Cara melabur dalam Cryptocurrency menarik semakin banyak pelabur , walaupun berisiko tinggi. Adakah gelembung yang akan meletup atau pelaburan kewangan yang menarik?

Ini sebenarnya sukar untuk diramalkan. Dan pasaran tidak begitu mudah dibaca: pada masa ini terdapat lebih daripada 2000 cryptocurrency. Tetapi, jika anda ingin memulakan, ketahui cara melabur dalam cryptocurrency dan mata wang mana yang paling menjanjikan.

cryptocurrency

Apakah cryptocurrency?

Cryptocurrency adalah mata wang maya yang ditukarkan dari peer to peer, berkat sistem pangkalan data yang terdesentralisasi yang disebut Blockchain . Mata wang ini benar-benar elektronik: ia sentiasa maya.

Mata wang kripto ini berada di luar kawalan negara dan bank pusat. Ini adalah blockchain yang bertindak sebagai bank pusat, menyimpan daftar desentralisasi semua transaksi yang dilakukan.

1.1 Apa itu blockchain ?

Oleh itu, cryptocurrency berdasarkan jenis pangkalan data tertentu: blockchain . Pangkalan data ini terdesentralisasi, yang menjadikannya sangat selamat.

Secara konkrit, bagaimana ini berlaku? Cryptocurrency adalah rangkaian nombor, disimpan di komputer dalam bentuk "blok" nombor. Untuk setiap transaksi , blok baru ditambahkan ke daftar semua transaksi yang telah dilakukan. Senarai ini kemudiannya mesti disahkan oleh banyak anggota sukarelawan, secara terdesentralisasi.

Inilah yang menjadikan blockchain sangat selamat: untuk memalsukan transaksi , perlu memalsukan sejarah transaksi dengan berjaya, di komputer beberapa ahli. Dan untuk mata wang kripto dengan sejarah transaksi yang sangat lama seperti Bitcoin, memerlukan kekuatan pengkomputeran yang besar untuk mengesahkan setiap transaksi. Oleh itu, kita tidak dapat mengesahkannya dengan mudah dari komputer kita sendiri.

Baca Juga Apa itu Teknologi Blockchain?

1.2 Pasaran cryptocurrency

Pasaran cryptocurrency bermula pada tahun 2009, dengan Bitcoin. Kemudian Litecoin dan Ethereum dengan cepat menyertai bangku cryptocurrency dan mengalami pertumbuhan yang kuat. Sejak itu, banyak mata wang lain muncul.

Kini terdapat hampir 2,000 cryptocurrency di pasaran, masing-masing mengaku sebagai pewaris Bitcoin yang layak. Tetapi, pada hakikatnya, sebahagian besar projek cryptocurrency gagal sebelum memasuki pasaran. Memang, 92% projek cryptocurrency yang dilancarkan sejak 2015 gagal. Oleh itu, anda mesti berhati-hati semasa membuat keputusan untuk membuat pelaburan ini.

Pada tahun 2017, * harga Bitcoin * mula melambung tinggi, dengan harganya meningkat hampir 4000%. Tetapi dia mengalami kekambuhan yang sama hebatnya selepas itu. Oleh itu, penting untuk diingat bahawa pasaran cryptocurrency mengalami turun naik yang sangat ketara.

cryptocurrency Baca Juga Apa itu Cryptocurrency?

Mata wang kripto utama

Untuk membantu anda melihat dengan lebih jelas di pasaran ini, berikut adalah gambaran keseluruhan mengenai cryptocurrency utama yang ada di pasaran.

1.1 Bitcoin

Bitcoin adalah cryptocurrency pertama, yang dibuat pada tahun 2009. Sejak awal, diputuskan bahawa akan ada 21 juta Bitcoin, mengetahui bahawa pengasasnya sudah mempunyai 1 juta. Pada masa ini, 17 juta Bitcoin telah dilalui. Cara operasi ini menimbulkan kesan kekurangan: dengan jumlah Bitcoin yang ada berkurang, harga cryptocurrency ini meningkat.

Bitcoin adalah wang kripto yang paling popular, yang dapat menjadikannya pelaburan yang baik. Pada mulanya, aset ini menarik kebanyakan peminat cryptocurrency , tetapi kenaikan harganya yang mengagumkan dalam beberapa tahun kebelakangan ini telah mengubahnya. Oleh itu, semakin banyak pelabur berpengalaman yang berminat dengannya. Ini menjelaskan secara khusus bahawa harganya telah meningkat 50% selama 12 bulan terakhir .

Baca Juga Apa itu Bitcoin? Bagaimana bitcoin berfungsi? Di mana untuk membeli Bitcoin?

1.2 Litecoin

Litecoin dicipta pada tahun 2011 oleh Charlie Lee, bekas pekerja Google . Ini adalah salah satu cryptocurrency pertama yang dibuat selepas Bitcoin. Ia lebih pantas daripada yang terakhir. Masa pembuatan blok adalah 2.5 minit berbanding 10 minit untuk Bitcoin dan transaksi diproses lebih kurang 4 kali lebih cepat.

Pada masa ini, 57 juta syiling beredar dan harga Litecoin terus meningkat. Dalam 12 bulan terakhir, nilainya telah meningkat 12%. Walau bagaimanapun, masalah sumber tenaga akibat yang dibelanjakan oleh cryptocurrency ini sama seperti Bitcoin .

1.3 Ethereum

Ethereum adalah wang kripto yang dicipta pada tahun 2015 oleh Vitalik Butherin. Ia adalah sistem pengkomputeran diedarkan terbesar di dunia. Ia adalah platform yang paling banyak digunakan untuk projek ICO (Initial Coin Offering) , iaitu penggalangan dana yang dilakukan dalam cryptocurrency. Memang, Ethereum memegang 50% bahagian pasaran.

Ini biasanya merupakan pilihan yang baik untuk melabur kerana ia adalah cryptocurrency yang cukup dikenali. Sebaliknya, harganya telah jatuh lebih dari 30% dalam 12 bulan terakhir, walaupun ia mengalami kenaikan yang kuat sejak Disember 2018.

1.4 Binance Coin (BNB)

Binance Coin (NBB) berasal dari platform pertukaran wang kripto Binance. Yang terakhir sekarang menjadi salah satu peneraju dalam perdagangan cryptocurrency . Oleh itu, Binance Coin digunakan untuk membeli atau menjual cryptocurrency yang ada di laman web ini. Dengan menggunakan cryptocurrency ini di laman web, anda membahagikan kos transaksi anda menjadi separuh. Oleh itu, lebih menarik bagi anda untuk berdagang dengan Binance Coin berbanding dengan Bitcoin atau Ethereum di platform ini.

Ia adalah cryptocurrency yang kehilangan nilai paling sedikit sejak gelembung pecah pada tahun 2017. Harganya telah meningkat dua kali ganda dalam 12 bulan terakhir.

Sebaliknya, agak sukar untuk meramalkan adakah kejayaan ini akan disahkan selepas itu. Untuk diambil dengan sebutir garam, kemudian.

1.5 Riak (XRP)

Platform Ripple membolehkan transaksi pembayaran selamat di seluruh dunia untuk bank dan institusi perbankan . Pada tahun 2012, Ripple mencipta XRP , cryptocurrencynya. Ia juga menyokong mata wang fiat , seperti euro dan dolar , dan bukan hanya cryptocurrency sendiri. Mata wang ini sangat pantas: memungkinkan untuk melakukan lebih dari seribu transaksi sesaat.

Sebaliknya, harganya pada masa ini tidak kelihatan baik: ia telah turun hampir 25% dalam satu tahun.

1.6 Libra

Libra adalah wang kripto yang telah banyak membincangkannya baru-baru ini. Memang, ini adalah cryptocurrency yang dikembangkan oleh Facebook yang akan dilancarkan pada tahun 2020. Ia menjanjikan untuk digunakan secara meluas, tetapi adakah pelaburan yang baik? Ada yang berharap bahawa dengan melabur lebih awal, mereka akan dapat memenuhi nasib yang sama dengan pelabur Bitcoin pertama, yang menjadi jutawan.

Sebaliknya, di negara-negara di mana mata wang tempatan sangat tidak stabil, cryptocurrency Facebook boleh menjadi tempat perlindungan yang selamat . Penduduk negara-negara ini kemudian akan lebih percaya pada Libra daripada pada mata wang negara mereka. Akan bersambung.

Bagaimana untuk melabur dalam cryptocurrency?

  1. * Cryptocurrency * adalah kemeruapan pelaburan yang dapat menjimatkan banyak, tetapi juga dapat membuat anda kehilangan banyak. Oleh itu, anda mesti melabur dengan berhati-hati, hanya melaburkan wang yang anda bersedia untuk kehilangan. Sebagai contoh, Bitcoin kehilangan 85% nilainya antara Januari dan November 2018.

  2. Untuk melabur dalam cryptocurrency , terdapat dua strategi. Anda boleh membuat keputusan untuk melabur untuk jangka panjang , yang akan mengurangkan harga mata wang sedikit dan mengimbangi penurunan mendadak, berpotensi diikuti oleh kenaikan yang luar biasa. Tetapi anda juga boleh memutuskan untuk berdagang untuk jangka pendek , bertaruh pada kenaikan besar seterusnya dan menjual aset anda secara langsung ketika harganya meningkat.

  3. Untuk melabur dalam cryptocurrency , anda boleh melabur dalam platform seperti Coinbase, Kraken, Coinhouse atau Binance. Pada platform ini, anda membeli cryptocurrency dalam mata wang, pada kadar yang berlaku pada masa pembelian. Anda juga boleh mendapatkan cryptocurrency dengan menjual barang atau perkhidmatan dengan memerlukan pembayaran dalam jenis mata wang tersebut.

  4. Platform mana yang hendak dipilih? Coinbase memberi jaminan kepada anda terutamanya untuk mencuri dan cetak rompak hingga 250,000 euro. Binance, sebaliknya, menawarkan yuran transaksi terendah di pasaran.

1.2 Bagaimana menggunakan cryptocurrency anda?

Mata wang kripto membolehkan anda, seperti mata wang apa pun, untuk membeli barang dan perkhidmatan . Karena mereka telah lama lolos dari peraturan apa pun, mereka telah digunakan untuk melakukan banyak transaksi haram. Tetapi penonton mereka bertambah sejak itu, secara beransur-ansur menjauh dari reputasi belerang ini. Oleh itu, semakin banyak laman web e-dagang menerima pembayaran dalam Bitcoin, misalnya.

Anda juga boleh menggunakan cryptocurrency untuk mengambil bahagian dalam pembiayaan syarikat tertentu. Sesungguhnya, beberapa kempen crowdfunding dilakukan dalam crypto-ekuiti , walaupun ini masih sangat sulit. Ini lebih biasa dipanggil ICO (Initial Coin Offering) .

Tetapi, pada kenyataannya, cryptocurrency terutamanya digunakan sebagai * pelaburan kewangan * , biasanya spekulatif.

1.3 Berapa banyak wang untuk melabur dalam cryptocurrency?

Ramai peniaga yang ingin memasuki cryptocurrency tidak tahu berapa banyak wang untuk memulakannya. Ini adalah perkara biasa kerana jawapan untuk soalan ini bergantung pada beberapa faktor yang harus dipertimbangkan, termasuk pengalaman perdagangan anda. Jadi tidak ada satu jawapan standard yang sesuai dengan semua orang.

Jelasnya, anda hanya perlu melaburkan sebahagian simpanan anda berdasarkan pengetahuan anda dalam bidang perdagangan cryptocurrency. Anda boleh menggunakan salah satu daripada 4 profil khas berikut untuk membantu anda:

  1. Jumlah pemula: melabur antara 5 dan 10% simpanan anda di dalamnya. Ini penting kerana jika anda tidak mengetahui industri ini, anda akan melakukan kesalahan besar yang akan membuat anda kehilangan wang. Oleh itu, lebih baik hadkan jumlah kesalahan anda sebanyak mungkin pada awalnya.

  2. Pemula pertengahan: melaburkan antara 10 hingga 20% simpanan anda di dalamnya. Permulaan perantaraan bermaksud anda sudah mula berminat dengan cryptocurrency , tetapi anda tidak mempunyai pengalaman lebih banyak daripada itu.

  3. Tahap pertengahan: melabur antara 20 dan 25% simpanan anda di dalamnya. Anda sudah mengetahui asasnya dan mempunyai kemampuan untuk menganalisis pasaran sendiri.

  4. Tahap lanjutan: jangan melebihi 50% simpanan anda walaupun anda sudah mengetahui persekitaran dan pasaran ini tidak lagi menyimpan rahsia untuk anda. Memang, saya menasihati anda untuk menyimpannya kerana walaupun risikonya dalam kripto rendah, ia sama sekali tidak sifar.

Berapa Banyak Wang Saya Boleh Membuat Cryptocurrency Dagangan?

Untuk lebih memahami berapa banyak wang yang boleh anda peroleh dengan berdagang dalam mata wang kripto , mari kita ambil contoh kripto ChainLink yang telah melihat nilainya meningkat 10 kali ganda.

Katakan anda membeli 1 ChainLink pada bulan Ogos 2019. Anda membayar 1.50 euro untuknya. Dengan menyimpannya sehingga Ogos 2020, iaitu selama 1 tahun, anda akan memperoleh 13,50 euro, ChainLink telah mencapai 15 euro pada bulan Ogos yang lalu, keuntungan hampir 900% dalam 12 bulan.

Untuk mendapatkan idea yang lebih baik mengenai wang yang dapat dihasilkan di ChainLink dari masa ke masa, mari kita ambil contoh yang diukur, dengan andaian berikut: pelaburan awal 100 euro dan pulangan tahunan 900% untuk pelaburan ini.

  1. Selepas 1 tahun, modal permulaan anda telah meningkat dari 100 euro hingga 1000 euro,

  2. Selepas 2 tahun, modal permulaan anda telah meningkat dari 100 euro hingga 10,000 euro,

  3. Selepas 3 tahun, modal permulaan anda telah meningkat dari 100 euro hingga 100,000 euro.

Beberapa petua sebelum melabur dalam cryptocurrency

1.1 Memahami teknologi blockchain

Seperti pelaburan apa pun, penting untuk memahami dengan tepat apa yang anda laburkan. Di sini anda berhadapan dengan teknologi kompleks yang perlu anda fahami. Sebelum melabur dalam cryptocurrency, baca teknologi di sebalik setiap cryptocurrency. Anda kemudian boleh memilih yang anda fikir mempunyai potensi pelaburan paling banyak.

1.2 Pertimbangkan jumlah token yang tinggal

Token dipanggil bilangan unit cryptocurrency. Jumlahnya terhad, seperti halnya Bitcoin, yang memberi kesan kuat terhadap harga. Ini kerana duit syiling menjadi semakin sukar, yang dapat menaikkan harga cryptocurrency.

1.3 Sentiasa mendapat maklumat terkini mengenai dunia cryptocurrency

Untuk menjangkakan pelbagai variasi setiap aset, adalah mustahak untuk melihat berita terkini dari dunia cryptocurrency. Secara khusus, anda dapat melihat apa yang difikirkan oleh komuniti yang berbeza tentang setiap duit syiling, mereka sering kali aktif di laman web dan forum khusus. Jadi sebelum melabur , luangkan masa untuk mendidik diri sendiri dan mempunyai minat yang tulen dalam bidang ini.

1.4 Cari pasukan pemaju di sebalik cryptocurrency

Di sebalik setiap cryptocurrency, terdapat sekumpulan pemaju, yang penting untuk operasinya. Maklumkan pada diri anda sebelum melabur. Adakah mereka satu komuniti yang bersatu? Adakah mereka berpengalaman dan cekap? Adakah anda berkongsi pandangan umum mengenai cryptocurrency yang sedang anda jalankan? Bagaimana mereka dibiayai? Semua soalan ini dapat membantu anda meramalkan kemungkinan tekanan dalaman yang dapat melemahkan cryptocurrency yang dimaksudkan.

Oleh kerana pelaburan kewangan ini sangat tidak menentu, anda tidak seharusnya banyak melabur dalam simpanan anda. Ini kerana kemungkinan kerugian masih cukup tinggi, walaupun anda juga dapat memperoleh keuntungan yang besar. Oleh itu, melaburlah dengan berhati-hati mengetahui anda boleh kehilangan wang yang dipertaruhkan.

1.5 Berhati-hati dengan risiko peraturan

Cryptocurrency kekal sebagai industri yang tidak dikawal selia dengan baik. Tetapi itu mungkin mesti berubah secara mendadak dari masa ke masa. Sebenarnya, undang-undang boleh berkuat kuasa untuk mengawal cryptocurrency lebih jauh. Ini boleh memberi kesan yang besar pada harga anda, menjadikan pelaburan ini kurang menarik.

Kesimpulannya

Kami harap artikel ini dapat membantu anda menyelesaikan keraguan anda tentang cara melabur dalam cryptocurrency dengan betul . Anda harus selalu mengetahui risiko mana-mana instrumen di mana anda akan melabur dan apakah pilihan lain untuk melakukannya, memilih yang terbaik untuk anda dan profil anda sebagai pelabur.

Catatan Berkaitan

Bagaimana untuk membeli Cryptocurrency? Apa itu Cryptocurrency? .