Bagaimana cara membuat semburan pembersih tangan anda sendiri di rumah? Sanitizer perlu mengandungi sekurang-kurangnya 60% alkohol untuk membunuh kuman. anda boleh membuat pembersih dengan resipi kami!

1 Suka

Apakah Pembersih Tangan?

Pembersih tangan adalah cecair, gel, atau busa yang biasanya digunakan untuk mengurangkan agen berjangkit pada tangan. Pada kebanyakan tetapan, mencuci tangan dengan sabun dan air lebih disukai. Pembersih tangan kurang berkesan membunuh beberapa jenis kuman, seperti norovirus dan Clostridium difficile dan tidak seperti sabun dan air, ia tidak dapat membuang bahan kimia berbahaya. Orang mungkin salah membersihkan pembersih tangan sebelum ia kering, dan ada yang kurang berkesan kerana kepekatan alkohol mereka terlalu rendah.

Cara Membuat Pembersih Tangan Sendiri

Anda boleh membuat pembersih tangan dengan mudah menggunakan barang yang sudah ada di rumah.

Menggosok tangan dengan betul adalah salah satu kaedah terbaik untuk menghentikan penyebaran kuman dan virus, dan untuk memastikan anda tidak jatuh sakit sendiri. Tetapi jika anda tidak mempunyai akses ke sabun dan air bersih, atau jika anda keluar dan tidak berada di tempat sink, anda harus membawa pembersih tangan untuk melindungi kesihatan anda.

Seperti yang anda pasti sedar, botol pembersih tangan (Purell, Wet Ones, dan sejenisnya) laku dengan cepat semasa krisis kesihatan awam. Tetapi jangan bimbang - membuat pembersih tangan sendiri sangat mudah. Anda hanya perlu berhati-hati agar tidak mengacaukannya. Pastikan alat yang anda gunakan untuk mencampurkan dibersihkan dengan betul; jika tidak, anda boleh mencemarkan semuanya. Juga, Pertubuhan Kesihatan Sedunia mengesyorkan membiarkan ramuan anda duduk sekurang-kurangnya 72 jam setelah anda selesai. Dengan cara itu pembersih mempunyai masa untuk membunuh bakteria yang mungkin diperkenalkan semasa proses pencampuran.

Kami sebenarnya mempunyai dua resipi untuk anda, bersama dengan pautan untuk mencari bahan-bahannya. Yang pertama adalah barang yang anda boleh buat dengan barang-barang yang mungkin sudah anda miliki di kabinet dan di bawah sink, jadi ia berkesan dalam keadaan kecemasan. Resipi kedua lebih rumit tetapi senang dibuat jika anda berpeluang untuk berbelanja dan merancang lebih awal. Nota lain: Sebilangan besar item ini cepat habis kerana permintaan tinggi. Terdapat peluang yang lebih tinggi untuk mencarinya di kedai ubat tempatan anda, tetapi keutamaan pertama anda adalah tinggal di dalam rumah.

Perkara Potensi

Anda akan memerlukan alkohol. Menurut Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit, campuran pembersih anda mestilah sekurang-kurangnya 60 peratus alkohol agar berkesan. Tetapi lebih baik untuk melangkah lebih tinggi daripada itu — bertujuan untuk minimum 75 peratus. Sebotol alkohol isopropil 99 peratus adalah perkara terbaik untuk digunakan. Vodka dan wiski biasa anda terlalu lemah dan tidak akan memotongnya.

Resepi Pantas (Gel)

  • Alkohol Isopropil
  • Gel lidah buaya
  • Minyak pokok teh

Campurkan 3 bahagian alkohol isopropil hingga 1 bahagian gel lidah buaya. Tambahkan beberapa tetes minyak pokok teh untuk memberikan aroma yang menyenangkan dan menyelaraskan cakra anda.

Resepi Betul (Sembur)

  • Alkohol Isopropil
  • Gliserol atau gliserin
  • Hidrogen peroksida
  • Air suling
  • Botol sembur

Campuran lidah buaya selesai, tetapi lidah buaya juga menyebabkan kulit anda melekit. Jadi, inilah resipi yang kurang melekit dan lebih kuat, berdasarkan campuran yang disyorkan oleh WHO.

Campurkan 12 auns alkohol cecair dengan 2 sudu teh gliserol. Anda boleh membeli sebotol gliserol secara dalam talian, dan ia adalah ramuan penting kerana alkohol tidak mengeringkan tangan anda. Sekiranya anda tidak dapat menemui gliserol, teruskan resipi yang lain dan ingatlah untuk melembapkan tangan anda setelah menggunakan pembersih.

Campurkan dalam 1 sudu besar hidrogen peroksida, kemudian 3 auns cairan air suling atau rebus (kemudian disejukkan). (Sekiranya anda menggunakan larutan alkohol berkonsentrasi rendah, gunakan air yang jauh lebih sedikit; ingat, sekurang-kurangnya ¾ campuran akhir anda mestilah alkohol.)

Masukkan larutan ke dalam botol semburan — ini bukan gel, tetapi semburan. Anda juga boleh membasahi tuala kertas dan menggunakannya sebagai lap.

Sekiranya anda mesti, anda boleh memasukkan sedikit minyak pati ke ramuan anda untuk membuatnya berbau harum. Jangan gunakan lavender. Orang lain menggunakan lavender, dan pembersih anda lebih hebat.

Cara Membuat Pembersih Tangan Di Rumah

Anda boleh membuat pembersih tangan anda sendiri di rumah dengan alkohol isopropil (alkohol gosok) dan sama ada gel aloe vera atau gliserin.

Pembersih tangan perlu mengandungi sekurang-kurangnya 60% alkohol untuk membunuh kuman, dan dengan mengikuti resipi kami di bawah, anda harus dapat membuat pembersih yang berkesan yang dapat membantu mencegah penyebaran virus dan bakteria.

Walau bagaimanapun, pembersih tangan yang boleh anda beli di kedai mesti menjalani ujian yang lebih ketat untuk memastikan kandungan alkohol 60% di seluruh campuran, jadi produk komersial kemungkinan merupakan pilihan paling selamat anda.

Apa yang anda perlukan:

  • 1 bahagian gel aloe vera atau gliserin
  • 2 bahagian isopropil alkohol (alkohol gosok) dengan kepekatan 91%
  • Minyak pati, seperti lemon atau lavender (ini adalah bahan pilihan untuk aroma)
  • Bersihkan bekas untuk pencampuran dan bekas kedap udara untuk penyimpanan
  • Sudu atau pukul untuk mencampurkan

Langkah-langkah:

  1. Campurkan gel aloe vera atau gliserin dengan alkohol isopropil dalam bekas yang bersih. Untuk mendapatkan satu cawan pembersih, gabungkan ⅓ cawan gel atau gliserin dengan ⅔ cawan alkohol gosok.
  2. Campurkan sebati dengan sudu atau pukul untuk memastikan bahawa alkohol diedarkan secara merata ke seluruh gel.
  3. Masukkan lima tetes minyak pati, jika anda menggunakannya. Ini sepenuhnya pilihan dan hanya bertujuan untuk meningkatkan aroma pembersih.
  4. Simpan pembersih dalam bekas kedap udara. Alkohol menguap dengan masa, jadi bekas yang kedap udara akan menjadikan pembersih anda berkesan lebih lama. Botol pam atau peras dapat meminimumkan penyejatan sambil memastikan pembersih anda mudah dicapai - pastikan bekas untuk pembersih anda bersih dan kedap udara.

Cara Membuat Spray Sanitizer Tangan

Minyak pati dalam resipi ini dapat membantu meningkatkan sifat antibakteria semburan serta membuatnya berbau harum. Penting untuk menggunakan minyak berkualiti tinggi, atau boleh merengsakan kulit anda. Senarai di bawah merangkumi minyak yang dapat membantu meningkatkan sifat antibakteria semburan.

Minyak pati antimikrob:

  • Pokok teh

  • Eucalyptus

  • Pudina

  • Serai

  • Jingga

  • Lavender

  • Kulit kayu manis

  • Thyme

  • Cengkih

  • Rosemary

Bekalan:

  • 3/4 cawan 91% alkohol isopropil

  • 1/3 cawan gliserin

  • 20 titis minyak pati, pilihan (lihat senarai di atas untuk digunakan)

  • botol sembur

  • cawan penyukat

  • corong

  • label

Petunjuk:

Masukkan bahan ke dalam mangkuk dan pukul bersama. Tuangkan ke dalam botol. Diamkan selama 72 jam sehingga pembersih mempunyai masa untuk membunuh bakteria yang mungkin diperkenalkan semasa proses pencampuran.

Beberapa Petua Untuk Menjauhkan Dari Virus Corona

Sama ada anda mempunyai alat pembersih tangan atau tidak, disarankan agar anda:

  • Basuh tangan anda dengan kerap: Sekali lagi, tidak ada salahnya mencuci tangan anda sekurang-kurangnya 20 saat dengan sabun dan air. Pembersih tangan - malah barang yang dibuat secara profesional harus selalu digunakan semasa anda dalam perjalanan atau tidak dapat mencuci tangan.
  • Tinggal di rumah: Jangan tinggalkan rumah kecuali perjalanan penting di luar seperti perjalanan ke kedai runcit atau berjumpa doktor. Ini juga dipanggil berlindung di tempat.
  • Jauhkan sekurang-kurangnya 6 kaki dari orang lain: Ini disebut jarak sosial. Menjaga jarak jauh menyukarkan virus untuk melompat dari orang lain kepada anda (atau sebaliknya) melalui titisan pernafasan. Gedung Putih juga mengesyorkan untuk mengelakkan perhimpunan 10 orang atau lebih, yang semestinya mudah kerana anda tinggal di rumah.
  • Pakai topeng muka kain di luar rumah: Setiap orang harus memakai penutup muka kain ketika berada di tempat awam di mana anda mungkin berada berdekatan dengan orang lain. Kanak-kanak di bawah 2 tahun tidak boleh memakai topeng, dan juga orang yang sukar bernafas atau melepaskannya.
  • Elakkan menyentuh wajah anda: Anda boleh menyebarkan virus dari tangan ke mulut.
  • Bersihkan dan buangkan permukaan yang sering disentuh: Lakukan setiap hari, terutamanya jika barang atau orang meninggalkan atau memasuki rumah anda.

Soalan Lazim (Soalan Lazim)

1. Cara membuat pembersih tangan dengan tanaman lidah buaya

Untuk membuat pembersih tangan, anda memerlukan gel Aloe Vera, alkohol Isopropil (atau vodka kalis tinggi), dan minyak pati pilihan anda. Sekiranya anda bekerja dengan kilang Aloe Vera langsung atau satu potongan Aloe Vera, anda perlu mengeluarkan kira-kira ¼ cawan gel.

Untuk ¼ cawan gel, anda juga memerlukan ¾ cawan alkohol berasaskan bijirin anda dan kira-kira 10-15 tetes minyak pati. (Minyak pati lavender, pudina, dan kayu putih adalah beberapa kegemaran peribadi kami untuk pembersih.) Pastikan anda mempunyai botol penyembur atau peras untuk memasukkan pembersih. Resipi ini akan menghasilkan kira-kira 1 cawan pembersih.

Bekerja dengan kilang atau potongan Aloe Vera dari kedai runcit? Tiada masalah. Pastikan memotongnya kira-kira 2 hingga 3 inci dari pangkal. Potong bahagian atas juga, sehingga bahagian atas daun potong baru selebar 1 inci. Turunkan tulang belakang daun, potong panjang dan kupas dari sisi lain. Di dalamnya, anda akan menemui gel Aloe Vera. Kupas daunnya dan potong bahagian yang lain sehingga anda dapat melihat semua gel di dalamnya. Sekarang, gunakan sudu untuk mengeluarkan gel.

Setelah tanaman Aloe Vera anda dipotong dengan betul, anda perlu menyediakannya untuk pembersih. Oleh kerana anda tidak berurusan dengan gel yang sudah cair, kami mengesyorkan agar menggunakan gel Aloe Vera melalui pengisar untuk memastikan bahawa ia semudah mungkin. Menggabungkan gel tanaman selama kira-kira 30 saat akan menjadikan gel Aloe Vera menjadi konsistensi busa. Sebelum melangkah ke langkah seterusnya, pastikan tidak ada lagi potongan yang tersisa di dalam gel.

Setelah gel Aloe Vera anda dicampur hingga 30 saat, out cawan and cawan dan tambahkan ke dalam ¾ cawan alkohol Isopropil atau alkohol berasaskan bijirin. Kisar lagi selama 15 saat lagi untuk memastikan ia bercampur dengan baik. Tambahkan 10 hingga 15 tetes minyak pati kegemaran anda dalam botol semburan atau peras. Pembersih tangan DIY ini semestinya baik sehingga tiga minggu.

2. Bagaimana membuat pembersih tangan dengan losyen?

Alat dan Bahan Yang Digunakan Dalam Resipi Ini:

  • Pengisar rendaman Cuisinart

  • Corong Kecil

  • Botol semburan

  • Squeeze Bootle

  • Menggosok Alkohol

  • Lidah Buaya

  • Gliserin Sayuran

  • Minyak pati

  • Losyen

Penerangan

Anda boleh membuat Resipi Pembersih Tangan Semula jadi ini dalam masa kurang dari 5 minit. Selain itu baunya luar biasa & tidak akan mengeringkan tangan anda. Boleh dijadikan Pump atau Spray yang sesuai.

Bahan-bahan:

  • Jus Aloe Vera 1/2 Cawan (untuk resipi semburan) atau Gel Aloe Vera (untuk resipi pam) - Nota: Ini adalah produk Aloe Aloe Semula Jadi dari kilang, bukan barang 'selepas matahari' yang anda dapati di kedai
  • 1/4 Cawan Vodka, Witch Hazel, atau Gosok Alkohol (jenis 70% atau 90%).
  • 10–20 titisan Minyak Penting Anti Bakteria: Pokok Teh, Cengkeh, Thyme, Kayu Manis, Jeruk, Lavender, Rosemary, Eucalyptus, Serai, Pudina, dll. kulit jika terkena cahaya matahari.

Arahan

  • Untuk menggunakan Pembersih Tangan, Pam atau Semburkan cukup pada tangan agar basah dan gosok dengan kuat. Biarkan udara kering & ulangi jika perlu.
  • Untuk keberkesanan maksimum dalam kes di mana tangan kelihatan kotor, basuh / bilas terlebih dahulu (atau gunakan lap basah jika ada), kemudian gunakan Sanitizer.

Rujukan

Rujukan
  1. Pembersih tangan - Wikipedia

  2. Cara Membuat Pembersih Tangan Sendiri | BERDIRI

  3. Cara Membuat Pembersih Tangan di Rumah - dan Sama ada Berkesan

  4. https://themerrythought.com/diy/diy-hand-sanitizer-spray/

  5. https://alittleinsanity.com/natural-hand-sanitizer-recipe/

Mengapa kita tidak boleh menggunakan minyak pudina atau minyak lain yang disebut dalam artikel, untuk resipi cepat?