Berapa lama masa yang diperlukan untuk berlari sejauh satu batu? Rata-rata, pelari yang bersaing dan berbentuk baik biasanya memerlukan masa 9 hingga 10 minit untuk berlari sejauh satu batu. Walau bagaimanapun, pemula biasanya menyelesaikan satu batu berjalan dalam 14 hingga 15 minit. Pelari maraton pakar dapat menempuh jarak satu batu hanya dalam 4 hingga 5 minit. Hingga kini, rekod terbaik di dunia untuk berlari sejauh satu batu adalah 3:40:15.

Berapa batu?

Satu batu adalah unit Inggeris untuk mengukur panjang kapal. Ia dilambangkan secara simbolik oleh m atau mi. Kita boleh mengukurnya dalam pelbagai unit. Satu batu kira-kira 1750 ela (3tf halaman) atau 1.60934km (63,350 inci).

berapa kaki dalam satu batu biasanya bergantung pada ketinggian dan ukuran kaki seseorang individu. Satu batu kira-kira 5280 kaki, iaitu sekitar 1609 meter.

Berapa lama masa yang diperlukan untuk berlari sejauh satu batu?

Berlari adalah proses yang baik untuk kesihatan fizikal dan mental anda. Sebilangan besar orang menghabiskan banyak wang dan masa untuk faedah kecergasan untuk mengetahui berapa lama masa berlari sejauh satu batu. Adakah anda benar-benar fikir anda perlu menghabiskan berjam-jam untuk mengetahui perkara itu?

Saya tidak fikir begitu! Mungkin anda berfikir bahawa menjalankan adalah tugas yang sukar dan rumit. Pemikiran seperti itu mesti menghentikan anda dari perancangan lebih lanjut. Apa sahaja rancangan anda, dan di mana sahaja anda berdiri, tidak perlu risau.

Artikel ini akan menerangkan secara ringkas semua perkara yang mungkin perlu anda ketahui sebelum menggunakan jadual berjoging. Sebelum kita melangkah maju, ingatlah bahawa waktu rata-rata untuk berlari sejauh satu batu bergantung pada pelbagai faktor, iaitu usia, kecergasan dan seks seseorang.

Berapa lama masa yang diperlukan untuk berjalan sejauh satu batu?

Satu batu adalah jarak joging purata, yang dapat dikendalikan oleh semua orang dengan mudah. Jadi, masa untuk jarak satu batu berbeza dari orang ke orang dan dari trek ke trek.

Tidak semua orang mahu berlari sejauh satu batu untuk tujuan berjoging. Mungkin ada yang mahu berjalan-jalan atau melarikan diri dari rumah mereka. Oleh itu, mereka mesti mencari cara untuk lari dari rumah bersama dengan masa rata-rata untuk berlari sejauh satu batu.

Rata-rata, orang yang sihat dapat menempuh jarak satu batu dalam 8 hingga 12 minit. Tetapi setelah anda melakukannya dengan kerap, ia akan bertambah baik dari hari ke hari.

Masa berjalan satu batu mengikut umur dan kumpulan seks.

Seberapa pantas anda berlari bergantung pada usia dan jantina seseorang. Biasanya, orang mencapai kelajuan larian mereka yang paling pantas antara usia 18 dan 25. Lelaki mempunyai otot yang lebih kuat daripada wanita. Itulah sebabnya mereka berlari pantas berbanding wanita.

Ini memberikan kelajuan dan masa berjalan rata-rata untuk lelaki dan wanita di bawah. Data ini dikumpulkan pada tahun 2015 dan berdasarkan pemerhatian lebih daripada 10,000 pelari.

Jadual.

Umur Lelaki (min / batu) Wanita (min / batu)
16-20 9:33 12:08
21-25 9:29 11:39
26-30 10:02 11:45
31-35 10:09 12:30
36-40 10:40 12:05
41-45 10:30 12:25
46-50 10:50 12:40
51-55 11:10 13:19
56-60 12:08 14:35
61-65 13:06 14:45
66-95 13:49 16:15

Berapa lama masa yang diperlukan untuk memulakan batu untuk seorang pemula?

Bagi pemula, sama ada mereka baru mula berlari untuk tujuan joging atau ingin menjadi maraton, langkah pertama adalah mengamalkan rutin berlari biasa. Dan itu tidak bermaksud anda sepatutnya berlari sejauh 5 batu dari hari pertama.

Ia akan membantu sekiranya anda memulakannya dengan perlahan dan kemudian meningkatkan kelajuan anda. Trik yang paling berkesan untuk mengatasi permulaan rutin ringan adalah dengan mengumpulkan kekuatan dan stamina anda dengan berjalan dan berlari sedikit demi sedikit.

Biasanya, pelari baru mengambil masa 12 hingga 15 minit untuk berlari sejauh satu batu. Amat baik untuk memulakan dengan latihan 10 hingga 15 minit setiap hari untuk pemula dan kemudian mengumpulkannya semasa anda memperoleh kekuatan. Sekiranya anda meneruskan latihan ini secara berkala, dalam beberapa minggu, anda akan berlari dengan pantas.

Berapa lama masa yang diperlukan untuk berjalan sejauh satu batu di treadmill?

Satu trek luar biasa mewakili seperempat batu. Ini bermakna jika anda melayari trek luar empat kali, ia akan memakan masa satu batu. Purata masa untuk 1 batu di treadmill adalah 10 hingga 12 minit.

Namun, jika anda tidak melakukan senaman secara berkala, ada kemungkinan badan anda tidak berbentuk badan dengan baik. Oleh itu, walaupun anda menghabiskan lebih dari 15 minit di treadmill, anda tidak akan dapat menghabiskan 1 batu.

Untuk mengatasi keadaan ini, anda perlu menepati masa dan menentukan dengan baik tujuan anda. Jangan bimbang jika anda tidak dapat berlari sejauh satu batu mengikut kepantasan rekod. Ia akan menjadi lebih baik seiring dengan masa. Terus mencuba dengan perlahan dan bercita-cita tinggi.

Sentiasa ingat dua peribahasa: "Perlahan dan mantap memenangi perlumbaan" dan "Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah," dan begitu juga dengan satu batu.

Berapa lama masa berlari satu setengah batu?

Sekiranya seseorang berjalan pada jarak 6mph, ia akan mengambil masa sepuluh hingga lima belas minit untuk berlari sejauh satu setengah batu. Walau bagaimanapun, untuk pelari baru yang berjaya, ia tidak dapat dicapai pada awalnya. Kekalkan amalan harian anda untuk membantu berlari dengan lebih pantas.

Untuk mendapatkan kepantasan itu, lakukan langkah 6 hingga 7 minit setiap batu. Itu juga bergantung pada tahap kecergasan anda. Orang yang sihat dapat mencapai tujuan itu berbanding dengan yang lemah.

Berlari sejauh satu setengah batu secara berkala boleh memberi banyak kesan kepada kesihatan fizikal anda. Katakan anda berusaha mencari cara menurunkan berat badan dengan berkesan . Berlari sejauh 1.5 batu dapat membakar kalori yang mencukupi yang dapat memudahkan anda menurunkan berat badan.

Berapa lama ia mahu berlari sejauh dua batu?

Rata-rata, seseorang dapat menempuh jarak 2 batu dalam 20 minit. Dan walaupun dengan jarak berjalan kaki, anda boleh berlari sejauh 2 batu dalam masa setengah jam. Walau bagaimanapun, berjalan sejauh 2 batu sebagai trek harian tidak semudah itu. Ia memerlukan banyak usaha dan latihan untuk mencatatnya setiap hari.

pelari maraton

Sementara itu, setelah anda mengamalkan rutin berlari sejauh 2 batu setiap hari. Ini akan mengejutkan anda dengan hasilnya yang berkesan. Ini akan menjadikan anda aktif secara mental, dan faedah fizikal tidak dapat dikira. Ini akan memudahkan anda melawan banyak penyakit seperti tahap tekanan dan masalah jantung.

Berapa lama masa berlari sejauh seperempat batu?

Semua orang dapat menempuh jarak seperempat batu dalam empat hingga lima minit. Pelari maraton dan biasa jarang berlari dalam jarak pendek ini. Mereka boleh berjalan sejauh satu batu dalam 8 hingga 10 minit. Walau bagaimanapun, untuk pemula, lebih baik meletakkan matlamat yang lebih kecil.

Pelari baru harus memilih langkah singkat sekiranya mereka perlu berlari sejauh satu batu. Mereka harus melakukannya dalam empat bahagian. Mereka mesti berehat satu atau dua minit selepas setiap satu perempat batu.

Berapa lama masa yang diperlukan untuk berlari sejauh satu batu pada jarak 4mph?

Katakan anda berjalan pada 4mph; anda akan dapat menempuh jarak satu batu dalam masa lapan belas hingga dua puluh minit. Berlari pada kecepatan 4mph atau 5mph mungkin menjadi intensiti yang selesa. Apabila anda seorang pemula, lebih baik menggunakan sekitar 4mph, tetapi anda perlu mengumpulkan kelajuan anda secara beransur-ansur.

Berapa lama masa yang diperlukan untuk berlari sejauh 6 batu / jam?

Berlari dengan kelajuan 6mph baik dan rata-rata. Seseorang yang berlari dengan jarak 6mph dapat dengan mudah menempuh jarak satu batu dalam 8 hingga 10 minit. Pelari biasa biasanya berlari dengan kelajuan ini. Ketika anda berlari untuk tujuan latihan, 6mph dapat menjadi kecepatan yang sempurna.

Berapa lamakah jarak tempuh batu sejauh 8mph?

Ia akan mengambil masa 7.5 minit untuk berjalan sejauh 8 mil / jam. Kepantasan itu tidak mungkin dilakukan oleh semua pelari. Walaupun anda seorang pelari biasa, anda mungkin sukar untuk berlari pada 8mph. Namun, jika anda seorang pencinta kecergasan dan cukup bercita-cita tinggi untuk berlari, anda boleh menyimpannya sebagai catatan harian.

Berapa lama masa yang diperlukan untuk berlari sejauh 10 batu / jam?

Berlari dengan kecepatan 10mph bermaksud setiap jam, anda menempuh jarak sejauh sepuluh batu. Dengan kata mudah, anda berlari sejauh 1 batu setiap 6 minit. Hebat sungguh! Hanya pelari maraton pakar yang dapat menyimpan rekod larian ini. Rata-rata tidak dapat berjalan pada 10mph.

Ringkasan:

Rata-rata, semua orang (kecuali pemula) dapat berjalan sejauh 8 hingga 12 minit. Pemula dapat menempuh jarak itu dalam 12 hingga 16 minit. Namun, ia juga bergantung kepada pelbagai faktor, seperti usia, jantina, dan tahap kecergasan.

Soalan Lazim:

Orang ramai bertanya tentang berapa lama masa berlari sejauh satu batu. Kami akan membincangkan beberapa perkara di bawah:

1. Apakah kelebihan berlari?

Berlari dan berjoging boleh memacu kesihatan fizikal dan keadaan psikologi. Seperti senaman biasa, berlari dapat membantu mengurangkan tekanan, meningkatkan kekuatan fizikal, dan dapat mengurangkan banyak gejala tekanan.

2. Berapa lama kuda boleh berlari sejauh 1 batu?

Kuda dapat dengan mudah menempuh jarak satu batu dalam sepuluh hingga lima belas saat. Anda mungkin terkejut dan mempertimbangkan seberapa pantas kuda boleh berlari . Kuda berbentuk baik untuk bekerja. Pada masa kini, aktiviti menunggang kuda adalah aktiviti yang sangat terkenal.

Kuda boleh berlari dengan kecepatan 87km / j. Ya, tidak perlu tertanya-tanya! Kuda adalah haiwan ternakan terpantas. Namun, untuk jarak yang jauh, manusia dapat berlari lebih jauh daripada kuda. Bukan hanya kuda, tetapi manusia juga dapat mengalahkan binatang apa pun.

3. Apakah cara berlari sejauh satu batu tanpa penat?

Berlari sejauh 1 batu bukanlah satu perjanjian yang sangat besar. Walau bagaimanapun, jika anda seorang pemula, anda akan merasa sukar untuk berlari sejauh satu batu dalam masa rekod. Tetapi tidak perlu risau, ia akan bertambah baik dari hari ke hari. Berikut adalah beberapa petua, yang akan memudahkan anda berlari sejauh satu batu tanpa bosan:

• Beri diri anda motivasi yang cukup untuk berlari. • Jangan bersusah payah semasa berlari. • Jauhkan jurang. • Sentiasa memakai kasut dan pakaian yang selesa. • Rehatkan lengan dan kaki anda. • Minum 1/2 gelas air sebelum berjalan. • Gunakan sebagai rutin untuk mendatangkan hasil yang lebih baik. • Pandang ke hadapan dan condong ke hadapan.

4. Adakah berjalan sejauh kurang dari 5 minit adalah baik?

Berjalan sejauh kurang dari 5 minit adalah pekerjaan yang luar biasa. Malah pelari biasa boleh mengambil masa satu setengah tahun untuk mencapai rentak berlari itu. Bagi pelari baru, agak mustahil untuk mengalahkan rekod ini. Walau bagaimanapun, pelari maraton pakar dapat melakukan ini.

Kesimpulannya

Berapa lama perjalanan sejauh satu batu bergantung pada kekuatan fizikal, umur, dan kumpulan seks. Rata-rata, seseorang dapat berlari sejauh satu batu dalam 8 hingga 12 minit. Pemula dapat menempuh jarak yang sama dalam dua belas hingga lima belas minit.

Biasanya, orang berjalan 1t 6mph untuk menempuh jarak satu batu dalam 9 hingga 10 minit. Berlari sejauh 1 batu secara teratur boleh menjadi latihan kardiopulmonari yang sempurna. Berlari dapat membantu menurunkan berat badan dan melawan beberapa penyakit seperti tekanan darah dan masalah jantung.

Baca lebih lanjut

Mengapa yoga bagus untuk anda?

Apa itu yoga power?

Apakah tindak balas psikologi positif terhadap tekanan?

Pengurusan tekanan

Jumlah kos purata jangka panjang

Berapa lama masa yang diperlukan untuk berlari sejauh satu batu ? Ia akan mengambil masa lebih kurang 9 hingga 10 minit untuk pelari yang tidak kompetitif yang berada dalam keadaan lebih baik. Tetapi soalan itu akan mempunyai jawapan yang berbeza berkaitan dengan pengalaman berlari. Seseorang yang baru mengenainya akan mengambil masa lebih lama seperti 12 hingga 15 minit sementara sekiranya pelari maraton elit mereka dapat dengan mudah melakukan satu mil dalam 4 hingga 5 minit. Berlari berbeza dengan berjalan kaki kerana memerlukan lebih banyak tenaga dan jarak lebih jauh dalam waktu yang lebih singkat. Orang yang baru mengenainya akan mengambil masa lebih lama untuk mencapai tonggak itu tetapi mereka yang berjalan secara berkala akan melakukannya dengan cepat.

Faktor apa yang mempengaruhi berjalan?

Terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi pengalaman anda berlari . Mereka akan bermula dari keseluruhan kecergasan anda hingga genetik. Di antaranya tahap kecergasan juga penting bahkan melebihi jantina dan usia. Tahap sehingga badan dapat bertahan menentukan berapa jarak yang dapat ditempuh dalam waktu yang ditentukan. Hingga kini pemegang rekod dunia dalam jarak tempuh satu mil adalah Hicham El Guerrouj milik Morroco pada tahun 1999 yang meliputinya dalam 3:43:13.

Berapakah umur optimum untuk berlari pantas?

Umur memainkan peranan penting dalam menentukan seberapa cepat anda boleh berlari sejauh satu batu. Masa terbaik untuk memuncak batu antara kita berumur antara 18 hingga 30 tahun.

Apakah perbezaan antara jarak tempuh antara jantina?

Lelaki dan wanita berlari jauh berbeza, perbezaan utama adalah kerana badan mereka. Lelaki memang mempunyai struktur yang berbeza daripada wanita. Terutama jika berkaitan dengan massa otot maka lelaki mengalah wanita. Ini memberi lelaki kelebihan dalam perjalanan lebih jauh daripada wanita. Masih diteliti menunjukkan hasil yang berbeza bahawa lelaki bukan atlet lebih cenderung berlari sejauh kurang batu daripada wanita. Sebabnya boleh dikaitkan dengan pengaruh psikologi dalam membuat keputusan dan fisiologi juga

Apakah kesan pace dalam berlari?

Berlari mempunyai pelbagai faktor di sekitarnya di mana langkah juga penting. Ini termasuk bilangan jika batu atau jarak rata-rata yang dilalui dalam masa tertentu. Contohnya jumlah kilometer atau batu yang diliputi dalam satu minit atau lebih. Pada mulanya pelari dapat mengekalkan rentak perlahan sehingga mereka dapat mencapai batu rata-rata dengan mudah. Tubuh manusia juga harus menyesuaikan diri dengan perubahan sehingga anda harus mencapai jarak yang lebih jauh pada awalnya dan menjaga jarak pendek hanya akan membantu tubuh untuk menyesuaikan diri dengan perubahan.

Mengawal langkah yang lebih perlahan pada awalnya akan membantu menjimatkan tenaga juga. Apabila lari cepat tiba-tiba dijalankan yang hanya akan mengakibatkan kehabisan takungan tenaga yang tidak akan meninggalkan apa-apa pada akhir untuk menyelesaikan larian. Pelari elit juga melakukan latihan yang sama untuk menyelesaikan larian dengan takungan yang mencukupi.

Apakah langkah berjaga-jaga untuk berjalan?

Kecederaan dapat terjadi dengan mudah sehingga menjauhkan diri dari segala jenis kerusakan dan tetap berjalan dengan baik dapat dicapai dengan mengikuti langkah yang perlahan pada awalnya sehingga Anda dapat menyesuaikannya dengan mudah.

  • · Sentiasa perhatikan lalu lintas di sekitar anda dan jangan memakai fon kepala
  • · Berlari melawan lalu lintas yang berterusan
  • · Semasa melintasi jalan melihat kedua-dua belah pihak, ikuti semua peraturan jalan raya.
  • · Pastikan diri anda terhidrasi dengan menjaga air bersama anda
  • · Sentiasa bawa kad pengenalan anda dan beritahu sesiapa sebelum keluar untuk berlari
  • · Pakai pelindung matahari
  • · Pakai pakaian longgar dan kasut lari yang sesuai
  • · Tukar kasut lari anda setelah setiap 300-500 batu
  • · Pastikan otot anda tetap kencang dengan menggabungkan latihan dengan senaman.
  • · Mulakan dengan pemanasan dan akhiri dengan regangan

Berapa kekerapan berlari?

Berlari adalah latihan berimpak tinggi dan kita tidak boleh mengharapkan sesuatu yang buruk darinya. Namun berjalan mempunyai prasyarat yang perlu dipatuhi. Peluang serangan jantung dapat dikurangkan apabila anda menjalankan rutin harian anda. Berlari dengan kadar yang tetap akan membantu membakar kalori yang tidak diperlukan dan juga mengekalkan struktur badan yang betul. Berlari rata-rata harus terdiri dari minit yang dirancang dengan baik agar anda tidak mengalami kecederaan yang tidak diingini. Dianjurkan untuk berlari selama 5 hingga 10 minit sehari dan tidak boleh melebihi 4,5 jam seminggu. Cuba lakukan langkah perlahan pada awalnya agar badan anda dapat menyesuaikan diri dengannya. Berlari atau bersenam secara meluas pada awalnya hanya akan meningkatkan kemungkinan berlakunya serpihan atau patah tulang. Oleh itu, untuk mengelakkan pengalaman buruk semasa berlari, lebih baik mempelajari keperluan badan dan kemudian mempraktikkannya. Membangunkan kekuatan adalah penting kerana tujuan bersenam dan berlari adalah mendapatkan badan yang cergas tetapi memberi tekanan yang terlalu tinggi pada badan untuk mencapai matlamat yang tidak realistik hanya akan membawa masalah, jadi ikuti keperluan anda dan kemudian tetapkan tujuan yang sesuai.

Apa faedah berlari?

Berlari selama 5 hingga 10 minit setiap hari mempunyai banyak faedah untuk kesihatan

  • · Risiko strok atau serangan jantung dikurangkan
  • · Risiko penyakit kardiovaskular dikurangkan
  • · Peluang terkena barah lebih rendah
  • · Keseluruhan kesihatan neurologi menjadi lebih baik sehingga meningkatkan kemungkinan dijangkiti penyakit seperti Parkinson dan Alzheimer
  • · Manfaat lain mungkin termasuk mood dan tidur yang lebih baik
  • · Peningkatan dan kepekatan yang lebih baik

Hasil kajian menunjukkan bahawa menjalankan selama 30 minit sehari untuk meningkatkan umur panjang. Sekiranya tidak berjalan, anda masih boleh memperoleh faedah melalui yoga, berenang atau bersenam

Adakah kita terdedah kepada kerosakan yang disebabkan oleh berlari?

Persoalan untuk berlari timbul sama ada selamat untuk dijalankan setiap hari. Sebilangan orang yang terlalu bersemangat berlari mungkin terdedah kepada kerosakan. Setiap orang harus menyedari mereka dan bagaimana mencegahnya.

  • · Pilihan kasut yang sesuai adalah penting untuk menukarnya sekali-sekala.
  • · Meningkatkan jumlah batu yang anda lalui secara beransur-ansur sekiranya badan tidak merasa tertekan
  • · Beralih hari-hari bertuah dengan berenang, berbasikal atau latihan lain
  • · Berlari dalam bentuk yang betul
  • Sebelum memulakan pemanasan dan diakhiri dengan regangan.

Sekiranya berlaku sebarang kecederaan walaupun hanya kecil, anda harus segera berjumpa doktor kerana kerosakan tisu boleh menjadi lebih teruk jika diabaikan.

Berapa lama masa berlari sejauh satu batu? Oleh dan besar. Sekiranya anda baru berlari, anda mungkin berlari sejauh satu batu lebih kurang 12 hingga 15 minit semasa anda mengembangkan ketekunan. Pelari jarak jauh bertaraf dunia normal sejauh satu batu dalam masa 4 hingga 5 minit. Sekiranya anda berjalan sejauh satu batu seperti kerja jam, anda boleh bergantung pada masa 5K anda berada di bawah atau sekitar 25 minit. Walaupun begitu, ini tidak dapat dilaksanakan dengan berkesan bagi sesetengah individu, jadi anak muda perlu berlari sejauh satu mil dalam masa sekitar 9 hingga 13 minit. Siapkan rancangan kesihatan yang berkembang lebih dari setengah bulan atau bulan. Seimbangkan jadual harian anda dengan aktiviti bergoyang-goyang seperti berenang, berbasikal, dan bersiap siaga. Mile : Mile ”juga digunakan untuk menggambarkan atau menguraikan ruang lingkup unit yang luas dari atau umumnya setanding dengan batu Rom, seperti batu nautika (sekarang 1.852 km tepatnya), batu Itali (umumnya 1.852 km), dan batu Cina (tepatnya 500 m tepat) Orang Rom mengasingkan jarak tempuh mereka menjadi 5.000 kaki Rom tetapi kepentingan yang lebih menonjol dari jarak jauh pada masa sekarang Inggeris menyiratkan bahawa batu penyelesaian dibuat sama dengan 8 kaki panjang atau 5.280 kaki pada tahun 1593. Jenis batu ini pada ketika itu tersebar ke Negara-negara yang dijajah Inggeris ada di antaranya terus memanfaatkan batu. Tinjauan Geologi AS pada masa ini menggunakan meter untuk tujuan sebenarnya, namun maklumat warisan dari datum geodetiknya pada tahun 1927 telah menyiratkan bahawa batu kajian AS yang berbeza (6336/3937 Km) terus melihat beberapa penggunaan, walaupun fakta bahawa ia akan dihapuskan secara formal pada tahun 2022 Walaupun sebagian besar negara menggantikan mil dengan kilometer ketika berubah menjadi Sistem Internasional Unit, mil global terus digunakan di negara-negara tertentu, seperti Liberia, Inggris, Amerika Serikat, dan berbagai negara dengan penghuni kurang dari 1,000,000, sebahagian besar daripadanya adalah domain UK atau AS, atau mempunyai kaitan yang dapat disahkan dengan UK atau AS. Jarak dan Masa: Kilometer: Satu kilometer adalah 0.62 batu, yang juga 3281.5 kaki, atau 1000 meter. Diperlukan 10 hingga 12 minit untuk berjalan dengan kelajuan sederhana. Batu: Satu batu adalah 1.61 kilometer atau 5280 kaki. Ia mengambil masa 15 hingga 20 minit untuk berjalan sejauh 1 batu dengan kelajuan sederhana. 3K: 3 kilometer meningkat hingga 1.85 batu, atau 9842.5 kaki, atau sedikit di bawah 2 batu. Ini adalah jarak yang biasa untuk berjalan-jalan yang mulia, terutama yang mempunyai jalan terbuka. Ia mengambil masa 30 hingga 37 minit untuk berjalan kaki 3K pada kelajuan sederhana. 5K: 5 kilometer meningkat hingga 3.1 batu. Ini adalah jarak perlumbaan yang biasa untuk berjalan-jalan yang mulia dan berjalan-jalan yang menyeronokkan (walaupun pelari yang serius juga mengambil bahagian dalam 5Ks dan menjalankannya dengan kelajuan tinggi). Ia memerlukan sekitar satu jam untuk berjalan kaki 5K pada kelajuan sederhana. 10K : 10 kilometer meningkat hingga 6.2 batu. Ini adalah jarak yang biasa untuk hiburan yang hanya berjalan, yang mungkin dapat berjalan kaki. Ia memerlukan sekitar dua jam untuk berjalan 10K pada kelajuan sederhana.

Half-Marathon : 13.1 batu atau 21 kilometer. Ia memerlukan masa sehingga 4 atau 4.5 jam untuk berjalan dengan laju jarak jauh selama setengah, namun beberapa pejalan kaki dapat menyelesaikan jarak dalam 3-4 jam. Perlumbaan jarak jauh : 26.2 batu atau 42 kilometer. 6.5 hingga 8 jam atau lebih untuk berjalan dalam perlumbaan jarak jauh dengan kelajuan sederhana, bergantung pada kelajuan anda dan kekerapan anda berhenti Purata kali batu untuk lelaki berbanding wanita: Kontras antara jantina boleh mempengaruhi kelajuan larian. Salah satu sebab mengapa pesaing lelaki teratas kerap menjalankan acara yang lebih cepat daripada pesaing kelas pertama wanita yang berkaitan dengan pukal. Memiliki otot-otot yang lebih cepat tersentak di kaki boleh membawa kelajuan yang lebih cepat. Namun, pada jarak yang lebih menarik, wanita mungkin mendapat manfaat. Satu kajian besar, Sumber Dipercayai menunjukkan bahawa, dalam perlumbaan jarak jauh, lelaki bukan kelas pertama hampir pasti daripada wanita untuk menyederhanakan kelajuan mereka sepanjang perlumbaan. Para saintis menganggapnya sangat baik kerana perbezaan fisiologi atau berpotensi dinamik di antara orang. Laju untuk lari jarak jauh : Dalam larian jarak jauh, laju adalah signifikan. Kelajuan, atau kuantiti minit yang diperlukan untuk berlari sejauh satu batu atau kilometer, dapat mempengaruhi seberapa cepat anda menyelesaikan larian. Sebagai contoh, anda mungkin perlu mengundurkan kepantasan anda ke awal larian sejauh awal tidak banyak batu. Ini dapat membantu anda menyederhanakan tenaga untuk menjalankan jarak batu terakhir. Pelari pucuk tip boleh mengekalkan kelajuan yang lebih sederhana menjelang permulaan acara, bergerak di sekitar akhir. Untuk menyelesaikan langkah jarak normal anda, nilaikan ujian kesihatan ini: Petakan satu batu di permukaan yang hampir dengan rumah anda, atau selesaikan lonjakan permintaan trek di sekitar sana secara tiba-tiba. Bersedia selama 5 hingga 10 minit. Luangkan masa anda semasa anda berlari sejauh satu batu. Rancang untuk melaju dengan pantas di mana anda melonjak diri sendiri tetapi jangan berlari dengan kecepatan maksimum. Anda boleh memanfaatkan masa batu ini sebagai objektif kepantasan untuk persiapan anda. Semasa anda mengembangkan kepantasan dan ketekunan, kembali ke lingkaran satu batu seperti kerja jam dan lakukan semula batu yang diselaraskan. Langkah berjaga-jaga semasa berlari : Semasa anda baru berlari, penting untuk mengembangkan jarak tempuh dengan perlahan supaya anda dapat bebas dari kecederaan. Cuba tambahkan beberapa batu lagi ke jadual waktu minggu demi minggu anda pada selang waktu yang tetap semasa anda mengembangkan kepantasan dan ketekunan.

Begitu juga ikuti perlindungan ini agar tetap terlindung dan kukuh semasa anda berjalan: Cuba jangan memakai fon telinga semasa berjalan di jalanan. Anda harus mempunyai pilihan untuk mendengar lalu lintas di sekitar anda dan sentiasa memperhatikan faktor persekitaran anda. Berlari melawan lalu lintas.

Perhatikan semua prinsip jalan. Lihat ke kiri dan kanan sebelum melintasi jalan. Berlari di kawasan yang cukup terang dan selamat. Pakai barang pintar pada waktu pagi atau petang. Bawa air bersama anda ketika anda berlari, atau berlari di jalan dengan air yang dapat diakses, sehingga anda dapat tetap terhidrasi semasa anda berlatih. Sampaikan bukti yang dapat dikenali dengan anda semasa anda berlari. Beritahu rakan, pasangan, atau saudara di mana anda akan pergi. Berlari dengan saudara atau anjing, apabila keadaan mengizinkan. Pakai pelindung matahari semasa berlari di luar. Berlari secara percuma, senang dengan pakaian dan kasut lari yang betul. Tukar kasut lari anda setiap 300 hingga 500 batu. Memanaskan badan sebelum berlari dan meregangkan selepas itu. Mendidik secara meluas lebih dari sekali setiap minggu untuk meningkatkan amalan harian anda dan memastikan otot anda sentiasa diuji.

Cara meningkatkan kelajuan larian anda: Sekiranya anda perlu meningkatkan kelajuan normal per batu, cubalah latihan yang menyertainya untuk mempercepat dan mengembangkan ketekunan. Persiapan rentang Bersedia selama 10 minit dengan berlari sedikit demi sedikit. Pada ketika itu jalankan tenaga yang fokus (di mana anda tidak dapat mengadakan perbincangan dengan tenang) selama 2 hingga 5 minit. Jalankan jangka masa yang sama untuk pulih. Ulang 4 hingga beberapa kali. Lakukan ini sekurang-kurangnya lebih dari sekali setiap minggu sehingga anda sudah sampai dengan kelajuan ideal anda. Persiapan irama Objektifnya adalah berlari mengikut rentak irama, atau kelajuan keras. Seharusnya lebih cepat sedikit daripada waktu objektif anda. Berlari dengan kelajuan ini selama beberapa saat, dibuntuti dengan berjalan selama beberapa minit. Bekerja hingga 10 hingga 15 minit dengan rentak 5K dan 20 hingga 30 minit berlari mengikut rentak anda untuk perlumbaan yang lebih lama. Persiapan lereng Sekiranya anda menjangkakan perlumbaan yang mempunyai lereng, sangat penting untuk mempersiapkannya. Pilih lereng yang setara dengan panjang dan gred dengan yang anda alami dalam perlumbaan. Atau sekali lagi, sekiranya anda menghampiri kursus, berlatih di lereng sana. Berlari mengikut rentak lereng, dan selepas itu berlari ke bawah. Larian purata untuk biggners: Sekiranya anda baru mula berlari, anda mungkin perlu mencuba perlumbaan 5K sebelum memfokuskan pada 10K. Walaupun anda sihat, sihat, dan fokus pada program persiapan anda, anda semestinya mempunyai pilihan untuk bersiap sedia dalam perlumbaan dalam masa setengah bulan. Ini akan menerima dua kali lebih lama untuk merancang perlumbaan 10K kerana berjaya untuk perlumbaan 5K, jadi pastikan anda telah memperuntukkan peluang yang mencukupi untuk membuat persiapan. Sekiranya ini adalah perlumbaan pertama anda, mulakan dengan pertemuan larian yang lebih ringan. Secara beransur-ansur kembangkan ketabahan anda dengan memperluas jangka masa dan kekuatan perjumpaan anda. Cuba jangan berlari dalam jangka masa yang lama atau dengan kelajuan yang terlalu cepat. Hindari sebarang dan semua risiko, dan jauhi kecederaan dengan berhenti setiap kali anda merasa terseksa atau keletihan. Seimbangkan pertemuan anda dengan latihan yang lebih ringan seperti yoga, judo, atau berenang.

Petua yang berbeza yang boleh dipercepat termasuk: Bekerja dengan perolehan anda. Pelari pecut memerlukan langkah pantas untuk meningkatkan kepantasan mereka. Semasa anda melatih, berusaha memperluas kemampuan anda setiap saat. Gunakan pedometer untuk diikuti. Jaga cara hidup yang baik. Bercakap dengan doktor penjagaan utama atau pakar pemakanan anda mengenai rancangan diet pintar yang sesuai untuk tujuan anda, seperti berlari lebih cepat, membuat lebih banyak otot, atau menurunkan berat badan. Berpakaian sesuai. Pakai pakaian ringan dan selamat angin semasa anda berlari. Kunjungi kedai larian kejiranan anda untuk kasut lari ringan yang boleh anda siapkan di trek dan pakai pada hari perlumbaan. Sekiranya anda seorang wanita, panduan ini dapat membantu anda mengikuti bra permainan yang kuat untuk dijalankan. Sifar pada struktur. Pastikan tangan dan bahu anda longgar. Lengan anda seharusnya berayun dengan mudah di sisi anda seperti bandul. Keempat aktiviti ini dapat membantu meningkatkan kaedah lari anda. Soalan Lazim : Adakah berjalan sejauh satu batu dalam 13 minit adalah baik? Sebenarnya, ini adalah ruang lingkup perlumbaan yang layak untuk dimulakan. 12 hingga 13 minit untuk setiap batu adalah jangka masa yang menyenangkan dan dilonggarkan. Semasa berlari dengan langkah di atas, anda dapat menyelesaikan ayat tanpa mengejar dan membengkak. Ini adalah kelajuan perbualan (RPE 2-4). Bolehkah ada yang berlari sejauh 4 minit satu batu? Hanya 1,497 orang yang mengalami kerosakan sejauh 4 minit - dan saya adalah salah seorang dari mereka. Tidak banyak kesempatan dalam permainan sukan gaya Olimpik yang difahami oleh individu seperti batu. Malah, walaupun individu yang tahu di mana-mana tentang trek, menyedari bahawa ia menikmati latihan yang luar biasa untuk melakukan empat minit sepanjang perlumbaan 1,609 meter. Kesimpulan : Anda mungkin berjalan sejauh satu batu lebih kurang 12 hingga 15 minit ketika anda mengembangkan ketekunan. Pelari jarak jauh bertaraf dunia normal sejauh satu batu dalam masa sekitar 4 hingga 5 minit. Berikut adalah beberapa petua dan teknik yang dikongsi di atas yang membantu anda untuk melaju.