Cara membuat penyelidikan kata kunci (langkah cepat):

Kejayaan kempen pemasaran SEO bergantung sepenuhnya pada penyasaran kata kunci yang tepat. Ini adalah langkah paling penting untuk memulakan penyelidikan kata kunci :

Langkah 1: Cari idea kata kunci berdasarkan istilah utama, pertanyaan berkaitan, kata kunci ekor panjang (dan LSI).

Langkah 2: Periksa kesukaran kata kunci NYATA dan jumlah carian.

Langkah 3: Tentukan niat pengguna.

Sokongan

Dalam panduan hari ini, saya berkongsi panduan penyelidikan kata kunci langkah demi langkah yang menerangkan bukan sahaja cara mencari beratus - ratus kata kunci yang hebat, tetapi bagaimana menentukan yang mana yang dapat membawa perniagaan anda ke tahap yang baru dan yang mana merupakan pembaziran murni masa. Mari kita mulakan!

Sebelum saya melakukan langkah-langkah yang tepat untuk mencari kata kunci untuk kempen SEO anda, mari kita lihat dengan cepat apa kata kunci penyelidikan dan mengapa ia menarik minat anda.

Apakah penyelidikan kata kunci?

Penyelidikan kata kunci adalah proses mencari dan menyaring kata kunci yang akan disasarkan dalam kempen SEO.

Ini dilakukan dengan bantuan sejumlah alat percuma dan / atau berbayar yang menunjukkan kepada anda apa yang dicari orang melalui Google dan mesin carian lain.

Cadangan Panduan Dalam: Konsol Carian Google dan Alat Webmaster Bing.

Peranan penyelidikan kata kunci dalam pemasaran digital

Kualiti kata kunci anda adalah perbezaan antara kempen pemasaran yang berjaya dan membuang masa dan kami akan membincangkannya di bahagian seterusnya. Kata kunci yang anda pilih menentukan 100% strategi pemasaran SEO anda.

Mari lihat bagaimana ia berfungsi.

Seberapa penting penyelidikan kata kunci? (Jangan lewatkan ini!)

SEO boleh menjadi kompleks, tetapi berdasarkan tiga prinsip asas:

:o: Penyelidikan kata kunci

:o: Kandungan

:o: Bangunan pautan

Dari ketiga-tiganya, penyelidikan kata kunci adalah yang paling signifikan.

Kenapa? Sekiranya anda memfokuskan pada kata kunci yang salah, anda boleh membuat kandungan terbaik dan membina banyak pautan berkualiti yang menjadikan anda berada di kedudukan 1 pada kedudukan Google, tetapi anda masih tidak akan melihat perniagaan anda berkembang atau meningkatkan penjualan .

Sebagai contoh, katakan anda ingin menulis kandungan untuk bahagian blog di laman web anda sehingga anda berakhir di halaman pertama Google. Anda telah menghasilkan idea hebat untuk artikel yang hebat dan anda juga percaya bahawa anda menyasarkan kata kunci yang bagus. Anda membuat kandungan yang menakjubkan, membina pautan ke dalamnya melalui pengeposan tetamu dan penghantaran e-mel, dan (berikut adalah cara mencari alamat e - mel seseorang) anda masuk ke halaman pertama Google. Anda mendapat ratusan pelawat setiap bulan ...

Tetapi pendapatan dari artikel itu tetap bernilai € 0.

Ini kerana anda tidak meneliti kata kunci anda dengan betul. Anda mungkin telah menemui kata kunci, tetapi mencari kata kunci dan melakukan penyelidikan kata kunci menyeluruh adalah dua perkara yang sangat berbeza.

Penyelidikan yang baik mengenai kata kunci bermaksud memahami potensi pendapatannya , seberapa kompetitifnya, dan bahkan kandungan yang tepat yang perlu anda buat untuk mendapatkannya. Anda akan memahami maksud saya pada akhir panduan ini.

Ringkasnya, penyelidikan kata kunci yang baik boleh menjadi perbezaan antara kempen SEO yang sangat berjaya yang menjadikan perniagaan anda banyak wang dan membuang banyak masa dan wang .

Kata kunci volume carian dan ekor panjang

Idea utama untuk memahami tentang frasa menangkap adalah jumlah carian.

Inilah yang dicari oleh kebanyakan orang ketika mereka mula-mula meneliti kata kunci dan juga salah satu metrik terburuk untuk dilihat.

Jumlah carian yang tinggi sangat mengelirukan kerana dua sebab:

Bilangan orang yang mencari sesuatu tidak banyak berkaitan dengan jumlah yang sebenarnya dapat anda peroleh dari trafik tersebut . Sebagai contoh, jika anda mencari kata kunci yang mengembalikan 10,000 carian sebulan, tetapi jika orang hanya mencari maklumat dan tidak bersedia membeli (petunjuk: anda perlu menentukan maksud carian. Lebih banyak di bawah.), Anda masih menang ' untung sesen pun. Dihidupkan.

Hanya kerana 10,000 orang mencari kata kunci tidak bermaksud bahawa semua 10,000 orang benar-benar mengklik hasilnya. Sebagai contoh, pertimbangkan kata kunci "Berapa umur Trump" - ia mendapat 30,000 carian sebulan, tetapi hanya 13% orang yang benar-benar mengklik sesuatu. Ini kerana orang mendapat jawapan di Google dan tidak perlu mengklik untuk mencari jawapannya.

Nisbah jumlah carian untuk kata kunci klik

Sebaliknya, jumlah carian yang rendah tidak bermaksud kata kunci itu buruk atau bahawa jumlah yang anda lihat adalah jumlah pengunjung yang anda dapat. Hampir semua halaman yang muncul untuk satu kata kunci di Google juga muncul dalam puluhan, ratusan dan kadang-kadang beribu-ribu kata kunci lain.

Kata kunci yang berbeza ini biasanya setara dan variasi ekor panjang. Terdapat juga kata kunci Latent Semantic Indexing (LSI), yang akan saya bincangkan dalam bahagian di bawah.

Sebagai contoh, lihat artikel ini yang ditulis oleh isteri saya, Kayla untuk The Wandering RV. Dia memfokuskan pada kata kunci "perkhemahan terbaik," yang, menurut Ahrefs, mendapat sekitar 2.700 carian setiap bulan. Tetapi seperti yang anda lihat dalam tangkapan skrin di bawah, kata kunci tersebut juga terdapat dalam senarai 1,912 kata kunci lain, dan bahkan di halaman satu untuk "perkhemahan perkakas" dengan 32,000 carian sebulan!

Kata kunci Ahrefs

Akhlak cerita? Walaupun jumlah carian adalah metrik penting, jangan mendasarkan kata kunci yang anda targetkan hanya pada jumlah orang yang mencarinya setiap bulan (kecuali anda hanya menyasarkan kesedaran jenama dan / atau pendapatan iklan setiap teraan).

Maksud carian

Niat carian adalah apa yang ia kedengaran seperti - niat orang yang mencari kata kunci tertentu. Ini serupa dengan konsep pemasaran "niat pembeli".

Semua dalam semua: apa yang dicari oleh pelanggan?

Adakah mereka mencari barang yang ingin mereka beli sekarang? Adakah mereka membuat kajian sebelum membuat keputusan pembelian? Atau mereka hanya mencari maklumat yang tidak ada kaitan dengan membeli sesuatu, melainkan masalah yang mungkin mereka perlukan penyelesaiannya?

Mari kita lihat beberapa contoh.

Niat pembelian tinggi: Kata kunci dengan niat membeli tinggi boleh menjadi nama produk, seperti "RV Rental Las Vegas". Sekiranya anda memasukkannya ke Google dan melihat hasilnya, anda akan melihat banyak iklan sewa RV dan peta syarikat sewa Las Vegas RV. Seseorang yang mencari ini mungkin bersedia membeli atau hendak melakukannya.

Niat pembelian tinggi

Maksud Penyelidikan: Ini adalah kata kunci yang masih diteliti orang untuk mencari penyelesaian, tetapi kemungkinan akan segera dibeli. Kata kunci "Terbaik" dan "Ulasan" sering tergolong dalam kategori ini, seperti " Multimeter Terbaik ".

Niat pembelian sederhana

Maksud Maklumat: Kata kunci ini adalah untuk orang yang benar-benar mencari maklumat dan tidak mahu atau berfikir untuk membuat pembelian. Contoh "berapa umur Trump" termasuk dalam kategori ini. Contoh lain yang sesuai dengan penyewaan RV adalah seperti "bagaimana melakukan perjalanan ke seluruh negara dengan haiwan kesayangan".

Namun, jangan berfikir bahawa anda hanya perlu membeli kata kunci niat. Kata kunci maklumat dapat membantu anda membina senarai e-mel anda dan membuat orang masuk ke corong pemasaran anda untuk akhirnya membeli dari anda.

Maksud carian juga penting untuk diketahui, kerana mempengaruhi peringkat di Google. Sekiranya anda cuba membuat halaman arahan untuk kata kunci yang bermaklumat sementara Google menilai anda berdasarkan kualiti dan panjang kandungan, anda mungkin tidak akan mendapat ranking walaupun dengan SEO di halaman yang sempurna dan banyak pautan balik kerana hanya bukan apa yang dicari oleh pengguna.

Sebagai contoh, katakan anda mahu mendapat ranking "RV kecil" yang bagus. Oleh itu, anda membuat panduan untuk pemilikan RV kecil. Namun, ketika kita melihat Google, kita dapat melihat bahawa orang tidak mencari panduan , melainkan mencari senarai RV kecil untuk dibeli.

Contoh niat carian

Itulah sebabnya, walaupun setelah menjumpai idea kata kunci yang baik , anda harus selalu memasukkannya secara manual ke dalam Google dan melihat apa yang ada dalam ranking untuk mendapatkan idea tentang jenis kandungan yang hendak dikaitkan dengan kata kunci ini. Jangan menulis panduan besar ketika orang hanya mahukan jawapan cepat dan jangan cuba memberi peringkat pada catatan blog ketika orang ingin membeli produk.

Peranan LSI dan sinonim

Sebelumnya saya menyebut kata kunci LSI. Ini bermaksud Latent Semantic Indexing dan cara mewah bagi Google untuk mengatakan "sinonim dan kata kunci yang berkaitan". Mereka adalah kata-kata yang sering dijumpai bersama dalam satu subjek dan yang berkaitan secara semantik, iaitu dengan makna.

Mereka penting dalam memberitahu mesin pencari tentang isi kandungan anda kerana terdapat banyak makna untuk kata kunci yang sama.

Sebagai contoh, katakan anda mahu menulis artikel dalam bahasa Inggeris mengenai kereta, jadi mengenai "kereta". Terdapat lima "kereta" berpotensi yang boleh anda bicarakan:

Kereta, kenderaan

Cars, filem Disney animasi

CARS, Persatuan Sukan Rali Kanada

KERETA, peraturan penerbangan Kanada

(The) Cars, kumpulan muzik Amerika dari tahun 1970-an

Bagaimana Google mengetahui versi "kereta" yang anda bicarakan? Dengan Kata Kunci LSI! Lihat ini:

Menggunakan kata-kata "kendaraan", "bekas", "baru", "beli", "jual", dll.

Menggunakan kata-kata "filem", "kartun", "Disney", dll.

Menggunakan kata-kata "persatuan", "perhimpunan", "sukan", dll.

Penggunaan kata-kata "penerbangan", "peraturan", "pentadbiran", dll.

Walaupun kata kunci LSI tidak semestinya penting dalam penyelidikan kata kunci anda, kata kunci itu penting dalam mengembangkan kandungan sebenar anda. Anda semestinya memasukkan pelbagai kata kunci LSI ke dalam kandungan anda tanpa memasukkannya di antaranya, termasuk dalam tajuk utama dan teks gambar.