Berapa lama tayar tahan? Tayar harus diganti setelah hampir setiap enam hingga sepuluh tahun kerana tayarnya tidak akan habis setelah jangka masa tertentu tetapi mereka boleh usang dan mungkin tidak berfungsi dengan baik setelah beberapa waktu. Jadi ada jangka masa untuk tayar habis dan tidak berfungsi dengan baik dan mungkin berbahaya jika anda menyimpan tayar yang sama di dalam kereta anda dalam jangka masa yang sangat lama.

Pengerjaan tayar anda bergantung pada berapa lama ia digunakan dan kualiti Bahan apa yang digunakan. Keadaan kereta anda bergantung pada tayar anda kerana ia adalah satu-satunya sumber hubungan antara jalan dan kereta anda. pada dasarnya, jawapan untuk berapa lama tayar tahan lama adalah bergantung kepada berapa batu yang telah dilalui tayar atau berapa tahun berlalu.

Cara mengekalkan tayar anda

Untuk memastikan kerja tayar anda tahan lebih lama terdapat beberapa petua dan teknik asas untuk memastikan tayar anda tidak usang.

  1. Masa penggantian : Sekiranya tapak tayar usang maka ini adalah masa yang tepat untuk mengganti tayar. Cara sebenar untuk mengetahui bahawa tayar anda memerlukan penggantian adalah bahawa tapak anda akan dipakai hingga 2/30 inci. Penggantian tayar harus dilakukan setiap empat hingga lima tahun. adalah lebih baik jika anda mengambil berat keselamatan dan keselamatan kereta anda.

  2. Tekanan tayar : tekanan pada tayar adalah salah satu perkara asas yang menjadikannya berfungsi dengan baik. seseorang mesti selalu memeriksa tekanan tayar sekarang dan kemudian, ada banyak cara yang boleh anda pilih untuk memeriksa tekanan dengan alat ukur tekanan yang boleh anda beli dengan mudah. Pemeriksaan tekanan pada ban juga boleh dilakukan di stesen minyak . Waktu terbaik untuk memeriksa tekanan tayar anda adalah ketika ia sejuk, jadi anda harus memeriksanya ketika kereta anda diparkir semalaman dan tidak dipandu sekurang-kurangnya selama tujuh jam. Tekanan tayar harus berada pada tahap yang telah ditetapkan oleh pengeluar kereta dan biasanya ditulis dalam manual.

  3. Mengesan ketidakseimbangan : Kombinasi kawasan roda dan tayar harus seimbang dan sejajar dengan betul. Pengimbangan dan penyelarasan tayar dilakukan di kedai-kedai kereta dan mekanik menggunakan mesin pemintal untuk mengesan sebarang ketidakseimbangan lebam pada tayar dan menyelaraskannya sehingga selamat dan berfungsi. Tayar yang seimbang dan selaras juga tidak mudah luntur.

  4. Putaran tayar : Putaran tayar sangat diperlukan kerana kehausan tayar berlaku lebih banyak pada roda depan. putaran tayar hendaklah dilakukan mengikut arahan dalam manual. Cadangan biasa untuk tayar adalah berpusing setiap 5000 hingga 8000 batu.

Berapa lama tayar tahan

Faktor jangka hayat tayar

Sekiranya tayar tidak dalam keadaan baik maka kereta itu sendiri tidak berada dalam kedudukan yang baik. Beberapa faktor menentukan jangka hayat tayar.

Semua tayar berbeza

Pembuatan tayar yang berbeza memberikan jangka hayat yang berbeza dengan mempertimbangkan jumlah batu yang dapat ditempuh. Pembuatan tayar rata-rata boleh berjalan sejauh 60,000 batu. perbezaan batu memberitahu kita perbezaan antara tayar dan jangka hayat mereka yang berbeza.

Beberapa pengeluar tayar mungkin menawarkan jaminan 30,000 batu dan ada juga yang melebihi 60,000 Batu. Pengilang tayar sepanjang musim seperti musim panas dan musim sejuk juga berbeza dalam jangka hayat yang berbeza.

Kenderaan dan tayar

Ketika memilih tayar yang sesuai untuk kenderaan anda, anda perlu mengetahui jenis tayar yang sesuai dengan kenderaan anda. Tayar di dalam kereta anda mungkin usang lebih awal dari yang dijangkakan maka itu adalah tanda bahawa anda tidak memilih set tayar yang betul.

Malah kualiti tayar tidak akan menjadi masalah jika anda memilih set tayar yang salah untuk kenderaan anda kerana pelbagai jenis kenderaan mempunyai berat yang berbeza yang akan dimasukkan ke tayar dan keseluruhan kenderaan bergantung pada tayar tersebut.

Pemanduan teruk

Gaya pemanduan individu penting dalam jangka hayat tayar kerana jika pemandu mengemudi kereta secara agresif atau tidak peduli dengan lebam dan jalan berlubang di jalan ini, tayar akan cepat usang dan lebih cepat yang juga boleh berbahaya kerana boleh menyebabkan kemalangan. Mengambil berat yang berlebihan di dalam kereta atau memaksakan kereta anda dengan pecutan yang terlalu berat dapat memendekkan jangka hayat tayar.

Suhu dan keadaan jalan raya

Semasa jangka masa tayar, faktor yang penting adalah cara anda memandu dan juga di mana anda memandu kerana keadaan tayar bergantung pada cuaca yang biasanya anda gunakan kerana suhu yang hangat cenderung cepat-cepat lusuh tayar seperti di bawah inflasi dan tayar rata.

Tekanan tayar dipengaruhi di kawasan yang lebih panas dan dengan meningkatkan geseran antara jalan dan tayar. jadi lebih baik menukar tayar anda dan mengeringkannya lebih kerap di kawasan yang lebih panas. dan lebih baik mengelakkan jalan berbatu dan rosak kerana ia juga boleh menyebabkan kemalangan dan boleh merosakkan tayar anda dengan teruk.

Berapa lama tayar tahan

Penggantian tayar

Biasanya kerosakan tayar adalah berdasarkan pada apakah tapak tayar usang atau tidak tetapi penggantian tayar harus dipertimbangkan setiap enam tahun walaupun tapak tidak usang. Kerana tayar berusia 6 tahun atau lebih, ia boleh menyebabkan beberapa kerosakan yang mungkin tidak dapat kita lihat.

Busuk kering boleh berlaku pada tayar lama yang boleh menyebabkan letupan dan kerosakan lain yang tidak selamat. dan dalam beberapa kes, penggantian tayar menjadi mustahak kerana tayarnya sudah usang sebelum enam tahun yang merupakan masa jaminan pada kebanyakan tayar.

Carta kedalaman tayar tayar Peringkat tapak tayar
Tapak tayar 8mm Baik
Tapak tayar 7mm Baik
Tapak tayar 6mm Baik
Tapak tayar 5mm Okey
Tapak tayar 4mm Okey
Tapak tayar 3mm Pemeriksaan bulanan
Tapak tayar 2mm Tidak bertahan lama
Tapak tayar 1.66mm Had undang-undang

Petua dan trik untuk jangka hayat tayar

  • Untuk mengelakkan keausan tayar depan yang berlebihan , putar tayar secara berkala untuk mengelakkan kerosakan seperti itu, putaran akan memastikan tayar tetap berfungsi dan dalam keadaan baik.

  • Pastikan tekanan tayar tetap terjaga dan pastikan ban mengembang dengan betul.

  • Pastikan pemanduan tetap stabil dan tepat kerana pemanduan yang agresif dapat membuat Tayar mudah haus dan mengelakkan putar kemudi ketika kenderaan diparkir dan tidak bergerak kerana boleh merosakkan tayar.

  • Perhatikan dan jika anda melihat ada ketidakseimbangan ketika memandu kereta anda dan perhatikan perjalanannya terasa lebat yang bermaksud tayar anda tidak seimbang. ini boleh membahayakan jika tidak dijaga jadi pastikan tayar anda seimbang.

  • Untuk mengelakkan komplikasi dan kemalangan, pastikan anda melakukan pemeriksaan berkala dan menjaga kenderaan anda termasuk tayar kerana ia adalah satu-satunya sumber yang bersentuhan dengan tanah.

Komposisi tayar

Tayar terdiri daripada hampir 200 bahan mentah dan melalui proses tertentu yang menjadikan semua bahan tersebut menjadi tayar yang digunakan untuk kenderaan. Elastomer digunakan sebagai getah sintetik seperti getah asli. Tar silika dan karbon hitam digunakan sebagai pengisi penguat.

Terdapat beberapa bahan kimia dan bahan lain yang lebih penting seperti plasticizer, kismis, dan minyak yang digunakan untuk membuat tayar. Kain keluli dan tekstil juga digunakan.

  • Tiub dalaman yang terbuat dari getah sintetik digunakan untuk mengekalkan tekanan udara.

  • Untuk memberi sokongan dan struktur lapisan bangkai adalah tali tekstil yang digunakan terpaku pada getah.

  • Kawasan manik bawah yang merupakan perkara pertama yang bersentuhan dengan jalan raya. Ia terletak di tepi luar.

  • Untuk memastikan tayar tetap dan terpasang dengan pelek, setiap tayar mempunyai dua manik atau kawat logam yang menjaga kedap udara agar sesuai dengan roda dan tayar.

  • Dinding sisi adalah struktur menghadap ke luar yang memastikan tayar bebas dari kerosakan luaran.

  • Sebilangan besar kekuatan tayar dibawa dengan selongsong yang terbuat dari kepingan logam kecil.

  • Cap ply mengekalkan bentuk tayar dan mengurangkan kepanasan. Komposisi Cap ply adalah tali nilon bertetulang yang ditutup dengan getah.

  • Lapisan mahkota adalah struktur asas tayar.

  • Tread Merupakan corak kata keluar yang dapat dilihat pada bahagian luar tayar yang menjadikan tayar tidak licin dan tidak selamat. tapak memberi geseran dan perlindungan dari jalan, batu, dan pasir yang rosak. Ia juga bertanggungjawab menjaga kelembapan dan kotoran dari permukaan tayar.

Tayar lama boleh membahayakan

Kesalahan yang paling biasa dilakukan oleh pemilik kenderaan atau pemilik kenderaan lain adalah mereka bergantung pada keadaan tapak ketika menukar tayar. ada proses menguji tayar yang disebut sebagai penny test. Ujian Penny dilakukan untuk melihat apakah tapak tayar usang atau masih dalam keadaan baik.

Sekiranya tapak tayar dalam keadaan baik tidak kira berapa umur tayar pemilik kenderaan memilih untuk menggunakan tayar yang sama dan tidak menukarnya. ini adalah kesalahan terbesar dan boleh menjadi berbahaya dan membawa maut . Keadaan tayar tidak hanya bergantung pada tapak tetapi bahan lain yang telah digunakan dalam pembuatan tayar mereka boleh luput sehingga seseorang harus selalu menukar tayar setelah setiap enam tahun.

Terdapat begitu banyak kemalangan yang berlaku hanya kerana tayar usang dan tidak diganti setelah enam tahun. salah satu sebab mengapa ini berlaku adalah kerana sebilangan orang membeli kereta lama sehingga tayar yang terpasang juga usang dan tidak ada jaminan bahawa ia tidak digunakan selama enam tahun. jadi lebih baik jika anda menukar tayar setelah anda membeli kereta terpakai yang dapat menyelamatkan anda dari kemalangan maut .

Berapa lama tayar tahan

Cara mengesan tayar lama

Anda mesti memikirkan bagaimana mengenali tayar lama jika anda membeli dari tempat yang menjual tayar bekas dan kereta, atau jika anda hanya ingin mengetahui cara menguji tayar lama.

Cara paling mudah untuk mengenali adalah dengan menganggapnya sebagai gelang getah lama, jika gelang getah lama bahkan tidak digunakan tetapi terbaring dalam waktu yang sangat lama ia akan membentuk keretakan di antara jika anda meregangkannya sehingga tayar lama juga dalam keadaan yang sama sehingga tidak menjadi masalah jika tayar tidak digunakan di jalan raya tetapi sudah lama tidak bergerak sejak ia dihasilkan maka adalah berbahaya bagi anda untuk menggunakannya ketika sudah usang dan usang .

Jadi pada dasarnya jika tayar mempunyai keretakan kecil yang muncul di permukaan dan bahkan di bahagian dalamnya, itu adalah tanda bahawa tayarnya sudah sangat tua dan telah luput dan tidak boleh digunakan. menggunakan tayar lama boleh menyebabkan insiden maut yang berbahaya bagi orang yang memandu dan juga orang di sekitar anda kerana kemalangan boleh menyebabkan kerosakan cagaran.

Apa yang menjadikan usia tayar lebih cepat?

Ketika mengenali tayar lama, tidak ada tarikh luput yang boleh diperbaiki. Kerana tayar boleh habis dengan lebih cepat sekiranya terdapat keadaan yang tidak baik seperti cuaca , tekanan dan jika digunakan di jalan yang kasar dan rosak. jadi ada beberapa cara yang boleh menjadikan tayar semakin tua.

  • Orang yang tinggal di kawasan yang lebih panas harus menukar tayarnya lebih awal daripada tarikh pembuatan yang diperlukan. Kerana panas boleh mempengaruhi kualiti dan keadaan tayar. panas yang melampau boleh merosakkan getah dan menyebabkan tayar menjadi tua. Terlalu banyak pendedahan cahaya matahari boleh menyebabkan kerosakan juga.

  • Tayar yang disimpan di garaj dan tidak disentuh atau digunakan akan usianya lebih lambat daripada yang digunakan. tetapi itu tidak bermaksud bahawa tayar yang tidak digunakan tidak menua, mereka bertambah tua tetapi lebih perlahan daripada yang telah digunakan.

  • Tayar ganti Boleh menjadi tua seperti tayar yang dipasang di roda untuk digunakan kerana tayar yang disimpan sebagai ganti juga mengalami dan mengalami kotoran, panas, dan keadaan cuaca lain ketika mereka bergerak bersama kenderaan. jadi pada dasarnya tayar yang disimpan sebagai alat ganti juga harus diganti sekiranya sudah cukup lama sehingga habis .

  • Penggunaan tayar juga berperanan besar dalam seberapa cepat tayar boleh habis dan harus diganti. tayar yang dipasang pada kenderaan yang digunakan setiap minggu akan habis lebih lambat daripada tayar yang selalu digunakan setiap hari. ia juga bergantung pada bagaimana pemeliharaan tayar. Adakah kekurangan udara adakah tekanan yang cukup ?. Penyelenggaraan asas juga memberi perbezaan besar dalam jangka masa tayar tahan lama.

  • Menyimpan tayar sebagai ganti di dalam garaj adalah baik tetapi jika garaj dipenuhi dengan kelembapan, panas, atau keadaan ekstrem yang akan merosakkan getah dan bahan tayar lain, maka tayar akhirnya akan bertambah tua dengan cepat dan tidak lama lagi sesuai untuk sebarang kegunaan.

  • Setiap kenderaan mempunyai jenis tayar yang berbeza yang boleh dipasang dan sesuai untuk jalan yang akan anda lalui. jadi jika anda menggunakan tayar yang salah untuk perjalanan tertentu, ia boleh menyebabkan kerosakan dan juga boleh membawa maut kerana boleh merosakkan semasa perjalanan. jadi pastikan anda membeli tayar jenis yang sesuai untuk kenderaan anda.

Jenis tayar yang berbeza

Setiap kenderaan memerlukan jenis tayar yang berbeza-beza bergantung pada jenis jalan yang mereka lalui seperti kereta sport memerlukan jenis tayar yang dapat memberikan kelajuan yang lebih tinggi, kenderaan tugas berat yang membawa berat memerlukan jenis tayar yang dapat menahan berat dan sesuai untuk pemanduan di luar jalan raya. terdapat pelbagai jenis tayar yang disebutkan di bawah ini bergantung pada penggunaannya di berbagai cuaca, kenderaan, dan penggunaan sehari-hari yang lain.

  1. Tayar untuk musim panas Sekiranya anda memandu kereta seperti minivan, SUV , atau kereta biasa lain untuk kegunaan seharian di kawasan di mana suhu tidak terlalu sejuk atau di bawah 10. maka tayar musim panas adalah pilihan terbaik kerana ia memberikan corak yang sempurna dan kualiti tayar yang baik untuk jalan kering. Tayar musim panas juga baik untuk iklim di mana hujan sedikit lembab di sana-sini tetapi tidak untuk tempat-tempat yang sering turun salji dan hujan lebat. tayar musim panas bukan untuk kawasan monsun tetapi baik untuk kawasan kering.

  2. Tayar salji Sekiranya anda tinggal di tempat di mana cuaca kebanyakannya sejuk dan kerap turun salji, maka tayar salji yang juga dikenali sebagai tayar musim sejuk sesuai untuk kereta anda. tayar salji ini mampu mencengkam sempurna untuk jalan bersalji dan lumpur. tayar salji memberikan struktur tapak dan sifat Mencengkam yang tidak dapat disediakan tayar musim panas. Terdapat sebatian getah khas pada tayar musim sejuk yang jika anda perhatikan dengan teliti, tayar pada tayar ini mempunyai corak dan sedikit potongan di antaranya yang membantu memberikan cengkaman yang betul yang diperlukan untuk jalan bersalji.

  3. Tayar berprestasi tinggi adalah mengelirukan jika seseorang memberitahu anda bahawa tayar berprestasi tinggi hanya untuk kereta sport. Tayar berprestasi tinggi, berprestasi , dan berkinerja tinggi juga dapat digunakan pada kereta biasa dan sederhana seperti sedan. tayar jenis ini mempunyai penampilan yang lebih rata dan mempunyai tapak yang lebih cetek. tayar berprestasi tinggi baik untuk belokan yang lebih baik dan memberikan hubungan yang lebih baik dengan jalan raya.

  4. Tayar trak beberapa tayar dibuat khusus untuk trak tetapi ia bergantung pada jenis trak yang anda pandu dan jenis kerja yang anda lalui seperti membawa muatan berat atau menempuh jarak jauh. ia juga bergantung pada jenis jalan yang dilalui oleh trak anda. jadi ada beberapa jenis tayar trak yang disebutkan di bawah:

  • Tayar yang dibuat khas untuk trak lebuh raya lebih tahan lama dan tahan aus cepat. tayar trak lebuh raya memberikan perjalanan yang lancar dan boleh digunakan dalam semua jenis musim.

  • Terdapat jenis tayar yang dipanggil tayar trak prestasi yang serupa dengan tayar trak lebuh raya tetapi ini memberikan pengendalian yang lebih baik dan mempunyai Prestasi Pengereman yang lebih baik Pada semua jenis jalan.

  • Jenis tayar yang disebut all-medan mempunyai corak tapak yang lebih besar dan dibuat khusus untuk jalan berpasir dan berlumpur.

  • Tayar trak medan lumpur adalah jenis tayar yang dibuat khas untuk kerja-kerja berat dan mereka mengendalikan jalan yang mempunyai kerikil dan salji lebat. Ini adalah jenis tayar trak yang paling agresif.

Berapa lama tayar tahan

Soalan Lazim

Beberapa soalan berkaitan dijawab di bawah.

1. Tayar mana yang tahan lama?

Michelin pernah menjadi syarikat terkemuka untuk tayar. Ketiga-tiga model tayar itu terkenal dengan jarak tempuh dan jaminannya. Tetapi Pirelli keluar sebagai masa pemakaian paling lama. Pirelli P4 seasons Plus boleh bertahan sejauh 100,000 batu.

2. Bagaimana cara memeriksa hayat tayar saya?

Tayar mempunyai penunjuk kehausan tapak yang tidak kelihatan semasa tayar baru. Tetapi apabila tayar menjadi tua dan getah memakai penunjuk ini menjadi jelas di antara garis tapak sebagai jambatan kecil, jika satu atau dua garisan dapat dilihat oleh tayar yang bermaksud tayar anda memerlukan pengganti.

3. Apakah jenama tayar terburuk?

Sebilangan tayar tidak boleh dibeli.

  • Tayar kompas

  • Tayar Telluride

  • Tayar Geostar

  • Tayar Goodride

  • Tayar Aks

  • Tayar Chaoyang

  • Tayar Westlake

4. Apakah tanda-tanda tayar buruk?

Petunjuk yang menunjukkan masalah pada tayar

  • Potongan atau retakan di dinding sisi
  • Haus tapak tangan yang tidak rata
  • Tapak yang sangat digunakan
  • Lepuh atau lebam
  • Turun naik melampau

5. Adakah tayar berusia 20 tahun selamat?

Tayar lama tidak selamat sebenarnya tayar perlu diganti setiap 6 hingga 10 tahun. Tayar lama berbahaya dan boleh menyebabkan kemalangan yang sangat teruk.

6. Adakah jenama tayar penting?

Ya, jenama penting sekiranya memberi anda kualiti yang baik. Kerana ini semua tentang mendapatkan getah berkualiti di tayar anda.

7. Bolehkah saya mencampurkan jenama tayar?

Tidak, mencampurkan jenama harus dielakkan di dalam kenderaan kerana setiap jenama mempunyai corak tapak masing-masing dan pengeluar juga tidak menggalakkan mencampurkan jenama yang berbeza.

8. Adakah tayar Michelin dibuat di China?

Ya, Michelin berada di China sejak tahun 1988, mempunyai lebih dari 6000 orang pekerja. Ia mempunyai empat laman web yang menghasilkan tayar kereta dan trak 3 daripadanya di Shanghai dan 1 di Shenyang.

9. Adakah tayar buruk mengeluarkan bunyi?

Sekiranya tayar mengeluarkan bunyi, ini menunjukkan penghalang galas roda dan tidak berputar dengan betul. Tayar yang teruk boleh mengeluarkan bunyi yang kuat.

10. Sekiranya tayar yang lebih baik berada di bahagian depan atau belakang?

Berdasarkan tinjauan, tayar terbaik selalu berada di bahagian belakang yang disebut gandar belakang kerana memberikan kestabilan pada kenderaan.

Kesimpulannya

Bila timbul persoalan berapa lama tayar tahan? jawapan paling mudah untuk soalan itu adalah bergantung pada tarikh pembuatan dan juga keadaan yang dilalui tayar seperti keadaan cuaca yang melampau, jalan yang rosak, dan juga penyelenggaraan yang buruk yang menyebabkan penuaan tayar lebih cepat. tetapi tayar yang telah dijaga dengan baik akan habis atau lebih kurang akan rosak lebih cepat daripada yang tersalah guna atau terlalu banyak digunakan. Tetapi jika seseorang masih menginginkan berapa banyak masa yang harus anda gunakan untuk menyimpan tayar yang sama di kenderaan anda, maka jumlah putaran enam tahun sudah cukup untuk tayar tahan lama kerana ia telah dihasilkan.

Baca Artikel Berkaitan

Berapa Banyak Kos Untuk Menambah Tayar

Apa Makna 95t Pada Tayar

Berapa lamakah penyelarasan tayar?

Berapa Banyak Pemasangan Tayar Di Sam's Club