Paling tidak yang dapat kita katakan ialah belajar mekap yang berjaya tidak berlaku dalam sekelip mata. Tetapi sekarang anda seorang profesional yang sebenar. Anda tahu bagaimana mengenakan solekan dengan sempurna dalam nada yang tepat, warna yang tepat dan dengan bahan yang tepat.

Tetapi mengenai peralatan anda pernah berfikir untuk memanjakannya sedikit? Tidak terlalu banyak.

MAKE-UP Sikat: Sarang untuk Bakteria

Ini kerana teknik membersihkan sikat asas, pemerah pipi atau bayangan mata anda tidak jelas bagi anda dan anda mungkin takut bahawa anda tidak akan melakukannya dengan baik. Atau, secara sederhana, anda malas. Apa yang kita faham sepenuhnya.

Tetapi demi wajah, produk dan alat anda sendiri, kami telah memutuskan untuk mengumpulkan sedikit panduan di luar kotak untuk memastikan anda menjaganya dengan baik. Kerana jika anda membiarkan kuas anda menjadi kotor, itu adalah pertaruhan yang selamat bahawa bakteria akan terkumpul di sana dan menjadi bertanggungjawab untuk jerawat. Pengumpulan tekstur dan warna juga boleh mempengaruhi keberkesanan berus solek.

1) MENGAPA MEMBERSIHKAN Sikat MAKEUP ANDA?

Anda mungkin akan menyedari: berus solek tidak percuma dan dikenakan kos tertentu. Oleh sebab itulah, lebih baik kita berusaha memeliharanya sebanyak mungkin . Inilah sebabnya mengapa berus harus dibersihkan lebih kerap untuk memastikannya berkesan dan membuang sisa solek.

Tetapi ada juga alasan lain yang membimbangkan anda: kulit anda . Tidak kerap membersihkan sikat anda boleh menyakitkannya. Semakin banyak anda menggunakannya tanpa membasuhnya, semakin banyak bakteria yang mereka bawa. Dan, terus terang, kami tidak menyangka anda peminat jerawat dan kemerahan lain yang boleh menyebabkannya.

BAGAIMANA BANYAK MENCUCI MEREKA?

Kekerapan mungkin berbeza. Sebilangan profesional akan memberitahu anda untuk membersihkannya setiap minggu, yang lain setiap bulan. Tetapi secara umum, ini adalah kali terakhir untuk membiarkan pembersihan berlanjutan: sebulan, tidak lebih, tidak kurang! Oleh itu, mencucinya sebulan sekali adalah mencukupi, memandangkan setelah setiap penggunaan, perlu diingat untuk membasuhnya dengan kertas penyerap untuk menghilangkan sisa solek yang menyimpan dan mengering!

Kami mengesyorkan jadual yang dipermudahkan: Berus untuk asas, pemerah pipi, pembetulan harus dicuci setiap minggu .

Berus yang menyentuh mata, iaitu eye shadow dan eyelin harus dicuci dua kali sebulan. Dan akhirnya, disarankan untuk mencuci berus yang digunakan untuk membentuk alis dan bibir setiap bulan .

Memo kecil dan mudah yang membolehkan anda melakukan yang minimum dan membantu kesihatan kulit dan peralatan anda.

PRODUK YANG MENGGUNAKAN?

Tidak ada banyak kemungkinan produk untuk digunakan. Tetapi dengan refleks semula jadi, anda akan beralih kepada produk yang mudah diakses seperti sabun Marseille, cecair pencuci atau syampu.

Sabun pinggan mangkuk boleh menjadi baik untuk rambut serat semula jadi, tetapi juga dapat mengeringkan rambut.

Oleh itu, pilihlah syampu yang lebih lembut tetapi masih berkesan.

Untuk tujuan yang lebih rumit, produk yang boleh digunakan adalah di dapur anda: minyak zaitun ! Ia tidak berguna sepanjang masa, tetapi disyorkan untuk menyingkirkan produk melekit seperti eyeliner. Titiskan beberapa tetes minyak pada sikat anda, perlahan-lahan mengerjakan bulu, kemudian lap dengan lembut menggunakan tuala atau kertas penyerap. Anda akan faham, tidak ada gunanya menggunakan air sahaja.

Terdapat banyak produk solek pra-buatan yang terdapat di dalam talian juga seperti pencuci berus solek elektrik , span penghilang solek dan banyak lagi!

MEMBERSIHKAN Sikat MAKEUP , LANGKAH MENGIKUT LANGKAH

Sebelum memulakan, ingat bahawa untuk hasil yang berkesan, anda hanya perlu mencuci satu sikat pada satu masa. Sekiranya mereka benar-benar kotor, jangan ragu untuk membilasnya dengan kasar buat kali pertama dengan paip.

Untuk operasi "pembersih musim bunga" anda, anda memerlukan mangkuk cetek , syampu (lebih baik untuk bayi, tetapi anda juga boleh melakukan silap mata) dan tuala berwarna terang .

Langkah 1: Isi mangkuk anda dengan air suam kemudian tambahkan satu sudu syampu ke dalamnya. Hati-hati jangan sampai berat, dos ini sudah cukup.

Langkah 2: Celupkan sikat ke dalam air kemudian buat bulatan kecil di bahagian bawah mangkuk sehingga memisahkan rambut dan mencapai permukaan sebanyak mungkin selama kira-kira 10 saat. Namun, cubalah untuk tidak membasahi akar rambut (yang tidak benar-benar anda gunakan), kerana anda boleh masuk ke dalam gam dan menyebabkan beberapa rambut keluar.

Langkah 3: Pegang berus cat anda di bawah air paip sejuk selama beberapa saat. Tekanan air akan membasuh sisa produk.

Langkah 4: Menggunakan jari anda, bentuk semula bentuk berus dengan perlahan.

Langkah 5: Setelah dicuci, kemudian dibilas, letakkan sikat anda di tuala (dipasang di permukaan rata), sikat ke bawah iaitu ke arah anda. Sangat penting untuk membiarkannya rata.

APA TENTANG SPONGES MAKEUP BLENDER BEAUTY ? Berus adalah satu perkara. Tetapi untuk menggunakan asas, kebanyakan anda menggunakan span busa. Ini tidak terkecuali dari peraturan dan mesti dibersihkan… setiap minggu! Mereka adalah sarang bakteria dan kulit anda semestinya lebih baik daripada itu.

Langkah 1: Mulakan dengan menjalankan span anda di bawah air mengalir suam selama beberapa saat. Jangan ragu untuk memerah sehingga air menembusi dengan baik di setiap bahagian.

Langkah 2: Keluarkan seberapa banyak yang mungkin kemudian gunakan dos sabun.

Langkah 3: Letakkan kembali span di bawah air sehingga betul-betul telus. Ia tidak lagi boleh dilihat sebagai warna asas atau sabun.

Langkah 4: Letakkan di dekat kuas anda di tuala bersih dan rata yang sama kemudian biarkan kering!

KETIKA ANDA PERLU MELALUI Sikat MAKEUP ANDA?

Sekarang anda tahu cara membersihkan berus anda dengan betul. Tetapi anda boleh membayangkan bahawa mereka juga mempunyai had. Anda harus mempertimbangkan untuk menyingkirkannya apabila sikat kehilangan bulu dan menjadi cacat sepenuhnya. Ini adalah petanda bahawa sudah tiba masanya mereka bersara!