Dalam artikel ini, kita akan membincangkan mengenai berapa lama abad ini? Kami menghuraikan jawapan yang betul iaitu abad adalah jangka masa yang panjangnya 100 tahun. Berapa lama abad?

Apa itu Abad?

Seratus tahun dalam satu abad. Walaupun mana-mana tempoh 100 tahun secara teoritis dapat dicirikan oleh abad, biasanya didefinisikan sebagai permulaan dengan tahun yang berakhir pada satu dan berakhir pada tahun yang berakhir pada 00 atau 100.

Contohnya abad ke-20, bermula pada tahun 1901 dan berakhir pada tahun 2000. Pada tahun 2001, abad ke-21 bermula dan akan berakhir pada tahun 2100. Kalendar Gregorian atau Kalendar Gaya Moden yang banyak digunakan oleh dunia hari ini adalah asas pengiraan masa ini.

Berapa lama abad ini?

Selain itu, untuk mendengar tentang dekad abad ini, orang tidak akan mendapat sambutan yang sempurna mengenai berapa lama abad ini?

Dalam artikel ini, semua perincian yang relevan mengenai satu abad, tempohnya, dan jangka masa dekad ini dihuraikan. Kita dapat mengatakan dalam penggambaran 100 tahun bahawa abad merujuk kepada perjalanan basikal sejauh 100 batu.

Tetapi jika andaian ini diambil dalam abad metrik, maka hasilnya berbeza dengan anggapan ini.

Ini kerana terdapat abad metrik yang lebih pendek daripada abad sebelumnya. Dengan menggunakan contoh yang sama, mari kita jelaskan bahawa jika anda mengambil masa 100 tahun, abad metrik dapat disebut sebagai perjalanan basikal sejauh 100 kilometer. Kitaran relatif yang berbeza dalam satu hari dapat mempertimbangkan kedua-dua keadaan ini.

Fakta dan Tokoh Abad

Adakah orang ingin tahu berapa lama abad akan bertahan? Satu abad bersamaan dengan seratus tahun. Abad ini menunjukkan bahawa ia adalah tempoh 100 tahun sewenang-wenangnya.

Terdapat dua sudut pandangan dan standard abad. Satu pandangan didasarkan pada pembinaan yang ketat dan yang lain berdasarkan pada penggunaan umum standard kedua (perspektif popular).

Orang akan mendapat idea yang tepat tentang berapa lama abad ini dengan dua idea dan konsep yang berbeza dari dua perspektif ini. Bermula dengan 1 Masihi dan selesai dengan tahun 100 Masihi dengan pembinaan yang ketat pada abad ke-1. Urutan yang berkaitan diteruskan dalam urutan yang sama.

Tahun Seratus Tahun

Orang akan mendapat idea yang sama tentang berapa lama abad dengan dua idea dan makna yang berbeza dari dua sudut pandangan ini. Mulakan dengan AD 1 dan selesai dengan AD 100 dengan pembinaan yang ketat pada abad ke-1. Urutan yang berkaitan diteruskan dalam urutan yang sama.

Dengan dua idea dan definisi yang terpisah dari dua sudut pandangan ini, orang akan mendapat idea yang sama tentang berapa lama abad ini. Bermula dengan AD 1 dan berakhir dengan 100 AD pada abad ke-1 dengan pembinaan yang ketat. Dalam urutan yang sama, siri yang berkaitan terus berjalan.

Formula Pengiraan Abad

Rumusnya lebih sederhana daripada n = 100xn - 99 untuk mengukur abad. Abad pertama adalah 1/1/1 hingga 12/31/100, dan abad kedua adalah 101 dan selesai pada tahun 200.

Pada 1 Januari 2001, abad ke-21 bermula dan berakhir pada 31 Disember 2100. Pada abad ke-21, 2020 milik.Permulaan Abad

Permulaan dan Akhir Abad

Walaupun satu abad secara teorinya boleh menjadi jangka masa 100 tahun, terdapat dua bentuk yang berasingan di mana berabad-abad digambarkan secara umum, dari tarikh yang dipilih secara rawak hingga tarikh 100 tahun di masa depan.

Pembinaan ketat kalendar Gregorian menggambarkan abad sebagai setiap 100 tahun bermula pada tahun 1 CE, jadi abad pertama adalah dari 1 CE hingga 100 CE, dan abad kedua bermula pada tahun 101 CE dan berlangsung hingga 200 CE.

Trend yang sama terus maju, bermula setiap 101 tahun dengan abad baru. Tahun Centennial adalah satu-satunya tahun dalam abad yang bermula dengan bilangan abad di bawah pembinaan yang ketat ini, sehingga abad ke-20 hanya satu tahun dengan angka 20 di dalamnya, tahun 2000.

Skema abad ini berdasarkan kalendar Gregorian, yang juga merupakan kalendar sivil yang paling biasa digunakan di dunia. Oleh kerana kalendar Gregorian, abad pertama bermula di mana ia berlaku.

Mari kita jelajahi sejarah kalendar Gregorian untuk melihat apa yang ada sebelumnya dengan jenis sistem temu janji dan kalendar alternatif.

Kalendar Georgia

Kalendar Gregorian, yang dibuat rasmi oleh Paus Gregory XIII pada tahun 1582, adalah asas bagi kebanyakan pengukuran masa kini. Kalendar Julian berlaku, yang didapati tidak boleh dipercayai. Negara pertama yang menggunakannya ialah Itali, Poland, Portugal dan Sepanyol.

Banyak negara Protestan ragu-ragu menggunakannya kerana mereka merasakan bahawa menyekat pandangan mereka adalah tipu daya orang Katolik.

Pada tahun 1752, ia diadopsi oleh Inggeris dan koloni yang kemudian membentuk Amerika Syarikat. Ia kekal sebagai kalendar yang paling banyak digunakan.

Sejarah Abad

Dalam sejarah manusia, abad ke-21 adalah abad yang paling penting.

Itulah yang dikatakan oleh sebilangan pemikir. Hujah mereka cukup mudah: sebahagian besarnya, terdapat banyak cabaran yang harus kita atasi abad ini untuk mendapatkan masa depan sama sekali, menjadikannya yang paling penting sepanjang abad ini.

Di samping itu, penyelesaian untuk kesulitan ini mungkin bermaksud masa depan yang lebih jauh dari pinggir keruntuhan, yang juga menjadikan abad ini lebih penting daripada abad-abad mendatang.

Tidak semenjak dulu, pada tahun 1945, umat manusia memiliki kemampuan untuk membunuh diri kita dengan penggunaan senjata nuklear pada masa perang pertama. Kami telah menjadi lebih baik sejak itu.

Sekarang terdapat berjuta-juta senjata atom, dan kita semakin menuju ke cara lain untuk membahayakan peradaban kita, dari pemanasan global hingga pandemi rekayasa hingga pembelajaran mesin dan perkembangan lain yang lebih spekulatif.

Sejarah Abad

Kepentingan Abad

Untuk kepentingan abad ini, ini adalah garis penaakulan yang ketara. Tetapi ia bukan satu-satunya. Satu lagi hujah.

Secara umum, pandangan nilai-nilai berpendapat bahawa pada masa depan yang lebih jauh, ada cara-cara tertentu di mana manusia mungkin terkunci dalam satu arah tertentu untuk manusia dalam waktu terdekat.

Dan jika kita melakukannya, maka kita harus yakin bahawa peluang untuk perubahan moral di masa depan tidak dicabut.

Terdapat satu pertimbangan terakhir mengenai apa yang menjadikannya istimewa untuk tempoh ini. Seluruh dunia tidak dapat menyelaraskan sekitar satu tindakan untuk banyak sejarah, walaupun kami memutuskannya. Itu telah mengubah teknologi komunikasi global. Perkembangan ekonomi perlahan atau tidak ada untuk sebahagian besar sejarahnya.

Abad Semasa

Abad ke-21 , iaitu tahun 2000-an, adalah tempat kita bekerja. Begitu juga, ketika kita mengatakan "Abad ke-20," kita berlaku pada tahun 1900-an. Semua ini sejak abad ke-1 mengandung tahun 1-100 (tidak ada tahun sifar), dan abad ke-2, tahun 101-200, menurut kalendar yang kita gunakan. Begitu juga, ketika kita mengatakan abad ke-2 SM, kita berlaku pada tahun 200-101 SM

Kita juga mempunyai kecenderungan untuk mencari makna penting dalam kalendar kita pada tahun milenium, iaitu pada tahun 1000 dan, baru-baru ini, tahun 2000.

Soalan Lazim

Apa nama anda 1000 Tahun?

Milenium, tempoh 1,000 tahun. Dalam perubahan dari bc (tahun sebelum Kristus) menjadi iklan, kalendar Gregorian, diterbitkan pada tahun 1582 dan kemudian diadopsi oleh kebanyakan negara, tidak termasuk tahun 0 (yang sejak kelahirannya). Oleh itu, milenium pertama dikenal pasti antara 1-1000 tahun dan yang kedua dari 1001-2000 tahun.

Berapa lama mereka memanggil 50 tahun?

Tempoh lima puluh tahun dianggap sebagai setengah abad. Sebaliknya, jika jangka masa sepuluh tahun disebut dekad, maka lima dekad boleh disebut lima puluh tahun. Ia juga setengah abad.

Abad baru 2020?

Pada zaman Anno Domini atau Era Biasa, sesuai dengan kalendar Gregorian, abad ke-21 (dua puluh satu) adalah abad sekarang. Ia bermula pada 1 Januari 2001 dan akan berakhir pada 31 Disember 2100.

Kesimpulannya

Sebilangan besar individu menganggap keputusan ini tidak jelas, tetapi individu tertentu menyimpulkan semua penemuan tersebut untuk mendapatkan jawapan tepat mengenai berapa lama abad ini.

Dalam artikel di atas, kita telah membincangkan segalanya tentang berapa lama abad, fakta dan angka, sejarah dan kepentingan abad dan banyak lagi.

artikel berkaitan

Berapa lama satu dekad dan satu abad? Bilangan Minggu dalam setahun Berapa jam dalam setahun?

BAGAIMANA PANJANG ADALAH PUSAT?

Satu abad adalah jangka waktu 100 tahun atau kita boleh mengatakan jangka masa beberapa dekad. Tetapi bagaimana kita dapat mengetahui bahawa sebenarnya?

Asal;

Perkataan "abad" (centuria) pada dasarnya adalah kata rumi yang bermaksud satu unit askar kaki yang terdiri dari 100 orang. Kata ini digunakan dalam infanteri kerajaan Rom. Ia berasal dari perkataan Latin "centum" bermaksud seratus.

Titik pandangan mengenai abad;

Terdapat dua sudut pandangan mengenai jangka masa satu abad:

  1. Pembinaan yang ketat
  2. Perspektif popular

Bercakap mengenai pembinaan yang ketat, ia menyatakan bahawa abad ke-1 Masihi bermula dengan 1AD dan berakhir pada tahun 100 Masihi. Menurut model ini, abad bermula dengan tahun yang berakhir pada "01" dan berakhir pada tahun yang berakhir pada "00". sebagai contoh, abad ke-15 bermula dari tahun 1400 dan berakhir pada tahun 1500.

Dalam perspektif popular, tahun dikelompokkan mengikut digit yang dikongsi mereka dalam satu abad. Tahun permulaan abad ini berakhir pada "00" dan tahun akhir abad berakhir pada "99". Sebagai contoh, abad ke-17 bermula dari 1600 hingga 1699 .

Arahkan Ke Renungan;

Selama berabad-abad orang berdebat mengenai penetapan kerangka abad. Terdapat perbincangan yang menjengkelkan dan banyak orang berpendapat bahawa pembinaan yang ketat adalah salah untuk alasan matematik. Ada pendiriannya adalah bahawa, jika abad 100 tahun panjang, dan abad pertama bermula pada 1 Januari 1, yang bermaksud bahawa ketika 31 Disember, 99 bergulir hanya 99 tahun yang berlalu; oleh itu, abad pertama alaf sekarang sebenarnya tidak berakhir sehingga 31 Disember 100, dan abad kedua tidak bermula sehingga 1 Januari 101.

| Menurut artikel Perpustakaan Kongres oleh Ruth S. Freitag yang disebut "Pertempuran Abad." Nampaknya telah menjadi hullabaloo di Benua mengenai masalah ini pada akhir 1600-an, dan British bergabung pada pusingan berikutnya:

"Kami telah menolak semua surat secara seragam, dan menolak semua perbincangan mengenai persoalan kapan abad ini berakhir? kerana ini adalah salah satu yang paling tidak masuk akal yang dapat menarik perhatian orang ramai, dan kami merasa hairan kerana ia telah menjadi topik pertikaian yang begitu banyak, karena tampaknya sangat jelas. Abad sekarang tidak akan berakhir hingga 1 Januari 1801, kecuali jika dapat dinyatakan bahawa 99 adalah 100. Lapan belas abad adalah 1800 tahun, lalu bagaimana 18 abad dapat diselesaikan sehingga tahun 1800 berakhir? Apa makna abad, tetapi siri jelas yang jelas dari 100 tahun? Bagaimana 100 dapat diselesaikan dengan 99? "

- The Times (London), 26 Disember 1799

Anda boleh mengambil kalendar dan melihat bahawa tahun adalah sesuatu yang berlangsung dari 1 Januari hingga 31 Disember. Selepas itu, ia bermula sekali lagi. Apa tahun yang melebihi tarikh pada sehelai kertas? Setahun adalah masa yang diperlukan Bumi untuk mengorbit Matahari sekali. Masa itu bersamaan dengan 365.24 hari. Anda harus tahu bahawa ia berubah sedikit setiap tahun kerana ketika anda melakukan perjalanan sejauh 574.380.400 batu (924.375.700 km) kadang-kadang anda bergerak sedikit lebih cepat atau lebih perlahan. Perkara berlaku sepanjang perjalanan. Setahun adalah satu unit. Ia adalah satu perjalanan di sekitar Matahari. Kami akan bercakap mengenai bulan dan hari di bahagian seterusnya. Mari kita lihat beberapa istilah yang digunakan untuk menggambarkan beberapa tahun. Dekad : Sepuluh (10) tahun. Abad : Seratus (100) tahun. Alaf : Seribu (1,000) tahun. Tahun Cahaya : Cahaya jarak boleh bergerak dalam satu tahun Bumi. (Hampir 6 trilion batu) Terdapat juga istilah yang digunakan untuk menggambarkan berjuta-juta tahun. Ini bukan nombor yang tepat seperti satu dekad atau abad. Istilah-istilah ini menggambarkan tempoh geologi umum. Eon : Jumlah masa terpanjang. Era : Beberapa era membentuk eon. Tempoh : Beberapa tempoh membentuk era. Epoch : Beberapa zaman membentuk tempoh. Terdapat 365 hari dalam tahun biasa dan 366 hari dalam tahun lompat.

  • Empat Musim dalam setahun (Musim Sejuk, Musim Bunga, Musim Panas, dan Musim Gugur)
  • Satu dekad mempunyai sepuluh (10) tahun.
  • Satu abad mempunyai seratus (100) tahun.
  • Milenium mempunyai seribu (1,000) tahun. Satu dekad adalah tempoh 10 tahun. Perkataan itu berasal (melalui bahasa Perancis dan Latin) dari bahasa Yunani Kuno: δεκάς, romanized: dekas, yang bermaksud sekumpulan sepuluh orang. Dekad mungkin menggambarkan tempoh sepuluh tahun , seperti kehidupan seseorang, atau merujuk kepada kumpulan tahun kalendar tertentu. Tempoh sepuluh tahun adalah "dekad". Sebagai contoh, pernyataan bahawa "selama dekad terakhirnya, Mozart menjelajahi keharmonian kromatik pada tahap yang jarang terjadi pada masa itu" hanya merujuk pada sepuluh tahun terakhir kehidupan Wolfgang Amadeus Mozart tanpa memperhatikan tahun kalendar yang mana. Juga, 'dekad pertama' kehidupan seseorang bermula pada hari kelahirannya dan berakhir pada akhir tahun ke-10 kehidupan mereka ketika mereka mempunyai ulang tahun ke-10 dekad kedua kehidupan bermula dengan tahun ke-11 kehidupan mereka (di mana seseorang biasanya disebut sebagai 10) dan berakhir pada akhir tahun ke-20 kehidupan mereka pada ulang tahun ke-20 mereka; dekad ketiga, disebut sebagai berusia dua puluhan (20-an), bermula dengan tahun ke-21 (di mana seseorang disebut sebagai 20) dan berakhir pada akhir tahun ke-30 pada ulang tahun ke-30 mereka; dekad kehidupan seterusnya digambarkan dengan cara yang serupa dengan merujuk kepada puluhan digit usia mereka. Kaedah yang paling banyak digunakan untuk mendekadasikan dekad adalah mengumpulkan tahun berdasarkan puluhan digit mereka, dari tahun yang berakhir pada 0 hingga tahun yang berakhir pada 9 - misalnya, tempoh dari 1950 hingga 1959 adalah tahun 1950-an dan tempoh dari 1990 hingga 1999 adalah tahun 1990-an. Kadang-kadang, hanya bahagian puluhan yang disebutkan ( 50 - an atau lima puluhan , dan 90 - an atau sembilan puluhan ), walaupun ini mungkin menjadikannya tidak jelas mengenai abad yang dimaksudkan. Walau bagaimanapun, kaedah pengelompokan dekad ini tidak dapat diterapkan sebelum 10 Masehi, kerana tidak ada tahun 0. Terutama pada abad ke-20, dekad 0-ke-9 disebut dengan nama samaran yang terkait, seperti "Swinging Sixties" 1960-an , "Warring Forties" 1940-an dan "Roaring Twenties 1920-an Amalan ini kadang-kadang juga berlaku untuk beberapa dekad abad sebelumnya; sebagai contoh, merujuk tahun 1890-an sebagai" Gay Nineties "atau" Naughty Nineties ". Walaupun abad boleh berarti apa-apa sewenang-wenangnya jangka masa 100 tahun, terdapat dua sudut pandang mengenai sifat abad standard. Satu berdasarkan pembinaan ketat, sementara yang lain berdasarkan persepsi popular. Menurut pembinaan yang ketat, abad ke-1 Masihi bermula dengan 1 Masihi dan berakhir dengan 100 AD, dengan corak yang sama terus maju. Catatan 1 Dalam model ini, abad ke- n bermula dengan tahun yang berakhir dengan "01", dan berakhir dengan tahun yang berakhir dengan "00". Kerana ini, abad akan hanya merangkumi satu tahun, seratus tahun ye ar, yang bermula dengan angka abad (misalnya tahun 1900 adalah tahun terakhir abad ke-19). Dalam persepsi dan praktik yang popular, berabad-abad disusun berdasarkan pengelompokan tahun berdasarkan digit bersama mereka. Dalam model ini, abad 'n' abad bermula dengan tahun yang berakhir pada "00", dan berakhir dengan tahun yang berakhir pada "99". Sebagai contoh, abad ke-20 dianggap dari tahun 1900 hingga 1999, inklusif. Sistem penomboran tahun astronomi dan ISO 8601 keduanya mengandungi tahun sifar, jadi abad pertama bermula dengan tahun sifar, dan bukan tahun satu. Dekad bertukar menjadi sepotong jargon Inggeris pada tahun 1590 secara rasmi. Ini pada dasarnya digunakan untuk menyinggung suka jam dalam satu abad. Contohnya, tahun 1680-an atau 1930-an, yang bermaksud waktu antara 1680-1689. Dalam jadual Georgia, bertahun-tahun menandakan pelbagai tempoh. Jadual mereka tidak menunjukkan bahawa sekiranya anda merujuk pada tahun 1850-an, ini adalah jangka masa antara 1851-1860. Perbezaan antara jadual Georgia dan jadual standard dilihat sambil memutuskan secara jelas waktu yang sangat lama dalam satu abad. Sebagai contoh, biasanya, tahun lapan puluhan menunjukkan tahun antara 1980-1989. Walau bagaimanapun, dalam jadual Georgia, dekad ke-190 adalah antara 1981-1990. Penggunaan dekad untuk mewakili tempoh sepuluh tahun telah memberi kekuatan kepada umat manusia untuk memisahkan peristiwa-peristiwa besar tanpa masalah. Bertahun-tahun telah membolehkan orang mengenali peristiwa-peristiwa masa lalu yang eksplisit, misalnya, tahun 40-an atau 30-an, yang bermaksud tahun 1940-an dan 1930-an, secara berasingan. | Nama tempoh | Jumlah Tahun yang diliputi | Seseorang yang berada di | | - | - | - | | Denarian | 10-19 | - | | Vicenarian | 20-29 | 20-an | | Tricenarian | 30-39 | 30-an | | Quadragenarian | 40-49 | 40-an | | Quinquagenarian | 50-59 | 50-an | | Sexagenarian | 60-69 | 60-an | | Septuagenarian | 70-79 | 70-an | | Octogenarian | 80-89 | 80-an | | Nonagenarian | 90-99 | 90-an | | Centenarian | 100 ke atas | Abad, yang merupakan masa seratus tahun, misalnya, abad kesembilan belas. Abad kesembilan belas menunjukkan tahun antara 1901-2000. Tempoh yang berlaku untuk waktu yang sangat lama adalah dua puluhan tahun. * Seribu tahun, ia digunakan untuk jangka masa 1000 tahun.
  • Megaannum, ia digunakan untuk menggambarkan 1,000,000 tahun.
  • Masa kira-kira empat belas hari adalah dua minggu
  • Skor adalah 20 tahun, sementara lustrum untuk masa yang sangat lama.
  • Keupayaan terhad untuk fokus 2, 3, atau 4 tahun dinamakan sebagai dwitahunan, triennium, dan quadrennium, secara individu.