Inside out adalah filem komedi animasi komputer yang dihasilkan oleh studio Pixar. Joy adalah salah satu watak utama dalam Inside Out. Perwatakan ini adalah keperibadian emosi yang ada dalam fikiran seorang gadis muda Riley Anderson. Kegembiraan ditunjukkan gembira dan penuh semangat sepanjang masa. Filem ini berkaitan dengan penerokaan proses perkembangan emosi berkenaan dengan metafizik.

Jalan Cerita 2 Inside Out Movie

Kisah utama filem kartun ini berkisar pada seorang gadis muda Riley. Hal ini ditunjukkan bahawa terdapat lima emosi utama dalam hidupnya iaitu Joy, Disgust, sedih, takut dan marah. Setiap hari dia melalui banyak pengalaman dalam hidupnya. Kenangan itu tersimpan dalam ingatan jangka panjangnya setiap malam. Kegembiraan adalah pemimpin utama emosinya sementara emosi selebihnya cuba mengawal unsur sedih.

Inside Out Riley:

Dalam filem itu, gadis muda Riley berpindah ke San Francesco bersama keluarganya setelah posting ayahnya. Setelah berpindah ke kota baru, Riley menghadapi beberapa perubahan baru dalam hidupnya. Sebilangan besar perkara itu tidak menyenangkan baginya sama sekali. Seperti rumah barunya yang tidak dijaga dengan baik, ayahnya juga tidak punya waktu untuk memberikannya. Dia juga kehilangan pizza kegemarannya kerana kedai pizza baru hanya menambah brokoli di bahagian atas.

• Kegembiraan, Kesedihan dan Kenangan Teras:

Hari pertamanya di sekolah meninggalkan kenangan sedih. Dia menangis di hadapan tikar kelasnya. Sementara itu Joy cuba datang, menggunakan tiub vakum. Tetapi secara tidak sengaja Joy mengetuk kenangan inti yang lain. Hasilnya, kenangan kegembiraan, kesedihan dan inti masuk ke dalam simpanan memori jangka panjang, setelah menghisap keluar dari markas. Itu menyebabkan kegembiraan dan kesedihan tidak aktif.

• Kemarahan, Jijik dan Ketakutan Di Luar:

Sekiranya mereka tidak ada, Marah, Jijik dan Ketakutan berlaku. Ketika mereka menjadi aktif Riley mula berkelakuan buruk, dan urusannya dengan ibu bapa dan rakan-rakannya menjadi semakin buruk. Ia adalah masa ketika Kemarahan masuk ke tempat kejadian untuk membantunya keluar dari kekacauan ini. Kemarahan memberitahunya bahawa dia mesti pergi ke Minnesota, yang akan membantunya untuk mengembalikan semua kebahagiaannya.

Bing Bong Di Luar:

Selama ini Joy dan Sadness dilihat kembali ke markas memori jangka panjang. Semasa pencarian ini, mereka bertemu dengan Bing Bong. Bing adalah kawan kecil Riley yang khayalan. Bing Bong menyarankan Joy dan Sadness untuk duduk di dalam fikiran untuk kembali ke markas. Mereka menaiki kegembiraan ketika dalam perjalanan pulang ke ibu pejabat, Riley tertidur sehingga mereka tidak dapat sampai di sana. Selepas itu, Joy meninggalkan Kesedihan dan cuba menaiki tabung Recall untuk sampai ke destinasinya. Tetapi pada masa ini tanah di bawah tiub runtuh, yang mengakibatkan menghantar Joy dan Bing Bongo ke Memory Dump. Joy mendapati bahawa ingatan yang menyedihkan berubah menjadi kenikmatan, ketika Riley ditenangkan oleh ibu bapa dan rakan-rakannya. Begitulah Joy mengetahui sebab kesedihan Riley. Oleh itu, dia terus memperhatikan emosi yang lain, setiap kali dia mendapati Riley dalam tekanan emosi.

• Pulau Keperibadian Baru:

Akhirnya Joy dan Sadness berjaya sampai ke markas bersama. Tetapi mereka sudah terlambat. Oleh kerana kemarahan sudah berlalu; ini menjadikan Riley bosan dan ceroboh. Riley memberitahu ibu bapanya bahawa dia merindui bandar lamanya dan kawasan kejiranannya. Ibu bapanya menenangkannya dan mengakui bahawa mereka semua benar-benar merindui Minnesota. Dengan kerja sama Joy and Sadness, memori teras baru berkembang di dalam benaknya. Hasil dari keperibadian pulau keperibadian baru itu, yang membuatnya sedar dan menerima semua perubahan baru dalam kehidupannya sekarang. Akhirnya dia mula berasa tenang dan tenang. Dia mula berminat dengan hobi lamanya dengan memasukkan beberapa yang baru.

2.1 Idea Di Sebalik Pembuatan Inside Out

Pete Docter adalah penulis filem animasi ini. Menurut Doktor, dia mendapat inspirasi dari kisah ini dari kehidupan anak perempuannya sendiri. Ia adalah tahun 2010 ketika dia memerhatikan beberapa perubahan tingkah laku anak perempuannya yang masih kecil. Dia dalam usia yang semakin meningkat. Kisah ini adalah hasil keseluruhan psikoterapi yang digunakan untuk rawatan anak perempuan Doktor. Dia menjadi pemerhatian ketika Doktor melihat bahawa dia telah menjadi lebih berhenti dan terpelihara. Dia sendiri mempunyai masalah kanak-kanak yang sama. Oleh itu, dia dengan mudah merasakan perubahan ini pada anaknya sendiri. Suatu hari idea muncul di fikirannya, ketika dia memikirkannya, perubahan apa yang mempengaruhi minda manusia ketika emosi menekankan kepada kita? Idea-idea ini mendorongnya untuk menggambarkan emosi mental ini dalam bentuk animasi. Ini hanya dapat digambarkan sebagai gambar kartun karikatur. Selepas ini Doktor mula bekerja dan meneliti minda manusia. Ahli psikologi Paul Ekman dan profesor Dacher Keltner membantunya dalam hal ini. Akhirnya Doktor mendapati bahawa pada dasarnya ada 6 emosi utama manusia termasuk rasa takut, jijik, kemarahan, kegembiraan, kesedihan dan kejutan. Bagi Doktor, Kejutan dan ketakutan di mana emosi yang hampir sama, sehingga dia menyelesaikan lima emosi untuk filemnya.

2.2 Pelakon Inside Out:

Di bawah ini adalah senarai suara mengenai artis bersama dengan nama watak yang telah mereka kerjakan;

  1. Bill Harder sebagai Ketakutan
  2. Amy Poehler sebagai Joy
  3. Ricahrd Kind sebagai Bing Bong
  4. Phyllis Smith sebagai Kesedihan
  5. Lewis Black sebagai Kemarahan
  6. Mindy Kaling sebagai Jijik
  7. Kaitlyn Dias sebagai Riley
  8. Kyle MacLachlan sebagai Bapa Riley
  9. Diane Lane sebagai Ibu
  10. Paula Poundstone sebagai Pelupa Paula
  11. Bobby Moynihan sebagai Pelupakan Bobby
  12. Dave Goelz sebagai Pengawal bawah sedar Frank
  13. Josh Cooley sebagai Jangles the Clown
  14. Frank Oz sebagai Pengawal bawah sedar Dave
  15. Kutu sebagai Mind Worker Cop Jake
  16. Lori Alan sebagai Kesedihan Ibu
  17. Rashida Jones sebagai Emosi Gadis Sejuk
  18. Peter Sagal sebagai Kegembiraan Clown
  19. Chalos sebagai Ketakutan Bapa
  20. Nick Pitera dan Anderea sebagai Penyanyi Gum

:white_check_mark: Syarikat Pengeluaran Dari Dalam:

Walt Disney Pictures dan Pixar Animation Studios adalah syarikat produksi filem kartun ini.

3 Emosi Sukacita di Dalam:

Watak animasi Joy digambarkan oleh Amy Poehler. Dia menggambarkan watak Joy sebagai "Joy is the Engine". Dia bermaksud mengatakan bahawa kegembiraan adalah yang paling menggembirakan dari semua emosi, Joy berusaha untuk menjaga semua emosi yang lain bahagia. Joy adalah watak dalam Inside Out, yang mewakili emosi yang mula berubah, dan pastinya menjadi rumit. Perubahan baru ini sama sekali tidak menggembirakan, jadi Joy berusaha menolong Riley agar tidak membawa perubahan ini dalam fikirannya. Kegembiraan adalah yang paling positif dari semua emosi, tetapi karena naik turunnya kehidupan Riley, dia juga menunjukkan ketidakselesaan pada beberapa kejadian.

3.1 Ciri-ciri Kegembiraan

Watak Joy in Inside Out adalah watak cheeky terindah. Kegembiraan adalah penyayang dan hiperaktif yang paling menyenangkan sepanjang masa. Dia menjadi teruja walaupun dia menghadapi sedikit positif di sekitarnya. Dia mengawasi pandangan positif pada gambar. Dan tidak pernah merasa kecewa. Apabila keperibadian Kepulauan Keperibadian menyebabkan Riley merasa kecewa, Joy membantu dia tetap fokus pada sisi positif. Watak Kesedihan bertentangan dengan watak Joy, supaya Riley bahagia selamanya; Joy cuba menguburkan emosi Kesedihan. Oleh kerana Joy berpendapat bahawa Kesedihan adalah watak yang tidak berguna; kerana ia menjaga harga diri Riley lebih rendah.

3.2 Peranan Kegembiraan dalam Kehidupan Riley

Pada masa itu, ketika Riley berusia 11 tahun, keluarganya berpindah ke kota baru; ini adalah perubahan baru yang besar yang dia hadapi. Pada masa itu Joy menjadi berhati-hati, kerana dia merasakan bahawa semua emosi Riley yang lain kini lebih aktif. Ini dapat menyebabkan kehancuran semua upaya yang pernah dilakukan Joy. Tetapi ketika fikiran Riley memasuki fasa kesedihan, Joy mendapati bahawa dia tidak dapat bergerak tanpa emosi yang lain, untuk merasa puas, semua emosi itu diperlukan. Rasa ini membuat Joy menyedari bahawa, dia harus berfikir matang, dan untuk mengembalikan Riley ke kehidupan normalnya, dia harus bekerja bersama dengan Kesedihan dan tidak menentangnya.

3.3 Penampilan Kegembiraan di Luar

Karakter animasi Joy adalah watak seorang gadis, yang mempunyai warna kulitnya yang agak kuning. Dia mempunyai warna rambut biru muda dengan gaya potongan bob. Dia kita memakai baju kuning yang mempunyai cetakan bunga biru seperti motif. Dia tidak ditunjukkan memakai kasut atau seluar. Dia selalu memiliki lingkaran cahaya di sekelilingnya yang terdiri dari cahaya warna keemasan yang terang.

:white_check_mark: Bilakah Inside Out dikeluarkan?

Filem kartun animasi Inside Out dilancarkan pada 19 Jun 2015 di United State.

4 Ulasan dan Tindak Balas Pengkritik mengenai Inside Out

 Filem kartun ini menduduki tempat teratas dalam senarai Filem Animasi Kartun Seratus Teratas di laman web ini.  Ia berada di kedudukan ketiga dalam senarai 100 Filem Teratas yang dikeluarkan pada abad ke-21.  Laman web Rotten Tomatoes menulis bahawa, "Animasi yang cantik, dan bergerak dengan kuat, Inside Out adalah tambahan lain yang luar biasa untuk perpustakaan Pixar klasik animasi moden."  Metakritik laman web yang mengumpulkan ulasan filem, filem, rancangan dan Buku dll, memberikan filem ini skor 94 daripada seratus. Menurut tinjauan oleh CinemaScore, filem ini dinilai dengan "A".  Kristopher tapley telah mengulasnya sebagai "salah satu filem terbaik abad ini".  AOScott menulis di The New York Times bahawa "filem ini sangat menggembirakan".  Ann Hornday memberikan ulasannya di The Washington Post bahawa "filem langka yang melampaui peranannya sebagai hiburan murni untuk menjadi sesuatu yang benar-benar katartik, memberi anak-anak bahasa simbolik untuk menguruskan emosi mereka yang tidak wajar".

:pushpin: Periksa Juga

Permainan Video di Dalam Dalam

Satu set filem kartun ini, yang melemparkan lima emosi utama di dalamnya diciptakan untuk Disney Infinity 3.0. "Thought Bubbles" dibuat untuk set mudah alih pada tahun 2015 oleh permainan Disney Mobile. Itu boleh didapati di Apple App Store, Amazon appStore, Google Play, Windows Store dan juga di Window Phone Store. Dalam Thought Bubble, pemain permainan akan bermain dengan emosi Riley. Pemain harus melalui 485 tahap dalam permainan ini dengan memadankan dan menyusun gelembung memori.

Soalan Lazim Soalan Lazim :

Berikut adalah soalan yang sering ditanya mengenai emosi Joy in Inside out;

1. Apakah 5 emosi dalam Inside Out?

Dalam kisah Riley, 5 emosi dipilih untuk mencipta watak kartun. 5 emosi ini merangkumi;

  1. Takut
  2. Kegembiraan
  3. Kesedihan
  4. Kemarahan
  5. Jijik

2. Siapa Kegembiraan dari dalam ke luar?

Joy adalah salah satu daripada 5 watak animasi utama yang merupakan emosi Riley.

3. Adakah penjahat Joy di Inside Out?

Joy sebenarnya berusaha mengatasi semua emosi Riley yang lain, untuk membuatnya bahagia, dengan kata lain dia dapat dilihat sebagai penjahat yang cuba mengawal emosi lain.

4. Siapa yang bermain sebagai Joy?

Amy Poehler telah memainkan peranan Joy di dalam Out.

Kesimpulan:

Dalam Bio rasmi, Joy digambarkan sebagai watak yang tujuannya adalah untuk membuat Riley bahagia. Peranan Joy dalam hidup Riley adalah untuk tetap bersemangat, optimis dan bertekad dalam apa jua keadaan. Sejak kecil Riley, Fear mengambil posisi sebagai kegembiraan yang masuk dalam hidupnya. Dia bekerja sebagai pembantu Joy. Di dalam adalah karya cemerlang yang menggambarkan otak dan pemikiran manusia dengan menunjukkan setiap emosi secara individu sebagai watak kartun. Dunia otak dalam Riley digambarkan dengan begitu cerdik. Setiap emosi mempunyai ciri-ciri dan penampilan tersendiri bersama-sama dengan penyiasatan yang terpisah. Pulau Keperibadian seperti Pulau Persahabatan, Pulau Keluarga dan Pulau Hocky dll, juga diciptakan dengan cemerlang.