Bagaimana cara mencuci tikar yoga?

Bagaimana cara mencuci tikar yoga? Gunakan cuka untuk mencuci tikar yoga. Tidak jarang anda perlu mengetahui cara mencuci tikar yoga. Keperluannya paling biasa bagi mereka yang mempunyai tikar yang sangat halus. Ada juga yang menjadi begitu ternoda sehingga tidak lagi dapat digunakan.

Walau bagaimanapun, ini adalah jenis tikar yang memerlukan perhatian paling besar apabila tiba masanya untuk mengurusnya. Oleh itu, keadaan tikar lebih mudah dikendalikan sekiranya dijaga dengan baik.

Sekiranya anda ingin mengetahui cara merawat tikar anda dengan betul, perkara pertama yang perlu anda lakukan ialah menentukan jenis tikar yang anda ada.

Jenis tikar yang berbeza digunakan untuk pelbagai jenis aktiviti yoga. Beberapa jenis tikar akan datang dalam bentuk nilon dan yang lain akan datang dengan kapas.

Cara Mencuci Tikar yoga Cotton

  1. Bahan yang digunakan untuk membuat tikar yoga dapat menjadikan tugas menjadi lebih sukar. Tikar yoga kapas mungkin yang paling biasa. Sebilangan besar tikar yang diperbuat daripada kapas sangat senang dikeringkan. Walau bagaimanapun, kebanyakan tikar tidak kering sepenuhnya apabila disentuh. Ini bermaksud anda harus bersikap lembut dengan tuala anda sekiranya anda ingin menghilangkan noda dan bekas lain di tikar.

  2. Tikar lain dilengkapi dengan jenis penutup khas untuk membantu mereka kekal segar walaupun selepas berjam-jam penggunaan. Sarungnya membolehkan tikar anda bernafas tanpa bernoda. Sebilangan besar tikar ini sangat murah dan boleh dicuci di mesin basuh pinggan mangkuk anda. Namun, disarankan agar anda menggunakan deterjen ringan dan elakkan menggunakan peluntur yang mengandungi peluntur kerana ini tidak akan membersihkan noda pada tikar dengan berkesan.

Lihat jika ada kerosakan atau tidak sebelum mencuci.

  1. Anda mungkin perlu membuang tikar anda setelah selesai membersihkannya jika anda ingin menyimpan tikar dalam keadaan terbaik.

  2. Langkah seterusnya adalah melihat tikar yoga anda untuk melihat apakah ia retak atau rosak. Sekiranya terdapat kerosakan pada tikar, ada kemungkinan ia tidak akan dapat berfungsi seperti yang dilakukan sebelumnya. Sebabnya adalah kerana serat lebih sukar untuk bergerak.

  3. Sekiranya anda mendapati bahawa tikar itu retak, ada cara yang boleh anda perbaiki tanpa perlu mengganti tikar. Pembaikan terbaik akan dilakukan dengan beberapa peregangan yoga atau pose yoga .

  4. Sekiranya peregangan tikar yoga sepertinya tidak membantu, anda mungkin ingin mempertimbangkan untuk mengambil profesional untuk mengatasi masalah tersebut. Ia mungkin memerlukan kos yang lebih tinggi tetapi akhirnya bernilai wang. Bahkan sejumlah kecil kerosakan boleh berubah menjadi besar jika anda tidak berhati-hati dengan tikar anda. Profesional terbaik akan dapat memberitahu anda bidang tikar mana yang memerlukan perhatian lebih daripada yang lain.

  5. Peregangan yoga juga harus dilakukan dengan teliti untuk memastikan tikar anda kekal dalam keadaan baik. Penting untuk membiarkan tikar anda berada dalam keadaan baik. Tidak kira apa jenis yoga yang anda lakukan, anda tidak boleh mengambil risiko kemungkinan merobek atau merobek.

Jangan mengabaikan tikar

Sekiranya tikar yoga anda telah diabaikan, anda mungkin harus membuangnya. Sekiranya ini berlaku, anda mungkin ingin mempertimbangkan untuk menggunakan produk yang sama dengan yang anda gunakan semasa mengeluarkan tikar biasa dari almari anda. Kaedah yang baik untuk memastikan tikar anda kelihatan cantik adalah mencucinya dengan kerap. Mereka tidak akan kekal selamanya jika tidak dibasuh. dan mereka juga tidak akan kelihatan baik. melainkan anda berusaha untuk menjadikannya kelihatan baru.

Ringkasan; Tikar yang tidak dibersihkan dengan betul akhirnya akan haus dan seratnya boleh menjadi rapuh. Ini akan menyebabkan tikar anda hancur setelah bertahun-tahun digunakan.

Mengapa penting untuk mencuci tikar yoga?

Terdapat begitu banyak soalan yang akan diajukan oleh seseorang ketika mereka mencari tahu apa yang diperlukan untuk membersihkan tikar yoga. Semasa mula-mula, saya fikir ini adalah soalan yang cukup mudah dijawab kerana saya tahu bahawa tujuan tikar yoga adalah untuk menyediakan tempat yang selamat untuk berlatih yoga.

Namun, setelah bertahun-tahun berlatih yoga, saya sekarang tahu bahawa saya juga perlu memikirkan perkara lain.

Sebab pertama untuk mencuci tikar yoga

  1. Sebab pertama mengapa membersihkan tikar yoga adalah kerana mereka sangat sukar untuk membersihkan diri jika terlalu kotor. Sungguh mengagumkan berapa banyak orang yang menghabiskan berjam-jam untuk menjadikan tikar yoga mereka kotor dan kemudian membiarkannya di sana.

  2. Ini tidak begitu sihat dan membazirkan banyak wang juga. Cara terbaik untuk memanfaatkan sepenuhnya tikar yoga anda adalah dengan memastikan anda mencucinya setiap hari.

  3. Sekiranya anda bimbang bahawa anda tidak dapat melakukan pekerjaan dengan baik membersihkan tikar yoga anda, jangan risau. Banyak syarikat seperti Earthlite menjadikan [tikar yoga mereka sangat senang dibersihkan. Yang perlu anda buat hanyalah mengelapnya dengan sedikit sabun dan air.

  4. Anda juga perlu memastikan anda [mengeringkan tikar dengan teliti. Untuk melakukan ini, anda boleh meletakkannya rata hingga kering atau meletakkannya di tuala. Anda ingin memastikan bahawa tikar kering sepenuhnya sebelum meletakkan apa-apa yang lain di atasnya.

  5. Anda juga perlu memastikan bahawa tikar tidak dibiarkan dalam jangka masa yang lama. Sekiranya anda menggunakan tikar yoga sebagai tikar semasa bersenam, anda pasti ingin memastikannya kering sebelum anda melakukannya. Ini benar terutamanya jika anda harus menggunakannya di luar. Anda tidak mahu ia basah atau mungkin licin.

  6. Sudah tentu, anda juga ingin memastikan bahawa tikar yoga anda kering selepas setiap penggunaan. Anda melakukannya dengan menggunakan kaedah yang sama seperti yang dinyatakan di atas.

  7. Akhirnya, anda perlu memastikan bahawa anda menjaga kebersihan tikar yoga anda. Sebilangan besar orang cenderung meninggalkan tikar yoga mereka di bilik mandi atau di dapur, dan anda tidak mahu barang-barang ini diisi dengan bakteria dan kuman.

Alasan anda ingin memastikan anda membersihkan tikar anda secara berkala adalah agar anda dapat menikmati semua faedah berlatih yoga, sama ada di rumah anda atau di studio. Kemungkinan besar anda mempunyai tikar anda selama bertahun-tahun, tetapi tidak pernah ada sebab untuk membersihkannya.

Pelbagai langkah untuk membersihkan tikar yoga anda

  1. Terdapat beberapa langkah yang boleh anda ambil untuk memastikan bahawa anda menjaga kebersihan tikar anda. Langkah pertama adalah memastikan bahawa anda hanya menggunakan kain lembut semasa anda mencuci tikar. Elakkan menggunakan benda keras, kerana anda boleh merosakkan bahan tikar.

  2. Langkah seterusnya adalah memastikan bahawa anda hanya menggunakan air suam ketika anda mencuci tikar. Sebaiknya biarkan tikar merendam sekurang-kurangnya dua minit sebelum masuk ke dalamnya. Anda juga ingin memastikan bahawa tikar anda kering sepenuhnya sebelum meletakkan apa-apa yang lain di atasnya.

  3. Langkah terakhir adalah membiarkan udara tikar anda kering sepenuhnya sebelum meletakkan apa-apa lagi di atasnya. Semasa anda melakukan langkah-langkah ini, lebih baik menggunakan tempat yang hangat, seperti kipas angin, untuk membantu mengeluarkan tikar.

Sekarang, ada banyak alasan bahawa anda mungkin tertanya-tanya mengapa perlu membersihkan tikar yoga secara berkala.

Ringkasan; Anda akan mendapati bahawa tikar tidak hanya menjaga kebersihan tikar untuk kebaikan kesihatan, tetapi juga dapat membantu anda dengan banyak cara lain. Mungkin merupakan idea yang baik untuk mempunyai tikar anda di rumah sehingga anda mempunyai sesuatu yang baik untuk berlatih yoga di antara set. Apabila memilih jenis tikar yoga yang hendak dibeli, penting untuk mempertimbangkan beberapa faktor. Yang pertama adalah faedah kesihatan, yang kedua adalah manfaat kesihatan, dan yang ketiga adalah manfaat kesihatan.

Cara mudah mencuci tikar yoga

Cara terbaik untuk mencuci tikar yoga adalah mencucinya di lembangan menggunakan sabun lembut. Walau bagaimanapun, banyak orang lebih suka menggunakan mesin basuh atau mesin basuh pinggan mangkuk untuk pembersihan yang lembut. Sekiranya anda berfikir untuk menggunakan salah satu kaedah ini untuk menguruskan tikar anda, berikut adalah beberapa cara mudah untuk melakukannya.

  1. Perkara pertama yang anda ingin lakukan ialah mengosongkan tikar dan meletakkannya rata di atas lantai. Kemudian gunakan sehelai kain lembut, seperti kain lap atau kain buruk, untuk menghilangkan kotoran atau residu yang mungkin ditinggalkan oleh pemilik sebelumnya dengan lembut.

  2. Cara mudah lain untuk membersihkan tikar adalah mencucinya di mesin basuh pinggan mangkuk. Pastikan untuk mengatur kitaran pencucian ke tetapan 'Tinggi' supaya tikar anda bersih sepenuhnya.

  3. Kemudian letakkan tikar di mesin basuh pinggan dan biarkan selama kira-kira dua puluh minit. Ini akan memastikan bahawa noda diangkat dari tikar sepenuhnya.

  4. Mungkin ada baiknya melabur sedikit cuka dan air supaya anda boleh memasangkannya ke tikar secara langsung. Cuka adalah pilihan yang sangat baik kerana cukup kuat untuk menghilangkan noda tanpa menyebabkan kerosakan.

  5. Setelah tikar dibersihkan, anda mungkin ingin menambahkan sedikit air ke dalamnya. Walau bagaimanapun, pastikan bahawa anda hanya menambah sedikit air. Juga, pastikan bahawa anda tidak pernah memasukkan air ini ke dasar tikar kerana ini boleh menyebabkan bahagian bawahnya menjadi rosak.

Bahan yang boleh digunakan untuk mencuci tikar yoga

  1. Sekiranya anda memilih untuk menggunakan air, pastikan anda berhati-hati dengan jumlah yang anda gunakan. Juga, elakkan menggunakan terlalu banyak air kerana terlalu banyak air boleh menyebabkan kain kehilangan bentuk dan warnanya. Sebaik sahaja anda menggunakan jumlah air yang betul, biarkan ia semalaman sebelum meletakkannya hingga kering.

  2. Sekiranya anda ingin menggunakan bahan pencuci untuk membersihkan tikar anda , anda mungkin ingin mencuba pencuci cecair ringan. Ini tidak akan menyebabkan terlalu banyak kerosakan tetapi akan mencukupi untuk menghilangkan noda dari tikar. Sekiranya anda hendak mencuci tikar di mesin basuh pinggan mangkuk, pastikan anda membaca arahan dengan teliti sebelum memulakannya. dan ikuti mereka kerana mereka akan memastikan bahawa anda mendapat hasil terbaik.

  3. Cara termudah dan termudah untuk membersihkan tikar lulemon anda adalah dengan menggunakan kain lembut dan detergen yang dibuat khas untuk membersihkan tikar yoga. Sebelum memulakan, pastikan bahawa anda telah mencuci tikar dengan air panas. Ini akan memastikan bahawa sebarang noda atau tumpahan dikeluarkan.

  4. Setelah menyelesaikannya, kini anda boleh meletakkan tikar di mesin basuh pinggan dan meletakkan tuala di atasnya. Tuala akan menyerap lebihan air dan memastikannya tidak basah. Tuala mesti diletakkan di mesin basuh pinggan dalam keadaan paling tinggi dan mesin harus beroperasi dengan kekuatan penuh. Setelah tuala merendam air, keluarkan dari mesin basuh pinggan dan bilas di bawah air sejuk.

  5. Setelah membilas tikar di mesin basuh pinggan mangkuk, adalah penting untuk membiarkannya di kering sehingga kering. Kipas boleh digunakan untuk mempercepat proses pengeringan. Pastikan penghawa dingin tidak menyala kerana ini boleh mengeringkan tikar dan memberikan penampilan yang suram.

  6. Sebelum meletakkan tikar semula, anda harus menggantungnya hingga kering untuk mengelakkan kerosakan. Selepas pengeringan selama beberapa jam, anda pasti dapat menemuinya dalam keadaan teratas.

Ringkasan: Cara mudah dan mudah ini untuk membersihkan tikar yoga sangat bagus jika anda ingin tikar anda kelihatan sehebat yang baru. Walaupun memerlukan banyak wang, ia dapat memanjangkan umur tikar anda.

Prosedur mencuci tikar yoga

Terdapat proses mudah untuk mencuci tikar yoga jika anda berminat untuk belajar bagaimana menjaganya agar bersih dan dalam keadaan baik. Proses ini akan sangat mudah untuk anda lakukan dan sangat bermanfaat untuk anda dan tikar yoga anda.

  1. Mula-mula anda harus tahu cara mencuci tikar yoga anda dengan betul. Cara terbaik untuk mencucinya adalah dengan sabun ringan yang tidak mengandungi peluntur. Sebilangan besar orang mempunyai masalah dengan sabun mereka, mengeringkan tikar mereka, yang boleh menyebabkan tikar anda kelihatan sangat kotor dengan cepat.

  2. Pastikan anda mencuci tikar sepenuhnya dengan air dan biarkan merendam sekurang-kurangnya dua puluh minit. Setelah merendam, anda boleh membilasnya dan memasukkan tikar baru.

  3. Sebaiknya gunakan tuala untuk mengeringkan tikar yoga anda, kerana terlalu banyak air sebenarnya boleh menyebabkan kerosakan pada tikar. Apabila anda mengeringkan tikar yoga buti , pastikan untuk membiarkannya keluar sepenuhnya sebelum meletakkannya.

  4. Untuk membersihkan tikar yoga anda dengan betul, anda perlu memastikan bahawa anda mengikuti prosedur ini untuk setiap penggunaan. Ini akan memastikan bahawa anda dapat memastikan tikar yoga anda kelihatan hebat dan akan memastikan ia tahan lebih lama. Setelah anda menggunakannya untuk jangka waktu tertentu, anda perlu memeriksanya untuk melihat apakah ia perlu dicuci semula.

  5. Selepas anda mencuci tikar yoga anda, penting untuk mengeringkannya sepenuhnya. Anda tidak boleh meninggalkannya di luar untuk jangka masa yang panjang, atau ia boleh retak. Sekiranya anda mesti, teruskan dan masukkan ke dalamnya selama lima belas minit. Semakin baik keadaan tikar, semakin lama masa yang diperlukan untuk mengeringkannya.

Apa yang perlu dilakukan setelah selesai?

  1. Setelah selesai mencuci tikar yoga, penting untuk membiarkannya keluar sepenuhnya untuk memastikan ia benar-benar kering. Sekiranya masih lembap, disarankan untuk terus meletakkannya di dalam ketuhar selama sepuluh minit. Sekiranya ia kering, anda boleh bergerak untuk membersihkannya. Semasa anda belajar bagaimana membersihkan tikar yoga anda, anda mungkin mendapati sebahagiannya mempunyai acuan atau bakteria di atasnya. Ini adalah perkara biasa dan boleh dikeluarkan dengan sedikit usaha. Ikuti prosedur ini untuk setiap penggunaan untuk memastikan bahawa tikar yoga anda benar-benar bersih dan sebersih mungkin.

  2. Setelah anda sedar masih sedar.

Sekarang setelah anda mengetahui cara mencuci tikar anda dengan betul, anda perlu belajar menjaga tikar anda. selepas setiap penggunaan. Ini akan memastikan bahawa tikar yoga anda dalam keadaan baik dan tidak perlu diganti dalam jangka masa yang singkat. Semasa anda mula-mula belajar membersihkan tikar yoga anda, anda harus mencuba sabun ringan. Semasa menggunakan sabun, anda tidak mahu menggosok tikar anda, kerana ini boleh menyebabkan kerosakan padanya.

  1. Walau bagaimanapun, jika anda mendapati bahawa ia sedikit kotor, anda mungkin ingin mendapatkan sabun yang sedikit lebih kuat. Seterusnya, setelah anda mencuci sabun dari tikar yoga anda, anda harus mengeringkannya. Sekiranya anda tidak menggunakan bahan pencuci, anda harus meletakkannya di atas tuala kering yang bersih. dan biarkan kering secara semula jadi.

  2. Sebelum meletakkannya kembali di atas tikar, anda perlu mengeluarkan semua serat daripadanya. dan berikan penyental yang lain. Ini diperlukan untuk menghilangkan kotoran yang terkumpul. di atas tikar dan boleh dikeluarkan dengan sedikit minyak siku. Selepas anda melakukan ini, anda harus meletakkan tikar yoga rata dan meletakkannya di pengering anda sebentar untuk memastikan ia kering sepenuhnya.

  3. Apabila kering sepenuhnya, anda boleh membungkusnya dengan tuala agar sentiasa bersih . Ikuti langkah-langkah ini dan anda pasti mendapati bahawa anda mempunyai tikar yoga yang hebat dan kelihatan hebat untuk tahun-tahun akan datang.

: 6. Pertanyaan, "Bagaimana cara mencuci tikar yoga?" adalah sesuatu yang kebanyakan orang bertanya sekurang-kurangnya sekali seumur hidup mereka. Ini disebabkan oleh fakta bahawa tikar yoga tidak hanya berfungsi tetapi juga alat yoga yang estetik

  1. Walau bagaimanapun, banyak orang tidak tahu apa yang harus mereka lakukan ketika mencuci tikar yoga mereka dan artikel ini diharapkan dapat menjawab soalan itu. Sebelum anda pergi dan membeli tikar yoga anda, anda harus memastikan bahawa anda tahu bagaimana membersihkannya. Anda harus memastikan bahawa tikar telah dibersihkan dengan sabun dan air yang betul dan tidak ada habuk atau kotoran di permukaan.

8. Jika anda mendapati bahawa anda perlu membersihkan dan membersihkan tikar anda maka anda harus memastikan bahawa ia telah melalui proses ini sebelum disimpan. Untuk menghilangkan kotoran dan serpihan yang terkumpul di atas tikar anda, perkara terbaik yang perlu dilakukan ialah mencucinya dengan detergen ringan.
  1. Sebaik sahaja anda menyelesaikan langkah ini, anda akan ditinggalkan dengan tikar bersih dan bersih. Terdapat pelbagai cara untuk membersihkan tikar anda dan anda harus memilih kaedah yang paling sesuai dengan keperluan anda.

Ringkasan; Sekiranya anda menggunakan kain lap biasa dan membersihkan semua serpihan yang longgar, anda pasti ingin menggunakan berus lulur untuk membersihkan keseluruhan tikar dengan lembut. Anda ingin memastikan bahawa anda tidak menyebabkan kerosakan pada kain dan tidak merosakkan pelapik.

Sekiranya anda mendapati bahawa anda ingin merosakkan pelapik maka anda harus mencuci tikar anda dengan air suam dan anda harus melakukannya sekurang-kurangnya sekali seminggu.

Soalan Lazim

Berikut adalah beberapa soalan penting yang ditanyakan orang

Bolehkah saya membersihkan tikar yoga saya di mesin basuh?

Ya, anda boleh membersihkan tikar yoga anda di mesin basuh tetapi pastikan anda membilasnya dengan carelly dan kemudian membersihkannya.

Apakah kaedah terbaik untuk membersihkan tikar yoga?

Jawapan; Pertama rendam tikar anda dalam cuka. Kemudian bilas dari carelly dan selepas ini masukkan ke dalam mesin basuh. Jangan lupa mengeringkan tikar anda

Berapa kerapkah anda membersihkan tikar yoga?

Anda boleh membersihkan tikar yoga hasa seminggu sekali. Ini akan memastikan bahawa tikar yoga anda akan kekal dalam keadaan sempurna.

Kesimpulannya

Tikar yoga adalah alat yoga yang penting. Semoga artikel ini dapat membantu anda mendapatkan jawapan kepada soalan, bagaimana mencuci tikar yoga.

Bolehkah kita menggunakan tikar yoga plastik untuk kemudahan?