Bumi berusia hampir 4.543 bilion tahun . Tidak ada sijil umur yang disahkan mengenai usia bumi, ini bermaksud bahawa para saintis menghabiskan banyak masa dan beratus-ratus tahun untuk mengetahui tentang usia bumi. Ini telah dianggarkan dengan mengetahui tentang usia batu. Ini dilakukan mengikut usia bulan dan meteorit. Umur dianggarkan 4.54 bilion tahun yang lalu dan terdapat kesalahan 50 juta tahun. Penyelidik telah melakukan penyelidikan mereka selama 400 tahun yang lalu. Ramalan tersebut telah dilakukan dari perubahan permukaan laut, atau berapa lama waktu untuk matahari dan bumi menjadi sejuk pada suhu sekarang.

Betapa besarnya bumi

:star2: Bumi adalah planet ketiga matahari dan ia adalah planet terbesar kelima dalam sistem suria. Hanya ada 5 planet terbesar iaitu Musytari, Saturnus, Uranus, dan Neptunus. Di planet terestrial sistem suria dalam, Bumi adalah yang terbesar daripada Mercury, Venus, dan Mars. 3963 batu adalah jejari Bumi di khatulistiwa. Anggaran ini telah diberikan oleh Pusat Penerbangan Angkasa Goddard NASA. Oleh kerana Bumi bukan sfera tetapi putaran planet menyebabkan lebam di khatulistiwa. Jejari kutub bumi adalah 3950 batu dan 6356 km. Terdapat perbezaan 22 km dan 13 batu. Lingkaran khatulistiwa bumi hampir 24,901 batu dan 40,075 km; anggaran ini dilakukan dengan menggunakan pengukuran sebelumnya. Bumi adalah 24,860 batu sebagai lilitan meridial . Dengan meratakan tiang, bentuk bumi ini disebabkan dan disebut spheroid oblate.

Jisim isipadu dan ketumpatan bumi

:star2: Menurut NASA, ketumpatan bumi adalah 5.513 gram per sentimeter padu. Bumi mempunyai teras logam dan mantel berbatu dan kerana ciri-ciri ini, bumi adalah planet paling padat dari sistem suria. Seperti Musytari 318 kali lebih besar daripada bumi, tetapi ia mempunyai ketumpatan yang lebih rendah dibandingkan dengan bumi. Ini kerana Musytari terdiri daripada gas seperti Hidrogen. Jisim Bumi adalah 6.6 sextillion tan iaitu 5.9722. 10 ^ 24. Isipadu bumi ialah 260 bilion batu padu iaitu satu trilion kilometer padu. Hampir 197 juta batu persegi adalah luas permukaan bumi. Di semua kawasan permukaan ini, 29 persen bumi diliputi oleh darat dan 71 persen bumi diliputi oleh air.

Titik tertinggi dan terendah di bumi

:star2: Di Bumi, Gunung Everest adalah tempat tertinggi. Ia berukuran 29,028 kaki dan 8848 meter tetapi tempat ini bukanlah titik tertinggi di bumi. Ini bermaksud bahawa tempat ini adalah tempat yang paling jauh dari pusat bumi. Di Gunung Andes di Ecuador, perbezaan ini adalah milik Gunung Chimborazo. Anggaran ini diberikan oleh Pentadbiran Lautan dan Atmosfera Nasional iaitu NOAA. Walaupun begitu, Chimborazo lebih kecil 10,000 kaki dari Everest. Kerana bonggol khatulistiwa, gunung ini hampir 6800 kaki dan 2073 m jauhnya dari angkasa. Challenger Deep di Mariana Trench di Lautan Pasifik adalah titik terendah di bumi. Titik terendah adalah milik negara-negara barat. Anggaran ini diberikan oleh NOAA. Titik terendah ini adalah 36,200 kaki iaitu 11,034 Meter jauh dari permukaan laut .

Kelajuan bumi mengelilingi matahari

:pushpin:Ramai ahli astronomi pada masa lalu percaya bahawa semua orang tinggal di alam semesta geosentrik. Ini bermaksud bahawa bumi ada di pusat segala-galanya. Mereka juga mengatakan bahawa matahari berputar di sekitar kita dan pergerakan ini menyebabkan matahari terbit dan terbenam. Teori ini juga sama untuk pergerakan planet dan bulan. Teori ini tidak berfungsi kerana beberapa perkara tidak sesuai dengan teori ini. Ada ketikanya planet yang tidak melengkapkan bulatan tetapi kembali kepada sebelumnya kedudukan tanpa sandaran. Ketika bumi bergabung dengan planet lain di orbitnya, ada gerakan yang disebut gerakan mundur. Sebagai contoh, Marikh jauh dari matahari daripada Bumi, ia mengorbit lebih jauh daripada matahari. Ada satu titik di mana Bumi dan Marikh akan bergabung ke Planet Merah dan kemudian melaluinya. Ketika kita melalui Marikh, planet bergerak kembali ke langit. Apabila kita telah berlalu, maka planet bergerak ke hadapan lagi.

Bukti dari matahari

Melihat paralaks atau perubahan kedudukan bintang, ada bukti lain untuk sistem suria bahawa mereka berpusat pada cahaya matahari. Sebagai contoh sederhana paralaks, sepanjang lengan memegang jari telunjuk anda. Tutup mata kanan anda dan lihat dengan mata kiri anda. Kemudian tutup mata kiri dan lihat dengan mata kanan. Kedudukan jari anda akan sedikit berubah. Ini kerana perbezaan sudut di mata kiri dan kanan. Apabila kita melihat bintang, perkara yang sama berlaku di Bumi. Untuk mengorbit mengelilingi Matahari, Bumi memerlukan 365 hari. Terdapat perubahan dalam kedudukan bintang ketika kita melihatnya di musim sejuk dan musim panas secara berasingan. Ini kerana kita berada pada titik yang berbeza pada musim yang berbeza. Dengan bantuan pengiraan mudah, kita dapat mengira jarak ke bintang di paralaks.

Ringkasan

Bumi berusia hampir 4.543 bilion tahun. Tidak ada sijil umur yang disahkan mengenai usia bumi, ini bermaksud bahawa para saintis menghabiskan banyak masa dan beratus-ratus tahun untuk mengetahui tentang usia bumi. Bumi adalah planet ketiga matahari dan ia adalah planet terbesar kelima dalam sistem suria. Menurut NASA, ketumpatan bumi adalah 5.513 gram per sentimeter padu. Jisim Bumi adalah 6.6 sextillion tan iaitu 5.9722. 10 ^ 24. Isipadu bumi ialah 260 bilion batu padu iaitu satu trilion kilometer padu. Di Bumi, Gunung Everest adalah tempat tertinggi. Ia berukuran 29,028 kaki dan 8848 meter tetapi tempat ini bukanlah titik tertinggi di bumi. . Challenger Deep di Mariana Trench di Lautan Pasifik adalah titik terendah di bumi. Banyak ahli astronomi pada masa lalu percaya bahawa semua orang tinggal di alam semesta geosentrik.

Kami berpusing

:sweat_drops: Bumi berputar secara berterusan, tetapi kelajuan berputar hanya bergantung pada garis lintang di mana kita berada. Menurut NASA, jarak dari bahagian terbesar Bumi adalah 24,898 batu iaitu 40,070 kilometer. Semua kawasan ini yang dikira dipanggil khatulistiwa. Sekiranya anda menganggap bahawa sehari adalah 24 jam, maka bahagikan lilitan dengan panjang hari. Semua prosedur ini akan menghasilkan kelajuan hampir 1037 mph di khatulistiwa. Di lintang lain, anda tidak boleh bergerak pantas seperti ini. Anda boleh mengira kelajuan dengan menggunakan kalkulator jika anda bergerak ke dunia pada 45 darjah lintang. Harus ada kalkulator yang baik dengan fungsi kosinus yang ada. Sekiranya anda tidak tahu cara mengira ini, maka anda harus tahu bahawa nilai kosinus 45 ialah 0.707.

:sweat_drops: Jadi kelajuan putaran pada 45 darjah ialah 733 mph iaitu 1180 km / j. Apabila anda pergi lebih jauh ke utara dan selatan, kelajuan ini berkurang. Apabila anda sampai di tempat utara dan selatan, putaran pasti akan perlahan dan memerlukan masa satu hari untuk putaran. Kelebihan putaran Bumi diambil oleh agensi Angkasa . Sekiranya manusia dihantar ke angkasa, dan jika lokasi yang disukai adalah berhampiran dengan khatulistiwa. Itulah sebabnya misi kargo dihantar ke stesen angkasa iaitu pelancaran dari Florida. Dengan menghantar dan melancarkan roket ke arah yang sama dengan putaran Bumi, akan meningkatkan kelajuan roket dan membantu mereka terbang di angkasa.

Bumi mengorbit mengelilingi matahari

:arrow_right: Di angkasa, terdapat juga banyak pergerakan dengan putaran Bumi. Kelajuan Bumi mengelilingi matahari hampir 67000 mph iaitu 107,000 km / j menurut Cornell. Dengan bantuan Geometri asas, kita dapat mengira ini. Pertama, kita harus mengetahui sejauh mana jarak Bumi. Pukul berapa ia memerlukan keseluruhan putaran dan menganggap bahawa ia adalah bulatan. Seperti yang kita ketahui bahawa Bumi memerlukan 365 hari dalam keseluruhan putarannya. Lingkaran bulatan adalah orbit Bumi. Seluruh jarak dari Bumi ke Matahari disebut unit astronomi. Ia berjarak 92,955,807 batu dan 149,597,870 kilometer dari matahari. Jarak ini dianggarkan oleh International Astronomers Union. Ini dipanggil jejari. Batas bulatan sama dengan 2.pi.r. Jadi dalam setahun, Bumi menempuh jarak kira-kira 584 juta batu dan 940 juta km.

:arrow_right: Seperti yang kita ketahui bahawa kelajuan sama dengan jarak, maka kelajuan Bumi dikira dengan membagi 584 juta batu dengan 365 hari. Kemudian bahagikan keseluruhan hasilnya kepada 24 jam untuk mendapatkan batu per jam dan km per jam. Oleh itu, dari semua pengiraan, Bumi menempuh jarak hampir 1.6 juta batu iaitu 2.6 juta km dalam sehari. Jarak ini mungkin 66,627 mph dan 107,226 km / j.

Pergerakan Matahari dan Galaksi

:arrow_right: Dengan cara susu, matahari mempunyai orbitnya sendiri. Dari pusat galaksi, matahari hampir 25.000 tahun cahaya. Bima Sakti adalah 100,000 tahun cahaya. Menurut Universiti Stanford, kami berfikir untuk berada jauh dari pusat. Sistem matahari dan suria dikatakan bergerak pada 200 km sesaat. Ini juga boleh bergerak pada kelajuan sederhana 448,000 mph iaitu 720,000 km / j. Sistem suria memerlukan hampir 230 juta tahun untuk menempuh perjalanan ke Bima Sakti dengan kelajuan yang cepat ini. Bima Sakti juga bergerak di angkasa dengan galaksi lain. Andromeda Galaxy akan bertembung dengan anggota terdekat Milky Way dalam 4 bilion tahun. Kedua-duanya bergerak ke arah satu sama lain dengan kelajuan 70 batu sesaat iaitu 112 km sesaat. Semua benda di alam semesta bergerak.

Sekiranya Bumi berhenti berputar

:arrow_right: Tidak mungkin anda akan dihantar ke angkasa dalam keadaan sekarang, ini kerana graviti Bumi begitu kuat berbanding dengan gerakan berputar. Gerakan berputar juga disebut pecutan sentripetal. Di khatulistiwa, yang merupakan titik terkuat, gerakan berputar akan menghalang graviti Bumi hampir 0.3 peratus. Perubahannya tidak akan dapat dilihat, tetapi berat badan anda di khatulistiwa akan kurang berbanding dengan tiang. Menurut NASA, tidak ada kemungkinan putaran bumi akan dihentikan dalam beberapa miliar tahun ke depan. Dan jika Bumi berhenti bergerak secara tiba-tiba, kesannya akan menjijikkan. Atmosfera di bumi akan terus berputar dengan kelajuan sebenar putaran Bumi. Ini sebenarnya bermaksud bahawa semuanya akan selesai termasuk manusia , bangunan, pokok, tanah atas, dan batu. NASA mengatakan bahawa senario ini lebih kurang berbilion tahun. Ini kerana matahari dan bulan menarik putaran Bumi. Perubahan ini akan memberi masa yang cukup kepada manusia untuk membiasakan diri dengan ini.

:pencil2: Menurut undang-undang Fizik , jika Bumi berputar pada kelajuan paling lambat, maka akan memerlukan 365 hari untuk menyelesaikan putaran 1nya. Keadaan ini dipanggil 'sun synchronous'. Ini akan memaksa satu sisi planet ini untuk selalu menghadap matahari. Bahagian yang lain akan sentiasa jauh dari cahaya matahari. Apabila kita membuat perbandingan, bulan Bumi sentiasa dalam putaran segerak Bumi. Di sinilah satu sisi bulan menghadap manusia dan sisi lain bertentangan dengan kita. Pada masa lalu, ketika ada senario tanpa putaran, akan ada kesan yang sama jika Bumi berhenti berputar. Semua ini telah diperkatakan oleh NASA. Medan magnet pasti sudah selesai. Ini adalah kerana; ia telah dihasilkan oleh putaran. Kita akan kehilangan tali pinggang radiasi kita yang mengelilingi bumi. Kemudian Bumi akan hadir di depan matahari, tidak akan ada sinar perlindungan yang mengelilingi bumi. Menurut NASA, zarah-zarah yang dikenakan akan dikeluarkan ke bumi dan ia akan menghentam permukaan bumi dan semuanya akan selesai.

Zaman batu

:pencil2: Umur bumi telah diperkirakan dengan mencari usia batu. Umur dianggarkan dengan kaedah temu janji . Oleh kerana terdapat kejayaan dalam teknologi temu janji, semua kaedah ini membuktikan bahawa ini tidak boleh dipercayai. Sebagai contoh, menurut proses ini, kenaikan dan penurunan lautan ditunjukkan sebagai proses perubahan, bukan sebagai proses penurunan. Usaha lain yang dilakukan para saintis untuk mengira usia bumi termasuk batuan yang menutupi seluruh planet. Walaupun tektonik plat batu terus berubah, dan keraknya dibuat semula, batu pertama telah dikitar semula, dicairkan, dan kemudian direformasi. https://cdn.pixabay.com/photo/2016/10/21/09/25/sunset-1757593_960_720.jpg

:pencil2: Para saintis mesti mencari masalah yang disebut Great Unconformity. Isu ini akan memberitahu bahawa dari mana batuan sedimen hilang. Di Grand Canyon, terdapat 1.2 miliar tahun batu yang tidak dapat dijumpai. Terdapat pelbagai penjelasan mengenai masalah ini. Pada tahun 2019, salah satu kajian mengatakan bahawa kerana zaman ais global , glasier diubah menjadi batu.

Ringkasan

Bumi berputar secara berterusan, tetapi kelajuan berputar hanya bergantung pada garis lintang di mana kita berada. Menurut NASA, jarak dari bahagian terbesar Bumi adalah 24,898 batu iaitu 40,070 kilometer. Lingkaran bulatan adalah orbit Bumi. Seluruh jarak dari Bumi ke Matahari disebut unit astronomi. Di khatulistiwa, yang merupakan titik terkuat, gerakan berputar akan menghalang graviti Bumi hampir 0.3 peratus. Perubahannya tidak akan dapat dilihat, tetapi berat badan anda di khatulistiwa akan kurang berbanding dengan tiang. Umur dianggarkan dengan kaedah temu janji. Oleh kerana terdapat kejayaan dalam teknologi temu janji, semua kaedah ini membuktikan bahawa ini tidak boleh dipercayai.

Bagaimana saintis mengetahui zaman batu

Para saintis menggunakan kaedah radiometrik pada awal abad ke-20. Pada kadar yang dapat diramalkan, sebilangan unsur radioaktif akan merosot menjadi unsur lain. Penyelidik dapat mengetahui kuantiti permulaan unsur radioaktif dengan melihat unsur yang ada. Mereka juga memerhatikan bahawa masa yang diperlukan batu untuk reput. Penyelidikan ini membantu mereka mengenal pasti usia batu. Batu tertua dijumpai di Acasta Gneiss di Kanada barat laut yang terletak berhampiran Great Slave Lake. Tasik ini berusia 4.03 bilion tahun. Semua batuan yang berusia 3,5 bilion tahun terdapat di semua pulau. Batu-batu berusia 3.4 hingga 3.5 bilion tahun terdapat di Swaziland. Di Australia Barat terdapat 3.4 bilion hingga 3.6 bilion tahun sampel.

Di Australia, para penyelidik menemui bijirin mineral tertua di Bumi. Semua kristal kecil ini berusia di atas 4.3 bilion tahun yang menjadikannya mineral tertua di Bumi. Punca ini tidak dijumpai sehingga kini. Planet ini mestilah lebih tua daripada memiliki apa-apa, jadi batu dan Zirkon menetapkan batas usia bumi pada usia 4.3 bilion tahun. Ketika hidup wujud, topik ini masih diperdebatkan kerana fosil-fosil tertua dapat muncul sebagai bentuk batuan secara semula jadi. Pada tahun 2018, satu kajian telah menunjukkan bahawa terdapat bukti mengenai bentuk kehidupan tertua yang terdapat di Australia. Orang-orang juga mengetahui batuan berusia 3.4 bilion yang mungkin merupakan fosil. Beberapa kajian menunjukkan bahawa kehidupan menjadi lebih awal dari ini. Para penyelidik juga melihat struktur seperti kerucut ketika mereka melihat batu-batu di Greenland barat daya. Struktur ini berusia 3.7 bilion tahun.

Soalan lazim

1. Apakah kelajuan bumi mengelilingi matahari?

Banyak ahli astronomi pada masa lalu percaya bahawa semua orang tinggal di alam semesta geosentrik. Ini bermaksud bahawa bumi ada di pusat segala-galanya. Mereka juga mengatakan bahawa matahari berputar di sekitar kita dan pergerakan ini menyebabkan matahari terbit dan terbenam. Teori ini juga sama untuk pergerakan planet dan bulan. Teori ini tidak berfungsi kerana beberapa perkara tidak sesuai dengan teori ini. Ada kalanya planet ini tidak melengkapkan bulatannya tetapi kembali ke kedudukan sebelumnya tanpa sandaran. Ketika bumi bergabung dengan planet lain di orbitnya, ada gerakan yang disebut gerakan mundur. Sebagai contoh, Marikh jauh dari matahari daripada Bumi, ia mengorbit lebih jauh daripada matahari. Ada satu titik di mana Bumi dan Marikh akan bergabung ke Planet Merah dan kemudian melaluinya. Ketika kita melalui Marikh, planet bergerak kembali ke langit. Apabila kita telah berlalu, maka planet bergerak ke hadapan lagi.

2. Berapakah umur Bumi?

Bumi berusia hampir 4.543 bilion tahun. Tidak ada sijil umur yang disahkan mengenai usia bumi, ini bermaksud bahawa para saintis menghabiskan banyak masa dan beratus-ratus tahun untuk mengetahui tentang usia bumi. Ini telah dianggarkan dengan mengetahui tentang usia batu. Ini dilakukan mengikut usia bulan dan meteorit. Umur dianggarkan 4.54 bilion tahun yang lalu dan terdapat kesalahan 50 juta tahun. Penyelidik telah melakukan penyelidikan mereka selama 400 tahun yang lalu. Ramalan tersebut telah dilakukan dari perubahan permukaan laut, atau berapa lama waktu untuk matahari dan bumi menjadi sejuk pada suhu sekarang.

3. Apabila Bumi akan berhenti berputar, apa yang akan berlaku?

Tidak mungkin anda akan dihantar ke angkasa dalam keadaan sekarang, ini kerana graviti Bumi begitu kuat berbanding dengan gerakan berputar. Gerakan berputar juga disebut pecutan sentripetal. Di khatulistiwa, yang merupakan titik terkuat, gerakan berputar akan menghalang graviti Bumi hampir 0.3 peratus. Perubahannya tidak akan dapat dilihat, tetapi berat badan anda di khatulistiwa akan kurang berbanding dengan tiang. Menurut NASA, tidak ada kemungkinan putaran bumi akan dihentikan dalam beberapa miliar tahun ke depan. Dan jika Bumi berhenti bergerak secara tiba-tiba, kesannya akan menjijikkan. Atmosfera di bumi akan terus berputar dengan kelajuan sebenar putaran Bumi. Ini sebenarnya bermaksud bahawa semuanya akan selesai termasuk manusia, bangunan, pokok, tanah atas, dan batu. NASA mengatakan bahawa senario ini lebih kurang berbilion tahun. Ini kerana matahari dan bulan menarik putaran Bumi. Perubahan ini akan memberi masa yang cukup kepada manusia untuk membiasakan diri dengan ini.

4. Bagaimana Bumi mengorbit mengelilingi matahari?

Di angkasa, terdapat juga banyak pergerakan dengan putaran Bumi. Kelajuan Bumi mengelilingi matahari hampir 67000 mph iaitu 107,000 km / j menurut Cornell. Dengan bantuan Geometri asas, kita dapat mengira ini. Pertama, kita harus mengetahui sejauh mana jarak Bumi. Pukul berapa ia memerlukan keseluruhan putaran dan menganggap bahawa ia adalah bulatan. Seperti yang kita ketahui bahawa Bumi memerlukan 365 hari dalam keseluruhan putarannya. Lingkaran bulatan adalah orbit Bumi. Seluruh jarak dari Bumi ke Matahari disebut unit astronomi. Ia berjarak 92,955,807 batu dan 149,597,870 kilometer dari matahari. Jarak ini dianggarkan oleh International Astronomers Union. Ini dipanggil jejari. Batas bulatan sama dengan 2.pi.r. Jadi dalam setahun, Bumi menempuh jarak kira-kira 584 juta batu dan 940 juta km.

5. Apakah titik tertinggi dan terendah di Bumi?

Di Bumi, Gunung Everest adalah tempat tertinggi. Ia berukuran 29,028 kaki dan 8848 meter tetapi tempat ini bukanlah titik tertinggi di bumi. Ini bermaksud bahawa tempat ini adalah tempat yang paling jauh dari pusat bumi. Di Gunung Andes di Ecuador, perbezaan ini adalah milik Gunung Chimborazo. Anggaran ini diberikan oleh Pentadbiran Lautan dan Atmosfera Nasional iaitu NOAA. Walaupun begitu, Chimborazo lebih kecil 10,000 kaki dari Everest. Kerana bonggol khatulistiwa, gunung ini hampir 6800 kaki dan 2073 m jauhnya dari angkasa. Challenger Deep di Mariana Trench di Lautan Pasifik adalah titik terendah di bumi. Titik terendah adalah milik negara-negara barat. Anggaran ini diberikan oleh NOAA. Titik terendah ini adalah 36,200 kaki iaitu 11,034 Meter jauh dari permukaan laut.

6. Berapakah isi padu, jisim, dan ketumpatan bumi?

Menurut NASA, ketumpatan bumi adalah 5.513 gram per sentimeter padu. Bumi mempunyai teras logam dan mantel berbatu dan kerana ciri-ciri ini, bumi adalah planet paling padat dari sistem suria. Seperti Musytari 318 kali lebih besar daripada bumi, tetapi ia mempunyai ketumpatan yang lebih rendah dibandingkan dengan bumi. Ini kerana Musytari terdiri daripada gas seperti Hidrogen. Jisim Bumi adalah 6.6 sextillion tan iaitu 5.9722. 10 ^ 24. Isipadu bumi ialah 260 bilion batu padu iaitu satu trilion kilometer padu. Hampir 197 juta batu persegi adalah luas permukaan bumi. Di semua luas permukaan ini, 29 persen bumi diliputi oleh darat dan 71 persen bumi diliputi oleh air.

7. Adakah Bumi akan kekal selama-lamanya?

Menurut undang-undang Fizik, jika Bumi berputar pada kelajuan paling lambat, maka diperlukan 365 hari untuk menyelesaikan putaran 1nya. Keadaan ini dipanggil 'sun synchronous'. Ini akan memaksa satu sisi planet ini untuk selalu menghadap matahari. Bahagian yang lain akan sentiasa jauh dari cahaya matahari. Apabila kita membuat perbandingan, bulan Bumi sentiasa dalam putaran segerak Bumi. Di sinilah satu sisi bulan menghadap manusia dan sisi lain bertentangan dengan kita. Pada masa lalu, ketika ada senario tanpa putaran, akan ada kesan yang sama jika Bumi berhenti berputar. Semua ini telah diperkatakan oleh NASA. Medan magnet pasti sudah selesai. Ini adalah kerana; ia telah dihasilkan oleh putaran. Kita akan kehilangan tali pinggang radiasi kita yang mengelilingi bumi. Kemudian Bumi akan hadir di depan matahari, tidak akan ada sinar perlindungan yang mengelilingi bumi. Menurut NASA, zarah-zarah yang dikenakan akan dikeluarkan ke bumi dan ia akan menghentam permukaan bumi dan semuanya akan selesai.

8. Adakah pergerakan Stars dan Galaxy?

Dengan cara susu, matahari mempunyai orbitnya sendiri. Dari pusat galaksi, matahari hampir 25.000 tahun cahaya. Bima Sakti adalah 100,000 tahun cahaya. Menurut Universiti Stanford, kami berfikir untuk berada jauh dari pusat. Sistem matahari dan suria dikatakan bergerak pada 200 km sesaat. Ini juga boleh bergerak pada kelajuan sederhana 448,000 mph iaitu 720,000 km / j. Sistem suria memerlukan hampir 230 juta tahun untuk menempuh perjalanan ke Bima Sakti dengan kelajuan yang cepat ini. Bima Sakti juga bergerak di angkasa dengan galaksi lain. Andromeda Galaxy akan bertembung dengan anggota terdekat Milky Way dalam 4 bilion tahun. Kedua-duanya bergerak ke arah satu sama lain dengan kelajuan 70 batu sesaat iaitu 112 km sesaat. Semua benda di alam semesta bergerak.

9. Bagaimana kelajuan / putaran Bumi dikira?

Anda boleh mengira kelajuan dengan menggunakan kalkulator jika anda bergerak ke dunia pada 45 darjah lintang. Harus ada kalkulator yang baik dengan fungsi kosinus yang ada. Sekiranya anda tidak tahu cara mengira ini, maka anda harus tahu bahawa nilai kosinus 45 ialah 0.707. Jadi kelajuan putaran pada 45 darjah ialah 733 mph iaitu 1180 km / j. Apabila anda pergi lebih jauh ke utara dan selatan, kelajuan ini berkurang. Apabila anda sampai di tempat utara dan selatan, putaran pasti akan perlahan dan memerlukan masa satu hari untuk putaran. Kelebihan putaran Bumi diambil oleh agensi Angkasa. Sekiranya manusia dihantar ke angkasa, dan jika lokasi yang disukai adalah berhampiran dengan khatulistiwa. Itulah sebabnya misi kargo dihantar ke stesen angkasa iaitu pelancaran dari Florida. Dengan menghantar dan melancarkan roket ke arah yang sama dengan putaran Bumi, akan meningkatkan kelajuan roket dan membantu mereka terbang di angkasa.

10. Bagaimana usia batu dikira?

Umur bumi telah diperkirakan dengan mencari usia batu. Umur dianggarkan dengan kaedah temu janji. Oleh kerana terdapat kejayaan dalam teknologi temu janji, semua kaedah ini membuktikan bahawa ini tidak boleh dipercayai. Sebagai contoh, menurut proses ini, kenaikan dan penurunan lautan ditunjukkan sebagai proses perubahan, bukan sebagai proses penurunan. Usaha lain yang dilakukan para saintis untuk mengira usia bumi termasuk batuan yang menutupi seluruh planet. Walaupun tektonik plat batu terus berubah, dan keraknya dibuat semula, batu pertama telah dikitar semula, dicairkan, dan kemudian direformasi.

Kesimpulannya

Umur Bumi dianggarkan 4.54 bilion tahun yang lalu. Terdapat kesalahan 50 juta tahun. Bumi adalah yang terbesar daripada Mercury, Venus, dan Mars. 3963 batu adalah jejari Bumi di khatulistiwa. Bumi dilindungi oleh tanah kurang dari 30 peratus dan 71 peratus bumi diliputi oleh air. Ramalan tersebut telah dilakukan dari perubahan permukaan laut, atau berapa lama waktu untuk matahari dan bumi menjadi sejuk pada suhu sekarang. Dari definisi undang-undang Fizik, jika Bumi berputar pada kelajuan yang sangat perlahan, maka ia akan mengambil masa 365 hari untuk menyelesaikan putaran 1nya. Dari pusat galaksi, matahari hampir 25.000 tahun cahaya. Bima Sakti adalah 100,000 tahun cahaya. Kelajuan Bumi mengelilingi matahari sekitar 67000 mph iaitu 107,000 km / j menurut Cornell.

artikel berkaitan

Bumi dianggarkan berusia 4.54 bilion tahun, ditambah atau tolak sekitar 50 juta tahun. Para saintis telah menjelajahi Bumi untuk mencari batu tertua hingga tarikh radiometrik. Di Kanada barat laut, mereka menemui batu yang berusia sekitar 4.03 bilion tahun. Kemudian, di Australia, mereka menemui mineral berusia sekitar 4.3 bilion tahun. Para penyelidik tahu bahawa batu terus dikitar semula, disebabkan oleh kitaran batu, sehingga mereka terus mencari data di tempat lain. Oleh kerana badan-badan dalam sistem suria dianggap terbentuk pada waktu yang sama, para saintis menganalisis batu bulan yang dikumpulkan semasa pendaratan bulan dan bahkan meteorit yang telah mendarat di Bumi. Kedua-dua bahan ini bertarikh antara 4.4 dan 4.5 bilion tahun. Planet Bumi tidak mempunyai sijil kelahiran untuk mencatat pembentukannya, yang bermaksud para saintis menghabiskan ratusan tahun berjuang untuk menentukan usia planet ini. Jadi, berapa umur Bumi? Dengan menjumpai batu di kerak bumi yang selalu berubah, serta batu di jiran Bumi, seperti bulan dan meteorit yang mengunjungi, para saintis telah mengira bahawa Bumi berusia 4.54 bilion tahun, dengan rentang kesalahan 50 juta tahun. Para saintis telah melakukan beberapa percubaan untuk menjayakan planet ini sejak 400 tahun yang lalu. Mereka telah berusaha untuk meramalkan usia berdasarkan perubahan permukaan laut, waktu yang diperlukan Bumi atau matahari untuk menyejukkan hingga suhu, dan kemasinan laut. Ketika teknologi temu janji berkembang, kaedah ini terbukti tidak boleh dipercayai; sebagai contoh, kenaikan dan kejatuhan lautan terbukti menjadi proses yang selalu berubah daripada proses yang menurun secara beransur-ansur. Dan dalam usaha lain untuk mengira usia planet ini, para saintis beralih ke batu-batu yang menutup permukaannya. Tetapi, kerana tektonik plat sentiasa berubah dan mengubah kerak bumi, batu-batu pertama sejak lama dikitar semula, dicairkan dan dibentuk semula menjadi singkapan baru. Para saintis juga mesti memerangi masalah yang disebut Great Unconformity, di mana lapisan batuan sedimen nampaknya hilang (di Grand Canyon, misalnya, terdapat 1.2 miliar tahun batu yang tidak dapat dijumpai. Terdapat banyak penjelasan untuk ini ketidaksesuaian; pada awal tahun 2019, satu kajian menunjukkan bahawa zaman ais global menyebabkan glasier mengisar ke dalam batu, menyebabkannya hancur. Tektonik plat kemudian melemparkan batu yang dihancurkan kembali ke pedalaman Bumi, membuang bukti lama dan mengubahnya menjadi batuan baru. Pada awal abad ke-20, saintis memperhalusi proses temu janji metrik radio. Penyelidikan sebelumnya telah menunjukkan bahawa isotop beberapa unsur radioaktif merosot menjadi unsur lain pada kadar yang dapat diramalkan. Dengan meneliti unsur-unsur yang ada, saintis dapat mengira kuantiti awal unsur radioaktif, dan oleh itu berapa lama unsur-unsur itu merosot, membolehkan mereka menentukan usia batu tersebut. Batu tertua di Bumi yang ditemui hingga kini adalah Acas ta Gneiss di Kanada barat laut berhampiran Great Slave Lake, yang berusia 4.03 bilion tahun. Tetapi batu-batu yang berusia lebih dari 3.5 bilion tahun dapat dijumpai di semua benua. Greenland mempunyai batuan supracrustal Isua (3,7 hingga 3,8 miliar tahun), sementara batu di Swaziland adalah 3,4 miliar hingga 3,5 miliar tahun. Sampel di Australia Barat berumur 3.4 bilion hingga 3.6 bilion tahun. Kumpulan penyelidik di Australia menemui bijirin mineral tertua di Bumi. Cukur kristal silikat zirkonium kecil ini berumur sekitar 4.3 bilion tahun, menjadikannya bahan tertua yang terdapat di Bumi setakat ini. Batu sumber mereka belum dijumpai. Batu dan zirkon menetapkan had yang lebih rendah pada usia Bumi 4,3 bilion tahun, kerana planet itu sendiri mesti lebih tua daripada apa pun yang ada di permukaannya. Ketika hidup timbul masih diperdebatkan, terutama kerana beberapa fosil awal dapat muncul sebagai bentuk batuan semula jadi. Beberapa bentuk kehidupan terawal telah dijumpai di Australia Barat, seperti yang diumumkan dalam kajian 2018; para penyelidik menemui filamen kecil dalam batuan berusia 3.4 bilion tahun yang boleh menjadi fosil. Kajian lain menunjukkan bahawa kehidupan bermula lebih awal. Tiub hematit dalam batuan vulkanik di Quebec mungkin merangkumi mikroba antara 3.77 hingga 4.29 bilion tahun yang lalu. Para penyelidik yang melihat batu-batu di Greenland barat daya juga melihat struktur seperti kerucut yang mungkin mengelilingi koloni mikroba sekitar 3.7 bilion tahun yang lalu. Dalam usaha untuk memperbaiki usia Bumi, para saintis mulai melihat ke luar. Bahan yang membentuk sistem suria adalah awan debu dan gas yang mengelilingi matahari muda. Interaksi graviti menyatukan bahan ini ke dalam planet dan bulan pada masa yang sama. Dengan mengkaji badan-badan lain dalam sistem suria, saintis dapat mengetahui lebih banyak mengenai sejarah awal planet ini. Badan yang paling dekat dengan Bumi, bulan, tidak mengalami proses permukaan semula yang terjadi di seluruh lanskap Bumi. Oleh itu, batu-batuan dari sejarah awal bulan masih duduk di permukaan bulan. Sampel yang kembali dari misi Apollo dan Luna menunjukkan usia antara 4.4 bilion hingga 4.5 bilion tahun, membantu mengekang usia Bumi. Bagaimana bulan terbentuk adalah perkara perdebatan; sementara teori dominan menunjukkan objek berukuran Mars jatuh ke Bumi dan serpihan akhirnya bergabung ke bulan, teori lain menunjukkan bahawa bulan terbentuk sebelum Bumi. Sebagai tambahan kepada badan besar sistem suria, para saintis telah mengkaji pelawat berbatu yang lebih kecil yang jatuh ke Bumi. Meteorit muncul dari pelbagai sumber. Beberapa diusir dari planet lain setelah tumbukan ganas, sementara yang lain adalah sisa-sisa sisa dari sistem suria awal yang tidak pernah cukup besar untuk membentuk badan yang padu. Walaupun tidak ada batu yang sengaja dikembalikan dari Marikh, sampel ada dalam bentuk meteorit yang jatuh ke Bumi sejak dulu, yang memungkinkan para saintis membuat perkiraan mengenai usia batu di Planet Merah. Sebilangan sampel ini telah berumur 4.5 bilion tahun, menyokong pengiraan lain mengenai tarikh pembentukan planet awal. Lebih daripada 70 meteorit yang jatuh ke Bumi telah dikira usia mereka dengan temu janji radiometrik. Yang tertua di antaranya berumur antara 4.4 bilion hingga 4.5 bilion tahun. Lima puluh ribu tahun yang lalu, sebuah batu melontar dari angkasa untuk membentuk Kawah Meteor di Arizona. Serpihan asteroid itu telah dikumpulkan dari tepi kawah dan dinamakan Canyon Diablo yang berdekatan. Meteorit Canyon Diablo penting kerana ia mewakili kelas meteorit dengan komponen yang memungkinkan untuk membuat temu janji yang lebih tepat. Pada tahun 1953, Clair Cameron Patterson, ahli geokimia terkenal di Institut Teknologi California, mengukur nisbah isotop plumbum dalam sampel meteorit yang membuat kekangan ketat pada usia Bumi. Sampel meteorit menunjukkan penyebaran dari 4.53 bilion hingga 4.58 bilion tahun. Para saintis mentafsirkan julat ini sebagai masa yang diperlukan untuk sistem suria berkembang, peristiwa bertahap yang berlaku lebih kurang 50 juta tahun. Dengan menggunakan bukan hanya batu di Bumi tetapi juga maklumat yang dikumpulkan mengenai sistem yang mengelilinginya, para saintis dapat meletakkan usia Bumi sekitar 4.54 bilion tahun. Sebagai perbandingan, galaksi Bima Sakti yang mengandungi sistem suria berusia kira-kira 13.2 bilion tahun, sementara alam semesta itu sendiri telah berusia 13.8 bilion tahun. Walaupun alam semesta ini kira-kira berusia 13.77 bilion tahun, planet Bumi jauh lebih muda dari itu. Anggaran semasa menjadikan usia Bumi sekitar 4,54 miliar tahun, memberi atau mengambil sekitar 50 juta tahun, dan seperti semua badan lain di sistem suria, Bumi terbentuk ketika awan debu dan gas runtuh akibat graviti. Ini bermaksud cahaya matahari, planet, asteroid dan bulan kita juga seusia. Untuk menentukan usia saintis Bumi hari ini menggunakan teknik yang disebut temu janji radiometrik. Nisbah pelbagai isotop radioaktif yang terdapat dalam sampel diukur untuk menganggarkan usianya. Terdapat pelbagai jenis temu janji radiometrik yang menggunakan isotop yang berbeza, termasuk temu janji radiokarbon, plumbum plumbum dan uranium-plumbum. Teknik ini dikembangkan pada awal abad ke-20 dan sejak itu terus diperbaiki. Melalui teknik ini, meteorit - sepotong batu yang terputus dari asteroid atau komet di angkasa dan jatuh ke Bumi - dapat bertarikh. Oleh kerana hampir semua benda dalam sistem suria kita terbentuk pada waktu yang sama, meteorit yang sampai ke Bumi, kemungkinan besar, adalah usia yang sama dengan planet kita. Pada tahun 1956, ahli geologi Amerika Clair Cameron Patterson adalah orang pertama yang mengemukakan anggaran usia Bumi yang paling hampir dengan anggaran hari ini. Dia menggunakan sampel meteorit Canyon Diablo yang mendarat sekitar 50.000 tahun yang lalu di negara yang sekarang menjadi negara bagian Arizona AS, dan menggunakan temu janji timbal-timah muncul dengan jangkaan usia 4,53 miliar hingga 4,58 miliar tahun. Sejak itu, meteorit lain juga digunakan untuk mencari usia Bumi. Batu-batu itu terpelihara dengan lebih baik daripada batu-batu tertua di Bumi, yang runtuh dan dibina kembali dari masa ke masa melalui pergerakan tektonik plat. Oleh itu, mengukur berapa lama meteorit lebih dipercayai daripada mengukur batu tertua Bumi walaupun meramalkan usia planet ini. Mencari usia sampel yang berbeza dari sumber yang berbeza akan menjadikan kita lebih dekat untuk mencapai anggaran yang lebih tepat untuk usia Bumi. Batu bulan yang dibawa balik dari program Apollo Amerika Syarikat dan program Luna Kesatuan Soviet pada tahun 1970-an juga telah bertarikh. Umur sampel yang berbeza berkisar antara 3.16 hingga 4.44 bilion tahun. Chang'e 5 China mengumpulkan sampel batu bulan yang paling baru dari kawasan bulan yang sebelumnya belum diterokai pada tahun 2020, yang mungkin dapat membantu kita membina gambaran yang lebih jelas mengenai berapa umur Bumi sebenarnya. Salasilah Kejadian 5 dan 11 menjelaskan bahawa Abraham hidup kira-kira 2.000 tahun setelah penciptaan. Dan kita tahu dari kronologi yang terdapat di tempat lain dalam Alkitab bahawa Abraham hidup kira-kira 2.000 tahun sebelum kelahiran Yesus Kristus. Lebih jauh lagi, kita tahu bahawa pelayanan Yesus kira-kira 2.000 tahun yang lalu. Menjumlahkan jangka masa ini, kita memperoleh sekitar 6,000 tahun (secara teknikal hanya sedikit lagi).

Beberapa pengukuran bebas telah diambil untuk mengetahui jawapan Berapa Lama Bumi? Setelah bertahun-tahun melakukan penyelidikan, dianggarkan Bumi berusia 4.54 bilion tahun, dan para saintis melakukan temu janji batuan secara radiometrik untuk mengetahui usia mereka. Dari tarikh radiometrik batu, mereka menganggarkan usia Bumi.

Kajian menunjukkan bahawa Bumi dan alam semesta berusia berbilion tahun. Melalui penyelidikan mengenai lapisan tahunan dalam ais, ahli geologi dapat menghitung puluhan ribu tahun dengan mudah. Dengan menggunakan radiometrik penentuan batuan, sebilangan batuan Bumi berusia berbilion tahun, tetapi batuan tertua dari sistem suria bertarikh 4.5 bilion tahun . Para saintis menggunakan jarak dan kelajuan cahaya untuk mengira cahaya mempunyai perjalanan berbilion tahun. Itulah sebabnya usia alam semesta diberikan oleh pengembangan alam semesta yang berusia 13.8 bilion tahun secara keseluruhan.

Zaman bumi melalui cincin dan lapisan bermusim

Pokok membentuk cincin pertumbuhan baru setiap tahun, dan jika anda memotong batang pokok secara mendatar, anda dapat melihatnya. Ukuran cincin ini bergantung pada pertumbuhan pokok, jika ada keadaan kemarau dan pertumbuhan pohon itu berlaku dan cincin akan lebih sempit, dan dalam keadaan baik, cincin bermusim dapat lebih tebal dan lebih lebar. Para saintis membandingkan corak ketebalan cincin dan cincin nipis dengan rekod cuaca untuk mengesahkan ketepatan kaedahnya. Kaedah ini juga digunakan pada pokok mati yang berada di lantai hutan.

Batu-batu lama yang super

Berapa umur Bumi, bagaimana kita dapat mengetahui dengan penuh keyakinan? Untuk ini, kita mesti mencari batu atau sekeping bumi tertua jika kita dapat menjumpainya, kemudian harus mengetahui berapa umur batu itu. Mencari batu super lama adalah sukar pekerjaan dan praktikal yang keras, disebabkan tektonik plat Bumi, di mana batu-batu Earth kitar semula dan rehat dan menuangkannya ke dalam magma sebelum mengepam batu sandaran ke permukaan. "Sekeping zirkon kecil yang ada di Australia Barat dianggap sebagai batu tertua".

RINGKASAN Mencari usia Bumi adalah tugas yang sangat besar bagi para saintis tetapi ia adalah soalan yang sangat menarik dan menggoda bagi semua orang bahawa Berapa umur Bumi? Untuk mencari jawapan kepada persoalan ini, banyak teknik atau kaedah yang digunakan oleh saintis dan ahli geologi, penentuan batuan radiometrik untuk menganalisis cincin tahunan dan lapisan pokok. Dengan menggunakan semua kaedah ini, kami menemui Tiny Zircon di Australia Barat yang berumur 4.4 bilion tahun.

Soalan Lazim (Soalan Lazim)

Bilakah Bumi bermula?

Susun atur sistem suria kita sekarang diselesaikan kira-kira 4.5 bilion tahun yang lalu. Bumi dibentuk oleh tarikan debu dan gas suria dan menjadikannya planet ketiga dari Matahari.

Apa yang ada di bawah Bumi?

Mantel berada di bawah Bumi, ia terdiri daripada tiga sub-lapisan yang berbeza; yang merupakan mantel atas, zon peralihan, dan mantel bawah. Bercakap tentang ketebalan ketiga-tiga lapisan ini adalah 2.900 kilometer s, dan 84 peratus isipadu Bumi disebabkan oleh ini.

Di manakah atmosfera Bumi berakhir?

Eksosfera yang sangat besar adalah lapisan akhir atmosfer , yang berada di atas 10,000 km di atas permukaan Bumi. Tetapi bulan Bumi kita masih jauh seperti ratusan ribu kilometer jauhnya.

Pegunungan tertua di Bumi yang manakah?

Barberton Greenstone Belt dianggap sebagai kawasan gunung tertua di dunia, yang terdapat di Afrika Selatan. Umurnya hampir 3.2 bilion tahun.

Yang manakah titik terdalam di Bumi?

Mariana Trench adalah parit lautan terdalam di Bumi; ia terdapat di Lautan Pasifik barat.