Tidak kira, ini adalah permulaan atau perniagaan berskala besar, mempunyai logo yang menarik adalah syarat terpenting untuk semua. Ini membina identiti jenama yang kuat dan membantu menarik perhatian pelanggan.

Siapa yang memerlukan Logo?

Mana-mana jenama yang memulakan perniagaan memerlukan pengiktirafan di pasaran, maka logo khusus adalah pilihan terbaik yang boleh disukai. Logo yang direka dengan baik dan kreatif membezakan anda daripada yang lain. Ini juga akan membantu mengalahkan pesaing anda. Pada generasi ini, sangat sukar untuk bersinar daripada yang lain tetapi satu logo yang memikat dapat melakukannya.

Penggunaan pelbagai elemen reka bentuk yang betul membolehkan anda membuat logo yang luar biasa. Ia merangkumi warna, fon, bentuk, garis, dan banyak lagi. Pereka harus mempunyai pengetahuan tentang cara menggunakannya dengan bijak. Ia pasti akan memberikan reka bentuk logo perniagaan yang sempurna dan terbaik. Walau bagaimanapun, jika anda membuat kesalahan semasa membuat logo, ia akan mempengaruhi jenama anda secara langsung.

Oleh itu, mengikuti beberapa peraturan semasa membuat logo adalah mustahak. Oleh itu, mari kita bincangkan beberapa peraturan penting.

01. Ada kajian

Penyelidikan adalah asas bagi sebarang proses dan membawa anda ke arah hasil yang diharapkan. Pereka mesti mempunyai kajian mendalam mengenai pasaran dan apa yang dilakukan oleh orang lain sebelum memulakan prosesnya.

Objektif utama logo adalah berbeza dari yang lain dan itu hanya mungkin dilakukan jika anda telah membuat kajian. Anda akan mengetahui tentang perkara tambahan yang membuat anda lebih awal daripada yang lain. Anda mesti menunjukkan sesuatu yang tidak pernah dilihat oleh sesiapa pun yang akan membolehkan anda menarik perhatian pengguna.

02. Logo berskala

Peraturan lain yang sangat penting yang harus dipatuhi oleh pereka. Logo berskala adalah keperluan asas hari ini. Anda mungkin tidak pernah tahu di mana reka bentuk logo perniagaan anda boleh digunakan dalam peranti atau ukuran mana.

Ia dapat digunakan sebagai ikon media sosial , logo laman web, kad nama, kop surat, dan banyak lagi, dan di mana sahaja ukurannya boleh berbeza. Walau apa pun, logo tersuai anda tidak boleh kehilangan keasliannya. Daya tarikan mesti tetap sama di mana sahaja.

Khususnya, untuk tujuan pemasaran, reka bentuk logo perniagaan dapat digunakan di banyak tempat. Oleh itu, ikuti perkara ini dan jadikannya berskala.

03. Penggunaan elemen reka bentuk dengan betul

Daya tarikan logo lebih bergantung kepada cara anda menggunakan elemen reka bentuk. Pereka pakar tahu bagaimana memanfaatkannya dengan sebaiknya dan menjadikan logo menarik.

Salah satu yang paling utama adalah warna kerana ia adalah elemen yang sangat diperhatikan dalam reka bentuk. Ia mesti sesuai dengan keperibadian jenama. Sebelum menggunakan apa-apa, pastikan anda mengetahui maksud di sebalik setiap warna. Penggunaannya yang bijak menjadikan reka bentuknya lebih memikat. Kadang-kadang, anda tidak boleh menggunakan warna terang yang keras pada mata.

Elemen reka bentuk penting lain ialah fon. Anda tidak boleh memasukkan lebih dari dua fon dalam logo tersuai. Yang satu adalah yang utama dan yang kedua adalah fon sekunder. Malah fon itu mestilah dari kategori yang sama sehingga kontrasnya memberi logo anda pada penampilan yang estetik.

Oleh itu, pastikan anda memilih elemen reka bentuk yang paling sesuai dan menggunakannya dengan berhati-hati dalam logo.

04. Pastikan sederhana

Salah satu peraturan utama yang harus dipatuhi oleh pereka ialah reka bentuknya mestilah sederhana. Reka bentuk yang kompleks hanya membingungkan pengguna tidak dapat menarik pengguna.

Logo ringkas ini akan lebih baik jika anda ingin mengenalinya lebih lama. Fikiran manusia dapat mengingat logo mudah dengan lebih mudah daripada yang kompleks. Oleh itu, disarankan untuk mengikuti kesederhanaan semasa mereka bentuk logo.

05. Gaya reka bentuk yang betul

Salah satu syarat utama adalah memilih gaya reka bentuk yang sesuai untuk reka bentuk logo profesional. Terdapat banyak gaya logo yang tersedia dan memilih salah satu daripadanya adalah satu cabaran yang pasti.

Reka bentuk logo perniagaan anda boleh menjadi gabungan tanda huruf dan simbol atau hanya satu huruf sahaja. Itu bergantung sepenuhnya pada jenama jenis logo apa yang paling sesuai dengan mereka. Anda boleh mengambil contoh logo Paytm sebagai gabungan antara perkara, kerana ia mempunyai nama jenama dan simbol di dalamnya. Oleh itu, pastikan untuk memilih gaya reka bentuk yang betul untuk reka bentuk logo profesional.

Kesimpulannya

Oleh kerana logo adalah bahagian terpenting dalam perniagaan maka tidak ada yang mahu berkompromi dengannya. Setiap jenama melaburkan banyak wang untuknya. Itulah sebabnya juga perlu mengikuti beberapa peraturan semasa merancang logo. Perkara-perkara yang disebutkan di atas dengan jelas menentukan apa yang harus diikuti oleh pereka untuk mendapatkan reka bentuk yang terbaik.

Hebatnya anda menulis. anda merangkumi semua perkara untuk merancang logo tetapi tidak dengan banyak perincian. Saya mengesyorkan anda membaca reka bentuk logo ini.