I Love You dalam Morse Code ialah… (I). … (L) _ _ _ (O)… (V). (E) . _ (Y) _ _ _ (O) ... _ (U). Sama ada anda ingin menyatakan cinta anda dengan cara yang tidak mengganggu perkara jika mereka tidak merasakan barang yang sama atau mencari bentuk komunikasi baru dan menghiburkan dengan orang yang anda sayangi, itu unik dan mudah dipelajari bagaimana mengatakan saya suka anda dalam kod morse. The Morse Code dilambangkan dalam Dots and Dashes. Anda juga perlu mengetahui bagaimana huruf-huruf dalam I Love You dijelaskan dalam kod untuk mengatakan bahawa saya mencintaimu dalam Morse Code.

I Love You dalam Morse Code

Baiklah, mari kita mulakan dengan belajar menulis "I love you" dengan titik dan tanda sempang dalam kod Morse. Secara amnya inilah yang anda dapati dalam barang seperti perhiasan atau huruf menggunakan kod Morse. Walau bagaimanapun, jika anda ingin mempelajarinya, lihat abjad Kod Morse kami: Tutorial Terakhir. Sekarang kita tidak akan merangkumi semua watak kod Morse dalam panduan ini.

Kod Morse Perkataan
• • Saya
• ─ • • L
─ ─ ─ O
• • • ─ V
E
─ • ─ ─ Y
─ ─ ─ O
• • ─ U

Kod Morse

Kod Morse adalah teknik yang digunakan untuk telekomunikasi untuk menyandikan watak-watak yang ditulis sebagai urutan standard, yang disebut titik dan skrin, atau titik dan dah, dengan dua panjang isyarat yang berbeza; Kod Morse dinamai salah satu pencipta telegraf itu, Samuel Morse.

26 huruf Latin, satu huruf bukan Latin, satu nombor Arab dan sebilangan kecil dilindungi oleh International Morse Code (prosigns). Huruf di atas dan di bawah tidak dibezakan. Huruf besar dan kecil tidak dibezakan. Setiap tanda kod Morse terdiri daripada serangkaian titik dan dahs. Tempoh dit adalah unit pengukur masa utama dalam penghantaran kod Morse.

Panjang dah adalah tiga kali panjang dit. Setiap dit atau dah diikuti oleh tempoh ketiadaan isyarat yang disebut sebagai jarak yang sama dengan jangka waktu dalam huruf yang dikodkan . Huruf kata dibahagikan kepada tiga tits untuk satu tempoh, dan kata-kata dibahagikan kepada tujuh tits.

Kod Morse dapat disimpan dan disampaikan dalam bentuk yang dapat dilihat oleh indera manusia, misalnya gelombang suara atau cahaya yang dapat dilihat sehingga orang yang terlatih dapat segera membaca kod tersebut.

Kod Morse sering dikomunikasikan dengan mengunci media yang membawa arus elektrik, gelombang radio, cahaya yang dapat dilihat, atau gelombang bunyi. Semasa tempoh dit atau dah, arus atau gelombang hadir dan tidak hadir semasa selang antara titik dan dahs.

Bagaimana cara menggunakan Kod Morse?

Kita perlu mengambil masa sebentar sebelum kita dapat memulakan pengekodan mesej dan belajar bagaimana menggunakan kod Morse. Jangan bimbang; itu langsung, jujur!

Terdapat dua simbol - titik dan tanda sempang - di seluruh sistem kod Morse. Titik diwakili oleh titik atau bulatan yang menunjukkan bunyi yang cepat dan pantas. Simbol yang lebih panjang seperti tanda hubung atau garis pendek, yang bermaksud bunyi yang lebih perlahan, dilambangkan di sisi lain.

Bunyi "dah" melambangkannya. Titik dan tanda sempang ini digunakan dalam pelbagai kombinasi untuk menyusun huruf, angka, dan watak lain.

Terdapat juga lima panduan masa yang diharapkan, yang perlu anda ketahui untuk komunikasi yang cekap. Ini adalah peraturan berikut:

1 - Panjang titik adalah unit satu kali.

2 - Panjang dash adalah tiga unit - atau tiga kali lebih panjang daripada titik.

3 - Jurang masa adalah 1 unit masa antara titik dan garis - atau panjang titik yang sama.

4 - Perbezaan waktu adalah tiga unit masa - atau panjang yang sama dengan satu tanda putus.

5 - Jurang antara perkataan adalah tujuh unit masa.

Itu sahaja! Itu sahaja! Itu semua yang perlu anda ketahui untuk mula menggunakan kod Morse.

Peraturan Penting Kod Morse

Sekarang setelah anda mengetahui cara menaip Morse Code I Love mari kita pelajari elemen penting pengekodan Morse Code. Samuel Morse dikenali sebagai pelukis sebelum mencipta teknik terobosan Morse. Pengenalan seni telah mengagumi karya-karyanya. Sehingga suatu hari, dia menerima surat isterinya yang sakit teruk ketika dia sedang sibuk melukis.

Dan dia mendapat surat lagi pada keesokan harinya, yang menyampaikan berita tragis kematian isterinya. Dan dia tidak tahu. Kenapa? Hanya kerana tidak ada cara yang betul untuk menghantar mesej dengan cepat. Dikatakan bahawa peristiwa tragis ini mungkin mendorongnya untuk membuat alat untuk membiarkan individu menyampaikan mesej dengan cepat kepada orang lain yang tinggal jauh.

Peraturan Penting dipatuhi

1 - Kombinasi titik dan tanda hubung dihasilkan untuk setiap kod Morse.

2 - Panjang titik adalah satu unit di alam semesta Kod Morse.

3 - Tempoh putaran adalah tiga unit.

4 - Jurang antara dua huruf Morse Code adalah tiga unit.

5 - Dalam kod Morse, jurang antara dua suku kata adalah tujuh unit.

:large_blue_diamond: Ringkasan

Saya harap anda mendapat tutorial kecil ini dengan segala cara, dan seperti yang anda lihat, ketiga-tiga frasa ini, "I love you", cukup mudah dan senang disebut pada kod Morse. Sekiranya anda ingin mengetahui lebih lanjut mengenai Morse, lihat Buku panduan Morse Code dan perkataan Morse Code lain seperti "Yes" dan "No" dalam Morse Code.

Gerke menyempurnakan kod Morse

Kod Morse, seperti yang digariskan dalam piawaian antarabangsa ITU-R M.1677-1 saat ini, Saran Kod Morse Antarabangsa dikembangkan dari cadangan Friedrich Germanke yang diperbaiki tahun 1848 yang kemudian dikenal sebagai "Alphabet Hamburg."

Gerke mengubah beberapa titik kod, menghilangkan pelbagai tanda sempang dan jurang antara elemen Morse Amerika dalam prosesnya, hanya menyisakan dua elemen pengekodan : titik dan tenaga. Vokal berbahasa Jerman dan kod seperti itu telah diperkenalkan. Di Jerman dan Austria pada tahun 1851, kod Gerke diluluskan.

Pada tahun 1865 ini akhirnya berkembang menjadi International Morse Code. Kod Morse Antarabangsa menggunakan sebahagian besar titik kod Gerke. Kod o dan p berasal dari skema pengkodan Steinheil. Untuk j, titik titik baru telah diperkenalkan kerana Gerke tidak membezakan I dari j. Perubahan pada x, y, dan z juga telah dilakukan.

Ini hanya meninggalkan empat kod yang sama dengan kod Morse yang asli, e, h, k, dan n, dan kedua yang terakhir mempunyai panjang dahs. Kod Amerika pertama dibandingkan dengan tahun 1838; kod Amerika seterusnya dibuat pada tahun 1844.

Kod Morse sebagai teknologi

Kod Morse digunakan sebagai teknologi bantu untuk berkomunikasi dengan orang yang mempunyai pelbagai kekurangan. Sebagai contoh, versi 5.0 dan yang lebih tinggi dari sistem operasi Android memberikan pengguna alternatif kepada tulisan tangan atau pengenalan papan kekunci untuk memasukkan teks menggunakan Morse Code.

Morse boleh dihantar oleh orang dengan gangguan pergerakan yang teruk, dengan syarat mereka mempunyai kawalan motor minimum. Penulis jenis elektronik dengan kunci yang dicetak adalah penyelesaian asli untuk keperluan penjaga untuk belajar menyahkod. Kod pengguna telah dinyanyikan; lihat mesin taip suara menggunakan Morse atau mengundi.

Kod Morse juga boleh diterjemahkan dan digunakan dalam alat komunikasi pertuturan oleh komputer . Dalam situasi tertentu, ini menunjukkan bahawa tiub plastik ditiup dan dihisap (antara muka "sip-and-puff"). Kelebihan ketara kod Morse melalui pengimbasan lajur baris adalah bahawa tidak perlu melihat paparan setelah dipelajari. Ia juga kelihatan lebih pantas daripada mengimbas.

Saya Suka Anda Dalam Kod Berbeza

1 - Saya Suka Anda Dengan Cahaya

Baiklah, kaedah terakhir ini adalah untuk mereka yang ingin melampauinya dan menggunakan cahaya untuk mengatakan, "Saya sayang kamu." Cahaya selalu menjadi teknik yang berguna untuk berkomunikasi menggunakan kod Morse dan masih digunakan hari ini! Lihat catatan kami mengenai cara menggunakan kod Morse dengan cahaya untuk mengetahui lebih lanjut.

Untuk menggunakan cahaya untuk mengatakan "Saya cinta kamu", kita akan menggambarkan titik dan ular kita dengan ledakan cahaya yang pendek dan panjang. Ini dicapai dengan lampu suluh , atau jika anda mempunyai tangan pintar, anda boleh mencetuskan apa sahaja yang secara automatik akan mengedipkan kod anda!

2 - Saya sayang anda dalam Kod Binari

Oleh kerana terdapat sedikit pengaturcara IBM, saya akan bertindak balas terhadap mesin yang menggunakan EBCDIC dan bukannya ASCII. Walaupun kebanyakan komputer kini menggunakan salah satu versi Unicode, masih ada beberapa versi.

Tetapi mungkin UTF-8 yang paling kerap berlaku di AS sama dengan ASCII untuk kalimat ini (hanya menggunakan lebih daripada 1 bait ketika anda menggunakan watak, bukan dalam set watak ASCII, seperti yang berlaku dalam banyak bahasa Inggeris bukan Amerika) .

Saya suka anda dalam binari adalah. 01101001 00100000 01101100 01101111 01110110 01100101 00100000 01111001 01101111 01110101 .

Saya juga dapat memberikan anda kod binari untuk set aksara 6-bit pada siri 7000 anda dan superkomputer sebelumnya, tetapi kerana mereka hanya mempunyai huruf besar, ini tidak akan sesuai dengan kalimat anda, yang mempunyai huruf campuran.

3 - I Love You di Ascii

Hanya "0" dan "1" adalah kod binari. Dan terdapat kod binari yang berbeza untuk setiap nombor perpuluhan. Kod binari ini boleh diterjemahkan ke notasi perpuluhan (sebagai seratus, dll.), Oktal (selepas 0-7 sahaja), dan heksadesimal (setelah 0-9 dan AF). Kod Ascii juga diwakili oleh notasi binari, perpuluhan, dan heksadesimal.

Kod Ascii adalah representasi numerik di antara muka komputer huruf, angka, dan abjad tertentu. Oleh itu, semasa kita memasukkan nota ke dalam komputer kita, komputer membacanya sebagai kod binari atau notasi heksadesimal dan mengubahnya menjadi watak dan abjad kod ASCII.

Ia seperti ini, kemudian:

ruang = 20; ruang = 4C; o = 6f; v = 76; e = 65; Y = 59; u = 75;

Kod ASCII yang berbeza mempunyai huruf FYI, huruf besar, atau huruf bukan huruf besar. Sebagai contoh, notasi heksadesimal untuk "A" adalah 41, dan "a" adalah 61.

4 - Saya Suka Anda dalam Kod Matematik

Ini adalah kaedah yang paling indah untuk mengucapkan kata-kata ajaib. Cubalah. Cubalah. Teruskan saja dan tuliskan angka, "Saya sayang kamu." Ini adalah yang paling popular dan anda mungkin sudah mengetahuinya! Angka 1,4,3 mencerminkan bilangan huruf yang setiap perkataan terdapat dalam ayat 'I love you.' Oleh itu, saya = 1, cinta Sama dengan empat, dan anda = tiga. I Love You dalam kod matematik ialah 143.

:large_blue_diamond: Ringkasan

Kod Morse bukan bahasa tulisan, namun biasanya ditulis dan dicetak di atas kertas sebagai "." dan "_" atau. "Morse Code adalah bahasa aural, yang paling baik diajarkan sebagai bunyi" dit "dan" dah ". Bagi Samuel Morse, pencipta telegraf, kod Morse disebut. Panjang tanda hubung adalah tiga titik panjang titik.

Soalan Lazim

Orang bertanya banyak soalan mengenai cara mengatakan I Love You dalam kod morse? kami membincangkan beberapa perkara di bawah:

:one: Bagaimana anda menggunakan jari anda untuk mengetuk kod Morse?

Anda boleh mengetuk mesej satu sama lain, atau pemadam di hujung pensil anda, atau duduk di sebelah satu sama lain dan mengetuk lengan atau kaki masing-masing. Atau hantarkan kilat cahaya : anda boleh membuat pelbagai jenis mesej. Bagaimana ia berfungsi: Isyarat panjang dan pendek adalah huruf dalam Morse.

:two: Apakah kod S di Morse?

Mungkin Morse Code Message yang paling terkenal terdiri daripada tiga denyutan ringkas, tiga denyutan panjang , dan tiga denyutan kecil lagi. Atau "dot dot dot, dash dash, dot dot." Mesej ini menandakan "SOS" (S Apakah "..." dan O adalah "-"), isyarat untuk kesusahan.

:three: Bagaimana anda berkomunikasi menggunakan ketukan?

Suara berturut-turut bunyi bising digunakan untuk menyampaikan pesan, sehingga namanya. Kod ketuk sering digunakan untuk berkomunikasi antara satu sama lain oleh banduan. Cara berkomunikasi secara amnya melibatkan mengetuk batang logam , paip, atau dinding di dalam sel.

:four: Bagaimana anda menggunakan kod Morse SOS?

Huruf "S" adalah tiga titik pendek dalam bahasa kod Morse, sementara "O" adalah tiga tanda sempang lagi. Satukan mereka; anda mendapat SOS Bunyi ini adalah tarikan di seluruh dunia untuk mendapatkan bantuan kerana mudah dibezakan. Sekarang ia hanya dipanggil SOS

:five: Adakah wajar mempelajari kod Morse?

Anda harus belajar Morse kerana selalu sangat baik untuk mengetahui cara menyampaikan mesej yang tidak banyak dihantar. … Sepengetahuan saya, Morse dirancang untuk memberikan kod pendek pada huruf yang paling umum. Tujuannya adalah untuk mempercepat komunikasi.

:six: Adakah kod Morse adalah bahasa?

Tidak, tetapi ini adalah teknik untuk menyandikan huruf unik dalam bit suara dan bait banyak bahasa yang dapat kita pahami. … Jangan merujuk sebagai titik atau tanda hubung ke kod morse. Mereka mesti dits dan dahs seperti yang sepatutnya didengar, tidak pernah ditulis.

:seven: Bolehkah anda mengedipkan kod Morse?

Kod Morse digunakan untuk memancarkan "HELLO WORLD" dari LED. Kod morse Farnsworth umumnya mempunyai kelajuan dan tempoh kod Morse yang sama, tetapi akan meningkatkan jarak antara titik dan tanda hubung, huruf, dan ayat.

:eight: Bagaimana anda membahagikan kata-kata kod Morse?

Kod Morse tidak peka huruf besar dan biasanya digunakan sebagai huruf besar. Apabila mesej ditulis dalam kod Morse, kod watak dipisahkan oleh satu ruang , dan tiga ruang memisahkan kata.

:nine: Siapa yang merancang kod Morse?

Kod Morse ditulis dengan titik (.). (-). Suara 'dit' untuk titik dan 'dah' untuk tanda sempang ketika diucapkan. Huruf terdiri dari 1-4 mata, kacau, atau campuran. Sebagai contoh, 'E' adalah satu titik, 'S' adalah tiga titik, 'T' adalah satu titik, dan 'W' adalah satu titik dan dua nyawa (lihat carta di atas).

:keycap_ten:Adakah kod Morse merangkumi kata-kata?

Huruf besar dan kecil tidak dibezakan. Setiap tanda kod Morse terdiri daripada berturut-turut titik dan tanda sempang. ... Huruf kata terbahagi kepada tiga titik, dan istilah dibahagikan kepada tujuh.

:large_blue_diamond: Kesimpulannya

I Love You dalam Morse Code ialah… (I). … (L) _ _ _ (O)… (V). (E) . _ (Y) _ _ _ (O) ... _ (U). Peminat kod Avid Morse dan pengendali Ham Radio, Craig Moody. Sekiranya anda mengatakannya dalam versi berkod Morse, menggunakan suara, anda akan mengatakan, 'Di-dah, di-dah-di-dah di-di-dah, dah-di-dah-dah-di- dah. Kod Morse adalah teknik yang digunakan untuk telekomunikasi untuk mewakili watak tertulis dalam urutan standard, yang disebut titik dan tanda sempang atau titik dan Dahs, dengan dua panjang isyarat yang berbeza.

artikel berkaitan