Berapa lama satu dekad dan satu abad?

2 Suka

satu dekad adalah 10 tahun panjang satu abad adalah 100 tahun anda juga mendapat lustrum , ukuran 5 tahun dan 'jubli' adalah 50 tahun dan skor adalah 20 tahun 2 pelik adalah (1) generasi , yang merupakan jumlah masa yang diperlukan untuk menggantikan diri anda dalam skema perkara yang hebat, dan pada masa kebanyakan orang berumur 25 tahun, mereka telah berjaya menghasilkan sekurang-kurangnya satu unit yang akan bertahan untuk 'mengambil alih perniagaan keluarga' oleh masa yang melonjak 'jurang generasi' ITS '25 tahun'.

(2) seumur hidup yang telah ditetapkan sebagai '3 skor dan 10', (3x20) +10, 60 + 10 = 70 tahun 'produktiviti berguna' 'bermaksud waktu sebelum kegagalan', yang, dalam lebih dari 6000 tahun pengembangan , MASIH berlaku apabila anda menggunakan garis dasar yang sama, seperti kelompok dan individu yang TIDAK ADA yang membuatnya melebihi tanda abad.

1 Suka

Helo.

Semuanya bergantung pada kalendar yang kita pilih untuk digunakan.

Terdapat masyarakat yang menggunakan Gregorian (majoriti) dan lain-lain yang menggunakan kalendar Julian.

Ada juga yang menggunakan kalendar 13 bulan.

Semua kalendar ini akan memberi perbezaan apabila bulan berakhir dan bermula.

Di Rusia misalnya, bukan Krismas hingga 7 Januari ketika seluruh dunia telah menandakan Krismas. Ini kerana kalendar Julian yang digunakan oleh orang-orang yang setia di sana. Setia bermaksud Katolik.

Begitu juga kenyataan bahawa satu dekad mempunyai 10 tahun dan abad 100 tahun

1 Suka

Berapa lama abad?

Berapa lama abad? Satu abad adalah 100 tahun. Beratus-ratus tahun diberi bilangan biasa dalam bahasa Inggeris dan pelbagai dialek yang berbeza. Kata abad berasal dari Latin centum, yang bermaksud 100.

Berapa lama satu dekad dan mengapa?

Dekad bertukar menjadi sepotong jargon Inggeris pada tahun 1590 secara rasmi. Ini pada dasarnya digunakan untuk menyinggung suka jam dalam satu abad. Contohnya, tahun 1680-an atau 1930-an, yang bermaksud masa antara 1680-1689.

Dalam jadual Georgia, bertahun-tahun menandakan pelbagai tempoh. Jadual mereka tidak menunjukkan bahawa jika anda merujuk pada tahun 1850-an, ini adalah jangka masa antara 1851-1860.

Perbezaan antara jadual Georgia dan jadual piawai dilihat ketika menentukan secara eksplisit masa yang sangat lama dalam satu abad. Sebagai contoh, biasanya, tahun lapan puluhan menunjukkan tahun antara 1980-1989. Walau bagaimanapun, dalam jadual Georgia, dekad ke-190 adalah antara 1981-1990.

Penggunaan dekad untuk mewakili tempoh sepuluh tahun telah memberi kekuatan kepada manusia untuk memisahkan peristiwa-peristiwa besar tanpa masalah. Bertahun-tahun telah membolehkan orang mengenali peristiwa-peristiwa masa lalu yang eksplisit, misalnya, tahun 40-an atau 30-an, yang bermaksud tahun 1940-an dan 1930-an, secara berasingan.

Nama tempoh Bilangan Tahun yang diliputi Seseorang di dalam mereka
Denarian 10-19 -
Vicenarian 20-29 20-an
Tricenarian 30-39 30an
Quadragenarian 40-49 40-an
Quinquagenarian 50-59 50-an
Seksagenarian 60-69 Tahun 60an
Septuagenarian 70-79 Tahun 70an
Octogenarian 80-89 Tahun 80an
Nonagenarian 90-99 Tahun 90an
Centenarian 100 ke atas -

Istilah lain yang digunakan dalam kalendar

Abad, yang merupakan masa seratus tahun, misalnya, abad kesembilan belas. Abad kesembilan belas menunjukkan tahun antara 1901-2000. Tempoh yang berlaku untuk waktu yang sangat lama adalah dua puluhan tahun.

  • Seribu tahun, ia digunakan untuk jangka masa 1000 tahun.

  • Megaannum, ia digunakan untuk menggambarkan 1,000,000 tahun.

  • Masa kira-kira empat belas hari adalah dua minggu

  • Skor adalah 20 tahun, sementara lustrum untuk masa yang sangat lama.

  • Keupayaan terhad untuk fokus 2, 3, atau 4 tahun dinamakan sebagai dwitahunan, triennium, dan quadrennium, secara individu.

Mengapa Dekad 10 Tahun Panjang?

Kata dekad adalah dari kata Yunani 'dekas,' yang bermaksud perhimpunan sering. Kata dekad digunakan oleh orang Rom, yang menggunakan suku kata dec-untuk membezakan benda-benda yang dikumpulkan dalam puluhan: EG, decathlon, decagon. Kedua-dua istilah itu menggambarkan pelbagai perkara. Oleh itu, kata dec-digabungkan ke dalam jadual untuk menunjukkan keadaan selama 10 tahun.

Apa itu Abad?

Orang perlu menyedari bahawa berapa lama abad ini? Satu abad bersamaan dengan seratus tahun. Cara abad yang panjangnya sewenang-wenangnya 100 tahun. Terdapat sudut pandangan dan keperluan berabad-abad. Satu pandangan terutama berdasarkan pada struktur yang ketat dan sebaliknya, yang kedua standard berdasarkan sepenuhnya pada keseluruhan penggunaan (perspektif popular). Dalam perspektif ini, manusia mendapat idea yang tepat tentang cara yang panjang adalah abad dengan pemikiran dan konsep yang berbeza. Dengan pembinaan yang ketat pada abad ke-1 bermula pada 1 Masihi dan berakhir dengan seratus Masihi. Corak yang berkaitan berjalan dengan susunan yang sama dan seterusnya.

Berapa lama abad?

Selain itu, untuk mengetahui sekitar dekad abad, manusia tidak akan mendapat penyelesaian yang sesuai tentang berapa lama abad itu? Dalam teks ini, kami menyusahkan semua maklumat yang berkaitan sekitar satu abad, jangka masa dan dekadnya. Dalam perwakilan seratus tahun, kita mungkin mengatakan bahawa abad memetik pengalaman motosikal sejauh seratus batu. Tetapi sekiranya anda menganggap anggapan ini dalam abad metrik daripada akibatnya berbeza dengan anggapan ini. Ini kerana abad metrik lebih pendek daripada abad sebelumnya. Mari kita beri penjelasan untuk ini dengan penggunaan contoh yang sama bahawa jika anda mengambil masa seratus tahun, maka abad metrik dapat dinyatakan sebagai perjalanan basikal sejauh 100 kilometer. Setiap syarat ini dapat dipertimbangkan melalui kitaran relatif yang berbeza dalam satu hari. Sebilangan besar menganggap kesan-kesan tersebut dengan pasti namun sebilangan kecil manusia menyimpulkan secara menyeluruh semua penemuan untuk mencari jalan penyelesaian yang tepat selama satu abad.

Mengira masa

Di antara negara berjam-jam di pelana, panjangnya bergantung pada beberapa faktor yang dapat dicapai di persekitaran kita. Dengan contoh sebelumnya, masa yang dihasilkan bergantung pada elemen-elemen ini yang merangkumi arah angin, laju angin, kekuatan penunggang basikal, dan faktor yang berbeza. Ia menyebutkan bahawa satu abad berlalu secara eksplisit dalam satu 2d pada masa pengembangan. Sebilangan ahli matematik menyatakan bahawa sebilangan kecil daripada kita menjalani keseluruhan perjalanan ini dalam masa yang sedikit lebih kurang dengan hasil yang dikira. Hasil yang dihasilkan sama dengan 3.16 bilion saat dalam satu masa.

Tahun Seratus Tahun

Dalam model pembinaan ketat sebelumnya, abad kesembilan akan bermula pada tahun yang dikira dengan formula (100 xn) - 99 dan berakhir dengan (seratus xn). Kerana tujuan ini abad paling mudah dapat merangkumi satu tahun. 12 bulan ini disebut sebagai 12 bulan abad. Seratus tahun 12 bulan bermula dengan setiap abad. Dalam jeneral kedua yang dikenal sebagai penggunaan standard, berabad-abad yang berkaitan dengan dekad. Penjajaran ini dibentuk dengan cara pengelompokan bertahun-tahun dengan digit. Dalam model 2d ini, abad ke-9 akan dimulakan dengan tahun yang dihitung dengan formula (seratus xn) - 100, dan berakhir dengan seratus xn) - 1. Hasil keluar dipaparkan seperti kesan odometer. Abad pertama bermula dengan angka nombor sifar di tempat bermula dengan satu tahun.

Berapa lama satu dekad dan satu abad? Untuk menjawab persoalan ini terlebih dahulu kita harus mengetahui apa sebenarnya satu dekad dan abad.

Jadi, dekad adalah tempoh atau siri sepuluh tahun . Kata dekad adalah kata Perancis dan Latin, yang berasal dari kata Yunani kuno "dekas", yang bermaksud "kumpulan f sepuluh". Terdapat 120 bulan dan 3650 hari dalam satu dekad. 20-an adalah dekad semasa mengikut kalendar Gregorian. Pada 1 Januari 2020, orang menyambut dekad baru "20-an". Ini adalah dekad ketiga abad ke-21, yang akan berakhir pada 31 Disember 2029 dan dekad baru "30an" akan bermula.

Abad adalah tempoh atau kumpulan seratus tahun . Kata abad berasal dari kata Latin "centum" yang bermaksud "seratus". Ia disingkat sebagai c . Terdapat 10 dekad dalam satu abad. Abad disebut sebagai jangka waktu 100 tahun yang dihitung dari tahun kelahiran Yesus Kristus. Menurut kalendar Gregorian, abad ke-1 adalah dari tahun 1 hingga 100; tidak ada tahun "sifar". Abad ke-2 merangkumi tahun-tahun dari 101 hingga 200 dan ini berterusan, dan sekarang kita hidup pada abad ke-21. Abad kedua puluh satu bermula pada 1 Januari 2001 dan akan berakhir pada 31 Disember 2100.

Oleh itu, kedua-dua dekad dan abad biasanya merujuk kepada pengelompokan tahun kalendar.

BAGAIMANA PANJANG ADALAH JUTAWAN? Milenium bersamaan dengan "seribu" tahun. Kadang-kadang, ia dikenali sebagai "kiloannum (ka)" atau "kiloyear (ky)". Kata milenium berasal dari perkataan Latin "mille" yang bermaksud ribu, anus atau tahun. Menurut kalendar Gregorian, milenium pertama disambut pada awal tahun 1 yang berlangsung hingga akhir tahun 1000. Milenium kedua adalah dari tahun 1001 hingga tahun 2000, dan kemudian milenium ketiga di mana kita hidup , yang bermula dari 1 Januari 2001 dan akan berakhir pada 31 Disember 3000. Untuk menyambut alaf ketiga, orang menikmati perayaan pada tengah malam antara 31 Disember 1999 dan 1 Januari 2000. Terdapat 100 dekad dan 10 abad di alaf.

UMUR MENGIKUT DECADE: Terdapat pelbagai perkataan untuk orang-orang pada setiap dekad usia. Awalan ini yang digunakan dalam istilah sedemikian selalu berasal dari bahasa Latin.

  • Denarian adalah orang yang berumur antara 10 hingga 19 tahun.

  • Vicenarian: orang yang umurnya antara dua puluh hingga dua puluh sembilan; seseorang berusia 20-an. Kata vicenarian berasal dari kata Latin "vicenarius" yang bermaksud "dari atau berisi dua puluh".

  • Tricenarian adalah seseorang yang umurnya antara tiga puluhan, iaitu tiga puluh hingga tiga puluh sembilan tahun.

  • Quadragenarian adalah orang yang berumur 40 hingga 49 tahun, atau seseorang berusia 40-an (40-an).

  • Seseorang yang berusia 50-an (umur 50 hingga 59) dikenali sebagai Quinquagenarian.

  • Sexagenarian: orang yang umurnya antara 60 dan 69, termasuk; seseorang berusia 60-an.

  • Septuagenarian adalah orang yang umurnya antara 70 dan 79; seseorang berusia 70-an. Septuageni adalah perkataan Latin yang bermaksud tujuh puluh.

  • Seseorang berusia 80-an, yang bermaksud umurnya berusia 80 hingga 89 tahun, dipanggil sebagai octogenarian.

  • Nonagenarian adalah seseorang yang berusia 90-an antara 90 hingga 99 tahun.

  • Centenarian adalah orang yang telah mencapai usia 100 tahun. Dia dipanggil centenarian hingga usia 109 tahun.

  • Supercentarian adalah orang yang berumur 110 tahun ke atas (tiada had umur atas ditentukan). Istilah ini diciptakan pada tahun 1991. Hanya ada beberapa orang yang hidup hingga usia 115 tahun.

APABILA TAHUN 1 BERMULA? Istilah "Anno Domini (AD)" dan "Before Christ (BC)" digunakan untuk bilangan tahun dalam kalendar Julian dan Gregorian. Istilah Anno Domini adalah Latin Abad Pertengahan, yang bermaksud "pada tahun Tuhan kita". Masehi 1 adalah tahun pertama Era Kristian / Biasa (CE) pada milenium pertama dan abad pertama. Tahun ini dimulakan pada hari Isnin mengikut kalendar Gregorian proleptik, sementara itu dimulakan pada hari Sabtu oleh kalendar Julian proleptik. Tidak ada tahun "0" dalam sistem penghitungan tahun, jadi tahun 1 M mengikuti tahun 1 SM. 1 SM bermaksud tahun sebelum Kristus dilahirkan. Sejak itu ditentukan bahawa Kristus dilahirkan sebelum 1 Masihi.

Satu abad adalah 100 tahun. Pengalihan “Cent Cent” atau “Centenary” di sini untuk kegunaan lain, lihat Century (disambiguasi), Century (disambiguasi), atau Centenary (disambiguasi). abad adalah masa 100 tahun.

Berabad-abad adalah nombor yang biasa dalam bahasa Inggeris atau banyak bahasa lain. Perkataan abad berasal dari bahasa Latin centum, yang bermaksud seratus. Abad yang kadang-kadang disingkat sebagai c. centenary adalah ulang tahun ke-100, atau perayaan itu, biasanya peringatan peristiwa yang berlaku seratus tahun sebelumnya.

Walaupun abad ini mungkin bermaksud waktu sewenang-wenang dalam satu tahun 00, ada dua sudut pandang mengenai sifat abad standard. Salah satunya berdasarkan pembinaan yang ketat, sementara yang lain berdasarkan pada persepsi popular. Menurut konstruksi yang ketat, abad pertama M bermula dengan satu Masehi atau berakhir pada yang satu Masehi, dengan corak yang sama terus berjalan.

dalam model itu, abad ke-n bermula dengan tahun yang berakhir dengan "01", atau berakhir dengan tahun yang berakhir dengan "00". Oleh kerana itu, abad ini hanya akan merangkumi satu tahun, tahun ke-100, yang dimulai dengan angka abad (mis. 900 adalah tahun terakhir abad ke-9). dalam persepsi atau amalan yang popular, berabad-abad diselaraskan dengan dekad tahun dengan mengelompokkan tahun berdasarkan angka yang dikongsi bersama.

dalam model itu, abad 'n' abad bermula dengan tahun yang berakhir dalam "00", atau berakhir dengan tahun yang berakhir dalam "99". Sebagai contoh, abad ke-20 dianggap dari tahun 900 hingga 999, termasuk. itulah yang kadang-kadang dikenali sebagai kesan odometer. Penomboran tahun astronomi atau sistem ISO 8601 keduanya mengandungi tahun sifar, jadi abad pertama bermula dengan tahun sifar, dan bukan tahun satu. Milenium, masa satu, 000 tahun.

Kalendar Gregorian, yang dikemukakan dalam satu 582 atau kemudian diadopsi oleh kebanyakan negara, tidak termasuk tahun 0 dalam peralihan dari bc (tahun sebelum Kristus) ke iklan (yang sejak kelahirannya). Oleh itu, milenium pertama didefinisikan sebagai tahun pertama –1000 atau ke-2 tahun 1001–2000. masa lima puluh tahun disebut semi-centennial, sebagai alternatif, jika waktu 10 tahun itu disebut decennium, maka lima puluh tahun dapat disebut lima decennium s, Ini juga merupakan setengah abad. dekenium adalah masa yang satu 0 tahun.

Perkataan itu berasal (melalui Perancis atau Latin) dari bahasa Yunani Kuno: Romanized: dukes, yang bermaksud kumpulan 10 orang. decennium s boleh menerangkan masa 10 tahun, seperti kehidupan orang itu, atau merujuk kepada kumpulan tertentu tahun kalendar. Kata decennial Duo boleh digunakan sebagai alternatif untuk jurang sekali dalam satu 2 tahun.

Setelah melewati ribuan tahun, kita menggunakan angka tahun seperti "Seratus Ribu Tahun", atau beberapa menggunakan awalan metrik untuk 'annum' (misalnya megaannum seperti yang dirujuk dalam Wikipedia) tetapi pada dasarnya mereka adalah idea yang sama. Ini adalah tahun 2100, atau kita berada di awal abad ke-22. Ya, itulah yang akan datang seterusnya: abad ke-22. atau seperti yang kita semua ketahui, kita sekarang berada di abad ke-21, tetapi tahunnya bermula dengan 20. atau pada abad ke-20, semuanya bermula dengan yang 9, atau yang ke-9, dengan yang ke-8, atau begitulah seterusnya.

seksagenarian adalah seseorang yang berumur 60-an (60 hingga 69 tahun), atau seseorang yang berumur 60 tahun. Sexagenarian juga dapat digunakan sebagai kata sifat untuk menggambarkan seseorang berusia 60-an, kerana dalam kalangan penonton kita kebanyakan terdiri dari wanita-wanita seksagen, atau hal-hal yang berkaitan dengan orang tersebut, seperti yang telah saya memasuki tahun seksagenarian saya. quadragenarian adalah seseorang yang berumur 40-an (40 hingga 49 tahun), atau seseorang yang berusia 40 tahun. Quadragenarian juga dapat digunakan sebagai kata sifat untuk menggambarkan seseorang berusia 40-an, kerana dalam diri saya tidak pernah menyangka saya akan menjadi nenek quadragenarian, atau hal-hal yang berkaitan dengan orang seperti itu, kerana dalam masa saya memasuki tahun kuadragenarian saya.

dalam tinjauan Yogi baru-baru ini, 64% orang Amerika mengatakan dekenium seterusnya akan bermula pada 1 Januari 2020, atau berakhir pada 31 Disember 2029. atau selain itu, mereka menambah, definisi dekennium adalah adil mana-mana jangka masa 0 tahun. untuk dekenium hingga permulaan, kita mesti bermula dengan tahun yang berakhir dengan yang satu (2021) atau berakhir dengan yang 0, atau sejauh kronologi yang bersangkutan, tahun yang berakhir dalam 0 (2030). sebagai contoh, 1 Januari 2001, membuka abad ke-21 atau permulaan alaf baru, sama seperti tahun pertama Masihi, 2010 hingga 2019; 2020 hingga 2029. Walau bagaimanapun, kalendar Gregorian hari ini menghitung dekennium bermula dengan tahun pertama satu CE.

Seperti yang dibincangkan di atas, kalendar Gregorian bermula dari satu BCE ke satu CE; tidak ada tahun sifar. dalam kes itu, 2021 secara teknikal merupakan permulaan dekenium baru. Sebilangan orang menganggap ulang tahun ke-75 sebagai "jubli berlian." itulah istilah yang biasa digunakan untuk menggambarkan ulang tahun ke-75.

75 tahun hidup adalah ulang tahun kejayaan, yang sering disebut sebagai perayaan platinum. decennium boleh digunakan untuk menunjukkan kumpulan 10 hari dalam kalimat seperti "dekennium pertama bulan", tetapi "10 hari pertama bulan" adalah ungkapan yang lebih biasa digunakan: kumpulan, set , atau siri 10. Sebilangan besar perkara berlaku setiap empat tahun (itu adalah penggunaan yang lebih biasa).

Kita boleh mengatakan, sebagai contoh, bahawa pemilihan presiden AS adalah acara kuadrenial. Tetapi kita juga dapat mengatakan bahawa masa presiden dalam jabatan adalah kuadrenial, yang memanfaatkan pengertian "bertahan empat tahun" dengan baik. Abad ke-21 (dua puluh satu) adalah abad semasa dalam era Anno Domini atau Era Biasa, sesuai dengan kalendar Gregorian. Ia bermula pada 1 Januari 2001, atau akan berakhir pada 31 Disember 2100.

dalam sejarah kontemporari, milenium ketiga anno Domini atau Era Biasa dalam kalendar Gregorian adalah milenium semasa yang merangkumi tahun 2001 hingga 3000 (abad ke-21 hingga ke-30). Bilakah abad ke-21 bermula? pada 1 Januari 2000, umat manusia merayakan permulaan alaf baru — yang satu tahun terlalu awal.

Istilah dekad menjadi sebahagian daripada perbendaharaan kata bahasa Inggeris pada tahun 1590 secara rasmi. Ia digunakan untuk merujuk setiap sepuluh tahun dalam satu abad. Contohnya, tahun 1680-an, ini menunjukkan masa antara 1680-1689. Dalam kalendar Georgia, dekad menunjukkan tempoh yang berbeza. Perbezaan antara kalendar Georgia dan kalendar standard muncul semasa menentukan dekad tertentu dalam satu abad.

Berapa lama satu dekad?

Penggunaan istilah dekad melambangkan tempoh sepuluh tahun. Ini memungkinkan bagi umat manusia untuk membezakan peristiwa sejarah utama dengan mudah. Dekad membolehkan manusia mengenal pasti peristiwa masa lalu tertentu dengan cepat, sebagai contoh, ketika kita bercakap 40-an atau 30-an, ini bermaksud masing-masing tahun 1940-an dan 1930-an.

Menamakan Dekad

Setiap dekad memperoleh nama samaran dari peristiwa penting yang berlaku dalam tempoh tersebut. Salah satu contoh dalam sejarah AS adalah 'menderu dua puluhan,' yang menyiratkan tempoh pada tahun 1920-an. Dalam tempoh ini banyak perubahan budaya dan pertumbuhan ekonomi berlaku. Istilah dekad digunakan untuk mengenal pasti tempoh ketika pasaran ekonomi Jepun runtuh pada tahun 1990-an. Tempoh itu diakui sebagai dekad yang hilang, tepat setelah Perang Dunia Kedua. Krisis ini berlanjutan selama hampir satu dekad, dan saat ini, ia masih mempengaruhi pasaran perniagaan Jepun.

Kepentingan satu dekad

Hampir semua kejadian sejarah terbahagi dalam beberapa dekad; ini memudahkan orang membezakan peristiwa yang berlaku dalam masa tertentu pada masa lalu. Sebagai tambahan kepada peristiwa bersejarah, usia juga dapat diklasifikasikan menjadi beberapa dekad.

Mengapa Dekad 10 Tahun Panjang?

Kata dekad diambil dari kata Yunani 'dekas,' yang bermaksud sekumpulan sepuluh orang. Kata dekad sebelumnya digunakan oleh orang Rom, yang menggunakan awalan dec- untuk mengenal pasti item yang dikelompokkan dalam puluhan: Contohnya decagon atau decathlon. Kedua-dua istilah tersebut menyatakan kumpulan sepuluh perkara. Kata ini kemudian dimasukkan ke dalam kalendar yang menunjukkan jangka masa 10 tahun.

Berapa Lama Abad

Abad adalah jangka masa seratus tahun, misalnya, abad ke-19 atau ke-20. Abad ke-19 merangkumi tahun-tahun antara 1901-2000. Manakala jangka masa selama 200 tahun adalah dua belas tahun.

Permulaan dan akhir abad

Walaupun abad merangkumi tempoh sewenang-wenang 100 tahun, ada dua sudut pandangan mengenai watak abad standard. Satu berdasarkan pembinaan yang ketat, sedangkan yang lain berdasarkan persepsi popular.

Menurut pandangan pertama, abad ke-1 Masihi bermula dari 1 Masihi dan berakhir pada tahun 100 Masihi, sementara model yang sama terus berjalan. Dalam model ini, abad * n- * bermula dengan tahun yang berakhir dengan "01", dan berakhir dengan tahun yang berakhir dengan "00". Atas sebab ini, abad hanya merangkumi satu tahun, iaitu tahun ke-100, yang bermula dengan bilangan abad misalnya tahun 1900 adalah tahun terakhir abad ke-19.

Menurut pemerhatian dan praktik yang popular, berabad-abad sering disusun dengan mengelompokkan tahun berdasarkan angka bersama mereka. Menurut model ini, abad ke-9 bermula dengan tahun yang berakhir pada "00", dan berakhir dengan tahun yang berakhir pada "99". Sebagai contoh, abad ke-20 dianggap dari tahun 1900 hingga 1999, lengkap.

Syarat lain untuk Jangka Masa yang berbeza

  • Milenium, digunakan untuk menyatakan 1000 tahun.
  • Megaannum, digunakan untuk menggambarkan satu juta tahun.
  • Tempoh 2 minggu disebut dua minggu
  • Skor merujuk kepada 20 tahun, sementara lustrum digunakan selama lima tahun.
  • Jangka masa pendek 2, 3, atau 4 tahun diberi istilah sebagai dwitahunan, triennium, dan quadrennium, masing-masing.

Berapa lama satu dekad dan abad? Satu dekad hanya 10 tahun dan abad ini 100 tahun.

Istilah ini berasal dari bahasa Yunani Kuno :, romanized: dekas, yang bermaksud kumpulan sepuluh orang (melalui bahasa Perancis dan Latin). Dekad mungkin berlaku untuk kumpulan tertentu tahun kalendar atau setiap jangka masa sepuluh tahun, seperti kehidupan seseorang.

Mengapa 10 tahun?

Awalan dec- digunakan secara meluas oleh orang Rom untuk menunjukkan set sepuluh objek, seperti decathlon, yang merupakan satu set sepuluh cabaran atletik, atau decagon, yang merupakan poligon 10 sisi standard. Abad (100 tahun) dan milenium (1000 tahun) adalah dua unit masa lain yang berasal dari bahasa Latin (1000 tahun).

Penggunaan

  1. "Dekad" dicirikan sebagai jangka masa sepuluh tahun.

Sebagai contoh, Mozart menemui keharmonian kromatik pada dekad terakhirnya, yang merupakan tahap yang sangat jarang berlaku pada waktu itu, jadi ia merujuk kepada keberadaannya dalam 10 tahun terakhirnya tidak kira tahun kalendar mana yang terkandung.

  1. Perkara lain adalah bahawa hari pertama kehidupan seseorang bermula pada hari dia dilahirkan dan ia berakhir ketika dia berusia 10 tahun.

  2. Dekad kedua kehidupan bermula pada tahun ke-11 kehidupan mereka (di mana seseorang itu biasa disebut sebagai 10) dan berakhir pada ulang tahun ke-20 mereka pada akhir tahun ke-20 kehidupan mereka dan seterusnya. Sepuluh digit usia mereka digunakan untuk mencirikan dekad kehidupan berikut dengan cara yang serupa.

  3. Decennial adalah peristiwa yang berulang setiap dekad.

Mengira dekad

Terdapat dua cara di mana dekad dapat dikira.

Satu pendapat atau formula untuk mengira dekad ialah permulaan dekad harus dikira di mana akhir tahun adalah 0 misalnya 1890 adalah permulaan dekad tetapi akhir dekad harus menjadi tahun di mana ia berakhir dengan angka 9.

Oleh itu, ia adalah 1980 hingga 1989. Begitu juga dengan abad ke-20, 2020 abad ke-21.

Putus cinta

Sekiranya kita memecah pelbagai kumpulan set masa yang berlainan menjadi beberapa subset, kita akan mendapat hasil berikut.

  • Berapa bulan dalam satu dekad? Terdapat 120 bulan dalam satu dekad.

  • Berapa hari dalam satu dekad? Terdapat 3650 hari dalam satu dekad.

  • Berapa jam dalam satu dekad? Terdapat 87,600 jam dalam satu dekad.

  • Berapa dekad dalam satu abad? Terdapat 10 dekad dalam satu abad.

  • Berapa dekad dalam satu milenium? Terdapat 100 dekad dalam satu milenium.

Berapa lama abad ini?

  1. Abad adalah era 100 tahun. Dalam bahasa Inggeris dan banyak bahasa lain, berabad-abad dikira secara berurutan.

  2. Istilah abad berasal dari kata Latin centum, yang bermaksud "seratus." c adalah singkatan yang popular selama berabad-abad.

Abad ke-1

Menurut kalendar Julian, abad pertama bermula dari 1 Masihi hingga 100 Masihi. Untuk membezakannya dari abad ke-1 SM sebelumnya (atau BCE), kadangkala ditulis sebagai abad ke-1 M [1] atau abad ke-1 CE.

Zaman Klasik, zaman, atau masa sejarah merangkumi abad pertama.

Penentuan abad

  1. Satu abad mungkin adalah jangka masa 100 tahun, tetapi Paus Gregory XIII menetapkan abad kalendar yang dipersetujui pada tahun 1582.

  2. Penegasannya tentang 'Anno Domini', juga dikenal sebagai kalendar Gregorian, merujuk kehidupan Yesus sebagai asas dalam tempoh kalendar kita.

  3. Definisi moden kita tentang abad dari kelahiran Yesus adalah tahun 1, seperti yang dinyatakan oleh 'lembu' (dokumen) Paus Gregory XIII, namun, tahun 1 hingga 100 ditetapkan sebagai zaman Yesus, sedangkan tahun 101 dan seterusnya adalah ditetapkan sebagai tahun-tahun selepas Yesus.

  4. Oleh kerana 'Anno Domini' bermaksud 'pada tahun Tuhan kita' (yang bermaksud selepas zaman Yesus di bumi), 2009 adalah tahun pertama abad ke-21.

Mengira Abad

Terdapat formula yang boleh digunakan untuk mengira abad.

Formula

Abad pertama bermula dari tarikh berikut.

Januari, hari pertama tahun, tahun 1

Dan berakhir pada 31 Disember, 31 Disember, tahun ke-100

Begitu juga, untuk abad ke-2 kita mengambil 101 sebagai permulaan abad kedua dan 200 sebagai akhir abad kedua.

Permulaan abad ke-21 adalah pada 1 Jan 2001 yang berakhir pada 31 Dis 2100. 2020 adalah milik abad ke-21.

## Berapa tahun dalam dekad, abad dan milenium?

Menurut Kalendar Gregorian, kita dapat menyusun garis masa hingga bertahun-tahun.

  1. 1 milenium bersamaan dengan 10 abad dan 10 abad bersamaan dengan 1000 tahun.

  2. 1 abad bersamaan dengan 10 dekad dan 10 dekad bersamaan dengan 100 tahun.

  3. 1 dekad bersamaan dengan 10 tahun dan 10 tahun bersamaan dengan 3652 hari.

Bertahun-tahun ke dua tahun, lustrum, dekad, abad dan milenium

Mari kita periksa perkara berikut juga.

  • 2 tahun = 1 dwitahunan

  • 5 tahun = 1 lustrum

  • 10 tahun = 1 dekad

  • 100 tahun = 1 abad

  • 1000 tahun = 1 alaf

Pokoknya

Dekad bermaksud jangka masa sepuluh tahun. Abad bermaksud jangka masa 100 tahun. Kami juga mempunyai formula yang tersedia untuk menghitung dekad dan abad apa pun.

berapa tahun adalah abad

Satu dekad adalah 10 tahun .

Decades 10 dekad = 10 × 10

∴ 10 dekad = 100 tahun

100 tahun hanya satu abad .

Satu abad adalah 100 tahun

⇒ 100/10 = 10 dekad

1 dekad = 10 tahun

1 abad = 100 tahun

Berapa lama satu dekad?

Kata "sepuluh tahun" pada asalnya berasal dari kata Yunani dekas (δεκάς), yang bermaksud "kumpulan sepuluh".

Istilah ini biasanya diteruskan oleh orang Rom, yang menggunakan awalan untuk menggambarkan koleksi 10 item, seperti decathlon, koleksi 10 cabaran sukan , atau poligon 10-sisi biasa. Ketibaan Latin merangkumi abad (100 tahun) dan milenium (1000 tahun).

Secara teknikal, mana-mana kumpulan 10 tahun adalah dekadnya sendiri. Istilah "sepuluh tahun" sering digunakan untuk merujuk pada sepuluh digit dalam satu tahun kalendar , jadi "1980" merujuk pada sepuluh tahun dari tahun 1980 hingga 1989.

Oleh kerana kalendar Gregorian bermula pada 1 AD (tidak ada tahun 0 dalam kalendar Gregorian), sepuluh tahun pertama kalendar Gregorian mewakili tempoh dari 1 hingga 10 Masihi. Oleh itu, sementara "generasi kesembilan" merujuk pada tahun 1990-1999 Masihi, tahun 200an merujuk pada periode 1991-2000 Masihi.

Kejadian yang berulang setiap sepuluh tahun disebut dekad terakhir. Begitu juga, setiap acara 100 tahun adalah acara seratus tahun, dan setiap 1000 tahun adalah acara Generasi Y. Sebagai contoh, kerajaan AS melakukan ratusan banci setiap 10 tahun. Terdapat banyak komuniti sekolah menengah dan universiti setiap 10 tahun.

Berapa lama satu dekad dan abad

Sepuluh tahun adalah 10 tahun dan abad adalah 100 tahun. Ini adalah asas.

Kedua-dua perkataan itu berasal dari bahasa Latin. Decuria merujuk kepada unit 10 orang dan digunakan dalam tentera Rom. Centuria merujuk kepada unit 100 bahagian. Akar kata abad berasal dari Saeculum, yang bermaksud 100 tahun. demografi berdasarkan generasi seseorang. Dilahirkan pada waktu tertentu

Oleh itu, kita bercakap mengenai teori zaman (Generasi Y, Gen Z, dll.). Pertimbangkan abad-abad yang menentukan kehidupan manusia yang panjang sekitar empat generasi, iaitu peredaran zaman .

Berapa lama 1 dekad?

1 dekad adalah 10 tahun

Berapa lama satu abad

Satu abad adalah 100 tahun.

Soalan Lazim (Soalan Lazim)

S: Berapa Lama dalam 20 Tahun?

Sejak 10 tahun = dekad (melalui bahasa Perancis dan Latin) yang bermaksud 'kumpulan sepuluh, jadi 20 tahun = 2 dekad.

S: Apa yang dipanggil 20 tahun?

Orang yang berumur antara 20 hingga 29 tahun dipanggil ejen. Orang yang berumur antara 30 hingga 39 tahun disebut tricenarians. Orang yang berumur antara 40 hingga 49 tahun dipanggil quadragenarians. Seseorang yang berumur antara 50 hingga 59 tahun dikenali sebagai quinquagenarian.

S: Apa itu 1000 Tahun?

Milenium, jangka masa 1000 tahun, kalendar Gregorian, ditempatkan pada tahun 1582 dan kemudian diadopsi oleh kebanyakan negara, tidak termasuk tahun 0 dalam peralihannya dari bc (BC) ke iklan (sejak lahir). Oleh itu, milenium pertama ditakrifkan meliputi Tahun 1-1000 dan Tahun 2 pada tahun 1001-2000.

S: Apa itu tempoh 12 tahun?

Kata Duodecennial boleh digunakan sebagai pengganti ruang dalam 12 tahun sekali.

S: Apa yang anda panggil 50 tahun?

Tempoh lima puluh tahun disebut setengah abad, sebagai alternatif, jika jangka waktu sepuluh tahun disebut satu dekad, maka lima puluh tahun dapat disebut lima dekad, itu juga setengah abad. Selain abad yang lalu, orang akan mengatakan setengah abad.

S: Adakah tahun 2000 adalah permulaan abad baru?

Tahun 2000 adalah istimewa - walaupun ini bukan permulaan abad ke-21 - kerana ini adalah tahun lompatan. Pembetulan yang agak tepat untuk kalendar Gregorian yang dilancarkan pada tahun 1582, dan menyatakan bahawa tahun abad ini hanya akan menjadi tahun lompatan jika dapat dibahagi sama dengan 400 - yang berlaku untuk Y2K.

S: Apakah jangka masa 25 tahun itu?

Tempoh 25 tahun disebut " Generasi "

Kesimpulannya

Satu dekad adalah 10 tahun dan satu abad adalah 100 tahun. Terdapat pelbagai istilah yang digunakan selama 20 tahun, 50 tahun, dan 100 tahun. Tempoh 25 tahun disebut generasi. 1000 tahun disebut alaf.

49ers Jersi Nombor 85

Adakah ini bilangan 85 49ers yang lama? ^

Ia kelihatan seperti karung yang ditutup dengan tali penarik

Tentunya bukan Vernon Davis, saya tahu dia berusia 85 tahun ketika ini.

Pemikiran

Melihat 49 orang pada tahun 1980-an, saya teringat penerima luas Mike Wilson, nombor 85. Saya tidak percaya kami menggunakan nombor itu dalam dekad ini.

Saya sekarang.

Seperti yang disebutkan sebelumnya, Mike Wilson menggunakan # 85 antara tahun 1981 dan 1990. Sejak mereka menggunakan # 85, saya dapat memberitahu ...

John Andes 1993

Ted Popson 1994-1996

Greg Clark 19972000

Mark Anley 2002

Andon Lloyd 20032005

Vernon Davis 2006 ada di sini

49er 85

Vernon Davis

49ers Jersi Nombor 85

49ers Jersi Nombor 85

Apakah nombor 89 di Selat Tai?

49ers Jersi Nombor 85

Tonggak sejarah selama 1 dekad, 1 abad, 1 ribu tahun sangat wajar bagi semua orang kerana mereka muncul dalam kehidupan sehari-hari, muncul di mana-mana. Tidak sukar untuk dilupakan apabila anda mendengar ungkapan seperti abad kesembilan belas, 1980-an, atau melalui seribu tahun.

Abad dan dekad menggabungkan berapa lama?

Dengan menunjukkan jadual Gregorian, atau disebut Kalendar Gregorian, kursus acara dirancang menjadi bertahun-tahun:

  • 1 ribu tahun = 10 abad = 1000 tahun

  • 1 abad = 10 dekad = 100 tahun .

  • 1 dekad = 10 tahun = 3652 hari.

Terdapat 3 pendekatan berbeza untuk angka ribu tahun.

Teknik 1: 1 ribu tahun ditentukan dari tahun x001 - y002 iaitu seribu tahun I dari tahun 1 hingga 1010, seribu tahun kedua dari tahun 1002 hingga 2002.

Teknik 2: 1 seribu tahun ditentukan dari tahun x000 - x999 menyiratkan bahawa dari 1000-1999 adalah seribu tahun ribu tahun, dari 2000-2999 disebut seribu tahun 2000.

Teknik 3: 1 ribu tahun diperiksa dari tahun x001 - y000, yang bermaksud seribu tahun pertama dari AD 1 - 1000 AD, ribu tahun kedua bermula dari 1001 - 2000, ribu tahun ketiga yang bermula dari tahun 2001 - 3000.

Berdasarkan anggaran ini, 2020 memiliki tempat dengan ribu tahun ketiga atau 2000 ribu tahun.

Berapa lama abad?

Selain itu, untuk mengetahui kira-kira dekad abad , individu tidak akan mendapat susunan yang sesuai mengenai seberapa lama abad ini? Dalam teks ini, kami menarik semua data yang berkaitan sekitar satu abad, jangka masa dan jangka masa dekadnya.

  • Dalam gambaran 100 tahun, kita mungkin mengatakan bahawa abad merujuk kepada pengalaman kapal penjelajah sejauh 100 batu . Walau bagaimanapun, sekiranya anda menganggap anggapan ini dalam metrik ratusan tahun daripada hasilnya tidak sama dengan kecurigaan ini.
  • Ini dengan alasan bahawa metrik ratusan tahun lebih terhad daripada abad sebelumnya. Izinkan kami memberikan penjelasan untuk ini dengan penggunaan kejadian yang tidak dapat dibezakan bahawa dengan andaian anda memerlukan 100 tahun, abad metrik mungkin dinyatakan dengan perjalanan basikal sejauh 100 kilometer.
  • Setiap syarat ini dapat dipertimbangkan melalui corak relatif yang berbeza dalam satu hari. Sebahagian besarnya meremehkan kesan itu bagaimanapun, beberapa orang menyelesaikan setiap penemuan untuk mencari susunan tepat cara yang panjang adalah satu abad.

Persamaan untuk memastikan abad ini

  • kurang kompleks daripada n = 100xn - 99. Abad utama adalah dari 1/1/1 hingga 12/31/100, abad kedua adalah dari 101 dan ditutup pada tahun 200.

  • Abad ke-21 bermula pada 1 Januari 2001 dan ditutup pada 31 Disember 2100. 2020 mempunyai tempat dengan abad ke-21.

Permulaan dan akhir ratusan tahun

Walaupun abad melintasi masa tegas 100 tahun, terdapat dua perspektif mengenai keperibadian standard ratusan tahun. Yang satu bergantung pada perkembangan yang teruk, sementara yang lain bergantung pada pandangan yang terkenal.

  • Menurut perspektif utama, abad pertama Masihi bermula dari 1 Masihi dan selesai pada tahun 100 Masihi, sementara model yang serupa maju ke depan. Dalam model ini, abad * n- * dimulai dengan tahun berakhir dengan "01", dan ditutup dengan tahun berakhir dengan "00".

Akibatnya, abad hanya menggabungkan satu tahun, itu adalah tahun ke-100, yang bermula dengan angka abad misalnya 1900 adalah tahun terakhir abad kesembilan belas .

  • Sesuai dengan persepsi dan praktik arus perdana , beratus-ratus tahun adalah sebahagian besar masa yang diatur dengan mengumpulkan tahun berdasarkan angka umum mereka. Sesuai model ini, abad ke-9 dimulai dengan tahun berakhir pada "00", dan ditutup dengan tahun yang ditutup pada "99". Sebagai contoh, abad kedua puluh dilihat dari tahun 1900 hingga 1999, lengkap.

Mengapa Dekad 10 Tahun Panjang?

Kata dekad berasal dari kata Yunani 'dekas,' yang sering bermaksud berkumpul. Kata dekad digunakan oleh orang Rom , yang menggunakan suku kata dec-untuk mengenali benda-benda yang dikumpulkan dalam puluhan: EG, decathlon, decagon.

Kedua-dua istilah itu menggambarkan pelbagai sepuluh perkara. Kata dec-was, sepanjang garis ini, digabungkan ke dalam jadual waktu untuk menunjukkan keadaan 10 tahun.

Berapa lama satu dekad?

Penggunaan jangka masa dekad merupakan jangka masa sepuluh tahun. Ini memungkinkan bagi umat manusia untuk memisahkan majlis-majlis utama yang dapat disahkan tanpa masalah. Dekad membolehkan individu membezakan peristiwa sebelumnya yang jelas dengan cepat, misalnya, ketika kita bercakap 40-an atau 30-an, ini membayangkan tahun 1940-an dan 1930-an, secara berasingan .

Persamaan untuk pengkomputeran dekad

bergantung pada dua perspektif , satu berpendapat bahawa satu dekad bermula dengan satu tahun dengan sifar terakhir dan berakhir dalam satu tahun dengan 9 terakhir, seperti tahun 1980-an pada abad kedua puluh . 1980-1989, dan 2020 abad kedua puluh abad ke-21.

  • Pandangan lain adalah bahawa satu dekad bermula dengan tahun dengan nombor 1 terakhir dan penutupan pada tahun dengan nombor terakhir 0. Contohnya, dekad kesepuluh abad kesembilan belas bermula dari tahun 2011 hingga 2020, jadi tahun 2020 adalah tahun terakhir ini dekad.

  • Jelas, anggaran 2020 sebagai permulaan dekad lain atau tahun terakhir dalam satu dekad tidak mempengaruhi jumlah kehidupan yang berlebihan dan selanjutnya bergantung pada perhitungan setiap individu.

Syarat lain untuk Jangka Masa yang berbeza

Dirujuk Sebagai Tempoh
Alaf digunakan untuk menyatakan 1000 tahun.
Megaannum digunakan untuk menggambarkan satu juta tahun.
dua minggu Tempoh 2 minggu
lustrum Skor merujuk kepada 20 tahun, sementara digunakan selama lima tahun.
dwitahunan, triennium, dan quadrennium, masing-masing Jangka masa pendek 2, 3, atau 4 tahun

Ringkasan

Penggunaan istilah dekad mewakili jangka masa sepuluh tahun. Ini memungkinkan bagi umat manusia untuk memisahkan majlis-majlis utama yang dapat disahkan tanpa masalah. Dekad membolehkan orang membezakan peristiwa sebelumnya dengan pantas.

Dalam gambaran 100 tahun, kita mungkin mengatakan bahawa abad merujuk kepada pandangan basikal sejauh 100 batu. Walau bagaimanapun, sekiranya anda menganggap anggapan ini dalam metrik beratus-ratus tahun daripada hasilnya unik sehubungan dengan kecurigaan ini.

Soalan Lazim

1. Berapa Lama dalam 20 Tahun?

Sejak 10 tahun = dekad (melalui bahasa Perancis dan Latin) yang menandakan 'pertemuan sepuluh, jadi 20 tahun = 2 dekad.

2. Apa yang dipanggil 20 tahun?

Individu yang berumur antara 20 hingga 29 tahun dipanggil pakar. Individu yang berumur antara 30 hingga 39 tahun disebut tricenarians. Individu yang berumur antara 40 hingga 49 tahun dipanggil quadragenarians. Seorang individu berusia antara 50 hingga 59 tahun dikenali sebagai quinquagenarian.

3. Apakah 1000 Tahun?

Seribu tahun , masa 1000 tahun, jadual Gregorian, ditetapkan pada tahun 1582 dan kemudian diteruskan oleh kebanyakan negara, tanpa tahun 0 dalam kemajuannya dari (BC) ke promosi (sejak lahir). Sejalan dengan ini, seribu tahun utama dicirikan untuk merangkumi Tahun 1-1000 dan Tahun 2 pada tahun 1001-2000.

4. Apa yang disebut jangka masa 12 tahun?

Kata Duodecennial boleh digunakan dan bukannya ruang dalam 12 tahun.

5. Apa yang anda panggil 50 tahun?

Jangka waktu lima puluh tahun dikenali sebagai 50 tahun, sekali lagi, jika jangka masa sepuluh tahun dikenali sebagai satu dekad, lima puluh tahun boleh disebut lima dekad , itu juga 50 tahun. Di samping abad yang lalu individu akan mengatakan 50 tahun.

Kesimpulannya

Satu dekad adalah 10 tahun dan satu abad adalah 100 tahun. Terdapat pelbagai istilah yang digunakan selama 20 tahun, 50 tahun, dan 100 tahun. Jangka masa 25 tahun disebut usia. 1000 tahun disebut seribu tahun.

Berapa lama satu dekad dan abad? Abad adalah jangka masa yang sama dengan seratus tahun. Dalam bahasa Inggeris dan pelbagai dialek lain, ratusan tahun biasanya dihitung. Istilah "centennial" berasal dari Latin centum, yang bermaksud "seratus." Pada setiap titik waktu, definisi satu dekad hanyalah sepuluh tahun.

Berapa tahun abad?

Selain itu, tanpa pemahaman yang tepat mengenai dekad abad, individu tidak akan dapat menentukan berapa lama abad ini. Kami telah memasukkan semua perincian yang relevan mengenai abad, tempohnya, dan jangka masa dekad dalam teks ini.

Ini kerana metrik ratusan tahun lebih terkendali daripada abad sebelumnya. Izinkan kami menjelaskan ini dengan menggunakan analogi bahawa jika anda memerlukan 100 tahun, abad metrik dapat digambarkan sebagai perjalanan berbasikal sejauh 100 kilometer.

Setiap keadaan ini dapat dikaji berkaitan dengan corak relatif yang berbeza dalam satu hari. Sebilangan besar meremehkan kesannya, tetapi sebilangan kecil orang dengan teliti menyusun semua penemuan untuk mengetahui susunan tepat berapa lama abad ini.

Formula untuk mengira abad

  • Ini adalah formula yang lebih sederhana daripada n = 100xn - 99. Abad pertama merangkumi tahun 1/1/1 hingga 12/31/100, sedangkan abad kedua bermula pada tahun 101 dan berakhir pada tahun 200.

  • Abad kedua puluh satu bermula pada 1 Januari 2001 dan akan berakhir pada 31 Disember 2100. 2020 sesuai dengan abad kedua puluh satu.

Ringkasan

Dalam penggambaran 100 tahun, kita dapat mengatakan bahawa abad sepadan dengan pengalaman kapal penjelajah sejauh 100 batu. Namun, jika anggapan ini diterapkan pada metrik ratusan tahun, hasilnya tidak serupa dengan kecurigaan ini.

Berapa lama satu dekad dan mengapa ia dipanggil?

Dekad menjadi bahagian rasmi perbendaharaan kata bahasa Inggeris sekitar tahun 1590. Ia digunakan terutamanya untuk merujuk kepada cara kerja jam dalam satu abad. Sebagai contoh, tahun 1680-an atau 1930-an merujuk pada tempoh antara 1680 dan 1689.

Banyak tahun menunjukkan tempoh yang berbeza dalam kalendar Georgia . Jadual waktu mereka tidak mengandung angka nol, yang menunjukkan bahawa jika anda merujuk pada tahun 1850-an, anda merujuk pada tahun 1851-1860.

Jurang antara jadual Georgia dan standard menjadi jelas apabila masa yang sangat lama dalam satu abad ditentukan dengan jelas. Contohnya, tahun lapan puluhan biasanya merujuk pada tahun 1980-1989. Namun, menurut kalendar Georgia, dekad ke-190 bermula pada tahun 1981 dan berakhir pada tahun 1990.

Penerapan dekad untuk menunjukkan sepuluh tahun telah memungkinkan manusia untuk membezakan peristiwa kronik yang besar dengan mudah. Bertahun-tahun membolehkan orang membezakan era sejarah tertentu dengan cepat, seperti tahun 1940-an atau 1930-an, yang masing-masing merujuk pada tahun 1940-an dan 1930-an.

Istilah kalendar tambahan

Abad adalah jangka masa seratus tahun , seperti abad kesembilan belas. Abad kesembilan belas merangkumi tahun 1901 hingga 2000. Sepuluh tahun adalah jangka masa yang panjang.

  1. Kata "ribu tahun" digunakan untuk merujuk pada 1000 tahun.

  2. Megaannum adalah istilah yang merujuk kepada 1,000,000 tahun.

  3. Dua minggu lebih kurang empat belas hari.

  4. Skor berlaku selama dua puluh tahun, tetapi lustrum berlaku untuk jangka masa yang tidak ditentukan.

  5. Kapasiti terhad kepada tumpuan untuk dua, tiga, atau empat tahun yang disebut sebagai biennium , triennium, atau quadrennium, masing-masing.

Permulaan dan akhir abad

Walaupun abad boleh merujuk kepada jangka masa 100 tahun, terdapat dua aliran pemikiran mengenai sifat abad-abad konvensional. Yang pertama didasarkan pada struktur yang tepat, sedangkan yang kedua didasarkan pada persepsi popular.

Menurut pembinaan yang tepat, abad pertama Masihi bermula dengan 1 Masihi dan berakhir dengan 100 Masihi, abad kedua AD 101–200, dan seterusnya. Abad ke-9 bermula dengan tahun yang berakhir pada "01" dan berakhir dengan tahun yang berakhir pada "00" dalam konsep ini; sebagai contoh, abad kedua puluh dengan tegas merujuk pada tahun 1901 hingga 2000.

Penomboran tahun astronomi dan sistem ISO 8601 mempunyai tahun sifar, dengan tahun astronomi 0 menyamai tahun 1 BCE, tahun astronomi -1 sepadan dengan tahun 2 BCE, dan seterusnya.

Ringkasan

Dalam persepsi dan amalan yang popular, berabad-abad disusun sekitar tahun-tahun yang berkongsi angka 'ratusan'. Menurut konsep ini, abad 'n' abad bermula dengan tahun yang berakhir pada "00" dan berakhir dengan tahun yang berakhir pada "99"; sebagai contoh, tahun 1900 hingga 1999 merupakan abad kedua puluh dalam budaya popular.

Berapa tahun milenium, abad, atau dekad merangkumi?

Kalendar Gregorian, sering dikenali sebagai Kalendar Gregorian, menentukan jangka masa dari tahun:

  • 1 milenium bersamaan dengan sepuluh abad , bersamaan dengan 1000 tahun.

  • 1 abad bersamaan sepuluh dekad, yang bersamaan dengan seratus tahun.

  • Satu dekad bersamaan dengan sepuluh tahun, bersamaan dengan 3652 hari.

Terdapat tiga kaedah berbeza untuk mengira milenium.

Kaedah No. Penjelasan
Kaedah 1: Milenium didefinisikan sebagai tempoh dari tahun x001 hingga tahun y002, iaitu milenium I merangkumi tahun 1 hingga 1010, sementara milenium II merangkumi tahun 1002 hingga 2002.
Kaedah 2: Milenium diukur dari x000 hingga x999, yang menunjukkan bahawa dari 1000 hingga 1999 dikenali sebagai milenium milenium , dan dari 2000 hingga 2999 sebagai milenium 2000.
Kaedah 3: Milenium ditakrifkan sebagai tempoh dari x001 hingga y000, dengan milenium pertama bermula pada AD 1 dan berakhir pada 1000 AD, milenium kedua bermula pada tahun 1001 dan berakhir pada tahun 2000, dan milenium ketiga bermula pada tahun 2001 dan berakhir pada tahun 3000.

Rumus abad lebih sederhana daripada n = 100xn - 99. Abad pertama merangkumi tahun 1/1/1 hingga 12/31/100, sedangkan abad kedua bermula pada tahun 101 dan berakhir pada tahun 200.

Abad kedua puluh satu secara rasmi bermula pada 1 Januari 2001 dan akan berakhir pada 31 Disember 2100. 2020 adalah tahun abad kedua puluh satu.

Rumus untuk mengira dekad ini berdasarkan dua andaian : satu adalah bahawa satu dekad bermula dengan satu tahun yang berakhir pada sifar dan berakhir dengan satu tahun yang berakhir pada sembilan, seperti tahun 1980-an pada abad kedua puluh. 1980-1989, dan 2020 abad kedua puluh dan abad kedua puluh satu, masing-masing.

Ringkasan

Tafsiran lain adalah bahawa satu dekad bermula dengan tahun yang berakhir pada 1 dan berakhir dengan tahun yang berakhir pada 0. Contohnya, dekad kesepuluh abad kesembilan belas bermula pada tahun 2011 dan berakhir pada tahun 2020, menjadikan tahun 2020 sebagai tahun terakhir dekad. Sudah tentu, menentukan 2020 sebagai permulaan dekad baru atau berakhirnya satu dekad tidak banyak mempengaruhi kehidupan seharian dan juga bergantung pada anggaran individu.

Soalan Lazim - Soalan Lazim

Orang bertanya banyak soalan mengenai abad dan dekad. Kami membincangkan beberapa perkara di bawah:

1 - Mengapa satu dekad sepuluh tahun?

Istilah dekad berasal dari kata Yunani 'dekas,' yang diterjemahkan sebagai kumpulan sepuluh. Orang Rom pertama kali menggunakan istilah dekad, merujuk pada item yang dikumpulkan dalam puluhan dengan awalan dec-: Contohnya, decagon dan decathlon . Kedua-dua nama itu merujuk kepada sekumpulan sepuluh item. Tulisan ini

2 - Apa yang mungkin lebih besar daripada milenium?

Di luar ribuan tahun, kami menggunakan angka tahun seperti "Satu Seratus-Ribu Tahun", atau kami menggunakan awalan metrik untuk ' annum ' (misalnya, mega annum, seperti yang dinyatakan di Wikipedia), tetapi semuanya merujuk pada perkara yang sama.

3 - Apa itu seribu tahun?

Milenium, era 1000 tahun dalam kalendar Gregorian, ditubuhkan pada tahun 1582 dan akhirnya diterima oleh sebahagian besar negara , kecuali tahun 0 dalam peralihannya dari bc (BC) ke iklan (AD) (sejak lahir) . Oleh itu, milenium pertama ditakrifkan sebagai tahun 1-1000, sementara milenium kedua ditakrifkan sebagai tahun 1001-2000.

4 - Adakah tahun 2000 merupakan permulaan abad baru?

Tahun 2000 adalah unik - walaupun ini bukan permulaan abad kedua puluh satu - kerana ini adalah tahun lompatan. Pembetulan yang tepat pada kalendar Gregorian bermula pada tahun 1582 dan menetapkan bahawa tahun abad ini akan menjadi tahun lompat hanya jika dapat dibahagi sama rata dengan 400 - yang berlaku untuk Y2K.

5 - Apakah istilah "berumur dua puluh tahun"?

Ejen adalah mereka yang berumur antara 20 hingga 29. Tricentenarians adalah individu yang berumur antara 30 hingga 39. Quadragenarians adalah individu yang berumur antara 40 hingga 49 tahun. Seorang quinquagenarian adalah seseorang yang berumur antara 50 hingga 59 tahun.

Kesimpulannya

Satu dekad berlangsung selama sepuluh tahun, sementara satu abad berlangsung seratus tahun. Terdapat banyak ungkapan selama dua puluh tahun, lima puluh tahun, dan seratus tahun. Generasi adalah jangka masa 25 tahun. Milenium adalah 1000 tahun. Menurut pandangan pertama, abad pertama Masihi bermula pada 1 Masihi dan berakhir pada tahun 100 Masihi. Akibatnya, abad ditakrifkan oleh satu tahun, tahun seratus tahun.

Satu dekad berlangsung selama sepuluh tahun, sementara satu abad berlangsung seratus tahun. Terdapat banyak ungkapan selama dua puluh tahun, lima puluh tahun, dan seratus tahun. Generasi adalah jangka masa 25 tahun. Milenium adalah 1000 tahun. Menurut pandangan pertama, abad pertama Masihi bermula pada 1 Masihi dan berakhir pada 100 Masihi, sedangkan pandangan kedua mempertahankan konsep yang sama.

artikel berkaitan