Bagaimana menyelesaikan masalah anda? Masalah selalu timbul dengan beberapa penyelesaian. Pertama sekali, yakin pada diri sendiri dan kemudian kenal pasti masalah anda. Setelah menyedari masalah anda, ambil langkah yang lebih kecil ke arah penyelesaian yang berkesan. Tulis semua kemungkinan penyelesaian. Fikirkan kebaikan dan keburukan. Buat pilihan atau gandaan bergantung pada minat anda. Lakukan perancangan yang berkesan, dan kemudian gunakan penyelesaian yang sesuai untuk masalah itu. Setelah menggunakan penyelesaiannya, bersikap konsisten dan sabar. Dengan mengikuti semua langkah berkesan ini, anda akan menyingkirkan masalah itu dalam beberapa waktu.

:shamrock:Apa yang menyebabkan masalah dalam kehidupan sebenar?

:small_orange_diamond: Sudah tentu, setiap anda pasti mempunyai banyak masalah. Dan kebanyakan masalah anda hanya keluar dari fikiran anda. Anda akan menghadapi masalah mengikut cara anda menangani kehidupan anda. Kecerobohan anda adalah faktor terpenting di sebalik banyak masalah anda.

:small_orange_diamond: Sekiranya hidup anda tidak lebih teratur atau terancang, terdapat banyak masalah. Penganggaran yang lemah adalah salah satu penyebab masalah kewangan yang paling biasa . Sekiranya anda membelanjakan lebih daripada apa yang anda perolehi, anda menyiapkan diri untuk menghadapi masalah wang.

:small_orange_diamond: Kebersihan yang buruk, diet yang buruk, dan kurang bersenam pasti menyumbang kepada banyak masalah yang berkaitan dengan fizikal atau kesihatan. Ia dapat mengatasi kesalahan tingkah laku subliminal yang anda miliki sejak kecil yang bertanggungjawab terhadap sebahagian besar masalah mental anda .

:small_orange_diamond: Beberapa masalah pasti timbul kerana latar belakang Karma negatif anda (Entropi Tinggi), dari kehidupan sebelumnya yang terpolarisasi negatif. Ingatlah hakikat bahawa anda memilih hidup anda mengikut entropi yang disebabkan oleh sistem sebelumnya.

:shamrock:Bagaimana menyelesaikan masalah dalam kehidupan?

:small_orange_diamond: Awak tahu tak? Masalah selalu timbul dengan beberapa penyelesaian untuknya. Apa yang harus anda lakukan ialah mengingati beberapa pelajaran hidup dan mencari jalan keluar yang tepat seawal yang anda boleh dan meningkatkan tenaga getaran anda untuk itu. Apabila anda membuat perubahan, anda dapat melihat semua perkara lain berubah. Sebenarnya, hidup bermaksud usaha anda menyelesaikan masalah di sekeliling anda dan menjadi lebih kuat. Bagaimana ia boleh berlaku?

:small_orange_diamond: Baiklah, ikuti langkah-langkah di bawah.

1. Susun semula kehidupan:

:small_orange_diamond: Banyak masalah anda dapat diselesaikan apabila hidup anda disusun semula. Apabila anda mempunyai masalah, tentukan masalahnya, nilaikan pilihannya, pilih pilihan yang paling mudah tetapi berkesan, dan dapatkan bantuan orang lain jika diperlukan.

2. Kenal pasti masalah anda:

:small_orange_diamond: Awak tahu tak? Setiap masalah datang kepada anda dengan beberapa peluang dan pelajaran, dan anda harus menggunakannya dengan betul.

:small_orange_diamond: Sebilangan besar orang menjadi lebih bimbang, walaupun terdapat sedikit masalah kehidupan rutin. Daripada memahami masalah mereka, dan berusaha menyelesaikannya, mereka hanya memulakan permainan menyalahkan bahawa mereka tidak dapat melakukannya, dan memasukkan pemikiran berantakan yang tidak relevan ke dalam fikiran mereka.

:small_orange_diamond: Oleh itu, bukannya membuat gembar-gembur, adalah nasihat hidup terbaik untuk berusaha menyelesaikan masalah anda dan mengenal pasti masalah anda. Jangan lupa bahawa setiap orang mempunyai pendekatan mental yang berbeza untuk masalah yang berbeza.

3. Fahami minat anda.

:small_orange_diamond: Ini adalah langkah penyelesaian masalah yang paling berkesan dan penting, yang sebenarnya tidak diendahkan. Kepentingan kita kadang-kadang merupakan jalan kebahagiaan dan ketenangan yang tepat untuk kita. Tetapi semasa menyelesaikan masalah, kita sering melupakan atau mengabaikannya dan hanya fokus pada penyelesaian tertentu.

:small_orange_diamond: Setelah anda menyelesaikan masalah , pisahkan minat anda dari senarai langkah penyelesaian masalah, dan fokus secara aktif pada minat anda. Penyelesaian terbaik adalah yang dapat memuaskan minat anda dan membuatkan anda berasa selesa.

4. Tulis semua penyelesaiannya:

:small_orange_diamond: Ini adalah langkah untuk sumbang saran aktif dan mengambil beberapa langkah praktikal untuk menyelesaikan masalah anda. Pasti ada puluhan dan ratusan cara kreativiti untuk menyelesaikan masalah anda.

:small_orange_diamond: Pisahkan semua pilihan yang sesuai dengan minat dan keperluan anda. Kemudian luangkan masa dan fikirkan semua penyelesaian dan hasilnya. Kemudian pilih satu, yang kelihatannya boleh dipercayai untuk memenuhi semua keperluan anda dan sesuai dengan minat anda juga.

5. Fikirkan kebaikan dan keburukan.

:small_orange_diamond: Sebelum menggunakan sebarang penyelesaian, fikirkan semua kemungkinan hasil dan akibatnya. Sejujurnya cari semua kelebihan dan kekurangan. Dan kemudian senarai pendek beberapa penyelesaian yang boleh dipercayai.

6. Pilih satu pilihan atau gandakan:

:small_orange_diamond: Jangan sekali-kali mencari satu penyelesaian semasa menyelesaikan masalah. Mungkin ada banyak pilihan yang dapat menyelesaikan masalah anda dengan berkesan.

:small_orange_diamond: Oleh itu, daripada berpegang pada satu penyelesaian, lebih baik menggunakan pelbagai pilihan. Namun, jika ada satu penyelesaian yang nampaknya sesuai untuk menyelesaikan masalah anda, maka jangan tergesa-gesa untuk menyelesaikannya.

7. Setuju merancang:

:small_orange_diamond: Semua masalah kecil dan besar perlu diselesaikan dengan perancangan yang betul dan juga kaunseling . Tidak ada yang boleh mengabaikan kepentingan merancang dan kaunseling. Pelbagai fikiran manusia lebih baik daripada satu.

:small_orange_diamond: Jangan berpegang pada satu rancangan. Keadaan boleh berubah di mana sahaja dan bila-bila masa. Buat dua atau lebih rancangan pilihan untuk menyelesaikan masalah anda. Semasa menggunakan sebarang penyelesaian, lakukan kaunseling berterusan dengan mana-mana rakan kanan atau ahli keluarga anda.

8. Bersabarlah:

:small_orange_diamond: Anda tidak dapat menyelesaikan masalah dalam beberapa minit. Sebaik sahaja anda selesai menggunakan penyelesaian untuk masalah anda. Tunggu sebentar. Kerana petikan yang sangat terkenal adalah "Masa adalah wang" . Ia memerlukan masa bergantung pada jenis masalah. Kami dapat menyelesaikan beberapa masalah dalam beberapa jam atau hari, dan beberapa boleh memakan masa berbulan-bulan bahkan bertahun-tahun.

:small_orange_diamond: Tetapi semuanya akan memberi anda hasil yang bermanfaat dalam beberapa cara. Anda boleh mendapatkan hasil yang baik, atau anda dapat mempelajari beberapa pelajaran baru dan dapat mencari beberapa peluang baru dari pengalaman menyelesaikan masalah itu.

9. Bersikap konsisten:

:small_orange_diamond: Petikan yang sangat terkenal ialah ' Ketekalan adalah kunci untuk diakses'. Dan tidak ada keraguan di dalamnya. Anda tidak akan pernah berjaya dalam apa jua bidang kehidupan tanpa ketekunan dan kesabaran. Setelah menggunakan penyelesaian khusus, jangan fikir ia akan berjaya dalam satu atau dua hari.

:small_orange_diamond: Pasti, ia akan memakan masa. Oleh itu, setelah menggunakan penyelesaian, tunggu, tunggu, dan tunggu. Menunggu tidak bermaksud anda harus duduk dengan tangan di lutut. Menunggu bermaksud anda harus terus berusaha sehingga anda mendapat hasil yang diinginkan.

:shamrock:Bagaimana menangani masalah anda sendiri?

Anda tidak harus bergantung pada orang lain untuk menyelesaikan masalah. Anda mesti cukup berani untuk menyelesaikan masalah anda sendiri. Menyelesaikan masalah tidak termasuk sains. diri anda, mempunyai keyakinan yang kuat kepada Allah SWT, dan kemudian bertanya pada diri anda adakah benar-benar ada masalah?

  1. Sekiranya ada, terimalah dan jangan takut. Jangan mencari bantuan di mana-mana dan menghabiskan 80% masa anda sendiri untuk mencari penyelesaian yang sesuai.

  2. Pecahkan masalah itu menjadi kepingan yang lebih kecil, dan kemudian perhatikan semua kepingan kecil itu satu demi satu. Setelah menerapkan penyelesaian, jangan membuat hype, dan bersabar untuk mendapatkan hasil.

  3. Penyelesaian masalah anda akan berakhir dengan dua cara: sama ada anda akan mendapat hasil yang berkesan atau anda akan mendapat pelajaran baru dari masalah tersebut.

:shamrock:Apakah kemahiran menyelesaikan masalah?

:small_orange_diamond: Kemahiran menyelesaikan masalah dapat membantu anda mengenal pasti segala jenis masalah, dan menentukan mengapa sesuatu masalah itu berlaku, dan menyelesaikan masalah tersebut. Kemahiran menyelesaikan masalah bermula dengan memahami punca masalah.

:small_orange_diamond: Selepas itu, anda mengumpulkan maklumat penting mengenai masalah khusus itu. Kemudian cari beberapa idea yang berkesan, dan pada akhirnya pelaksanaan rancangan tertentu untuk mendapatkan hasil yang berkesan.

:small_orange_diamond: Berikut adalah beberapa contoh kemahiran menyelesaikan masalah:

  1. Mendengar aktif
  2. Meneliti
  3. Analisis
  4. Keyakinan diri
  5. Kemahiran komunikasi yang lebih baik
  6. Ketergantungan
  7. Penentuan nasib sendiri
  8. Kerja berpasukan
  9. Sabar
  10. Ketekalan

:writing_hand: Kesimpulan:

:small_orange_diamond: Penyelesaian masalah adalah kemahiran terpenting abad ke-21. Cara menyelesaikan masalah anda-bergantung pada bagaimana anda menyelesaikan masalah anda. Penyelesaian masalah tidak termasuk sains sosial atau media.

:small_orange_diamond: Yang perlu anda lakukan hanyalah mengikuti beberapa langkah untuk menyelesaikan masalah anda dan mendapatkan hasil yang berkesan. Anda tidak dapat mencari penyelesaian dalam satu atau dua hari, tetapi akan memakan masa. Walau bagaimanapun, penyelesaian masalah yang berkesan akan memberi anda hasil yang berkesan pada akhirnya.

:point_right: Soalan Lazim

Orang bertanya banyak soalan mengenai bagaimana menyelesaikan masalah anda? Sebilangan daripadanya dibincangkan di bawah:

1. Bagaimana anda dapat menyelesaikan masalah yang menyusahkan?

:small_orange_diamond: Jangan sekali-kali memanggil masalah yang lebih besar atau lebih kecil, tidak sukar atau tidak mudah. Tidak ada masalah seperti ini di dunia yang tidak dapat diselesaikan. Itu hanya bergantung pada kemahiran menyelesaikan masalah anda yang aktif .

:small_orange_diamond: Namun, andaikan anda menghadapi masalah yang rumit, jangan fikir anda dapat menyelesaikannya dalam jangka masa yang tidak dapat diabaikan. Ia akan memakan masa, tetapi semua yang anda perlukan adalah keyakinan diri, kesabaran, dan konsistensi.

2. Mengapa penyelesaian masalah penting?

:small_orange_diamond: Penyelesaian masalah adalah kemahiran penting dari era kebelakangan ini yang terus-menerus tidak diendahkan. Dewasa ini, remaja, Muda dan penatua semuanya menghadapi masalah kehidupan seharian yang pelik.

:small_orange_diamond: Namun, mereka tidak tahu bagaimana menyelesaikan masalah mereka. Mereka tidak menyelesaikan masalah mereka dan oleh itu jatuh cinta kepada masalah kegelisahan dan kemurungan. Oleh itu, teknik penyelesaian masalah dan aktif untuk menyelesaikan masalah kehidupan sebenar sangat penting.

3. Apakah empat P penyelesaian masalah?

1. Persediaan: Langkah pertama adalah memahami dan mengenal pasti punca masalah.

2. Rancangan: Langkah kedua ialah merancang. Di sini anda mengatur dan menguruskan semuanya sebelum melakukan tindakan tertentu ke arah penyelesaian masalah.

3. Lakukan: Langkah ketiga adalah di mana anda secara praktikal menggunakan penyelesaian yang berkesan. Anda hanya melaksanakan rancangan anda. 4. Sempurna: Langkah utama penyelesaian masalah di mana anda memeriksa sama ada masalah anda diselesaikan atau tidak.

:small_orange_diamond: Sekiranya rancangan anda berjaya. Sekiranya rancangan itu tidak berjaya, anda akan kembali dan mengkaji dan mempraktikkan semuanya secara berbeza.

4. Apakah aktiviti penyelesaian masalah?

:small_orange_diamond: Aktiviti menyelesaikan masalah adalah beberapa permainan latihan otak yang dapat membantu anda membina kemahiran menyelesaikan masalah. Ini sebenarnya tidak mengancam dan penuh dengan aktiviti menyeronokkan yang membantu anda membuat pemikiran logik dan praktikal.

:small_orange_diamond: Senarai permainan latihan otak terbaik yang dapat membantu anda dalam penyelesaian masalah yang berkesan, adalah seperti berikut:

  1. Sudoku
  2. Tic-tac-toe
  3. Skit dugaan
  4. Tangram,
  5. Jaring bulu
  6. Sekat pendua
  7. Pembinaan kuasa
  8. StarCraft
  9. Ludo
  10. Kesan besar-besaran
  11. Fantasi terakhir
  12. Gomoku
  13. Gambar kepingan Teka-teki permainan
  14. Reversi
  15. Tanda silang diperibadikan

5. Bagaimana anda tahu bahawa anda adalah penyelesai masalah yang baik?

:small_orange_diamond: Anda harus bertanya pada diri sendiri bahawa adakah anda seorang penyelesai masalah atau pengadu? Penyelesaian masalah yang berkesan merangkumi pemikiran yang berkesan. Orang seperti itu tidak membuat drama, walaupun dalam keadaan sibuk. Walaupun mereka menghadapi masalah yang lebih besar, mereka tidak menunjukkan reaksi berlebihan.

:small_orange_diamond: Daripada perkara seperti itu, mereka diam-diam memikirkan cara untuk menyelesaikan masalah mereka dan berfikir secara logik. Mereka juga mempunyai kemahiran komunikasi yang luar biasa. Mereka mengenal pasti masalah dan mentakrifkannya semula. Mereka mencari kaedah kreatif dan berkesan untuk menyelesaikan masalah tersebut.

6. Bagaimana anda dapat melatih diri anda untuk kemahiran menyelesaikan masalah yang berkesan?

:small_orange_diamond: Berikut adalah beberapa petua yang dapat membantu anda membina teknik dan kemahiran menyelesaikan masalah yang berkesan:

  1. Mengekalkan rancangan diet yang sihat .
  2. Dapatkan tidur yang nyenyak dan mencukupi.
  3. Elakkan teknologi pada jam pertama pagi.
  4. Berlatih permainan penyelesaian masalah dalam rutin harian anda.
  5. Kekalkan rutin senaman.
  6. Berlatih yoga dan meditasi.
  7. Rancang setiap hari.
  8. Simpan buku harian atau jurnal peribadi dengan anda.
  9. Baca buku bantu diri
  10. Luahkan hati anda.

Tujuh Langkah untuk Penyelesaian Masalah yang Berkesan di Tempat Kerja: Penyelesaian masalah dan membuat keputusan. Tanyakan kepada sesiapa sahaja di tempat kerja jika aktiviti ini adalah sebahagian daripada hari mereka dan mereka menjawab 'Ya!' Tetapi berapa ramai di antara kita yang pernah menjalani latihan dalam menyelesaikan masalah? Kita tahu ini adalah elemen penting dalam kerja kita, tetapi adakah kita tahu bagaimana melakukannya dengan berkesan? Orang cenderung melakukan tiga perkara ketika menghadapi masalah: mereka takut atau tidak selesa dan berharap ia akan hilang; mereka merasakan bahawa mereka harus memberikan jawapan dan itu mesti menjadi jawapan yang tepat; dan mereka mencari seseorang untuk dipersalahkan. Berhadapan dengan masalah menjadi masalah. Dan itu adalah masalah kerana, sebenarnya, akan selalu ada masalah! Terdapat dua sebab mengapa kita cenderung melihat masalah sebagai masalah: ia mesti diselesaikan dan kita tidak pasti bagaimana mencari jalan keluar yang terbaik, dan mungkin akan ada konflik mengenai apakah penyelesaian terbaik. Sebilangan besar dari kita cenderung "tidak suka konflik". Kami tidak merasa selesa menghadapi konflik dan kami cenderung merasakan sesuatu yang buruk akan berlaku. Matlamat proses penyelesaian masalah yang baik adalah menjadikan kita dan organisasi kita lebih "mesra konflik" dan "kompeten-konflik". Terdapat dua perkara penting yang perlu diingat mengenai masalah dan konflik: ia berlaku sepanjang masa dan mereka adalah peluang untuk memperbaiki sistem dan hubungan. Mereka sebenarnya memberi kita maklumat yang dapat kita gunakan untuk memperbaiki apa yang perlu diperbaiki dan melakukan pekerjaan yang lebih baik. Melihat dengan cara ini, kita hampir dapat mula menyambut masalah! (Yah, hampir.) Oleh kerana orang dilahirkan sebagai penyelesai masalah, cabaran terbesar adalah mengatasi kecenderungan untuk segera mencari jalan keluar. Izinkan saya mengatakannya lagi. Kesalahan yang paling biasa dalam menyelesaikan masalah adalah dengan segera mencari jalan penyelesaian. Itu adalah kesilapan kerana ia cuba meletakkan penyelesaian pada awal proses, sedangkan yang kita perlukan adalah penyelesaian pada akhir proses. Berikut adalah tujuh langkah untuk proses penyelesaian masalah yang berkesan. 1. Kenal pasti masalah.

  • Jelaskan apa masalahnya.
  • Ingat bahawa orang yang berlainan mungkin mempunyai pandangan yang berbeza mengenai masalahnya.
  • Pisahkan senarai isu dari pengenalpastian minat (itulah langkah seterusnya!). 2. Memahami minat semua orang.
  • Ini adalah langkah kritikal yang biasanya tidak ada.
  • Minat adalah keperluan yang anda mahukan dipenuhi oleh penyelesaian yang diberikan. Kita sering mengabaikan kepentingan sebenar kita ketika kita terikat pada satu penyelesaian tertentu.
  • Penyelesaian terbaik adalah penyelesaian yang memuaskan minat semua orang.
  • Inilah masanya untuk mendengar secara aktif. Keluarkan perbezaan anda sebentar dan dengarkanlah satu sama lain dengan tujuan untuk memahami.
  • Pisahkan penamaan kepentingan dari penyenaraian penyelesaian. 3. Senaraikan kemungkinan penyelesaian (pilihan)
  • Inilah masanya untuk melakukan percambahan fikiran. Mungkin ada banyak ruang untuk kreativiti.
  • Pisahkan senarai pilihan dari penilaian pilihan. 4. Nilai pilihan.
  • Apakah kelebihan dan kekurangan? Jujur!
  • Pisahkan penilaian pilihan dari pemilihan pilihan. 5. Pilih satu pilihan atau pilihan.
  • Apakah pilihan terbaik, selebihnya?
  • Adakah cara untuk "menggabungkan" sejumlah pilihan bersama-sama untuk penyelesaian yang lebih memuaskan? 6. Mendokumentasikan perjanjian.
  • Jangan bergantung pada ingatan.
  • Menulisnya akan membantu anda memikirkan semua perincian dan implikasi. 7. Setuju mengenai kemungkinan, pemantauan, dan penilaian.
  • Keadaan mungkin berubah. Buat perjanjian luar jangka mengenai keadaan masa depan yang tidak dijangka (Jika-kemudian!).
  • Bagaimana anda akan memantau kepatuhan dan tindak lanjut?
  • Buat peluang untuk menilai perjanjian dan pelaksanaannya. ("Mari cuba dengan cara ini selama tiga bulan dan kemudian melihatnya.") Penyelesaian masalah yang berkesan memerlukan sedikit masa dan perhatian lebih banyak daripada yang terakhir daripada yang sebelumnya. Tetapi kurang masa dan perhatian daripada yang diperlukan oleh masalah yang tidak dapat diselesaikan dengan baik. Apa yang sebenarnya diperlukan adalah kesediaan untuk melambatkan. Masalahnya seperti lekukan di jalan. Ambil dengan betul dan anda akan berada dalam keadaan baik untuk orang lurus berikut. Ambil terlalu cepat dan anda mungkin tidak berada dalam keadaan baik. Melakukan proses ini tidak selalu merupakan latihan linear yang ketat. Anda mungkin perlu kembali ke langkah yang lebih awal. Contohnya, jika anda menghadapi masalah untuk memilih pilihan, anda mungkin perlu memikirkan kembali minat. Proses ini boleh digunakan dalam kumpulan besar, antara dua orang, atau oleh satu orang yang menghadapi keputusan yang sukar. Semakin sukar dan penting masalahnya, semakin berguna dan perlu untuk menggunakan proses yang berdisiplin. Sekiranya anda hanya ingin memutuskan tempat untuk makan tengah hari, anda mungkin tidak perlu melalui tujuh langkah ini! Bagaimana menyelesaikan masalah anda? Pertama, tanyakan pada diri sendiri: adakah benar-benar ada masalah di sini? Selalunya kita menimbulkan masalah di kepala kita sendiri - seperti yang saya sebutkan sedikit mengenai beberapa hari yang lalu di Simplify Your Life - yang sebenarnya tidak ada di luar sana. Jadi berehat sebentar. Dan fikirkan apakah ini benar-benar masalah besar. Adakah ia sesuatu yang penting dalam 5 tahun? Atau dalam 5 minggu? Kehidupan menjadi kurang tertekan apabila anda berhenti membuat gunung keluar dari molehill (atau hanya dari udara tipis). 2. Terimalah. Apabila anda menerima bahawa masalah itu sudah ada dan berhenti menentang maka anda juga berhenti memasukkan lebih banyak tenaga ke dalam masalah tersebut dan "memberinya makan". Sekarang ia sudah wujud (lebih kurang, anda mungkin masih merasa kurang senang). Anda boleh menggunakan tenaga yang sebelumnya diberi masalah - tenaga yang mungkin menjadikan masalah itu kelihatan lebih besar daripada sebelumnya - untuk mencari penyelesaian kreatif untuk cabaran tersebut. 3. Minta pertolongan. Anda boleh meminta nasihat orang tentang apa yang harus dilakukan dan apa yang mereka lakukan dalam situasi yang serupa. Tetapi anda juga boleh meminta pertolongan yang lebih praktikal. Anda tidak perlu menyelesaikan sendiri setiap masalah dan kadangkala lebih baik jika ada orang di sisi anda, walaupun hanya untuk sokongan emosi. Sekiranya anda bertanya, anda mungkin mendapati bahawa orang akan selalu bersedia membantu anda. 4. Gunakan 80 peratus masa anda untuk mencari jalan penyelesaian. Dan hanya 20 peratus untuk mengeluh, risau dan merengek. Mungkin tidak selalu mudah tetapi memusatkan tenaga, masa dan pemikiran anda dengan cara ini jauh lebih bermanfaat bagi anda dan orang lain daripada melakukan sebaliknya. 5. Pecahkan masalah menjadi kepingan yang lebih kecil. Menyelesaikan masalah kadang-kadang boleh dilihat luar biasa dan mustahil. Untuk mengurangkan kegelisahan dan berfikir dengan lebih jelas memecahkan masalah. Kenal pasti pelbagai bahagian yang terdiri daripadanya. Kemudian cari satu penyelesaian praktikal yang boleh anda ambil untuk setiap bahagian tersebut. Gunakan penyelesaiannya. Mereka mungkin tidak menyelesaikan keseluruhan masalah dengan segera. Tetapi penyelesaian itu dapat membuat anda memulakan dan mungkin menyelesaikan beberapa bahagiannya. 6. Cari peluang dan / atau pelajaran dalam masalah tersebut. Saya mendapati bahawa selalu ada sisi positif untuk masalah. Mungkin ini menyedarkan kita tentang cara yang baik untuk memperbaiki perniagaan atau hubungan kita. Atau mengajar kita bagaimana kehidupan kita mungkin tidak seburuk yang kita sangka. Menemui bahagian masalah yang lebih positif ini dapat mengurangkan kesan emosi negatifnya. Anda mungkin mula melihat keadaan itu sebagai peluang yang baik untuk anda. Apabila anda menghadapi masalah, tanyakan pada diri sendiri:
  • Apa perkara baik mengenai perkara ini?
  • Apa yang boleh saya pelajari dari ini?
  • Apa peluang tersembunyi yang dapat saya temui dalam masalah ini?