Amerika Syarikat mempunyai 50 negeri yang membentang lebih dari 3.000 batu dari Lautan Pasifik hingga ke Lautan Atlantik yang kuat.

Setiap negeri mempunyai modal sendiri dan tarikh penubuhannya sendiri. Sebilangan besar negeri diasaskan oleh orang Perancis, Sepanyol dan Inggeris tetapi orang pertama yang menemui Amerika adalah penjelajah dan pelayaran Itali Christopher Columbus. Dia menjejakkan kaki ke tanah Amerika pada 12 Oktober 1492. Sejak tahun 1937, ia merupakan hari cuti kebangsaan di Amerika Syarikat. Christopher meninggal pada Mei 1506 di bandar Sepanyol Valladolid.

Delaware adalah negara pertama AS yang bergabung dengan kesatuan pada hari Jumaat, 7 Disember 1787 dan Pennsylvania kedua pada hari Rabu, 12 Disember 1787. 13 Negeri pertama berada di Kesatuan ini dari 1778 hingga 1789.

Sekarang kita akan membincangkan setiap tarikh asal negeri dan sejarah serta budaya secara terperinci.

1. Delaware 7 Disember 1787

Delaware Size adalah 2,489 batu persegi dan ibu kota Dover. Nama panggilan adalah Negeri Pertama; Negeri Berlian; Negeri Hen Biru; Keajaiban Kecil. Moto adalah Kebebasan dan Kemerdekaan

Yang pertama dari 13 negara pertama yang membenarkan Perlembagaan pemerintah, Delaware melibatkan sedikit kepakaran di lorong bandar Boston-Washington, DC, di sepanjang dasar laut Atlantik Tengah. Ia adalah negeri kedua terkecil di negara ini dan salah satu yang paling padat penduduknya. Negara ini terbagi dalam tiga kabupaten — dari utara ke selatan, New Castle, Kent dan Sussex — semuanya diselesaikan pada tahun 1682. Penduduknya, seperti perindustriannya, dipindahkan ke utara, di sekitar Wilmington, di mana jalan utama dan jalan kereta api depan pantai pergi melalui dari Pennsylvania dan New Jersey di utara dan timur ke Maryland di selatan dan barat. Selebihnya negeri ini mengandungi sudut timur laut Semenanjung Delmarva, yang diserahkan Delaware ke Maryland dan Virginia (kemudian namanya). Sebilangan besar aktiviti kerajaan negeri terletak di Dover, ibu negara.

Menurut legenda, Delaware dijuluki "The Diamond State" kerana Thomas Jefferson menyebutnya sebagai "permata di antara negara-negara" karena lokasinya yang utama di Pantai Timur.

2. Pennsylvania Rabu, 12 Disember 1787

Ibu kota Pennsylvania adalah Harrisburg. Ini adalah negara kedua AS yang membentuk dan bergabung dengan kesatuan. Terdapat banyak tempat bersejarah di Pennsylvania dan banyak pergerakan bersejarah. Oleh kerana ia merupakan negeri tertua, populasinya lebih dari 12 juta orang dan ukurannya 46.055 batu persegi. Nama panggilan Pennsylvania adalah Keystone State

Salah satu daripada 13 penempatan pertama, Pennsylvania ditubuhkan oleh William Penn sebagai rumah selamat bagi Quakers yang ditinggalkannya. Ibu kota Pennsylvania, Philadelphia, adalah tempat Kongres Kontinental pertama dan kedua pada tahun 1774 dan 1775, yang terakhir menyampaikan Deklarasi Kemerdekaan, memulakan Revolusi Amerika. Selepas perang, Pennsylvania berubah menjadi negara berikutnya, setelah Delaware, untuk mengesahkan Perlembagaan AS. Dalam Perang Saudara Amerika (1861-1865), Pennsylvania adalah tempat Pertempuran Gettysburg, di mana Jeneral Kesatuan George Meade mengalahkan Jeneral Gabungan Robert E. Lee, menghentikan pencerobohan Utara Gabungan, sama seperti Alamat Gettysburg yang terkenal di Lincoln. Pelancong tertarik ke Pennsylvania dengan mercu tanda sejarah progresif Amerika, termasuk Independence Hall dan Liberty Bell. Pennsylvanian yang terkenal merangkumi nasionalis dan pencipta Benjamin Franklin, barisan hadapan Daniel Boone, pelukis Mary Cassatt, pencipta Robert Fulton dan komik Bill Cosby.

Pada 18 September 1777, dengan menjangkakan bahawa gerakan ke arah angkatan bersenjata Inggeris akan merebut dan melembutkan Liberty Bell untuk peluru, 200 pasukan berkuda memindahkan gambaran peluang terkenal melalui perbarisan dari Rumah Negara Philadelphia ke bilik bawah tanah Gereja Zion Reformed di Allentown , di mana ia tinggal sehingga Inggeris akhirnya meninggalkan pada bulan Jun 1778.

3. New Jersey Selasa, 18 Disember 1787

Ibu kota New Jersey ialah Trenton. Ia menjadi sebahagian daripada kesatuan pada 18 Disember 1787 dan merupakan salah satu negara anggota pengasas Amerika Syarikat dengan jumlah penduduk 8,791,894 orang. Ukuran New Jersey adalah 8,723 batu persegi yang cukup besar dan nama panggilannya adalah Garden State

Salah satu daripada 13 negeri pertama, New Jersey adalah medan perang yang signifikan semasa Revolusi Amerika. Terletak di inti lorong Atlantik yang memukau dan terletak di antara New York dan Pennsylvania, New Jersey mempunyai ketebalan penduduk yang paling terkenal di mana-mana negeri AS. New Jersey dinamakan untuk pulau Jersey di Selat Inggeris. Kawasan pesisirnya yang panjang dan indah sejak dulu lagi menjadikan New Jersey sebagai tujuan melarikan diri yang terkenal, dengan lebih daripada 50 bandar hotel tepi laut termasuk Taman Asbury, Atlantic City dan Cape May. Negeri ini juga menampilkan warisan melodi yang luar biasa Bruce Springsteen, Jon Bon Jovi dan Frank Sinatra yang berasal dari New Jersey. Ia dikenali sebagai fokus moden namun memenangkan moniker "Nursery State" New Jersey adalah pembuat utama cranberry, blueberry dan tomato.

4 Georgia Rabu, 2 Januari 1788

Georgia adalah salah satu negara terkaya dan penuh dengan hotel-hotel mewah dan kehidupan malam yang meriah terutama ibukota Atlanta. Juga, Georgia adalah salah satu negara tertua yang membentuk kesatuan pada hari Rabu, 2 Januari 1788. Jumlah penduduk di Georgia adalah 9,687,653 orang menurut tinjauan yang diadakan pada tahun 2010 dan sekarang setelah 10 tahun, jumlahnya hampir 10 juta orang . Luas keseluruhan Georgia adalah 59,425 batu persegi dan nama panggilannya adalah Peach State; Negeri Empayar Selatan.

Negeri AS yang terbesar di sebelah timur Sungai Mississippi dan yang paling muda dari 13 penempatan Inggeris sebelumnya, Georgia ditubuhkan pada tahun 1732, pada masa itu hadnya jauh lebih besar termasuk sebahagian besar keadaan Alabama dan Mississippi sekarang . Menjelang pertengahan abad kesembilan belas, Georgia memiliki jumlah ladang terbaik dari mana-mana negeri di Selatan, dan dalam banyak hal, budaya manor yang tipikal dan pergantungan kewangan pada tunduk. Pada tahun 1864, Jeneral Kesatuan William Tecumseh Sherman menyerang Georgia, menangkap Atlanta dan memulakan Marchnya yang terkenal ke Laut, memotong kawasan api seluas 200 batu dan menghilangkan semua pendekatan terbaik untuk Savannah. Landskap Georgia sangat berbeza ketika membersihkan dari Pegunungan Appalachian di utara ke rawa pantai Atlantik di tenggara hingga Paya Okefenokee di selatan

Pada tahun 1957, Martin Luther King, Jr. lebih-lebih lagi, para penyokong kebebasan sosial yang lain merangkumi Southern Christian Leadership Conference (SCLC) di Atlanta. Mengabdikan diri pada pencapaian damai hak setara bagi orang Afrika Amerika, perhimpunan itu merupakan penyokong besar pembangunan kebebasan sosial dan terus dinamik dalam isu ekuiti sosial.

5 Connecticut Rabu, 9 Januari 1788

Negeri Connecticut yang terkenal adalah salah satu negeri tertua di AS dengan ibu kota Hartford. Penduduknya adalah 3,574,097 orang menurut survei 2010 hingga sekarang pada tahun 2020 disarankan jumlahnya sekitar 4 juta orang. Saiz Connecticut adalah sekitar 5,544 batu persegi. Nama panggilan Connecticut adalah State Constitution; Negeri Pala; Tanah Tabiat Mantap; Negeri Peruntukan

Connecticut terletak di sudut timur laut negara ini. Pada mulanya jaringan desa, pada pertengahan abad kesembilan belas, pembuatan bahan dan mesin telah menjadi perniagaan yang berlaku. Rumah Eli Whitney dan Samuel Colt, Connecticut adalah pengeluar utama senjata api dan senjata yang berbeza. Hari ini Connecticut terletak di tengah-tengah kompleks mekanik bandar yang luar biasa di sepanjang pantai Atlantik, mengapit Massachusetts ke arah utara, Pulau Rhode ke arah timur, Long Island Sound ke arah selatan dan New York ke arah barat. Hartford, di kawasan tumpuan utara negeri ini, adalah ibu kotanya. Negara ini umumnya berbentuk persegi panjang sebagai biola, dengan permintaan membentang ke arah barat daya di pinggir New York. Di zon ini adalah negara AS terkecil ketiga, namun kedudukannya antara yang paling ramai penduduknya. Panjang timur-barat yang paling terkenal di negeri ini adalah sekitar 110 batu, dan darjah utara-selatan terbesarnya adalah sekitar 70 batu. Connecticut mengambil namanya dari kata Algonquian yang menandakan "mendarat di jalan air yang mengalir panjang." "Negara Nutmeg," "Negara Konstitusi" dan "Tempat di mana terdapat Kebiasaan Mantap" adalah untuk kebanyakan moniker yang telah diterapkan ke Connecticut.

6 Massachusetts Rabu, 6 Februari 1788

Massachusetts sangat tua dan negara pendiri AS dengan ibu kota Boston. Boston adalah bandar tertua di Massachusetts dan Amerika Syarikat. Ia juga merupakan pusat industri automotif AS Jumlah penduduk di Massachusetts lebih daripada 6.5 juta orang tepatnya 6,547.629 menurut tinjauan yang diadakan pada tahun 2010. Ukuran Massachusetts adalah 10,554 batu persegi. Nama panggilannya adalah Bay State.

Massachusetts adalah sebuah negeri di Amerika Syarikat. Nama rasminya adalah Komanwel Massachusetts.

Ibu kotanya dan bandar terbesar adalah Boston. Ia berada di tebing timur Amerika Syarikat. Ia dekat dengan Lautan Atlantik dan keadaan Pulau Rhode, Connecticut, New York, Vermont, dan New Hampshire. Perkataan Massachusetts berasal dari bahasa Asli Amerika. Ini menandakan "tempat dengan lereng."

Massachusetts adalah salah satu pemimpin yang merupakan individu Eropah yang tinggal ketika mereka datang ke Amerika. Itu adalah salah satu penempatan utama Amerika. Jemaah Haji dari Plymouth, England datang ke Amerika untuk peluang yang ketat pada tahun 1620. Massachusetts mempunyai beberapa sekolah terkenal di Amerika Syarikat, termasuk Universiti Harvard. Massachusetts juga merupakan negeri yang paling mewah di Amerika Syarikat. Komuniti bandar yang ketara adalah Boston, Worcester, Massachusetts, dan Springfield, Massachusetts.

Massachusetts menyaksikan peristiwa yang sah yang dianggap sebagai Hari Patriots pada hari Isnin ketiga April setiap tahun, mengingat pertempuran utama Revolusi Amerika di Lexington dan Concord pada 19 April 1775.

7. Maryland Isnin, 28 April 1788

Maryland adalah salah satu negara pengasas AS yang ibukotanya adalah Annapolis dan jumlah penduduk adalah 5,773,552 pada tinjauan penduduk tahun 2010. Luas keseluruhan negeri Maryland adalah 12,406 batu persegi. Nama Panggilannya adalah Old Line State; Negeri Bebas; ■■■■■■■ Negara; Negeri Tiram; Keadaan Monumental

Maryland terletak di pusat tumpuan Pantai Timur, di tengah-tengah kompleks perniagaan dan penduduk luar biasa yang merangkumi Maine hingga Virginia. Ukurannya yang kecil memberikan gambaran palsu dari berbagai pemandangan dan gaya hidupnya yang luar biasa yang mereka tanam, dari wilayah Pantai Timur dan Teluk Chesapeake yang rendah dan terletak di perairan, melalui metropolitan Baltimore, kota terbesarnya, kepada Appalachian berhutan kawasan yang lebih rendah dan timbunan wilayah baratnya. Annapolis, ibu negara, juga merupakan rumah bagi Akademi Tentera Laut Amerika Syarikat. Maryland adalah pembuat utama ■■■■■■ biru dan terkenal dengan kek kepitingnya.

8. Carolina Selatan Jumaat, 23 Mei 1788

Carolina Selatan adalah salah satu negeri yang indah di AS dengan ibu kota Columbia. Jumlah penduduk seluruh negeri adalah 4.6 juta 4.625.364 menurut tinjauan penduduk 2010. Ukurannya 32.021 batu persegi. Nama Panggilannya adalah Palmetto State yang mempunyai banyak sejarah.

Ditetap oleh orang Inggeris pada tahun 1670, Carolina Selatan berubah menjadi negara kelapan untuk mengesahkan perlembagaan AS pada tahun 1788. Ekonomi awalnya umumnya di luar bandar, mendapat keuntungan dari tanah yang sudah matang di kawasan itu, dan petani perkebunan bergantung pada pertukaran hamba untuk pekerjaan sederhana untuk meningkatkan mereka faedah. Menjelang tahun 1730, penduduk Afrika merosot 66% daripada populasi koloni. Carolina Selatan menjadi negara utama untuk menarik diri dari persatuan tersebut pada tahun 1861 dan merupakan lokasi tembakan utama Perang Saudara - penembakan Fort Sumter yang dikendalikan oleh pemerintah oleh tentera Gabungan pada 12 April 1861.

Hari ini, garis pantai Carolina Selatan yang dekat dengan Pantai Myrtle telah menjadi salah satu tujuan resort sulung di Pantai Timur dan mempunyai lebih dari 100 taman dan taman. Orang-orang Caroline Selatan yang terkenal menggabungkan seniman James Brown, Chubby Checker dan Dizzy Gillespie, pengarang Pat Conroy, pejuang Joe Frazier, pemenang tenis Althea Gibson, pegawai pemerintah Jesse Jackson dan wakil AS yang telah lama berkhidmat, Strom Thurmond.

9 New Hampshire Sabtu, 21 Jun 1788

New Hampshire adalah sebuah negara Unite of America dengan ibu kota Concord. Menurut tinjauan penduduk tahun 2010, populasinya dianggarkan sekitar 1.3 juta (1.316.470). Luas kawasan New Hampshire adalah 9.348 batu persegi yang cukup besar jika dibandingkan dengan negeri jiran lain. Nama panggilan negeri ini adalah Granite State; Ibu Sungai; Negeri Gunung Putih; Switzerland of America New Hampshire adalah sebuah negeri di kawasan New England di Amerika Syarikat. Ibu kotanya adalah Concord dan bandar terbesarnya adalah Manchester. New Hampshire adalah negara Britain sebelum Perang Kemerdekaan Amerika. Ia berubah menjadi negara kesembilan pada 21 Jun 1788, ketika mengakui Perlembagaan Amerika Syarikat. New Hampshire adalah negeri kesembilan yang melakukan demikian. Pepatah negara adalah "Live Free or Die" dan moniker adalah Granite State. Mekar negeri adalah ungu dan makhluk bersayap negeri adalah finch ungu. New Hampshire adalah sekeping New England. Ini dibatasi oleh Maine di Timur, Massachusetts ke arah Selatan, Vermont ke arah Barat, dan Quebec, wilayah Kanada, ke arah Utara.

Tempat percutian di New Hampshire merangkumi Wilayah Lakes, White Mountains, waktu panen pergi, dan New Hampshire Motor Speedway di Loudon. Beberapa individu terkenal dari New Hampshire adalah Franklin Pierce, Adam Sandler, dan individu dari kumpulan Aerosmith. New Hampshire juga terkenal sebagai negara utama yang memberikan suara dalam pemilihan presiden.

10 Virginia Rabu, 25 Jun 1788

Virginia adalah salah satu negeri tertua di Amerika Syarikat. Ibu kotanya adalah Richmond dengan jumlah populasi negeri adalah 8,001,024 juta orang adalah dari tinjauan tahun 2010. Virginia adalah negeri paling rasmi di AS yang mempunyai semua ibu pejabat tertinggi kerajaan. Luas Virginia ialah 42,775 batu persegi. Nama Panggilannya adalah Old Dominion; Ibu Presiden; Ibu Negeri; Ibu Negarawan; Negeri Cavalier

Virginia adalah segmen awal negara selama-lamanya yang diselesaikan oleh orang Inggeris, yang mendirikan Jamestown di tebing Sungai James pada tahun 1607. Wilayah asal George Washington, Thomas Jefferson dan bapa pendiri lain, Virginia mengambil pekerjaan penting di Revolusi Amerika (1775-83). Semasa Perang Saudara (1861-65), kota Richmond, Virginia, berubah menjadi ibu kota Konfederasi, dan sebahagian besar pertengkaran pertikaian itu bertempur di negeri ini. Hari ini, banyak yayasan pentadbiran beribu pejabat di Virginia, terutama di Arlington, yang terletak di atas Sungai Potomac dari Washington, DC Walau apa pun lapan presiden, Virginians terkenal merangkumi artis Ella Fitzgerald, bintang tenis Arthur Ashe, watak di layar Shirley MacLaine dan pencipta Willa Cather dan Tom Wolfe.