Sekiranya anda ingin membeli polisi insurans berjangka, anda pasti akan berfikir bahawa berapa banyak insurans hayat jangka masa yang saya perlukan? Jumlah perlindungan dalam jangka hayat insurans mestilah 10-15 kali ganda dari perbelanjaan tahunan keluarga atau 8-12 kali ganda dari pendapatan tahunan pemegang polisi. Walau bagaimanapun, ia juga berbeza mengikut jangka masa polisi yang dibeli oleh seseorang.

Pengenalan ringkas mengenai insurans hayat

Insurans nyawa adalah kontrak sah antara seseorang yang diinsuranskan dan syarikat insurans. Diinsuranskan membayar premium tetap setiap bulan atau tahunan dan syarikat insurans membayar jaminan kematian yang dijamin kepada benefisiari pemegang polisi.

Untuk mengetahui perincian bahawa bagaimana insurans hayat berfungsi, seseorang mesti mengetahui tentang dua jenis insurans hayat utama. Perkara utama insurans kekal dan istilah insurans hayat telah diberikan di bawah, bersama dengan perbezaannya:

Insurans hayat kekal
Liputan Liputan masa hidup
Komponen Premium polisi, pelan nilai tunai, faedah kematian
Kos Premium yang tinggi
Implikasi cukai Boleh dikenakan cukai dalam beberapa keadaan
Pengeluaran tunai Ya
Manfaat kematian Memperbaiki
Boleh ditukar Tidak
Peperiksaan perubatan Ya, ujian perubatan diperlukan

Gambaran umum insurans jangka hayat:

Insurans hayat berjangka
Liputan Menawarkan perlindungan untuk jangka masa tertentu (1-30 tahun)
Komponen Premium polisi, Manfaat kematian
Kos Premium rendah
Implikasi cukai Bebas Cukai sepenuhnya
Pengeluaran tunai Tiada rancangan nilai tunai, hanya faedah kematian yang ada
Manfaat kematian Boleh meningkat atau berkurang
Boleh ditukar Ya, boleh ditukar sebelum tamat
Peperiksaan perubatan Tidak perlu ujian perubatan

:memo: Perlu diketahui bahawa insurans hayat kekal dan insurans hayat berjangka berbeza dengan ketersediaan rancangan nilai tunai. Nilai tunai adalah sebahagian daripada insurans kekal dan tidak termasuk dalam insurans hayat berjangka. Insurans berjangka tamat selepas waktu tertentu.

Lihat juga:

Apa itu insurans? Panduan lengkap untuk pemula

Apakah insurans hayat sejagat dan bagaimana ia berfungsi?

Bagaimana insurans hayat berjangka berfungsi?

Bagaimana insurans hayat berjangka diteruskan?

Seseorang yang berminat membeli polisi dan memilih untuk mengambil polisi insurans hayat berjangka, dia mesti menyiasat terlebih dahulu bahawa apa itu insurans jangka dan bagaimana ia berfungsi? Pengetahuan latar belakang ini akan membantunya untuk menggunakan polisi dengan cara yang terbaik.

  • Polisi insurans hayat berjangka menawarkan perlindungan untuk jangka masa yang telah diputuskan dan akan habis masa berlakunya. Tidak kira jika anda mati hanya sehari selepas tamat tempoh, jika polisi belum diperbaharui atau ditukar, tidak akan ada wang yang tersedia sebagai faedah kematian.

  • Jangka masa boleh diputuskan oleh pemegang polisi dan boleh berkisar antara 1 tahun hingga 30 tahun.

  • Jenis liputan ini bermanfaat bagi golongan muda, yang dapat lebih banyak keuntungan dengan membayar premium yang rendah.

  • Apabila jangka masa polisi hampir habis, istilah ini boleh diperbaharui untuk penggal berikutnya.

  • Sekiranya pemegang polisi ingin menukarnya dari satu bentuk ke bentuk yang lain, misalnya dari insurans berjangka kepada insurans tetap, dia pasti boleh mendapatkannya. Lebih-lebih lagi, polisi itu boleh ditamatkan sekiranya tidak diperlukan lagi.

Bagaimanakah penurunan insurans jangka kerja?

Anda adalah pemegang polisi dan anda tidak mempunyai cukup maklumat mengenai jenis insurans berjangka, anda mungkin dengan tidak sengaja memanjakan diri dengan insurans hayat berjangka menurun tanpa mengetahui bahawa bagaimana penurunan insurans jangka masa?

  • Ini adalah sejenis insurans berjangka yang unik yang dipilih oleh jenis orang yang jarang berlaku, yang tidak memerlukan faedah kematian kerana perbelanjaan yang lebih sedikit.

  • Dalam insurans berjangka yang berkurang, faedah kematian berkurang dengan usia polis yang semakin meningkat dan kebanyakannya dibeli oleh orang ramai perlu membayar hutang peribadi atau pinjaman gadai janji

Perbezaan insurans berjangka dan insurans jangka berkelompok

Walaupun keduanya menawarkan liputan untuk jangka waktu tertentu, namun ada sedikit perbezaan. Seseorang mungkin bingung bahawa bagaimana insurans jangka masa bekerja dan bagaimana ia berbeza dengan insurans hayat tradisional jika dia tidak cukup mengetahui tentang kedua-duanya.

  • Insurans hayat jangka berkelompok adalah sejenis insurans berjangka yang memberikan perlindungan insurans kepada sekumpulan orang dan bukannya satu orang.

  • Biasanya syarikat atau organisasi membeli polisi ini untuk memberi liputan kepada pekerja mereka.

Bagaimana insurans jangka masa 20 tahun berfungsi?

Polisi insurans dalam jangka hayat insurans tetap berkuatkuasa untuk jangka masa tertentu yang mungkin berbeza-beza mengikut pilihan pemegang polisi. Prosedur insurans hayat berjangka dapat difahami dengan contoh bahawa bagaimana insurans hayat jangka 20 tahun berfungsi. dan bagaimana ia berfungsi untuk pemegang polisi?

  • Insurans hayat jangka masa 20 tahun merangkumi 20 tahun jangka hayat pemegang polisi.

  • Ini kebanyakan diperoleh oleh orang yang mempunyai keperluan jangka pendek, seperti pinjaman pelajar, anak kecil, atau hutang gadai janji.

  • Selepas 20 tahun, polisi dapat diperluas atau ditukar bergantung pada pilihan pemegang polisi.

:memo: Dalam jangka pendek , polisi insurans hayat tetap berkuatkuasa untuk jangka masa tertentu dan kemudian tamat, misalnya, insurans hayat 20 tahun. Manfaat kematian menurun dalam penurunan insurans hayat jangka panjang.

Jumlah perlindungan untuk insurans hayat berjangka

Secara amnya, perlindungan untuk insurans hayat berjangka hendaklah 10-15 kali ganda daripada jumlah perbelanjaan keluarga anda setiap tahun. Anda tidak hanya perlu memberi mereka keselamatan kewangan selama dua atau tiga tahun, malah, diperlukan beberapa tahun untuk mereka berdikari. Beberapa faktor menentukan keperluan nilai muka yang mungkin diperlukan oleh seseorang. Faktor-faktor ini adalah:

1. Jumlah hutang

Jumlah perlindungan bergantung kepada jumlah hutang yang perlu dibayar oleh pemegang polisi. Cukup untuk membayar sepenuhnya semua hutang, seperti hutang gadai janji, pinjaman peribadi, atau pinjaman kenderaan.

Sebagai contoh:

Sekiranya pemegang polisi perlu membayar pinjaman gadai janji sebanyak $ 150,000 dan pinjaman kereta sebanyak $ 5,000, dia pasti memerlukan perlindungan minimum $ 155,000 dalam jangka masa polisi insurans hayat untuk membayar sepenuhnya jumlah pinjaman. Tetapi jumlah ini tidak termasuk cukai, jika dia harus membayar semacam pajak, harus ada perlindungan tambahan dalam kebijakan ini.

2. Penggantian pendapatan

  • Sebilangan besar orang yang membeli insurans hayat, melakukan ini sebagai pengganti pendapatan mereka. Jumlah ini harus terdiri daripada jumlah yang cukup untuk menggantikan pendapatan seseorang dan juga untuk menampung perbelanjaan tambahan.

  • Ia tidak dibeli untuk menanggung satu atau dua tahun hidup tanggungan; mereka mungkin memerlukannya selama beberapa tahun sehingga mereka terbentuk. Jadi, 8 hingga 10 kali pendapatan tahunan penyokong adalah jumlah yang mencukupi untuk insurans hayat berjangka

  • Sekiranya masih terdapat kekeliruan yang berkaitan dengan perlindungan dalam polisi insurans, seseorang boleh berunding dengan penganggar insurans untuk meminta pertolongan mengenai kebingungan bahawa berapa banyak insurans yang diperlukan oleh pemegang polisi.

3. Bilangan tanggungan

  • Jumlah perlindungan juga bergantung kepada ahli keluarga yang bergantung kepada pemegang polisi dan dia ingin menjamin masa depan mereka sekiranya kematiannya.

  • Semakin banyak jumlah tanggungan, semakin banyak perlindungan yang perlu dilakukan oleh pemegang polisi untuk memenuhi keperluan mereka untuk mencari nafkah. Walau bagaimanapun, liputan harus berada dalam jangkauan yang berpatutan dari pemegang polisi untuk memastikan polisi tetap berlaku.

4. Gaya hidup tanggungan

Apa jenis gaya hidup yang dikehendaki oleh pemegang polisi untuk waris atau warisnya, juga menentukan jumlah perlindungan yang dia perlukan.

Contohnya, gaya hidup mewah memerlukan liputan lebih banyak berbanding gaya hidup sederhana.

Lebih-lebih lagi, jika tanggungan pemegang polisi, termasuk ibu bapa, pasangan, dan anak-anaknya tidak dapat mencari nafkah sepanjang hidup mereka, mereka memerlukan nilai muka yang lebih luas untuk memenuhi keperluan hidup.

Berikut adalah contoh pengiraan untuk liputan yang diperlukan:

Jenis Perbelanjaan Contohnya Jumlah yang diperlukan
Perbelanjaan keluarga Bayaran rumahtangga, kolej atau sekolah $ 500,000
Perbelanjaan tanggungan Pinjaman gadai janji $ 50,000
Matlamat masa depan Perkahwinan / pendidikan anak-anak $ 100,000
Pinjaman peribadi - $ 600,000
Jumlah perlindungan insurans satu keperluan $ 1,250,000

:memo: Ringkasan Perlindungan untuk insurans jangka hayat hendaklah 10-15 kali ganda dari perbelanjaan tahunan keluarga atau 8-12 kali ganda dari pendapatan tahunan seseorang yang diinsuranskan.

Lihat juga:

Apakah insurans seumur hidup?

Apakah insurans hayat tambahan?

Apakah polisi insurans hayat tambahan pasangan?

Soalan lazim

Orang biasanya ingin mengetahui lebih banyak mengenai insurans sebelum melibatkan diri di dalamnya. Berikut adalah jawapan kepada beberapa soalan yang sering diajukan oleh orang-orang:

1. Sekiranya saya mendapat insurans hayat 20 atau 30 tahun?

Polisi insurans nyawa adalah masalah kos. Sekiranya anda tidak menghadapi masalah berkaitan kos, anda boleh mendapatkan insurans berjangka 30 tahun. Tetapi, jika anda mempunyai anggaran yang cukup untuk membayar premium yang agak tinggi berbanding dengan premium insurans berjangka 20 tahun , anda harus menggunakan insurans berjangka 20 tahun. Ia lebih murah daripada polisi 30 tahun.

2. Bolehkah kita mengambil lebih daripada satu insurans jangka masa?

Ya, anda boleh membeli lebih dari satu polisi insurans berjangka sekiranya anda merasakan bahawa perlindungan satu polisi tidak mencukupi untuk memenuhi keperluan.

Sekiranya pemegang polisi membeli polisi insurans dua jangka, dia boleh mencalonkan benefisiari yang berbeza dalam setiap polisi, dan sama sekali tidak perlu mencalonkan orang yang sama dalam kedua-dua polisi tersebut.

3. Apa yang berlaku sekiranya penama meninggal dunia dalam insurans berjangka?

Kematian adalah kerugian yang tidak dapat dielakkan dan tidak ada yang kekal. Mungkin ada situasi, di mana benefisiari juga meninggal bersama atau setelah kematian pemegang polisi, sebelum menerima manfaat kematian kemudian.

Dalam situasi seperti ini, terdapat benefisiari luar jangka, seseorang yang akan menerima faedah kematian dan bukannya benefisiari utama. Sekiranya tidak ada pencalonan atau benefisiari luar jangka, manfaat kematian diberikan kepada waris atau wakil sah benefisiari atau pemegang polisi.

4. Berapakah premium untuk insurans hayat 1 juta?

Kadar premium bagi beberapa syarikat insurans untuk insurans hayat berjumlah satu juta dibentangkan di bawah

Nama syarikat Premium setahun
Syarikat insurans Max Life 7080 Rs
Kehidupan HDFC 8345 Rs
Insurans hayat berjimat cermat 9238 Rs
Tokel Edelweiss Life 6823 Rs
Insurans hayat Generali masa depan 6830 Rs

5. Adakah insurans hayat berjangka itu berbaloi

Kebanyakan orang sering bimbang adakah insurans hayat itu berbaloi? Ia bergantung pada situasi peribadi dan kewangan pemegang polisi. Contohnya, jika anda perlu membayar pinjaman pelajar dan anda takut ibu bapa anda menderita pinjaman tersebut sekiranya anda meninggal dunia, maka insurans jangka hayat pasti bernilai.

Begitu juga, jika anda mempunyai anak yang lebih muda, anda harus membeli insurans hayat berjangka untuk menjamin masa depan pasangan dan anak anda dan ia sangat berbaloi.

Kesimpulannya

  • Berapa banyak insurans jangka masa yang saya perlukan? Ini adalah soalan yang mesti diajukan oleh pemohon sebelum membuat kontrak untuk insurans hayat berjangka.

  • Perlindungan untuk insurans berjangka hendaklah 10-15 kali atau 8-12 kali jumlah pendapatan tahunan pemegang polisi.

  • Ia dapat dianggarkan dengan jumlah perbelanjaan tahunan keluarga pemegang polisi dan liputannya harus 12 hingga 15 kali ganda dari perbelanjaan tersebut.

Rujukan
  1. Berapa Banyak Insurans Hayat yang Perlu Anda Bawa?
  2. Berapa Banyak Perlindungan Insurans Jangka Hayat yang Saya Perlu?
  3. Berapa Jangka Masa Polisi Insurans Hayat yang Betul? | Kehidupan Surga

Carian Berkaitan

Apakah insurans hayat sejagat?

Adakah cukai insurans hayat boleh ditolak?

Apakah insurans gadai janji? Panduan 2020

Insurans kesihatan haiwan kesayangan terbaik?

Polisi insurans kereta untuk pemandu baru

Berapakah kos insurans hayat?