Bagaimana cara menyampaikan persembahan PowerPoint Webinar? Wabak ini telah melanda kehidupan kita dan banyak perkara telah mengalami tembakan seperti ini. Gaya kerja organisasi telah berubah kerana majoriti pekerja telah bekerja dari rumah dan semua persembahan, majlis, perjumpaan diturunkan berdasarkan standard jarak sosial. Walau bagaimanapun, dunia tidak dapat berhenti dan pilihan yang berbeza dengan majlis dan perjumpaan sebenarnya adalah perjumpaan dan persembahan maya sehingga kerja dapat berjalan dengan efisien. Aplikasi seperti Zoom, Microsoft Teams, Google Meet telah menyumbang sejumlah besar untuk menjadikan mesyuarat maya itu sederhana dan dapat dilaksanakan.

Dengan pendakian dalam persembahan maya, individu juga perlu membiasakan diri dengan kemampuan penting yang diperlukan untuk menyampaikan persembahan maya. Terdapat banyak elemen yang harus dipertimbangkan sebelum menyampaikan persembahan PowerPoint webinar dan kami akan membincangkan beberapa langkah penting untuk menjadikan persembahan anda lebih berjaya dan diberi perhatian.

Jangan terlalu selesa

Tidak kira sama ada persembahan maya, anda semestinya berada di permainan teratas. Cuba jangan terlalu selesa kerana anda berada di rumah anda. Pembentangan akan dilihat oleh rakan kongsi anda, bakal pelabur kewangan, dan individu yang tidak tahu banyak tentang anda. Berpakaian dengan baik dan lebih suka memakai pakaian rasmi untuk persembahan. Lebih suka menggunakan meja dan tempat duduk untuk persembahan anda yang seterusnya kerana kelihatan mahir dan bermanfaat untuk anda menggunakan rangka tanpa menjadi tidak kemas.

Perhatikan estetika

Estetika penting dalam persembahan maya kerana orang lain akan melihat persekitaran anda, jadi penting untuk memilih tempat dengan berhati-hati. Selalu lebih suka latar belakang yang jelas, dinding atau tirai. Jangan memilih latar belakang yang bersemangat, kerana kemudian tumpuan penonton akan dialihkan ke latar belakang dan bukannya persembahan.

Sama seperti persembahan, latar belakang anda adalah penting untuk memastikan penonton tetap terlibat.

Anda juga dapat memilih latar belakang yang sesuai dengan produk atau organisasi anda. Sebagai contoh, jika anda menyampaikan ppt profil syarikat kreatif, anda boleh meletakkan logo atau sepanduk organisasi di latar untuk meninggalkan kesan kepada orang ramai.

Gunakan visual yang menakjubkan

Ujian terbaik dalam persembahan PowerPoint adalah untuk menarik perhatian orang ramai dan membuat mereka terus terlibat semasa persembahan. Dalam persembahan yang sebenarnya, anda dapat melihat reaksi orang ramai, namun secara maya, anda tidak dapat memusatkan perhatian pada reaksi semua orang, jadi penting bagi anda untuk mempunyai visual yang dapat menyampaikan dengan baik dan membantu menarik perhatian orang ramai.

Selain daripada visual yang hebat, anda juga harus memilih templat yang sesuai untuk persembahan anda. Templat persembahan terbaik boleh didapati di internet dan anda boleh memuat turunnya secara percuma. Sekiranya anda mahukan pendekatan yang lebih kreatif, sewa agensi reka bentuk persembahan kerana mereka dapat merancang beberapa templat persembahan terbaik dan templat tersebut akan menjadi unik. Selain menggunakan visual, jangan sampaikan persembahan kerana ini adalah tugas lain yang membosankan untuk anda. Ubah keseimbangan suara anda, gunakan titik bicara dalam pembentangan anda sehingga ketika anda berhenti bercakap, dan mula berkongsi skrin anda dalam pertemuan maya, individu tidak akan kehilangan minat dalam persembahan PowerPoint.

Sentiasa menjadualkan sesi Soal Jawab

Selepas pembentangan, selalu merancang sesi Soal Jawab dengan ahli persembahan maya. Dalam persembahan maya, mengambil pertanyaan dan mencatatnya dengan tepat menuntut masa, jadi digalakkan untuk merancang pertemuan Soal Jawab yang berbeza supaya orang ramai tidak mempunyai pertanyaan lagi yang akan membina peluang anda untuk menyampaikan persembahan yang berkesan.

Mengemukakan pertanyaan adalah bahagian berkomunikasi dengan orang ramai yang lebih memperkukuhkan imej anda sebagai insentif untuk mencari. Ini juga meningkatkan ketinggian anda dalam organisasi kerana rakan kongsi dan senior anda pada masa ini akan melihat anda sebagai pekerja yang penting dan bijaksana.

Hai rathorekeerti ini adalah pengalaman hebat untuk membaca artikel anda, saya tidak tahu banyak tentang mewakili webinar tetapi artikel anda banyak membantu saya kerana saya pelajar universiti maya seperti namanya yang ditunjukkan, anda hanya perlu memikirkan universiti pengajian dalam talian yang saya terima pemberitahuan mengenai webinar selepas beberapa hari tetapi saya sibuk dengan rutin kehidupan kerja seharian saya mengapa saya tidak dapat hadir tetapi nampaknya menarik untuk menyampaikan ucapan anda kepada orang lain yang saya ingin mencuba ini sebagai banyak membaca mengenai pengiklanan perniagaan dan terkenal tentang cara memperbaik idea utama anda bagaimana untuk menarik perhatian pembaca anda lagi tetapi menjadi lebih menarik apabila anda melakukan ini dengan slaid powerpoint anda mendapat lebih banyak perhatian pembaca atau pendengar anda kerana lebih mudah difahami dengan slaid

Persembahan Webinar:

Pembentangan yang kami sampaikan melalui slaid PowerPoint atau perisian lain disebut sebagai persembahan webinar. Persembahan webinar sedang berjalan kerana wabak ini; kerana orang wajib tinggal di rumah. Mereka juga harus menjalankan perniagaan mereka.

Untuk membuat persembahan yang sangat mahir dan menyampaikan persembahan ini sekarang memerlukan masa. Baiklah! Orang ramai takut membuat persembahan dengan menggunakan sumber multimedia. Di sini saya akan mengajar anda kaedah dan alat terbaik untuk menyampaikan dan membuat persembahan dengan berkesan.

Permintaan Pembentangan Webinar yang sangat tinggi:

Persembahan webinar berada di tren teratas di seluruh dunia. Pandemik global mengikat setiap individu dan industri untuk tetap berada dalam batasan mereka. Tetapi dunia tidak boleh berhenti. Walau bagaimanapun, orang mengambil inisiatif persembahan webinar semasa wabak ini. Sekarang setiap negara menggunakan cara ini untuk menyampaikan mesej dengan tepat kepada orang lain. Industri, Institut pendidikan, Organisasi, Korporat, dan setiap institusi kecil atau besar membuat persembahan webinar untuk menyampaikan mesej mereka.

  • Institut pendidikan menyampaikan persembahan webinar untuk menyampaikan ajaran mereka kepada pelajar mereka dan juga untuk pelbagai tujuan lain.
  • Banyak syarikat mengadakan persembahan webinar juga kerana mereka ingin menunjukkan projek dan idea mereka secara elektronik kepada pekerja mereka.

Oleh itu, jelas bahawa perniagaan dalam talian dan perbankan dalam talian sangat memerlukan persembahan webinar. Kebijaksanaan sebenarnya adalah dalam menyampaikan persembahan webinar dengan murah hati. Berikut adalah beberapa petua yang menjadikan anda penyampai webinar yang berkesan di dunia.

Aplikasi Terbaik yang digunakan untuk mesyuarat Maya:

Dalam tempoh ini, banyak aplikasi multimedia digunakan untuk menjalankan webinar. Aplikasi yang paling banyak digunakan adalah aplikasi mesyuarat Zoom, Google meeting, dan Microsoft Teams, dll. Semua aplikasi ini biasanya digunakan untuk mesyuarat maya. Dalam pertemuan zoom, aplikasi, dan pertemuan Google , prosedurnya sama untuk menjalankan webinar. Juga, individu perlu membiasakan diri dengan beberapa perkara yang wajib dilakukan untuk mengadakan perjumpaan maya.

Terdapat beberapa elemen penting yang harus anda pakai sebelum menyampaikan persembahan PowerPoint webinar. Langkah-langkah penting ini adalah seperti berikut;

:diamonds: Gunakan lebih banyak visual yang menakjubkan:

Dalam persembahan bersemuka, orang dapat melihat anda jika tidak ada slaid yang ditunjukkan di PowerPoint. Tetapi dalam persembahan maya, anda harus menggunakan visual yang luar biasa untuk menarik minat penonton anda terhadap anda. Sekiranya anda tidak menggunakan tempat yang sesuai, maka perhatian audiens anda akan dialihkan. Gunakan beberapa animasi dalam slaid anda untuk mendapatkan tumpuan khalayak anda. Langkah penting dari persembahan webinar adalah untuk menarik minat penonton. Kerana dalam persembahan bersemuka, mereka dapat melihat anda dan dapat menarik perhatian anda. Dalam persembahan maya, jika gaya persembahan anda tidak menarik, mereka tidak akan fokus.

Serlahkan perkara yang ingin anda tunjukkan kepada khalayak anda:

Sebilangan besar perisian webinar menggunakan alat melukis untuk menyoroti beberapa item persembahan. Tetapi semua orang belum menggunakan alat lukisan tersebut. Saya cadangkan anda menggunakan anak panah, bentuk yang berbeza, diagram lembaran aliran , dan hierarki. Perkara ini akan membantu anda mendapatkan tumpuan khalayak anda. Orang ramai juga akan tertarik dengan slaid anda. Kelebihan besar menonjolkan poin dan membuat carta alir ialah corak ini akan menyampaikan mesej anda dengan berkesan kepada khalayak anda.

Perhatikan latar belakang anda:

Dalam persembahan tradisional, orang ramai tertarik dengan pakaian anda, dan tidak ada yang memperhatikan estetika. Tetapi dalam persembahan maya , anda harus memastikan latar belakang anda tetap sesuai. Sekiranya visual anda tidak sesuai dengan webinar, maka khalayak anda akan beralih dari ucapan anda. Mereka akan melihat belakang anda. Anda harus menggunakan latar belakang yang jelas dan berdisiplin.

:arrow_right: Sekiranya anda menyampaikan persembahan kepada syarikat anda, maka anda harus menggunakan logo atau monogram syarikat anda di belakang anda. :arrow_right: Sekiranya anda menyampaikan persembahan ke institusi pendidikan anda, maka gunakan persekitaran perpustakaan di belakang anda. :arrow_right: Cara terbaik adalah menggunakan dinding atau tirai yang dilukis dengan jelas dan dilengkapi dengan baik untuk menyampaikan persembahan webinar.

:arrow_right: Jangan terlalu selesa atau tidak formal:

:point_right: Semasa anda menyampaikan webinar PowerPoint, jangan tunjukkan pakaian kasar atau tingkah laku jujur ​​anda. Sama seperti latar belakang anda, pakaian juga penting. Ekspresi wajah dan pergerakan tangan anda juga mengalihkan atau menarik perhatian penonton anda. Sekiranya bahasa badan anda tidak sesuai dengan komunikasi lisan anda, penonton tidak akan mendengar anda dengan betul. Sentiasa pilih pakaian mengikut syarat webinar.

Ringkasan:

Webinar PowerPoint adalah acara yang menarik di mana satu penceramah atau kumpulan penceramah menyampaikan persembahan kepada khalayak kumpulan yang besar. Dalam webinar, orang boleh mengambil bahagian dengan mengemukakan soalan mereka. Kandungan persembahan menarik penonton anda. Latar belakang, tindakan, pergerakan tangan, gerak isyarat, dan sambungan audio semua perkara ini memainkan peranan penting dalam menjadikan persembahan anda berkesan. Animasi slaid membantu anda mendapatkan tarikan orang ramai. Kaedah yang berkesan untuk mengadakan webinar adalah dengan meningkatkan kemahiran komunikasi anda . Anda harus menggunakan bahasa yang mudah difahami.

Sampaikan persembahan webinar anda dengan yakin:

:point_right: Terdapat beberapa langkah. Ingatlah langkah-langkah ini sebelum menyampaikan webinar;

  • Gunakan kandungan terbaik yang sesuai dengan tujuan webinar anda.
  • Sentiasa gunakan fon kepala yang baik.
  • Perhatikan estetika.
  • Gunakan pergerakan tangan dan gaya berpakaian yang sesuai.
  • Jeda setelah menyampaikan separuh kandungan anda
  • Sorot slaid kunci anda dan buat carta alir
  • Kemukakan pertanyaan daripada khalayak anda dan beritahu mereka mengenai persembahan anda .

Kesimpulan:

Oleh itu, dalam persembahan webinar PowerPoint hanya kandungan yang tidak memenuhi tujuan asas tetapi juga, estetika, ekspresi wajah dan rangkaian yang betul sangat penting. Anda harus menggunakan telefon bimbit, membersihkan rangkaian dan berusaha menjadikan suara anda aktif. Di atas, semua perkara akan membantu anda untuk membuat pembujuk. :pen:# Soalan Lazim (Soalan Lazim):

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Apa itu webinar, bagaimana ia berfungsi?

Webinar adalah acara dalam talian di mana tuan rumah berkongsi slaid, video, dan audionya di hadapan penonton. Webinar biasanya terdiri daripada komponen audio dan video.