Mencucuk bibir adalah proses menindik bibir dan kawasan di sekitar bibir. Setelah menusuk bibir, bahagian yang dicucuk menjadi ciri kekal bibir. Terdapat pelbagai cara dan gaya di mana tindik bibir dilakukan untuk memakai barang kemas. Kecenderungan mencucuk bibir bukanlah sesuatu yang baru bagi dunia, tetapi akarnya sangat dalam yang sudah berusia berabad-abad.

2 Sejarah Mencucuk Bibir

Mencucuk bibir adalah proses menindik bibir dan juga kawasan di sekitar bibir . Sekiranya kita menelusuri sejarah mencucuk bibir, maka kita akan mengetahui bahawa itu sebenarnya adalah amalan lama oleh manusia di bumi. Mencucuk bibir mungkin mempunyai kaitan dengan mitos keagamaan, jadi tindikan itu dilakukan untuk mendapatkan faedah keagamaan dan kerohanian tertentu, dan juga untuk tujuan seksual, estetika dan kecantikan. Secara keseluruhan sejarah [tindik badan] ( Botox Lip Flip ) termasuk menindik telinga berusia sekitar 5000 tahun. Pada zaman dahulu orang dahulu menembusi bahagian tubuh yang berlainan termasuk puting, lidah, telinga, bibir, hidung dan pusar dll.

2.1 Mitologi Piercing Bibir Dalam Masyarakat Kuno

Bercakap mengenai pencucian bibir secara khusus, praktiknya dilihat pada budaya Afrika dan Amerika kuno . Pada masa ini, tindik bibir menjadi trend fesyen yang tinggi di kalangan golongan muda. Masih di samping mereka, orang-orang yang menjadi penghambat kawasan yang mempunyai sejarah sejak berabad-abad lamanya, tindikan bibir dilihat sebagai amalan tradisional yang biasa. Seperti misalnya orang-orang yang tinggal di Papua New Guinea, di Naga Mali dan mereka yang merupakan keturunan Nuba Sudan dan Ethiopia, orang-orang di lembah Amazon, orang-orang Amerika Selatan dari era pra-Columbia dan orang-orang suku orang Malawai. Dalam budaya yang berlainan di seluruh dunia, terdapat mitologi budaya dan agama yang berbeza yang berkaitan dengan tindikan bibir. Mengambil contoh budaya Mali, orang Naga menggunakan untuk menusuk bibir hanya untuk menghafal semangat nenek moyang mereka, yang bertanggung jawab atas penciptaan dunia. Menurut orang naga, Dewi Noomi menggunakan benang yang ditenunnya melalui giginya. Di Afrika Selatan, wanita Malololo menggunakan untuk menusuk bibir atas. Ini dilakukan untuknya oleh bakal pengantin lelaki, sekitar enam bulan sebelum perkahwinan mereka. Sekiranya dia mendapat pinggan yang lebih besar, maka ada kemungkinan besar mahar daripada biasa. Begitu juga, jika kita membicarakan budaya kuno orang Azetic, dari Mexico Tengah, kita dapati budaya menusuk bibir di kalangan lelaki juga. Anak-anak lelaki yang bersedia menjadi anggota tentera, bibirnya dicucuk, pada usia yang lebih muda. Melakukannya adalah kepercayaan untuk membawa lebih banyak tawanan perang.

Ringkasan

Tradisi mencucuk bibir sudah berabad-abad lamanya. Beberapa rujukan telah menunjukkan bahawa tindikan bibir diikuti pada peradaban kuno yang mempunyai kaitan dengan mitologi agama. Dalam beberapa budaya kuno lain juga digunakan untuk menunjukkan perbezaan kelas.

3 Jenis Lipatan Bibir

Mari kita lihat berapa banyak jenis tindik bibir yang biasa digunakan. Mereka juga disebut gigitan. Jenis tindik bibir yang biasa adalah;

  1. Malaikat menggigit
  2. Snakebites
  3. Gigitan labah-labah
  4. Gigitan taring
  5. Gigitan pontianak
  6. Gigitan siber

3.1 Nama dan Tempat Mencucuk Bibir

Jadi sudah tiba masanya untuk melihat apakah nama-nama gaya menusuk bibir yang berbeza dan apakah bidang-bidang di mana ia dilakukan. Pada asasnya, terdapat tiga jenis tindik bibir di wajah seperti ini;

  1. Mencucuk bibir tunggal
  2. Mencucuk bibir berganda
  3. Dan menindik bibir empat kali ganda

A. Mencucuk Bibir Tunggal

1. Tuding Labret sisi

Ini adalah tindikan bibir yang dilakukan di tengah, di bahagian atas atau bawah bahagian bibir. Pada tindik bibir atas ini, jarum 14 hingga 16G digunakan untuk menindik. Ini adalah salah satu jenis tindik bibir yang paling biasa.

2. Menindik Monroe

Tusukan yang dilakukan di bahagian atas bibir disebut tindikan Monroe. Ia dinamakan sempena aktris Hollywood yang cantik, Marilyn Monroe, kerana dia biasa membuat tahi lalat di sebelah kanan bibir atas. Monroe boleh dihiasi dengan bantuan jarum 14 G, 16 G, atau 18G.

3. Madonna Menindik

Madonna Piercing dilakukan di sebelah kiri bibir atas. Sama seperti Marylin Monroe, ia mendapat namanya dari nama penyanyi terkenal Madonna, kerana dia mempunyai tahi lalat yang indah di sebelah kiri bibir atasnya. Biasanya dicucuk dengan bantuan jarum 14 G, 16 G, atau 18G.

4. Menindik Medusa

Di Medusa Piercing, lubang dibuat di tengah bibir atas. Untuk jarum MedG menusuk bibir atas Medusa ini atau lebih besar daripada yang digunakan.

5. Labret Piercing

Labret Piercing dilakukan di bahagian bawah bibir bawah, tepat di bahagian tengah. Ini boleh dihiasi dengan bantuan jarum 18G dan 14G.

6. Penindasan Labret Vertikal

Labret menegak tidak serupa atau berbeza dengan tindikan kawasan labret. Labert menegak melibatkan tindikan bahagian atas dan tengah bibir bawah dan kawasan tengah bawah bahagian bawah bibir . Untuk Vertical labret barbel bengkok atau CBR bersama dengan jarak 18G hingga 14G adalah perkara biasa. Dalam labret Vertikal, alat pengukur yang lebih besar juga digunakan.

7. Menindik Ashley

Menindik Ashley adalah jenis yang sama seperti tindik labret menegak. Piercing Ashley adalah labret menegak terbalik, dengan lubang keluar di dalam mulut dan hanya titik masuk melalui bibir yang dapat dilihat. Ia dihiasi dengan barbel bengkok atau CBR dengan ketebalan sekitar 18G hingga 14G. Sama seperti labret menegak, alat pengukur besar juga digunakan dengannya.

8. Penindasan Jestrum

Penindasan Jestrum adalah labret menegak terbalik yang menonjol tepat di atas bibir tengah dan keluar dari pusat bibir atas itu sendiri. Sama seperti labret menegak, penindasan Jestrum dilakukan dengan baik dengan barbel melengkung atau CBR dengan ketebalan 14G hingga 18G.

** B. Piercing Bibir Ganda **


1. Dahlia Menindik

Tindikan Dahlia biasanya dilakukan di udara di sudut mulut, tetapi tindikan tunggal menawarkan alternatif yang jarang berlaku.

2. Menindik Gigitan Ular

Penindasan gigitan ular dinamakan demikian kerana bentuknya seperti gigi ular yang runcing. Pada tindikan gigitan ular, tindikan dilakukan pada setiap kawasan hujung bibir atau tepi mulut. Jadi ia seperti tindikan labret yang dilakukan di kedua-dua belah mulut.

3. Menindik Gigitan Malaikat

Penindasan gigitan malaikat adalah yang dilakukan di setiap sisi kawasan bibir atas.

4. Menindik Bite Dolphin

Pada gigitan lumba-lumba, tindikan dilakukan di bahagian bawah bibir. Gaya ini sama dengan gaya menusuk gigitan ular; satu-satunya perbezaan adalah jarak.

5. Menindas Labah-labah

Menindik laba-laba adalah gaya di mana tindikan dilakukan di sebelah kanan atau kiri kawasan bibir bawah.

6. Menindas Gigitan Siber

Ia adalah gabungan tindik Medusa dan Labret. Dalam ini, tindikan dilakukan di bahagian tengah bibir atas dan satu di bahagian tengah bibir bawah.

7. Mencucuk pipi

Seperti namanya, menusuk pipi dilakukan di wajah, pada titik ia memberikan rupa lesung pipit.

C. Mencucuk Bibir Quadruple

1. Menindik Gigitan Jerung

Gigitan ikan yu melibatkan tindikan di kedua-dua belah bahagian bawah mulut dengan tindikan berganda.

2. Menindik Gigitan Taring

Gigitan taring dilakukan di bahagian atas dan bawah bibir, ia mengandungi empat bilangan tindik.

:pushpin: Catatan

Ini tidak dapat dikatakan dengan pengesahan yang tepat bahawa kesan buruk dari tindikan bibir. Keamatan kesakitan berbeza-beza dari orang ke orang bergantung kepada galasnya sendiri.

4 Masa Penyembuhan Lipatan Bibir

Mari lihat berapa masa penyembuhan purata setiap gaya tindikan bibir.

• Labret sampingan yang dilakukan di kawasan di luar pusat dari bibir mungkin memerlukan 1 hingga tiga bulan untuk penyembuhan. • Biasanya penindasan Monroe mungkin memerlukan enam hingga tiga minggu untuk penyembuhan. • Sama seperti Marlyn Monroy, Piercing Madonna memerlukan masa enam hingga 12 minggu saya sembuh. • Waktu penyembuhan Medusa Piercing yang biasa adalah dari enam hingga dua belas bulan. • Masa penyembuhan labret adalah antara tiga hingga 6 minggu. • Penindasan labret menegak biasanya memerlukan masa 8 hingga 10 minggu. • Tusukan Ashley juga memerlukan masa yang sama dengan tindik labret menegak dan sembuh dalam 8 hingga 10 minggu. • Proses penyembuhan dari Dahlia Piercings bergantung pada perawatan, tetapi biasanya, diperlukan penyembuhan selama 3 hingga 10 minggu. • Anggaran masa penyembuhan tindikan Jestrum antara 8 hingga 10 minggu. • Penyembuhan gigitan ular memerlukan masa penyembuhan sekitar 1 hingga 3 bulan.

5 Cincin dan Perhiasan Lipatan Bibir

Ada berbagai kancing dan cincin yang dijadikan perhiasan untuk menusuk bibir. Hanya untuk menamakan beberapa seperti;

• Stud • Cincin tertutup • Cincin tidak ditutup • Barbell • Barbell dengan benang dalaman • Perhiasan plastik sementara • Cincin penangkap bola • Gelung lippy • Cincin segmen • Cincin tapal kuda • Spiral barbell

Soalan Lazim Soalan Lazim

Berikut adalah beberapa soalan yang paling kerap ditanya mengenai tindik bibir. Oleh itu, mari kita lihat jawapan mereka untuk memahami dengan baik mengenai tindikan bibir.

1. Apa yang dilambangkan oleh tindikan bibir?

Terdapat sejarah panjang mencucuk bibir dalam masyarakat kuno. Terdapat mitos dan kegunaan rohani yang berbeza dari tindikan bibir dalam budaya ini seperti misalnya dalam beberapa budaya yang menunjukkan kepercayaan agama, masyarakat atau kelas, keunggulan, perhiasan, dan status perkahwinan.

2. Bilakah tindikan bibir bermula?

Sebagai tindik bibir terdapat di banyak peradaban di seluruh dunia. Penggunaan tindik bibir bermula sejak 5000 tahun yang lalu.

3. Adakah lubang tindik bibir boleh hilang?

Sekiranya tindikan bibir tidak terlalu tua misalnya jika berusia satu atau dua tahun atau hanya beberapa bulan, dan anda ingin menghentikan penggunaan hiasan tindik bibir; maka kemungkinan lubang itu akan sembuh dalam masa yang singkat, dan ketakutan juga akan segera hilang. Tetapi jika menindik berusia bertahun-tahun, kemungkinan berlakunya penutupan lubang juga akan menjadi jarang.

4. Apakah maksud tindik bibir bawah?

Bahagian muka yang terletak di antara bibir bawah dan di atas dagu juga digunakan untuk menusuk. Tusukan yang dilakukan di kawasan ini juga disebut 'tiang lidah' atau kadang-kadang tindik 'tambalan jiwa'.

5. Adakah tindik bibir mudah dijangkiti?

Ya! Sejauh jangkitan bakteria pada tindikan bibir, terdapat banyak kemungkinan jangkitan terutama di lubang yang baru dicucuk di dekat atau di bibir, kerana air liur dan makanan. Walaupun sembuh, sentuhan tangan yang tidak disengajakan dengan keras, atau penahan perhiasan perhiasan bibir dengan kain, boleh menyebabkan jangkitan semula.

Kesimpulannya

Sejarah menindik bibir berabad-abad lamanya. Dan tindikan bibir dikaitkan dengan penyusunan budaya spiritual dan mitologi peradaban kuno. Walaupun pada masa lalu digunakan untuk mengingatkan roh-roh suci nenek moyang mereka, pada abad ke-21 tindik bibir masih digunakan; tetapi sekarang orang biasa melakukannya hanya untuk kecantikan . Pada asasnya di dunia sekarang, tindikan bibir menunjukkan sikap atau keperibadian tertentu. Ini kebanyakannya dilakukan oleh mereka yang suka memberontak atau sombong, orang-orang hippie untuk ekspresi diri.

Baca Juga

( Tindik telinga bar ) ( tindikan bibir tengah ) ( tindikan badan? )