Terdapat sekumpulan pendapat yang berbeza oleh kumpulan Orthodoks - Yahudi Unorthodoks dan sarjana Islam ketika datang ke Kosatin Gelatin. "Kosher" adalah kata bahasa Ibrani, yang berarti "sesuai atau tepat". Setiap agama mempunyai undang-undang dietnya. Menurut undang-undang tersebut, perkara-perkara tertentu dibenarkan untuk dimakan dan ada yang dilarang dalam agama itu. Kosher merujuk kepada undang-undang agama Yahudi ini. Bahasa Ibrani adalah bahasa kebangsaan Israel , sebuah negara Yahudi di Timur Tengah.

Kosher

Definisi

Kosher tidak hanya merujuk kepada gaya memasak tertentu. Undang-undang membataskan cara anda menyediakan makanan, memeriksa makanan sebelum anda membuatnya, dan jenis makanan yang anda pilih.

Kepercayaan orang

Sebelum masuk ke halal, persoalan yang lebih besar adalah mengapa orang menyimpannya dan tidak ada satu jawapan. Bagi sebilangan orang, hanya bahawa "Saya seorang Yahudi yang taat. Tuhan memerintahkannya dalam Taurat, jadi saya melakukannya ”. Bagi yang lain, "Saya membesar menggunakannya. Itu yang biasa saya lakukan, itulah yang saya selesa. Ada yang mengatakan "apa yang anda makan dan makan harus menjadi pengalaman yang penuh perhatian menjadikan rohani itu fizikal". Orang juga berkata, "Ini menjadikan kita bahagian dari sesuatu yang lebih besar, komuniti Yahudi saya".

Semasa membawa makanan ke rumah seseorang yang menjaga halal, penting untuk menghormati larangan makanan. Lebih baik tetap menggunakan sayur-sayuran dan buah-buahan segar, atau makanan bungkus yang mempunyai simbol halal di atasnya.

Sejarah makanan yang halal

Tidak semua orang Yahudi menggunakan makanan yang halal. Sebilangan orang Yahudi tidak makan makanan halal tetapi masih minum minuman ringan yang halal. Sebilangan besar barang di pasar raya adalah makanan yang halal. Beberapa pasar raya juga mempunyai bahagian berasingan yang dilabelkan sebagai makanan halal sahaja. Makanan yang halal

Peraturan yang halal

Terdapat tiga peraturan asas halal.

Tidak boleh makan haiwan tertentu

Mari memecahkannya. Sudah tentu, anda tidak boleh makan daging babi, kerang, dan udang, tetapi ada daftar panjang binatang di dalam Taurat, beberapa di antaranya disebut "bersih" dan beberapa "najis". Babi keluar, lembu masuk. Ayam, itik, salmon, ayam belanda semuanya masuk. Di restoran, daging dan ayam selalu memerlukan sijil yang halal.

Penyembelihan Haiwan

Haiwan yang anda makan harus disembelih dengan cara yang istimewa.

Cara melakukan ini disebut penyembelihan yang halal atau "shecht"

Oleh kerana keperluan perlu disediakan dengan cara yang istimewa, terdapat label khas untuk yang halal. Agensi bertauliah terkenal meletakkan simbol OU pada barang mereka. Beberapa barang makanan tidak memerlukan hechshers untuk label seperti sayur-sayuran, buah-buahan, dll.

Tidak boleh menggabungkan susu dan daging

Ya, ini tidak termasuk burger keju tetapi lebih dari itu. Seperti anda tidak boleh menggunakan mentega dan kentang tumbuk yang anda sajikan dengan ayam belanda. Memisahkan daging dan susu dianggap sangat serius sehingga beberapa orang akan menunggu berjam-jam untuk makan tetapi tidak akan memakan produk tenusu dengan stik mereka.

Dua kategori

Di kashrut, makanan dibahagikan kepada dua kategori utama: daging dan susu.

Oleh itu, jika anda dijemput untuk makan yang halal, ini adalah makanan susu atau makanan daging. Makanan yang mempunyai tenusu atau makanan yang mempunyai daging, bukan keduanya. Inilah sebabnya mengapa restoran halal adalah restoran tenusu atau restoran daging. Dapur Kosher di rumah umumnya mempunyai dua set semuanya, pinggan mangkuk, kuali, dan juga sink dapur yang terpisah.

Label Kosher pada barang makanan

Pada item makanan dan bungkusan , terdapat beberapa simbol yang mungkin anda dapati. Simbol-simbol ini menunjukkan bahawa item itu halal dan jenis apa.

Sekiranya terdapat U dalam bulatan itu bermaksud barang makanan itu pareve. Maksud saya, item itu halal dan bukan daging dan tenusu, ia adalah neutral. Kadang-kadang perkataan "Par eve" juga tertulis di bungkusan. Sekiranya terdapat K atau K berada di dalam bulatan itu bermaksud item itu halal dan syarikat telah mengesahkannya halal. Sekiranya anda melihat D ditulis selepas K, ini bermaksud item itu adalah produk tenusu, jika tidak hanya daging.

Label sangat berguna untuk orang vegan. Sekadar melihat bungkusan makanan memberitahu kita sama ada mereka harus membeli ini atau tidak. Mereka tidak perlu membaca keseluruhan senarai ramuan.

Barang makanan yang halal

Sebilangan besar barang di kedai runcit tidak halal. Anda mungkin perlu berburu sedikit atau pergi ke kedai berasingan untuk mencari barang seperti daging halal atau wain halal.

Baik susu dan daging

Makanan yang bukan susu atau daging disebut "Pareve". Anda boleh mendapatkan makanan itu dengan segalanya. Peraturan ini untuk halal awalnya berasal dari "Taurat", yang jarang mengenai spesifiknya. Semua Taurat mengatakan tentang susu dan daging, misalnya, adalah "janganlah kamu merebus anak ke dalam susu ibunya", yang diyakini oleh beberapa orang, adalah tanggapan terhadap ritual kafir kuno.

Di mana mereka melakukannya, seperti kebanyakan perintah Yahudi, mitzvoth, peraturan halal yang lain berasal dari ribuan tradisi, di mana orang bertanya, apa makna yang lebih mendalam dari petikan ini

Kepentingan yang halal

Oleh itu, tiga undang-undang asas yang halal diperpanjang dan berkembang menjadi 'konsensus' yang dimiliki orang Yahudi hari ini, yang dengan cara itu masih berkembang. Sebagai contoh, salah satu perbahasan sekarang adalah sama ada memasukkan amalan pekerja beretika dalam perbualan yang halal. Piawai Kosher berbeza mengikut masyarakat. Mereka kelihatan berbeza di hotel Tie Aviv dan dapur nenek anda, tetapi motivasi utama, membuat pilihan suci setiap hari, tetap sama. Piawaian halal yang dikongsi ini membantu mendekatkan masyarakat melalui semua perkara, dari potluck hingga panggilan Shiva hingga makan malam Shabbat.

Daging halal Halal

Penyembelihan binatang dan jenis daging yang dilarang dalam agama Yahudi adalah sama seperti dalam Islam. Tetapi kebanyakan orang Yahudi tidak tegas dan mereka tidak mengikutinya dan mereka menjual daging "non-zabiha" yang sama sekali salah. Tetapi orang Yahudi yang ortodoks, melakukannya dengan cara yang diperintahkan oleh Alkitab yang sama dengan hukum Islam.

Pada awal tahun 90an, tidak ada makanan halal di seluruh dunia. Sekiranya anda telah melakukan perjalanan pada awal 90-an atau akhir 80-an, anda mungkin pernah melihat bahawa di kapal terbang tidak ada pilihan seperti makanan halal, tetapi ada makanan yang halal. Sekiranya daging halal atau daging zabiha tersedia untuk orang Islam, maka lebih baik memilikinya.

Gelatin

Gelatin adalah bahan yang dihasilkan dengan merebus kulit dan tulang haiwan dengan air. Lembu dan babi adalah haiwan dari mana gelatin dapat diperoleh. Perlu diperhatikan bahawa tidak dengan merebus kulit dan tulang gelatin haiwan vegan dapat diperoleh. Gelatin tidak secara teknikal dianggap vegan

Agar-Agar

Untuk vegan, ada beberapa pengganti agar-agar kerana mereka juga gemar makan marshmallow. Ada zat seperti jeli yang dibuat pada asalnya dibuat dari rumput laut yang merupakan ganggang merah, yang disebut "Agar-Agar". Ia digunakan sebagai alternatif untuk gelatin dan dianggap vegan.

Pembuatan Agar Agar tidak melibatkan barang haram. Oleh kerana ia berasal dari tumbuhan maka disahkan halal. Umat ​​Islam juga boleh menggunakan Agar Agar sebagai alternatif daripada gelatin kerana mereka tidak akan ragu-ragu mengenainya kerana mereka tidak akan yakin semasa menggunakan gelatin bahawa sama ada ia diperbuat daripada kulit babi dan tulang atau haiwan halal seperti lembu.

Gelatin Kosher

Seperti yang telah kita bincangkan agar-agar dan halal sebelumnya. Istilah gelatin halal menjadi sangat mudah difahami sendiri. Jenis gelatin yang dianggap halal disebut "gelatin halal". Oleh kerana halal merujuk kepada pengambilan haiwan tertentu maka gelatin halal merujuk kepada gelatin yang diperoleh dari haiwan tersebut.

Teori mengenai Kosher Gelatin

Terdapat konflik antara Yahudi ortodoks dan ortodoks mengenai gelatin. Orang Yahudi Ortodoks percaya bahawa gelatin yang halal hanya boleh berasal dari tulang dan kulit binatang yang dibenarkan di dalam Taurat dan disembelih mengikut undang-undang Yahudi yang betul yang dijelaskan dalam Taurat.

Sebilangan orang Yahudi juga percaya bahawa setiap gelatin adalah halal tanpa mengira haiwan dan cara menyembelihnya. Ini kerana gelatin hanya diperoleh dari sisa-sisa haiwan termasuk, tisu penghubung, tulang, dan kulit, hampir kehilangan entiti sebenarnya dan oleh itu tidak lagi dapat dianggap sebagai makanan. Oleh itu, barang makanan seperti marshmallow, gummies, gula-gula, dan lain-lain yang mengandungi apa-apa jenis gelatin akan dianggap baik dan membolehkan meja untuk dimakan.

Daging babi adalah haram dalam Islam dan tidak dianggap halal dalam agama Yahudi. Sebilangan rabi yang lemah lembut membenarkan syarikat makanan mereka menggunakan gelatin dari mana-mana sumber haiwan.

Jenis-jenis agar-agar yang halal

Ia terdiri daripada tiga jenis

Gelatin Bovine

Ini adalah sejenis gelatin yang dianggap halal dan juga halal bagi orang Islam. Bovine adalah binatang yang "bersih" menurut undang-undang makanan Yahudi, yang dijelaskan dalam Taurat, dan dianggap sebagai haiwan halal oleh umat Islam menurut ajaran Islam.

Gelatin Ikan

Gelatin Ikan adalah jenis gelatin yang berasal dari ikan yang hanya dianggap halal. Ikan tanpa sisik dan sirip tidak dianggap halal, oleh itu oleh orang Yahudi ortodoks gelatin dari ikan tersebut juga tidak dianggap halal. Bagi orang Islam gelatin dari ikan adalah halal.

Gelatin Rumpai Laut

Gelatin rumput laut disebut "Agar Agar". Ia diperoleh dari tumbuh-tumbuhan dan oleh itu dianggap halal dan halal.

Gelatin Kosher dalam Yogurt

Pembuatan yogurt melibatkan penggunaan produk tenusu seperti susu, krim, dan lain-lain. Menurut undang-undang halal, susu dan daging tidak boleh digabungkan oleh itu untuk masa yang lama yogurt dihasilkan tanpa penggunaan gelatin. Beberapa tahun kemudian menggunakan gelatin daging lembu untuk menghasilkan yogurt menjadi amalan.

Ini sangat tidak digemari oleh syarikat ortodoks yang ketat, oleh itu permintaan untuk menghasilkan gelatin yang halal dibuat oleh syarikat yogurt saya. Gelatin harus diperoleh dari haiwan yang halal, yang disembelih dengan cara yang halal. Gelatin Kosher tidak dianggap sebagai daging dan oleh itu digunakan dalam kumpulan pengeluaran produk tenusu seperti yogurt dan coklat dll.

Soalan Lazim

Mengikut peraturan yang halal makanan mana yang tidak boleh dimakan oleh orang Yahudi? Itik Liar

  • Ayam Liar

  • Darah

  • Daging Babi

  • Burung Liar

  • Semua kerang

  • Arnab

Apakah cara menyembelih haiwan yang halal?

Kaedah penyembelihan yang halal untuk haiwan melibatkan kepunahan haiwan yang cepat, ia harus habis sepenuhnya. Penyembelihan harus dilakukan secepat mungkin. Penyembelihan harus dilakukan oleh 'Shecht'. 'Shecht' adalah lelaki yang secara rasmi disahkan untuk menyembelih lembu menurut undang-undang Yahudi yang dinyatakan dalam Taurat.

Makhluk laut mana yang tidak halal

Yang tanpa timbangan dan sirip tidak halal. Sebilangan makhluk ini adalah udang galah, kerang, dll.

Apa jenis makanan yang bertubi-tubi dalam agama Yahudi?

  • Buah-buahan dan sayur-sayuran

  • Kacang dan badam

  • Benih dan minyak

  • Anggur (yang harus disediakan di bawah peraturan ketat yang dinyatakan dalam Taurat Alkitab Yahudi)

Adakah daging yang halal itu halal?

Ya, daging yang halal adalah halal jika ia diperoleh berdasarkan peraturan ketat yang diperintahkan oleh Bible Yahudi, Taurat.

Apakah 4 perkara mengenai daging yang disebutkan dalam Al-Quran yang menjadikan daging dibenarkan bagi orang Islam?

  • Orang Islam tidak boleh memakan daging binatang yang tidak disembelih.

  • Daging babi dilarang

  • Darah dilarang.

  • Apa-apa makanan yang mana nama sebelum Allah dipanggil.

Adakah setiap gelatin ikan dianggap halal?

Tidak, setiap gelatin ikan tidak dianggap halal. Agar agar-agar ikan menjadi halal, ia mesti berasal dari ikan yang halal. Ikan Kosher adalah ikan dengan sisik dan sirip.

Adakah setiap gelatin ikan dianggap halal?

Ya, setiap gelatin ikan dianggap halal kerana semua ikan aqua dianggap halal.

Apakah beberapa jenama Gel Kosher serbuk?

  • Gelatin Daging Sapi

  • Serbuk Gelatin Daging Sapi

  • Serbuk Gelatin Tanpa Rasa

  • Agar-Agar

  • Daging Sapi Zint

  • Landor

Bagaimana saya tahu jika Kosher Gelatin itu halal?

Cari simbol halal pada bungkusannya. Sebilangan besar gelatin di pasaran tidak halal atau halal dan kadang-kadang halal tidak halal. Untuk mencari produk halal, kita mesti melihat semua ramuan dengan teliti.

Gelatin mana yang 100% halal untuk orang Islam?

Gelatin yang diekstrak dari covine, tumbuhan seperti ganggang merah, dan ikan yang dimakan akan menjadi halal. Gelatin dari tulang dan kulit babi adalah haram bagi orang Islam

Yogurt mana yang tidak halal?

Gurun Yogurt Tombol Cadburys dianggap haram kerana kehadiran pg. gelatin di dalamnya.

Yogurt Visalia juga belum disahkan halal. Walaupun mengandungi gelatin yang halal.

Kesimpulannya

Kesimpulannya, semua yang telah dinyatakan setakat ini, menyatakan agar-agar yang halal halal atau haram sekali-sekali adalah tempat yang ketat. Menurut Orthodox Union, sekitar 90% gelatin yang terdapat di pasaran adalah haram. Sebilangan rabi yang tidak ortodoks lembut memberi justifikasi bahawa agar-agar dihasilkan dari sisa-sisa haiwan yang tidak dapat dimakan sama sekali sehingga tidak ada pertanyaan di dalamnya untuk menjadi halal atau tidak. Oleh itu mereka selanjutnya menyimpulkan, "Dengan demikian tulang babi dapat digunakan untuk menghasilkan gelatin yang akan menjadi pareve". Sekiranya senarai ramuan mempunyai "Kosher Gelatin", maka hanya dapat diandaikan bahawa gelatin berasal dari haiwan halal / halal, disembelih dengan cara yang halal.