Java Technologies dalam Aplikasi Desktop

Ketika anda membiasakan dengan kehalusan dan struktur linguistik bahasa pengaturcaraan Java, pertanyaan mulai timbul: Kemajuan Java mana yang saya perlukan untuk membuat aplikasi area kerja, dan kumpulan mana yang menjadi idea yang baik untuk saya impor ? Tanggapan yang sesuai bergantung pada jenis penggunaan yang anda bangun dan apa yang dilakukannya.

Artikel ini difokuskan pada perancang baru untuk kemajuan Java. Ini menggambarkan kemajuan yang berkaitan dengan membuat pelbagai jenis aplikasi kawasan kerja dan kapan anda dapat memilih untuk menggunakannya. Saksikan artikel-artikel yang akan datang yang akan memberikan pandangan mengenai bagaimana memanfaatkan kemajuan ini dan bagaimana menggunakannya bersama-sama. Sementara itu, anda boleh mula mempelajari sebahagian daripada inovasi dengan mengikuti sambungan di dalam artikel ini.

Untuk memanfaatkan salah satu kemajuan dalam artikel ini, Anda harus memperkenalkan tahap Java pada PC Anda.

Jenis, Rupa, dan Fungsi Aplikasi Desktop Anda

Sebelum anda membaca mengenai banyak inovasi Java yang dapat diakses, anda harus memahami siapa yang akan menggunakan aplikasi anda, bagaimana mereka akan menggunakannya, tidak kira sama ada ia akan hidup di mesin individu atau di organisasi, seperti rupa UI atau grafik ( GUI) aplikasi akan - dengan andaian ada.

Sebelum anda membuat permohonan, fikirkan lima wilayah selepas:

Edaran aplikasi

GUI atau ketiadaan GUI

Fungsi aplikasi

Menghantar permohonan

Kemajuan Java yang lain

Pembahagian Aplikasi

Sebagai permulaan, anda harus memilih sama ada aplikasi anda akan tersebar. Aplikasi tersebar adalah program yang mendadak melonjak permintaan lebih dari satu PC dan menyampaikan melalui organisasi . Sesetengah aplikasi disebarkan dua program pengaturcaraan berasingan: pengaturcaraan pekerja belakang dan depan-belakang pengaturcaraan pelanggan. Pengaturcaraan belakang berjalan pada kerangka bersama, misalnya, Solaris Operasi Environment atau Linux , dan mengawasi aset bersama, misalnya, piring, pencetak, dan modem. Pengaturcaraan belakang juga mengandungi kemampuan pengendalian utama untuk aplikasi. The front-end pengaturcaraan pelanggan berjalan pada stesen kerja atau komputer peribadi individu. Perkara yang dilihat pelanggan ketika mereka menggunakan aplikasi tersebut. Pengaturcaraan pelanggan bahagian depan mengendalikan kapasiti UI, misalnya, menerima sumbangan dari konsol dan menunjukkan hasil ke layar.

Aplikasi yang diedarkan dapat dilakukan dengan mudah, memerlukan PC pelanggan yang bersendirian dan pekerja yang bersendirian, atau lebih banyak masalah, memungkinkan banyak pelanggan PC dan beberapa pekerja. Aplikasi yang tidak diedarkan berjalan di mesin berdekatan dan tidak perlu mengakses pekerja belakang. Anda mungkin menyusun program mesin tambah asas, misalnya, yang boleh dijalankan hanya di dalam negara, namun anda juga boleh menggunakan jenis penggunaan ini.

Sering kali, aplikasi yang anda buat akan menjadi projek tersebar dan akan dijalankan di organisasi atau di Internet untuk digunakan oleh sebilangan PC.

Untuk membuat aplikasi yang disebarkan, Anda harus mencari tahu dan menggunakan Java Remote Method Invocation (Java RMI), di mana strategi untuk artikel Java yang jauh dapat dibuat dari mesin virtual Java (JVM) lain, * yang dapat dibayangkan pada berbagai host. Java RMI menggunakan serialisasi objek ke batas marshal dan unmarshal dan tidak memendekkan jenis, menyokong artikel asli yang terletak polimorfisme .

Berikut adalah sebahagian daripada bundle yang akan anda gunakan untuk merealisasikan RMI Java:

java.rmi

java.rmi.aktivasi

java.rmi.dgc

java.rmi.registry

java.rmi.server

Perhatikan bahawa nama kumpulan yang disertakan bermula dengan javax, bukan java:

javax.rmi

javax.rmi.CORBA

javax.rmi.ssl

Untuk data dasar dan panduan penggunaan Java RMI, baca latihan RMI Java di Java Tutorial.

GUI atau Kekurangan GUI

Aplikasi pada umumnya mengandungi banyak miniprogram dengan kapasiti yang berbeza. Beberapa miniprogram mempunyai UI grafik (GUI), jika hanya jendela asas atau kotak wacana, dan banyak miniprogram tidak memiliki GUI. Walau bagaimanapun, aplikasi sebenarnya mungkin mempunyai GUI utama yang terdiri dari menu, tangkapan, bar radas, medan teks, dan sorotan grafik lain. GUI terutama untuk input klien, terlepas dari apakah klien mengklik tangkapan atau jenis data, dan GUI dapat memberikan data tambahan kepada klien. Juga, segmen GUI secara berkala menunjukkan data kembali kepada pelanggan.

Untuk membuat GUI, Anda menggunakan API Java Foundation Classes / Swing (JFC / Swing) dan Abstract Window Toolkit (AWT). Banyak kelas dan antara muka dalam kumpulan tersebut membolehkan anda membuat tangkapan, objek pendaftaran, medan teks, dan segmen yang berbeza, seperti segmen untuk mengkoordinasikannya.

Secara luas pendekatan yang paling mudah untuk membuat kelebihan dan semua segmen GUI untuk aplikasi anda adalah dengan menggunakan iklim peningkatan yang terkoordinasi (IDE, misalnya, NetBeans IDE. IDE ini membolehkan anda menggerakkan bahagian anda ke tempatnya semasa ia menyusun kod segmen yang rumit untuk anda. Tidak sukar untuk belajar dan menjimatkan banyak masa. Namun, setiap pereka harus melihat bagaimana kod JFC / Swing dan AWT berfungsi, jadi anda harus memikirkan cara memprogram segmen yang cukup dengan tangan untuk memahami idea.

Jadual 1: Pakej Utama untuk Digunakan untuk Program GUI

Untuk AWT Untuk JFC / Swing

java.applet

java.awt

java.awt.warna

java.awt.datatransfer

java.awt.dnd

java.awt.event

java.awt.font

java.awt.geom

java.awt.im

java.awt.im.spi

java.awt.image

java.awt.image.renderable

java.awt.print

javax.swing

javax.swing.border

javax.swing.colorchooser

javax.swing.event

javax.swing.filechooser

javax.swing.plaf

javax.swing.plaf.basic

javax.swing.plaf.metal

javax.swing.plaf.multi

javax.swing.plaf.synth

javax.swing.table

javax.swing.text

javax.swing.text.html

javax.swing.text.html.parser

javax.swing.text.rtf

javax.swing.tree

javax.swing.undo

Jelas sekali, anda tidak perlu mengimport kumpulan ini, hanya yang anda gunakan. Sekiranya anda menggunakan NetBeans IDE, anda akan mengetahui bahawa IDE ini membuat penjelasan import dalam kod anda semasa anda menggunakan segmen JFC / Swing atau AWT. Anda boleh mengetahui tentang apa yang sebilangan besar ini berkas lakukan hanya dari nama-nama mereka.

Untuk memuat turun adaptasi NetBeans IDE terbaru, pergi ke halaman muat turun NetBeans IDE.

Untuk mula menggunakan NetBeans IDE, lihat Panduan Memulai Pantas NetBeans IDE 5.0.

Untuk mulai mencari tahu cara menggunakan kode JFC / Swing, lihat latihan Pengenalan Ringkas untuk Paket Swing di Tutorial Java.

Fungsi Aplikasi

Artikel ini tidak dapat membicarakan setiap kegunaan yang mungkin anda gunakan dalam aplikasi anda, namun beberapa fungsi adalah biasa untuk banyak atau kebanyakan aplikasi.

Untuk mendapatkan tangkapan, menu, dan bidang teks untuk mencapai sesuatu dalam GUI anda, anda harus melihat bagaimana majlis berurusan dengan fungsi. Pengawas kesempatan adalah kelas yang mengandungi panduan untuk apa yang harus terjadi ketika klien menekan tangkapan atau memilih menu . Dari saat itu, pelbagai aktiviti dapat terjadi: Aplikasi dapat menunjukkan data kembali ke GUI, menyusun maklumat ke rekod atau set data, melakukan tugas matematik dan menunjukkan hasil dalam carta rujukan, atau mencapai sesuatu yang mendasar seperti membuka kotak wacana untuk pelanggan untuk memasukkan lebih banyak data .

Untuk lebih banyak data mengenai metode yang paling mahir untuk mengekod aplikasi GUI, lihat Apa itu Swing? dalam Tutorial Java. Anda boleh memikirkan bagaimana untuk membuat dan menggunakan JFC / Swing bahagian, majlis karang pengawal , dan kemudian beberapa.

Meneliti dan Menulis Data

Menyusun sumbangan klien ke kerangka catatan tingkat adalah kegiatan yang biasa dalam aplikasi, seperti yang disusun dari dokumen untuk mengarang kembali ke GUI. Sebagai contoh, pelanggan boleh memasukkan nama, alamat, dan nombor telefon ke dalam struktur GUI untuk memasukkan produk ke pekerja. Salah satu kaedah untuk menangani maklumat ini adalah meminta aplikasi menyusun maklumat tersebut ke dokumen pada komputer hos atau pekerja.

Bundel java.io menampung maklumat dan hasil kerangka (I / O) melalui aliran maklumat, serialisasi, dan kerangka dokumen. Aliran I / O menangani sumber maklumat atau objektif hasil. Aliran dapat menangani berbagai macam sumber dan keberatan, termasuk dokumen plat, alat , projek yang berlainan, dan kelompok memori. Aliran menegakkan pelbagai jenis maklumat, termasuk bait langsung, jenis maklumat kasar, watak terhad, dan item . Sebilangan aliran pada dasarnya menyampaikan maklumat, walaupun yang lain mengawal dan mengubah maklumat dengan bermanfaat.

Terlepas dari bagaimana mereka bekerja di dalamnya, semua aliran menghadirkan model dasar yang serupa dengan program yang menggunakannya: Aliran adalah susunan maklumat. Dua kelas yang lebih terkenal yang digunakan dalam kumpulan java.io ialah FileInputStream dan FileOutputStream. Kedua-duanya membuat aliran bait disambungkan ke rekod. Untuk menjadi biasa dengan aliran, lihat Aliran I / O di Tutorial Java.

Cara khas untuk menangani penyingkiran maklumat adalah dengan menggunakan kerangka pentadbiran kumpulan data. Untuk membuat kod aplikasi anda untuk menyusun maklumat ke set data dan setelah itu mendapatkan kembali hasilnya, anda harus membiasakan diri dengan JDBC API. JDBC API memberikan akses maklumat umum dari bahasa pengaturcaraan Java, yang memungkinkan anda untuk mendapatkan sumber maklumat pada dasarnya - dari kumpulan data sosial hingga halaman pembukuan dan dokumen tingkat . Inovasi JDBC juga memberikan asas khas untuk membina alat dan antara muka pengganti.

API JDBC menyokong kedua-dua model dan tiga tahap untuk akses asas maklumat.

Dalam model dua tingkat, applet atau aplikasi Java bercakap terus dengan sumber maklumat. Ini memerlukan pemacu inovasi JDBC yang boleh bercakap dengan sumber maklumat tertentu yang boleh digunakan oleh aplikasi. Pesanan pelanggan dihantar ke kumpulan data atau sumber maklumat lain, dan kesan penegasan tersebut akan dikembalikan kepada pelanggan. Sumber maklumat mungkin terletak pada mesin lain yang dihubungkan oleh pelanggan melalui organisasi . Ini disinggung sebagai pengaturan pekerja pelanggan: Mesin pelanggan adalah pelanggan, dan mesin yang menempatkan sumber maklumat adalah pekerja. Organisasi boleh menjadi intranet organisasi, misalnya, yang menghubungkan perwakilan di dalam organisasi, atau cenderung Internet.

Dalam model tiga tingkat, aplikasi mengirimkan pesanan ke tingkat pusat pemerintahan , yang pada saat itu mengirimkan pesanan ke informasi.

Sila Baca Yang Ini: Cara Membuat aplikasi komputer