Berapa umur persembahan SpongeBob? "Dua puluh". Siri luar biasa ini kini berusia dua puluh tahun. Ini menjadikannya siri animasi Amerika terpanjang. Ini adalah siri televisyen komedi animasi Amerika yang memerintah TV sebagai siri kanak-kanak nombor satu.

Mari kita bincangkan terlebih dahulu mengenai pencipta rancangan luar biasa ini "SpongeBob Squarepants". Pertunjukan ini dibuat oleh Stephen Hillenburg.

STEPHEN HILLENBURG:

Stephen McDannell Hillenburg dilahirkan pada 21 Ogos 1961 dan meninggal pada 26 November 2018, pada usia 57 tahun. Dia adalah seorang animator Amerika dan guru sains marin. Siri megahit nickelodeonnya "SpongeBob squarepants" adalah sebab utama kemasyhurannya di seluruh dunia. Dia juga pernah menjadi pengeluar utama dalam tiga musim pertunjukan ini, dan kemudian dia menghentikan produksi. Hillenburg juga mengarahkan dan menulis cerita untuk The SpongeBob Squarepants Movie pada tahun 2004 dan The SpongeBob Movie: Sponge Out of Water, yang dilancarkan pada tahun 2015. Dia dianugerahkan oleh dua Emmy Awards dan enam Annie Awards untuk SpongeBob squarepants. Selain itu, rancangan ini juga dicalonkan dan memenangi beberapa anugerah lain.

BAGAIMANA LAMA MENUNJUKKAN SPONGEBOB:

Pertunjukan SpongeBob squarepants pertama kali ditayangkan sebagai pratonton di Amerika Syarikat pada 1 Mei 1999 dan kemudian ditayangkan secara rasmi pada 17 Julai 1999. Pertunjukan ini menjadi hit langsung. SpongeBob dan syarikat telah berada di layar TV di seluruh dunia selama 20 tahun sekarang dan pada tahun 2018, siri ini mula ditayangkan musim ke-12 dan sekarang musim ke-13 mula ditayangkan pada Oktober 2020. Rancangan ini telah menjadi animasi Amerika yang kelima paling lama berjalan seri. Ia kini merupakan siri tertinggi di Nickelodeon.

Filem dan adaptasi ketiga untuk siri televisyen ini, The SpongeBob Movie: Sponge on the Run , dilancarkan di teater Kanada pada 14 Ogos 2020.

KARAKTER SPONGEBOB SQUAREPANTS:

Siri ini menceritakan pengembaraan watak utama dan rakan-rakannya di bandar bawah laut fiksyen di Bikini Bottom. Sebilangan besar watak adalah makhluk laut animasi berdasarkan spesies kehidupan sebenar.

Watak utama rancangan tersebut disebutkan di bawah:

SPONGEBOB SQUAREPANTS:

SpongeBob squarepants adalah watak utama siri ini. Perwatakan disuarakan oleh Tom Kenny. SpongeBob adalah span laut yang menggembirakan, berwarna kuning, mempunyai mata biru besar dengan dua gigi keluar dari mulutnya dan badan berbentuk segi empat tepat. Dia biasanya memakai baju berkolar putih, seluar pendek berwarna coklat dengan tali leher merah. Dia tinggal di rumah nanas dan bekerja sebagai tukang masak goreng di restoran makanan segera yang dikenali sebagai Krusty Krab.

UMUR SPONGEBOB SQUAREPANTS:

Zaman SpongeBob squarepants tetap menjadi rahsia bagi penontonnya. Umurnya masih menjadi misteri.

Mengikut tarikh episod pertama siri ini ditayangkan iaitu 1 Mei 1999, SpongeBob mesti berumur 21 tahun. Tetapi dalam episod "Sleepy Time", SpongeBob mendapat lesennya, yang mengatakan bahawa dia dilahirkan pada 14 Julai 1986. Episod lain "No Free Rides" sekali lagi menunjukkan lesennya dengan tarikh lahir yang tepat, sehingga diambil sebagai rasmi . Jadi, SpongeBob squarepants berusia 13 tahun ketika siri ini pertama kali ditayangkan. Ini bermaksud SpongeBob, pada tahun 2020, berumur 34 tahun.

BINTANG PATRIK:

Bill Fagerbakke memberikan suaranya kepada watak ini. Patrick adalah ikan bintang merah jambu yang berlebihan berat badan, malas dengan kepala runcing dan hidup di bawah batu. Dia biasanya memakai seluar pendek bercetak bunga. Dia adalah kawan baik SpongeBob. Dia mempunyai kecerdasan paling sedikit dalam sekumpulan teman, tetapi dia selalu menjadi orang yang mendorong SpongeBob ketika mereka berdua menghadapi masalah. Dia tetap menganggur sepanjang siri ini.

ENCIK. KRAB:

Eugene Harold Krabs, lebih dikenali sebagai Mr. Krabs, adalah kepiting merah pendek dengan cakar besar. Watak ini disuarakan oleh Clancy Brown. Dia tinggal bersama anak perempuannya, Pearl, yang merupakan ikan paus muda. Dia adalah pemilik dan pengasas restoran Krusty Krab. Dia sangat tamak, lapar wang, materialistik dan sengsara. Satu-satunya minatnya adalah memiliki wang.

TENTAK SQUIDWARD:

Squidward Tentacles (disuarakan oleh Rodger Bumpass) adalah sotong dengan hidung besar dan kepala bulat bulat. Dia adalah jiran dan rakan sekerja SpongeBob. Squidward bersikap kasar, tidak berperikemanusiaan, keras kepala, egoistik dan kadang-kadang sadis. Dia bekerja sebagai juruwang di Krusty Krab. Dia membenci pekerjaannya dan melaksanakannya dengan kurang bersemangat. Dia adalah artis dan pemuzik yang sombong, kering, yang melukis dirinya dalam potret.

CHEEKS SANDY:

Pipi Sandra Jennifer atau Sandy (disuarakan oleh Carolyn Lawrence) adalah tupai yang tinggal di kubah kaca berisi udara dan memakai pakaian selam untuk bernafas di bawah air. Sandy berasal dari negeri Texas. Dia adalah saintis dan penjelajah berbakat yang datang ke Bikini Bottom untuk mengkaji makhluk laut dan cara hidup mereka. Dia sangat gemar bermain sukan dan karate.

PUAN. PUFF:

Watak Puan Puff dijuluki oleh Mary Jo Catlett. Dia adalah ikan pucat paranoid yang memakai seragam pelaut. Dia adalah guru SpongeBob di sekolah berperahu di mana dia mengajarnya mengemudi kapal bawah laut seperti kereta.

PLANKTON DAN KAREN:

Sheldon Plankton (disuarakan oleh Mr. Lawrence) dan Karen Plankton (disuarakan oleh Jill Talley) adalah pemilik restoran Chum Bucket. Plankton adalah copepod planktonik kecil sementara Karen adalah komputer super kalis air. Sebagai komputer, Karen adalah penduduk Bikini Bottom yang paling pintar dan pintar. Karen juga bekerja sebagai juruwang dan tukang masak di restorannya sendiri. Plankton cemburu dengan Krab dan kejayaannya. Dia lapar kuasa. Matlamat utamanya adalah untuk mencuri resipi rahsia Krabby roti Krabby.

PEARL KRAB:

Lori Alan memberikan suaranya kepada Pearl Krab. Pearl adalah ikan paus muda yang tinggal bersama ayahnya “Mr. Krab ”. Mutiara mempunyai kulit kelabu dan dia paling tinggi dari semua penduduk Bikini Bottom, dengan ekor kuda pony berwarna berambut perang yang diikatnya dengan scrunchie berwarna merah jambu.

GARY THE SNAIL:

Garold atau Gary (disuarakan oleh Tom Kenny) adalah siput laut peliharaan SpongeBob, tinggal bersamanya di rumah nanas. Gary mempunyai cangkang merah jambu dengan bintik-bintik biru keunguan dan lingkaran merah di atasnya. Kadang-kadang SpongeBob meminta Gary membantunya ketika tidak ada orang lain di sana.

SOALAN YANG BANYAK DITANYA:

Adakah Bikini Bottom adalah tempat yang sebenar?

Tidak, Bikini Bottom adalah tempat rekaan, yang mengambil inspirasi dari lokasi kehidupan nyata Bikini Atoll, terumbu karang di Lautan Pasifik.

Mengapa Stephen Hillenburg membuat siri ini?

Stephen Hillenburg sendiri adalah ahli biologi marin. Dia mahu mencipta sesuatu yang tersendiri. SpongeBob sebenarnya kelihatan seperti span laut sebenar, sesuai dengan peranan pendidikannya.

KESIMPULAN:

Pencipta siri luar biasa ini adalah Stephen Hillenburg. SpongeBob Squarepants tidak diragukan lagi adalah salah satu siri yang paling disukai yang telah dianugerahkan berkali-kali. Semua watak luar biasa. Dan ya, yang paling penting siri ini kini berusia 20 tahun dan ia tidak menunjukkan tanda-tanda akan segera berakhir, jadi nikmati menontonnya!

TOPIK-TOPIK YANG BERKAITAN:

Zaman watak lain. Bilakah stephen Hillenburg meninggalkan spongebob?