Cara mengeluarkan lilin dari permaidani Sangat mudah untuk menghilangkan noda lilin tetapi cepat mengeluarkannya secepat mungkin. Menetapkan seterika anda pada keadaan rendah dapat melepaskan lilin dengan semudah mungkin. Lilin menetes secara tidak sengaja di permaidani baru yang mewah seperti kekacauan tanpa harapan tetapi dengan beberapa trik dan petua dan besi panas dapat membuat kekacauan lilin besar hilang.

3 Cara Terbaik Untuk Dapatkan Lilin Karpet

Membakar lilin yang berbau ilahi dan enak dapat menambahkan ketagihan serius di rumah anda dan tidak ada yang membuat makan malam romantis adalah makan malam dengan cahaya lilin sebagai beberapa batang lilin yang menyala. Tetapi jika salah satu lilin itu menjatuhkan lilin panas ke karpet maka ia akan dimatikan dan ia dapat mematikan suasana hati.

Ketika datang ke pembersihan rumah yang dalam dan anda membuat tempat salah satu kawasan yang kemungkinan besar anda fokuskan adalah permaidani. Walaupun banyak orang mempunyai teknik dan peralatan yang tepat untuk mengatasi noda yang tidak dijangka yang kadang-kadang sukar untuk dihilangkan tetapi sangat sedikit yang tahu apa yang harus dilakukan ketika mereka mendapat lilin di permaidani mereka.

Sekiranya anda menyukai lilin dan menikmati suasana cahaya lilin yang indah dan indah maka anda perlu mengetahui bahawa cara melepaskan lilin dari karpet. Berita baiknya ialah mengeluarkan lilin dari permaidani anda tidaklah sukar seperti yang disangka. Dengan syarat anda mengatasi masalah ini dengan segera. Cara mengeluarkan lilin dari permaidani adalah mudah tetapi untuk menghilangkan noda lilin tetapi cepatlah membuangnya secepat mungkin. Menetapkan seterika anda pada keadaan rendah dapat melepaskan lilin dengan semudah mungkin. Wax menetes secara tidak sengaja di permaidani baru yang mewah seperti kekacauan tanpa harapan tetapi dengan beberapa trik dan petua dan besi panas dapat membuat kekacauan lilin besar hilang.

1 - Kaedah

Perkara yang anda perlukan

Perkara pertama yang anda perlukan adalah menyiapkan bekalan anda. Untuk mengeluarkan lilin dari permaidani, anda semua memerlukan perkara berikut dengan segera di tangan anda.

  1. Beg Ais Penuh ...
  2. Setrika atau pengering rambut juga boleh berfungsi ...
  3. Tuala kertas, tuala sederhana atau beg kertas coklat ...
  4. Pembersih karpet atau alkohol ...
  5. Pisau mentega…
  6. Vakum

Langkah 1: Bekukan lilin

Sangat penting untuk mengeluarkan lilin dari permaidani anda sebaik sahaja anda melihat di atas permaidani. Sekiranya anda menunggu lebih lama, ia akan menjadi lebih sukar dan sukar untuk membersihkan noda lilin.

  1. Mula meletakkan ais di atas beg plastik atau meletakkan bungkusan ais di atas tempat.

  2. Biarkan lilin membeku selama kira-kira 10 hingga 15 minit.

  3. Pastikan lilin tidak basah dari bungkus ais. Sekiranya ia lembap maka noda itu akan semakin sukar untuk dihilangkan.

Langkah 2: Mengikis lilin

  1. Sekarang noda lilin beku gunakan pisau mentega anda untuk mengikis lilin sebanyak yang anda boleh.

  2. Sekiranya noda itu baru maka ia akan dapat menghilangkan semua lilin hanya dengan pisau.

  3. Dalam kes ini, anda boleh melangkau semua langkah dan terus ke langkah keempat. Sekiranya lilin tidak dikeluarkan maka anda menuju ke langkah ketiga.

Langkah 3: Seterika noda

  1. Setelah mengikis lilin letakkan tuala kertas atau beg kertas di atas noda dan hidupkan seterika anda ke suhu serendah mungkin.

  2. Pastikan seterika tidak terlalu panas kerana akan mencairkan serat di permaidani anda dan membakar permaidani anda. Elakkan seterika di tempat terlalu lama dan pastikan menggunakan wap.

  3. Sekarang gosokkan seterika dengan lembut ke atas beg atau tuala yang membolehkannya menyerap lilin. Sekarang lakukan selama dua tiga kali meletakkan tuala di kawasan segar dan ulangi proses ini sehingga semua lilin telah diserap.

  4. Sekiranya anda ingin mengelakkan besi, pengering rambut di atas karpet kedua-duanya boleh digunakan untuk memanaskan lilin. Cukup hembuskan udara panas ke noda lilin sehingga menjadi panas kemudian tekan perlahan tuala kertas atau beg kertas coklat atau tuala kain sederhana putih ke noda untuk menyerap lilin.

Langkah 4: Bersihkan permaidani

  1. Pergi ke kawasan berwarna dengan larutan pembersih karpet. Sekiranya anda mempunyai lilin lilin berwarna. Basahkan dulu tuala kain sederhana putih atau kain terry. Ambil sebilangan kecil alkohol gosok dan perlahan-lahan titiskan noda sehingga warna dan noda itu hilang.

  2. Kemudian celupkan dengan kain putih bersih yang bersih sehingga noda hilang. Terus kotoran permaidani sehingga kelembapan hilang.

  3. Berhati-hatilah untuk tidak menggosok larutan ke karpet kerana ini boleh merosakkan serat yang rapuh.

Langkah 5: Kosongkan permaidani

  1. Setelah permaidani dikeringkan sepenuhnya sekarang anda boleh mengembalikan tekstur permaidani anda dengan mengosongkannya dengan berus yang dilapisi pelapis.

  2. Bagus seperti baru. Sekiranya noda lilin tidak pernah berlaku pada permaidani. Mengeluarkan lilin dari permaidani jauh lebih mudah daripada yang anda sangka.

  3. Anda juga boleh mengeluarkan lilin dari kain juga ikuti kaedah yang sama seperti permulaan lilin ais dan kemudian mengikisnya.

  4. Setelah permaidani anda benar-benar kering, kemudian letakkan kekosongan di atas kawasan tersebut untuk mengembalikan tekstur semula jadi ke permaidani anda. Anda sudah bersedia sepenuhnya untuk mengadakan majlis makan malam anda yang seterusnya.

2- Kaedah

Langkah 1: Tutup Lilin

  1. Mulakan dengan menutup lilin dengan kain lembap atau beg kertas. Sekiranya anda menggunakan beg kertas, letakkan tuala kering di sebelahnya di atas permaidani dari noda.

  2. Panaskan lilin semasa kami memanaskan beg menggunakan seterika. Sekarang kita akan menggerakkan beg kerana menyerap lilin.

  3. Jangan gunakan tuala kerana ia akan mengelakkan kekacauan merebak.

Elakkan Plastik

Jangan sekali-kali menggunakan beg plastik untuk ini kerana ia akan membakar dan mencairkan gentian dan merosakkan permaidani anda sepenuhnya.

Langkah # 2: Seterika Kawasan Noda

  1. Tetapkan setrika ke suhu yang hangat agar tidak menjadi wap pastikan tidak terlalu panas sehingga tidak mencairkan beg. Ingat juga bahawa jika besi anda mempunyai tetapan wap, matikan kerana kita hanya perlu menggunakan haba.

  2. Sekarang berhati-hati dan seterika beg atau kain dengan gerakan kecil yang mungkin. Apabila satu bahagian beg ditutup dengan lilin kemudian pindahkan ke tuala dan gunakan bahagian yang berbeza. Teruskan sehingga lilin hilang sepenuhnya.

  3. Sapukan seterika tidak lebih dari 30 saat pada satu masa kerana anda tahu bahang serendah mungkin. Terus memeriksa kertas atau kain sehingga tidak ada bekas lilin lagi.

Langkah # 3: Keluarkan Noda

  1. Lilin mungkin meninggalkan noda dan tidak mengapa jika berwarna. Mula-mula sapukan sedikit alkohol gosok dan lap dengan kain itu akan menghilangkan noda.

  2. Anda juga boleh meletakkan sehelai kain sederhana di atas noda dan menyetrika dengan menggunakan wap. Wap dan panas akan membantu mengangkat noda dari permaidani dan terus ke kain.

Langkah # 4: Bersihkan Kawasan

  1. Sekarang gunakan pembersih karpet atau pelarut yang baik untuk menghilangkan noda dan membersihkan kawasan tersebut setelah lilin dan noda hilang.

  2. Kemudian hapuskan pembersih dengan menggunakan kain bersih atau seterika dengan wap di atas kain.

  3. Akhirnya anda mungkin mahu menyelesaikan dengan kekosongan untuk memulihkan serat.

Petua dan cara

Sekiranya anda ingin mencuba kaedah lain seperti cuka atau baking soda atau masih terdapat tanda-tanda noda, kaedah ini sama seperti kaedah lain.

Gunakan pengering rambut Sekiranya anda tidak mahu menggunakan seterika panas di permaidani anda. anda boleh menggunakan pengering rambut. Tetapkan pengering pada suhu paling panas yang mungkin dan panaskan lilin dengan berhati-hati. Jauhkan pengering rambut pada jarak yang selamat agar permaidani tidak terbakar atau boleh menjadi panas. Lap lilin dengan tuala kertas secara berkala sehingga panas sehingga lilin hilang sepenuhnya.

Mungkin sukar untuk menggunakan periuk panas untuk mencapai lilin jika berada di tempat yang jauh dari outlet. Anda kemudian boleh memanaskan periuk di atas dapur dan menggunakannya seperti seterika. Kaedah ini sangat berguna tetapi boleh memakan masa sehingga cuba tetap sabar.

Anda juga boleh menggunakan ais kering jauh lebih sejuk daripada ais biasa. jadi ia akan membekukan lilin dengan lebih cepat. Ia juga tidak akan meninggalkan sisa. Oleh itu anda mesti berhati-hati memakai sarung tangan kulit untuk melindungi kulit anda. Es kering boleh menyebabkan kerosakan besar pada tisu kulit.

Sekiranya lilin meninggalkan warna dan anda terperangkap dengan noda yang tidak akan hilang maka anda boleh menggunakan pembersih permaidani setelah mengeluarkan lilin. Ia juga dapat membantu anda untuk menggunakan sejumlah kecil rumah. Tetapi ingat bahawa anda harus memastikan bilik sentiasa berventilasi dan memakai alat pelindung.

Lilin kadang-kadang boleh meninggalkan aroma tertentu bergantung pada aroma lilin. Anda boleh mengeluarkannya dari permaidani dengan mencampurkan 10 tetes minyak pati dengan 11 aun baking soda. Taburkan di atas permaidani dan biarkan selama satu atau dua jam untuk menyedut dan nikmati permaidani yang segar.

Dengan bertindak cepat apabila anda melihat lilin yang tumpah, anda dapat menjimatkan masa dan usaha anda. Lilin tidak mempunyai masa untuk menetap ke serat dan warna apa pun akan lebih senang dikeluarkan.

3 - Kaedah

Cuka adalah agen pembersih yang sangat kuat di sekitar rumah. Anda boleh menggunakannya sendiri atau menggunakan bahan lain seperti baking soda untuk menjadikannya lebih kuat. Salah satu kaedah terbaik untuk menghilangkan warna yang tersisa dari permaidani tanpa menyebabkan kerosakan lebih lanjut. Dalam kes ini atau kes lain yang serupa, anda memerlukan perkara berikut:

Perkara yang anda perlukan

  1. Serbuk penaik
  2. Sepotong kain kering
  3. Cuka

Tuangkan sebilangan baking soda secara langsung pada noda kemudian basahi menggunakan cuka. Bahan kimia ini sangat baik digunakan kerana ia menghilangkan semua tempat.

Biarkan keseluruhan campuran duduk selama sekurang-kurangnya sepuluh minit kemudian mulakan pelepasan menggunakan kain kering. Adalah mustahak untuk melakukan ini secara perlahan dan tidak dengan menggosok alkohol kerana ini akan menyebarkan warna dan menjadikannya kelihatan lebih teruk dan anda mungkin akan menggandakan kerja anda.

Noda keluar dari permaidani dan kemudian kotoran menggunakan sehelai kain atau tuala kertas lain untuk menghilangkan kelembapan atau vakum tambahan hingga selesai.

Ringkasan Bagaimana mengeluarkan lilin dari permaidani? Sangat mudah untuk menghilangkan noda lilin tetapi cepat menghapusnya secepat mungkin. Menetapkan seterika anda pada keadaan rendah dapat melepaskan lilin dengan semudah mungkin. Lilin menetes secara tidak sengaja di permaidani baru yang mewah seperti kekacauan tanpa harapan tetapi dengan beberapa trik dan petua dan besi panas dapat membuat kekacauan lilin besar hilang. Membakar lilin yang harumnya benar-benar ilahi dan enak dapat menambahkan ketagihan serius di rumah anda dan tidak ada yang membuat makan malam romantis adalah makan malam dengan cahaya lilin sebagai beberapa batang lilin yang menyala. Tetapi jika salah satu lilin itu menjatuhkan lilin panas ke karpet maka ia akan dimatikan dan ia dapat mematikan suasana hati.

Soalan Lazim (Soalan Lazim)

Ada beberapa pertanyaan yang berkaitan dengan Cara Mendapatkan Lilin Karpet adalah seperti berikut:

S1. Bagaimana anda mengeluarkan lilin dari karpet tanpa seterika?

Tuangkan baking soda terus ke noda kemudian basah dengan menggunakan cuka. Bahan kimia ini sangat baik digunakan kerana ia menghilangkan semua tempat.

Biarkan campuran duduk selama sekurang-kurangnya sepuluh hingga 15 minit kemudian mulakan pelepasan menggunakan kain kering. Adalah mustahak untuk melakukan ini dengan perlahan dan tidak dengan menggosok alkohol kerana ini akan menyebarkan warna dan menjadikannya lebih teruk dan anda mungkin akan menggandakan kerja anda.

Noda yang ada di luar karpet kemudian dicucuk menggunakan sehelai kain atau tuala kertas lain untuk menghilangkan kelembapan atau vakum tambahan hingga selesai.

S2. Apakah kaedah termudah untuk menghilangkan lilin lilin?

Sangat mudah untuk menghilangkan noda lilin tetapi cepat menghilangkannya secepat mungkin. Menetapkan seterika anda pada keadaan rendah dapat melepaskan lilin dengan semudah mungkin. Wax menetes secara tidak sengaja di permaidani baru yang mewah seperti kekacauan tanpa harapan tetapi dengan beberapa trik dan petua dan besi panas dapat membuat kekacauan lilin besar hilang.

S3. Bagaimana cuka menghilangkan lilin lilin dari permaidani?

Cuka adalah agen pembersih ejen berkuasa tinggi di sekitar rumah. Anda boleh menggunakannya sendiri atau menggunakan bahan lain seperti baking soda untuk menjadikannya lebih kuat. Campuran satu cuka putih keempat dan tiga air keempat. Penggunaan pintar besi anda yang lain ialah menghilangkan lilin dari permaidani dan kain. Salah satu kaedah terbaik untuk mengeluarkan warna yang tersisa dari permaidani tanpa menyebabkan kerosakan lebih lanjut.

S4. Adakah noda lilin keluar?

Bagaimana cara mengeluarkan lilin dari permaidani atau kotoran lilin keluar? Sangat mudah untuk menghilangkan noda lilin tetapi cepat menghilangkannya secepat mungkin. Menetapkan seterika anda pada keadaan rendah dapat melepaskan lilin dengan semudah mungkin. Lilin menetes secara tidak sengaja di permaidani baru yang mewah seperti kekacauan tanpa harapan tetapi dengan beberapa trik dan petua dan besi panas dapat membuat kekacauan lilin besar hilang.

S5. Bagaimana anda mengeluarkan lilin lilin keras dari permaidani?

Perkara yang anda perlukan.

  1. Beg Ais Penuh ...
  2. Setrika atau pengering rambut juga boleh berfungsi ...
  3. Tuala kertas, tuala sederhana atau beg kertas coklat ...
  4. Pembersih karpet atau alkohol ...
  5. Pisau mentega…
  6. Vakum…

5 langkah untuk mengeluarkan lilin keras dari permaidani

  1. Bekukan lilin.

  2. Mengikis lilin.

  3. Seterika noda.

  4. Bersihkan permaidani.

  5. Memvakum permaidani.

S6. Adakah alkohol yang disapu akan menghilangkan lilin lilin?

Sekarang jika lilin lilin adalah noda berasaskan minyak, anda memerlukan alkohol gosok yang melarutkan minyak dan menjelaskan Miller. Menggunakan penghilang cat kapas dengan kain kapas atau menggosok alkohol ke noda dan melihat noda berminyak dan lilin mencair. Teruskan ini sehingga noda dikeluarkan.

S7. Bagaimana anda membuang lilin yang mengeras?

Pertama celupkan kapas dalam minyak mineral dan minyak urut atau minyak zaitun. Sekarang Hangatkan minyak sehingga berfungsi lebih baik daripada minyak sejuk kemudian pegang pad yang direndam pada noda lilin sehingga diganti sekitar dua minit. Lap lilin dengan pelapik kapas bersih.

S8. Adakah cuka melarutkan lilin lilin?

Cuka adalah agen pembersih tenaga yang hebat di sekitar rumah. Anda boleh menggunakannya sendiri atau menggunakan bahan lain seperti baking soda untuk menjadikannya lebih kuat. Campuran satu cuka putih keempat dan tiga air keempat. Penggunaan pintar besi anda yang lain ialah menghilangkan lilin dari permaidani dan kain. Salah satu kaedah terbaik untuk mengeluarkan warna yang tersisa dari permaidani tanpa menyebabkan kerosakan lebih lanjut.

S9. Bagaimana anda mendapatkan lilin dari dinding dan permaidani?

Panaskan lilin dengan pengering rambut. Gunakan pengering rambut pada suhu sederhana hingga rendah dan panaskan lilin dengan perlahan. Gunakan kain sederhana untuk mengelap lilin lebur. Dengan kain mulalah membersihkan lilin ketika cair. Campurkan cuka dan air bersama-sama dan sapukan ke lilin. Terus lap sehingga lilin dikeluarkan sepenuhnya.

S10. Bagaimana cara mengeluarkan lilin lilin merah dari permaidani?

Sangat mudah untuk menghilangkan noda lilin tetapi cepat menghilangkannya secepat mungkin. Menetapkan seterika anda pada keadaan rendah dapat melepaskan lilin dengan semudah mungkin. Lilin menetes secara tidak sengaja di permaidani baru yang mewah seperti kekacauan tanpa harapan tetapi dengan beberapa trik dan petua dan besi panas dapat membuat kekacauan lilin besar hilang. Tetapi jika salah satu lilin itu menjatuhkan lilin panas ke karpet maka ia akan dimatikan dan ia dapat mematikan suasana hati

Kesimpulannya

:arrow_right: Bagaimana cara mengeluarkan lilin dari permaidani? Sangat mudah untuk menghilangkan noda lilin tetapi cepat mengeluarkannya secepat mungkin. Menetapkan seterika anda pada keadaan rendah dapat melepaskan lilin dengan semudah mungkin. Lilin menetes secara tidak sengaja di permaidani baru yang mewah seperti kekacauan tanpa harapan tetapi dengan beberapa trik dan petua dan besi panas dapat membuat kekacauan lilin besar hilang.

:arrow_right: Bila Cara Membuat Lilin Karpet datang ke rumah anda dan anda membuat tempat salah satu kawasan yang mungkin anda fokuskan ialah permaidani. Walaupun banyak orang mempunyai teknik dan peralatan yang tepat untuk mengatasi noda yang tidak dijangka yang kadang-kadang sukar untuk dihilangkan tetapi sangat sedikit yang tahu apa yang harus dilakukan ketika mereka mendapat lilin di permaidani mereka.

:arrow_right: Sekiranya anda gemar menyalakan lilin dan menikmati suasana cahaya lilin yang hangat maka anda harus mengetahui bagaimana cara melepaskan lilin dari permaidani. Berita baiknya ialah mengeluarkan lilin dari permaidani anda tidaklah sukar seperti yang disangka. Dengan syarat anda mengatasi masalah ini dengan segera.

:arrow_right: Membakar lilin yang berbau ilahi dan enak dapat menambahkan ketagihan serius di rumah anda dan tidak ada yang membuat makan malam romantis adalah makan malam dengan cahaya lilin sebagai beberapa batang lilin yang menyala. Tetapi jika salah satu lilin itu menjatuhkan lilin panas ke karpet maka ia akan dimatikan dan ia dapat mematikan suasana hati.