Berpindah ke Kanada adalah seperti impian ajaib bagi mereka yang mencari peluang baru dan pelbagai. Tidak syak lagi, Kanada mempunyai banyak yang ditawarkan kepada penduduknya. Namun, cabaran sebenarnya adalah melalui langkah-langkah yang diperlukan untuk berhijrah ke Kanada. Individu muda sering dijumpai bertanya 'bagaimana berhijrah ke Kanada' sejurus mereka memasuki kehidupan praktikal.

Pada masa kini, terdapat banyak cara untuk berpindah ke Kanada dan memulakan semula. Mari kita bincangkan jalan yang paling biasa untuk memasuki salah satu negara yang paling dicari.

1. Pekerja Mahir Persekutuan

Adakah anda mempunyai kemahiran yang mendapat permintaan tinggi di Kanada? Sekiranya ya, anda boleh memasuki negara ini melalui program pekerja mahir Persekutuan. Kriteria kelayakan untuk program mahir persekutuan merangkumi:

  • Satu tahun pekerjaan sepenuh masa berterusan atau pengalaman sambilan dua tahun dalam sepuluh tahun terakhir. Terdapat sejumlah 38 pekerjaan yang berada di bawah program ini.
  • Secara sah tinggal di Kanada sebagai pekerja asing sementara. Tinggal di Kanada sebagai pelajar antarabangsa selama satu tahun juga melayakkan anda mengikuti program ini.
  • Ketersediaan pekerjaan yang selamat dengan majikan Kanada

Selain itu, akaun bank anda mesti menunjukkan dana yang mencukupi untuk menyara diri dan keluarga anda sekurang-kurangnya enam bulan. Umur, pendidikan, dan kemahiran bahasa menambahkan lagi titik imigrasi.

2. Penajaan Kelas Keluarga

Terdapat sebilangan besar kes di mana seorang ahli keluarga menaja visa ahli keluarga mereka pulang. Ini juga adalah antara cara yang paling biasa untuk berhijrah ke Kanada. Individu yang menaja visa mestilah warganegara Kanada dan orang yang memohon tajaan kelas keluarga adalah pasangan atau anak-anak anda yang berumur di bawah 22 tahun.

Anda tidak lagi dapat menaja ibu bapa atau datuk nenek mengikut peraturan baru yang ditetapkan oleh pemerintah Kanada.

3. Program Pencalonan Wilayah

Juga dikenal sebagai rute 'PNP', Program Penamaan Provinsi adalah untuk mereka yang menargetkan provinsi tertentu. Anda diharuskan tinggal hanya di wilayah-wilayah yang menyetujui program ini. Pemohon mesti mempunyai tawaran kerja oleh majikan Kanada untuk menjadi layak mengikuti program ini.

4. Visa Kerja LMIA

Anda pertama kali dikehendaki mendapatkan visa pekerjaan Kanada dan kemudian memohon visa kerja. Terbukti dengan namanya, visa kerja LMIA berdasarkan pekerjaan anda di Kanada. Majikan anda di Kanada akan membantu anda untuk melamar kategori ini. Visa kerja juga merupakan pintu masuk yang sangat biasa untuk mendapatkan kediaman tetap di Kanada.

5. Visa Pelabur Kanada

Individu yang mempunyai pengalaman menjalankan perniagaan mereka sendiri dan mempunyai nilai bersih yang tinggi layak untuk kategori ini. Ini membolehkan pemohon menyumbang kepada ekonomi negara dan membantunya berkembang. Selain mempunyai nilai bersih yang tinggi, pemohon juga harus bersedia sepenuh hati untuk membuat pelaburan besar.