Bagaimana Mencuci Kereta? Menyelenggara kereta tidaklah mudah. Salah satu bahagian penting dalam penyelenggaraan adalah menjaga kebersihan kereta. Siapa yang tidak suka kereta berkilau berkilau, tetapi itu memerlukan banyak usaha! Terutama di negara-negara seperti UAE di mana ribut pasir tidak biasa.

Sekiranya anda adalah salah satu daripada mereka yang suka memilih pilihan mencuci kereta berhampiran saya dan menurunkan kereta anda di bawah pengawasan profesional untuk membersihkan, anda menyelamatkan diri dari banyak kerumitan. Tetapi jika anda adalah orang yang sangat peduli dengan mencuci kereta anda dan lebih suka melakukannya sendiri, anda mesti selalu bimbang bagaimana tidak berakhir dengan sebarang calar pada kereta semasa membersihkannya. semuanya berkaitan dengan penggunaan bahan yang betul dan cara pembersihan yang betul

Perkara yang diperlukan untuk mencuci kenderaan sendiri

Sebelum anda memulakan misi membersihkan kenderaan anda, pastikan anda mempunyai semua yang diperlukan. Berikut adalah senarai perkara yang anda perlukan semasa mencuci kereta di rumah .

  1. Dua baldi air

  2. Kain basuh dan span mikro

  3. Syampu penyaman ringan atau sabun atau pembersih kereta

  4. Pencuci cermin

  5. Berus yang dikendalikan panjang

  6. Selang air dan muncung

  7. Pembersih roda semburan bebas asid

  8. Lilin dan cat cat

Cara mencuci kereta tanpa merosakkan cat

Cuci kereta sepertinya , bukanlah proses yang mudah, dan terutama membersihkan diri adalah memakan masa dan memenatkan. Itulah sebabnya mengapa kebanyakan pemilik memilih untuk mendapatkan perkhidmatan mencuci kereta profesional. Anda juga perlu memberi perhatian tambahan untuk memastikan semuanya bersih dan anda tidak menyebabkan kerosakan pada kenderaan anda. Berikut adalah prosedur langkah demi langkah bagaimana membersihkan kereta tanpa menggaru cat.

1. Pilih kawasan yang sejuk dan teduh

Ya, ini adalah langkah pertama untuk mencuci kenderaan dengan lancar, baik untuk anda dan juga kereta anda. Pernahkah anda perhatikan kawasan mencuci kereta di pusat servis, kawasan pembersihannya sentiasa sejuk dan teduh? Ini untuk memastikan cahaya matahari langsung terhindar semasa membersihkan. Jangan sekali-kali mencuci kereta anda jika keadaan panas. Sebabnya adalah untuk mengelakkan kerosakan teruk pada bahagian kereta .

2. Mulakan dengan membilas

Setelah meletakkan diri dan kereta anda di tempat yang selesa, bilas kereta. Jangan sekali-kali mencuci kereta anda ketika berhabuk, jadi bilaslah debu. Sebabnya mengapa anda membaca ini pada masa ini, mencuci kereta yang berdebu boleh menyebabkan calar pada cat kereta anda. Setelah selesai membersihkan habuk kereta, anda boleh mula menuangkan air sehingga anda dapat membuang sisa zarah debu. Sentiasa bermula dari atas dan turun ke bawah, untuk mengelakkan pembaziran air.

3. Span hingga sebati

Langkah seterusnya untuk mencuci kereta anda adalah dengan mengepalkan dan menggosok permukaan kereta dengan lembut. Jangan sekali-kali menggosok permukaan kereta dengan gerakan bulat dan lakukan gerakan naik dan turun kerana ia akan membantu anda melarang tanda pusaran muncul.

Sekiranya kereta berwarna hitam atau kereta berwarna lebih gelap, tanda pusaran ini kelihatan sangat buruk, dan satu-satunya yang dapat menghindarinya adalah dengan mengelakkan gerakan bulat semasa mencuci kereta . Anda boleh menggunakan sabun atau pembersih semasa spong tetapi pastikan menggunakan jumlah yang betul dan selalu mencampurkannya dengan air. Sponging selalu diikuti dengan putaran lain sehingga bilas dengan kain microfiber setelah sponging anda selesai.

4. Bersihkan roda

Melanjutkan ke langkah seterusnya dalam rutin mencuci kereta adalah membersihkan roda. Sekali lagi, gunakan spons yang dicelup sabun untuk membersihkan tayar seperti permukaan kereta yang lain. Untuk tayar khususnya elakkan pembersih. Setelah selesai, bilas dengan air.

5. Keringkan kereta

Satu perkara penting yang perlu diingat semasa mencuci kereta dan untuk mengelakkan sebarang kemungkinan tanda pada kereta mengeringkan permukaan kereta sebaik sahaja spong dan dibilas. Gunakan sesuatu seperti kain tipis untuk mengeringkan permukaan kereta. Ini akan mengelakkan noda air mengendap. Dan ini sama pentingnya untuk mengelakkan habuk menetap di permukaan basah. Dan seperti yang telah disebutkan, basuh kereta dengan gerakan naik dan turun untuk mengelakkan tanda berpusing.

6. Lilin kereta

Ini adalah peringkat terakhir mencuci kereta. Melemaskan kereta membantu melindungi lapisan atas cat kereta dan memberikan penampilan yang lebih bersinar pada kereta anda. Penting untuk mendapatkan jenama yang betul. Sebelum anda memulakan waxing kereta, jangan yakin bahawa kereta itu bebas debu dan elakkan wax dari kereta di bawah cahaya matahari. Sinar matahari langsung akan menjadikan lilin mengeras walaupun sebelum anda selesai sepenuhnya.

Anda tidak memerlukan lilin dalam jumlah yang banyak, untuk mendapatkan penampilan kereta yang berkilau, hanya penurunan satu sen pada span. Pastikan anda menggunakan aplikator span yang bersih dan segar. Segerakan kereta dan gunakan lilin, jika diperlukan, anda boleh membuat permohonan semula. Sekali lagi untuk memberikan penampilan yang lebih sempurna, elakkan pertindihan lilin dan gunakan gerakan seragam.

Apa yang telah kita bincangkan di sini adalah mengenai bahagian luar kereta. Hati-hati dan kesabaran yang sama diperlukan untuk membersihkan bahagian dalam tanpa menyebabkan kerosakan. Walaupun lebih disukai oleh banyak orang untuk mencuci kenderaan sendiri, dan ia pasti menjimatkan banyak wang, mendapatkan perkhidmatan mencuci kereta sekali-sekala disarankan oleh profesional.

Sama seperti yang kita sebutkan sebelumnya, menjaga kereta di UAE tidak semudah itu dan jika anda fikir anda ingin meninggalkan tugas di tangan profesional, anda harus mencari perkhidmatan mencuci kereta. Terdapat banyak penyedia perkhidmatan di sekitar. ZDEGREE adalah nama di antara banyak perkhidmatan mencuci kereta di Dubai.

Kesimpulannya

Bersama dengan semua perkhidmatan yang berkaitan dengan kereta mereka, perkhidmatan mencuci kereta mereka juga terkenal dan mereka dikenali untuk mengendalikan kenderaan pelanggan mereka dengan sangat bertanggungjawab. Mereka juga mempunyai perkhidmatan mencuci kereta di Abu Dhabi dan pusat-pusat lain di UAE. Sekiranya anda masih terjebak dengan 'perkhidmatan mencuci kereta berhampiran saya' yang googling dan menyedari nama ZDEGREE muncul dalam senarai, anda pasti boleh mengkliknya dan mempertimbangkannya untuk penyelenggaraan kenderaan anda.