Bagaimana untuk berhenti memikirkan sesuatu? Mengalihkan perhatian anda dari sesuatu dapat membantu anda berhenti memikirkannya. Anda mesti proaktif menukar saluran dalam fikiran anda, seperti yang anda lakukan di televisyen anda. Kaedah termudah untuk melakukannya adalah dengan terlibat dalam aktiviti yang mengganggu. Sekurang-kurangnya selama beberapa minit, lakukan apa sahaja yang memerlukan banyak kerja mental. Dapatkan bantuan pakar sekiranya anda menghadapi masalah untuk mengeluarkan gambar yang tidak menyenangkan dari fikiran anda atau jika anda sentiasa memfokuskan pada perkara buruk. Berbual dengan ahli terapi boleh mengubah cara anda berfikir dan merasakan.

Cara Berhenti Memikirkan Situasi:

Anda terobsesi sama ada anda bimbang akan idea yang baik atau negatif. Jika anda tidak boleh berfikir tentang sesuatu yang lain dan ia mula mengganggu anda, terdapat banyak pilihan untuk berurusan dengan ia dan bergerak ke atas.

Mungkin sukar untuk mengatur pemikiran kita kadang-kadang, dan itu mungkin tidak dapat dicapai, tetapi mencari kaedah yang sesuai untuk anda adalah semua yang diperlukan. Itulah sebabnya kami menyediakan senarai 18 kaedah terbaik untuk berhenti mengambil berat tentang sesuatu agar anda dapat kembali merasa lebih sihat dan bahagia.

1. Menghadapi paksaan anda.

Untuk membantu anda berhenti bimbang tentang sesuatu, langkah pertama adalah menghadapinya. Apa sebenarnya kepala anda yang begitu sibuk? Luangkan masa anda untuk mengetahui apa yang sebenarnya berlaku, dan jangan takut untuk melangkah lebih jauh jika anda perlu. Ia adalah mungkin bahawa perkara yang anda cuba untuk mengelakkan tidak semestinya apa yang anda percaya.

Anda mungkin bimbang tentang persembahan kerja, misalnya. Anda telah membuat keputusan untuk berhenti bimbang tentang ucapan itu, tetapi nampaknya tidak akan membantu anda berehat. Itu mungkin kerana bukan persembahan yang mengganggu anda; itu hakikat bahawa anda takut kepada bos anda. Itu adalah masalah yang terpisah, dan tidak akan hilang tidak kira betapa sukarnya melupakan persembahan.

Sebaliknya, anda harus berbincang dengan penyelia anda mengenai masalah tersebut. Adakah ada cara untuk meningkatkan hubungan anda dengan mereka? Bolehkah anda bercakap dengan jabatan HR anda mengenai masalah yang berterusan seperti buli atau gangguan? Bolehkah anda melapor kepada orang lain?

Anda selangkah lagi untuk mencari jalan keluar yang sebenar sekiranya anda mengatasi masalah sebenar. Lebih banyak anda boleh memikirkan apa yang menyebabkan emosi ini dan mengapa anda mengelakkan orang yang begitu banyak, lebih baik peluang anda untuk menyelesaikannya - dan akhirnya dapat meletakkan ia ke bawah mengenainya!

2. Adakan perbincangan dan kemudian teruskan.

Mungkin bermanfaat untuk mengeluarkan idea kita dari badan kita daripada menyimpannya di kepala kita. Itu mungkin melibatkan percakapan dengan rakan karib atau ahli keluarga yang boleh kita percayai. Biarkan diri anda benar-benar jujur ​​tentang apa sahaja yang anda mahukan - bincangkan bagaimana perasaan anda, akibat apa yang anda bimbangkan atau gembira, dan mengapa anda ingin dapat melupakannya.

Semakin telus anda, semakin besar kemungkinan anda dapat menutup pintu dengan cepat. Mencuba untuk memastikan ibu bapa dan jiran anda mengetahui sesuatu yang anda tidak mahu fikirkan - walaupun itu perkara positif - sebenarnya boleh membantu.

Mungkin sukar untuk berhenti membimbangkan sesuatu yang khusus apabila orang di sekitar anda membincangkan subjek yang sengaja anda cuba hindari. Memberi tahu mereka apa yang tidak boleh dibicarakan dengan anda akan membantu. Mereka akan berguna dan memahami jika anda menjelaskan mengapa anda cuba mengelakkan idea yang tidak menyenangkan.

Semakin sedikit 'pencetus' yang ada, dan semakin banyak anda dapat menumpukan perhatian untuk meletakkan kepala anda dan meneruskan perkara-perkara, beberapa komen lain mengingatkan anda tentang perkara yang anda tidak fikirkan.

3. Pastikan diri anda sibuk dengan aktiviti lain.

Terus sibuk adalah penawar yang ideal untuk pemikiran yang berputar-putar, sama ada anda ingin mengelakkan sesuatu yang membantu anda merasa gugup, atau anda berusaha untuk tetap tenang dan menahan diri untuk menjadi terlalu bersemangat untuk sesuatu yang indah.

Seboleh mungkin, jaga minda anda dengan perkara lain. Itu mungkin termasuk menghabiskan banyak waktu dengan teman, berolahraga, melakukan sesuatu yang sederhana seperti teka-teki untuk membuat minda anda sibuk, atau bahkan menonton program yang hebat. Apa sahaja yang akan membuat minda anda sibuk sambil meletihkan badan anda adalah hebat!

4. Selidiki pelbagai hasil.

Anggaplah anda berusaha untuk tidak memikirkannya kerana ia membuat anda merasa tidak enak, seperti ketegangan, kebimbangan, atau kesedihan. Kita sering asyik dengan emosi kita, terutama yang tidak kita sukai, sehingga kita gagal memeriksanya sepenuhnya. Ini wajar ; bagaimanapun, mengapa anda mahu kekal dengan perasaan seperti itu lebih lama daripada yang diperlukan? Namun, anda mungkin menemui kaedah untuk menaklukkan emosi anda dengan menghadapinya.

Tulis senarai perkara yang anda takut berlaku. Anggaplah anda bimbang kehilangan pekerjaan dengan alasan apa pun. Anda mesti mempertimbangkan kemungkinan akibat dari sesuatu yang berlaku, menyelesaikannya, dan kemudian meneruskannya agar dapat berhenti memikirkannya.

Anda mungkin mendapat penutupan dan akhirnya berhenti membimbangkan topik tersebut dengan mencari jawapan kepada kemungkinan masalah yang berkaitan dengan emosi anda. Contohnya, kehilangan pekerjaan anda boleh mengakibatkan pelbagai akibat, seperti tidak dapat membayar bil anda, merasa terhina , mengalami kesukaran untuk mencari kerjaya baru, dan sebagainya. Oleh itu, mari kita lihat senario yang berpotensi.

Anda mungkin mula menyimpan wang sekarang dengan membuat pengorbanan sederhana, anda boleh berbual dengan orang tersayang untuk mendapatkan sokongan dan dorongan , anda boleh mengemas kini CV anda, dan anda boleh mula menghubungi beberapa agensi pekerjaan. Perkara yang anda fikirkan untuk mengelakkannya tiba-tiba kurang menakutkan kerana anda telah mengenali masalah lain yang mungkin ditimbulkannya dan tahu anda akan bersedia sekiranya ia berlaku.

5. Jangan terbawa nasib baik anda!

Ini serupa dengan titik sebelumnya, tetapi ia memberi tumpuan kepada lebih positif kerana kunci yang ingin anda hindari. Mungkin anda tidak mahu memikirkan pesta ulang tahun yang akan datang atau percutian yang telah anda rancangkan. Anda mungkin berusaha untuk tidak mempersoalkan perkara-perkara kerana takut perkara itu tidak akan berlaku. Sekiranya demikian, anda perlu menggunakan pendekatan serupa untuk menyelesaikan masalah.

Apa pilihan alternatif anda jika pesta anda dibatalkan dengan alasan apa pun? Anda tidak akan memberi tahu siapa pun mengenai peristiwa yang satu ini berlaku sekiranya anda mempunyai beberapa alternatif dalam fikiran. Anda akan lebih terbuka mengenai perubahan perkara, dan anda akan lebih mudah menyesuaikan diri dan selesa, sekiranya ada yang perlu diubah pada saat-saat terakhir.

Anda tidak akan merasa kecewa atau jengkel jika anda mempunyai cadangan lain yang boleh digunakan kerana anda sudah mempunyai beberapa alternatif yang hebat! Sebagai alternatif , anda mungkin terlalu bersemangat dan hanya ingin kembali ke keadaan yang lebih seimbang. Pertimbangkan mengapa anda begitu bersemangat untuk membuat diri anda merasa lebih kuat.

Mungkin anda tidak sabar untuk melihat rakan-rakan tertentu, dan ini membuat anda merasa gelisah atau terlalu terangsang. Daripada pergi dari 0 hingga 100, perlahan-lahan naik ke 5 atau 10 dari sekarang sehingga acara itu berlaku. Ini mungkin termasuk membuat beberapa sembang video dengan rakan sebelum pesta besar sehingga anda kurang tertekan ketika ia berlaku.

Mungkin bermanfaat untuk mengambil beberapa langkah sederhana untuk persiapan percutian sekarang, daripada menunggu hingga saat-saat terakhir - misalnya, mula mengemas atau membuat rancangan perjalanan. Ya, ini secara teknikal menunjukkan bahawa anda memikirkannya, tetapi menjadikannya lebih mudah untuk menangani emosi. Daripada satu peristiwa besar, anda mempunyai beberapa fasa bertahun-tahun menuju ke arah itu yang akan membantu anda mengawal emosi anda dengan lebih baik.

6. Buat kemungkinan baru dalam fikiran anda.

Ini mungkin sangat bermanfaat jika anda seorang pengembara siang hari atau mempunyai fiksyen tertentu mengenai masa depan anda. Anda boleh cuba untuk menjaga imaginasi anda dalam daftar supaya anda jangan terlalu terjerumus atau tertumpu kepada hasil tunggal.

Biarkan diri anda mempertimbangkan pelbagai kemungkinan daripada memusatkan perhatian pada satu! Ini bermakna anda akan semakin tidak berkaitan secara emosional dengan impian tunggal anda, dan anda akan mempunyai kekuatan dan pengaruh yang lebih kecil, menjadikannya lebih mudah untuk melupakannya.

7. Amalkan kesedaran dan meditasi.

Meditasi adalah salah satu kaedah yang paling berkesan untuk mengalihkan perhatian kita dari masalah. Ini adalah teknik yang sangat baik untuk menenangkan fikiran dan menumpukan perhatian pada masa kini. Anda mungkin mendapat sedikit kesedaran sekiranya anda berusaha untuk berhenti memikirkan sesuatu yang tidak menyenangkan atau jika anda berusaha untuk tidak terlalu banyak melamun.

Menjadi kebiasaan 'mencatat' adalah salah satu kaedah yang paling berkesan untuk mempraktikkan perhatian. Ini adalah teknik untuk mengawal pemikiran dan emosi anda ketika bertafakur. Ini memerlukan mengenali gangguan yang berlaku semasa meditasi dan memperhatikan jika itu adalah sensasi badan (kaki gatal, sakit belakang, dll.) Atau pemikiran.

Anda boleh membiarkan gangguan membasahi anda jika anda mengatasinya - ketika kita berusaha terlalu keras untuk melepaskan diri dari pemikiran, ia sering berada dalam fikiran kita, dan kita tidak dapat menahan diri daripada menumpukan perhatian pada pemikiran itu. Sekiranya anda tidak pernah bertafakur sebelumnya, terdapat banyak aplikasi hebat yang tersedia untuk membantu anda. Nikmati muzik yang menenangkan, tenang, dan bersedia untuk berehat!

Semakin banyak anda bermeditasi setiap hari, semakin banyak otak anda akan terbiasa dengan santai dan tenteram. Apabila beberapa idea muncul , cubalah membiarkannya mengalir ke dalam fikiran anda dan bukannya memikirkan atau terobsesi. Dengan menjadikan meditasi sebagai kebiasaan, otak kita mengaitkannya dengan lebih tenang dan tidak terlalu menumpukan perhatian pada satu idea.

8. Tenang dan tumpukan perhatian pada rawatan diri.

Anda mungkin memerlukan rehat tambahan jika anda menghadapi masalah untuk melepaskan idea tertentu sehingga anda ingin segera tidak memikirkannya!

Ini mungkin seperti cop-out, tetapi ketika kita lelah, otak kita cenderung untuk lari dengan diri mereka sendiri. Tahap stres kita meningkat apabila kita tidak cukup tidur atau angin kencang, yang boleh menyebabkan otak kita terpaku pada satu idea, yang menjadi semua yang dapat kita fikirkan .

Pernahkah anda menyedari bahawa masalah yang anda cuba hindari tidak terlalu penting? Sebaliknya, ini adalah fiksasi otak anda yang aneh yang membuat anda merasa gugup atau tertekan? Sekiranya ini terdengar seperti anda, anda mungkin keletihan mental dan emosi dan memerlukan rehat.

Ingatlah bahawa diet seimbang, senaman sederhana, banyak air, cahaya matahari dan udara segar semuanya dapat membantu anda merasa lebih baik. Fokus pada kesejahteraan anda jika anda menghadapi masalah dengan emosi anda dan merasa seperti anda tidak dapat mengawal fikiran anda sekarang.

Masa itu anda meluangkan masa untuk memikirkan apa sahaja yang anda fikirkan? Isi masa lapang dengan aktiviti rawatan diri seperti yoga, pelindung wajah, terapi, peregangan, dan bersantai di bawah sinar matahari. Lakukan semua yang anda mampu untuk membuat diri anda merasa lebih baik, dan otak anda akan secara automatik mengendur, membolehkan anda melupakan apa sahaja yang mengganggu anda.

Ringkasan:

Kekal sibuk adalah penawar ideal untuk pemikiran yang berputar-putar. 'Memerhatikan' adalah teknik yang sangat baik untuk menenangkan fikiran dan menumpukan perhatian hanya pada masa sekarang. Meditasi adalah salah satu kaedah yang paling berkesan untuk mengalihkan perhatian kita dari masalah.

9. Perlu diingat bahawa ini juga akan berlalu.

Sekali lagi, ini mungkin kelihatan sangat asas atau terlalu sederhana - namun ia bermanfaat. Anda akan merasa lebih mudah untuk melepaskan dan berhenti memperbaikinya setelah anda memahami bahawa idea - idea ini tidak akan mengganggu anda selama-lamanya dan bahawa anda akan segera bebas dari apa sahaja yang mengganggu anda.

Kami mempunyai konsep; itu membuat kita tidak senang, kita berusaha untuk mengabaikannya, kita menumpukan perhatian pada betapa teruknya perasaan kita akibatnya, idea itu kembali kerana kita terus menumpukan perhatian pada bagaimana pengalaman itu dibuat - dan seterusnya.

Ini mungkin berlaku apabila kita mempunyai idea positif , tetapi bukannya merasa canggung, kita merasa senang atau gembira, atau menyebabkan tahap dopamin (hormon yang baik), dan kita ketagih dengan corak tersebut. Ingat bahawa idea ini tidak akan mengganggu anda lama, dan anda akan dapat berhenti bimbang dan terobsesi dengannya.

10. Biasakan diri menjadi spontan.

Sebilangan idea ini ditujukan kepada individu yang mengalami kesukaran untuk memusatkan perhatian pada idea yang tidak menyenangkan. Tetapi bagaimana jika anda berusaha membuat diri anda berhenti memikirkan sesuatu yang sangat anda minati? Sekiranya anda sangat berminat dengan sesuatu, kemungkinan anda sudah merancang semuanya dalam fikiran anda. Menjadi perancang bermanfaat dalam pelbagai cara, tetapi mungkin juga menyebabkan anda terlalu peduli dengan perkara kecil.

Lakukan beberapa tindakan sederhana jika anda berusaha untuk tidak memikirkan apa yang telah anda rancangkan. Cuba buat beberapa perkara yang belum anda rancangkan! Jangan bimbang ; ia tidak semudah muncul di terminal dan membeli tiket seterusnya. Ini mungkin semudah menghubungi seseorang tanpa membuat janji temu sebelumnya, mendapatkan kopi kerana anda melewati tempat yang kelihatan baik, atau keluar bersama rakan tanpa membuat tempahan.

Ini adalah beberapa kaedah yang menyeronokkan untuk membiasakan diri dengan tidak merancang , dan anda mungkin melakukannya dengan rakan sekiranya anda tidak bersedia melakukannya sendiri. Semakin selesa yang anda dapat dengan tidak mengatur lebih awal atau mengetahui perincian tepat, lebih mudah untuk melepaskan pemikiran kompulsif anda. Melangkah mundur mungkin sangat bermanfaat jika anda tekun memikirkan sesuatu yang telah anda rancangkan.

Dapatkan dalam tabiat menjadi tidak selesa sedikit dan melakukan tanpa teliti merancang setiap butir-butir majlis itu. Ini akan membolehkan anda berhenti membimbangkan apa sahaja yang ada di fikiran anda dan lebih menghargai berada di masa sekarang.

11. Rawatan rendaman adalah nombor sebelas.

Ini tidak berlaku untuk semua orang! Sebilangan individu, sebaliknya, mungkin merasa bermanfaat untuk meluangkan sedikit masa untuk menumpukan perhatian pada idea yang ingin mereka hindari. Kami sedar bahawa nampaknya mundur , tetapi tetap bersama kami.

Pemikiran mungkin sukar untuk diabaikan kadang-kadang kerana kita berusaha mematikannya segera setelah muncul. Sebagai contoh, mantan anda mungkin terlintas di fikiran anda, tetapi anda tidak mahu menangani bagaimana perasaan anda, jadi anda berlari, menghidupkan muzik, dan keluar minum sambil minum.

Teknik penghindaran mungkin berfungsi untuk beberapa individu, dan tetap sibuk, seperti yang dinyatakan sebelumnya dalam artikel ini, dapat menjadi pengalihan yang luar biasa. Sebilangan daripada kita, sebaliknya, perlu memikirkan idea kita untuk masa yang lama sebelum kita dapat meneruskannya. Pastikan anda mempunyai struktur sokongan yang kukuh dan berikan kebenaran kepada diri sendiri untuk menyelidiki idea yang cuba anda hindari. Penyelaman mendalam sekali ini akan memberi manfaat kepada anda dalam jangka masa panjang dengan menjadikannya lebih mudah untuk melupakannya.

Biarkan diri anda menangis dan berkubang, mengalami emosi anda, dan mengenali apa yang berlaku di kepala anda. Mempunyai masa ini mungkin memberi anda rasa penutupan, menjadikannya lebih mudah untuk berhenti membimbangkan masalah secara umum.

12. Dapatkan bantuan profesional.

Sekiranya anda menghadapi masalah untuk menghentikan diri anda daripada memikirkan apa-apa (sama ada itu buruk atau positif) dan itu mempengaruhi kehidupan atau kesejahteraan anda, ada baiknya bercakap dengan seseorang yang benar-benar dapat membantu.

Dengan mendapatkan bantuan pakar, anda dapat menemui kaedah untuk melepaskan diri dari corak pemikiran kompulsif. Mereka akan dapat mengesyorkan kaedah untuk memecahkan lingkaran pemikiran anda, seperti CBT (Cognitive Behavioral Therapy).

Ini dapat membantu anda mengembangkan rutin atau tabiat yang lebih baik yang akhirnya akan membolehkan anda berhenti bimbang akan sesuatu yang mengganggu anda. Sekiranya anda yakin anda mungkin mendapat bantuan profesional, pergi ke sini untuk mencari kaunselor berhampiran anda atau orang yang boleh bertemu dengan anda dari rumah anda dari jauh.

13. Kenali Ketika Anda Berfikir berlebihan

Langkah yang perlu untuk menamatkan pemikiran berlebihan. Mulailah memperhatikan cara anda berfikir. Ketahuilah bahawa pemikiran anda tidak konstruktif ketika anda mendapati diri anda memainkan semula peristiwa di kepala anda atau khawatir tentang perkara-perkara yang tidak dapat anda kendalikan.

14. Uji Pemikiran Anda

Terlalu mudah terjebak dalam pemikiran negatif. Oleh itu, sebelum anda memutuskan bahawa melakukan panggilan dengan sakit akan membuat anda dipecat atau satu tarikh akhir yang hilang akan membuat anda keluar dari pekerjaan , pertimbangkan bahawa idea negatif anda mungkin berlebihan. Belajar mengenal pasti dan membetulkan kesilapan berfikir sebelum mereka menyusahkan anda.

15. Terus Mengawasi Penyelesaian Masalah Aktif

Mengatasi masalah anda tidak produktif; sebaliknya, mencari jawapan adalah. Pertimbangkan langkah-langkah apa yang boleh anda ambil untuk mendapat keuntungan dari kesalahan atau mencegah masalah di masa depan. Daripada bertanya, "Mengapa ini terjadi?" Pertimbangkan apa yang boleh anda lakukan mengenainya.

16. Luangkan masa untuk introspeksi.

Perenungan jangka panjang mengenai masalah anda tidak berkesan, sementara renungan pendek mungkin bermanfaat. Sebagai contoh, pertimbangkan bagaimana anda boleh melakukan sesuatu dengan cara yang berbeza, atau mengenal pasti kemungkinan bahaya dalam strategi anda dapat membantu anda berprestasi lebih baik lain kali.

Jadikan dua puluh minit "masa berfikir" sebagai sebahagian daripada rutin harian anda. Biarkan diri anda bimbang, merenung, atau memikirkan apa sahaja yang anda suka pada masa itu. Setelah masa anda habis, beralih kepada perkara yang lebih berguna. Ingatkan diri anda bahawa anda akan memikirkannya nanti jika anda merasa terlalu banyak menganalisis di luar waktu yang anda rancangkan.

17. Jadikan Kesedaran sebagai Tabiat

Semasa anda hidup sekarang, sukar untuk memikirkan masa lalu atau mengambil berat tentang masa depan. Buat komitmen untuk lebih peka dengan masa kini. Kesedaran, seperti bakat lain, memerlukan latihan, tetapi dapat membantu mengurangkan pemikiran berlebihan dari masa ke masa.

18. Tukar ke saluran lain

Ada kemungkinan bahawa menyuruh diri untuk berhenti memikirkan sesuatu akan memberi kesan yang sebaliknya. Semakin anda berusaha mencegah idea itu masuk ke dalam fikiran anda, semakin besar kemungkinan idea itu akan kembali.

Kaedah terbaik untuk menukar stesen adalah dengan melakukan aktiviti. Bersenam, ikut serta dalam perbincangan mengenai sesuatu yang sama sekali tidak berkaitan atau mulakan projek untuk menarik perhatian anda daripada idea-idea yang tidak menyenangkan.

Kami mengesyorkan bereksperimen dengan beberapa pendekatan yang berbeza untuk mengetahui perkara yang paling sesuai untuk anda. Penting untuk diingat bahawa perkara tidak akan berubah dengan cepat dan menjaga tubuh dan otak kita adalah komitmen jangka panjang.

Mulailah sekarang dengan membentuk tabiat sihat, kelilingi diri anda dengan orang tersayang, dan dapatkan bantuan pakar sekiranya ada masalah.

Ringkasan:

Sekiranya anda terlalu banyak menganalisis perkara, cuba ubah stesen radio dalam fikiran anda untuk mengalihkan perhatian anda dari fikiran yang tidak menyenangkan, atau bersenam, atau terlibat dalam aktiviti untuk memusatkan perhatian anda daripada subjek yang tidak menyenangkan untuk jangka masa tertentu. Kesedaran, seperti bakat lain, memerlukan latihan.

Tanda Amaran Overthinker

Anda mungkin mengambil langkah-langkah untuk mengubah kecenderungan anda untuk memikirkan perkara yang berlebihan setelah anda menjadi lebih peka terhadapnya. Walau bagaimanapun, anda harus terlebih dahulu mengakui bahawa pemikiran negatif lebih banyak merosakkan daripada memberi keuntungan.

Orang sering percaya bahawa berfikir secara berlebihan mencegah perkara buruk berlaku. Dan mereka percaya bahawa jika mereka tidak menekankan atau mengulas masa lalu dengan cukup, mereka akan menghadapi kesukaran tambahan. Berfikir berlebihan, sebaliknya, berbahaya bagi anda dan tidak melakukan apa-apa untuk mengelakkan atau menangani masalah, menurut kajian itu.

Berikut adalah sepuluh petunjuk bahawa anda seorang pemikir yang terlalu banyak berfikir:

  1. Saya terus mengulangi peristiwa memalukan dalam fikiran saya.

  2. Saya sukar tidur kerana otak saya enggan mematikan.

  3. Saya merenungkan banyak senario “bagaimana jika…”.

  4. Saya menghabiskan berjam-jam untuk menyimpulkan makna tersembunyi dari apa yang orang lain katakan atau peristiwa yang berlaku.

  5. Dalam fikiran saya, saya mengulangi interaksi dengan individu dan mempertimbangkan semua perkara yang saya ingin katakan atau tidak saya katakan.

  6. Saya terus mengulangi kesilapan saya.

  7. Saya terus mengulangi pemikiran saya apa yang seseorang katakan atau lakukan yang saya tidak suka.

  8. Saya sering tidak menyedari apa yang berlaku dengan saya kerana saya memikirkan peristiwa dari masa lalu atau bimbang akan peristiwa yang mungkin berlaku pada masa akan datang.

  9. Saya membuang banyak masa untuk mengeluh perkara yang tidak dapat saya ubah.

  10. Saya tidak dapat menarik fikiran saya dari kebimbangan saya.

Kesan Pemikiran Berlebihan pada Badan

Kecemasan dan tekanan emosi yang kronik boleh menyebabkan pelbagai masalah kesihatan. Masalahnya timbul apabila tekanan dan kegelisahan yang berlebihan mencetuskan pertarungan atau tindak balas penerbangan secara berkala. Sistem saraf simpatik tubuh melepaskan hormon stres seperti kortisol sebagai reaksi terhadap pergaduhan atau penerbangan. Hormon ini dapat meningkatkan kadar gula dalam darah dan juga lipid (lemak darah) yang dapat digunakan oleh tubuh sebagai bahan bakar. Hormon juga mencetuskan tindak balas badan seperti:

  1. Menderita kesukaran menelan

  2. Pening

  3. Kekeringan mulut

  4. Denyutan jantung yang cepat

  5. Keletihan

  6. Sakit kepala

  7. Ketidakupayaan untuk fokus

  8. Kerengsaan

  9. Sakit otot

  10. Ketegangan otot

  11. Loya

  12. Kekuatan saraf

  13. Pernafasan berlebihan

  14. Masalah pernafasan

  15. Berpeluh

  16. Bergetar dan menggeletar

Kekhawatiran kronik dan pelepasan hormon stres mungkin mempunyai kesan kesihatan yang teruk jika bahan bakar tambahan dalam darah tidak digunakan untuk aktiviti fizikal.

Penindasan sistem imun adalah nombor satu.

  1. Masalah pencernaan

  2. Ketegangan otot

  3. Kehilangan ingatan jangka pendek

  4. Penyakit arteri koronari yang berkembang tidak lama lagi

  5. Penyakit arteri koronari

Kebimbangan dan kegelisahan yang berlebihan boleh menyebabkan kemurungan dan bahkan kecenderungan bunuh diri jika tidak dirawat.

Walaupun kenyataan ini adalah akibat tekanan, tekanan hanyalah pemangkinnya. Cara menguruskan tekanan tidak hanya menentukan sama ada anda jatuh sakit. Sistem kekebalan tubuh, jantung dan arteri darah anda, dan bagaimana organ tertentu dalam tubuh anda menghasilkan hormon semuanya dipengaruhi oleh tekanan. Hormon ini membantu dalam mengatur berbagai proses tubuh, termasuk kemampuan kognitif dan impuls saraf.

Mekanisme ketahanan dan keadaan psikologi anda mempengaruhi semua sistem ini, yang berinteraksi dan sangat dipengaruhi olehnya. Bukan ketegangan yang menyebabkan anda jatuh sakit. Sebaliknya, kesan reaksi emosi seperti kegelisahan dan kebimbangan serta kegelisahan pada sistem yang saling berkaitan ini boleh menyebabkan penyakit fizikal. Namun, ada tindakan yang dapat Anda lakukan untuk mengubah respons anda, seperti membuat penyesuaian gaya hidup.

SOALAN YANG BANYAK DITANYA:

Ketika berfikir secara berlebihan, orang sering mengemukakan soalan berikut:

1. Bagaimana anda boleh berhenti berfikir tentang sesuatu yang mengganggu anda?

Berikut adalah beberapa contoh bagaimana anda boleh mengubah saluran otak anda:

  1. Buat panggilan telefon kepada rakan dan bincangkan sesuatu yang sama sekali tidak berkaitan.

  2. Tetapkan pemasa selama 10 minit untuk menyusun semula rak buku anda.

  3. Luangkan sedikit masa untuk merancang perjalanan anda yang seterusnya.

  4. Mungkin telah meluangkan masa beberapa minit untuk membuang ruang tertentu.

  5. Mainkan muzik dan bangun dan menari.

2. Apa yang boleh saya lakukan untuk menghilangkan idea yang tidak diingini di kepala saya?

  1. Buat senarai pemikiran anda yang paling tegang.

  2. Visualisasikan idea.

  3. Menamatkan idea.

  4. Ulangi langkah 1-3 sehingga idea itu hilang berdasarkan arahan.

  5. Cuba berbisik "Berhenti" setelah suara biasa anda dapat menyekat idea itu. Anda hampir dapat mendengar kata "Berhenti" di kepala anda seiring berjalannya waktu.

3. Apa maksudnya sibuk dengan sesuatu?

Ruminasi adalah tindakan merenung idea yang sama berulang-ulang kali, biasanya yang sedih atau suram. Ruminasi tidak baik untuk kesihatan mental anda kerana ia memanjangkan atau meningkatkan kemurungan dan merosakkan keupayaan anda untuk berfikir dan memproses emosi.

4. Mengapa fikiran saya selalu mengulang fikiran negatif?

Fikiran negatif yang berulang mungkin merupakan tanda kecemasan dan kemurungan. Rumian dan perhatian adalah dua jenis pemikiran yang tidak menyenangkan yang diakui oleh sains.

## # 3 5. Adakah mungkin kawalan terhadap pemikiran seseorang?

Kita hanya mengetahui sebilangan kecil pemikiran otak kita, dan kita hanya dapat mengawal sebilangan kecil idea sedar kita. Sebilangan besar pemikiran kita berlaku di kepala kita. Perbuatan tidak sengaja dan cetusan lidah memberikan pandangan mengenai kehidupan mental bawah sedar kita yang tidak diedit.

6. Bagaimana saya boleh mematikan otak saya?

Berikut adalah beberapa penyelesaian pantas yang mungkin dapat membantu anda berehat.

  1. Matikan semuanya. Walaupun mungkin menggoda untuk melayari dan melayari media sosial atau melihat apa yang ada di TV malam ini, tahan.

  2. Eksperimen dengan kelonggaran otot secara beransur-ansur.

  3. Tarik nafas panjang.

  4. Eksperimen dengan ASMR.

7. Apakah sumber pemikiran obsesif?

Pemikiran obsesif dikaitkan dengan gangguan neurologi asal yang tidak diketahui yang mendorong pemikiran menjadi gelung berulang, menurut penyelidikan pencitraan otak. Walaupun sebilangan individu mungkin sedang merenung untuk pertama kalinya, beberapa orang mungkin mempunyai banyak episod dengan bahan yang berbeza setiap kali.

8. Apa yang boleh saya lakukan untuk mengalihkan perhatian saya?

Mengalihkan Fikiran Anda dan Mengalihkan Pemikiran Anda

  1. Main permainan memori.

  2. Fikirkan dari segi kategori

  3. Gunakan matematik dan nombor.

  4. Lafazkan frasa

  5. Ketawa pada diri sendiri

  6. Gunakan Frasa untuk Menambat Pemikiran Anda

  7. Buat gambaran mental tugas harian yang anda suka atau tidak benci lakukan.

  8. Berikan contoh tugas biasa.

9. Apa yang boleh saya lakukan untuk mengelakkan berfikir lewat malam?

Sekurang-kurangnya, ia akan memberi anda sesuatu untuk dibaca pada waktu anda menghadapi masalah tidur.

  1. Buat senarai mental yang tidak berguna untuk membuat diri sibuk.

  2. Sebaliknya, cubalah berjaga.

  3. Atau hanya keluar dari katil.

  4. Buat senarai semua perkara yang membuat anda tidak selesa.

  5. Kembali ke tempat tidur anda dan lakukan pernafasan dalam.

  6. Cuba jangan terlalu memaksakan diri.

10. Apakah peraturan 333 mengenai kebimbangan?

Lihat- lihat dan tuliskan tiga elemen yang anda lihat. Kemudian, terangkan tiga suara yang anda dengar. Akhirnya, lakukan tiga pergerakan dengan pergelangan kaki, lengan, dan jari anda. Teknik ini dapat membantu anda kembali ke masa sekarang setiap kali minda anda mula berjalan.

KESIMPULAN:

Kaedah anda melihat perkara yang anda rasakan mempunyai hubungan yang signifikan. Keadaan emosi anda mempengaruhi cara anda berfikir, dan tindak balas psikologi anda mengubah cara anda berfikir. Contohnya, apabila anda tidak berpuas hati, anda melihat dunia melaluinya dengan lensa suram. Anda lebih cenderung untuk memusatkan perhatian pada yang negatif, tidak menyukai kritikan diri, dan meramalkan hasil yang buruk. Paling teruk, anda merasakan semakin jauh anda memikirkan perkara-perkara yang tidak diingini. Apabila mood anda merosot, anda cenderung untuk memikirkan pemikiran negatif. Ini adalah kitaran jahat yang sukar dihentikan. Buat panggilan telefon kepada rakan dan bincangkan sesuatu yang sama sekali berbeza. Terdapat banyak kaedah untuk berhenti berfikir secara berlebihan. Buat cabaran penyusunan semula rak buku selama 10 minit untuk diri anda sendiri. Duduk dan mulailah merancang perjalanan anda yang seterusnya. Luangkan beberapa minit untuk menghilangkan kekacauan dari ruang tertentu. Mainkan muzik dan bangun dan menari. Senaman yang berterusan atau lakukan hobi baru.

ARTIKEL BERKAITAN: