Terdapat banyak tahap keunggulan stik. Setiap tahap akan mempunyai rasa dan tekstur daging yang berbeza. Medium dan Medium jarang adalah tahap terbaik di antara semua.

LANGKAH

Stik adalah kepingan daging yang tebal, biasanya dipotong dari serat otot. Ketebalannya biasanya sekitar 3/4 inci (2 cm) hingga 2 inci (5 cm). Steak kebanyakannya dimasak dengan memanggang dan kadang-kadang, ia juga boleh digoreng. Ia juga dapat dimasak dalam sos, seperti stik dan pai buah pinggang, atau cincang dan dibentuk menjadi roti, misalnya hamburger. Steak adalah hidangan yang popular di kebanyakan tempat di seluruh dunia. Ia biasa dimasak di rumah dan di dapur profesional. Di restoran, ia adalah salah satu ramuan utama dalam menu. Jumlahnya yang lebih besar digunakan sebagai hidangan utama, sementara sejumlah kecil juga dapat digunakan sebagai makanan pembuka selera atau makanan pembuka selera . Stik dipotong oleh pisau khas, yang dikenali sebagai pisau stik, yang lebih tajam daripada pisau biasa yang lain. Pisau stik sering mempunyai bilah bergerigi.

JENIS LANGKAH

DAGING STEAK

Steak daging lembu adalah jenis stik yang paling biasa. Steak tunggal di restoran berbeza dalam ukuran, dari 120 hingga 600 gram, yang sama dengan 4 hingga 21 ons. Selalunya, steak daging lembu dipanggang, mungkin panggang atau digoreng. Ia dijual dimasak di kebanyakan restoran dan juga boleh dibeli tanpa dimasak dari pasar raya atau kedai kecil. Di Perancis, steak daging sapi dikenal sebagai "Bifteck", dan juga disajikan dengan kentang goreng dan kombinasinya disebut "steak-frites". Di Amerika Syarikat, restoran yang mempunyai keistimewaan dalam daging lembu adalah rumah stik. Restoran menyajikan stik dengan pilihan bawang merah dan cendawan, bersama dengan lauk berkanji, biasanya kentang tumbuk atau panggang, pasta, nasi, cili, kacang, salad , asparagus, bayam berkrim, tomato juga merupakan beberapa sisi biasa.

LANGKAH PORK

Steak babi juga dikenali sebagai stik bokong Boston atau daging babi. Ia biasanya dipotong dari bahu babi, tetapi juga boleh dipotong dari kaki babi. Stik daging babi memerlukan banyak masa untuk memasak kemudian daging lembu. Ia biasa direbus atau dimasak dalam sos Barbeku semasa memasak. China adalah pengguna daging babi terbesar di Dunia. Di China, stik daging babi lebih banyak dimakan daripada daging lembu atau jenis stik lain.

LANGKAH IKAN

Stik ikan dipotong tegak lurus dari tulang belakang dan juga boleh merangkumi tulang atau tanpa tulang. Ia juga dikenali sebagai cutlet ikan. Stik ikan boleh dibuat dengan atau tanpa kulit. Umumnya dibuat dari ikan yang lebih besar dari 4,5 kg atau 10 lb, seperti salmon, ikan todak, tuna, mahi-mahi (lumba-lumba biasa) dan tali pusat. Stik ikan disediakan lebih cepat daripada daging lembu. Ia boleh dipanggang, dibakar atau digoreng. Stik ikan sering dibakar dalam sos, bouillon atau wain.

LANGKAH AYAM

Stik ayam adalah ayam tanpa tulang yang dihiris tebal atau dicincang. Ia digunakan untuk membuat hidangan tradisional selatan. Daging dicelupkan ke dalam adunan telur dan dikeringkan dalam tepung, dicampur dengan lada, garam atau beberapa rempah lain, atau serbuk roti. Stik ayam kemudian digoreng dan disajikan dengan kuah krim, dengan bawang pilihan, wortel dan lemon. Sayur-sayuran, coklat hash, keju, roti bakar Texas juga disajikan di sebelah. Stik ayam juga dikenali sebagai stik goreng negara.

RINGKASAN: Stik adalah kepingan daging yang tebal, kebanyakannya daging lembu, tetapi mungkin juga stik ikan, daging babi, domba, atau daging ayam. Ia disajikan dengan salad, sos dan perasa. Ia dipotong dengan pisau stik khas.

PERINGKAT BERBEZA DONENESS STEAK

Kita semua memasak stik kami dengan cara yang berbeza, sama ada ia jarang dan berair atau ia dibuat dengan baik dan lebih sukar. Setiap tahap kegunaan stik berdasarkan suhu dan masa. Suhu sasaran setiap tahap ketahanan stik dapat diukur menggunakan termometer daging. Suhu dapat diukur dengan memasukkan termometer di bahagian daging yang paling tebal dan tanpa tulang. Rasa stik sangat bergantung pada tahap kelembutan, sos dan perasa yang digunakan untuk memasak. Setiap tahap mempunyai warna, tekstur dan rasa yang berbeza. Stik dimasak di atas panggangan atau digoreng, kebanyakannya di bawah api yang tinggi. Lebih baik membungkus stik dalam aluminium foil, sehingga jus di bawah daging diserap kembali, menyebabkan potongan stik lebih enak dan lebih berair. Biasanya, terdapat enam tahap ketegangan stik, yang ditentukan di bawah:

LANGKAH BIRU

Dalam bahasa Perancis disebut "bleu". Stik ini juga disebut sebagai "Hitam dan Biru", "Pittsburgh Rare", "sangat jarang" dan "jarang darah". Ia hanya dirapatkan di bahagian luar, sedangkan bahagian dalamnya hampir tidak dimasak atau mentah, dan berwarna merah. Ia memerlukan masa yang sangat singkat untuk siap. Stik langka biru dimasak dengan meletakkan daging sejuk di atas panggangan atau kuali di bawah suhu tinggi selama hampir satu minit. Selalunya sejuk di bahagian dalam. Hidangkan stik biru dengan kentang goreng yang rangup dan panggang untuk meningkatkan rasa.

LANGKAH RARE

Untuk stik inci, letakkan di panggangan panas selama 5 hingga 7 minit, di bawah suhu 120 hingga 130 F (49 hingga 55 C). Bahagian luar stik berwarna kelabu-coklat, sementara bahagian tengahnya berwarna merah terang dan hampir tidak hangat. Dagingnya lembut untuk disentuh. Steak langka adalah pilihan yang sangat baik untuk steak rendah lemak, kerana lemak steak tidak berpeluang mencair dengan betul. Cincin bawang klasik akan menjadikan rasanya lebih menggembirakan.

LANGKAH RED MEDIUM

Bakar stik selama kira-kira 7 minit, 3.5 minit akan diambil oleh setiap sisi, di bawah suhu dalaman 130 hingga 135 F (55 hingga 57 C). Sedang jarang adalah tahap ketagihan stik terbaik. Pada suhu ini, lemak stik hampir tidak cair; menjadikannya mentega. Stik langka sederhana sangat berair, lembut, penuh rasa dan sedap dimakan. Bahagian atas dan bawah wap berwarna coklat gelap dengan tanda panggangan di atasnya, sementara tepinya berwarna coklat muda. Tengahnya hangat dan berwarna merah dengan pelbagai tompok warna merah jambu. Stik langka sederhana terasa sedap, terutamanya jika disajikan dengan sayur-sayuran segar, panggang seperti kacang polong, tomato , dan kacang.

LANGKAH MENENGAH

Stik sederhana dilakukan di bawah suhu 140 hingga 150 F atau 60 hingga 66 C, selama 4 hingga 5 minit memanggang di setiap sisi. Bahagian luar berwarna kelabu-coklat, sedikit hangus (tetapi tidak hitam). Sekarang, stik tidak lagi mengandungi pusat merah, tetapi berwarna merah jambu sepenuhnya. Tengah stik panas. Rasanya kurang berair dan hilang sedikit kelembutan. Rasanya cukup tegas untuk disentuh.

LANGKAH MENENGAH

Stik sederhana dilakukan dengan memanggang daging selama 10 minit, 5 untuk setiap sisi, di bawah suhu 150 hingga 155 F. Stik akan mempunyai bahagian atas dan bawah yang baik. Bahagian tengahnya akan berwarna coklat muda dengan sedikit pewarnaan merah jambu. Ia mempunyai sedikit kelembapan, kurang lembut dan mungkin sedikit kering. Permukaan luar akan sangat kaku, tetapi mempunyai sedikit licin di bahagian tengahnya. Hidangkan dengan sos mustard; ia akan memuji rasa stik sumur sederhana.

BAIK DILAKUKAN

Anda akan mendapat stik yang baik dengan suhu 160 F (77 C) atau lebih tinggi, selama 12 hingga 15 minit. Pada tahap steak ini, kelembapan dan lemak yang cukup menguap, dan daging akan menjadi lebih kering dan lebih keras. Stik tidak lagi berwarna merah jambu, stik utuh berwarna coklat gelap atau berwarna kelabu-coklat. Ia agak garing dari luar. Stik yang dibuat dengan baik terasa padat untuk disentuh.

STEAKHOUS DI Karachi

Steakhouse adalah restoran yang mengkhususkan diri dalam stik. Selain stik, ia juga mengandungi makanan lain di dalam menu. Kedai stik pertama dikembangkan di Amerika Syarikat pada pertengahan abad ke-19. "Old Homestead Steakhouse", di New York City, adalah restoran stik tertua di Amerika Syarikat. Ia ditubuhkan pada tahun 1868. Sekiranya anda mencari kedai stik terbaik di Karachi, kemudian cari beberapa kedai stik teratas di Karachi, yang disebutkan di bawah:

  • Patio, di Clifton.
  • Pompei, di jalan McNiel.
  • Kolachi, Do Darya.
  • Restoran Grill House, di jalan شہید-e-Millat.
  • Steak CFU, di Fasa 2 DHA.
  • Gun Smoke, di Dolmen mall, Clifton.
  • Jason's Steak House, di Pearl Continental Hotel.
  • Lava Grill, di Clifton.
  • Bloomsbury, di DHA Fasa 6.
  • Arizona Grill, lorong Komersial ke-2.
  • Koffie Chalet, di Zamzama DHA.
  • Maxim's, di Clifton.
  • Restoran Cave, di Bandar Bahria.

ABSTRAK: Stik dimasak pada tahap yang berbeza. Setiap tahap penuh dengan rasa, tetapi stik langka sederhana adalah tahap terbaik untuk mendapatkan steak. Terdapat banyak rumah stik di Karachi.

SOALAN PERTANYAAN (FAQ)

Adakah stik jarang dan sederhana jarang selamat?

Dianggap bahawa, daging lembu yang dimasak di bawah suhu lebih rendah dari 145 F menyebabkan risiko bakteria berbahaya yang lebih tinggi, berkembang biak menjadi tahap berbahaya. Jadi, stik jarang dan sederhana jarang begitu selamat untuk dimakan.

Mengapa daging babi buruk?

Babi sarat dengan kolesterol penyumbat arteri dan lemak tepu. Ini meningkatkan kemungkinan banyak gangguan maut, misalnya; osteoporosis, serangan jantung, arthritis, diabetes, asma, dan Alzheimer.

KESIMPULAN

Setiap tahap keenakan stik mempunyai rasa tersendiri. Steak daging lembu adalah jenis yang paling biasa di antara semua. Setiap tahap stik mempunyai masa yang berbeza untuk memanggang dan suhu. Stik jarang lebih berair daripada yang lain. Setiap tahap stik mempunyai rasa yang menyegarkan. Jadi, tunggu apa lagi? Manjakan diri anda dengan stik masakan rumah yang sempurna dengan resipi di atas.

ARTIKEL BERKAITAN

Adakah makanan pedas baik untuk anda? Makanan organik Cara Membuat Spaghetti