Bagaimana membuat saluran YouTube? Merancang saluran YouTube yang dikendalikan dengan betul dengan kandungan berterusan dapat membantu perniagaan berkembang dengan kuat, tetapi melakukannya dengan betul adalah sama pentingnya. Inilah cara untuk melakukannya secara berperingkat.

Langkah-langkah untuk membuat Saluran YouTube:

  1. Daftar untuk akaun Google (jika anda belum memilikinya).
  2. Buat saluran YouTube baru yang berkaitan dengan akaun Google anda.
  3. Optimumkan saluran anda untuk ditemui.
  4. Tambahkan pautan dan perincian deskriptif ke saluran anda.
  5. Muat naik foto profil dan sampul ke saluran anda.
  6. Tambahkan gambar sepanduk.
  7. Tambahkan video dan optimalkannya untuk carian.

Daftar untuk akaun Google (jika anda belum memilikinya).

Untuk melihat, berkongsi, membuat dan mengulas kandungan YouTube, anda memerlukan akaun Google.

Sekiranya Anda Tidak Mempunyai Akaun Google:

Pergi ke youtube.com dan klik "log masuk" di tepi kanan atas. Dari sana, anda akan dibawa ke helaian log masuk Google. Sekarang anda perlu mengklik "lebih banyak pilihan".

Kemudian, klik "buat akaun." Dari mana anda akan diminta untuk mengikuti beberapa langkah untuk membuat akaun Google. Setelah menyelesaikannya, teruskan dengan langkah di bawah.

Jika anda sudah mempunyai Akaun Google:

Pergi ke youtube.com dan klik "log masuk" di sudut kanan atas. Dari sana, anda akan dibawa ke helaian log masuk Google yang sama di atas. Sekiranya anda mempunyai banyak akaun Google, pastikan untuk memilih yang anda mahu sambungkan dengan saluran YouTube anda.

Buat saluran YouTube baru yang berkaitan dengan akaun Google anda:

Setelah anda diperbaiki dan masuk ke akaun Google anda, inilah masanya untuk membuat saluran. Akhirnya, di youtube.com , klik ikon pengguna anda di sudut kanan atas. Ini menunjukkan akaun Google dan akaun YouTube anda (kerana YouTube dimiliki oleh Google). Anda akan melihat menu drop-down, di mana anda semua ingin mengklik "tetapan".

Dari sana, anda akan dibawa ke tinjauan akaun anda. Di bawah "ciri lebih lanjut", anda harus mengklik "pada membuat saluran baru." Tindakan pertama ialah membentuk Akaun Jenama. Ini boleh menjadi tajuk apa sahaja yang anda mahukan dan tidak harus sama dengan nama yang Anda gunakan untuk membuat akaun Google, tetapi kami mencadangkan bahawa ia mencerminkan jenama yang akan dijelaskan oleh Saluran YouTube. Setelah anda menyertai tajuk Akaun Jenama, anda mungkin diminta untuk mengesahkan akaun melalui maklumat teks atau panggilan sangkakala. Sekiranya itu muncul, masukkan kod yang anda terima dari pilihan yang anda sukai. Setelah mengesahkan Akaun Jenama, anda akan dibawa ke papan pemuka untuk saluran YouTube anda. Sekarang, sudah tiba masanya untuk mula menyesuaikannya.

Optimumkan saluran untuk ditemui.

Kami akan mulakan dengan ciri asas saluran anda. Dari papan pemuka saluran YouTube anda, anda hanya perlu mengklik "sesuaikan saluran".

Seterusnya, anda mengklik pada “customize channel”, anda akan dibawa ke saluran asas anda, di mana anda akan melihat roda gigi di sebelah kanan. Anda harus mengklik simbol roda gigi ini, kemudian klik pada bahagian yang berkaitan dengan "tetapan lanjutan."

Di sinilah anda akan memulakan dengan beberapa data asas mengenai saluran anda, seperti kawasan di mana ia berada, dan juga kata kunci yang menolong orang ramai melihat saluran anda ketika mereka menyenaraikan istilah carian yang menggambarkan video apa yang mereka cari. Kata kunci ini dapat merangkumi saluran anda, kesukaran yang dapat diselesaikan, orang dan produk yang diserlahkan, perusahaan anda, dan banyak lagi.

Anda kemudian boleh memilih sama ada mahu atau tidak muncul sebagai saluran yang disyorkan di sisi akaun yang lain. Di dalam tetapan ini juga anda dapat menautkan ke akaun Google Ads, menambahkan ID penjejakan harta tanah Google Analytics, dan membuat beberapa pilihan iklan untuk saluran anda ketika anda dapat mempromosikan video tertentu di seluruh platform YouTube.

Tambahkan pautan dan perincian ke saluran anda:

Terdapat dua bahagian penyesuaian untuk saluran YouTube baru: deskriptif, dan visual. Perincian deskriptif menunjukkan kepada pengunjung saluran anda (dan, akhirnya, pelanggan) apa tujuan saluran anda berfungsi dan jenis kandungan video yang mereka harapkan dapat dilihat yang dikeluarkan oleh anda.

Untuk menentukan saluran YouTube anda untuk penonton, anda semua perlu menambahkan maklumat saluran dan pautan ke laman web lain yang bersambung dengan jenama anda. Kembali ke papan pemuka penyesuaian saluran YouTube anda, klik pada tag "Tentang".

Di sana, anda akan diminta memberikan butiran seperti maklumat saluran yang dapat anda optimalkan dengan kata kunci untuk lebih mudah ditemui serta data hubungan dan pautan ke laman web dan laman media sosial anda.

Hingga lima pautan dapat merangkumi sampul saluran anda, yang bermaksud bahawa sepanduk di bahagian profil anda akan menyertakan simbol untuk pautan yang anda pilih untuk dilampirkan pada senarai ini. Untuk menambahkan pautan ini, beroperasi ke bahagian Tentang saluran YouTube anda dan tekan "+ Pautan." Butang ini akan menunjukkan ruang di mana anda dapat menambahkan pautan berjenama yang bertujuan pengguna ke beberapa laman web dan rangkaian sosial di mana mereka dapat mempelajari dan menggunakan kandungan tambahan dari anda. Lihat seperti apa ruang ini, dan bagaimana perniagaan dapat menambahkan pautan ke laman Facebook, Twitter, dan peribadinya.

Muat naik foto profil ke saluran YouTube anda:

Walaupun berjaya mengatur dan menambahkan seni saluran, Google mempunyai banyak sumber untuk pemilik kandungan, dari galeri gambar hingga peranti penyuntingan gambar.

Antara seni saluran adalah foto profil anda - ini adalah bagaimana pengguna YouTube akan mengenali pencipta video ketika meninjau kandungan video. Anda akan melihat gambar ini muncul di bawah video YouTube di bahagian permainan.

Kami mencadangkan agar anda memilih gambar dengan dimensi 800 x 800 piksel untuk foto profil anda.

Tambahkan gambar sepanduk:

Seterusnya, sudah tiba masanya untuk menambahkan gambar sepanduk anda. Kembali ke papan pemuka penyesuaian saluran anda, di bahagian atas, anda akan melihat foto profil anda yang baru ditambahkan pada sudut kiri atas. Sejauh latar belakang kelabu di sekitarnya, anda boleh (dan seharusnya) mengubahnya menjadi sesuatu yang lebih baik, anda.

Letakkan kursor anda ke latar belakang kelabu ini untuk menunjukkan ikon pensil kecil di sudut kanan atas. Klik pada ikon ini dan pilih "Edit Art Channel" apabila pilihan ini dikeluarkan.

Salah satu bahagian seni saluran yang paling sukar adalah membuat sepanduk sedar yang memenuhi dimensi untuk pelbagai pengalaman pengguna, seperti desktop, mudah alih atau TV. Nasib baik, Google mempunyai gambar yang berguna ini yang menggambarkan dimensi terbaik untuk setiap platform tontonan.

Dimensi terendah untuk gambar sepanduk YouTube anda ialah 1546 x 423, ukuran ini menghadkan teks dan gambar yang sesuai yang termasuk dalam gambar sepanduk anda daripada keluar dari skrin seseorang. Sama ada skrin tersebut adalah komputer meja, komputer riba atau peranti mudah alih. Lebar tertinggi untuk gambar sepanduk adalah 2560 x 423 , dan ukuran fail gambar anda tidak boleh melebihi 6MB .

Tambahkan video dan optimalkannya untuk penerokaan:

Mengoptimumkan saluran anda untuk dicari hanyalah permulaan. Sebaik sahaja anda mula menambahkan video, anda semua mahu mengoptimumkannya untuk penyelidikan, yang pada gilirannya membantu pengguna mencari video anda.

Tetapi ini memberikan video anda tajuk yang tepat, jelas, dan tajam, walaupun itu perlu. Di bawah ini, saya terangkan beberapa perkara paling penting untuk dioptimumkan di YouTube.

1. Tajuk:

Semasa kami mencari video, salah satu item pertama yang menarik perhatian kami adalah tajuknya. Selalunya itulah yang menentukan adakah penonton akan mengklik untuk melihat video anda atau tidak, jadi tajuknya bukan sahaja menarik tetapi juga jelas dan ringkas.

2. Penerangan:

Huraian harus terhad kepada 1.000 watak dan ingat bahawa penonton anda datang ke sini untuk menonton video, bukan untuk membaca teks yang panjang. Plus, YouTube hanya mewakili dua atau tiga baris teks pertama, yang berjumlah kira-kira 100 angka, jadi memuatkan keterangan dengan data yang paling relevan.

3. Tag:

Menguruskan tag tidak hanya membiarkan penonton mengetahui tentang video anda, mereka juga membiasakan YouTube, yang menerapkan tag "untuk mendapatkan isi dan makna video anda," menurut Backlinko . Dengan cara itu, YouTube dapat menghubungkan video anda dengan video yang berkaitan, yang dapat meningkatkan jangkauan kandungan anda. Tetapi rancanglah dengan berhati-hati, sama seperti tajuk anda: jangan gunakan tag yang mengelirukan kerana mereka mungkin mendapat lebih banyak tontonan; sebenarnya, Google mungkin menghukum anda kerana ini.

4. Kategori:

Memilih kategori adalah cara yang berbeza untuk mengelompokkan video anda dengan kandungan yang berkaitan di YouTube tetapi mungkin tidak semudah yang disangka. Akademi Pembuat YouTube mengesyorkan agar pemasar "memikirkan apa yang berfungsi dengan baik untuk setiap peringkat" yang anda pertimbangkan dengan menjawab soalan seperti:

  • Siapa pencipta terbaik dalam kategori ini? Untuk apa mereka dikenali, dan apa yang hebat?
  • Adakah terdapat panduan antara khalayak saluran yang setanding dalam kategori tertentu?
  • Apakah video dalam kategori yang berkaitan telah memberikan kualiti seperti nilai produksi, panjang, atau penyiapan?

Bagaimana cara mengesahkan Saluran YouTube?

Perlu mengesahkan saluran untuk membuktikan bahawa anda adalah manusia yang asli dan bukan semacam robot Internet yang telah merancang saluran ini dengan niat yang tidak baik. Beberapa langkah disertakan dalam mengesahkan akaun YouTube anda:

  • Log masuk ke YouTube dan klik pada simbol saluran anda di kanan atas:

Ini membentuk menu tarik turun Creator Studio dan Tetapan YouTube.

  • Klik pada simbol Gear:

Melakukannya membawa anda ke halaman Penyiasatan Tetapan Akaun.

  • Klik pautan Lihat Ciri Lebih Lanjut:

Senarai sorotan besar muncul, tetapi anda berminat dengan ciri Sahkan, anda perlu mengesahkannya lagi sebelum dapat keluar.

  • Klik kekunci Sahkan:

Sekiranya halaman Pengesahan Akaun terbit, nyatakan bahawa pengesahan akaun adalah kaedah dua langkah. Langkah pengesahan pertama meminta lokasi negara anda dan menghendaki anda menentukan bagaimana anda ingin menerima kod pengesahan.

  • Tentukan lokasi negara anda, lebih suka kaedah pengesahan, dan kemudian klik Seterusnya:

Anda boleh mendapatkan kod pengesahan melalui pesanan teks atau panggilan suara. Oleh kerana anda mahukan nombor telefon bimbit untuk mendaftar ke akaun Google penting anda, anda boleh memilih Mesej Teks, tetapi jika anda mahukan kemudahan mendengar sistem telefon automatik, anda boleh memilih panggilan suara. Cukup pilih satu pilihan dan klik Next, yang membawa anda ke Langkah 2. Apa sahaja kaedah penghantaran yang anda mahukan, anda akan segera menerima kod angka.

  • Masukkan kod pengesahan anda dan kemudian klik pada pilihan Hantar:

Anda beralih ke skrin dengan tanda semak yang menyenangkan yang memberitahu bahawa anda telah disahkan.

  • Klik Teruskan:

Anda kini disahkan! Anda kembali ke halaman Ciri Tambahan, di mana keseluruhan pengesahan ini bermula.

Pengesahan mudah ini membuka pelbagai ciri dalam akaun YouTube anda, yang kebanyakannya kini mempunyai titik hijau di sebelahnya pada helaian Ciri Lanjut:

Video yang lebih panjang: Kini YouTuber memuat naik video lebih dari 15 minit.

Penjelasan luaran: Pautan ke laman web luaran kini boleh dimasukkan ke dalam video anda.

Gambar kecil tersuai: Kini anda boleh memuat naik gambar tersuai untuk bertindak sebagai lakaran kecil pada video.

Video tidak dirakam dan peribadi : Pernah mahu memberikan akses terhad kepada video anda kepada beberapa yang dipilih? Sekarang kamu boleh.

Adakah membuat saluran YouTube secara percuma?

Sekiranya anda akan menyiarkan pelbagai video syarikat di YouTube, memperbaiki saluran YouTube anda sendiri adalah pilihan pintar (dan percuma). Kaedah untuk menstabilkan saluran YouTube anda sendiri hanya memerlukan beberapa saat.

Adakah akaun YouTube memerlukan wang?

Tanpa kos sama sekali untuk menyiapkan saluran YouTube .

Bagaimana saya boleh membuat logo untuk saluran youtube saya?

Untuk membuat logo YouTube anda secara percuma, ikuti 6 langkah mudah berikut:

  1. Masukkan Nama Jenama anda. Tambahkan tajuk jenama dan perniagaan anda dan beritahu kami apa yang anda lakukan.
  2. Beritahu Kami Apa Logo Anda.
  3. Kongsi Gaya Reka Bentuk Anda.
  4. Sesuaikan Reka Bentuk Logo Anda.
  5. Muat turun Logo Anda.
  6. Cetak Logo Anda.

Adakah membuat saluran YouTube berbaloi?

Secara keseluruhannya, YouTube sangat berbaloi . Anda hanya perlu mencari strategi pengewangan yang betul untuk diri sendiri.

Apa yang anda perlukan untuk memulakan saluran YouTube?

Panduan Memulakan Saluran YouTube yang Berjaya

  1. Kamera. Peralatan yang paling penting yang anda perlukan adalah kamera.
  2. Lensa kamera. Walaupun kamera DSLR dilengkapi dengan lensa konvensional, anda mungkin memerlukan lensa berkualiti lebih baik, terutamanya jika anda memulakan saluran YouTube .
  3. Peralatan lampu.
  4. Mikrofon.
  5. Perisian penyuntingan video.
  6. Tripod.

Kesimpulan:

YouTube adalah platform perkongsian video dalam talian Amerika yang beribu pejabat di San Bruno, California. Tiga bekas pekerja PayPal - Chad Hurley, Steve Chen, dan Jawed Karim — merancang perkhidmatan tersebut pada Februari 2005. Google membeli laman web tersebut pada November 2006 dengan harga AS $ 1.65 bilion; YouTube kini berfungsi sebagai salah satu anak syarikat Google.

Itu sahaja, anda secara rasmi bukan sahaja membuat saluran YouTube tetapi sekarang juga memahami cara mengoptimumkan kandungan untuk dapat ditemui.