Berapa kali kasih disebut dalam Alkitab, bergantung pada edisi terjemahan Alkitab. Dalam Versi Baru Amerika, Cinta Alkitab disebut sebanyak 541 kali. Kata cinta di dalam Alkitab dapat membawa beberapa makna yang berbeza kerana Alkitab pada asalnya tidak ditulis dalam bahasa Inggeris. Sebagai contoh, dalam Alkitab, kata Yunani Phillia, Eros, Philautia, dan Mania digunakan sebagai bentuk cinta.

cinta dalam Alkitab

Jawapan Pantas: Berikut adalah carta yang menunjukkan berapa kali kasih disebut dalam Alkitab.

Versi King James Versi Antarabangsa Baru Standard Amerika Baru Versi Piawai Semakan Baru
311 348 541 538

Bagaimana Alkitab mendefinisikan cinta?

Ternyata mendefinisikan pandangan alkitabiah tentang cinta bukanlah perkara yang mudah. Pertama sekali, dalam bahasa Ibrani dan Yunani, Alkitab ditulis, dan setiap bahasa ini mempunyai beberapa istilah yang kita tafsirkan sebagai 'cinta.'

"Cinta mempunyai kesabaran, cinta mempunyai kebaikan. Mereka tidak iri hati, mereka tidak membanggakan, mereka tidak sombong. Tidak menghina siapa pun, itu tidak mencari diri, tidak cepat marah, tidak menyimpan catatan kesalahan. Cinta tidak menyenangkan dalam kejahatan tetapi bersukacita dengan fakta. Ia selalu melindungi, sentiasa percaya, selalu berharap, selalu bertahan (1 Korintus 13: 4-8).

Di mana dalam Alkitab cinta disenaraikan untuk pertama kalinya?

Ketika kita mencari di mana Alkitab adalah cinta yang disenaraikan untuk pertama kalinya, kita mendapat jawapan berikut.

Dalam Kejadian 22: 2, kata cinta pertama kali disebutkan. Ayat Alkitab mengatakan, "Kemudian Tuhan berfirman," Bawa anakmu, satu-satunya anakmu, yang kamu cintai, Ishak, dan pergi ke daerah Moriah. Berkorbanlah di sana di gunung sebagai persembahan bakaran, yang akan saya tunjukkan kepada anda. '

Ayat ini menggambarkan cinta emosional Tuhan sebagai pengorbanan bagi dosa-dosa kita dengan menghantar putra tunggal-Nya, Yesus. Kerana Tuhan sangat mengasihi dunia sehingga Dia memberikan Putra Tunggal-Nya, sehingga barangsiapa yang mempercayainya tidak boleh binasa, tetapi memiliki hidup yang kekal. "Yohanes 3:16."

Sementara kita mencari untuk mencari jawapan berapa kali kasih disebut dalam Alkitab, kita mengetahui maklumat yang indah ini bahawa dalam Yohanes 3:16, kata cinta disebut pertama kali.

Apakah kasih yang sempurna menurut Alkitab?

Yesus adalah kasih yang sempurna menurut Alkitab.

Yesus, Dewa yang dibungkus dengan daging manusia, adalah cinta yang hakiki. Cinta Sempurna berusaha untuk menyelamatkan dan mencapai ketinggian. Perfect Love memanggil saudaranya sebagai tebusan, menyelamatkannya, dan membebaskannya. Cinta Sempurna adalah lengkap, memakan semua, dengan kekuatan Yang Kudus, tanpa ada keraguan.

Kita memperoleh kepastian akan kepercayaan kita terhadap janji-janji-Nya ketika kita menerima anugerah Tuhan, ketika kita mengasihi Dia sebagai balasan, dan seperti kita saling mengasihi. John memberitahu kita dalam petikan hari ini tentang satu pengalaman yang sangat kritikal yang berpunca daripada kekal dalam cinta.

Ayat 17 bermula, "Inilah kesempurnaan cinta dengan kita." Ini berkaitan dengan ayat 16 dan dengan jelas mengatakan kepada kita bahawa cinta Tuhan mencapai kesannya sepenuhnya dalam diri kita dengan mengasihi-Nya, menikmati kasih-Nya kepada kita, dan mengasihi orang lain, sementara kita bergantung pada kasih-Nya. Ini terjadi ketika kita tunduk pada bimbingan dan pertumbuhan semula Roh yang sering dalam penyucian kita (Gal. 5:16).

Bagaimana Yesus mendefinisikan cinta?

Cinta telah disebutkan sebanyak 541 kali dalam Alkitab & pada setiap titik, cinta didefinisikan dengan begitu indah & dengan makna yang paling dalam. Sebab kita tahu apa itu cinta, melalui Yesus. Yesus telah menentukan & mengajar kita semua yang perlu kita ketahui tentang cinta sejati dengan menyerahkan nyawanya untuk kita. Cinta, bukan perasaan atau keinginan sekejap-sekejap, mengorbankan diri, murah hati, tidak berkesudahan. Kita tahu cinta sering tidak pantas dan kadang-kadang tidak berbalas kerana cinta Tuhan terhadap dunia.

Apakah sifat cinta dalam Alkitab?

Mari kita cari tahu apakah sifat cinta yang dijelaskan dalam Alkitab. Jenis cinta yang disebutkan oleh Paulus dalam 1 Kor 13 adalah kasih yang diberikan oleh Tuhan, dan contoh yang sempurna adalah Yesus. Dari ayat-ayat Alkitab, berikut adalah beberapa sifat cinta.

  • Cinta mempunyai kesabaran.
  • Cinta mempunyai kebaikan.
  • Dalam setiap aspek kehidupan, cinta menanam makna.
  • Ia tidak mencemburui cinta.
  • Cinta tidak sombong.
  • Cinta tidak mudah marah.
  • Dengan kenyataannya, cinta bergembira.
  • Cinta tidak menyimpan catatan kesalahan.
  • Cinta tidak pernah gagal.
  • Kepercayaan pada Cinta.
  • Melindungi semangat.

Adakah cinta adalah perkataan yang paling banyak digunakan dalam Alkitab?

Tidak, cinta bukanlah perkataan yang paling banyak digunakan dalam Alkitab. Perkataan yang paling banyak digunakan ialah Lord. Tuhan, Manusia, Israel & orang-orang di dalam kitab suci. Kami ingin tahu berapa kali cinta disebut dalam Alkitab, jumlah tertinggi hanya 541.

Anda mungkin juga berminat untuk membaca artikel berikut.

Bibliografi

Apakah 4 jenis cinta dalam Alkitab?

Oleh itu, mari kita lihat empat jenis cinta yang terdapat dalam Alkitab. Berapa kali cinta disebut dalam Alkitab dalam pelbagai bentuk, kita akan membacanya sekarang di bahagian ini.

Kita mungkin tidak secara aktif membezakan satu penggunaan cinta dari yang lain, sebahagiannya kerana ekspresi kita menjadi semakin santai, tetapi penting untuk bersungguh-sungguh mengenai perbezaannya. Kitab Suci mengajar kita, seperti yang kita tahu, bahawa cinta adalah sifat tertinggi.

Eros Love (cinta & Romantik):

Kata Eros love tidak terdapat dalam Kitab Suci. Namun, seperti yang dinyatakan oleh Alkitab, konsep cinta romantis dan seksual adalah pemberian positif dari Tuhan kepada manusia. Dalam Kitab Suci, salah satu kisah perkahwinan yang paling menyenangkan tidak pernah membincangkan hasrat. Ini adalah kisah Boaz dan Ruth.

Kita mungkin berfikir bahawa di beberapa tempat kita melihat cinta romantis, seperti pilihan Ruth untuk mengikuti Boaz daripada lelaki yang lebih muda, atau dengan tawaran baik dari Boaz untuk membiarkannya bersorak di ladangnya. Tetapi teks itu diam tentang perasaan mereka terhadap satu sama lain, kecuali bahawa mereka menyatakan watak satu sama lain dalam persetujuan mereka.

Ada sebab mengapa Kitab Suci mengatakan bahawa ikatan antara lelaki dan wanita, dari Kejadian dan seterusnya, adalah gambaran kasih Tuhan untuk bumi, Kristus untuk pengantinnya, gereja. Ini adalah gambaran, ramalan, dari apa yang akan kita jadikan semua jika Cinta Sendiri memerintah dalam diri kita tanpa pesaing.

Apabila kita baru mengetahui bahawa percintaan lebih baik daripada dorongan yang dilayan oleh masyarakat kita, kita akan menjadikan pasangan kita lebih tepat dalam model cinta tanpa syarat.

Philia Love (Persahabatan):

Philia adalah jenis cinta yang diambil untuk persahabatan dalam Alkitab. Persahabatan dengan manusia; kita hanya berkomunikasi dengan dan tertarik kepada individu tertentu, dan berkawan dengan mereka dengan cepat. Ini bukan kasih sayang dari kekeluargaan atau sentuhan panjang yang berasal.

Ini adalah jenis cinta yang dilancarkan secara bebas; keluarga anda tidak dipilih, tetapi rakan anda dipilih.

Persahabatan adalah cinta yang telah ditolak. Persahabatan nampaknya orang-orang kuno adalah yang paling bahagia dan paling manusia dari semua cinta, "kata Lewis," mahkota kehidupan dan sekolah kebajikan. "Sebagai perbandingan, dunia moden mengabaikannya."

Kenapa? Mungkin kita tahu bahawa ini adalah yang paling memakan masa, paling tidak dirayakan, yang tanpanya kita akan bertahan.

Lewis mendakwa bahawa minat bersama atau pengalaman atau tingkah laku mendorong pengembangan persahabatan dalam banyak keadaan.

Pecinta berdiri berhadapan di Eros, saling berpelukan, sementara rakan-rakan berdiri berdampingan, membungkus perkara ketiga yang sama, firman Tuhan, politik, sastera, sukan.

Ini adalah penghormatan besar yang diberikan kepada persahabatan oleh Yesus; di dalamnya kita layak mendapat jenis cinta terbesar, yang ditunjukkan dalam pengorbanan diri.

Inilah yang dilakukan oleh Yesus. Dia berkata kepada murid-murid-Nya (dan bahkan hari ini kepada mereka yang percaya kepada-Nya) "Aku tidak memanggilmu hamba lagi ... tetapi aku telah memanggilmu teman" (Yohanes 15:15).

Cinta Penyimpanan (Efeksi):

Jenis yang berasal dari kekeluargaan atau hubungan dekat adalah cinta kepada Storge. Untuk haiwan kesayangan, juga untuk ahli keluarga atau kenalan harian adalah semua jenis cinta Penyimpanan. Perkataan Yunani ini menggambarkan cinta keluarga, hubungan kasih sayang antara ibu bapa dan anak-anak, dan saudara dan saudari yang berkembang secara semula jadi.

Ia dapat dirasakan. Untuk rakan-rakan, kita dapat merasakannya juga, tetapi persahabatan adalah perkara tersendiri yang akan saya bincangkan di bawah. Oleh kerana Dia adalah ayah kita dan kita adalah anak angkat-Nya, Tuhan merasakan ini untuk kita.

Terdapat banyak contoh cinta keluarga dalam Kitab Suci, seperti keamanan bersama Nuh dan anak-anak perempuannya, cinta Yakub untuk anak-anaknya, dan cinta yang mendalam dari saudara-saudara Martha dan Maria untuk Lazarus, anak mereka. Dalam Roma 12:10, kata majmuk ganjil menggunakan storge, "philostorgos," yang memerintahkan orang percaya untuk "berbakti" satu sama lain dengan kasih sayang persaudaraan.

Cinta Agape (Amal):

Dalam Alkitab, Agape adalah yang terbaik dari empat bentuk cinta. Perkataan ini menggambarkan kasih Tuhan yang tidak terukur dan tiada tandingannya kepada manusia. Itu adalah cinta ilahi Tuhan yang datang dari-Nya. Cinta Agape itu indah, manis, berkorban, dan tanpa syarat.

Dengan cara dia hidup dan mati, Yesus Kristus menyatakan kasih ilahi seperti ini untuk Bapanya dan untuk semua umat manusia: “Kerana Tuhan sangat mengasihi dunia, sehingga Dia memberikan Putra satu-satunya, bahawa sesiapa yang percaya kepadanya tidak boleh binasa tetapi mempunyai hidup yang kekal ”(Yohanes 3:16)

Sepanjang Kitab Suci, kita dapati Agape. Sudah tentu semuanya merangkumi Bab Cinta. Kasih sayang orang tua kepada anak-anak, seperti Jochebed untuk Musa atau Jairus untuk anak perempuannya, jelas menunjukkan hal ini. Ini jelas dalam keprihatinan yang ditunjukkan di tempat lain oleh gereja-gereja Macedonia terhadap saudara-saudara mereka yang cedera.

Rundown: CS Lewis menulis sebuah buku yang berkaitan dengan empat cinta klasik, yang umumnya disebut dengan nama Yunani mereka, Eros, Storge, Philia, dan Agape, yang disebut The Four Loves. Ramai di antara kita yang dibesarkan di gereja-gereja evangelis mungkin pernah mendengar sekurang-kurangnya dua dari mereka. Eros adalah Cinta & Romantik, agape adalah amal, filia adalah persahabatan & simpanan adalah untuk kasih sayang.

Berapa kali dalam Alkitab Yesus menyebut perkataan cinta?

13 kali, Yesus menyenaraikan & menyebut perkataan cinta. Nilai kata-kata tidak berubah, bagaimanapun, kerana dia hanya mengatakan cinta 13 kali secara langsung. Mengenai cinta, Alkitab adalah segalanya. Cinta mempunyai beberapa elemen: cinta diilhamkan oleh pengampunan, empati, kesabaran, kelembutan, pertobatan, rahmat, inspirasi, gereja, peperangan rohani.

Cinta dari Kerajaan Syurga memberitahu orang tentang kebaikanNya. Ketika orang merasakan ini, mereka terinspirasi untuk bertobat dan menerima darah Yesus.

"Cinta mempunyai kesabaran, cinta mempunyai kebaikan. Mereka tidak iri hati, mereka tidak membanggakan, mereka tidak sombong. Ia tidak menghina siapa pun, ia tidak mencari diri sendiri, tidak cepat marah, tidak menyimpan rekod kesalahan.

Cinta menggembirakan bukan dalam kejahatan tetapi bersukacita dengan fakta. Selalu menjaga keselamatan, selalu percaya, selalu optimis, selalu tabah.

Cinta tidak pernah gagal. Tetapi di mana ramalan, mereka akan berhenti; di mana bahasa, mereka harus dibungkam; dan di mana pengetahuan, ia akan hilang. 1 Korintus 13: 4-8

Soalan Lazim. (Soalan Lazim):

Berikut adalah soalan yang sering ditanya mengenai topik ini. Mudah-mudahan anda menikmati topik ini berapa kali kasih disebut dalam Alkitab.

Adakah Tuhan mengasihi semua orang?

Ya, tentu saja! Memang, banyak orang Kristian akan setuju bahawa Tuhan sangat mengasihi seluruh dunia sehingga Dia memberikan Putra-Nya untuk menyediakan keselamatan bagi setiap orang, inti Injil.

apakah perkataan yang paling disebut dalam Alkitab?

Kata yang paling banyak digunakan dalam Alkitab adalah kata "Tuhan". Ini 6781 kali disebutkan dalam kitab suci.

Kata apa yang digunakan 365 kali dalam Alkitab?

"Jangan takut," ada 365 kali dalam Alkitab, "katanya. Kata-kata bijak dari rakan saya mengilhami saya untuk membaca Alkitab saya. Saya belajar bahawa Alkitab menuntut kita “dalam segala keadaan bersyukur, kerana inilah kehendak Tuhan dalam Kristus Yesus untuk kamu” (1 Tesalonika 5:18).

Kesimpulan:

Dengan menyimpulkan topik ini tentang berapa kali kasih disebut dalam Alkitab, kita sampai pada intinya, cinta dalam setiap agama adalah tema utama yang menjadi asas agama.

Bahkan dalam Alkitab sebanyak 541 kali perkataan cinta telah disebutkan.

Cinta adalah perkataan yang telah kita cari dari segi makna sejak menjelang peradaban manusia. Konsep cinta, yang sangat berbeza dari orang ke manusia, dari hubungan ke hubungan, dan dari generasi ke generasi, adalah emosi manusia yang paling dicari.

Terdapat pelbagai tahap perasaan manusia, dan dalam satu frasa atau kalimat, cinta itu sendiri tidak dapat digambarkan. Gagasan ini disokong oleh Alkitab dan menggambarkan empat jenis cinta:

Storge - perasaan empati yang turun dari cinta genetik atau berorientasikan keluarga.

Philia-hubungan dengan rakan atau cinta persaudaraan.

Eros, perasaan romantis yang mendalam dengan pasangan anda.

Agape-kesetiaan mutlak kepada satu kuasa tertinggi, Syurga.

Topik-topik yang berkaitan:

Berapa banyak Buku yang terdapat dalam Alkitab?

Arkeologi Alkitab

Arkeologi Kristian