Bagaimana kain tahan api menahan api? Ini adalah sejenis pakaian yang diperbuat daripada kain tahan api. Serat ini mungkin atau tidak mengandungi lapisan kimia. Apabila kain bersentuhan dengan api, kain mula berkarbonat ketika kain berubah warna menjadi hitam. Apabila ini berlaku, ini bermaksud bahawa api tidak akan merebak. Lapisan arang ini adalah penebat yang baik kerana tidak ada yang tersisa untuk dibakar dan perlahan-lahan api mati dengan sendirinya.

Bahan pemadam api dari kain tahan api ini menjadikannya berfungsi sepenuhnya dalam keadaan kecemasan kebakaran. Namun, setelah sekejap, objek tersebut tidak dapat melindungi pemakainya dari nyala api, ia tidak dapat bertahan dari masa pembakaran setelah beberapa saat. Selepas tempoh yang singkat, tekstil ini gagal setelah pembakaran lagi.

Tekstil pelindung diri ini membuat pakaian, tekstil dan alat pelindung tahan api yang baik, dan penggunaan pakaian seperti ini lebih kerap dilakukan untuk perlindungan terhadap kebakaran. Penggunaan kain tahan api yang meluas dalam kehidupan seharian lebih selamat disebabkan olehnya. Penggunaan tekstil ini adalah wajib di kilang dan pekerjaan seperti memadam kebakaran.

Jenis fabrik kain tahan api

Bahan tahan api baik untuk pakaian dalam dan pakaian luar untuk mengelakkan terbakar atau lepuh dari struktur panas. Penggunaan pelindung luar yang lebih banyak juga meningkatkan perlindungan dari pendedahan dan panas. Dengan cara ini pekerja dapat menumpukan perhatian pada pekerjaan mereka dan melakukan yang terbaik tanpa membahayakan nyawa mereka.

Kain yang dirawat

Oleh kerana maklumat di atas menyedarkan kita, produk ini memberikan perlindungan kebakaran yang sangat baik dan juga perlindungan dari pencairan logam . Tidak ada kekuatan dan perlindungan yang mencukupi pada jenis kain lain sehingga harganya lebih mahal daripada kain pelindung.

Tetapi kain tahan panas ini tidak terlalu kukuh dan tahan lama kerana selepas mencuci dan membersihkannya tidak tahan lama. Semasa mencuci dan membersihkan kain tahan api ini, peluntur dan bahan pencuci boleh mengurangkan perlindungan FR molekul. Selain itu, penghapusan lapisan kimia akan menyebabkan pengurangan perlindungan FR untuk kain ini.

Pada akhirnya, pilihan kain tahan api yang terbaik untuk anda berbeza pada penghujung hari kerana ia bergantung pada keperluan pembeli. Keutamaan kain bergantung pada tempat kerja dan kepentingan pengguna. Penggunaan kain tahan api ini harus difahami, kerana persekitaran menentukan bentuk kain apa yang sesuai untuk pengguna tersebut. Fabrik rawatan yang tahan api juga mengandungi bahan tambahan, tetapi tidak boleh dijadikan topeng kerana boleh merosakkan paru - paru semasa menghirup.

Kain tahan api semula jadi

Ini sangat sesuai untuk keselamatan panas dan kebakaran kerana selesa dan memberikan perlindungan yang mencukupi. Lebih-lebih lagi, tekstil ini tidak menghias bahkan semasa pembersihan harian, kerana tekstil tahan panas tidak dapat dipisahkan dari bahan tambahan. Kain tahan api ini ringan dan selesa serta lebih mudah daripada bahan halus dan pekerja boleh memakainya lebih lama dengan sifat yang sangat baik ini.

Kain tahan api ini ringan, tahan lama dan dapat disedut dengan selesa di lingkungan basah dan kasar. Ini sangat penting kerana pekerja perlu menyegarkan diri dan produk yang sukar bernafas akan mengeringkan pekerja di persekitaran yang hangat ini.

Walau bagaimanapun, ia tidak mengekalkan struktur tipis tekstil flameproof ini dan dibongkar dari tenaga haba yang dihantar oleh logam lebur. Tidak ada permukaan kimia pada kain tahan api ini sehingga umurnya lebih lama, dan walaupun dicuci sepenuhnya, mereka tidak akan kehilangan sifat FR mereka.

Kain melekat

Tekstur semula jadi lebih mudah dirawat, sehingga tidak dibatasi ketika membersihkan, walaupun kitarannya, tisu tahan api kurang padat. Adalah penting bahawa label di belakang kolar digunakan untuk penjelasan mengenai jenis bahan apa. Sebatian sintetik pudar dan pembersih pada masa itu akan bertindak balas dengan bahan yang menutupi bahan selamat Flame dan menjadikannya kurang tahan api. Ini akan melemahkan bahan dan mengurangkan penciptaan sifat FRnya.

Kesimpulannya

Sukar untuk menentukan tekstur tahan api apa yang sesuai untuk anda. Namun menilai persekitaran kerja adalah pendekatan yang paling ideal untuk menentukan masalah asas ini. Ia bergantung pada jenis kegunaan yang sesuai dengan perinciannya. Tidak kira sama ada bahan biasa lebih konservatif, tetapi kurang produktif dengan insurans kebakaran langsung , bahan tersebut tidak sama dengan tekstur yang selamat dari api yang dijaga dengan selamat.

Tekstur yang dirawat sekali lagi mengandungi campuran kesejahteraan, tetapi tidak semua yang kekal, yang menggabungkan campuran bahan. Anda perlu berpegang pada pilihan dan gagal mengingat apa yang anda mahukan. Kedua-dua tekstur yang dipastikan ISO memberikan insurans kebakaran yang tidak dapat dinafikan, namun untuk keselamatan kebakaran yang betul, sebarang tekstur tahan api yang anda beli bergantung pada penegasan ISO untuk tekstur yang selamat dari kebakaran.