Beberapa mudra hanya diberikan oleh yogi dalam yoga. Orang biasa tidak dijangka mengamalkannya. Khechari Mudra adalah mudra yang hanya dapat dilakukan oleh para pencari / yogi. Sekiranya lelaki itu ingin melakukannya di hadapan guru yoga, dia harus melakukannya. Dalam siaran ini, anda akan belajar dan melaksanakan Khechari Mudra. Individu biasa juga boleh mempraktikkan mudra ini dengan mengikuti langkah-langkah ini (tetapi kami hanya mengesyorkan berlatih berpose ini di hadapan guru yoga).

Teknik Khechari mudra dalam latihan yoga peringkat tinggi dianggap sebagai akar keredhaan ilahi. Itu semua lidah dan sadhana palatal. Bahasa yang panjang sangat bernilai dalam aktiviti ini. Bahasa manusia panjang dan ringkas dalam dua bentuk. Sarpajiva adalah bahasa panjang (Lidah Ular). Oleh kerana sebilangan orang mempunyai kosa kata yang panjang, mereka dapat menyentuh hidung mereka dengan cepat dan membuat Khechari mudra.

Tetapi dengan ukuran lidah yang terhad atau kecil, khechari Mudra sukar untuk mereka praktikkan. Dalam kes ini, lidah yang memerlukan geseran dan eksploitasi harus diregangkan. Lidah yang tegang harus dipotong dari bawah.

Bagaimana Saya Mempraktikkan Khechari Mudra?

Berikut adalah langkah-langkah tertentu untuk mempraktikkan yoga ini yang disarankan oleh Om Swami Ashram. Mari kita lihat-:

  • Duduk dahulu di Asana yang selesa atau selesa.

  • Tutup mata dan tumpukan perhatian pada Agya Chakra.

  • Pencari dapat memusingkan lidahnya dan menyentuh lelangit di mudra ini sejauh mungkin (dengan menutup mulut). Lidah kemudian diposisikan secara semula jadi. Sehingga 50 kali sehari amalkan mudra ini.

  • Banyak pencari tidak dapat menjulurkan lelangit mereka, tetapi ada tiga cara untuk menaikkan lidah mereka seperti Mengetuk, Menindik , dan Melakukan.

3 Kaedah Mudra untuk memanjangkan Lidah

1. Menindik

Di bahagian bawah lidah kita, terdapat saraf, yang memegang lidah kita terikat pada rahang. Apabila lidah dilekatkan, menghubungi lelangit dengan lidah menjadi sukar. Setiap hari, garam batu mesti disapu ke saraf. Sekiranya pembedahan memerlukan pengasingan, ia boleh digunakan.

2. Melakukan

Lidah menjadi lebih panjang dengan mencengkam ibu jari dan jari telunjuk dan mendorong dan menyeretnya ke sekeliling.

3. Regangan

Letakkan mentega atau ghee dan ratakan lidah dengan kedua tangan dan hujung jari. Lakukan semua dengan kehadiran Guru / Pengajar Yoga dalam semua tindakan ini.

Khasiat Khechari Mudra Yoga

  1. Mudra ini membuka kelenjar air liur tertutup, mengelakkan kesan penyakit kelenjar air liur yang melemahkan.

  2. Oleh kerana khechari mudra mencetuskan hipofisis, ia mengaktifkan parasimpatik sistem saraf (PNS). Semasa pengaktifan PNS dilakukan, tubuh menjimatkan tenaga dengan memperlahankan degup jantung, kecepatan pernafasan rendah (5-8 pernafasan seminit).

  3. Khechari mudra sangat berguna dalam kes kekurangan pendengaran dan pelupa dengan bhramari pranayama (demensia).

  4. Bahagian dalam lidah adalah tanda yang menghalang pancaindera kita daripada terkeluar. Lebih jauh lagi, sangat sukar untuk berbicara kepada diri sendiri sekiranya akhirnya kita telah menetapkan lidah kita pada kedudukan (seperti pada mudra ini) 3, pemikiran akan berkurang. Khechari mudra juga sangat berkesan ketika bermeditasi ke dalam pemikiran orang.

  5. Latihan krachari mudra setiap hari mencegah tanda penuaan. Hipofisis yang mengeluarkan hormon pertumbuhan, yang dikenali sebagai elixir anti-penuaan, dirangsang.

  6. Ujjayi bernafas Khechari mudra mengimbangi rembesan tiroid. Rembesan tiroid yang seimbang sangat penting untuk meningkatkan metabolisme, meningkatkan berat badan, perkembangan, dan pertumbuhan.

  7. Khechari mudra memiliki banyak kekuatan ghaib, seperti pencerahan, pengiktirafan, dan penglihatan ekstrasensori pada chakra mata ketiga.

  8. Pembersihan juga membantu membersihkan lidah lidah untuk mengelakkan nafas berbau ketika nektar dikeluarkan (halitosis).

  9. Amalan Khechari Mudra adalah alat penting untuk ketenangan jiwa. Mudra ini menutup udara di paru - paru dan menghindari meditasi yang kuat sehingga tidak menyebarkan kesedaran kita.

  10. Ini menjadikan lidah merasakan elemen individu lebih mudah terdedah. Oleh itu, kelebihan atau kelemahan tattva panch (5 elemen) dapat diselesaikan dengan mudah dengan menguasai mudra ini. 5 merasakan lima unsur: Manis-: Bumi, Asam-: udara, Asin-: air, degil-: eter, pahit-: api.

  11. Khechari Mudra juga disenaraikan dalam kitab suci untuk banyak kelebihan fizikal, emosi, duniawi, dan moral.

  12. Pencari mesti melakukan setiap usaha untuk membangunkan kembali Angkatan Kundalini dan mempraktikkan Mudra Kechari.

  13. Lidah terkena pergerakan Ida, Pingala, dan Sushumna Nadi.

  14. Umur meningkat dalam latihan mudra ini.

  15. Tidak banyak masalah tidur, malas, dan dahaga kelaparan.

  16. Latihan Khechari mudra memberikan kekuatan pertuturan.

Langkah berjaga-jaga terhadap khechari Mudra

  • Jangan tergesa-gesa dalam prosedur yang disebutkan di atas. Lidah mungkin rosak atau masalah lain mungkin timbul hanya dengan kesalahan kecil.