Sekiranya anda berminat untuk menambahkan lebih banyak makanan nabati ke dalam diet anda, lentil adalah salah satu perkara utama yang harus anda lawati. Sayuran kekacang kecil ini adalah kekuatan protein dan serat yang harus diperhitungkan, semuanya sukar dimasak, dan mereka mempunyai rasa semula jadi yang enak yang menambah pelbagai jenis hidangan. Teruskan membaca untuk mengetahui teknik saya untuk memasak lentil, berserta dengan data mengenai pelbagai jenis dan rancangan lentil pilihan saya.

Arahan langkah demi langkah ke Masak Lentil

Teknik saya untuk memasak lentil adalah mudah! Ia mempunyai 2 kemajuan penting:

Cuci. Sekali sekala, anda akan menemui sedikit goncangan atau sampah yang diadun dengan lentil kering. Untuk menjauhkannya dari makan, siram lentil dengan saringan yang baik dan ambil sebelum anda memasaknya. Buang lentil yang layu walaupun sampah .

Reneh selama sedikit: Tidak sama sekali seperti apabila anda memasak couscous atau quinoa, anda tidak perlu menggunakan yang lentil khususnya: cawan air bahagian . Cukup isi periuk besar dengan air, panaskan hingga mendidih, dan masukkan lentil. Rebus hingga lembut. Waktu memasak tertentu bergantung pada jenis lentil yang anda masak.

Jenis Lentil dan Cara Menggunakannya

Tidak semua jenis lentil dapat diperdagangkan, dan masing-masing berfungsi dengan baik dalam pelbagai jenis rancangan. Berikut adalah pelbagai jenis yang sering anda temui di kedai, di samping cadangan untuk menggunakannya :

Le Puy atau Lentil Hijau Perancis

Lentil pilihan saya! Orang-orang ini memegang bentuk mereka semasa memasak, dan mereka mempunyai tekstur yang tegas. Saya suka menggunakannya dalam piring lentil hijau campur dan sos pasta, dan permukaannya yang mewah juga seperti surga dalam sup lentil kari saya.

Hari ini, kita akan membuat lentil dengan pembalut ramuan lemon. Resipi ini cukup mudah dan anda pasti suka.

Bahan-bahan

  • Lentil hijau hitam atau Perancis yang tidak dimasak (1 cawan)
  • Air
  • Jus lemon (3 sudu besar)
  • Minyak zaitun extra-virgin (1 sudu besar)
  • Garam laut (1 sudu besar)
  • Dijon mustard (1/4 sudu teh)
  • Lada hitam
  • Pasli cincang (1/2 cawan)
  • Kepingan lada merah

Resepi

Langkah pertama: Memasak lentil

Dalam kuali bersaiz sederhana, satukan lentil dan air dan panaskan hingga mendidih. Sebarkan, turunkan kehangatan, dan rebus, campurkan sekali sekala, selama 17 hingga 20 minit atau hingga lembut namun tidak lembut. Salurkan air yang banyak, biarkan sejuk. Gunakan dalam formula yang memerlukan lentil yang dimasak.

Langkah kedua: Buat Pembalut Herba Lemon

Pindahkan lentil yang dimasak ke mangkuk sederhana. Campurkan jus lemon, minyak zaitun, garam, mustard, dan lada. Campurkan kerepek pasli dan lada merah, jika dimanfaatkan. Isi sebagai lauk atau simpan di dalam peti sejuk selama 5 hari.

Adakah anda suka resipi ini? Lihat juga resipi Udang ini.

Memasak lentil sangat mudah dengan mengikuti beberapa langkah mudah. Lentil dipanggil

Daging orang miskin

Oleh kerana sifatnya yang kaya dengan protein dalam beberapa kes, ia lebih disukai daripada daging. Lentil bersama protein mengandungi banyak karbohidrat yang memberi anda tenaga segera. Proses memasak lentil menjadi lebih mudah apabila anda membuat sup, mereka boleh disajikan dengan roti atau roti gandum terkenal di dunia.

Jenis lentil

Terdapat pelbagai jenis lentil di bawah. Di sini kami menambah semua jenis lentil dalam bentuk kacang juga.

1: lentil merah (Daal masoor) 2: lentil kuning (daal mong) 3: Lentil hijau (daal mong bijirin penuh) 4: kacang ginjal putih (lobia putih) 5: kacang ginjal merah (lobia merah) 6: ratu lentil ( lentil bijirin penuh hitam) 7: bahagian kacang buncis (daal channa) 8: lentil putih (Shashi daal)

Proses memasak lentil

Sebilangan besar lentil yang kita bincangkan adalah bijirin keras menunjukkan proses memasak yang mudah adalah tekanan. Sebilangannya adalah biji-bijian lembut yang boleh kita masak dalam periuk sederhana.

Memasak lentil merah

Untuk proses ini anda perlu mengambil 1: 2 sudu mentega 2: 1 cawan lentil merah 3: empat cawan air cili hijau 4: 2 5: rempah yang merangkumi biji jintan kertas garam. 6: 3 ulas garli

Kaedah Kecuali bawang putih masukkan semua bahan ke dalam periuk. Dan biarkan mereka masak selama 30 minit dengan api sederhana. Ia akan menjadi lembut dan membentuk kari. Kemudian akhirnya potong 3 ulas bawang putih dan goreng dalam mentega sehingga warnanya menjadi keemasan kemudian masukkan campuran mentega ini ke dalam mangkuk kari lentil. Sudah siap dimakan.

Memasak lentil kuning

anda boleh mengikuti proses yang sama seperti di atas untuk memasak lentil kuning. tetapi akan memakan masa lebih lama kerana butiran lentil kuning besar. anda juga boleh menggunakan batang dengan daun ketumbar hijau setelah anda mengeluarkan lentil.

Lentil kuning goreng Ini adalah makanan ringan Asia yang unik yang memberi anda gabungan. Untuk proses ini, anda perlu merendam lentil semalaman dan menambahkan satu sudu baking soda. Pada waktu pagi bilas lentil dengan air bersih. Dan goreng ini dengan mengambil satu cawan minyak goreng dengan api kecil sehingga lentil menjadi garing dan Emas. Kemudian masak dan hiaskan dengan rempah.

Nasi lentil lembut (atau khichri)

Ini adalah makanan yang sangat sihat yang diberikan kepada anak-anak dan kadang-kadang pesakit yang kekurangan tenaga. Untuk proses ini, anda harus merendam lentil dan beras selama 2 jam dan kemudian memasaknya menjadi dua kali ganda air yang diperlukan untuk memasak biasa. Tambah sebilangan biji jintan dan lada hitam dan garam pada akhir.

Lentil hijau untuk bijirin daal mong penuh

Untuk proses ini, anda perlu mengambil lentil hijau bersama rempah-rempah air dan jus lemon pada tekanan selama 20 minit sehingga lentil menjadi lembut dan sekali lagi mengambil 3 ulas bawang putih, cubalah dan tuangkan pada hidangan yang anda periksa lentil hijau sudah siap.

Biji buah pinggang putih

Biji ginjal putih mengandungi zat besi dan sangat sihat. Untuk memasak kacang ginjal putih, anda mesti merendamnya semalaman untuk proses ini Lentil anda akan masak dalam masa yang sangat singkat dan kacang akan lembut dan lembut. Anda harus berhati-hati seolah-olah kacang putih yang masih dimasak rasanya pahit. Untuk memasak kacang ginjal putih, anda mesti mengambil 1: periuk tekanan 2: satu cawan kacang ginjal 3: 2 litr air 4: setengah cawan asam jawa 5: rempah-rempah pilihan anda 6: 2 cili hijau

Masukkan semua bahan ke dalam periuk selama 45 minit. Kemudian buat tomato kuah dan masukkan campuran kacang ke dalamnya hiasi dengan ketumbar dan daun pudina.

Biji ginjal merah Mereka sangat disukai oleh orang kerana mereka sangat sihat dan mengandungi zat besi. Biji ginjal merah rebus kini terdapat dalam tin. Sekarang sangat mudah untuk membuatnya untuk penyediaan kacang merah sehingga anda perlu mengambil 1: 1 tin kacang merah 2: bawang cincang 3: tomato cincang 4: pes bawang putih halia 5: minyak.

Kaedah

Untuk memasak ini goreng bawang besar dan tomato dan pasta bawang putih halia sehingga minyak keluar dari sisi kemudian masukkan kacang merah mendidih. Masukkan cuka dan daun pudina untuk hiasan.

Ratu lentil hitam

Ini juga dikatakan lentil bijirin penuh hitam. Ia juga makanan ringan di negara-negara Asia. Proses memasak nimko .blent lentil sangat mudah untuk ini. 1: 1 cawan lentil 2: 1 liter air 3: cili hijau 4: rempah campur 5: cincang halia

Untuk menyediakan lentil ini, anda mesti menambah semua bahan kecuali halia. Dan biarkan mereka masak dengan api kecil hingga biji-bijian menjadi lembut dan lembut. Goreng halia cincang dalam minyak dan tuangkan pada campuran lentil hiaskan dengan lemon.

Separuh kacang buncis

Lentil juga terkenal. Terdapat dalam tin. Anda hanya perlu membuat kari bawang dan tomato. Kemudian masukkan campuran lentil di dalamnya. Hiaskan dengan cili hijau.

Apa lentil atau dal Mash

Proses memasak lentil putih sangat berbeza dari semua lentil dan rasa lentil sangat unik sebab itulah ia dipanggil Shahi daal mash. Memasak ini anda mesti rendam semalaman kemudian rebus sedikit. Kemudian buat kari pasta halia bawang putih dan masukkan 1 pes tomato goreng sehingga minyak keluar kemudian masukkan lentil putih mendidih. Saya biarkan mereka memasak dengan api pada api yang sangat rendah selama 25 minit hiaskan dengan cili hijau menikmati rasa shahi dal.

Kesimpulannya

Pembuatan lentil sama sekali tidak sukar. Anda boleh membuatnya dengan mudah dengan langkah mudah. Baik untuk kesihatan mengandungi serat besi dan protein. Tidak berlemak dan mudah dicerna. Sedap dalam rasa.