Warna batu kelahiran Jun? Ulang tahun bulan Jun menuntut dua batu kelahiran; tradisional iaitu mutiara dan moden ialah Alexandrite . Warna mutiara adalah hasil dari warna badan dan warna atau orientasi nada yang hadir sebagai kilauan berkilau. Orient adalah warna yang dilihat seperti yang dipantulkan oleh sumber cahaya yang menyebar. Selebihnya warna disebabkan oleh warna badan. Walaupun alexandrite terkenal kerana menampilkan salah satu perubahan warna yang paling luar biasa di dunia permata hijau di bawah sinar matahari dan merah dalam cahaya pijar.

Nama Pearl berasal dari kata Perancis Lama 'perle', dan dari kata Latin 'perna' , yang bermaksud kaki , merujuk pada bentuk leg-of-kambing dari cangkang moluska terbuka.

Batu Kelahiran:

  • Batu kelahiran adalah batu permata yang sesuai dengan bulan kelahiran, masing-masing mempunyai makna dan makna sejarah yang tersendiri.
  • Populariti batu kelahiran bermula dari zaman kuno ketika peradaban percaya bahawa batu permata mempunyai kekuatan yang luar biasa seperti kesihatan, keberuntungan, dan kemakmuran.
  • Secara tradisional, setiap bulan dikaitkan dengan satu batu permata, tetapi seperti yang anda dapati di bawah ini terdapat beberapa bulan dengan pelbagai batu kelahiran yang tradisional dan moden.
  • Batu kelahiran yang berkaitan dengan bulan kelahiran hari ini tidak pada dasarnya sama dengan yang digunakan pada zaman dahulu. Pada masa itu, warna adalah ciri terpenting batu permata sehingga mereka tidak membezakan antara permata seperti yang kita lakukan sekarang. Contohnya, mereka tidak membezakan antara Ruby dan Garnet. Senarai kami mewakili senarai batu lahir moden yang disokong oleh American Gem Society.

Batu kelahiran moden

Pada tahun 1912, dalam usaha untuk menyeragamkan batu kelahiran, Persatuan Amerika Perhiasan Nasional (Amerika) (sekarang dipanggil Perhiasan Amerika) bertemu di Kansas dan secara resmi mengadopsi daftar. Majlis Perhiasan Industri Amerika mengemas kini senarai pada tahun 1952 dengan menambahkan Alexandrite untuk bulan Jun, citrine untuk bulan November dan turmalin merah jambu untuk bulan Oktober. Mereka juga mengganti lapis bulan Disember dengan zirkon dan menukar permata utama / alternatif untuk bulan Mac. Persatuan Permata Perdagangan Amerika menambah tanzanite sebagai batu kelahiran Disember pada tahun 2002. Pada tahun 2016, Persatuan Perdagangan Permata Amerika dan Perhiasan Amerika menambahkan spinel sebagai batu lahir tambahan untuk bulan Ogos. Persatuan Tukang Emas Nasional Britain membuat senarai batu kelahiran tersendiri pada tahun 1937.

Tradisi Timur

Budaya timur mengenali sebilangan batu permata yang serupa dengan kelahiran, walaupun daripada mengaitkan permata dengan bulan kelahiran, batu permata dikaitkan dengan benda langit, dan astrologi digunakan untuk menentukan batu permata yang paling dekat dan bermanfaat bagi individu tertentu. Sebagai contoh, dalam agama Hindu terdapat sembilan batu permata yang terkait dengan Navagraha (angkasa angkasa termasuk planet, matahari, dan bulan), yang dikenali dalam bahasa Sanskrit sebagai Navaratna (sembilan permata). Semasa kelahiran, carta astrologi dihitung, dan batu-batu tertentu dianjurkan untuk dipakai di badan untuk menangkis masalah yang berpotensi berdasarkan tempat kekuatan-kekuatan ini di langit di tempat dan waktu kelahiran yang tepat.

Carta Batu Kelahiran dengan Batu Moden dan Tradisional

SEBULAN MODEN TRADISIONAL
Januari Garnet Garnet
Februari Batu kecubung Batu kecubung
Mac Aquamarine Batu darah
April Berlian Berlian
Mungkin Zamrud Zamrud
Jun Alexandrite Mutiara
Julai Ruby Ruby
Ogos Peridot atau Spinel Sardonyx
September Nilam Nilam
Oktober Tourmaline Opal
November Topaz Emas atau Citrine Topaz
Disember Biru Zirkon, Topaz Biru, atau Tanzanite Turquoise atau Lapis

Apakah Perbezaan antara Batu Kelahiran Moden dan Tradisional?

Senarai batu kelahiran tradisional atau kuno yang paling terkenal di Amerika Syarikat sebenarnya berasal dari Poland antara abad ke-16 dan ke-18. Pada tahun 1912, Persatuan Nasional Perhiasan mengeluarkan senarai yang disebut "batu kelahiran moden." Senarai moden agak berbeza dengan yang tradisional, terutama dengan memasukkan permata yang telus sahaja. Agaknya, ini memudahkan para perhiasan untuk membuat "cincin ibu", yang menampilkan batu kelahiran anak-anak wanita, dengan cara yang lebih sesuai dengan selera moden. (Bayangkan cuba membuat cincin dengan mutiara, cabochon pirus, dan berlian dan zamrud, keduanya segi).

Sehingga hari ini, perhiasan terus menambah pilihan pada carta batu kelahiran moden. Sebagai contoh, spinel, citrine, dan tanzanite adalah penambahan terkini dalam senarai moden.

Di Amerika Syarikat hari ini, orang menarik dari kedua-dua senarai tersebut dan memilih batu-batu yang menarik bagi mereka. Beberapa permata tradisional juga lebih murah (seperti pirus) atau lebih mudah didapati (seperti mutiara yang ditanam) daripada rakan-rakannya yang moden. Oleh itu, sebilangan batu tradisional tetap popular.

Kami akan perhatikan batu mana yang menjadi pilihan paling popular setiap bulan. Walau bagaimanapun, anda harus memilih batu kelahiran yang paling anda sukai. Oleh itu, jika anda mahukan cincin ibu mutiara, pirus, berlian , dan zamrud, carilah. (Dan terdapat juga pelbagai jenis senarai batu kelahiran alternatif untuk dipilih).

Batu Kelahiran Januari- Garnet

Garnet berwarna merah atau merah tua. Walaupun garnet biasanya dikaitkan dengan warna merah, batu permata ini boleh didapati dalam hampir semua warna dan merupakan pilihan popular untuk perhiasan dari semua jenis. Permata ini terdapat dalam warna pelangi , dari garnet Bohemia merah tua hingga hijau Demantoid Rusia dan Tsavorite Afrika. Kami juga melihatnya muncul di oren dan coklat Spessartite dan Hessonite dari Namibia dan Sri Lanka dan warna merah jambu dan ungu Rhododendron yang halus.

Legenda mengatakan bahawa garnet menerangi malam dan melindungi pemiliknya dari mimpi buruk. Garnet telah lama dibawa oleh pelancong untuk melindungi dari kemalangan yang jauh dari rumah. Garnet mungkin menjadi batu kelahiran untuk bulan Januari, tetapi ragam warnanya yang menakjubkan menjadikannya hadiah untuk semua majlis.

Februari - Kecubung

Amethyst adalah kuarza kristal dalam warna mulai dari ungu pucat hingga ungu kemerahan. Permata ini bukan sahaja terkenal dengan warnanya yang indah, tetapi juga banyak terdapat dalam pelbagai bentuk dan saiz - yang menjadikannya lebih berpatutan. Amethyst melengkapkan warna hangat dan sejuk, membantunya kelihatan hebat dalam logam kuning dan putih. Keupayaan unik ini meningkatkan hampir setiap warna di almari pakaian anda.

Orang Yunani dan Rom kuno percaya bahawa Amethyst akan menangkis kekuatan Bacchus yang memabukkan dan menjaga pemakainya berkepala jernih dan cerdas. Selama berabad-abad, Amethyst telah dikaitkan dengan banyak mitos dan legenda serta agama dalam banyak budaya.

Mac - Aquamarine dan Bloodstone

Dinamakan sempena warna air laut, aquamarine adalah anggota biru-hijau dari keluarga beryl. Dengan mudah didapati dan harga yang sederhana, batu kelahiran March menjadikan batu perhiasan yang sangat baik. Aquamarine, batu kelahiran bulan Mac, mempunyai warna yang kaya dan telah lama menjadi simbol belia, kesihatan dan harapan .

Aquamarine adalah batu kelahiran moden untuk bulan Mac, sementara batu darah adalah pilihan tradisional. Walau bagaimanapun, aquamarine lebih terkenal kepada pengguna hari ini dan lebih kerap muncul dalam perhiasan. Batu kelahiran yang sempurna untuk bulan Mac, Aquamarine mencipta aksen yang indah untuk almari pakaian musim bunga dan musim panas.

April - Berlian

Berlian , batu kelahiran bulan April, biasanya dikaitkan dengan cinta yang menjadikannya hadiah yang sempurna untuk orang yang disayangi. Walaupun berlian putih paling umum, berlian berwarna mewah boleh didapati dalam pelbagai warna termasuk kuning, biru, merah jambu dan pelbagai jenis yang lain juga. Permata ini dihargai kerana kecantikan dan kejelasan klasik mereka, dan perhiasan berlian telah menjadi simbol status.

Dibentuk 100 batu di bawah permukaan Bumi lebih dari satu bilion tahun yang lalu, berlian adalah permata paling sukar dari semuanya. Ada yang mengatakan berlian diciptakan ketika petir menyambar batu, sementara yang lain mengatakan permata itu memiliki kekuatan penyembuhan. Selama berabad-abad, berlian telah dihiasi oleh wanita dan lelaki dan dianggap sebagai hadiah utama dan simbol cinta abadi.

Mei - Zamrud

Emerald, batu kelahiran bulan Mei, membawa warna hijau musim bunga yang kaya dan memancarkan nada yang indah. Zamrud halus adalah pemandangan yang benar-benar menakjubkan, dan anggota keluarga beryl ini layak ditempatkan di antara permata tradisional "Big Four", bersama dengan berlian, ruby, dan safir. Emerald adalah batu kelahiran moden dan tradisional untuk bulan Mei.

Mereka dianggap sebagai simbol kelahiran semula dan cinta . Zamrud adalah batu permata paling jarang dan biasanya dilombong di Colombia, Brazil, Afghanistan dan Zambia.

Jun - Mutiara dan Alexandrite

Mutiara adalah satu-satunya permata yang terdapat di dalam makhluk hidup, moluska garam dan air tawar. Namun, kebanyakan mutiara yang ada di pasaran sekarang ditanam atau dikultur, kerana sekarang sangat jarang terdapat di alam semula jadi. Walaupun mutiara memerlukan perawatan khusus, mereka memiliki daya tarik yang kuat untuk perhiasan , terutama sebagai batu kelahiran tradisional Juni. "Emerald pada siang hari, rubi pada waktu malam," alexandrite terkenal kerana menampilkan salah satu perubahan warna yang paling luar biasa di dunia permata. Walau bagaimanapun, batu lahir moden pada bulan Jun ini sangat jarang dan mahal, malah ada yang melihat alexandrite semula jadi.

Batu kelahiran mutiara juga dianggap mempunyai khasiat yang bermanfaat. Dalam teks Sanskrit kuno Atharvaveda, mutiara dikatakan mengurniakan umur panjang dan kesejahteraan. Di Asia, mutiara dipercayai dapat membantu mengurangkan masalah pencernaan dan pendarahan. Beberapa doktor Arab abad ke-19 berpendapat bahawa serbuk mutiara meningkatkan penglihatan, meredakan gegaran saraf dan mengurangkan kemurungan .

Julai - Ruby

Rubi, batu kelahiran bulan Julai, dianggap raja permata dan mewakili cinta, kesihatan dan kebijaksanaan. Semua jenis merah, dari merah jambu, keunguan, orangey, kecoklatan , hingga merah gelap. Dipercayai memakai Ruby berwarna merah halus memberikan kekayaan kepada pemiliknya. Ruby adalah batu permata yang paling berharga dan nilainya meningkat berdasarkan warna dan kualitinya. Ruby adalah batu kelahiran moden dan tradisional untuk bulan Julai.

Rubi boleh didapati dalam pelbagai warna dari merah keunguan dan merah kebiruan hingga oren-merah. Warna Ruby yang paling terang dan paling berharga seringkali adalah "Ruby Burma" - warna merah yang kaya, bersemangat, panas, penuh dengan sedikit warna biru. Warna ini sering disebut sebagai "darah merpati" merah, warna Ruby hanya terkait dengan tambang Lembah Mogok di Myanmar. Warna Ruby Blood Ruby red tidak dikaitkan dengan warna darah burung merpati melainkan warna mata burung merpati putih.

Ogos - Peridot atau spinel

Batu kelahiran Ogos moden, peridot telah dihargai sebagai batu perhiasan sejak zaman kuno. Sentiasa berwarna hijau tetapi dengan variasi yang cukup besar, warna tertentu peridot bergantung pada sumbernya. Pada zaman kuno dipercayai bahawa Peridot adalah hadiah dari Ibu Alam untuk merayakan penciptaan tahunan dunia baru. Ketika dipersembahkan sebagai hadiah , Peridot dikatakan membawa kekuatan magis dan sifat penyembuh si pemakai untuk melindungi daripada mimpi buruk. Ia juga dikatakan menanamkan kekuatan dan pengaruh.

Hari ini, kebanyakan Peridot berasal dari Arizona, tetapi juga terdapat di China, Myanmar dan Pakistan. Peridot terdapat dalam beberapa warna mulai dari hijau kekuningan hingga coklat, tetapi kapur cerah dan hijau zaitun adalah yang paling diinginkan. Sekiranya anda lebih suka nada sitrus atau tanah, anda akan mendapat tempat untuk Peridot dalam koleksi perhiasan anda. Spinel tersedia dalam pelbagai warna dan dipercayai melindungi pemiliknya dari bahaya dan menghilangkan kesedihan .

September | Nilam

Warna biru tulen dan ketahanan yang sangat baik menjadikannya batu permata yang luar biasa. Namun, tidak semua safir berwarna biru. Batu kelahiran September terdapat dalam pelbagai warna. Tidak berwarna, putih, kelabu, biru, biru-hijau, hijau, ungu, ungu, oren, kuning, kuning-hijau, coklat, kuning muda, merah jambu peachy, merah jambu, hitam. Mungkin menunjukkan pengezonan warna. Sapphire adalah batu kelahiran moden dan tradisional untuk bulan September.

Sejak zaman kuno, Blue Sapphire telah mewakili janji kejujuran, kesetiaan, kesucian dan kepercayaan. Untuk mengikuti tradisi ini, Sapphires adalah salah satu batu permata pertunangan yang paling popular ketika ini. Sapphire terdapat di banyak tempat di dunia, tetapi Safir yang paling berharga adalah dari Myanmar, Kashmir dan Sri Lanka . Safir dengan warna ungu-biru yang sangat tepu dan ketelusan baldu atau mengantuk lebih jarang. Semakin murni biru Sapphire, semakin tinggi harganya. Walau bagaimanapun, banyak orang mendapati bahawa warna yang lebih gelap dapat sama menariknya.

Oktober - Opal dan Tourmaline

Opal ada dalam kelas sendiri. Sebagai spesies, opal sangat unik coraknya mempunyai perbendaharaan kata deskriptif mereka sendiri. Lebih daripada permata lain, setiap opal adalah individu yang berbeza. Opal juga merupakan batu permata paling halus yang biasa dipakai dan memerlukan perawatan khas.

Tersedia dalam spektrum warna dan kombinasi warna, Tourmaline sesuai dengan namanya, yang bermaksud "batu campuran." Dengan pelangi warna, Tourmaline dapat meningkatkan koleksi perhiasan dengan mudah. Cranberry red, hot magenta, bubblegum pink, peach and orange, canary yellow, mint, rumput and green green, ocean blue, violet… Tourmaline adalah semua ini dan banyak lagi.

Tourmaline juga terkenal dengan kemampuannya menampilkan beberapa warna dalam satu batu permata. Permata dwi-warna atau tri-warna ini terbentuk dalam banyak kombinasi dan sangat berharga. Satu variasi pelbagai warna dikenali sebagai Watermelon Tourmaline dan mempunyai jalur warna hijau, merah jambu dan putih. Untuk menyerupai namanya, batu permata dipotong menjadi kepingan nipis dengan pusat merah jambu, cincin putih dan tepi hijau.

November - Citrine dan Topaz

Hari lahir November dikaitkan dengan dua permata; Citrine dan Topaz. Citrine adalah kuarza kristal pelbagai hingga kuning-merah.

Permata yang bersinar terang ini dikatakan sebagai hadiah dari matahari. Nama Citrine, yang merupakan bahasa Perancis untuk " lemon ," sangat sesuai dengan warna warnanya kuning berair hingga coklat oren terang. Sebilangan besar orang memilih Citrine berdasarkan pilihan peribadi mereka, tetapi beberapa batu permata Citrine yang paling dicari mempunyai warna merah kekuningan hingga kekuningan yang cerah dan cerah.

Pada zaman kuno, Citrine dibawa sebagai perlindungan terhadap racun ular dan pemikiran jahat. Hari ini, ia dikenali sebagai batu saudagar dan dikaitkan dengan kejayaan dan kemakmuran.

Citrine adalah salah satu batu permata yang paling popular dan berpatutan. Ini agak banyak dan tersedia dalam pelbagai ukuran dan bentuk , sering berfungsi sebagai pernyataan besar dan berani.

Disember - Zirkon Biru

Sebilangan besar orang memikirkan langit biru yang cerah ketika memikirkan Zirkon, tetapi ia juga terdapat dalam nada bumi yang indah berwarna hijau, merah tua, kuning, coklat dan oren. Hari ini, warna Zirkon yang paling popular adalah warna Laut Caribbean yang biru dan terang.

Pada abad pertengahan, Zircon dikatakan membantu dalam beristirahat, membawa kesejahteraan, kehormatan dan kebijaksanaan kepada pemiliknya.

Spektrum warna-warna indah Zirkon, kelangkaan dan kemampuannya semua menyumbang kepada popularitinya hari ini. Beberapa pengumpul permata mencari Zircon dari lokasi yang berbeza, menangkap permata di setiap warna pelangi - tidak berwarna, hijau, biru, kuning, coklat, oren, merah gelap dan di mana-mana di antara keduanya.

Hari lahir (hari dalam seminggu) batu

Walaupun istilah "batu ulang tahun " kadang-kadang digunakan sebagai sinonim untuk batu kelahiran, setiap hari dalam seminggu juga diberikan batu permata yang unik dan tugas ini berbeza dengan tugas bulanan.

Hari dalam seminggu Batu
Ahad topaz, berlian
Isnin mutiara, kristal
Selasa ruby, zamrud
Hari Rabu kecubung, batu kapur
Khamis nilam, carnelian
Jumaat zamrud, mata kucing
Sabtu pirus, berlian

Soalan Lazim :pencil2:

1- Apakah batu kelahiran yang asli untuk bulan Jun?

Ulang tahun bulan Jun menuntut dua batu kelahiran; mutiara dan Alexandrite. Mutiara telah terkenal dalam perhiasan selama berabad-abad kerana keindahan semula jadi .

2- Apa warna bulan Jun?

Warna Batu Kelahiran Jun berwarna Ungu Muda .

3- Mengapa bulan Jun mempunyai 3 batu kelahiran?

Tidak ada satu pun makna di sebalik pilihan Pearl, Moonstone atau Alexandrite sebagai June's Birthstone. Mutiara mewakili kesucian dan integriti. Menariknya, mereka juga satu-satunya batu permata yang berasal dari makhluk hidup. Perwakilan kesucian mereka kemungkinan besar berasal dari asalnya di dalam air.

4- Apa maksud dilahirkan pada bulan Jun?

Sebilangan besar orang yang dilahirkan pada bulan Jun berada di bawah tanda Gemini, yang bermaksud mereka sering melihat kedua-dua sisi argumen. Kesannya, orang yang lahir pada bulan Jun pemaaf dan pemurah. Gemini-ness mereka, bagaimanapun, bermaksud bahawa mereka juga boleh menjadi tegas.

5- Apa yang dipanggil bayi bulan Jun?

Bayi yang lahir pada bulan Jun adalah Gemini (21 Mei - 20 Jun) atau Kanser (21 Jun - 22 Julai). Anak-anak Gemini pintar dan sangat ingin tahu.

6- Apakah batu kelahiran yang paling jarang?

Yang paling jarang dari mereka adalah berlian merah yang boleh dikatakan batu kelahiran paling jarang. Dianggarkan terdapat sekitar 20 hingga 30 spesimen berlian merah yang terkenal dengan yang paling terkenal ialah 5.1 karat Moussaieff Red.

7- Bunga apa yang melambangkan bulan Jun?

Bunga bulan kelahiran bulan Jun adalah antara bunga wangi yang paling harum, mawar dan madu. Ketahui lebih lanjut mengenai makna keindahan berwarna-warni ini.

8- Apakah batu kelahiran yang paling mahal?

Yang paling mahal dan paling berharga dari semua batu kelahiran, mereka yang dilahirkan pada bulan April mempunyai pedang bermata dua yang mempunyai berlian yang ditugaskan untuk bulan kelahiran mereka.

9- Bagaimana anda dapat mengetahui apakah alexandrite itu nyata?

Alexandrit asli kira-kira satu karat kadang-kadang (jarang) tanpa penyisipan yang dapat dilihat oleh mata, jadi hakikat bahawa anda tidak dapat melihat apa-apa di dalam batu itu tidak bermaksud itu tidak asli. Disarankan untuk melihat di bawah mikroskop pada suhu 10X atau lebih. Alexandrite yang besar, bebas penyertaan, perubahan warna.

10- Adakah bayi bulan Jun cantik?

Dilahirkan pada bulan keenam tahun ini memberikan beberapa sifat yang sangat cantik pada bayi. Keluar, menarik dan kreatif, bubuk bulan Jun juga dapat sedikit terima kasih kerana sifat ingin tahu mereka. Menurut keranda, anak-anak bulan Jun mudah menarik, ramah dan suka menarik perhatian.

11- Warna apa yang mewakili keselesaan?

Brown: Earth, kestabilan, perapian , rumah, di luar rumah, kebolehpercayaan, keselesaan , ketahanan, kesederhanaan, dan keselesaan. Kelabu: Keselamatan, kebolehpercayaan, kepintaran, tenang, kesopanan, martabat, kematangan, kukuh, konservatif, praktikal, usia tua, kesedihan, membosankan. Perak melambangkan ketenangan.

12- Apa warna nautika?

Warna yang paling berkaitan dengan Dekorasi Nautikal berwarna biru dan putih. Tetapi tidak ada warna biru sahaja. Warna biru laut adalah biru kaya gelap atau biru laut yang memberikan kontras dramatik dengan warna putih. Ia adalah skema dan penampilan warna nautika yang paling berkelas dan abadi.

Kesimpulan:

Ulang tahun bulan Jun menuntut dua batu kelahiran; tradisional iaitu mutiara dan moden adalah Alexandrite. Warna mutiara adalah hasil warna badan dan warna atau orientasi nada yang hadir sebagai kilauan berkilau. Walaupun alexandrite terkenal kerana menampilkan salah satu perubahan warna yang paling luar biasa di dunia permata hijau di bawah sinar matahari dan merah dalam cahaya pijar.

Artikel berkaitan: :open_book:

Bagaimana Memilih Batu Permata untuk Ulang Tahun Perkahwinan Anda? Warna apa yang berwarna merah Senarai 25 Batu Permata Yang Terjangkau Proses Yang Boleh Digunakan Untuk Batu Permata Kasar?