Bagaimana hendak melarikan diri? Melarikan diri adalah keputusan yang rumit. Melarikan diri hanya jika anda tidak mempunyai pilihan lain. Ia tidak mudah. Fikirkan semua akibatnya. Rancang semuanya. Yang anda perlukan hanyalah keyakinan diri dan keberanian yang cukup untuk menghadapi semua keadaan.

Apa yang melarikan diri?

Melarikan diri bermaksud memutuskan untuk meninggalkan rumah / bandar anda secara diam-diam. Pelarian adalah orang yang mengambil keputusan ini tanpa kebenaran ibu bapa atau penjaganya. Melarikan diri adalah keputusan yang sangat penting.

Sekiranya seseorang menghadapi situasi tertekan atau sukar di rumah atau tempat kerja mereka, mereka mungkin memikirkan jalan keluar ke tempat itu. Melarikan diri dari rumah nampaknya merupakan pilihan terbaik sebagai jalan keluar. Ia boleh menjadi keputusan yang lebih baik atau terburuk pada masa yang sama.

Oleh itu, sebelum mengambil keputusan ini, seseorang mesti mempunyai garis panduan yang tepat seperti cara melarikan diri, apa akibatnya melarikan diri.

Kenapa mesti lari?

Pada era abad ke-20 ini, setiap orang kedua menghadapi situasi sukar sepanjang masa. Hampir 80% orang (remaja dan dewasa) bergelut dengan komplikasi keluarga. Mereka mengalami perpecahan keluarga dan konflik keluarga.

Menurut penyelidikan, setiap tahun, hampir 75,000 orang melarikan diri. Biasanya, remaja berusia 15-20 tahun melarikan diri. Gadis lebih cenderung melarikan diri berbanding dengan lelaki. Rata-rata, 10.5% kanak-kanak perempuan dan 7.5% kanak-kanak lelaki habis setiap tahun.

Kebanyakan remaja menghadapi masalah buli di rumah dan di sekolah. Keadaan seperti itu akhirnya menjadikan mereka sakit mental. Oleh itu, apabila keadaan menjadi tidak terkawal, orang mencari jalan keluar. Itu boleh bersifat sementara atau kekal. Melarikan diri dari rumah adalah pilihan standard yang terlintas di fikiran sebagai jalan keluar.

Melarikan diri adalah keputusan yang berisiko. Ini boleh menjadi keputusan terbaik atau terburuk dalam hidup anda pada masa yang sama. Namun, jika anda bertenaga dan yakin untuk memberikan hidup anda giliran baru, ini boleh menjadi titik perubahan terbaik dalam hidup anda.

Anda boleh mengambil nyawa anda pada tahap yang berbeza. Anda boleh lebih yakin menghadapi situasi sukar. Anda juga boleh mengambil keputusan ini dalam erti perjalanan dan penjelajahan dunia. Itu adalah arah yang lebih baik dan jelas.

Bagaimana hendak lari dari rumah?

Berulang-ulang kali, lari dari rumah adalah sukar dan tidak tepat. Ia tidak seperti rumah datuk anda, di mana anda boleh masuk ke dalam dan luar pada bila-bila masa. Keluar dari zon selesa anda.

Sebelum mengambil keputusan ini, ketahui semua tindakannya. Anda mesti mempunyai idea mudah mengenai keburukan dan kebaikan keputusan ini. Rancang setiap langkah. Oleh itu, fokus sepenuhnya semasa mengambil keputusan ini.

Dan yang paling penting adalah, sebelum anda menyelesaikan keputusan anda, (tidak kira sama ada anda seorang dewasa atau remaja) bercakap dengan seseorang — orang yang cukup dewasa untuk membimbing anda ke arah yang betul. Sembunyikan apa-apa darinya.

Setelah bercakap dengan orang yang spesifik itu, berehat sebentar dari semua pemikiran besar. Tenangkan fikiran dan otak anda. Beri diri anda ruang yang lengkap. Dan kemudian, dengan fikiran yang tenang, fikirkan kembali keputusan anda.

Sekiranya anda merasa yakin dan berani, maka anda boleh mencarinya. Namun, jangan sangka hidup akan seperti seikat bunga setelah anda melarikan diri. Tidak, hidup anda boleh menjadi lebih pelik dan penuh dengan situasi yang mencabar.

Namun, satu-satunya perkara yang penting ialah keyakinan diri dan keberanian anda untuk menghadapi semua rintangan. Sekarang, setelah anda membuat keputusan, berikut adalah semua perkara yang dapat anda bantu untuk mengambil keputusan yang paling jelas dan lurus:

Kebaikan dan keburukan melarikan diri

Sila baca bahagian ini dengan jelas, kerana ini akan membantu anda mengatasi semua kekeliruan. Mengetahui semua keburukan dan kebaikan boleh membantu anda membuat rancangan yang sempurna dalam setiap keadaan. Anda akan mempersiapkan diri dengan lebih baik untuk apa jua keadaan.

1. Fikirkan semua sebabnya

Tanyakan pada diri anda soalan yang jelas, "Mengapa anda mahu melarikan diri?" Adakah terdapat situasi rumit dan kacau-bilau yang tidak dapat anda atasi jika anda tinggal di rumah anda atau tinggal berdekatan dengan orang tersayang?

Adakah anda mempunyai beberapa alasan yang baik untuk meninggalkan rumah dan keluarga anda? Atau itu hanya beberapa masalah sementara. Seperti anda bertengkar dengan ibu bapa anda dengan alasan apa pun, itu membosankan anda semasa tinggal di rumah, atau pekerjaan anda sekarang memerlukan lebih banyak masa dan usaha.

Mungkin anda berada dalam bahaya fizikal, atau keluarga anda tidak menyokong sebagaimana mestinya. Perkara tidak teruk; mungkin anda sudah bosan dengan kerja anda dan ingin menenangkan fikiran anda. Ia hanya perasaan sementara yang boleh hilang.

Semua perkara yang disebutkan di atas adalah seperti masalah sementara. Anda dapat menyelesaikannya dengan cepat sekiranya anda berehat sebentar dari rumah atau tempat kerja anda. Seperti, akan lebih baik jika mempunyai cuti dan pergi berkelah.

Berada dalam keadaan fikiran yang tenang. Jangan membuat keputusan dengan segera. Beri fikiran anda ruang yang sesuai untuk berfikir. Jangan membuat keputusan segera yang mungkin anda sesali kemudian.

Namun, jika anda berada di tahap terburuk, fikiran bunuh diri muncul di fikiran anda. Anda cuba menyelesaikan masalahnya, tetapi keadaannya semakin teruk dari hari ke hari dan bukannya keadaan yang lebih baik. Anda mungkin merasa seperti jika anda tinggal sedikit lebih lama, anda akhirnya akan mencederakan diri sendiri.

2. Fikirkan tentang keluarga, rakan, dan lingkaran sosial anda

Tidak ada yang tinggal sendirian di dunia ini. Kita semua saling bergantung antara satu sama lain. Kita memerlukan orang di sekeliling kita. Begitulah kemajuan dunia lingkaran sosial ini. Oleh itu, sebelum memutuskan untuk melarikan diri, fikirkan semua orang di sekitarnya.

Jangan abaikan bahawa anda mempunyai keluarga dan kalangan rakan anda yang lengkap. Dan jika anda meninggalkan tempat anda, ia akan memberi kesan kepada mereka. Oleh itu, sebelum membuat keputusan akhir, fikirkan keluarga anda.

Mungkin anda mempunyai ibu bapa tua, anak, isteri, dan rakan anda di belakang. Semua orang ini memerlukan anda dalam hidup mereka. Anda adalah sebahagian daripada kehidupan mereka. Mungkin anda tidak tahu, tetapi mereka mengambil berat tentang anda. Anda berhutang kepada mereka, dan anda harus menjaganya.

Sebelum menyelesaikan keputusan anda, fikirkan apa akibat yang akan dihadapi oleh orang-orang ini. Anda tidak boleh menganggap orang-orang ini sebagai orang biasa kerana mereka berhubung dengan anda.

a. Fikirkan tentang ibu bapa anda.

Ibu bapa adalah rahmat terbesar dari Allah SWT. Mereka membesarkan anda, dan mereka adalah satu-satunya yang mahukan yang terbaik untuk anda. Walaupun kadang-kadang, mereka tidak meluahkan perasaan, tetapi mereka sangat mencintaimu.

Pergaduhan dan salah faham rumah secara rawak adalah kisah setiap rumah. Itu bukan masalah besar. Tetapi hubungan ibu bapa-anak tidak dapat dijelaskan. Anda mesti lebih prihatin terhadap masa depan mereka yang selamat, lebih daripada yang anda mahukan untuk diri sendiri.

Sekiranya anda mempunyai ibu bapa tua, dan tidak ada orang yang dipercayai untuk menjaga mereka. Kemudian, tidak kira apa pun keadaannya, dan bagaimana keadaan terburuk, anda tidak boleh lari dari rumah. Ia akan mempengaruhi kehidupan mereka.

Namun, jika anda tinggal dalam sistem keluarga bersama dan mempunyai saudara kandung anda yang lain, mungkin ada keadaan. Atau ibu bapa anda tidak bergantung kepada anda. Mereka mempunyai masa depan yang aman tanpa anda, dan kemudian anda dapat melakukannya.

b. Fikirkan tentang isteri dan anak-anak anda.

Katakan anda sudah berkahwin, dan anda mempunyai keluarga yang lengkap. Walaupun anda mempunyai komplikasi keluarga; anda tidak boleh lari. Itu di luar etika dan lebih menjijikkan. Anda tidak mempunyai masa depan tanpa keluarga.

Bagaimana keadaan terburuk, jangan berfikir untuk meninggalkan mereka. Sekiranya anda menghadapi masalah dari pihak isteri, berbincanglah dengannya mengenai semua perkara. Cuba selesaikan perkara. Namun, jika keadaan masih di luar kawalan, mereka akan memindahkan anda ke tempat baru yang berdekatan.

Anda tidak boleh melepaskan tanggungjawab mereka. Oleh itu, tinggal di tempat yang berdekatan dan berusaha memenuhi keperluan dan keperluan mereka selalu menjadi pilihan terbaik.

Namun, jika hidup anda dalam bahaya, dan anda berisiko seseorang boleh membunuh anda atau situasi lain seperti ini. Kemudian melarikan diri boleh menjadi pilihan. Tetapi anda telah membawa keluarga anda, atau anda harus mengambil semua langkah berjaga-jaga untuk keselamatan dan keperluan mereka.

c. Fikirkan tentang keluarga yang lain.

Anda mempunyai lingkaran hubungan darah yang besar di sekeliling anda. Anda mempunyai saudara perempuan, saudara lelaki, datuk nenek, sepupu, ibu saudara, dan paman. Ini adalah orang yang mungkin tidak tinggal bersama anda, tetapi anda mempunyai ikatan dengan mereka yang lebih dari sekadar persahabatan.

Walaupun anda tidak bertemu orang-orang ini setiap hari atau tidak mempunyai ikatan persefahaman yang kuat dengan mereka, anda masih menjadi sebahagian daripada kehidupan mereka. Ketiadaan anda mungkin menyakitkan bagi mereka. Oleh itu, sebelum meninggalkan kediaman / bandar anda, fikirkanlah mereka.

d. Fikirkan tentang rakan anda.

Di luar keluarga, rakan adalah rahmat Allah yang lain. Kadang kala, anda lebih dekat dengan keluarga anda berbanding keluarga anda. Mereka adalah sebahagian besar dari lingkaran sosial anda. Rakan sejati adalah sesuatu yang tidak boleh anda anggap remeh.

Anda ketawa dengan rakan anda; anda membuat kenangan indah bersama-sama. Di suatu tempat dan entah bagaimana, anda dan mereka berdua saling bergantung antara satu sama lain. Anda bahkan tidak tahu betapa pentingnya anda untuk satu sama lain.

Oleh itu, sebelum membuat keputusan akhir, fikirkan rakan-rakan. Meninggalkan bermaksud anda akan pindah, mungkin sepanjang hayat. Itu sesuatu yang menyakitkan. Bercakap dengan mereka tentang semua keputusan anda dan cuba mengambil sesuatu yang lebih baik dan selesa untuk anda berdua.

e. Fikirkan tentang lingkaran sosial anda

Kami berhubung dengan beratus-ratus orang. Kadang kala, lingkaran sosial menentukan keseluruhan keperibadian kita. Terdapat guru-guru kami yang dihormati, rakan sekelas, jiran, kolej, dan banyak orang lain.

Orang-orang ini adalah bahagian yang mustahak dari diri kita sendiri. Kita tidak boleh memikirkan kehidupan tanpa lingkaran sosial. Kadang-kadang, anda mungkin tidak dekat dengan seseorang, tetapi anda penting bagi mereka. Mungkin anda tidak tahu, tetapi anda penting bagi mereka.

Pemergian anda boleh mempengaruhi mereka. Orang dalam kalangan sosial anda mungkin merasakan ketiadaan anda dan merindui anda. Oleh itu, sebelum meninggalkan tempat anda, cuba fikirkan semua orang di kalangan sosial anda. Sekiranya boleh, hubungi mereka dengan kerap, supaya mereka tidak merindui anda.

3. Melarikan diri boleh menjadi haram.

Banyak negeri melarikan diri seperti remaja (jika seseorang berusia di bawah 18 tahun) adalah haram. Negara dan negeri seperti South Carolina, Idaho, Texas, Utah, Virginia Barat, Wyoming, dan banyak lagi menganggap tidak adil untuk lari dari rumah / bandar / negara anda.

Tetapi andaikan anda mengalami situasi yang diambil dari keluarga atau orang lain, adalah hak anda untuk menjauh dari tempat itu. Namun, jangan hanya mengemas beg anda dan pergi. Cuba lakukan dengan cara yang sah.

Sebelum melarikan diri, percayai seseorang, dan berbincang dengan mereka mengenai keseluruhan keadaan. Bercakap dengan rakan anda, guru, atau anda juga boleh bercakap dengan polis mengenainya. Namun, jika anda fikir bercakap dengan seseorang boleh memburukkan keadaan, jangan bercakap dan lebih fokus pada rancangan anda.

Tetapi tetap tidak melakukan sesuatu yang salah, seperti jika anda tidak mempunyai wang. Jangan mencuri apa-apa dari rumah anda atau di luar. Pertama, jadikan diri anda cukup yakin untuk menangani semua perkara. Bersikap jujur, bukannya melarikan diri sebagai aktiviti haram, lebih baik bercakap dengan orang yang dibenarkan.

Walaupun anda tinggal dalam keadaan di mana melarikan diri sebagai remaja atau dewasa adalah sah. Anda tidak dapat menangani semua akibatnya sendiri tanpa pengetahuan yang tepat. Sekiranya anda bercakap dengan sesiapa sahaja, maka ia dapat membantu anda tinggal di suatu tempat selama satu atau dua malam, bukannya menunggu di luar atau di tempat yang pelik.

4. Bercakap dengan seseorang

Itu adalah perkara paling penting semasa melarikan diri. Perundingan adalah sesuatu yang dapat membantu dalam apa jua keadaan. Apabila anda berada dalam keadaan fikiran yang tidak kemas, otak anda mungkin tidak dapat membuat keputusan yang tepat.

Oleh itu, bergantung bukan hanya pada diri sendiri. Bercakap dengan orang yang matang dan amanah yang dapat membimbing anda dengan baik. Ini dapat membantu anda menyusun rancangan anda dengan cara yang lebih baik. Terdapat banyak perkhidmatan sokongan yang tersedia untuk situasi seperti itu.

Setiap negeri dan negara mempunyai pelbagai stesen kecemasan. Anda boleh menghubungi mereka atau bercakap dengan mereka mengenai setiap keadaan yang mengerikan atau berbahaya. Perkhidmatan ini merujuk kepada anda dengan cara yang betul dan, jika boleh, kemudian menyediakan platform mereka untuk berlindung.

Terdapat banyak perkhidmatan kecemasan antarabangsa, yang menyediakan perkhidmatan mereka di seluruh dunia. Anda mesti mempunyai nombor mereka untuk sebarang keadaan. Beberapa nombor penolong adalah seperti berikut:

beberapa orang di seluruh dunia menolong kenalan

• 1-800-786-2929 atau 1-800-RUN-AWAY • Helping Hands International (058610) 36981

Anda juga boleh mengunjungi laman web ini untuk mendapatkan bantuan atau konsultasi untuk melarikan diri.

http://www.1800runaway.org/www.worldbank.org

5. Alamat untuk motivasi yang betul

Terdapat banyak sebab yang boleh membuatkan seseorang lari dari rumah. Sebelum melarikan diri, seseorang mesti mempunyai asas fakta untuk keluar. Melarikan diri bukanlah penyelesaian untuk semua masalah.

Namun, setelah meninggalkan tempat itu di mana anda merasa tidak selesa, anda akan berdiri sendiri ke arah yang betul. Perkara yang paling penting pada ketika ini adalah panduan berguna dan motivasi yang betul.

Jangan terburu-buru semasa membuat keputusan akhir. Anda mesti mendapat motivasi dan keyakinan diri yang cukup sehingga semuanya berjalan lancar dan anda boleh menjalani kehidupan rutin seharian.

Anda tidak boleh mencari peluang atau pilihan; setelah anda membuat keputusan, patuh padanya. Untuk tujuan itu, satu-satunya perkara yang dapat membantu adalah alasan kuat, boleh dipercayai, dan sahih bahawa anda melarikan diri.

Setelah anda mempunyai alasan yang kukuh dan membuat keputusan yang tegas untuk pergi, adalah fleksibel bagi anda untuk berpegang pada rancangan dan perjuangan anda untuk masa yang lebih lama. Anda sudah mengambil keputusan yang berisiko; anda tidak mampu mendapat keramaian yang lain.

6. Buat senarai semua keburukan dan kebaikan.

Tuliskan perkara yang selalu membantu untuk memahami dan membersihkan situasi. Ini dapat menjernihkan pikiran anda ke arah motif lurus, dan anda akan lebih tepat untuk menggunakan rancangan yang sesuai dan fleksibel untuk semua keadaan.

Berikut adalah senarai beberapa keburukan dan kebaikan:

Kelebihannya

Kebebasan diri , iaitu kebebasan membuat keputusan, kebebasan makan, dan hidup mengikut pilihan anda.

Mengembara dan meneroka tempat dan perkara yang tidak diketahui. Itulah perkara terbaik yang akan anda lakukan setelah melarikan diri. Di era ini, kita cukup sibuk sehingga kita tidak mempunyai masa untuk melakukan perjalanan.

Kematangan . Menginap di rumah anda kadang-kadang tidak membantu anda menjadi dewasa. Walaupun anda berumur 18+; anda mungkin tidak cukup matang untuk menangani sesuatu. Tetapi di luar rumah dapat membuat anda lebih yakin.

Berdikari . Mengenal diri adalah yang paling penting untuk menjadi dewasa. Apabila anda meneroka perkara baru, anda memperoleh lebih banyak pengalaman, dan ini menjadikan anda lebih memahami diri anda.

Menyingkirkan situasi yang tidak menyenangkan . Apabila anda berpindah ke tempat baru yang lebih baik, anda akan meninggalkan seluruh masyarakat dan segala kesan buruknya. Itu menolong anda tumbuh dan melindungi anda dari budaya buruk yang tidak sedap.

Peluang lebih fleksibel . Melarikan diri dari keadaan terburuk anda membuka pintu untuk peluang baru, di mana anda tidak takut apa-apa. Anda boleh melakukan apa sahaja pilihan anda.

Kekurangannya

Tinggal di luar . Melarikan diri dari rumah dan berpindah ke tempat baru di mana anda tidak mempunyai rumah. Anda mungkin harus bermalam di luar di jalan-jalan, hotel, mengembara ke mana sahaja anda boleh pergi.

Pucuk jahat . Barang dan tunas ada di mana-mana. Meninggalkan tempat tidak bermaksud anda selamat dari tangan yang salah. Anda mungkin lebih berisiko ditipu.

Kesunyian . Sebaik sahaja anda meninggalkan orang tersayang dan rumah di belakang, memerlukan masa untuk menetap di tempat baru. Anda mungkin merasakan bahawa anda tidak mempunyai siapa-siapa untuk bercakap dan mengambil berat tentang diri anda. Itu sesuatu yang boleh membuat anda merasa tidak enak.

Lebih cenderung kepada dadah , alkohol, penyalahgunaan fizikal, dan masalah.

Risiko ditangkap . Andaikan anda meninggalkan tempat anda secara tidak sah, jadi ada kemungkinan polis mencari anda.

Tidak boleh kembali . Sebaik sahaja anda meninggalkan rumah anda, ia boleh mengubah keadaan di belakangnya. Mungkin anda tidak boleh pulang ke rumah lagi.

7. Beri diri anda rehat.

  • Itu adalah perkara yang paling penting semasa membuat keputusan akhir untuk melarikan diri. Anda mungkin mempunyai rancangan yang sempurna bersama dengan strategi yang tepat, tetapi tetap, anda perlu bertanya pada diri anda berulang kali jika anda ingin melarikan diri.

  • Oleh itu, setelah anda membuat keputusan dan ingin menyusun rancangan yang tepat, berikan rehat, rehat dari semua pemikiran kotor dan keadaan tertekan. Sekiranya boleh, kemudian bermalam bersama rakan atau di tempat di mana anda merasa tenang.

  • Jangan membuat keputusan bila anda letih secara mental dan sakit emosi. Buat keadaan dengan keadaan fikiran yang segar dan tenang. Jika tidak, anda mungkin menyesali keputusan anda kemudian.

Ringkasan Melarikan diri dari rumah tidak pernah menuju ke langkah yang mudah. Sebelum menyelesaikan keputusan anda, anda mesti memikirkan semua akibatnya. Anda mesti mengetahui semua keburukan dan kebaikan. Kemudian ambil langkah yang tidak dapat ditarik balik dengan keadaan fikiran yang tenang.

Merancang strategi untuk melarikan diri

Setelah anda selesai memikirkan semua akibat melarikan diri, kini saatnya untuk membuat rancangan yang tepat. Jangan berpegang pada satu projek. Buat 3-4 rancangan yang sempurna sambil berfikir jika ada program yang salah.

Inilah perancangan yang tepat untuk melarikan diri:

1. Pembungkusan

Anda akan meninggalkan rumah anda seumur hidup. Oleh itu, anda mesti mengambil semua perkara yang betul. Jangan mengisi nag anda dengan barang yang tidak perlu. Buat senarai semua perkara penting dan kemudian kemaskannya dengan baik.

Berikut adalah senarai perkara yang perlu anda bawa:

Dokumen . Pastikan anda mengumpulkan semua dokumen penting anda seperti kad Id, lesen, sijil kelahiran, dan darjah (jika ada).

Makanan . Anda mesti mempunyai makanan kering dan buah-buahan, makanan ringan, makanan ringan, makanan dalam tin bersama anda. Anda boleh mencari air di mana sahaja, jadi satu botol air kosong akan mencukupi.

Pakaian . Kemas pakaian untuk cuaca panas dan sejuk. Juga, tambahkan jaket, kaus kaki, dan selendang.

Sumber komunikasi . Anda mesti mempunyai telefon pintar prabayar (Wal-Mart), komputer riba, iPod dan peranti Bluetooth.

Beg perjalanan . Beg yang mempunyai banyak lapisan dan boleh berfungsi seperti katil tidur juga.

Kit pertolongan cemas . Anda mungkin sakit di mana-mana tempat. Kit pertolongan cemas anda mesti mengandungi ubat penahan sakit dan ubat-ubatan penting lain.

Buku nota dan pen . Pastikan anda mengetahui bilangan semua ahli keluarga, rakan dan rakan sekerja anda. Juga, tambahkan beberapa nombor kecemasan.

Semburan lada . Andaikan seseorang ingin mencederakan anda, anda boleh menggunakannya sebagai senjata.

Buku . Anda boleh membacanya ketika anda merasa bosan atau ingin bercakap dengan seseorang; buku adalah pilihan terbaik kerana buku boleh berfungsi sebagai rakan terbaik dan perunding terbaik pada masa yang sama.

Peta . Anda mungkin telah merancang di mana anda akan menetap seterusnya; oleh itu, anda mesti mempunyai peta tempat itu.

• Set dua / tiga kasut

• Berus gigi, ubat gigi, sikat rambut,

• gunting, pisau

• Deodoran

• Lampu suluh

Catatan : Jika tidak dari senarai ini, anda boleh menambahkan apa sahaja mengikut keperluan dan kemudahan anda.

2. Perkara mesra perjalanan

Sebelum pergi, pastikan anda sihat secara fizikal dan beremosi. Anda boleh menghadapi kecemasan pada bila-bila masa. Mungkin anda tinggal di hotel, dan tiba-tiba anda masuk ke mata polis.

Dalam keadaan seperti itu, anda mesti tahu cara mengemas barang dengan cepat dan cara menjalankannya. Anda mesti tahu bagaimana menyelamatkan diri dan menyembunyikan identiti anda daripada sesiapa sahaja. Anda juga belajar bagaimana mengubah penampilan fizikal anda, iaitu dengan mengubah gaya rambut atau memakai alat solek.

3. Cara menjana wang

Tidak kira berapa banyak wang yang anda ada, satu hari akan berakhir jika anda tidak memperoleh lebih banyak. Oleh itu, sebelum pergi, anda mesti merancang bagaimana menjana wang. Apakah perkara yang boleh anda lakukan untuk menjana wang?

Sebelum pergi, anda boleh memulakan beberapa kemahiran untuk memperoleh dalam talian, iaitu freelancing. Anda boleh mempelajari apa sahaja kerajinan pilihan anda. Pastikan anda profesional dalam apa jua seni yang boleh anda perolehi dalam talian dengan tinggal di mana sahaja.

Lain-lain penghasilan dalam talian, berikut adalah beberapa pekerjaan yang dapat anda lakukan dengan mudah semasa dalam perjalanan dan bahkan tanpa kemahiran.

• Mesin pencuci pinggan • Pemandu bas • Konduktor • Pengasuh anak • Tutor • Penggerak • Pelukis • Jurujual • Jahitan • Memasak, iaitu, seorang tukang masak di restoran

4. Cara menjauhkan diri dari rumah

Itu adalah perkara paling penting untuk difahami. Sekiranya boleh, bawa mana-mana orang dari keluarga anda di bawah kepercayaan anda, dan beritahu mereka keadaannya. Ini akan membantu anda terus berhubung dengan orang anda.

Juga, ambil gambar semua ahli keluarga dan rakan anda. Sekiranya boleh, simpan data anda dalam format digital untuk mana-mana aplikasi selamat untuk menontonnya nanti jika anda terlepas atau ingin mengimbau kembali kenangan anda.

Anda mesti mempersiapkan diri untuk melakukan semua perkara sendiri, seperti memasak, dobi, dan lain-lain. Anda tahu bagaimana menangani sebarang kegelisahan atau penyakit mental. Anda mesti kebiasaan untuk menjauhkan diri dari keluarga dan rumah anda dalam jangka masa yang lama.

5. Tunggu sehingga anda mendapat peluang untuk melarikan diri.

Melarikan diri bukanlah permainan satu minggu atau sebulan. Mungkin anda akan meninggalkan rumah anda seumur hidup. Jangan tergesa-gesa. Walaupun anda telah merancang semuanya dan selesai dengan memikirkan semua tindakan.

Namun, anda harus bersabar menuju langkah terakhir anda untuk pergi. Semasa pergi, pastikan tidak ada yang memperhatikan anda. Sebelum pergi, cuba alihkan peralatan anda ke tempat yang selamat.

6. Kaedah pengangkutan.

Semasa melarikan diri, anda tidak dapat menggunakan kenderaan anda kerana akan ada kemungkinan untuk melacak. Oleh itu, sebelum pergi, pastikan anda menempah tempat anda di suatu tempat, iaitu di stesen kereta api, stesen bas, dan tiket udara (sekiranya anda meninggalkan negara anda).

7. Cari tempat perlindungan sebelum pergi.

Anda tidak dapat menghadapi akibat tiba-tiba melarikan diri. Anda meninggalkan rumah, keluarga, dan segala-galanya. Anda mesti tahu di mana anda akan tinggal setelah pergi. Cuba cari tempat perlindungan.

Ia boleh menjadi tempat di mana anda boleh tinggal untuk jangka masa yang lebih pendek. Anda boleh menempah bilik di hotel, atau anda boleh meminta rakan anda yang boleh dipercayai untuk tinggal di tempatnya. Anda juga boleh memeriksa tempat perlindungan sementara awam.

8. Kecemasan.

Berikut adalah beberapa situasi yang boleh berlaku, dan anda mesti mempunyai rancangan sebelum ini:

a) Bagaimana jika anda jatuh sakit?

Anda mesti sihat secara fizikal. Andaikan terdapat perubahan iklim atau faktor lain yang menyebabkan penyakit. Oleh itu, anda mesti mempunyai kotak pertolongan cemas yang mengandungi semua ubat untuk sakit kepala, selesema, ubat penahan sakit, dll.

b) Bagaimana jika ibu bapa anda berusaha mencari anda?

Terdapat kemungkinan besar bahawa ibu bapa anda akan berusaha mencari anda. Dan bukannya mempertimbangkan situasinya, mereka mungkin marah kepada anda. Mereka mahu anda kembali datang. Oleh itu, anda mesti mempunyai beberapa alasan logik untuk menyuruh mereka pergi.

c) Bagaimana jika mereka menangkap anda?

Apabila anda melarikan diri secara tidak sah, akan ada risiko besar untuk ditangkap. Polis mesti mencari anda di semua tempat. Bersedia secara mental untuk keadaan itu. Mungkin mereka mengunci anda di suatu tempat.

d) Apa yang akan anda makan sekiranya anda kehabisan wang?

Anda boleh hidup tanpa rumah, wang, dan apa sahaja. Tetapi anda tidak boleh hidup tanpa makan. Anda mesti mempunyai buah-buahan kering dan makanan kering bersama anda dalam keadaan kecemasan. Cuba makan makanan ini apabila anda tidak mempunyai atau tidak ada tempat makan yang berdekatan.

e) Bagaimana anda menguruskan wang anda?

Wang adalah keperluan paling penting pada masa ini. Sebilangan besar keperluan anda dipenuhi semasa di rumah anda tanpa anda sedari, seperti data mudah alih anda, keperluan makanan, dobi, dll. Anda tidak membayar sewa rumah anda.

Semasa tinggal di suatu tempat, anda akan membayar bil elektrik, bil air, caj data perayauan dan banyak lagi. Barang keperluan kecil ini memakan banyak wang. Oleh itu, anda mesti membuat anggaran yang sesuai dengan poket.

f) Bagaimana jika anda kehilangan telefon?

Pasti ada peluang untuk merampas telefon bimbit. Dapatkan semua barang mahal anda seperti telefon bimbit, wang dan dokumen. Tetapi anda tidak pernah tahu apa yang boleh berlaku seterusnya. Oleh itu, persiapkan diri anda untuk menghadapi sebarang keadaan terburuk.

Soalan lazim

Melarikan diri dari rumah nampaknya keadaan yang sangat janggal dan pelik. Berikut adalah beberapa soalan yang diajukan oleh kebanyakan orang:

1. Bagaimana jika saya mahu melarikan diri buat sementara waktu sehingga saya dapat melihat akibatnya?

Jangan sekali-kali cuba lari sebagai tujuan percubaan. Melarikan diri dari rumah bukanlah satu jenaka. Anda mungkin menghadapi situasi berbahaya. Atau boleh juga mempengaruhi seseorang di rumah anda.

Anda tidak akan tahu apa yang akan berlaku seterusnya. Oleh itu, jangan berfikir untuk melakukannya sebagai pengembaraan. Situasi boleh menjadi mengerikan atau bahkan di luar kawalan anda. Apa yang anda percayai bukanlah perkara yang pasti berlaku.

2. Apa yang perlu dilakukan jika saya tidak mempunyai wang yang cukup untuk melarikan diri?

Anda boleh meminjam wang dari rakan atau rakan anda dengan mengambilnya di bawah amanah. Tetapi bersikap jujur, jangan lari jika anda tidak mempunyai wang. Anda tidak tahu di mana anda akan tinggal. Oleh itu, jika anda tidak mempunyai wang, cuba dapatkannya.

Kumpulkan wang sebanyak mungkin. Jangan bergantung pada wang bank atau kad kredit. Mungkin penjaga anda membekukan akaun anda setelah anda pergi. Oleh itu, jangan mengambil risiko ini. Anda tidak akan dapat hidup walaupun sehari tanpa wang.

3. Adakah saya masih boleh pergi ke pejabat / sekolah setelah melarikan diri?

Jawapannya adalah ya; anda boleh pergi ke sekolah atau tempat kerja setelah melarikan diri. Tetapi akan ada risiko tertangkap. Rakan sekerja / rakan sekelas anda dapat memberitahu keluarga anda tentang anda. Oleh itu, anda tidak boleh memilih untuk pergi ke mana-mana tempat yang dilacak.

Juga, melarikan diri tidak bermaksud anda meninggalkan rumah atau bandar anda. Ini bermakna anda akan menjauhkan diri dari setiap perkara dan tanpa kebenaran. Anda mahu memulakan kehidupan baru di tempat baru. Sekiranya anda hanya mengubah bandar anda, itu bukan risiko yang lebih ketara.

4. Bagaimana mencegah lari?

Melarikan diri dari rumah boleh menjadi keputusan terbaik dan terburuk pada masa yang sama. Cuba buat semua usaha untuk menyelesaikan masalah. Bercakap dengan seseorang, atau anda juga boleh menghubungi pusat bantuan untuk mendapatkan panduan dan bantuan.

Mereka akan lebih baik membimbing anda mengenai apa yang harus dilakukan. Seperti jika anda menghadapi masalah mental, mereka akan membantu anda menyembuhkannya. Sekiranya mereka mendapati bahawa melarikan diri adalah satu-satunya pilihan, mereka pasti akan memberikan anda tempat perlindungan.

5. Apa yang mudah untuk melarikan diri semasa remaja atau dewasa?

Adalah lebih baik untuk menyelesaikan masalah tanpa melarikan diri. Namun, jika anda berpendapat bahawa semuanya tidak terkawal dan lari adalah pilihan terakhir, maka meninggalkan diri sebagai remaja boleh menjadi lebih berisiko.

Orang dewasa cukup dewasa untuk menangani situasi yang tidak kemas. Walau bagaimanapun, bagi remaja, ini mungkin sesuatu yang luar biasa. Ia akan tertekan dan bimbang tentang mereka dan mempunyai peluang besar untuk mengamalkan tabiat buruk, seperti dadah dan alkohol.

6. Apakah masalah biasa yang membuat orang lari?

Terdapat pelbagai alasan untuk melarikan diri. Setiap orang kedua menghadapi kemurungan dan kegelisahan. Sebilangan besar orang cuba menyelesaikan sesuatu, sementara ada yang lari dari rumah atau negara.

Berikut adalah beberapa masalah penting yang menyebabkannya melarikan diri:

• Penderaan fizikal • Kesihatan seksual • Mempunyai risiko pembunuhan • Ponteng sekolah • Pengasingan Sekolah • Masalah keluarga • Masalah kerja • Masalah peribadi

Kesimpulannya

Melarikan diri bermaksud meninggalkan rumah / tempat kerja anda secara diam-diam tanpa kebenaran. Terdapat banyak sebab, kerana orang-orang kehabisan. Seseorang mungkin memikirkan bagaimana untuk melarikan diri? Melarikan diri tidak akan menjadi pilihan yang lebih baik atau mudah.

Mungkin menyalahi undang-undang dan boleh menyebabkan situasi mengerikan. Jangan lari jika anda fikir anda dapat menyelesaikan masalah ini dengan cara lain. Fikirkan semua masalah yang boleh berlaku setelah melarikan diri. Cuba pertimbangkan setiap perkara kecil.

Namun, jika melarikan diri sepertinya satu-satunya pilihan, jangan melakukannya dengan tergesa-gesa. Buat rancangan yang betul sambil mengingat semua keburukan dan kebaikan. Pastikan anda mempunyai sumber dan wang yang mencukupi untuk ditinggalkan. Jangan bergantung pada satu rancangan. Buat 3-4 rancangan fleksibel sambil memikirkan semua keadaan darurat.

Baca lebih lanjut