Sekiranya tidak membersihkan perangkap atau menjunam membersihkan saluran air, senjata terakhir anda adalah saluran pembuangan (juga dikenali sebagai ular). Alat ini, ular spiral bergelung yang biasanya setebal 1/4 inci dengan pegangan di satu ujungnya, berfungsi dengan cara berlawanan yang dilakukan oleh pelocok: Anda mendorong ular ke dalam penyumbat dan engkol untuk mendorong ular itu lebih jauh ke halangan . Walaupun bahagian penyumbat pecah dan mengalir melalui saluran pembuangan, ular itu membantu anda mendapatkan akses ke penyumbat sehingga anda dapat menariknya keluar. Beberapa ular dapat dipasang sebagai alat pemasangan pada gerudi elektrik, memberikannya lebih banyak kekuatan untuk memaksanya melalui penyumbatan. Ular sangat berguna kerana cukup panjang untuk sampai ke penyumbat yang jauh di dalam saluran air. imej

Pertahanan terbaik anda terhadap penyumbat adalah mengelakkannya dari awal. Berikut adalah beberapa amalan yang boleh digunakan:

  • Gunakan saringan sinki: Singki dapur yang tersumbat biasanya disebabkan oleh sampah atau benda asing memasuki longkang. Gunakan saringan sink untuk mengelakkan sampah dan barang-barang kecil memasuki saluran air.

  • Jaga pembuangan sampah anda: Semasa menggunakan pembuang sampah, jalankan air sejuk dengan jumlah penuh semasa mesin memotong sampah; biarkan air mengalir selama satu minit penuh setelah anda mematikan pelupusan. Langkah berjaga-jaga ini membuang sampah keluar sepenuhnya dari saluran paip sink kecil berdiameter kecil dan masuk ke saluran paip utama yang lebih besar, di mana kemungkinannya tidak akan tersumbat.

  • Jangan membuang bahan-bahan ke dalam longkang anda: Orang -orang yang sering melakukan pelupusan sering membuang bahan-bahan bangunan ke longkang. Pelaku yang paling biasa adalah plaster atau papan dinding, yang nampaknya tidak bersalah tetapi boleh mengeras di saluran air dan menyumbatnya. Untuk mengelakkan penyumbatan ini, jangan sekali-kali membuang sisa bahan binaan di longkang sink.

Anda boleh menyewa alat pengangkut elektrik yang dikendalikan secara manual atau elektrik untuk beberapa dolar di pusat sewa. Peralatannya mudah digunakan, tetapi tanyakan kepada peniaga untuk mendapatkan arahan operasi. Proses asasnya adalah seperti berikut:

  1. Tolak ujung ular ke lubang pembuangan dan putar pegangan pada drum yang berisi ular yang digulung. Auger memulakan perjalanannya ke saluran pembuangan.

  2. Terus mendorong lebih banyak ular ke dalam longkang sehingga anda merasa tahan. Anda mungkin perlu memberi tekanan semasa menekuk gagang untuk membuatnya membengkok di sekitar lekukan ketat di perangkap di bawah sink. Setelah memutar lekukan, ular biasanya meluncur dengan mudah sehingga anda tersumbat.

  3. Putar ular ke arah penyumbatan sehingga anda merasakannya masuk ke dalam paip dengan bebas. Tindakan memutar membolehkan hujung ular melekat pada penyumbat dan memutarnya atau memotongnya. Sekiranya tersumbat adalah objek padat, kepala auger membelit objek. Sekiranya anda tidak merasakan auger menerobos dan berpusing menjadi lebih mudah, tarik auger dari longkang - kemungkinan besar anda akan mengeluarkan bendangnya.

  4. Jalankan air dengan sepenuh tenaga selama beberapa minit untuk memastikan saliran tidak tersumbat. Kadang kala, penyumbat mengalir ke longkang; pada waktu lain, penyumbat keluar melekat pada ular.