Bagaimana mencari jenis kanta varifokal yang tepat? Kacamata Varifocal adalah penyelesaian mudah dan bebas gangguan untuk pelbagai pembetulan penglihatan. Anda tidak perlu beralih antara pasangan gelas yang berbeza untuk mendapatkan penglihatan yang jelas untuk jarak dekat dan jauh.

Lensa Varifocal tetap menjadi salah satu inovasi paling dihargai dalam sektor kacamata yang telah menyelesaikan kehidupan pemakai cermin mata. Seiring teknologi terus berkembang, kita sekarang memiliki kebebasan untuk memilih kacamata varifocal yang sesuai dengan gaya hidup dan keperluan individu kita.

Apa itu gelas varifocal?

Varifocal, juga dikenali sebagai multifokal mempunyai kekuatan penglihatan yang berbeza pada lensa mereka. Nama 'varifocals' menunjukkan kehadiran pelbagai daya fokus pada lensa yang sama.

Tidak seperti bifocal, lensa multifokal tidak mempunyai segmen yang dapat dilihat. Sebaliknya, mereka memberikan kesan lensa penglihatan tunggal yang daya fokalnya berbeza di bahagian atas dan bawah.

Lensa harus dibuat sedemikian rupa sehingga area yang dimaksudkan untuk melihat jarak jauh sesuai dengan murid anda. Oleh kerana lensa ini memerlukan ketepatan yang lebih tinggi daripada lensa optik biasa anda, lensa ini sedikit lebih mahal daripada lensa penglihatan tunggal. Tetapi, itu tidak bermakna anda harus mengeluarkan banyak wang untuk mereka. Anda boleh mendapatkan gelas preskripsi murah dengan lensa multifokal jika anda meneroka pilihan dalam talian.

Bagaimana lensa varifocal berfungsi?

Cermin mata ini menawarkan penglihatan yang lebih baik di semua jarak dengan menukar daya di bahagian atas dan bawah lensa. Anda hanya perlu mengalihkan pandangan ketika melihat papan tanda jalan atau mengalihkannya ke bawah ketika membaca surat khabar atau menu restoran.

Inilah cara kerja tiga daya penglihatan yang berbeza:

  • Penglihatan jarak jauh: Anda mesti melihat bahagian atas lensa ketika memusatkan perhatian pada objek yang jauh. Ini akan berfungsi untuk orang yang rabun jauh dan memerlukan pembetulan penglihatan untuk melihat jarak jauh.

  • Penglihatan pertengahan: Anda akan menemui penglihatan perantaraan yang lebih baik jika anda melihat melalui bahagian tengah lensa. Panjang fokus sempurna ketika melakukan tugas dengan jarak yang lebih panjang seperti menggunakan komputer.

  • Penglihatan dekat: Bahagian bawah lensa varifokal dimaksudkan untuk memberikan penglihatan dekat yang jelas. Anda mesti melihat bahagian bawah cermin mata anda semasa membaca buku atau menjahit.

Siapa yang memerlukan lensa varifokal?

Sama ada anda memerlukan varifocals atau tidak, optik anda adalah orang yang lebih sesuai untuk menjawab soalan ini. Lakukan ujian mata, ketahui kesalahan bias anda, dapatkan preskripsi anda, kemudian beli cermin mata dalam talian atau beli dari kedai optik terdekat anda.

Orang mengalami kehilangan penglihatan dekat mereka kerana presbiopia ketika berusia 40-an. Sekiranya anda sudah mengalami rabun (anda mempunyai penglihatan jauh yang kurang baik), anda memerlukan cermin mata varifocal pada usia 40-an untuk membetulkan banyak kesalahan pembiasan anda.

Astigmatisme juga merupakan sejenis masalah penglihatan yang mendorong orang membeli varifokal. Ia merujuk kepada bentuk kornea yang tidak biasa yang menjadikan fokus cahaya lebih dari satu titik pada mata. Orang yang menderita astigmatisme sukar dilihat pada jarak dekat dan jauh. Di sinilah varifocal masuk ke dalam gambar sebagai tunas terbaik mereka. Varifokal memberi orang kemampuan untuk memiliki penglihatan yang jelas di mana sahaja mereka melihat.

### Apakah jenis lensa varifokal yang berbeza?

Terdapat tiga jenis lensa varifocal di pasaran.

  • Kanta varifokal standard: Ini sama seperti bifokal tetapi tanpa garis yang kelihatan. Mereka lebih disukai untuk kawasan tumpuan yang luas dan penglihatan yang jelas.
  • Lensa varifocal premium: Ini jelas merupakan peningkatan pada lensa standard dan mempunyai distorsi periferal minimum, tidak seperti varifocal standard. Mereka disesuaikan mengikut preskripsi anda dan potongan lensa unik bingkai pilihan anda.
  • Lensa varifocal elit: Ini mempunyai bidang penglihatan yang paling luas dan anda tidak akan menghadapi masalah untuk menyesuaikan diri dengan lensa ini kerana mereka mempunyai distorsi periferal paling sedikit dan penglihatan yang paling jelas.

Kanta varifokal mana yang sesuai untuk anda?

Apabila anda melihat keperluan dan keperluan multifokus mereka, anda mahu memperlakukannya dengan yang terbaik. Inilah sebabnya mengapa anda mesti menggunakan lensa varifocal elit semasa membeli gelas preskripsi dalam talian. Mereka akan memberi anda pandangan yang jernih, anda tidak akan mengalami sakit kepala dari penglihatan periferal yang terdistorsi dan tempoh penyesuaian varifokal akan terasa licin.

Lensa varifocal adalah lensa yang memiliki panjang fokus yang berbeza-beza, sehingga fokus terus berubah disebabkan oleh perubahan panjang fokus dibandingkan dengan lensa parfocal yang tetap fokus. Lensa berbeza yang berbeza dioptimumkan untuk pelbagai jarak untuk melihat jarak jauh dan semua yang ada di antara keduanya. Ia adalah jenis lensa yang paling maju.

Jenis lensa varifokal

Terdapat tiga jenis lensa varifocal standard, maju dan elit. Jenis-jenis ini adalah berdasarkan cara pembuatannya dan dapat disesuaikan untuk tujuan tertentu.

Kanta varifokal standard

Mereka mempunyai kawasan fokus yang luas untuk jarak dan membaca di antara. Mereka boleh digunakan sebagai pengganti bifocal kerana mereka mempunyai penglihatan yang jelas. Ia menawarkan pemandangan standard dari semua jarak. Sekiranya anda tidak pernah memakai lensa varifokal, maka anda harus memulakannya dengan lensa ini kerana anda boleh memakainya lama sekali tanpa mengalami sakit kepala atau merasa letih.

Kanta varifokal maju

Mereka mempunyai kawasan penglihatan yang lebih luas. Mereka menawarkan penglihatan yang jelas pada semua titik dan mereka lebih penting dari segi atau penglihatan, kejelasan, fokus dan kemudahan untuk menyesuaikan diri. Anda akan mempunyai sedikit kelainan dalam pandangan periferal anda. Sekiranya anda tahu menggunakan lensa varifocal, maka anda harus menggunakan lensa jenis ini.

Kanta varifocal elit

Mereka memiliki penglihatan bidang yang luas dari semua titik fokus dan disesuaikan dengan penglihatan anda yang tepat. Mereka disesuaikan agar sesuai dengan bingkai anda, keduanya menghasilkan varifocal yang dioptimumkan untuk memberi anda penglihatan terbaik pada jarak yang lebih jauh.

Adakah lensa varifokal menjadikan penglihatan anda lebih teruk?

Tidak, mereka tidak membuatnya lebih buruk, tetapi beberapa orang mungkin tidak memiliki kemampuan untuk mentolerir lensa varifokal yang boleh menyebabkan sakit kepala atau sakit pada mata. Sebilangan orang menggerakkan mata mereka lebih banyak daripada kepala dan orang yang mengalami masalah leher atau vertigo mungkin mengalami kesukaran dalam menggunakan lensa varifokal.

Masalah biasa dengan cermin mata varifocal

Masalah yang paling biasa dengan lensa atau cermin mata varifocal ialah orang tidak dapat memberi tumpuan. Mereka mungkin merasa pening, sakit kepala. Kaca mata varifocal agak rumit kerana mungkin terdapat sedikit gangguan pada penglihatan periferal anda di sekitar tepi bingkai. Oleh itu, apabila anda memutar mata dari satu titik ke titik yang lain, penglihatan anda mungkin sedikit berubah atau kabur. Jadi, untuk mengelakkan herotan ini harus bergerak atau memiringkan kepala mereka juga dengan pergerakan mata. Anda tidak dapat fokus kerana mata dan otak anda memerlukan sedikit masa untuk menyesuaikan diri dengan zon panjang fokus yang berbeza dan indeks biasan.

Siapa yang Menjadikan Varifokal Terbaik pada tahun 2021?

Berikut adalah beberapa jenama dan varifocal yang lebih popular pada tahun 2021:

Essilor - "Varilux Comfort NE", "Varilux Physio 3.0" & "Varilux X Series"

Nikon - "Presio", "SeeMax Master"

Hoya - "GP", "Gaya Hidup iD", "Sidang Kemuncak". "Balansis", "MyStyle"

Carl Zeiss - "Zeiss Progressive Individual 2" & "Zeiss Progressive Plus 2"

Soalan Lazim

Adakah saya benar-benar memerlukan varifokal?

Varifocals sangat sesuai untuk memperbaiki kelembutan anda. Ia akan berguna sekiranya anda memerlukan pembetulan pertengahan. Lensa di mata kita kehilangan keanjalannya dan varifocal membantu mengekalkan fokus kita. Secara beransur-ansur mengubah daya jarak menjadi daya baca

Sekiranya varifocal dipakai sepanjang masa?

Lensa Varifocals direka untuk membetulkan penglihatan anda pada jarak yang berbeza antara atau jarak dekat. Oleh itu, adalah selamat bagi anda untuk memakainya sepanjang masa kerana anda memerlukannya untuk penglihatan anda. Pada awalnya agak sukar untuk disesuaikan tetapi akhirnya akan menjadi lebih mudah kerana anda akan mengembangkan kebiasaannya.

Apakah perbezaan antara lensa bifocal dan varifocal?

Bifocal akan memberi anda hanya dua jarak tetapi sebaliknya lensa varifocal akan memberi anda jarak yang berbeza sehingga anda dapat melihat pada jarak apa pun. Bifocal terdiri daripada dua kekuatan kekuatan yang berbeza pada lensa dan varifocal adalah versi modifikasi lensa bifokal dan teknologi canggih.

Lensa progresif adalah karya optik yang menawarkan penglihatan halus dari dekat ke jauh melalui apa yang dikenali sebagai koridor kemajuan atau zon peralihan. Tetapi tidak semua lensa progresif sama. lensa progresif anda harus sesuai dengan keperluan anda, gaya hidup dan, tentu saja, dengan anggaran anda. Mereka harus memberi anda penglihatan yang semula jadi dan selesa.

Adalah penting bagi anda untuk memahami dengan tepat bagaimana lensa progresif baru anda berfungsi. Menggunakan lebih dari 100 tahun pengalaman dalam pembuatan lensa kacamata ketepatan atau setelah penyelidikan pasaran terperinci, ZEISS kini telah mencipta empat jenis lensa progresif. Sekiranya anda hanya ingin menikmati penglihatan yang baik lagi dengan lensa progresif anda, ini adalah jenis lensa yang tepat untuk anda.

Mungkin anda tidak mengetahui sepenuhnya bagaimana era digital secara dramatik mengubah tuntutan yang dibuat terhadap visi kita dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Apabila anda menggunakan telefon pintar atau peranti digital yang serupa, jarak membaca anda berbeza dengan yang diperlukan untuk membaca buku atau surat khabar. Ini bermaksud zon penglihatan dekat lensa anda mesti dirancang dengan sewajarnya.

Trend bingkai secara amnya tidak berubah secepat trend fesyen umum, tetapi satu perkara adalah jelas: bingkai yang lebih besar pastinya menjadi lebih popular lagi. Sekiranya anda ingin mengikuti trend ini, ini mungkin menjadi masalah bagi lensa progresif anda.

Pemakai lensa progresif yang berpengalaman tidak mengetahui bahawa setiap reka bentuk lensa progresif sesuai dengan setiap bingkai. Hasilnya: anda mungkin perlu menjejaskan kualiti penglihatan anda, kerana kawasan lensa progresif dapat dilepaskan jika lensa anda dimasukkan ke dalam bingkai. Anda juga mungkin menghadapi masalah penyesuaian jika anda beralih dari bingkai kecil ke bingkai yang lebih besar kerana anda harus mempelajari semula cara menggerakkan mata anda melalui pelbagai rentang penglihatan. Zon penglihatan dekat adalah lensa yang turun secara tiba-tiba! Ini adalah perkara yang biasa anda lihat.

Tiada masalah. dengan bantuan Teknologi FrameFit + atau Teknologi Kawalan Adaptasi pertama di dunia dari ZEISS, optik anda mungkin mempunyai lensa yang dioptimumkan untuk bingkai baru anda sehingga zon penting ini pada lensa tidak lagi ditanggalkan - atau anda akan tidak perlu mengubah tabiat visual anda.

Tidak perlu dikatakan, jenis lensa progresif ZEISS ini juga dioptimumkan untuk era digital. Tidak ada dua wajah yang serupa. atau tidak ada dua mata, hidung atau telinga yang serupa. Malah bahagian kanan atau kiri wajah kita tidak simetris. Sekiranya keperibadian wajah anda ini tidak diambil kira dalam pengeluaran lensa progresif, anda mungkin tidak dapat memanfaatkan sepenuhnya prestasi optik lensa.

Atau mungkin anda memerlukan kekuatan preskripsi yang tinggi untuk penglihatan jarak jauh atau telah memakai cermin mata sejak anda kecil. Maka anda harus memastikan ini progresif baru anda disesuaikan dengan parameter peribadi wajah anda.

Secara amnya, semakin baik lensa progresif disesuaikan dengan anatomi pemakai atau semakin diperibadikan, semakin baik penggunaan penglihatan tiga dimensi atau peningkatan prestasi jarak. Teknologi FaceFit menjadikan ini semua mungkin.

Dengan mengambil kira anatomi wajah pemakai yang tepat, misalnya bagaimana mereka melihat melalui bingkai atau bagaimana bingkai itu duduk di hidung atau telinga mereka, lensa progresif yang dihasilkan memberikan sokongan visual yang diperlukan.

Sebagai perbandingan, bayangkan melihat melalui teleskop. Seperti lensa progresif, ini adalah sistem optik canggih, tetapi jika anda tidak mempunyai teleskop pada jarak yang tepat dari mata anda, maka semuanya akan kelihatan kabur. Tidak perlu dikatakan, Jenis Lensa Progresif ini juga menawarkan kelebihan Jenis 1 atau 2.

Terdapat banyak aspek yang berbeza dalam kehidupan kita hari ini, masing-masing dari kita mempunyai tabiat, aktiviti dan, tentu saja, pekerjaan yang unik. Kita adalah jumlah semua perkara ini, atau kita memerlukan lensa progresif yang merangkumi semua faktor yang berbeza. Mungkin anda menghabiskan banyak hari di papan gambar, jika anda adalah arkitek, misalnya, atau di komputer. Atau adakah anda menjaga cucu-cucu anda secara berkala, atau mata anda perlu bergerak terus antara dekat atau jauh? Atau mungkin anda adalah pendaftar atau harus menukar pandangan anda antara kertas di meja anda atau pengantin lelaki atau pengantin lelaki di hadapan anda.

Dan lensa progresif yang berbeza diperlukan untuk ini? Ya, reka bentuk lensa progresif anda atau kedudukan zon penglihatan mungkin disesuaikan dengan aktiviti harian utama anda. Teknologi IndividualFit® menjadikan ini semua mungkin. oleh itu lensa progresif milik anda menggabungkan semua kemungkinan teknologi dalam satu lensa atau memberikan anda penglihatan yang semula jadi dan selesa - hampir seperti pada hari-hari sebelum anda memerlukan cermin mata. Varifocal, juga dikenali sebagai multifokal mempunyai kekuatan penglihatan yang berbeza pada lensa mereka. Nama 'varifocals' menunjukkan kehadiran pelbagai daya fokus pada lensa yang sama.

Tidak seperti bifocal, lensa multifokal tidak mempunyai segmen yang dapat dilihat. Sebaliknya, mereka memberikan kesan lensa penglihatan tunggal yang daya fokalnya berbeza di bahagian atas atau bawah.

Lensa harus dibuat sedemikian rupa sehingga area ini dimaksudkan untuk melihat jarak jauh sesuai dengan murid anda. Oleh kerana lensa ini memerlukan ketepatan yang lebih tinggi daripada lensa optik biasa anda, lensa ini mungkin sedikit lebih mahal daripada lensa penglihatan tunggal. Tetapi, ini tidak bermakna anda harus menghabiskan banyak wang untuk mereka. Anda boleh menggunakan gelas preskripsi murah dengan lensa multifokal jika anda meneroka pilihan dalam talian.

Bagaimana lensa varifocal berfungsi?

Cermin mata ini menawarkan penglihatan yang lebih baik di semua jarak dengan menukar daya di bahagian atas atau bawah lensa. Anda hanya perlu mengalihkan pandangan anda ke atas jika melihat papan tanda jalan atau mengalihkannya ke bawah jika membaca surat khabar atau menu restoran.

Jenis Kanta Varifocal:

Terdapat banyak jenis varifokal di pasaran yang menawarkan banyak faedah atau ciri yang bergantung pada gaya hidup, keperluan atau keperluan anda.

Kanta varifokal standard:

Lensa Varifocal standard adalah pilihan varifocal 'entry-level' atau yang dipilih sebagai alternatif yang dipertingkatkan untuk bifocal. Mereka mempunyai pandangan yang jelas atau kawasan fokus yang cukup luas untuk jarak, membaca atau 'di antara'.

Terdapat sedikit 'distorsi periferal' di pinggir lensa tetapi ini mungkin minimum atau kebanyakan pelanggan akan menyesuaikan diri dengan lensa dengan cepat.

Kanta varifokal premium:

Kanta varifokal premium menawarkan penglihatan yang jauh lebih jelas di semua titik atau merupakan langkah penting dari lensa varifokal standard dari segi penglihatan, kejelasan, fokus atau kemudahan menyesuaikannya dengan lensa. Kadang-kadang disebut sebagai 'varifocal bentuk bebas' atau 'lensa varifokal digital permukaan belakang', lensa varifokal premium dibuat dengan menggunakan peralatan yang digerakkan oleh komputer terkini atau mempunyai bidang penglihatan yang lebih luas pada jarak jauh, pertengahan / dalam- antara atau membaca titik fokus.

Ini kerana lensa adalah lensa varifocal yang disesuaikan atau dibuat sesuai dengan bingkai yang telah anda beli. ini adalah keunikan untuk preskripsi anda atau bentuk lensa bingkai yang anda pilih atau dengan itu menawarkan penglihatan seluas atau seluas mungkin dengan peralihan yang lancar antara jarak fokus. Mereka mempunyai distorsi periferal minimum atau lebih mudah untuk menyesuaikan diri.

Gambar ini menunjukkan perbezaan bidang tontonan atau herotan antara lensa varifokal standard atau premium. Lensa varifokal premium jelas mempunyai medan penglihatan yang lebih luas atau penyimpangan periferal yang kurang.

Kanta varifocal elit:

Lensa varifocal elit mempunyai bidang penglihatan terluas di semua titik fokus atau disesuaikan dengan penglihatan anda yang tepat atau disesuaikan dengan pas di bingkai anda. Dengan distorsi paling sedikit di sekitar tepi, ia sangat mudah untuk menyesuaikan diri dengan atau akan memberi anda tahap penglihatan yang paling jelas yang ada.

Biasanya disebut sebagai lensa standard, premium, bentuk bebas, pekerjaan, gaya hidup atau lensa elit. Ringkasnya, varifokal yang lebih maju mempunyai bidang penglihatan yang lebih luas dengan distorsi periferal yang kurang. Mereka sering menjadi lebih mudah untuk menyesuaikan diri kerana ini. Kami menawarkan 3 jenis lensa varifocal; standard, premium & elit atau ini telah dipilih dengan teliti dari pelbagai pilihan & pengeluar untuk menawarkan visi atau nilai terbaik untuk wang dalam kategori masing-masing atau pilihan yang betul untuk anda benar-benar bergantung pada anggaran anda atau apa yang kamu perlu.

1 - Varifocal standard - Ini adalah lensa digital tanpa jenama.

Ini adalah nilai hebat atau permulaan yang hebat bagi dunia lensa varifocal - dipilih sebagai alternatif yang lebih baik daripada bifocal. Terdapat sedikit 'distorsi periferal' di sekitar tepi lensa tetapi ini mungkin minimum.

2 - Varifocal bentuk bebas premium - Ini adalah lensa Hoya FreeForm.

Ia adalah lensa varifokal nilai terbaik yang cukup mudah didapati hari ini. Pilihan varifocal premium juga merangkumi 'lapisan anti-pantulan atau tahan calar' percuma bernilai lebih dari £ 25.00 untuk meningkatkan lagi kejelasan, fokus atau akhirnya penglihatan anda.

3 - Varifocal digital bentuk bebas Elite - Ini adalah lensa Essilor X Series FreeForm.

Kanta vilokal Varilux Series X adalah lensa progresif paling maju yang terdapat di pasaran sekarang atau sesuai untuk pelanggan yang mahukan teknologi terkini atau produk premium dengan tahap penglihatan tertinggi. Lensa Varilux X Series memberikan semua kelebihan reka bentuk lensa Varilux yang lain, sambil menghilangkan rasa "tidak seimbang" yang kadang-kadang dialami jika memakai lensa progresif lain sambil memberikan kejelasan yang lebih baik atau pandangan yang luas.

Apa pun jaraknya, apa pun keadaannya, anda akan melihat perbezaannya dengan segera. Ini adalah pilihan varifocal elit kami atau telah dipilih dengan teliti untuk menawarkan kejelasan yang tiada tandingannya, kawasan tontonan seluas mungkin di semua titik fokus termasuk jarak, kawasan pertengahan atau kawasan membaca dengan hampir tidak ada distorsi di sekitar pinggir. ini adalah nilai hebat atau ratusan paun lebih murah daripada membeli lensa yang sama di jalan raya.

Bagaimana Saya Memilih Bingkai Yang Betul?

Kami menasihatkan memilih bingkai dengan ukuran mata yang besar - mata yang lebih besar, semakin besar penglihatan kerana anda akan mempunyai medan pandangan yang lebih luas atau memanfaatkan sepenuhnya kawasan lensa - walaupun semua bingkai kami, kecil & besar, adalah sesuai untuk dibeli dengan lensa varifocal. Kanta atau cermin mata Varifocal berharga dari £ 49.95. Lazimnya, semakin banyak anda membayar, semakin tinggi spesifikasi lensa yang anda ambil dengan penglihatan yang lebih baik. Varifocal sangat mudah digunakan atau anda akan menyesuaikannya dengan cepat atau merasa biasa dengan varifocal.

Soalan Lazim

Apakah jenis lensa varifokal yang berbeza?

Kanta Varifocal memberikan daya fokus progresif untuk membantu penglihatan anda untuk tugas jarak jauh. Secara amnya, ia terdapat dalam 3 jenis; standard, maju dan elit, yang memberikan tahap prestasi visual yang berbeza.

Cermin mata bentuk apa yang terbaik untuk Varifocals?

Di Specsavers kami menawarkan enam jenis lensa varifocal: Standard, Premium, Elite, Tailor-made, SuperDrive dan SuperDigital. Pakar optik anda akan memberitahu anda melalui semua pilihan untuk melihat mana yang paling sesuai dengan anda.

Siapa yang membuat lensa varifokal terbaik?

Sekiranya anda selalu menukar cermin mata, ia boleh menjadi rosak atau hilang. Bifocal atau varifocal mungkin disarankan jika anda perlu kerap beralih dari jarak jauh dan dekat dengan tugas visual.