Saya tidak betul-betul ingat kapan langkah penjagaan kulit yang paling mudah dan paling biasa dalam rejim saya menjadi waktu grail paling suci bagi saya. Mungkin ini adalah garis mengerutkan kening yang mendalam atau perjalanan baru-baru ini dengan rakan saya yang merupakan salah seorang pakar kulit terkemuka di Karachi , yang saya ingat adalah sesuatu yang mendorong saya untuk tidak mencuci kulit wajah saya tidak begitu sederhana lagi.

Bagaimana membersihkan wajah anda menurut Ahli Dermatologi?

Sejak pergantian peristiwa itu, saya telah menjadi orang yang mempunyai perawatan kulit yang tinggi dan menjadi yakin setelah menjalani penyelidikan yang konsisten dan banyak eksperimen diri yang cemas. Saya akan mengakui percubaan dan anggapan diri yang begitu banyak ini membuat saya bingung, saya perlu tahu adakah saya mencuci muka dengan cara yang betul? Lama-lama, saya akhirnya beralih kepada pakar dermatologi dari seluruh benua (saya orang Asia selatan, dengan campuran coklat dan kulit coklat madu), dan menemui beberapa nasihat yang paling menakjubkan yang pernah ada!

Berapa kali anda mencuci muka sebenarnya penting!

Jadi rakan pakar kulit saya yang bekerja di Fauji Foundation Hospital, Karachi benar-benar hancur ketika saya memberitahunya bahawa saya hanya mencuci muka SEKALI dan itu juga pada waktu pagi. Ternyata teori saya tentang wajah bersih dibalik sepenuhnya kerana saya harus mencuci muka pada akhir hari dan bukannya pada awalnya.

Sebaiknya, anda mesti mencuci muka dua kali sehari.

Tumpuan anda harus lebih kepada pencucian yang dilakukan pada akhir hari. Ini kerana anda membuang kotoran / racun sepanjang hari dan bahan kimia berbahaya lain dari wajah anda. Sekarang saya melihat kembali betapa selesanya saya tidur tanpa cenderung ke wajah saya terlebih dahulu, memberi saya kengerian besar! Inilah cara untuk TIDAK melakukan apa yang dulu saya lakukan.

Pada PM

  • Melabur dalam penghilang solek sederhana (bebas alkohol). Pastikan anda menyapu pada kapas dan membersihkan kotoran dan alat solek dari wajah anda dengan teliti. Walaupun anda tidak memakai alat solek yang berat, anda tetap harus melakukan ini.

  • Sekarang cuci muka dengan air suam dengan pencuci muka yang mesra bajet. (tidak terlalu panas atau sejuk).

PADA PAGI

  • Cuci muka dengan cuci muka yang lebih ringan dengan air sejuk.

Air Micellar vs Air Keran

Air misel adalah kemarahan besar hari ini dan ada sebabnya. Ramai orang memilih untuk menggunakan air micellar dan bukannya [air paip] yang sejuk (https: // air paip) pada waktu pagi untuk kesan yang lebih ringan. Ini sekali lagi sesuai dengan jenis kulit anda dan pilihan peribadi anda. Banyak orang melakukan ini kerana mereka tidak begitu yakin dengan air yang mereka cuci muka. Ketika mencuci muka, tahap pH sangat penting. Jadi apa yang harus anda lakukan sekiranya anda tidak tahu di mana, untuk memulakan?

Sebagai permulaan, mulakan dengan air misel dan air biasa keduanya. Lihat sama ada ia berfungsi untuk anda. Sekiranya anda mendapati air micellar sedikit kering, boleh beralih ke air paip.

Lap muka adalah TIDAK besar

Mereka agak kasar pada wajah kita. Tempoh.

Lap boleh menjadi sangat teruk pada epidermis anda dan juga dapat menghilangkan kulit minyak semula jadi anda. Satu-satunya keadaan di mana tisu kulit harus digunakan adalah selepas sesi selepas bersenam atau ketika anda berpeluh berlebihan. Sekiranya anda menggunakannya sebagai sebahagian daripada proses pembersihan anda, pastikan anda membuang tisu solek secepat mungkin. Sebagai gantinya, pilih tisu solek berasaskan minyak atau anda juga boleh menggunakan alat solek DIY! Peluang itu tidak akan habis.

Pembersihan minyak

Ahh! Ini adalah pilihan yang baik, sebagai permulaan. Formula dan pembersih berasaskan minyak adalah yang terbaik. Lebih-lebih lagi kerana kulitnya lebih lembut dan entah bagaimana mereka meluncur di wajah anda dengan lancar. Juga, mereka kelihatan seperti sesuatu yang semula jadi yang anda letakkan di wajah anda. Saya tahu kebanyakan anda yang mempunyai kulit berminyak akan menjerit di skrin sekarang, tetapi percayalah, memberi minyak pembersih bernilai.

Saya di Akhir, Sentiasa Dengarkan Kulit Anda!

Anda harus selalu menuju ke google untuk mendidik diri sendiri, tetapi tidak kira berapa banyak bahan yang anda baca, pada akhirnya, kita semua mempunyai kulit yang berbeza dan oleh itu keperluan kulit yang berbeza. Anda tidak perlu melabur dalam pembersih yang mahal, sebaliknya anda hanya perlu mengatur rejim pembersihan kulit anda.