Daging Domba sangat sedap dan rasanya serupa dengan daging lembu. Daging domba umumnya dipasarkan sebagai anak domba selama 6-10 minggu , dan domba musim bunga berusia 5-6 bulan . Di kebanyakan negara Barat, rasa domba ringan lebih disukai, tetapi di banyak negara Tengah dan Timur Jauh, rasa kambing yang lebih kuat dianggap dapat diterima. Daging yang berasal dari domba dewasa adalah daging kambing.

:goat: Daging Domba

Anak domba, domba hidup setahun sebelumnya, dan daging haiwan itu. Daging jantan dewasa atau domba, sekurang-kurangnya satu tahun, sesuai dengan Mutton; daging biri-biri, berumur antara 12 dan 20 bulan, boleh disebut sebagai daging kambing tahunan. Jantung domba biasanya dipasarkan sebagai anak domba selama enam hingga sepuluh minggu, dan domba musim bunga domba berusia lima hingga enam bulan.

Anak domba adalah yang paling mahal dari tiga jenis itu, dan daging domba hanya dijual sebagai "domba" dalam beberapa dekad kebelakangan ini, kadang-kadang memperluas perbezaan yang diakui di atas. Di sebalik usaha Mutton Renaissance Campaign di UK , daging kambing rasa yang lebih mantap kini mencabar di banyak wilayah.

Frasa domba primer biasanya digunakan di Australia untuk anak domba yang dibiakkan untuk daging. Bahasa lain, termasuk Perancis, Sepanyol, Itali , dan Arab, membezakan antara akar domba mengikut usia dan kadang-kadang mengikut jantina dan diet; sebagai contoh, dalam lechazo Sepanyol, daging dari anak domba yang diberi susu (tidak disapu).

Saiz hidangan 1 oz
Kalori 282
Protein 16g
Jumlah lemak 23g
Gula 0g
Natrium 59mg
Kolesterol 73mg

Di kebanyakan negara Barat, rasa domba ringan lebih disukai, tetapi di banyak negara Tengah dan Timur Jauh, rasa daging kambing yang lebih kuat dianggap dapat diterima. Domba yang diberi susu sangat sedap. Warna ramping semakin bertambah dengan penuaan haiwan. Bangkai di Amerika Syarikat boleh dibahagi dalam dan kemudian dibahagikan kepada keratan pukal; boleh dipotong terus ke pelana atau dihiris ke kaki, pinggang, bahu dan cengkaman .

Penutup lemak luar boleh dikeluarkan dari luka atau dijatuhkan. Penarafan kualiti domba AS termasuk premium, pilihan, baik, berfungsi, dan cull; kategori daging kambing matang adalah pilihan, baik, bermanfaat, dan curang.

:small_red_triangle_down: Negara Komanwel

Amerika Syarikat Amerika Syarikat

Pada awal 1900-an, daging kambing biasa dimakan di AS, tetapi penggunaan daging kambing turun sejak Perang Dunia Kedua . Sejak tahun 2010, mayoritas daging domba di Amerika Syarikat berasal dari binatang berusia 12 hingga 14 bulan dan disebut sebagai "domba" dan bukan "hogget."

Peraturan dan peraturan pelabelan makanan persekutuan membenarkan semua produk domba dipasarkan sebagai 'domba' di Amerika Syarikat. Nilai kambing ASDA hanya sebahagiannya bergantung pada usia haiwan.

Haiwan berumur hingga 20 bulan mungkin memenuhi kualiti, bergantung pada pemboleh ubah lain, dari kelas "USDA perdana", sedangkan anak domba "pilihan USDA" mungkin berumur berapa pun. USDA mendefinisikan "spring domba" seperti yang dibunuh antara bulan Mac dan Oktober.

India

Nama "kambing" diberikan di sebagian besar negara ini untuk daging kambing, dan jumlah kambing telah meningkat. Contohnya, daging kambing selalu terdiri daripada daging kambing . Lebih daripada satu pertiga populasi Kambing dipercayai disembelih dan dijual setiap tahun sebagai butang.

Domba suami di India dan benua kecil India telah menurun selama lebih dari 40 tahun dan tetap tinggi di kawasan berbukit, terutamanya pada perlombaan domba liar dan terutamanya untuk pengeluaran bulu .

:small_orange_diamond: Ringkasan

Anak domba adalah domba yang baru lahir di bawah 12 bulan, tetapi menjadi domba setelah setahun. Sebilangan besar orang menggunakan domba dan domba sebaliknya, jadi ketika mereka mendengar perbezaannya, kebanyakan orang menjadi bingung. Walaupun perbezaan utama antara domba dan domba adalah usianya, ada banyak ciri lain yang harus anda ketahui.

:small_red_triangle_down: Daging Kambing

Daging kambing dikumpulkan dari domba matang. Oleh itu, daging dari biri-biri yang lebih muda cenderung kasar dengan rasa yang lebih bernuansa daripada domba. Banyak kawasan di dunia menggunakan daging kambing secara meluas dalam masakan mereka; sebagai contoh, Timur Tengah mengandungi banyak produk daging yang unik.

Pengguna cenderung lebih suka kambing di lokasi lain. Oleh itu mungkin sukar untuk mendapatkan. Sebagai contoh, di Amerika Syarikat, daging kambing sangat jarang berlaku, dan pengguna mungkin harus mencari kedai daging untuk mendapatkan dagingnya. Kambing biasanya berasal dari seekor kambing yang berusia lebih dari dua tahun. Domba mungkin lelaki atau perempuan.

Namun, daging ram mungkin sangat sedap kerana keseimbangan hormonnya. Daging lembu lebih rumit kerana haiwan itu lebih tua, tetapi juga mempunyai rasa yang lebih baik. Oleh kerana daging kambing sangat sukar, ia perlu disiapkan dengan betul dan mendapat faedah dari memasak yang panjang dan lambat, menjadikan rasanya sangat halus.

Kari atau rebusan adalah hidangan yang kerap. Oleh kerana rebusan dan kari agak lambat dimasak, daging kambing adalah daging yang sesuai untuk mereka. Ia juga boleh dipanggang tetapi dimasak pada suhu rendah untuk menjaga hati kerana ia lembut. Banyak resipi India mempunyai daging kambing kerana, di kebanyakan India, daging lembu tidak dimakan. Ini digabungkan dengan rempah-rempah yang kuat yang digunakan dalam banyak masakan India dan mungkin dimasak dalam kompor tandoori , ditaburkan dengan lembut kari, atau bahkan digoreng dalam beberapa resipi.

:small_red_triangle_down: Masakan dan Tukang Masak

Daging dari anak domba diambil dari haiwan dari satu bulan hingga satu tahun, beratnya dari 5,5 hingga 30 kg (12 hingga 66 lb). Daging ini biasanya lebih lembut daripada domba yang lebih tua dan paling sering muncul di menu di beberapa negara Barat. Hogget dan daging kambing mempunyai rasa yang lebih kuat daripada domba kerana mereka mempunyai kandungan asid lemak yang mempunyai ciri khas yang lebih menakjubkan, dan ada yang lebih suka.

Daging kambing dan hogget juga lebih sukar daripada lampu (kerana matang tisu penghubung ) dan karenanya lebih sesuai untuk memasak kaserol, misalnya, di hotpot Lancashire. Lamb umumnya dibahagikan kepada tiga jenis daging: quarterquart, jauh, dan quarter belakang. Ramalan itu merangkumi leher, bahu, kaki depan, dan tulang rusuk ke bilah bahu.

Kaki belakang dan pinggul dimasukkan ke belakang. Jarak merangkumi tulang rusuk di antara keduanya. Potongan domba diukir dari kawasan tulang rusuk, jauh, dan bahu. Potongan tulang rusuk mengandungi pita; jalur bawah hanya mempunyai tulang. Cawan bahu sering dilihat lebih rendah daripada cawan kecil; kedua-dua jenis cawan itu sering dipanggang.

Anak domba boleh dimasak di dalam ketuhar. Kaki domba lebar; pelana domba pinggul adalah dua pinggang. Kaki dan pelana umumnya dipanggang, walaupun kadang-kadang bahagiannya dimasak. Daging domba terdahulu , seperti haiwan lain, mempunyai tisu konjungtif daripada beberapa luka lebih lanjut dan disiapkan dengan baik, jika bukan dari anak domba muda, baik dengan teknik lembap, seperti direbus atau direbus, atau dengan pemanggang perlahan atau pemanggang Amerika.

Ia sudah dipasarkan dicincang atau dicincang di tempat-tempat tertentu. Definisi domba domba berbeza tetapi umumnya: dihiris dari lengan bahu termasuk tulang kaki dan bahagian tulang bahu yang bulat dan dilapisi dengan lapisan lemak nipis (penutup nipis seperti kertas ).

Barbeku kambing adalah tradisi Kentucky Barat. Kawasan ini berpengaruh dalam perdagangan bulu, yang menawarkan mereka banyak domba tua untuk bekerja. Potongan daging kambing berlemak nipis dapat dihiris menjadi pengganti daging yang disebut macon. Sebagai masakan Timur Tengah, lidah domba terkenal dalam hidangan sejuk dan penyediaan seperti rebusan.

:small_red_triangle_down: Fakta pemakanan

Anak domba terdiri terutamanya dari protein tetapi juga mengandungi pelbagai kuantiti lemak.

1 - Protein

Seperti jenis daging yang lain, daging domba terdiri daripada protein. Tahap protein dalam daging kambing yang dimasak tanpa lemak biasanya antara 25-26%. Daging domba adalah sumber protein berkualiti tinggi yang menyediakan keperluan tubuh anda untuk pengembangan dan pemeliharaan untuk semua sembilan asid amino yang diperlukan.

Oleh itu, memakan daging domba - atau jenis daging lain - mungkin sangat berguna untuk pembina badan, atlet, dan individu selepas pembedahan . Pemakanan daging menawarkan pemakanan yang sesuai apabila tisu otot mesti dikembangkan atau diperbaiki.

2 - Lemak

Anak domba merangkumi berbagai tingkat lemak berdasarkan kuantitas yang dipotong dan diet, usia, jantina, dan makanan haiwan. Tahap lemak pada umumnya antara 17 dan 21%. Ia terdiri daripada lemak tepu dan tak jenuh tunggal - hampir sama dalam kuantiti - dan mengandungi sejumlah kecil lemak tak jenuh ganda.

Bahagian domba panggang 3,5 auns (100 gram) merangkumi 6,9 gram tepu, 7 gram tak jenuh tunggal, dan hanya 1,2 gram lemak tak jenuh ganda . Lemak domba, atau lemak, biasanya mengandungi lemak tepu yang lebih banyak daripada daging lembu dan daging babi.

Lemak tepu telah lama dianggap faktor risiko penyakit jantung. Walau bagaimanapun, beberapa kajian tidak menemui kaitan. Tulang domba juga termasuk kelas lemak trans yang disebut lemak trans ruminan. Lemak trans. Berbeza dengan lemak trans dalam makanan yang diproses, lemak trans ruminan bermanfaat untuk kesihatan. Asid linoleat (CLA) adalah lemak trans ruminan yang paling lazim.

Anak domba mempunyai tahap CLA yang paling luas dibandingkan dengan daging ruminan lain - seperti daging lembu dan daging sapi. CLA telah dikaitkan dengan beberapa kelebihan kesihatan, termasuk jisim lemak badan yang lebih rendah. Walau bagaimanapun, suplemen berlebihan boleh menjejaskan kesihatan metabolik.

:small_orange_diamond: Ringkasan

Komponen nutrien utama domba adalah protein berkualiti tinggi. Ia juga merangkumi tahap lemak yang berlainan - terutamanya lemak tepu dan sejumlah kecil CLA, yang membantu kesihatan anda.

:small_red_triangle_down: Mineral dan Vitamin

Anak domba adalah sumber banyak mineral dan vitamin. Penting untuk perkembangan otak dan darah. Makanan yang berasal dari haiwan kaya dengan vitamin ini. Walau bagaimanapun, tidak ada diet vegan . Kekurangan boleh menyebabkan kerosakan neurologi dan anemia.

1 - Selenium

Fleece sering menjadi sumber selenium yang kaya. Walau bagaimanapun, ini bergantung pada daging haiwan asal. Selenium mempunyai beberapa fungsi tubuh yang penting.

2 - Zink

Zink biasanya lebih baik diserap daripada tanaman oleh daging. Ia adalah mineral penting untuk pertumbuhan dan pengeluaran hormon , seperti insulin dan testosteron.

3 - Niacin

Niacin, yang sering dikenali sebagai vitamin B3, melakukan beberapa aktiviti penting dalam badan. Pengambilan penyakit jantung yang tidak mencukupi dikaitkan dengan risiko yang lebih tinggi.

4 - Fosforus

Fosfor yang termasuk dalam kebanyakan bahan makanan diperlukan untuk pertumbuhan dan pemeliharaan organisma.

5 - Besi

Anak domba kaya dengan zat besi, terutamanya besi ibu, yang sangat mudah didapati dan diserap dengan lebih berkesan daripada besi bukan hemum yang terdapat pada tanaman. Lamb juga mengandungi banyak vitamin dan mineral tambahan dalam jumlah yang lebih sedikit. Natrium (garam) mungkin tinggi dalam beberapa produk kambing yang diproses, seperti kambing yang diawet.

:small_red_triangle_down: Manfaat Kesihatan Daging Kambing

Anak domba mungkin merupakan unsur penting dari diet seimbang sebagai sumber vitamin, mineral, dan protein berkualiti tinggi.

Penyelenggaraan Otot

Daging adalah salah satu sumber makanan protein berkualiti tinggi yang paling signifikan. Ia merangkumi semua sembilan asid amino yang anda perlukan dan dipanggil protein lengkap. Protein berkualiti tinggi, terutama pada individu yang lebih tua, sangat penting untuk mengekalkan jisim otot . Pengambilan protein yang tidak mencukupi dapat mempercepat dan memperburuk pembaziran otot akibat penuaan.

Ini meningkatkan kemungkinan sarcopenia, yang tidak menguntungkan jisim otot yang lemah. Dalam konteks diet seimbang dan amalan yang mencukupi, makan daging domba atau makanan berprotein tinggi yang lain dapat membantu mengekalkan jisim otot.

Penyakit jantung dan Daging domba

Penyakit jantung adalah penyebab utama kematian awal. Ia adalah kumpulan penyakit kardiovaskular yang tidak menguntungkan, termasuk serangan jantung, strok, dan tekanan darah tinggi. Hasil campuran mengenai hubungan antara daging merah dan penyakit jantung telah dijumpai dalam kajian pemerhatian.

Beberapa kajian menunjukkan peningkatan bahaya memakan daging yang diproses dan yang belum diproses dalam jumlah besar, sementara yang lain hanya menunjukkan peningkatan risiko daging yang diproses - atau tidak ada. Hubungan ini tidak disokong oleh bukti yang kukuh. Kajian observatorium menunjukkan korelasi hanya tetapi tidak dapat menunjukkan hubungan sebab-akibat langsung.

Beberapa idea untuk menjelaskan kaitan pengambilan daging dengan penyakit jantung telah dikemukakan. Pengambilan daging yang tinggi, misalnya, boleh menyebabkan pengurangan penggunaan makanan berfaedah lain, seperti ikan jantung, buah , dan sayur-sayuran. Ini juga terkait dengan gaya hidup yang tidak sihat, seperti kurangnya aktiviti fizikal, asap, dan penggunaan berlebihan.

:small_orange_diamond: Ringkasan

Anak domba adalah sumber mineral dan vitamin yang sangat baik, termasuk vitamin B12, zat besi, dan zink. Ini sangat penting untuk banyak proses fisiologi. Ia dibincangkan jika makan anak domba meningkatkan risiko penyakit jantung anda. Makan daging kambing yang dimasak dengan lembut, agak kurus mungkin selamat dan sihat.

Soalan Lazim

Orang ramai bertanya banyak mengenai daging domba. Kami membincangkan beberapa perkara di bawah:

:one: Adakah anak domba adalah bayi domba?

Daging kambing merujuk kepada daging domba matang atau malam yang berumur sekurang-kurangnya satu tahun; daging domba berusia antara 12 hingga 20 bulan boleh dikenali sebagai ram tahunan. Daging domba umumnya dipasarkan sebagai anak domba yang baru lahir selama 6 hingga 10 minggu dan domba dari 5 hingga 6 bulan.

:two: Apa yang terdiri daripada daging kambing?

Kenyataannya adalah bahawa domba dan kambing adalah makanan domba. Kamus Oxford menggambarkan domba sebagai 'domba muda' atau 'daging domba muda', sedangkan daging kambing digambarkan sebagai daging 'domba utuh'.

:three: Adakah orang Islam makan kambing?

Orang Islam hanya makan makanan yang dibenarkan (halal) dan tidak makan atau minum sesuatu yang dianggap dilarang (haram). Domba, daging lembu, kambing, dan ayam adalah halal, misalnya, selama mereka dibunuh dan dimakbulkan oleh seorang Muslim. Ikan dan telur juga halal.

:four: Apakah daging yang tidak sihat?

Daging merah (daging sapi, babi, dan domba) sering kali mengandung lebih banyak lemak jenuh (buruk) daripada unggas, ikan, dan sayur-sayuran, seperti kacang. Lemak jenuh dan trans dapat meningkatkan kolesterol dalam darah anda dan memperburuk penyakit jantung. Lemak tak jenuh, seperti salmon, menawarkan kelebihan kesihatan dalam makanan laut.

:five: Adakah anda makan biri-biri atau anak domba?

Anak domba adalah nama yang diberikan oleh seekor domba muda untuk daging, dan juga nama itu diberikan kepada binatang itu sendiri, hingga berumur satu tahun. Ketika hogget menjadi lebih tua, jantungnya biasanya dijual sebagai "daging kambing", tetapi mereka disebut hogget atau domba.

:six: Dari mana datangnya anak domba?

Kata domba berasal dari lambik Jerman. Di Asia Tengah, sudah sepuluh ribu tahun yang lalu, orang mengetahui bahawa domba adalah sumber makanan dan pakaian yang berharga. Domba (Ovis aries) telah lama menjadi makanan pokok di Asia, Eropah, Australia, New Zealand, dan bekalannya.

:seven: Apa rasa permainan?

Rasa daging permainan seperti daging yang mulai reput. Dengan kata lain, daging permainan boleh dibandingkan dengan daging organ haiwan domestik . Makanan gim mempunyai rasa gemuk yang melampau berbanding hati yang standard. Sebilangan orang berpendapat bahawa ia mempunyai rasa halus kerana mempunyai banyak tekstur.

:eight: Mengapa orang Islam tidak dapat menyentuh anjing?

Dalam Islam, anjing secara tradisional dianggap haram atau dilarang, kerana dianggap haram. Tetapi walaupun golongan konservatif menuntut pencegahan sepenuhnya, golongan moderat percaya bahawa umat Islam tidak boleh menghubungi selaput lendir haiwan, yang dianggap tidak bersih - seperti hidung atau mulut.

:nine: Mengapa anak domba sangat mahal?

Daging domba lebih mahal kerana anak domba hidup lebih baik sebelum disembelih, menghasilkan lebih sedikit daging per haiwan, dan biasanya dijual sepenuhnya kepada tukang daging . Anak domba memerlukan perhatian dan rawatan khusus berbanding produk daging yang lain, yang menyebabkan kos yang lebih tinggi di kedai daging.

:keycap_ten:Adakah burger domba bermanfaat untuk anda?

Adakah Burger Domba Sihat? Bukan hanya daging domba yang enak, tetapi protein, zat besi, zink, vitamin B12, dan selenium juga dibungkus. Oleh kerana anak domba sering diberi makan rumput, terdapat banyak asid lemak omega 3 yang bermanfaat di jantung.

:small_orange_diamond: Kesimpulannya

Daging kambing berumur 4-12 bulan; ia adalah domba dan lembut. Daging domba lebih beraroma dan disebut daging kambing berbanding usia 12 bulan. Di AS, kebanyakan individu yang memakan keseluruhan potongan seperti panggang dan daging ayam biasanya memakan daging domba. Domba adalah sejenis daging merah dari biri-biri muda. Ini juga merupakan sumber penting bagi beberapa vitamin dan mineral, termasuk zat besi, zink, dan vitamin B12, serta bekalan protein berkualiti tinggi yang banyak.

:pencil2: artikel berkaitan