Bagaimana Algoritma Instagram Berfungsi? Pemasaran media sosial adalah cara yang produktif untuk perniagaan dari semua ukuran untuk mencapai prospek dan pelanggan mereka. Pemasaran yang hebat di media sosial dapat memberikan kejayaan yang luar biasa bagi perniagaan anda, mewujudkan pengikut yang setia dan bahkan mendorong petunjuk dan penjualan. Instagram dianggap oleh pemasar yang berpengalaman sebagai platform media sosial terbaik untuk berinteraksi dengan pengikut anda. Ia mudah dan senang digunakan, oleh itu, menarik generasi muda lebih banyak daripada platform pemasaran media sosial yang lain.

Beralih Dari Kronologi Ke Algoritma

Bermula dari perubahan visual logo, Instagram telah melalui banyak kemas kini sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Platform ini menjadi alat untuk berkongsi catatan estetik ke sumber pendapatan bagi banyak penggunanya. Tetapi perubahan yang paling ketara adalah ketika beralih dari kronologi ke cara algoritma untuk menunjukkan kandungan.

Perubahan pada algoritma dimaksudkan untuk membantu menampilkan kandungan yang paling relevan setiap kali pengguna memeriksa suapan Instagram mereka. Walau bagaimanapun, banyak pihak yang berpengaruh dan pemilik perniagaan dalam talian merasa seperti kehilangan khalayak mereka. Yang menimbulkan persoalan: bagaimana algoritma memutuskan kandungan mana yang memenuhi kriteria?

Dalam artikel ini, kami akan menyoroti faktor-faktor yang mempengaruhi algoritma Instagram dan berkongsi petua untuk membantu anda meningkatkan peluang mendapatkan kandungan anda untuk menjangkau lebih banyak orang.

Baca Juga: Cara Menggunakan Instagram Untuk Perniagaan Kecil

6 Faktor Yang Mempengaruhi Algoritma

Berikut adalah enam faktor yang mempengaruhi Algoritma Instagram:

Minat

Urutan instagram menunjukkan siaran dan video dalam suapan anda bergantung pada aktiviti masa lalu anda. Jenis siaran yang sering anda minati dan hubungannya dengan orang yang menyiarkannya akan sangat mempengaruhi kandungan yang anda lihat pada garis masa anda.

Ketepatan masa

Instagram menunjukkan kepada anda siaran yang lebih terkini dan lebih berkaitan dengan minat pengguna. Oleh itu, ketepatan masa penyiaran kandungan anda adalah unsur utama dalam algoritma Instagram.

Hubungan

Algoritma ini dirancang untuk memenuhi minat pengguna aplikasi. Ia akan menunjukkan kepada anda catatan penting dari rakan dan keluarga anda, seperti catatan mengenai acara perkahwinan rakan anda. Algoritma Instagram mengkaji interaksi masa lalu anda untuk melihat akaun mana yang paling kerap anda gunakan. Ini bermaksud bahawa kandungan dari hubungan rapat anda akan muncul lebih banyak pada suapan anda.

Kekerapan

Setiap kali pengguna membuka aplikasi, algoritma cuba menunjukkan catatan yang baru dan terkini sejak lawatan terakhir mereka. Sekiranya anda membuka Instagram sekali sehari, itu akan menunjukkan kepada anda kandungan yang dianggap lebih relevan untuk hari itu. Begitu juga, jika anda membuka aplikasi setiap jam, kandungan yang muncul di suapan anda akan menjadi kandungan yang belum pernah anda lihat sebelumnya.

Mengikuti

Bilangan pengguna yang anda ikuti akan sangat mempengaruhi jenis siaran yang akan muncul pada garis masa anda. Sekiranya anda memilih untuk mengikuti lebih sedikit orang, maka anda akan melihat lebih banyak daripada rakan terdekat atau akaun kegemaran anda di suapan anda berbanding jika anda mengikuti sebilangan besar akaun, anda akan melihat lebih sedikit kandungan dari akaun individu.

Penggunaan

Tempoh setiap lawatan oleh pengguna adalah faktor penentu untuk 'apa' dan 'berapa banyak kandungan algoritma yang akan ditunjukkan kepada pengguna. Sekiranya lawatan itu kecil, maka hanya catatan terbaru dan relevan sahaja yang akan dipotong. Tetapi apabila anda terus menggunakan aplikasi untuk jangka masa yang lebih lama, ini mungkin menyediakan katalog terperinci mengenai kandungan segar.

Jadikan Algoritma Instagram Berfungsi Untuk Anda

Daripada memfokuskan cara untuk mengalahkan algoritma Instagram, kami akan membantu anda memahami teknik yang boleh anda gunakan untuk keuntungan anda.

Ikuti Ciri Terkini

Instagram nampaknya berfungsi dengan cara "memberi penghargaan" kepada penggunanya. Ini menyiratkan bahawa algoritma mungkin 'memihak' kepada pengguna yang menggunakan ciri baru aplikasi dalam catatan dan cerita mereka dll. Pemikiran di sebalik ini adalah untuk meningkatkan penggunaan fitur baru dengan menjadikan ciri yang lebih baru lebih menonjol dalam aplikasi. Contohnya, meletakkan Stories di bahagian atas feed pengguna dan Reels di tengah.

Ketekalan Adalah Kunci

Algoritma Instagram mengikuti corak untuk mengoptimumkan kandungan suapan penggunanya. Berapa kerap anda menyiarkan kandungan dan pada waktu apa yang penting dalam memperoleh lebih banyak petunjuk. Ini bermaksud bahawa pengguna aplikasi perlu membuat konten yang menarik dan menarik secara konsisten dan kerap yang mendapat banyak Perkongsian, Penjimatan, Komen, dan Suka.

Variasikan Jenis Pos Anda

Perkara lain yang boleh anda lakukan ialah menambah pelbagai jenis siaran yang anda hantar. Aplikasi ini tidak semestinya menggemari video berbanding foto. Pada hakikatnya, algoritma akan menyukai apa sahaja yang paling banyak pengguna berinteraksi.

Berkongsi kandungan anda dalam pelbagai bentuk bukan sahaja menjadikannya menarik bagi penonton tetapi juga dapat membantu anda menggunakan semula catatan anda. Sebagai contoh, tidak semua orang mahu mengetuk cerita untuk melihat tutorial produk solek. Oleh itu, video adalah kaedah yang lebih berkesan untuk memastikan jangkauan penonton jenis itu .

Pemikiran Akhir

Semakin banyak kita belajar tentang bagaimana algoritma Instagram berfungsi , semakin banyak platform yang memerlukan pencipta menghabiskan lebih banyak masa untuk memberi makan lebih banyak kandungan. Tidak ada teori yang sesuai untuk semua aplikasi di sebalik aplikasi ini. Cara terbaik untuk meningkatkan pengikut dan jangkauan anda adalah dengan membuat kandungan yang lebih menarik dan mengusahakan ketekalan siaran anda.