Peguam imigresen adalah jenis peguam yang memeriksa dan menyahkod proses imigresen pelanggannya, di negara tertentu.imigresen

Apa itu Peguam Imigresen?

Peguam negara mengkaji undang-undang imigresen yang menceritakan tentang pendatang yang memasuki negara itu dari negara lain dan bagaimana masalah mereka mendapatkan kad kewarganegaraan atau kewarganegaraan, dapat diselesaikan secara sah menurut undang-undang imigran negara.

Keluarga atau perniagaan yang berhasrat untuk menetap di negara asing sebagai warganegara yang sah di negara ini, meminta bantuan peguam imigresen untuk membuat mereka diselesaikan secara sah melalui penerbitan dokumen sah atau kad hijau.

Apa yang dimaksudkan dengan 'Imigrasi'?

penghijrahan

Dengan kata mudah, kata imigrasi dapat didefinisikan sebagai keinginan seseorang untuk meninggalkan negaranya sendiri dan tinggal dan menetap secara tetap, di negara asing. Untuk mengawal proses imigrasi bukan warganegara dan memberi mereka kad kewarganegaraan tetap sebagai warganegara, dikendalikan oleh undang-undang imigresen yang sah dan oleh pegawai imigresen yang bekerja di bawah pemerintahan.

Kebenaran menetap di negara asing sebagai warganegara yang sah, diberikan oleh pegawai imigresen berdasarkan undang-undang imigresen. Dokumen undang-undang seseorang akan disiasat secara menyeluruh oleh pegawai imigresen, untuk memutuskan sama ada calon yang diminta layak mendapat label kewarganegaraan atau tidak layak menurut maklumat dan dokumennya.

Untuk membuat permohonan dan dokumen diterima di bawah undang-undang imigresen negara, orang asing meminta pertolongan dari peguam imigresen yang berpengalaman. Peguam terkenal mengenai undang-undang imigresen negara, dan dengan mudah membuat permohonan diterima dengan memberikan dokumen undang-undang tambahan.

Jenis masalah apa yang ditangani oleh peguam imigresen:

Seperti peguam lain di negara ini, peguam imigresen juga mempelajari undang-undang dan ketertiban negara sebelum mereka cukup layak untuk memperoleh kuasa yang membolehkan mereka mempertahankan dan melindungi warganegara dari hak dan ketidakadilan yang tidak sah, di negaranya sendiri.

Seperti mana-mana jenis peguam lain, peguam imigresen juga menangani dan mengkhususkan kepakaran dalam isu-isu tertentu warganegara. Oleh kerana nama gelaran mereka sendiri menyatakannya, mereka menangani masalah imigresen negara ini. Beberapa masalah dijelaskan dalam senarai di bawah:

  1. Orang atau keluarga yang ingin bekerja, tinggal dan memperoleh pendapatan di negara asing sebagai warganegara yang sah dengan semua hak dan nilai, meminta pertolongan daripada peguam imigresen. Peguam imigresen membantu mereka menetap di negara ini dengan visa kewarganegaraan dari pemerintah dan sebagai warganegara negara.pasport

  2. Seorang peguam imigresen menasihati dan mendidik jenis peguam lain seperti peguam bela jenayah yang berurusan dengan pelanggan bukan warganegara, mengenai akibat yang mungkin dihadapi oleh pelanggan semasa pengadilan, sabitan dan hukuman mahkamah. Undang-undang mana-mana negara tidak pernah sama untuk pendatang dan warganegara. Itulah sebabnya undang-undang imigresen diajarkan oleh peguam imigresen untuk mengelakkan sebarang kesulitan.

  3. Isu penghantaran pulang seseorang dikendalikan oleh peguam imigresennya. Isu pengusiran adalah situasi yang sangat sensitif yang memerlukan strategi yang kuat dan peguam yang berpengalaman, agar dapat diterima di negara lain kerana pengusiran dari negara anda sendiri hanya berlaku apabila seseorang dianggap sebagai ancaman terhadap kesejahteraan negaranya.

    Menerima bukan warganegara yang dibuang negara sendiri dan dianggap sebagai ancaman, adalah keputusan yang sukar. Itulah sebabnya, proses pengusiran untuk memiliki kewarganegaraan yang sah memerlukan masa yang lama dan penting. Jenis-jenis masalah ini ditangani oleh pengacara imigresen pakar yang disewa, yang memfokuskan diri pada masalah tersebut dan membangun strategi untuk menjadikan orang tersebut di negara ini, sebagai warganegara yang sah.

  4. Peguam imigresen membantu pasangan yang sudah berkahwin dari dua negara yang berbeza, kerana ingin menetap di negara ini sebagaimana pasangannya berada. Mereka meneliti masalah membuat kertas kewarganegaraan yang sah atau kad hijau untuk isteri atau suami yang ingin tinggal negara pasangannya, secara sah.

  5. Peguam imigresen juga menangani masalah seperti suaka politik. Suaka politik adalah tindakan meninggalkan negara anda sendiri kerana keadaan yang teruk atau pemerintahan yang keras dan tegas.

    Peguam imigresen memfailkan dokumen dan dokumen untuk mendapatkan kewarganegaraan mereka dan meminta pengadilan untuk memberi mereka tempat tinggal di negara ini, sebagai warganegara yang sah.

  6. Mereka juga meneliti masalah pekerjaan bagi individu yang tinggal di negara sebagai bukan warganegara. Peguam imigresen membuat dokumen undang-undang khas untuk mereka yang menentukan kesetiaan atau seseorang dan bagaimana dia boleh dipercayai untuk pekerjaan tertentu.

    Atau, peguam imigresen juga membantu memikat warga negara bukan negara dalam program visa tertentu yang dirancang untuk bukan warganegara, hanya dengan tujuan mendapatkan pekerjaan yang layak. Seperti di Amerika Syarikat, program visa H-1B menyediakan substruktur bagi majikan Amerika untuk mengambil pekerja bukan warganegara Amerika Syarikat.

Penerangan pekerjaan peguam imigresen:

visa

Peguam imigresen seperti peguam jenayah, adalah peguam yang dalam satu atau lain cara mempertahankan dan melindungi pelanggan mereka dari tindakan haram. Huraian pekerjaan peguam imigresen boleh dibincangkan sebagai:

  1. Peguam imigresen terlebih dahulu meneliti semua dokumen penting pelanggan yang diperlukan untuk proses imigresen. Dokumen-dokumen tersebut mungkin mengandungi kertas kewarganegaraan negara semasa, pasport dan salinan visa, kad pengenalan nasional, slip permohonan yang menyatakan alasan untuk menetap di negara yang diinginkan, dll.

  2. Peguam kemudian akan membimbing pelanggannya mengenai keseluruhan prosedur imigresen dan apakah undang-undang undang-undang yang mesti dipatuhi untuk menjadi warganegara yang sah di negara ini. Peguam akan membimbing langkah-langkah yang harus diambil oleh pelanggan di pejabat imigresen mengenai persoalan mengenai migrasi.

  3. Peguam mesti membersihkan tuduhannya sebelum membicarakan sebarang masalah. Tuduhan mesti ditawar dan harus diputuskan bersama untuk mengelakkan salah faham dan hujah.

  4. Setelah membuat dokumen yang diperlukan dan setelah melamar dokumen kewarganegaraan, seorang peguam kemudian terus mengajar beberapa jawapan asas kepada soalan yang boleh diajukan oleh pegawai imigresen.

    Pegawai imigresen meneliti permohonan yang difailkan oleh bukan warganegara untuk kad kewarganegaraan negara ini. Proses penerimaan berjalan kerana mereka menyiasat maklumat asas pemohon seperti nama ibu bapa dan pasangan, kad kewarganegaraan semasa, dan lain-lain. Mereka menyiasat dan melihat bahawa sama ada maklumat yang diberikan kepada sistem imigresen melalui permohonan dan borang, adalah benar atau palsu.

    Untuk menetap di negara lain sebagai warganegara, sebilangan orang memilih cara termudah yang dapat memimpin proses dengan cepat dan lancar. Sebagai contoh, seorang warganegara boleh menuntut rakan karibnya yang ingin menetap di negara ini, sebagai pasangan atau tunangannya. Sebab tertentu ini dapat menggerakkan proses imigrasi lebih cepat daripada alasan menetap di negara pertumbuhan ekonomi, mendapatkan wang dan menstabilkan gaya hidup.

  5. Untuk proses deportasi, pengacara memeriksa dokumen penting untuk berusaha membina rancangan dan strategi yang kuat, untuk mempertahankan pelanggannya dari dihantar pulang ke negara lain. Seorang peguam imigresen yang mahir berusaha mencari bukti yang memihak kepada pelanggannya, untuk memberikannya di mahkamah untuk menghentikan keputusan pengusiran yang diambil oleh hakim.pengusiran

    Seorang peguam imigresen yang berpengalaman cuba meyakinkan hakim untuk menangguhkan atau menutup kes pengusiran. Dia berusaha keras untuk membela kliennya dengan memberikan pemeriksaan keselamatan dan dengan menunjukkan kejujurannya melalui beberapa bukti. Walaupun keputusan akhir hakim adalah untuk mengusir orang itu, seorang pengacara yang mahir akan selalu berusaha meyakinkan juri untuk tidak melarang lawatan orang itu ke tanah airnya sendiri.

Bagaimana memilih peguam imigresen terbaik?

Siapa yang tidak mahu menetap di luar negeri dengan mudah, cepat dan lancar? Dan tidak seharusnya ada kemungkinan kesalahan, yang dapat merosakkan semua perancangan dan impian hidup. Memilih peguam imigresen yang berkelayakan dan berpengalaman harus menjadi langkah pertama dan paling penting, bagi pendatang. Peguam imigresen yang berpengalaman dan pakar harus dipilih dengan bijak untuk mengelakkan sebarang kesulitan dari dokumen dan maklumat, diserahkan ke pejabat imigresen.pembelaan

Untuk mengelakkan ini, ada beberapa langkah penting yang harus dipertimbangkan sebelum menyewa peguam imigresen.

  1. Pilihlah peguam imigresen yang berpengalaman dengan bijak dan berhati-hati dengan peguam imigresen yang berpura-pura memperoleh pengetahuan dengan baik mengenai undang-undang dan dokumen imigresen, tetapi pada hakikatnya mereka hanyalah peguam biasa yang tidak banyak belajar mengenai masalah imigresen.

  2. Pilih peguam imigresen yang berlatih dalam bidang ini setiap hari. Peguam yang telah mempelajari undang-undang imigresen secara khusus dan telah lama mengamalkannya, adalah yang paling sesuai untuk proses imigresen anda.

    Untuk meneliti amalan sehari-hari seorang peguam, sumber penjanaan pendapatannya sebanyak 80% dapat dikesan untuk melihat apakah dia memperoleh sejumlah besar pendapatannya dengan berlatih di bidang imigresen atau telah memperolehnya dengan mempraktikkan profesionnya dalam bidang undang-undang lain.

  3. Peguam imigresen mesti mempunyai sekurang-kurangnya lima tahun atau lebih pengalaman dalam bidang imigresen. Dia harus mengetahui situasi seperti kes anda dan mesti menyelesaikan kes dengan keadaan yang sama sebelumnya. Ini secara automatik akan menunjukkan kepakarannya dalam menyelesaikan masalah tersebut.

  4. Ia akan dianggap sebagai keputusan terbaik sekiranya pengacara dirujuk oleh salah seorang ahli keluarga atau rakan. Oleh kerana itu, pelanggan akan mempunyai idea yang jelas mengenai jenis pengacara dia atau bagaimana dia bekerja. Pelanggan akan mempunyai pandangan yang jelas mengenai pengalaman dan kejayaan pengacara dalam kes-kes tersebut. Rakan atau rakan sekerja yang merujuk akan memberi maklum balas yang jujur ​​dan dapat menceritakan pengalamannya sendiri dengan peguam tertentu.

  5. Pilih jenis peguam imigresen yang menunjukkan dedikasi dan semangat untuk kerjanya. Peguam mesti dapat memberikan sepenuh masa dan perhatian kepada pelanggannya. Seseorang harus memilih peguam yang biasa untuk membalas dan mengemas kini mengenai keadaannya dan tidak boleh memilih peguam yang tidak dapat membalas dengan segera, ketika orang tersebut sangat memerlukan nasihat.

  6. Seseorang harus memilih peguam imigresen yang akan menyelesaikan masalahnya secara individu dan khusus. Seorang peguam yang sudah mengumpulkan banyak kes tidak boleh disewa kerana mereka kurang fokus pada kes baru. Oleh kerana fokus berpindah dari satu kes ke kes yang lain, mustahil untuk membina strategi yang kuat untuk mengelakkan proses imigrasi yang ketat.

  7. Peguam imigresen mesti mengenakan bayaran yang berpatutan dan paling berpatutan. Yang mesti mengupah peguam yang baik, di bawah anggarannya. Peguam imigresen tidak terlalu mahal seperti peguam jenayah. Sekiranya seorang peguam imigresen mengenakan bayaran terendah, dia mungkin akan meninggalkan perkara-perkara penting. Tetapi jika seorang peguam mengenakan bayaran yang tinggi kepada pelanggannya, ia mungkin akan membebankan pelanggannya yang berlebihan, yang tidak sah. Bayaran yuran mestilah normal seperti harga yang ditetapkan.

  8. Peguam imigresen yang mengetahui pengetahuan terkini dan meneruskan kajian undang-undang biasa, adalah yang paling sesuai untuk diambil. Seorang peguam, terkenal dengan masyarakat moden dan jenis orang dan pemikiran mereka dengan mudah dapat menyesuaikan dan memahami cara-cara untuk menyusun dan membentuk keadaan yang sesuai dengannya.

Peguam imigresen vs perunding imigresen:

Perunding imigresen terutamanya adalah peguam imigresen utama. Mereka baru di lapangan dan memerlukan banyak latihan dan pengalaman untuk mencapai tahap peguam imigresen yang mahir.

Peguam imigresen mempunyai kuasa untuk mewakili pelanggannya di pengadilan, di hadapan hakim. Mereka dapat dengan mudah dan mahir meyakinkan hakim untuk memihak kepada pelanggannya. Manakala perunding imigresen hanya boleh sampai ke pengadilan. Mereka disewa untuk menyelesaikan masalah imigresen yang mudah dan membuat dokumen dan dokumen yang diperlukan, untuk proses imigrasi pelanggan mereka.

Peguam imigresen adalah peguam yang berpengalaman dengan pengalaman belajar lebih dari 3 tahun, dalam pelbagai jenis undang-undang. Mereka telah belajar di sekolah undang-undang selama beberapa tahun. Sebaliknya, perunding imigresen mempunyai pengkhususan hanya dalam kajian imigresen selama lebih dari 6 hingga 12 bulan.

Peguam imigresen pada amnya mengenakan bayaran yang lebih tinggi, untuk menyelesaikan kes ini. Sementara perunding imigresen mengenakan bayaran yang lebih rendah untuk kes yang sama.

Soalan Lazim (Soalan Lazim):

Berapa caj peguam imigresen?

Bayaran peguam imigresen ditetapkan bergantung pada jenis perkhidmatan yang mereka berikan. Peguam imigresen menangani pelbagai jenis masalah dan situasi mengenai imigresen. Contohnya, menetap seseorang di negara asing sebagai warganegara yang sah dan dengan dokumen kewarganegaraan, mungkin dikenakan bayaran yang lebih rendah daripada menangani kes pembuangan kerana ia adalah kes yang lebih kompleks dan memerlukan masa, tenaga dan kepakaran.

Harga khas peguam imigresen semasa menangani pelbagai jenis situasi, adalah seperti berikut:

Permohonan kewarganegaraan : $ 500-1200

Petisyen Kad Hijau: $ 800-1500

Permohonan berasaskan pekerjaan: $ 1500-5000

Permohonan suaka: $ 1000-3000

Pelarasan permohonan status: $ 600-1200

Kes pembelaan deportasi: $ 2000-10000

Adakah pendatang tanpa izin mempunyai hak untuk peguam?

pendatang

Ya, menurut undang-undang perlembagaan di dunia, pendatang tanpa izin memiliki hak undang-undang untuk menyewa peguam untuk membela kesnya. Aspek perlembagaan menetapkan dengan jelas bahawa hak asasi manusia tertentu berlaku untuk setiap warganegara, bahkan bukan warganegara tanpa dokumentasi yang betul. Peraturan yang sama berlaku di bawah perlembagaan, Amerika Syarikat.

Apa yang diperlukan untuk menjadi peguam imigresen?

Seorang peguam imigresen mengambil masa sehingga 7 tahun untuk belajar undang-undang setelah menamatkan sekolah menengahnya, sebagai pelajar sepenuh masa. Ia diberikan dengan ijazah Juris Doctor setelah selesai. Seorang peguam memerlukan beberapa bulan untuk lulus ujian bar dan mula mempraktikkan ijazah dari awal. Ia mesti dapat memenuhi syarat persatuan bar tempatan.

Kesimpulan:

Tugas peguam imigresen agak rumit kerana berkaitan dengan dokumentasi undang-undang, sepanjang masa. Bidang ini memerlukan kesabaran kerana anda berurusan dengan pelanggan yang putus asa dan kadang-kadang tertekan. Pemfailan dan penyerahan dokumen memerlukan banyak masa dan tenaga untuk peguam imigresen. Terakhir, seorang peguam imigresen jujur ​​dan rahsia untuk pelanggannya dan memberikan yang terbaik untuk mempertahankan dan menjaminnya di bawah undang-undang undang-undang.