Pemuda dianggap sebagai generasi perubahan. Kami melihat media sosial menjadi tempat di mana para pemuda dunia memanggil setiap ketidakadilan sosial yang berlaku. Sama ada gerakan Black Lives Matter atau hanya gerakan kesedaran pilihan raya, generasi muda kita semakin berpendidikan dan juga dilihat mendidik masyarakat dunia juga. Dalam artikel ini kita akan melihat bagaimana generasi muda dapat terlibat dalam aktivisme untuk membasmi ketidakadilan sosial di dunia.

1. Didiklah Diri Anda dan Orang Lain

Sebelum melangkah ke dalam sesuatu perkara, sangat penting untuk mendidik diri anda mengenai topik tersebut. Sebagai generasi muda, atau disebut milenium, kita disediakan perkara di langit-langit di mana kita tidak mengetahui sejarahnya. Sebelum menceburkan diri dalam aktivisme, sangat penting untuk anda membaca mengenai perjuangan masa lalu. Bacalah dan didik diri anda mengenai ketidakadilan sosial yang berlaku di dunia tetapi dibasmi atau sedang dalam proses pembasmian. Contohnya, baca mengenai pergerakan Hak Sivil negara anda. Ia akan memberitahu anda dari mana negara anda berasal dan potensi apa yang dimiliki untuk maju. Gunakan platform media sosial anda untuk berkongsi pendapat yang telah anda buat. Didiklah rakan-rakan anda. Pada amnya, orang yang lebih muda ingin mendapat pendidikan daripada orang yang seusia dengannya. Terokai pemikiran anda, baca dan bagikan dengan rakan anda dalam perbincangan yang sihat.

2. Berlari untuk Kedudukan

Untuk memulakan perjalanan anda dalam membasmi ketidakadilan sosial , anda perlu masuk ke dalam sistem. Di sekolah dan kolej anda, ambil bahagian dalam jawatankuasa anda, mencalonkan jawatan di jabatan anda dan kemudian mengadvokasi perubahan. Lihat dan dapatkan pengalaman langsung bagaimana sistem ini berfungsi, maka anda dapat melihat apa yang boleh dilakukan untuk dibawa perubahan yang sihat. Bergabung dengan kumpulan Rakan Sebaya dan organisasi seperti itu juga dapat membantu anda mencapai matlamat anda. Kumpulan atau kedudukan ini akan membantu anda memahami bagaimana pemerintah berfungsi, apa yang anda perlukan untuk membawa perubahan, apa yang diperlukan / merupakan perkara yang mendesak dan apa yang diharapkan oleh rakan sebaya / pelajar lain dari anda. Gabungkan pemikiran dan pembelajaran anda untuk mula menganjurkan yang terbaik untuk orang / pelajar. Ini akan membantu anda di masa hadapan juga.

3.Membuat Kesedaran Awam Menggunakan Media Sosial

Anda tidak perlu menjadi orang dewasa untuk mula memberi kesedaran dalam masyarakat. Gunakan kemahiran anda dan gunakan platform media sosial untuk menaikkan lagi ketidakadilan sosial anda. Pos yang disusun dengan baik boleh menjadi video, foto slogan dan poster. Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, kita telah melihat peningkatan penggunaan media sosial untuk memberi kesedaran tentang segala sesuatu terhadap segalanya. Gunakan Instagram dan platform lain untuk menyiarkan masalah. Kandungan popular, yang kita lihat dalam catatan ini adalah dalam bentuk video, meme, petisyen dalam talian dan lain-lain. Kandungan anda hanya perlu menarik perhatian dan pasti akan menjadi viral.

4. Penyelidikan

Sekiranya anda mengambil berat tentang masalah tertentu. Teliti mengenainya dan buat tinjauan. Ini akan membantu anda mendapatkan pemahaman yang lebih luas mengenai masalah ini. Mendapatkan pendapat umum mengenai masalah ini akan membantu anda merumuskan pendapat yang lebih kuat, mendapatkan fakta anda dengan betul dan membantu anda memahami apa yang orang mahukan. Anda boleh membuat dan menyebarkan tinjauan dengan mudah di kalangan rakan dan keluarga anda. Berkongsi hasil tinjauan anda di platform media sosial anda akan membantu anda mengukuhkan hujah anda. Ini akan membantu anda membina pemikiran kritis dan mengatur pemikiran anda bersama dengan respons orang ramai mengenai masalah yang berkenaan dengan lebih baik.

5. Terlibat dalam Khidmat Masyarakat

Bersama dengan menganjurkan apa yang anda percayai, anda juga harus membantu bahagian yang berkenaan. Sebagai contoh, ada baiknya anda pergi ke demonstrasi , tunjuk perasaan, dan menulis mengenai isu seperti, keganasan yang ditujukan kepada orang-orang yang kehilangan tempat tinggal, tetapi sama pentingnya melakukan sesuatu yang akan menolong mereka sekarang. Satu perkara yang boleh anda lakukan adalah membantu dalam khidmat masyarakat. Anda boleh memasak makanan dan mengedarkannya kepada orang-orang yang kehilangan tempat tinggal, menjalankan perjalanan untuk mengumpulkan pakaian yang hangat dan selesa yang boleh anda kongsi dengan mereka. Melayan orang yang secara langsung terpengaruh oleh ketidakadilan sosial memberi anda pengalaman langsung mengenai keadaan yang serius.

Pemikiran Akhir

Kami berharap poin-poin ini dapat membantu semua aktivis muda dan yang akan datang untuk menimba ilmu bagaimana memulakan muda.