Kalendar Kandungan adalah jadual yang Anda atau pasukan anda buat, untuk merencanakan aktiviti kandungan yang akan datang termasuk menyiarkan dan menerbitkan kandungan secara strategik pada selang waktu yang telah ditentukan. Kalendar Kandungan membantu anda memvisualisasikan dan memahami dengan lebih baik serta melaksanakan strategi anda, sekaligus menjimatkan tarikh akhir yang hilang; dan ini menjadikannya penting untuk mempunyai Kalendar Kandungan, lebih baik kalendar jangka panjang.

Menyiapkan Kalendar Kandungan nampaknya jauh lebih luar biasa daripada yang sebenarnya, dan walaupun ia tidak hanya menyertakan senarai tugas yang panjang, pendekatan yang anda ambil semasa menyiapkan sesuatu harus selaras dengan kemampuan anda. Kalendar Kandungan anda harus merangkumi tugas hanya sebanyak yang dapat dicapai dalam jangka waktu tertentu, jika tidak kurang, kecuali jika anda ingin melihat diri anda di belakang jadual setiap hujung minggu.

Inilah yang menjadikan Kalendar Kandungan Jangka Panjang yang ideal

  • Kalendar anda mesti menetapkan tarikh dan waktu untuk kandungan dan pengarang / pekerja, untuk kandungan / siaran, untuk mengelakkan kekeliruan mengenai kapan dan bagaimana kandungan itu diterbitkan.
  • Cari dan pilih idea kandungan untuk diposkan dalam talian lebih awal dari jadual untuk membolehkan anda menyiapkan kandungan anda terlebih dahulu, untuk membolehkan anda membuat perubahan pada saat terakhir, jika diperlukan.
  • Ia harus menawarkan penyelarasan untuk pasukan yang berbeza dan membantu mereka bekerjasama, sehingga tidak ada pendua posting atau miskomunikasi antara pasukan.
  • Anda juga harus dapat memantau tonggak kandungan dan mempunyai aliran kerja penciptaan kandungan yang lancar, bahagian terpenting untuk memiliki Kalendar Kandungan.

Membuat Kalendar Kandungan jangka panjang boleh menjadi sukar, tetapi hasilnya sepadan dengan usaha, kerana ini sangat membantu strategi kandungan anda. Jadi di sini kami membincangkan empat langkah yang perlu anda ikuti untuk membuat Kalendar Kandungan anda sendiri.

Gunakan Kandungan yang Ada -

Kadang-kadang, kami mempunyai banyak kandungan dan idea yang menunggu untuk dimanfaatkan dengan baik, namun kami ingin membina kandungan dari awal. Gagasan pertama membina kalendar timbul dari penggunaan sumber daya untuk memanfaatkan yang terbaik. Anda boleh menggunakan semula aset kandungan dan menjimatkan masa untuk menggerakkan sumber yang ada. Bersama dengan mengisi jurang penjadualan anda, satu idea kandungan dapat menghasilkan sejumlah catatan. Anda juga dapat menggunakan data untuk mendapatkan infografik atau catatan dan cerita.

Kembangkan Strategi Kandungan -

Anda perlu membuat niche tempat anda membuat kandungan sambil mempunyai strategi yang baik. Mempunyai niche membantu anda dengan cara yang anda tidak sedar dan bertindak lebih seperti pemasar menggunakan halaman arahan; kerana halaman arahan lebih khusus untuk produk, dan cenderung ke arah satu produk, halaman tersebut mempunyai kadar penukaran yang lebih tinggi. Lebih-lebih lagi, mempunyai strategi kandungan dapat membantu anda menjimatkan masa, wang , dan sumber daya, sekaligus membina reputasi di kalangan khalayak anda. Juga, apabila anda mempunyai strategi kandungan yang baik, ini memberi anda kelebihan daya saing dan juga dapat membuat keputusan yang lebih tepat.

Rancang dan Jadualkan Kandungan -

Ini adalah bahagian terpenting dalam Kalendar Kandungan, dengan alasan yang cukup jelas. Inti kalendar kandungan adalah menjadualkan catatan atau blog atau apa sahaja kandungan yang anda kerjakan, secara berkala dan menerbitkannya secara berkala. Perancangan lebih awal dari jadual adalah sangat penting, sambil menerbitkan kandungan anda pada masa ketika kebanyakan pengguna aktif adalah mustahak. Ini membantu kandungan anda lebih baik daripada yang sebaliknya, dan merupakan salah satu taktik yang digunakan pemasar media sosial untuk mendapatkan jangkauan yang lebih baik. Sebagai contoh, seseorang yang berpengaruh lebih suka bersiaran pada hujung minggu daripada hari bekerja, untuk melibatkan sebahagian besar penonton mereka dengan tawaran hari Jumaat hitam pada tahun 2020 .

Terbitkan dan Promosikan Kandungan Anda dan Jejak Kemajuan -

Menerbitkan kandungan anda tepat pada waktunya adalah apa yang tersisa setelah anda mempunyai semua strategi yang dirancangkan dan siaran atau cerita siap digunakan. Anda boleh menetapkan peringatan atau bahkan menggunakan aplikasi penjadualan pasca, yang memungkinkan anda menjadualkan tarikh dan waktu penerbitan, kemudian menerbitkannya secara automatik, walaupun anda sibuk di tempat lain. Mengadakan perjumpaan pasukan secara berkala juga dapat membantu membincangkan dan mengoptimumkan penjadualan dan perancangan sambil mempunyai jangka masa idealistik antara jawatan yang berlaku. Juga, kerja anda tidak akan selesai setelah siaran habis; anda perlu mengesan kemajuannya untuk mendapatkan pandangan yang lebih baik mengenai apakah strategi yang anda laksanakan benar-benar berfungsi untuk anda.

Kesimpulannya

Terdapat juga banyak alat pengurusan kalendar yang mungkin berguna semasa membina kalendar kandungan anda sendiri termasuk Calendly dan CoSchedule. Walaupun beberapa aplikasi ini menawarkan rancangan freemium, anda juga dapat mencari rancangan berbayar untuk pendekatan yang lebih profesional untuk penyusunan dan penjadualan kandungan.