Sabun selalu mengalir di mesin basuh, tetapi itu tidak bermaksud ia bersih. Mencuci dengan mesin yang berbau boleh memindahkan bau ke kain. Penyelesaian pembersih kimia boleh merosakkan mesin, tetapi anda boleh membuat penyelesaian pembersih anda dengan mudah menggunakan bahan semula jadi seperti cuka putih dan baking soda . Penyelesaian pembersih semula jadi ini membantu menghilangkan sisa-sisa acuan, kotoran, dan sabun.

Bagaimana cara membersihkan mesin basuh secara semula jadi?

  1. Cuka putih standard yang ada di dapur anda berfungsi dengan baik. Apabila dram penuh dengan air, tuangkan cuka ke dalam mesin. Beli bekas cuka untuk pembersih mesin basuh buatan sendiri supaya anda tidak perlu pergi ke dapur setiap kali anda membersihkannya.

  2. Masukkan baking soda sehingga air memenuhi drum dan campurkan ke seluruh mesin. Baking soda bertindak balas dengan cuka untuk mengangkat sisa dan membersihkan bahagian dalam mesin. Ia adalah salah satu pembersih mesin basuh buatan sendiri yang terbaik.

  3. Simpan kotak baking soda di ruang dobi secara berasingan dari baking soda yang digunakan untuk memasak. Dengan cara menggunakan mesin basuh buatan sendiri yang lebih bersih, anda boleh membina penyelesaian apabila anda memerlukannya.

  4. Goncangkan air dan rendam selama 1 jam. Tutup penutup mesin selama 1 minit supaya anda dapat memulakan kitaran. Ini membolehkan baking soda, cuka, dan air bercampur dengan lebih teliti dan menyebarkan larutan pembersih ke seluruh tong. Selepas 1 minit, angkat penutup lagi untuk menghentikan kitaran.

  5. Bersihkan sumur peluntur, deterjen, dan pelembut kain dengan berus gigi atau span. Rendam bulu berus gigi yang keras di dalam air mesin dan gosokkan semua telaga. Fokus pada acuan dan kawasan dengan acuan. Setelah menggosoknya, lap dengan lap yang bersih. Pembersih mesin basuh buatan sendiri adalah kaedah terbaik untuk membersihkan mesin basuh anda.

  6. Sekiranya berus gigi anda tidak berfungsi, gunakan sikat pembersih bulu yang kaku atau span gosok sebagai pembersih mesin basuh buatan sendiri. Letakkan bahagian yang boleh ditanggalkan di dalam air; rendam selama 20 minit, dan kemudian gosok . Periksa penutup plastik di sekitar penutup. Sekiranya anda melihat ada kotoran atau kotoran, gosokkannya dengan berus gigi.

  7. Tutup mesin dan tunggu kitaran selesai sebelum penggunaan mesin basuh Homemade dia. Sekiranya kitaran tidak disambung dengan segera, tutup penutup dan tekan mula pada mesin. Tunggu kitaran selesai dan drum habis larutan.

  8. Manfaatkan masa anda dengan mengelap sisi dan bahagian atas mesin dengan kain lembap semasa kitaran.

  9. Lap serpihan dari dalam mesin dengan tuala dapur yang bersih. Sekiranya perlu, rendam satu hujung kain dalam campuran 3 bahagian air suam dan cuka 1 bahagian dan gosokkan kawasan yang kotor.

Membersihkan mesin pemuat depan

Berikut adalah kaedah pemuat pencuci mesin basuh buatan sendiri:

  1. Keluarkan acuan dari penutup dengan cuka dan span. Rendam span dalam bekas cuka dan gosokkannya di bawah plastik atau getah di sekitar pintu mesin basuh. Sekiranya tidak berkulat, rendam dalam cuka selama 20 minit dan kemudian rebus kembali.

  2. Tuangkan 2 cawan (470 ml) cuka putih ke atas dram. Letakkan cuka terus di bahagian bawah dram. Sila tutup pintu mesin basuh sebelum meneruskan.

  3. Campurkan air suam dan baking soda dan campurkan dengan baik dalam bahan pencuci. Setelah mencampurkan larutan, tuangkan terus ke dalam sumur yang mengandungi bahan pencuci, pelembut kain, dan peluntur. Sekiranya anda menggunakan kaedah pembersih mesin basuh buatan sendiri, mesin akan dibersihkan dalam beberapa minit.

Kesimpulannya

Sama ada anda pemuat atas atau pemuat depan, anda boleh memastikan mesin anda bersih dan wangi dengan menggunakan kaedah di atas yang dijelaskan dalam artikel ini. Cara membersihkan mesin basuh secara semula jadi adalah proses yang mudah dan menjimatkan . Setiap suri rumah ingin membersihkan mesin basuh mereka secara semula jadi. Oleh itu, artikel ini pasti dapat membantu mereka.

1 Suka

Di dunia, di mana semua orang suka membersihkan, mesin basuh menjadi keutamaan. Kita semua ingin membawa semua barang penting bersama kita ke mana sahaja kita pergi. Bagi mereka yang gemar membersihkan diri, tidak mungkin membawa mesin basuh dengan mereka pada masa lalu. Tetapi sekarang, dengan kemajuan teknologi, kita boleh membawa mesin basuh kita ke mana sahaja kita pergi. Checkout: 5 mesin basuh mudah alih terbaik terbaik di bawah $ 200