Adakah Malam Tahun Baru adalah Percutian? Tidak, Malam Tahun Baru bukan percutian persekutuan di kebanyakan Amerika Syarikat. Malam Tahun Baru jatuh pada hari terakhir tahun ini iaitu pada 31 Disember. Malam Tahun Baru adalah untuk menyambut tahun berakhir dan menyambut Tahun Baru.

Adakah malam tahun baru adalah cuti

MALAM TAHUN BARU

Malam Tahun Baru juga dikenali sebagai Hari Tahun Lama atau Hari Saint Sylvester. Sebilangan besar negara, yang menggunakan kalendar Gregorian, merayakan Malam Tahun Baru pada 31 Disember. Tetapi, masih terdapat beberapa negara yang mengikuti kalendar Julian; mereka menyambut Malam Tahun Baru pada 13 Januari. Petang ini disambut sebagai perayaan besar di kalangan Christian Unity . Sebilangan besar negara-negara Barat, yang memiliki populariti Kristian, merayakan Malam Tahun Baru dan Hari Tahun Baru dengan penuh keseronokan dan kegembiraan, tetapi pada masa ini, ia juga dirayakan dengan penuh semangat di negara-negara Timur. Mereka meraikan malam dengan rakan dan keluarga, di pesta, konsert atau di rumah. Perayaan tersebut biasanya berterusan sehingga lewat tengah malam Hari Tahun Baru - 1 Januari. Malam Tahun Baru secara tradisional disambut dengan pertunjukan bunga api di seluruh dunia pada pukul 00:00 di zon waktu tempatan.

Malam tahun baru

Mari kita bincangkan kalendar Gregorian dan Julian terlebih dahulu.

KALENDAR GREGORIAN DAN JULIA

Pada AUC 708 (46 SM), kalendar Julian dicadangkan oleh Julius Caesar. Kalendar itu adalah pembaharuan kalendar Rom. Itu adalah kalendar utama di dunia Rom dan sebahagian besar Eropah selama lebih dari 1.600 tahun. Kalendar Julian masih digunakan di beberapa bahagian Gereja Ortodoks Timur - Gereja Kristian kedua terbesar - dan di bahagian Ortodoksi Oriental dan juga oleh orang Berber. Kalendar Julian mempunyai dua jenis tahun; tahun lompat yang mempunyai 366 hari yang datang setelah setiap 3 tahun biasa yang terdiri dari 365 hari, ini memberikan purata tahun yang panjangnya 365.25 hari.

Kalendar Julian, pada tahun 1582, diubah suai oleh Paus Gregory XIII dan dinamakan sebagai kalendar Gregorian . Kalendar ini mengurangkan purata tahun dari 365.25 hari menjadi 365.2425 hari. Sekarang, kalendar Gregorian digunakan di sebahagian besar dunia. Kedua-duanya adalah kalendar solar, masing-masing mempunyai 12 bulan 28-31 hari. Kedua-duanya mengandung tahun normal dengan 365 hari dan tahun lompat dengan 366 hari, hari lompatan ditambahkan ke bulan Februari. Satu-satunya perbezaan dalam kalendar Gregorian adalah bahawa satu hari lebih sedikit pada bulan lompatan (Februari) setiap empat ratus tahun. Kitaran kalendar berulang setiap 400 tahun bersamaan dengan 146,097 hari.

SEJARAH TAHUN BARU

Seperti perayaan atau perayaan lain, Malam Tahun Baru juga mempunyai akar kuno. Orang-orang Kristian merayakan hari itu dalam ingatan akan Tuhan mereka Yesus Kristus dan dalam peringatan akan Hari Raya Maria, Ibu Tuhan.

Menurut beberapa laporan berdasarkan sejarah kuno, perayaan Malam Tahun Baru yang paling awal dicatatkan dianggap di Mesopotamia, sekitar tahun 2000 SM. Tahun Baru tidak selalu disambut pada 1 Januari, pada era kuno, Tahun Baru dirayakan pada pertengahan bulan Mac, kerana bulan Mac dianggap sebagai bulan pertama tahun ini. Perayaan ini dikenali sebagai "Akitu", perayaan ini berterusan hingga 11 hari. Kalendar Rom Kuno digunakan pada masa itu, yang mengikuti kitaran bulan. Orang-orang Mesopotamia awal melakukan ritual, merayakan kemenangan keagamaan dewa langit Marduk atas dewi laut Tiamat dan sama ada dinobatkan sebagai raja baru atau membiarkan raja lama mereka meneruskan pemerintahannya. Ritual dan norma yang berbeza dilakukan setiap harinya. Kemudian, Sosigenes, ahli astronomi, meyakinkan Julius Caesar untuk mengikuti tahun matahari, bukan gerhana bulan. Kemudian, dari 46 SM, Tahun Baru bermula pada bulan Januari. Memulakan Tahun Baru pada bulan Januari sebahagiannya dilakukan untuk menghormati Dewa Janus mereka; Januari dinamakan sempena Dia.

LAGU TAHUN BARU

Pesta Malam Tahun Baru penuh dengan keseronokan, minuman keras, kawan hebat, pencuci mulut yang lazat dan yang paling penting, lagu dan muzik.

Tambahkan beberapa lagu Malam Tahun Baru yang menakjubkan ini ke dalam senarai main anda dan mainkan di pesta anda dan nikmati lagu-lagu hingga pukul 00:00:00, hari pertama Tahun Baru.

  • "Auld Lang Syne", lagu ini adalah tradisi klasik, yang ditulis oleh penyair Scotland Robert Burns pada tahun 1788. Kata-kata ini bermaksud "masa berlalu".

  • "Mari Mulakan Tahun Baru dengan Betul" - Bing Crosby.

  • "Apa yang Anda Lakukan pada Malam Tahun Baru?" - Rod Stuart feat. Ella Fitzgerald & Chris Botti, lagu yang dirakam pada tahun 1947.

  • "Terima kasih, Seterusnya" - Ariana Grande

  • "Resolusi Tahun Baru" - Otis Redding

  • "Funky New Year" - The Eagles, the Eagles menyanyikan lagu untuk album 1978, Krismas.

  • "Countdown" - Beyoncé

  • “Membawa Tahun Baru” - Charles Brown.

  • "Malam Tahun Baru 1999" - Alabama

  • "Lampu Buta" - Hujung Minggu

  • "Selamat" - Pharrell Williams

  • "Apa Yang Anda Lakukan pada Malam Tahun Baru" - Diana Krallar

  • "Malam Tahun Baru" - Snoop Dogg ft. Marty James

  • "Old Town Road" - Lil Nas X ft. Billy Ray Cyrus

  • "1999" - Putera.

  • "Ini Akan Menjadi Tahun Kita" - The Zombies (1968), lagu tahun 60-an ini mendapat catatan manis yang sama pada tahun 2020 seperti yang berlaku ketika itu.

  • "Langit Tengah Malam" - Miley Cyrus

  • "Doa Tahun Baru" - Jeff Buckley

  • "Di Lantai" - Jennifer Lopez feat. Pitbull

  • "Bye, Bye, Bye," - NSYNC

RINGKASAN: Malam Tahun Baru disambut untuk mengucapkan selamat tinggal tahun sebelumnya dan menyambut tahun yang akan datang, pada 31 Disember. Malam Tahun Baru mempunyai akar kuno. Orang ramai menikmati malam dengan mendengar lagu dan muzik.

ADAKAH TAHUN BARU SELAMAT?

Jawapan untuk soalan ini bergantung pada tempat tinggal anda. Secara amnya, Malam Tahun Baru bukanlah cuti persekutuan di sebahagian besar dunia. Tetapi ya, Hari Tahun Baru adalah cuti persekutuan. 31 Disember, Malam Tahun Baru jatuh pada musim cuti bagi pelajar, kerana sekolah, kolej dan institusi lain ditutup pada waktu itu. Beberapa organisasi juga ditutup; ada yang dibuka, tetapi hanya untuk waktu terhad. Banyak perniagaan juga mempunyai waktu operasi khas untuk Malam Tahun Baru, ini bergantung pada bos tempat itu, jika dia murah hati, maka pekerjaan anda mungkin ditutup lebih awal. Banyak restoran, teater, bar, kelab dan tempat hiburan lain mengadakan acara atau program khas dan mempunyai masa yang berbeza untuk hari itu. Di beberapa tempat, Malam Tahun Baru adalah cuti umum, sementara di kawasan lain, hari berjalan seperti hari biasa yang lain, dengan rutin yang sukar. Tidak menjadi masalah, bahawa Malam Tahun Baru adalah percutian atau tidak, kerana kesatuan besar menikmati malam bersama dan penuh semangat.

UCAPAN TAHUN BARU

Di kebanyakan bandar, acara-acara awam diadakan secara besar-besaran, dan orang ramai adalah sebahagian daripada acara tersebut. Malam Tahun Baru penuh dengan tradisi dan ritual atau norma , setiap budaya, setiap negara merayakan malam dengan caranya sendiri. Salah satu perayaan ini termasuk penurunan bola di Times Square, di Manhattan, New York. Kira-kira 1 juta orang berkumpul untuk menyaksikan detik istimewa ini pada tengah malam 31 Disember. bola besar ini diperbuat daripada lampu elektrik dan kristal dan diletakkan di atas tiang 23 meter. Pada 11:59 PM 31 Disember, bola turun dengan perlahan dan berhenti di bahagian bawah tiang tepat pukul 00:00:00. Acara ini disiarkan dan ditayangkan di TV di seluruh Amerika Syarikat dan di seluruh dunia. Kali pertama bola dijatuhkan pada tahun 1892 di Portsmouth, England dan di Times Square, acara dimulakan pada tahun 1907. Selain daripada itu, keputusan Tahun Baru dibuat pada petang hari terakhir tahun ini. Dari segi agama, aliran ini berasal ketika orang Rom membuat janji dari Tuhan mereka Jenus pada Malam Tahun Baru, dan ketika orang Babilonia, sebuah negara kuno berbahasa Akkadian, memulai tahun mereka dengan berjanji kepada Tuhan mereka bahawa mereka akan mengembalikan benda yang dipinjam dan membayar hutang mereka. Salah satu tradisi termasuk, kuil Buddha membunyikan lonceng 108 kali untuk memasuki Tahun Baru dan menghalau 108 hasrat jahat yang menjadi mangsa manusia.

Terlepas dari semua tradisi ini, banyak orang merayakan malam di pesta, bar, kelab atau teater, menonton program, mereka membeli tiket seminggu sebelumnya dan menikmati malam di sana. Konsert juga diadakan di kawasan besar yang mempunyai ribuan orang. Mereka mengeluarkan gabus sampanye ketika jam berjalan pada waktu 00:00:00, orang bertukar pelukan, ciuman dan mengucapkan Selamat Tahun Baru kepada orang yang mereka sayangi. Cara paling popular untuk menyambut Tahun Baru adalah dengan paparan bunga api. Langit ditutup dengan paparan bunga api yang mengagumkan. Orang berpakaian terbaik, bertemu dengan keluarga dan rakan mereka, pergi menonton wayang, melakukan perjalanan darat atau pesta malam. Ada yang pergi makan malam. Pendek kata, orang mempunyai cara tersendiri untuk meraikan malam itu.

AZAM TAHUN BARU

Resolusi Tahun Baru juga dianggap sebagai tradisi. Penyelesaian sebenarnya adalah keputusan yang tegas atau janji, yang dilakukan orang terhadap dirinya sendiri. Dia berjanji pada dirinya sendiri untuk mencapai tujuan yang akan lebih baik baginya atau keluarganya, dia berjanji untuk mengubah tingkah lakunya yang tidak diinginkan, menjadi orang yang lebih baik, atau melakukan sesuatu yang baru. Konsep ini disusun demi peningkatan diri atau pertolongan diri. Orang Kristian berdoa dan membuat keputusan pada akhir tahun sebelumnya dan memulakan yang baru dengan lebih banyak kesihatan, kegembiraan dan kebahagiaan. Beberapa ketetapan Tahun Baru yang biasa adalah:

  • Pelajari kemahiran, bahasa atau hobi baru.

  • Jadikan rutin yang baik, kurang menonton TV, tidur dengan berkualiti selama 8 jam pada waktu malam.

  • Lakukan senaman, cubalah untuk tetap cergas dan turunkan berat badan tambahan.

  • Cubalah sesuatu yang baru setiap bulan.

  • Berhenti merokok dan minum.

  • Mula membaca buku baru.

  • Hentikan penundaan, dan menepati masa.

  • Bina anggaran yang lebih baik, simpan dan dapatkan lebih banyak wang.

  • Mula menjadi lebih bertanggungjawab.

  • Mulakan makan makanan sihat dan elakkan makanan ringan.

  • Berjalan satu batu sehari.

  • Mula melakukan yoga dan meditasi setiap pagi.

  • Menjadi lebih teratur.

  • Hadapi ketakutan dan rasa tidak selamat anda.

  • Tetapkan matlamat yang memotivasi anda.

Azam tahun baru

Soalan Lazim (Soalan Lazim)

Negara mana yang mendapat tahun baru?

Ini pertama kali dirayakan di negara-negara kepulauan Pasifik, Tonga, Samoa, dan Kiribati. Kemudian di New Zealand, diikuti oleh Australia, Jepun mengikuti seterusnya untuk merayakan Tahun Baru, kemudian Korea Selatan. Tempat terakhir untuk menyambut Tahun Baru ialah Pulau Bakers yang terletak di tengah Lautan Pasifik.

Berapa lamakah keputusan Tahun Baru berlangsung?

Rata-rata, 80% resolusi Tahun Baru gagal pada akhir Februari. Tabiat baru yang berbeza sukar untuk dimulakan dan bahkan lebih sukar untuk dipelihara.

PENUTUP

Adakah Malam Tahun Baru bercuti? Di beberapa tempat, Malam Tahun Baru bukanlah hari cuti persekutuan, tetapi di beberapa tempat ia dianggap sebagai percutian. Beberapa organisasi, perniagaan mengehadkan masa mereka dan memberi cuti setengah hari kepada pekerja mereka untuk menikmati malam terakhir tahun ini.

ARTIKEL BERKAITAN

Apa itu Krismas? Bakul Hadiah Negara Anggur yang Menjayakan Hari-Hari Suci dalam Gereja Katolik