana teknologi. Jadi, ketegangan dan tekanan juga meningkat di dunia yang pantas ini.

Beberapa sebab adalah:

  • Tekanan kerja

  • Isu kewangan

  • Kegagalan hubungan

  • Kegagalan kajian

  • Pengangguran

Terdapat banyak lagi masalah yang menyebabkan tekanan kekal dan memberi kesan negatif kepada minda, jiwa dan jasmani kita. ia juga boleh memberi kesan buruk pada otot, tisu otak dan sel kita.

Adakah tekanan baik atau buruk?

Tekanan adalah perkataan yang kelihatannya menjengkelkan dan merupakan sejenis kata yang terganggu. Tetapi kadang-kadang tekanan sangat membantu kita. Sebagai contoh; jika kertas kerja anda sudah hampir, maka anda perlu mengambil tekanan untuk menamatkan pengajian tepat pada waktunya.

Begitu juga, tekanan positif membantu anda untuk mengekalkan kekuatan diri dan juga motivasi. Tetapi jika tekanan melebihi had , maka ia berbahaya seperti yang telah saya bincangkan di atas.

Apakah rawatan tekanan?

Seperti yang kita ketahui tekanan bukan satu jenis dan ia tidak serupa pada individu. Jadi rawatannya juga berbeza. Banyak keadaan tekanan tidak memerlukan rawatan, tetapi jika anda mempunyai masalah perubatan maka ia memerlukan rawatan yang tepat .

Jadi berikut adalah beberapa rawatan;

Sekiranya anda mengalami masalah tidur kerana tekanan, doktor mungkin akan menetapkan pil tidur anda untuk tidur yang betul.

Sekiranya anda menghadapi masalah fizikal seperti BP tinggi , doktor mungkin akan menetapkan ubat-ubatan dan antipresan untuk kegelisahan.

Bagaimana tekanan mempengaruhi badan anda?

Biasanya, tekanan mempengaruhi badan anda dan mengganggu kesihatan anda secara fizikal dan mental. Fikiran anda sering menimbulkan tekanan yang memberi anda lebih banyak kerumitan dan ketegangan. Tekanan normal dapat dikenali dan dapat membersihkan sistem tekanan biasa kerana ia juga mempengaruhi tingkah laku anda. Sekiranya anda tidak menyedari tahap dan keadaan tekanan anda, maka anda mungkin akan mengalami lebih banyak tekanan yang menyebabkan tekanan darah tinggi.

Soalan Lazim

Tekanan adalah penyakit mental dan banyak orang bimbang tentang tekanan dan mengemukakan banyak soalan mengenai tekanan dan kesan psikologinya, iaitu;

Bolehkah tekanan membuat anda sakit secara fizikal?

Tekanan mempengaruhi anda secara fizikal dan mental. Tekanan boleh menyebabkan sakit kepala, sakit perut dan juga dapat membuat sistem imun anda lemah . Ini adalah gangguan tekanan yang mempengaruhi kita secara fizikal. Kadang kala anda mengalami tekanan kronik, ada kemungkinan virus selesema biasa membuat anda sakit.

Bagaimana saya boleh berehat dari tekanan?

Terdapat banyak cara untuk berehat dari tekanan. Kami akan menunjukkan beberapa kaedah untuk mengurangkan tekanan;

  • Mandi suam untuk mengendurkan otot yang tegang

  • Dengarkan muzik menyentuh jiwa

  • Tarik nafas perlahan-lahan untuk berehat

  • Ikuti senaman santai seperti yoga

  • Tuliskan perasaan anda di atas kertas untuk melegakan tekanan perasaan

  • Gunakan panduan khayalan untuk mengatasi tekanan

Bolehkah tekanan membuat anda menurunkan berat badan?

Keadaan dalam tekanan berbeza-beza dari orang ke orang dan juga berbeza dari situasi ke keadaan. Tekanan membuat kesihatan sesetengah orang merosot kerana mereka kehilangan keinginan untuk makan dan minum dalam keadaan tertekan. Dalam keadaan lain, sebilangan orang memilih makanan yang salah kerana mood yang tidak baik dan mereka mungkin menambah berat badan. Itulah sebabnya tekanan boleh membuat anda menurunkan berat badan atau menambah berat badan.

Kesimpulannya

Bagaimana tekanan mempengaruhi kita secara psikologi? Kami membuat kesimpulan bahawa tekanan memberi kesan buruk kepada kami secara psikologi. Ia boleh menyebabkan gangguan serius seperti sakit kepala, darah tinggi, kegagalan jantung dan banyak masalah lain dalam fungsi badan. Kita harus menjauhkan diri dari tekanan agar kita bahagia dan sihat.

Topik-topik yang berkaitan

Apakah Model Stres Diathesis Psikologi?

Apakah kegagalan jantung?

Bagaimana cara menghilangkan Depresi?

1 Suka

Pada era abad ke-21 ini, setiap orang kedua menghadapi tekanan, kegelisahan, dan kemurungan. Tetapi dari mana tekanan ini datang? Bagaimana ia mempengaruhi kesihatan mental kita? Adakah tekanan baik atau buruk? Apakah jenisnya? Adakah tekanan adalah risiko bagi kehidupan kita? Apakah sebab-sebab di sebalik tekanan? Ini adalah soalan utama yang membuat semua orang risau.

Apa itu tekanan

Apakah tekanan?

Tekanan adalah tindak balas semula jadi manusia terhadap sebarang keadaan atau permintaan. Keadaan ini boleh menjadi keadaan tegang secara tiba-tiba, atau permintaan apa pun, seperti prestasi anda di sekolah, tempat kerja, atau di tempat lain.

Tekanan sangat buruk bagi kesihatan kita, kerana ia mempengaruhi keadaan fizikal dan mental tubuh manusia. Pada mulanya, mudah untuk menghilangkan tekanan. Tetapi jika anda tidak memperhatikan, dan mengabaikannya, ia boleh merosakkan otak manusia dan boleh menyebabkan keadaan terburuk.

Contoh tekanan:

Dari keadaan normal hingga kritikal, tekanan boleh berlaku di mana sahaja, kapan saja. Beberapa contoh tekanan adalah di bawah:

• Berkahwin tanpa pilihan anda • Malam sebelum peperiksaan • Masalah emosi • Berpindah ke tempat baru • Kematian mana-mana orang tersayang • Ahli politik keluarga • Berlebihan emosi • Masalah kewangan atau kehilangan pekerjaan anda • Masalah hubungan • Penggunaan dadah • Ketidakseimbangan diet, seperti makan terlalu banyak atau tidak makan sama sekali • Gangguan tidur

Berikut adalah beberapa perkara penting yang mesti diketahui oleh semua orang mengenai tekanan:

1. Adakah tekanan itu buruk atau baik?

Tekanan adalah sesuatu yang boleh mempengaruhi anda dalam dua cara, seperti positif dan negatif. Tekanan sedikit mengenai sesuatu seperti mengenai pekerjaan anda, mengenai pekerjaan anda, adalah kebaikan kerana ia membuat anda sentiasa bermotivasi dan prihatin terhadap sesuatu.

Adakah tekanan baik atau buruk

Tekanan jangka pendek sangat bermanfaat , kerana mengetuk otak anda, meningkatkan potensi diri, dan membuat anda kuat dan prihatin secara emosional.

Tetapi jika tekanan anda terlalu lama dan bertahan selama berminggu-minggu dan berbulan-bulan, maka itu benar-benar petanda yang membimbangkan.

Tekanan jangka panjang boleh menyebabkan masalah mental dan fizikal yang teruk seperti penyakit jantung , serangan emosi, asma, kegelisahan, masalah darah.

Tekanan sangat merosakkan sehingga boleh mempengaruhi bahagian badan anda. Ini menyebabkan sebilangan orang berpaling tangan dan sebilangan orang kehilangan kemampuan untuk bercakap.

2. Adakah tekanan mempengaruhi semua orang?

Orang dari segala usia menghadapi tekanan dari semasa ke semasa. Ia boleh mempengaruhi anda bila-bila masa. Bagi sebilangan orang, ia boleh bertahan untuk selang waktu yang singkat. Tetapi tekanan boleh bertahan untuk jangka masa panjang juga, atau boleh berulang kali dari selang ke selang.

Oleh itu, tidak menjadi masalah sama ada stres mempengaruhi semua orang , atau berlanjutan untuk jangka masa panjang atau pendek. Perkara yang perlu diberi perhatian adalah bagaimana anda mengatasi tekanan anda . Orang yang benar-benar prihatin terhadap kesihatan mental mereka, dan mengatasinya dengan kuat, dengan mudah menyingkirkannya dan cepat sembuh berbanding dengan orang lain.

3. Apakah kesan fizikal tekanan?

Tekanan jangka panjang menjadikan anda sakit secara fizikal . Ia menyebabkan beberapa penyakit dan boleh menjadikan seseorang cacat fizikal. Tekanan fizikal boleh menyebabkan keadaan terburuk jika anda tidak mengatasinya dengan betul.

Berikut adalah beberapa kesan tekanan fizikal :

• penglihatan lemah • Menggiling gigi • Memusingkan tangan • tangan dan kaki sejuk • Ketegangan sendi • sakit dada • insomnia • degupan jantung cepat • pernafasan kering • gangguan pencernaan • kurang tenaga • rahang

Jika tidak, tekanan boleh merosakkan deria organ anda seperti pendengaran, rasa, dan pernafasan. Anda mungkin merasa lemah secara fizikal. Tekanan fizikal dapat diatasi dengan mengambil makanan dan tidur yang betul.

4. Apakah kesan tekanan mental?

Walaupun, tekanan fizikal berbahaya, namun tekanan mental boleh menyebabkan keadaan yang lebih teruk dan membimbangkan. Biasanya, tekanan jangka panjang akhirnya menjadikan anda sakit mental.

Berikut adalah beberapa kesan tekanan mental :

• Kurang keyakinan • Malu dan gementar • Mudah marah dan terganggu • Menyalahkan diri sendiri • Bersendirian dan mengelakkan orang • Tidak mengawal diri • Reaksi berlebihan • Rasa rendah diri • Kemurungan, kegelisahan, dan serangan mental

Kesan tekanan mental

Penyakit fizikal dapat diubati dengan mudah dengan bantuan diet dan rawatan. Tetapi tekanan mental agak sukar untuk ditangani . Anda mesti berfikir, harus didorong dan bertenaga cukup untuk mengatasi masalah mental.

5. Apakah kesan kognitif tekanan?

Tekanan jangka pendek biasanya mempengaruhi masalah kognitif. Masalah-masalah ini bukanlah masalah besar, tetapi kadang-kadang ia menjengkelkan, melemahkan anda secara emosi, dan merosakkan kestabilan emosi anda.

Berikut adalah beberapa kesan tekanan kognitif :

• Kehilangan ingatan, seperti melupakan nama dan wajah orang. • Keadaan kekeliruan • Kekurangan koordinasi • Kehilangan perhatian anda • Pemikiran negatif • Ketidakorganisasi • Keputusan rakan sebaya • Memerangi pemikiran

Tekanan kognitif boleh berlaku selepas usia pertengahan. Bagi orang yang berumur lebih tinggi, seperti had umur dari 7-0 ke atas lebih cenderung mempengaruhi tekanan kognitif. Bagi orang tua boleh menyebabkan keadaan berisiko seperti masalah perubatan yang teruk dan gangguan mental.

Tekanan kognitif dapat diatasi dengan latihan biasa, seperti berjalan-jalan pagi dan malam, yoga, bernafas dalam, dan aktiviti menyegarkan lain.

Teknik pengurusan tekanan:

Berikut adalah beberapa teknik yang dapat membantu mengekalkan tekanan dan kesihatan mental anda:

1. Latihan:

Bersenam setiap hari adalah kunci untuk tubuh dan otak yang sihat . Walaupun anda tidak mempunyai tekanan, latihan adalah langkah pertama untuk menjauhkan diri dari situasi tertekan.

Anda boleh memilih mana-mana latihan mengikut minat dan stamina anda, seperti yoga, berbasikal, jambatan, dan nafas dalam-dalam. Permainan di luar adalah yang terbaik kerana ia menjadikan anda aktif secara mental, bertenaga, dan kuat bersama dengan fizikal sebagai bonus.

Oleh itu, orang mesti mengamalkan tabiat melakukan senaman harian sekiranya mereka ingin mengurangkan tekanan. Bersenam adalah dos tekanan mental dan fizikal yang terbaik.

2. Kurangkan pengambilan ubat dan alkohol:

Sebilangan besar pengambilan ubat adalah penyebab utama kekuatan. Orang biasanya mengambil ubat untuk berehat. Tidak diragukan lagi, ubat-ubatan boleh membuat anda merasa santai dan menenangkan fikiran, tetapi perkara-perkara ini tidak begitu bermanfaat untuk menghilangkan kejayaan.

pengurusan tekanan dan ubat-ubatan

Terdapat banyak ubat yang boleh didapati sebagai anti-depresan tetapi tidak bermanfaat. Mereka boleh membuat anda berasa lebih baik untuk beberapa waktu, tetapi akhirnya meninggalkan kesan terburuk. Sebaik sahaja anda terbiasa menggunakan anti-depresan, menjadi sukar untuk menyingkirkannya.

Oleh itu, daripada mengambil ubat ini, cuba fokus pada aktiviti fizikal yang lain. Mereka tidak mempunyai kesan sampingan dan dapat sangat membantu dalam mencegah keadaan tertekan.

3. Diet yang betul:

Pemakanan adalah perkara awal untuk menjaga kesihatan mental dan fizikal anda. Sekiranya anda aktif, bersenam setiap hari, dan mengambil nutrien yang mencukupi, maka ada sedikit kemungkinan tekanan mental atau penyakit fizikal yang lain.

Diet yang seimbang menjadikan anda sihat dan kuat, menjadikan prestasi otak anda lemah, dan membantu anda menghadapi situasi yang mencabar dengan stamina yang lebih baik. Ia mengekalkan sistem imun anda, yang menghalang anda daripada serangan emosi dan gangguan mental yang lain .

4. Meditasi dan pernafasan:

Meditasi adalah kaedah yang membantu anda merehatkan minda dan deria anda. Ini mendorong kelonggaran dengan memperlahankan degupan jantung anda. Semasa bertafakur, anda menumpukan perhatian pada pemikiran, menjaga minda anda daripada pemikiran tegang.

Selama berabad-abad, meditasi menolong orang membuang kegelisahan, kemurungan, dan tekanan. Pernafasan dalam juga merupakan sejenis meditasi yang membantu anda menenangkan sistem pernafasan anda.

Setiap orang mesti melakukan meditasi 10-15 minit setiap hari. Juga, cuba tarik nafas dalam-dalam beberapa kali sehari. Ia pasti akan membantu anda menghilangkan tekanan dengan menenangkan fikiran dan otak anda.

5. Tidur siang:

Pada masa kini, setiap orang kedua mempunyai rutin yang sibuk sepanjang hari. Kebanyakan orang bekerja 10-15 jam secara berterusan yang menjejaskan kesihatan mental mereka. Oleh itu, orang mesti mengambil jeda tidur yang pendek untuk merehatkan badan dan merehatkan otak mereka.

tidur siang untuk mengurangkan tekanan

Tidur siang betul-betul merupakan bonus untuk mencegah tekanan. Setiap orang mesti tidur sebentar 20-30 minit yang akan meningkatkan kesejahteraan fizikal dan mental mereka.

6. Kenal pasti jenis tekanan anda:

Terdapat pelbagai jenis tekanan. Seseorang mesti mengetahui jenis tekanan yang ditanggungnya. Tidak semua jenis tekanan tidak baik untuk kesihatan manusia. Oleh itu seseorang harus mempunyai pengetahuan yang tepat mengenai jenis stresnya. Ini akan membantu anda mengatasi tekanan anda dengan secukupnya.

Oleh itu, perhatikan gejala tekanan anda dan kemudian fahami jenis tekanan anda. Tidak semua tekanan perlu disembuhkan oleh ahli terapi atau psikiatri. Anda juga boleh mengatasinya di tempat kediaman anda. Jadi sebelum mengatasi tekanan anda, mesti perhatikan jenis tekanan yang anda alami.

Soalan lazim

Orang biasanya mengemukakan banyak soalan mengenai tekanan dan penyakit mental. Berikut adalah beberapa soalan yang sering diajukan

1. Bagaimana anda tahu jika anda mengalami tekanan?

Terdapat beratus-ratus gejala yang dapat membantu anda untuk mendiagnosis jika anda mengalami kemurungan atau tidak. Gejala normal adalah serangan panik, kemalasan, ketidakseimbangan pemakanan, mudah marah, dan keadaan mental yang sakit.

Tetapi gejala ini berbeza dari satu jenis ke jenis yang lain dengan niat yang berbeza. Kaedah terbaik untuk mendiagnosis tekanan adalah temu janji dengan pakar psikiatri. Oleh itu, jika anda merasakan simptom tekanan, persiapkan diri untuk membuat janji dan jangan ragu untuk merawat tekanan anda.

2. Apakah perbezaan antara tekanan dan gangguan tidur?

Tidak menghabiskan waktu tidur yang cukup memberi kesan buruk kepada kesihatan mental anda. Anda berasa malas, demotivasi, murung, dan letih. Tekanan kronik menyebabkan tahap kortisol berlebihan yang benar-benar menimbulkan kesan buruk pada tidur anda.

Sebilangan besar orang menggunakan pil malam untuk menguruskan waktu tidur mereka. Tetapi pil bukanlah penyelesaian yang benar. Daripada itu, cubalah menjaga tabiat sihat seperti bersenam dan pemakanan. Ini adalah penyelesaian jangka panjang tetapi perlahan untuk mencegah tekanan.

3. Adakah anda tidur, ketika merasa tertekan?

Sekiranya seseorang menghadapi tekanan jangka panjang bahawa ia benar-benar dapat menimbulkan kesan terburuk pada kesihatan mental dan fizikal. Untuk tekanan jangka panjang, tidur siang harian adalah dos yang baik. Tidur siang ini akan membantu anda menenangkan fikiran anda dari semasa ke semasa. Itu sangat membantu dalam meredakan tekanan mental anda.

Secara berkala, jika anda pernah merasa letih atau tertekan, jangan lupa tidur siang pada waktu itu. Ia akan mengelakkan anda daripada tekanan yang teruk dan jangka panjang. Seseorang mesti minum 6-7 jam ketika tidur setiap hari.

4. Bagaimana cara berhenti makan berlebihan ketika tertekan?

Makan berlebihan adalah perkara buruk yang dilakukan oleh kebanyakan orang setelah mengalami kemurungan. Oleh itu elakkan makan berlebihan sama ada anda mengalami kemurungan atau tidak . Ia boleh mewujudkan keadaan terburuk untuk badan anda.

Cuba jaga rancangan diet yang betul sambil mempertimbangkan kalori pemeliharaan. Elakkan makanan ringan dan tingkatkan pengambilan jus buah segar dan sayuran. Jangan melucutkan diri dan selalu berjalan-jalan setelah makan malam atau sarapan pagi.

5. Adakah pisang dapat mengatasi tekanan?

Makanan kaya kalium sangat membantu mencegah tekanan. Makanan seperti pisang, biji labu, kopi, dan teh hijau adalah makanan terbaik untuk menenangkan fikiran ketika merasa tertekan. Kopi dan teh hijau adalah bonus terbaik untuk mencegah tekanan.

Tetapi jangan terlalu banyak mengambil makanan ini. Anda boleh mengambilnya dua kali sehari sebagai makanan biasa. Jumlah akses makanan ini boleh memberi kesan negatif kepada kesihatan mental dan fizikal anda.

Kesimpulan:

Tekanan adalah tindak balas manusia yang ada dalam keadaan atau keadaan apa pun . Keadaan dan keadaan ini boleh menjadi normal dan berbahaya. Tidak setiap tekanan itu teruk. Kadang-kadang sedikit tekanan membuat anda bertenaga dan bermotivasi.

Tekanan mempengaruhi manusia dengan cara yang berbeza seperti fizikal, mental, dan emosi. Seseorang mesti tahu bagaimana merawat semua jenis tekanan. Jenis tekanan yang berbeza perlu disembuhkan dengan cara yang berbeza.

Setiap orang mesti menggunakan beberapa rutin yang sihat untuk menjaga kesihatan fizikal dan mental mereka. Bersenam dan diet yang betul adalah kunci terbaik untuk mencegah tekanan. Sebelum rawatan, selalu cuba mengetahui jenis tekanan yang anda alami. Ini akan membantu anda mengatasi tekanan anda dengan cara yang lebih baik dan tepat.

Baca artikel

Bagaimana tekanan mempengaruhi kita secara psikologi?

Ketahui gejala tekanan psikologi

Apakah tindak balas positif terhadap tekanan Psikologi?

Bagaimana Yoga membantu mengatasi tekanan?

Yoga untuk sakit belakang bawah

Tekanan adalah sesuatu yang dialami oleh semua orang. Walaupun tidak menyenangkan, tekanan itu sendiri bukanlah penyakit. Tetapi ada hubungan antara tekanan dan keadaan kesihatan mental termasuk kemurungan, kegelisahan, psikosis dan gangguan tekanan pasca-trauma (PTSD). Tekanan mempunyai keupayaan untuk memberi kesan negatif terhadap kehidupan kita. Ia boleh menyebabkan keadaan fizikal, seperti sakit kepala, masalah pencernaan, dan gangguan tidur.

Ia juga boleh menyebabkan tekanan psikologi dan emosi, termasuk kekeliruan, kegelisahan, dan kemurungan. Tekanan adalah tindak balas dalaman kita terhadap bahaya, lonjakan hormon ketika kita memilih antara pertempuran, melarikan diri, atau membeku. Bahaya itu mungkin nyata atau dibayangkan, segera atau lebih jauh; badan kita tidak tahu perbezaannya.

Ringkasan Penyelidikan mengenai tekanan, sebab, kesannya pada tubuh dan kaitannya dengan kesihatan mental sangat penting. Semakin kita memahami tekanan, semakin baik kita mengatasinya.

tekanan

Apakah kesan tekanan psikologi?

Bukan rahsia lagi bahawa kesan kesusahan jangka panjang boleh merosakkan kesihatan kita. Menurut Persatuan Psikologi Amerika, tekanan kronik yang tidak dirawat, atau tekanan yang berterusan dan berlangsung dalam jangka masa yang panjang, boleh menjadi penyebab hipertensi atau tekanan darah tinggi atau sistem imun yang lemah.

Tekanan psikologi berlebihan atau kronik dikaitkan dengan peningkatan risiko penyakit mental dan fizikal, dengan beberapa mekanisme berteori dikaitkan dengan kesan buruknya. Ia juga dapat menyumbang kepada perkembangan obesiti, dan kegagalan jantung .

Ringkasan Tekanan akut dan kronik boleh menyebabkan penyakit. Menurut banyak teori, kedua-dua jenis tekanan boleh menyebabkan perubahan tingkah laku dan fisiologi. Perubahan tingkah laku boleh menjadi tabiat merokok dan makan serta aktiviti fizikal. Perubahan fisiologi boleh menjadi perubahan aktivasi simpatik atau pengaktifan hipotalamus hipofisis adreno kortikoid, dan fungsi imunologi. Walau bagaimanapun, terdapat banyak perbezaan dalam hubungan antara tekanan dan penyakit.

Tekanan jangka panjang

Banyak keadaan boleh menyebabkan tindak balas tekanan di dalam badan. Perubahan di tempat kerja, penyakit, kemalangan, masalah dengan hubungan, keluarga, wang atau perumahan semuanya boleh menyebabkan tekanan. Walaupun kerumitan harian yang kelihatan kecil seperti seseorang yang beratur boleh membuat kita merasa tertekan. Apa yang menghubungkan semua keadaan ini ialah kita tidak dapat meramalkan dan mengawal apa yang sedang berlaku kepada kita, sehingga badan kita menjadi semakin waspada. Dan kejadian ini boleh berlaku sepanjang masa - mencetuskan tindak balas tekanan badan berulang kali.

Tekanan Kronik

Apabila tindak balas tekanan menjadi berpanjangan, tekanan dianggap sebagai tekanan kronik. Ia mempunyai kesan yang sangat berbeza dengan letupan pendek yang meningkatkan kemampuan badan. Dalam banyak kes, sistem yang mengawal tindak balas tekanan tidak lagi dapat kembali ke keadaan normal. Perhatian, ingatan , dan cara kita menangani emosi dipengaruhi secara negatif. Tekanan jangka panjang ini boleh menyumbang kepada penyakit fizikal dan mental melalui kesan pada jantung, fungsi imun dan metabolik, dan hormon yang bertindak pada otak.

Sebilangan gejala emosi dan tingkah laku tekanan bertindih dengan keadaan kesihatan mental seperti kegelisahan atau kemurungan . Ini menyukarkan untuk membezakan di mana yang bermula dan yang lain berakhir, atau yang mana yang pertama.

Ringkasan Seseorang yang mengalami tekanan mungkin merasa bimbang, kecewa, tidak dapat menumpukan perhatian atau membuat keputusan, mudah marah dan marah.

tekanan jangka panjang

Berjuang atau terbang

Tekanan menyebabkan perubahan fizikal dalam badan. Ia meningkatkan degupan jantung dan pernafasan. Otot tegang. Ingatan jangka pendek menjadi lebih berkesan . Tindak balas stres ini telah berkembang untuk membuat kita aman, kerana ia mempersiapkan tubuh untuk 'bertarung atau terbang' ketika kita merasakan bahaya. Penyelidikan juga menunjukkan bahawa kemahiran berfikir bertambah baik ketika tekanan meningkat. Jadi dalam jangka pendek, tekanan boleh menjadi perkara yang baik. Ini dapat membantu kita mempersiapkan pertandingan sukan, temu duga pekerjaan atau peperiksaan. Biasanya, setelah berlaku tekanan, badan kembali ke keadaan normal.

Biologi kesihatan mental dan tekanan

Tekanan kronik meningkatkan risiko mengalami kemurungan dan kegelisahan pada sesetengah orang. Mekanisme tepat bagaimana tekanan dikaitkan dengan penyakit mental sedang ditemui.

Para saintis mendapati bahawa tindak balas paling awal terhadap tekanan berlaku di otak dalam beberapa saat setelah melihat 'stres'. Bahan kimia yang memberi isyarat antara sel saraf (neurotransmitter) dilepaskan. Ini termasuk serotonin dan adrenalin. Berikutan itu, hormon stres dilepaskan, yang mempengaruhi bahagian otak utama untuk ingatan dan mengatur emosi. Tekanan berulang mengubah seberapa baik sistem ini dapat mengawal tindak balas tekanan.

Para penyelidik juga menyiasat bagaimana sistem ini terlibat dalam kegelisahan dan kemurungan, menunjukkan hubungan biokimia antara tekanan dan penyakit mental. Kajian terbaru menunjukkan bahawa tekanan jangka panjang dapat mengubah struktur otak, terutama di kawasan yang menyokong pembelajaran dan ingatan.

Ringkasan Tekanan jangka panjang boleh mempengaruhi kedua-dua sel saraf (bahan kelabu) dan hubungan antara mereka (jirim putih). Ada kemungkinan perubahan ini, bersama dengan faktor lain, dapat meningkatkan kemungkinan terkena penyakit mental.

kesihatan mental dan tekanan

Apakah hubungan antara tekanan dan kesihatan mental?

Hubungan lain antara tekanan dan kesihatan mental adalah sistem ketahanan badan. Semasa tindak balas tekanan, sistem imun diaktifkan, membantu menjaga keselamatan kita. Tetapi tekanan kronik dan pengaktifan sistem imun yang berpanjangan dapat memberi kesan negatif terhadap fungsi otak.

Pengaktifan sistem imun yang berpanjangan juga dikaitkan dengan kemurungan. Penyelidik berusaha untuk memahami bagaimana pengaktifan ini dapat menyebabkan kemurungan dan jenis penyakit mental lain pada beberapa orang. Kira-kira 30% orang yang mengalami kemurungan mengalami peningkatan aktiviti imun di dalam badan. Para penyelidik juga melakukan ujian klinikal untuk mengetahui apakah ubat anti-radang mungkin dapat membantu orang yang mengalami kemurungan semacam ini.

Gangguan Tekanan dan Tekanan Pasca Traumatik (PTSD)

Dalam beberapa kes, tekanan jangka pendek juga boleh menyebabkan keadaan kesihatan mental. Gangguan Tekanan Pasca-trauma (PTSD) dapat berkembang setelah mengalami peristiwa yang sangat trauma atau stres. Seseorang yang terjejas mungkin mengalami kilas balik atau mimpi buruk yang jelas, dan pemikiran yang tidak terkawal mengenai peristiwa itu. Punca sebenar keadaan tidak jelas. Walaupun beberapa faktor risiko difahami.

Pengimbasan otak yang canggih telah menunjukkan bahawa, sekali lagi, kawasan otak yang terlibat terutamanya adalah hipokampus dan amigdala. Terdapat beberapa bukti bahawa neurotransmitter dan hormon yang terlibat dalam tindak balas tekanan normal boleh terganggu semasa dan selepas kejadian traumatik .

Ringkasan Penyelidikan telah menunjukkan bahawa amigdala, yang memproses ketakutan, hiperaktif pada orang dengan PTSD, mungkin menimbulkan semacam "penggera palsu". Penyelidikan berterusan menawarkan janji rawatan baru untuk PTSD pada masa akan datang.

PTSD

Apakah tanda-tanda tekanan psikologi?

Terdapat perbezaan antara tekanan dan tekanan sebenar. A ketegangan boleh menjadi orang, tempat, atau keadaan yang menyebabkan anda stres. Tekanan adalah tindak balas sebenar terhadap salah satu atau gabungan tekanan tersebut.

Terdapat sebilangan besar keadaan yang boleh menyebabkan tekanan. Beberapa tekanan yang lebih biasa termasuk:

  • konflik hubungan di rumah
  • tanggungjawab kerja baru atau meningkat
  • permintaan yang semakin meningkat
  • tekanan kewangan
  • kehilangan orang yang disayangi
  • masalah kesihatan
  • berpindah ke lokasi baru
  • pendedahan kepada satu atau lebih kejadian traumatik, seperti kemalangan kereta atau jenayah ganas

Beberapa tanda-tanda fizikal, psikologi, dan emosi yang lebih biasa kronik tekanan termasuk:

  • degupan jantung yang cepat
  • tekanan darah tinggi
  • rasa terharu
  • keletihan
  • sukar tidur
  • penyelesaian masalah yang lemah
  • takut bahawa tekanan tidak akan hilang
  • pemikiran berterusan mengenai satu atau lebih tekanan
  • perubahan tingkah laku, termasuk penarikan sosial, perasaan sedih, kecewa, kehilangan kawalan emosi, ketidakupayaan untuk berehat, dan rawatan diri

Ringkasan Mengetahui cara melihat tanda-tanda tekanan adalah langkah pertama dalam mengembangkan cara untuk menguruskan kesan buruknya.

Tekanan

Tekanan Peranan Dalam Kehidupan

Tekanan dirancang untuk melindungi kita dalam senario tertentu. Ketika kita berada di bawah ancaman nyata, tekanan berfungsi sebagai dorongan kepada sistem yang membantu kita secara fizikal melawan atau melepaskan diri dari situasi. Apabila tekanan adalah masalah, ia akan muncul walaupun individu tersebut tidak berada di bawah ancaman yang akan berlaku.

Menguruskan Tekanan

Pesakit boleh bekerjasama dengan ahli terapi untuk mengetahui lebih banyak mengenai peranan stres dalam kehidupan mereka. Mereka kemudian dapat bekerjasama dengan pakar itu untuk mengembangkan teknik yang membantu mereka mengatasi dan menguruskan tekanan.

Terapi Kelakuan Kognitif dan Pengurusan Tekanan

Juga dikenali sebagai CBT, Cognitive Behavioral Therapy adalah salah satu intervensi yang paling biasa dan berjaya untuk menguruskan tekanan. Pesakit menggunakan CBT untuk mengenal pasti pemikiran dan tingkah laku negatif yang mereka alami, kemudian bekerjasama dengan ahli terapi untuk menggunakan strategi mengatasi. Dengan menyusun semula pemikiran mereka dan menghilangkan tingkah laku negatif, pesakit dapat mengurangkan kesan tekanan dalam kehidupan mereka ke tahap yang signifikan.

Gaya Hidup Berubah Ketika Menguruskan Tekanan

Pakar kesihatan mental sering mengesyorkan perubahan gaya hidup tertentu bagi pesakit yang belajar menguruskan tekanan mereka. Perubahan seperti bersenam lebih banyak, menyerahkan tanggungjawab kepada orang lain, dan mencari jalan keluar yang sihat semuanya dapat membantu pesakit menguruskan tekanannya dengan lebih berkesan.

Apakah cara untuk menguruskan tekanan?

Untuk menguruskan tekanan, membuat perubahan sederhana dapat membantu meningkatkan kesihatan anda secara keseluruhan dan mengurangkan tekanan. Mempunyai alat dan strategi yang dapat kita gunakan dalam situasi tertekan dapat mengelakkan tahap stres kita meningkat.

  • Cari baki

Penting untuk menyusun sebahagian masa anda agar anda dapat sibuk dengan selesa tanpa dibebani, kata Brown. "Bekerja keras biasanya tidak sama dengan bekerja dengan cekap," katanya. Sebenarnya, bekerja terlalu banyak dapat mengurangkan produktiviti.

  • Berbuat baik kepada diri sendiri

Memahami bahawa anda tidak lemah kerana anda merasakan tekanan adalah penting, kata Brown. Tekanan adalah reaksi yang sangat normal terhadap tekanan dalam hidup anda.

  • Bersandar pada orang yang anda percayai

Sebelum tahap tekanan anda meningkat, hubungi seseorang yang anda percayai, seperti rakan, ahli keluarga, atau rakan sekerja. Berkongsi perasaan anda atau melepaskan kebimbangan anda dapat membantu mengurangkan tekanan anda.

  • Simpan jurnal

Luangkan masa untuk merenungkan hari anda. Tuliskan fikiran atau perasaan yang anda lalui. Ini boleh menjadi alat yang berguna untuk membantu anda memahami stres anda dan bagaimana anda bertindak balas terhadap tekanan, kata Brown.

  • Makan makanan biasa yang seimbang

Untuk menguruskan tekanan, pemakanan yang betul adalah rakan anda. Melewatkan makan dapat menurunkan gula darah anda, yang dapat menurunkan mood anda. Dalam beberapa kes, ini juga boleh mencetuskan perasaan marah dan kecewa, kata Brown.

  • Bersenam secara berkala

Melakukan aktiviti fizikal secara berkala dapat meningkatkan kesihatan keseluruhan dan mengurangkan tahap tekanan anda. Semasa anda bersenam, badan anda mengeluarkan endorfin. Hormon yang sedap ini juga dapat meredakan gejala kemurungan dan kegelisahan.

  • Dapatkan rehat yang banyak

Keupayaan anda menguruskan tekanan menurun apabila anda letih. Cuba dapatkan tujuh hingga sembilan jam yang disyorkan setiap malam. Sekiranya anda mengalami insomnia, berhasrat untuk tidur sebanyak yang anda boleh, kemudian bangunkan waktu rehat pada siang hari.

  • Lakukan senaman relaksasi

Latihan ini, yang merangkumi pernafasan dalam, perlahan dan relaksasi otot progresif, melibatkan tegangan dan kemudian merehatkan pelbagai kumpulan otot.

  • Jadualkan kerisauan anda

Walaupun mungkin terasa janggal pada awalnya, pertimbangkan untuk menjadwalkan kerisauan ke bahagian tertentu pada hari itu, kata Morfitt. "Ketika kita bersandar pada ketakutan kita dengan sengaja mencari stres kita dan tidak menghindarinya atau melepaskannya, mereka sering kehilangan kekuatan mereka," katanya.

Ringkasan Sesi terapi yang berkesan boleh berlaku secara peribadi, melalui telefon, dan juga dalam talian. Untuk membantu mencari ahli terapi yang sesuai untuk anda.

Ubat untuk Pengurusan Tekanan

Dalam beberapa kes, ubat mungkin diperlukan semasa pesakit meneruskan perjalanannya. Pilihan boleh merangkumi penyekat beta yang diambil berdasarkan keperluan dan SSRI yang mengimbangkan tahap serotonin secara berterusan.

Soalan Lazim

Berikut adalah soalan yang sering diajukan berkaitan dengan kesan tekanan yang bagaimana tekanan memberi kesan kepada kita secara psikologi.

  • Apa yang menyebabkan tekanan psikologi?

Tekanan boleh bersifat luaran dan berkaitan dengan lingkungan, tetapi mungkin juga disebabkan oleh persepsi dalaman yang menyebabkan seseorang mengalami kegelisahan atau emosi negatif lain di sekitar situasi, seperti tekanan, ketidakselesaan, dan lain-lain, yang kemudian mereka anggap sebagai tekanan.

  • Bagaimana tekanan mempengaruhi tingkah laku?

Tekanan boleh menyumbang kepada masalah kesihatan seperti sakit kepala, tekanan darah tinggi, masalah jantung, dan keadaan kulit. Tekanan juga dapat mempengaruhi proses kognitif kerana dikaitkan dengan peningkatan kadar kortisol, hormon yang dapat mempengaruhi fungsi otak.

  • Bagaimana anda tahu anda mengalami tekanan?

Gejala tekanan emosi merangkumi: Menjadi mudah gelisah, kecewa, dan murung. Rasa terharu, seperti kehilangan kawalan atau perlu mengawal. Mengalami kesukaran untuk menenangkan dan menenangkan fikiran.

  • Apakah usia yang paling tertekan?

Walaupun Millennials (berumur 18 hingga 33) dan Gen Xers (umur 34 hingga 47) melaporkan tahap tekanan purata tertinggi, Boomers (48 hingga 66) dan Matang (67 tahun ke atas) bergabung dengan mereka dalam tahap pelaporan yang lebih tinggi daripada yang mereka anggap sihat . Tekanan juga meningkat bagi sebilangan besar orang Amerika, tanpa mengira usia.

  • Bagaimana anda mengawal tekanan anda?

Berikut adalah beberapa petua untuk membantu anda mengurangkan tekanan.

  1. Jaga sikap positif.
  2. Terima bahawa ada peristiwa yang tidak dapat anda kendalikan.
  3. Bersikap tegas dan bukannya agresif.
  4. Belajar dan latih teknik relaksasi; cubalah meditasi, yoga, atau tai-chi untuk pengurusan tekanan.
  5. Bersenam secara berkala.
  6. Makan makanan yang sihat dan seimbang.

Kesimpulannya

Ketika kita tertekan, kita mungkin mengalami banyak perasaan, termasuk kegelisahan, ketakutan, kemarahan, kesedihan, atau kekecewaan. Perasaan ini kadang-kadang dapat memberi makan antara satu sama lain dan menghasilkan gejala fizikal, membuat kita merasa lebih teruk lagi. Bagi sesetengah orang, peristiwa hidup yang tertekan dapat menyumbang kepada gejala kemurungan

Carian Berkaitan