Adakah pembersih saliran adalah asid atau asas? Pembersih longkang adalah bahan kimia yang dioperasikan ke paip pembetung, wastafel bersih, longkang, dan lekapan paip. Jenis pembersih di pasaran berbeza, ada yang asam, dan ada yang asas , masing-masing mempunyai kelebihan dan kekurangannya. Tahap pH di setiap pembersih saliran akan mengatur baik pembersih pembuangan adalah asid atau basa.

Pembersih longkang

Pembersih saliran adalah produk kimia yang mengeluarkan paip pembetung atau saluran air sisa yang tersumbat. Istilah ini juga boleh merujuk kepada alat mekanik seperti ular tukang paip, pelocok tandas, alat pembakar, atau alat serupa. Kadang-kadang, istilah ini digunakan untuk tukang paip atau individu lain yang melakukan pembersihan dan kebersihan longkang.

Pembersih longkang kimia, alat pembersih longkang genggam, pelocok, pembersih longkang udara, dan pembersih longkang rawatan di rumah biasanya digunakan untuk masalah longkang tunggal yang tersumbat, seperti sink, tandas, tab mandi, atau saluran air. Pembersih saliran yang berkesan dapat menghilangkan halangan lembut (seperti rambut dan minyak) yang terkumpul di dekat saluran masuk lekapan.

Sekiranya lebih daripada satu lekapan paip tersumbat maka pembersih saliran elektrik , pembersih saliran bertenaga bateri, jet pembetung, atau beberapa alat mekanikal umumnya diperlukan untuk membersihkan halangan sepanjang keseluruhan sistem paip saliran, iaitu, dari saluran masuk saliran lekapan melalui saliran bangunan utama dan paip lateral di luar bangunan ke saluran pembetung pemungut.

Pembuka saliran beralkali

Pembuka saliran alkali pada dasarnya mengandungi natrium hidroksida (alkali) dan sebilangan kecil mungkin mengandungi kalium hidroksida. Mereka boleh didapati dalam bentuk cecair atau pepejal .

Formulasi pepejal pembersih saliran alkali berbahaya diperbuat daripada bahan kaustik (selalunya natrium hidroksida atau kalium hidroksida), bahan aluminium, dan bahan tambahan. Bahan tambahan ini juga merangkumi agen pembasahan seperti alkil aril sulfonat, tetapi sifat sebenar bahan tambahan ini tidak diketahui untuk pembersih saliran komersial , kerana ia dianggap sebagai rahsia perdagangan yang menjadikan setiap pembersih saliran khas untuk jenamanya.

Partikel aluminium yang termasuk dalam pembersih saliran kaustik pepejal adalah aluminium oksida yang terurai dan mengoksidakan semula untuk melepaskan gas hidrogen . Komponen tindak balas ini dinyatakan di bawah. Oleh kerana pembebasan gas hidrogen secara keseluruhan adalah reaksi eksotermik, maka haba yang dilepaskan dapat membantu memecahkan minyak , minyak dan lain-lain yang membentuk penyumbat.

  1. Pecahan aluminium oksida: Al2O3 + 2NaOH + 3H2O → 2Na [Al (OH) 4]

  2. Pengoksidaan logam aluminium: 2Al + 2NaOH + 6H2O → 2Na [Al (OH) 4] + 3H2

Pemecahan sebenar penyumbatan berlaku dengan tindak balas dengan ion hidroksida (-OH) yang dilakukan oleh pembersih. Clogs terdiri daripada bahan semula jadi seperti rambut, lemak, minyak, dan lain-lain dan kerosakan berlaku melalui tindak balas saponifikasi suatu pangkalan dan trigliserol. Ion hidroksida dari pelarutan alkali dalam air menyerang karbonil karbon, yang dengan cepat mengeluarkan ekor hidrofobik trigliserida (misalnya gliseril trioleat) untuk mengasingkan gliserol dan garam asid lemak .

Pembuka saliran alkali dapat melarutkan lemak dan rambut (mengandungi protein) di dalam paip melalui hidrolisis alkali fungsi amida dan ester masing-masing:

RCONH2 (amida atau protein) + OH− → NH3 + RCOO−

RCO2R '(ester atau lemak) + OH− → R'OH + RCOO−

Oleh kerana zat padat bersifat hygroscopic, maka sukar untuk meletakkan zarah pepejal pembersih secara langsung berdekatan dengan penyumbat. Jika tidak, alkohol itu sendiri akan menyerap air dan benar-benar membuat jisim sendiri, memperburuk masalah penyumbatan.

Formulasi cecair pembersih saliran alkali yang mengakis mungkin mengandungi alkali (natrium hidroksida atau kalium hidroksida) dan natrium hipoklorit (peluntur) dalam kepekatan hingga 60 peratus. Campuran korosif lain terdapat sebagai pembersih dua bahagian yang dicampurkan semasa dicurahkan ke dalam lubang pembuangan . Di dalam saluran pembuangan, kedua larutan tersebut bertindak balas untuk melepaskan gas, dan surfaktan membatasi gas sebagai busa padat. Tujuan tindakan berbuih ini adalah melapisi bahagian dalam paip pembuangan untuk membuang lebih banyak bahan yang membentuk penyumbat. Oleh kerana pembersih saliran alkali cair pada dasarnya merupakan larutan yang larut dalam air, ini lebih padat daripada air dan boleh tenggelam ke sumber penyumbatan.

Pembuka saliran berasid

Pembersih saliran asid biasanya mengandungi asid sulfurik pada kepekatan tinggi.

Ia dapat melarutkan selulosa, protein seperti rambut, dan lemak melalui hidrolisis asid.

Menurut pengeluar, bahaya yang berpotensi termasuk reaksi ganas dengan air dan pengeluaran wap hidrogen yang meletup apabila bersentuhan dengan kebanyakan logam, bahaya kesihatan kronik (tertunda) dan akut (segera) jika tertelan, disedut, atau dihubungi, termasuk mata yang teruk, luka bakar daging dan kulit atau kehilangan penglihatan yang kekal, keradangan membran pernafasan, dan luka bakar kaustik ke seluruh tisu manusia. Bahkan boleh memakan nyawa jika tertelan. Oleh kerana reaksi kuat antara asid dan air, beberapa pembuka saliran berasid harus ditambahkan terus ke dalam paip untuk dibersihkan.

Pembuka saliran asid (dalam kepekatan yang cukup tinggi) menghidrolisis protein dan lemak melalui hidrolisis asid, serupa dengan versi alkali mereka yang disebutkan di atas:

RCONH2 (amida atau protein) + H3O + → NH4 + + RCOOH

RCO2R '(ester atau lemak) + H2O + H2SO4 → RCO2H + R'OH

Asid sulfurik pekat mengeringkan bahan yang mempunyai karbohidrat, seperti kertas tisu yang terdiri daripada selulosa,

(C6H10O5) n + H2SO4 → 6n C + 5n H2O

Adakah Pembersih Saliran Asid Atau Asas? Apakah perbezaannya?

Pembersih saliran yang mengandungi asid kuat dianggap sebagai pembersih saliran asid. Dalam pembersih longkang ini, bahan aktifnya biasanya asam. Sebaliknya, pembersih saliran asas akan mempunyai bahan asas aktif seperti lye. Pembersih longkang yang dianggap sebagai asas juga mungkin mempunyai kalium hidroksida (KOH).

Sebelum ini, pembersih saliran dibuat berasid. Walaupun pembersih saliran asid masih boleh didapati di pasaran sekarang pembersih saliran asas telah terkenal juga. Sekiranya anda tidak ingin berfikir, "adalah pembersih pembuangan asid, atau basa maka yang terbaik adalah melihat komponen masing-masing. Selain itu, anda juga akan mengetahui yang mana yang betul untuk dipilih untuk kerja pembersihan di hadapan.

Pertimbangan bahaya dan penggunaan

Kelebihan pembersih longkang kimia merangkumi ketersediaan siap beberapa formulasi melalui kedai peruncit dan kemudahan penggunaan yang berpotensi untuk menghilangkan rambut lembut dan penyumbat minyak yang berkumpul menutup bukaan longkang.

Kekurangan pembersih longkang kimia tidak mempunyai keberkesanan untuk membuang penyumbat yang jauh dari bukaan longkang (seperti, penyumbatan yang berlaku di tandas atau di saluran pembuangan utama), ketidakupayaan untuk menghilangkan sebahagian besar halangan pepejal , dan pertimbangan keselamatan yang disebutkan di bawah.

Bahaya timbul dari potensi pembersih saliran kimia untuk mencederakan mata, paru-paru , dan kulit, dan kerosakan pada pakaian dan bahan rumah tangga seperti kayu, cat , aluminium, dan kaca gentian. Pembersih saliran kimia harus digunakan mengikut panduan pengeluar kerana penggunaan lain boleh menyebabkan kecederaan. Pembersih saliran yang kuat dan tahan karat adalah antara produk isi rumah paling berbahaya yang tersedia untuk orang ramai. Pembersih saliran kimia boleh menyebabkan reaksi kuat kadang-kadang meletup, dengan bahan kimia lain yang mungkin telah digunakan pada masa lalu, yang boleh mengakibatkan kecederaan serius pada orang di sekitarnya. Dalam satu kejadian seperti itu, seorang kanak-kanak lelaki berusia lima tahun mengalami luka parut setelah pembersih saliran berasid bocor melalui siling bilik tidurnya ketika dia sedang tidur.

Pembersih saliran alkali yang kuat sama-sama dapat menyebabkan luka bakar yang cepat dan teruk, seperti yang terlihat pada kes-kes seorang wanita yang disiram dengan pekat pekat dalam serangan. Seorang gadis kecil juga secara kekal, cacat oleh pembuka saliran air biasa. Namun, kerana pembersih saliran berasid atau asas itu sendiri dicuci ke saluran pembuangan, ini menyumbang kepada pencemaran bekalan air. Penjanaan haba agak melembutkan paip PVC plastik, dan penumpukan tekanan oleh penjanaan gas boleh menyebabkan paip yang lebih tua pecah. Penyelesaian berasaskan kimia komersial boleh menyebabkan kakisan dan kerosakan lain pada saluran paip dan pembetung anda.

Kadang-kadang, individu secara tidak sengaja mencampurkan dua pelbagai jenis pembersih longkang, yang bahkan boleh membawa hasil yang mematikan. Sebagai contoh, pertimbangkan pencampuran pembersih saliran berasid dan asas:

Asid sulfat + natrium hidroksida → natrium sulfat (garam) + air

H2SO4 + 2 NaOH → Na2SO4 + 2H2O

Reaksi peneutralan asid dan basa mungkin tidak beracun, tetapi pada kenyataannya, reaksi ini hanya eksotermik dan boleh menyebabkan paip pecah dengan ganas. Pertimbangkan contoh pencampuran lain, kali ini antara pembersih saliran asid dan peluntur:

Asid hidroklorik + peluntur → air + garam meja + gas klorin

2HCl + NaClO → H2O + NaCl + Cl2

Tindak balas ini menjadikan gas klorin, yang berbahaya bagi paru-paru.

Augers longkang tangan

Auger longkang genggam dirancang khusus untuk membersihkan bahagian longkang dalam jarak 7 meter (25 kaki) dari bukaan longkang. Kabel auger longkang genggam dibentuk ke dalam longkang oleh kekuatan mekanik yang dibuat semasa pengendali memutar drum yang menyambungkan kabel .

Banyak auger genggam mempunyai kabel yang cukup kecil dan tipis untuk melewati perangkap sink biasa, sementara beberapa pengeluar tidak memuji penggunaan aug drain handheld di tandas kerana berpotensi menggaru permukaan seramik . Sebaliknya, auger almari khas (dari "almari air") harus digunakan.

Sama seperti auger pegang tangan, batang longkang juga dapat digunakan untuk membersihkan penyumbatan pada paip lurus yang panjang.

Kelebihan auger longkang genggam mengandungi kos relatif rendah dan ketersediaan siap melalui kedai perkakasan. Sementara itu, kelemahan mengandungi jangkauan yang biasanya terbatas pada 7 meter (25 kaki), dan potensi kabel memutar untuk menggaru permukaan seramik dari lekapan paip. Mereka juga hanya berkesan pada paip berdiameter kecil - 40-50 milimeter daripada paip pembetung utama 110 mm.

Pertimbangan keselamatan merangkumi syarat untuk memakai sarung tangan pelindung dan pelindung mata, dan mengamalkan kebersihan yang bersih setelah bersentuhan dengan cairan pembuangan.

Pembersih longkang pecah udara

Pembersih salur pecah udara menggunakan gas karbon dioksida dipercepat, udara, atau gas lain untuk pecah membran tersumbat. Gas yang dipercepat menghasilkan daya pada air yang berdiri yang dapat menghilangkan penyumbatan yang terkumpul dekat dengan bukaan longkang.

Kelebihan pembersih salur pecah udara berpotensi membersihkan penyumbatan dan longkang yang perlahan, berbeza dengan pembersih kimia yang memerlukan lebih banyak masa untuk bekerja . Pembersih pecah udara dapat membersihkan halangan yang jauh dari bukaan longkang daripada pelocok, dan berbeza dengan lubang pembuangan tidak berisiko menggaru permukaan keramik sink, tab mandi dan tandas.

Kekurangan pembersih salur pecah udara mengandungi jarak pembersihan terhad pada paip yang tidak mengandungi air berdiri dan, secara amnya, ketidakberkesanan untuk menanggalkan saluran pembetung utama yang tersumbat.

Pertimbangan keselamatan untuk pembersih air semburan udara mengandung syarat untuk memakai pelindung mata dan, ketika menggunakan pembersih pecah udara yang mengambil kartrij gas termampat, berhati - hati menangani kartrij yang tidak digunakan.

Pembersih longkang ubat rumah

Pembersih longkang ubat rumah mengandungi air mendidih yang dicurahkan ke bukaan longkang untuk menghilangkan sabun dan penyumbat rambut; atau, baking soda (sodium bicarbonate) dituangkan ke dalam longkang, diikuti dengan cuka.

Penyelesaian di rumah yang sering disarankan dari campuran soda penaik (asas lemah) dan cuka (asid lemah) tidak berkesan tetapi tidak berbahaya. Penggunaan baking soda untuk membersihkan lemak di barisan, diikuti oleh cuka untuk meneutralkan adalah baik, tetapi biasanya tidak berkesan. Dibutuhkan kekuatan lye untuk mengubah lemak sayuran atau haiwan menjadi sabun. Penggunaan agen yang lebih kuat bersama-sama, contohnya alkali (natrium hidroksida) dan asid hidroklorik atau asid sulfurik adalah strategi yang tidak baik. Kedua-dua ejen itu tidak saling melengkapi tetapi saling meneutralkan menjadikan kombinasi tidak berkesan. Campuran akan menghasilkan banyak haba, yang dapat memusnahkan paip. Asid (cuka EG) yang dicampurkan dengan peluntur akan menjadikan asap klorin berbahaya.

Kelebihan pembersih longkang ubat rumah termasuk ketersediaan siap dan keselamatan persekitaran, walaupun keberkesanannya terhad berbanding dengan pembersih longkang lain.

Air mendidih tidak digalakkan. Air mendidih (212 ° F / 100 ° C) melebihi kekerasan Vicat (suhu ubah bentuk termal) saluran saliran PVC (65 ° C (149 ° F)). Ia boleh mencairkan cincin lilin di mana tandas dipasang.

Pertimbangan keselamatan untuk pembersih saliran rawatan di rumah merangkumi keperluan untuk mengendalikan bahan-bahan (misalnya, lye) dengan penjagaan yang sesuai.

Pembersih saliran hidro-mekanikal

Pembersihan longkang hidro-mekanikal menggunakan air tekanan tinggi untuk memecahkan halangan dan mengalirkan zarah-zarah kecil ini ke longkang.

Sebilangan besar kod bangunan perbandaran memerintahkan agar saluran paip meningkat dengan diameter ketika bergerak lebih dekat ke sistem pembetungan perbandaran. IE, kebanyakan sink dapur mengalirkan air dengan paip saliran 1 + 1⁄2 inci, yang masuk ke paip longkang 4 inci yang lebih besar pada timbunan paip utama sebelum menuju ke tangki septik atau ke sistem kumbahan bandar. Ini bererti bahawa, melarang pencerobohan oleh akar pokok atau puing-puing lain ke dalam perpaipan ■■■■■■, sebahagian besar penyumbatan saliran isi rumah berlaku pada paip berdiameter terkecil, biasanya di perangkap pop-up atau longkang, di mana ia boleh mudah dicapai dengan selang air alat hidro-mekanikal.

Kelebihan pembersih longkang hidro-mekanikal adalah mesra alam mereka (kebanyakannya hanya menggunakan air paip), kemampuan mereka untuk melepaskan dan membuang penyumbat seperti pasir atau kotoran kucing yang 'mengisi kembali ketika menggunakan ular konvensional, dan keramahan mereka pada sambungan paip. Tidak seperti pembersih pecah udara, pembersih saliran hidro-mekanikal tidak menekan sendi paip. Pada beberapa model pembersih saliran hidro-mekanikal, air panas dan sejuk dapat digunakan, memberikan tambahan daya pembersih untuk lemak, protein, atau penyumbat saliran yang mudah mencairkan.

Kekurangan pembersih saliran hidro-mekanikal termasuk jangkauan terhad ke saluran paip, dan keperluan sumber air untuk bertindak sebagai agen motif.

Pertimbangan keselamatan untuk pembersih saliran hidro-mekanikal merangkumi risiko kecederaan akibat air bertekanan tinggi yang bersentuhan dengan kulit atau kawasan badan yang halus (iaitu mata, dan wajah).

Pembersih longkang elektrik

Pembersih longkang elektrik, juga disebut ular tukang paip, menggunakan kekuatan mekanik motor elektrik untuk memutar kabel fleksibel atau spring pada arah pusingan jam dan mendorongnya ke paip. Pembersih longkang elektrik biasanya tersedia dengan panjang kabel hingga 40 meter dan boleh mencapai sejauh 80 meter.

Kelebihan pembersih longkang elektrik merangkumi kemampuan membersihkan bahagian longkang pembetung yang panjang, keupayaan untuk membuang benda padat seperti akar pokok dan perhiasan, dan ketersediaan siap melalui kedai perkakasan dan kaunter penyewaan alat. Mesin yang menggunakan mata air dapat merundingkan selekoh 90 darjah dengan mudah sambil mengekalkan keberkesanannya dan tanpa merosakkan paip.

Kekurangan pembersih longkang elektrik merangkumi kos dan berat relatif tinggi, dan usaha fizikal yang besar yang mungkin diperlukan untuk mengawal kabel.

Pertimbangan keselamatan untuk pembersih saliran elektrik merangkumi syarat untuk memakai sarung tangan kerja dan pelindung mata, untuk mengawal kabel dengan hati-hati semasa operasi untuk mengelakkan penekanan berlebihan, untuk berhati-hati ketika bekerja di sekitar mesin berputar, dan menggunakan outlet elektrik yang dibumikan dengan betul.

Pembersih longkang bertenaga bateri

Jet pembetung

Pengaliran pembetung adalah proses menembakkan aliran air bertenaga tinggi melalui longkang, ke dalam pembetung untuk membuang serpihan yang menghalang laluan air. Ini lebih efektif daripada menggunakan ular, bilah, atau bahkan batang saliran kerana, pertama air ditembak pada intensitas tinggi sehingga daya bahkan tidak setanding dengan tenaga kerja manual, kedua air jauh lebih mampu membongkok melengkung atau paip sudut untuk mencapai semua tempat yang ketat.

Jet pembetung terdiri daripada sumber air tekanan tinggi terkawal seperti mesin basuh tekanan atau pam anjakan berulang, saluran tekanan tinggi yang fleksibel (disebut selang jetter yang menghubungkan mesin tekanan tinggi ke reel mini) hingga beratus-ratus meter (beberapa ratus kaki), Mini-Reel (reel hos yang dapat diambil jarak dari mesin) dan muncung yang menggunakan daya hidraulik untuk menarik saluran ke saluran pembuangan, membersihkan sisi paip, dan buangkan sisa. Jet pembetung bertekanan tinggi boleh dipasang di troli, di dalam van atau di treler. Kekuatan jet pembetung berkisar antara 1,000 psi (68 atm) hingga 5,000 psi (340 atm). Muncung jet pembetung terdapat dalam pelbagai saiz dan aplikasi; muncung jenis peluru dengan profil yang diperkemas dapat membersihkan lubang untuk muncung pemotong akar yang lebih besar. Muncung pemotong akar dirancang untuk memotong akar dengan muncung berputar yang menembak aliran jet secara mendatar di dalam paip. Jet pembetung tekanan tinggi dengan muncung pemotong akar dapat membersihkan lubang melalui pusat saluran pembetung yang dipenuhi akar dan dengan aliran jet menghadap belakangnya memotong akar dan membersihkan dinding paip, membersihkan serpihan akar melalui saluran pembuangan. Jet pembetung telah dilabel sebagai kemajuan teknologi kaedah pembersihan longkang ular tukang paip (juga dikenal sebagai belut elektrik).

Jet pembetung mudah alih dan alat penyumbat pembetung mesin basuh tekanan digunakan terutamanya oleh kakitangan perkhidmatan dan pemilik rumah untuk menghilangkan halangan lembut sepanjang longkang pembetung bangunan dan untuk mengelakkan penyumbatan berulang dengan membersihkan bahagian tepi paip longkang dan membersihkan sisa. Lekapan jetter pembetung mesin cuci tekanan pada umumnya lebih rendah dari segi kos dan beratnya daripada pembersih longkang elektrik dengan jangkauan yang setara, dan dapat menimbulkan risiko yang lebih rendah untuk menggaru lekapan paip.

Jet pembetung yang dipasang di trak dan treler yang digunakan oleh majlis perbandaran dan syarikat perkhidmatan yang lebih besar mendapat manfaat daripada tenaga kuda hidraulik tinggi yang dihantar oleh pam anjakan yang kuat dan dapat menghilangkan akar pokok dan halangan pepejal yang lain

Kelebihan jet pembetung termasuk kemudahan relatif menembus saluran pembetung panjang dan keupayaan untuk membuang sisa yang terkumpul di sepanjang sisi paip pembetung, sehingga mengurangkan keperluan pembersihan longkang berikutnya.

Kelemahan pemasangan jet pembetung mesin cuci tekanan dan banyak jetter mudah alih termasuk ketidakupayaan untuk mengekstrak akar pokok dan halangan keras yang lain. Kekurangan jet pembetung yang dipasang di trak dan treler merangkumi kos dan berat relatif tinggi, dan syarat untuk latihan yang luas untuk mematuhi garis panduan keselamatan pengeluar.

Pertimbangan keselamatan untuk jet pembetung termasuk syarat untuk memakai sarung tangan pelindung dan pelindung mata, untuk menghindari kontak dengan cairan pembuangan pembetung, dan untuk memastikan bahawa muncung jetter hanya beroperasi di dalam paip pembetung. Selanjutnya, unit yang dipasang dengan trak dan treler yang lebih besar yang beroperasi dengan kekuatan yang cukup untuk memotong akar pokok memerlukan latihan yang luas dan kepatuhan yang ketat terhadap garis panduan keselamatan pengeluar untuk mengelakkan kecederaan serius.

Pembersih saliran enzimatik

Pembersih saliran enzim mengandungi bakteria atau enzim pekat yang merosakkan residu organik yang terbentuk di paip pembetung untuk membantu mengelakkan longkang yang perlahan. Sebilangan besar pembersih saliran enzimatik bertujuan untuk penyelenggaraan umum untuk mengekalkan aliran yang betul dan tidak bertujuan membersihkan paip saliran yang tersumbat sepenuhnya.

Kelebihan pembersih saliran enzimatik termasuk keselamatan relatif untuk digunakan dalam berbagai lekapan paip, dampak lingkungan rendah, biaya rendah dan kemudahan penggunaan.

Kekurangan kebanyakan pembersih saliran enzimatik termasuk masa pembersihan yang lebih lama berbanding dengan kebanyakan pembersih saliran yang lain. Oleh kerana pembersih enzimatik bergantung pada cecair yang mengalir melalui paip untuk tersebar, mereka juga tidak dimaksudkan untuk membuka saluran air yang tersumbat sepenuhnya.

Pertimbangan keselamatan untuk pembersih saliran enzimatik merangkumi syarat untuk mengelakkan kontak dengan mata dan sentuhan kulit yang berpanjangan.

Soalan Lazim :bulb:

1- Adakah pembersih saliran bersifat berasid atau neutral?

Sebilangan besar pH pembersih saliran moden tinggi atau asas (juga dikenali sebagai alkali). Drano adalah pembersih saliran asas. Pembersih saliran asas adalah antara bahan alkali yang paling banyak terdapat. Sebilangan skor 14 pada skala pH 14 titik.

2- Adakah pembersih saliran adalah asas yang kuat?

Sebilangan pembersih saliran mempunyai asid kuat sebagai bahan aktifnya, sementara yang lain mempunyai asas kuat. Lye adalah asas kuat yang kuat, dengan formula kimia NaOH (natrium hidroksida). Pembersih saliran asas juga mungkin mengandungi kalium hidroksida, KOH. Pembersih saliran berasid biasanya mengandungi asid sulfurik, H2SO4.

3- Mengapa asas pembersih saliran?

Pembersih saliran kimia adalah salah satu cara untuk menanggalkan sinki. Mereka adalah asas, jadi mereka memberikan elektron kepada bahan yang tersumbat, dan ion hidroksida mereka menghasilkan tindak balas yang membersihkan penyumbatan. Bahan kimia alkali atau asasnya membebaskan haba dan menjadikan minyak menjadi bahan seperti sabun yang lebih mudah larut.

4- Adakah telur berasid atau asas?

Walaupun telur utuh relatif netral pH, putih telur adalah salah satu dari beberapa produk makanan yang secara semula jadi beralkali, dengan nilai pH awal yang dapat serendah 7,6 pada waktu berbaring, tetapi dengan peningkatan kealkalian seiring bertambahnya usia telur, dan dapat mencapai pH 9.2.

5- Adakah cuka dan asid atau asas?

Cuka agak berasid dengan pH 2–3. Cuka sari apel sedikit lebih beralkali daripada cuka tulen kerana mengandungi lebih banyak nutrien alkali. Walau bagaimanapun, ia masih berasid.

6- Berapakah pH Coca Cola?

2.6 hingga 2.7

Seberapa berasid Coke? PHnya dilaporkan 2,6 hingga 2,7, terutama disebabkan oleh H3PO4, asid fosforik.

7- Adakah kopi adalah asid atau asas?

Secara kimia, kopi berasid kerana mengandungi sifat berasid seperti asid klorogenik, tanin, dan polifenol. Kafein dalam kopi juga merangsang pembebasan lebih banyak asid perut, menyebabkan kerengsaan perut pada beberapa orang.

8- Apakah asid yang digunakan oleh tukang paip untuk membuang longkang?

Asid hidroklorik, juga dikenali sebagai asid muriatik, adalah asid yang paling biasa digunakan oleh tukang paip untuk membuang saluran air.

9- Apakah pembersih saliran dengan pH 13?

Pembersih saliran pengoksidaan mengandungi natrium hipoklorit yang merupakan asas dan mempunyai pH 11 dalam bentuk yang dicairkan. Dalam bentuk pekat, pHnya boleh naik hingga 13. Pembersih saliran asid mengandungi asid sulfurik atau hidroklorik pekat. PH asid sulfurik adalah antara 0 dan 1, sementara asid hidroklorik adalah 0.

10- Adakah darah menjadi asas atau asid?

Darah biasanya sedikit asas, dengan julat pH normal sekitar 7.35 hingga 7.45. Biasanya badan mengekalkan pH darah mendekati 7.40. Seorang doktor menilai keseimbangan asid-basa seseorang dengan mengukur pH dan tahap karbon dioksida (asid) dan bikarbonat (asas) dalam darah.

Kesimpulan:

Seperti yang telah kita bincangkan, pembersih saliran boleh menjadi asid atau basa. Kedua-dua jenis pembersih ini berkesan untuk menghilangkan penyumbatan yang tersekat pada paip. Walau bagaimanapun, jika anda memilih untuk menggunakan larutan kimia, anda perlu berhati-hati semasa proses pembersihan

artikel berkaitan

Pembersih Saliran Liquid Plumr Vs Drano Sizzle