Siapa marina abramovic dan lady gaga? Marina Abramović (lahir 30 November 1946 di Belgrade, Serbia) adalah seorang artis Serbia yang berpusat di New York yang memulakan kerjayanya pada awal tahun 1970-an. Dia telah bekerja selama lebih dari tiga dekad, dan baru-baru ini mulai menggambarkan dirinya sebagai "nenek seni persembahan". Karya Marina Abramovic meneroka hubungan antara penonton dan pelaku, batasan fizikal dan kemungkinan psikologi. Lady Gaga menjelaskan secara terperinci betapa dia mengagumi Marina Abramovic dalam wawancara 2010 dengan studio SHOW.

marina abramovic lady gaga

Perbincangan Marina Abramovic mengenai 'pelajar tegar' Lady Gaga

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Artis persembahan , Marina Abramovic, membincangkan bagaimana mengajar Lady Gaga, dan mengapa artis itu mahu merakam video pendek yang menunjukkan bahawa dia menggunakan teknik .

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Gaga pertama kali menyatakan penghargaannya terhadap karya artis Serbia pada tahun 2010, dan keduanya telah merancang kerjasama sejak itu. Awal minggu ini, bintang pop AS merakam video kempen Abramovic's Kickstarter, yang mencari dana untuk institusi di mana orang dapat berkenalan dengan kaedahnya, yang dirancang untuk meningkatkan kesedaran peserta mengenai pengalaman fizikal dan mental mereka sekarang. Kaedah ini membantu peserta meningkatkan kemahiran melihat prestasi jangka panjang mereka melalui satu siri latihan, salah satu yang dilakukan oleh Gaga dalam video.

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Abramovic mengatakan bahawa penyertaan Gaga telah meningkatkan kesadaran tentang pekerjaannya, dan bahawa ada sejumlah dana untuk penaja $ 1. "Saya sangat kagum dengan betapa rendah hati dan tekadnya anak ini," kata Abramović kepada GV mengenai minat Gaga terhadap kaedahnya. Dia berkata, 'Saya mahu kamu mengajar saya, saya mahu menjadi pelajar anda'. dia seorang pelajar tegar. Saya terpaksa memejamkan mata dan dia berada di hutan selama tiga jam, dimakan oleh nyamuk dan labah-labah, menggaru pokok. Ia sungguh mengagumkan. Apa pun yang saya katakan kepadanya bahawa dia menjalani latihan yang lengkap hingga akhir, dia tidak pernah mengeluh. Dan ujian saya sangat sukar. "

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Kickstarter bertujuan untuk mengumpulkan lebih dari £ 1 juta melalui bangunan yang akan berfungsi sebagai "pusat bekerja dan pendidikan". Walau bagaimanapun, tidak semua orang peminat. Deadmau5 menulis di Twitter bahawa dia tidak bersetuju dengan video itu dengan serangkaian mesej tidak masuk akal mengenai sumbangan Gaga.

Kehidupan awal, pendidikan dan pengajaran Marina Abramovic

Marina Abramovic dilahirkan di Belgrade, Serbia, bekas Yugoslavia pada 30 November 1946. Dalam ucapannya, Abramovic menggambarkan keluarganya sebagai "bekas Uskup Merah." Kedua ibu bapanya, Danica Rosic dan Vojin Abramovic adalah Parti Yugoslavia semasa Perang Dunia II. Setelah perang, ibu bapa Abramovic menjadi "pahlawan nasional" dan diberi kedudukan dalam pemerintahan Yugoslavia setelah perang.

Abramovic dibesarkan oleh datuk dan neneknya sehingga dia berusia enam tahun. Neneknya sangat beragama dan Abramovic "menghabiskan masa kecilnya di gereja mengikuti tradisi neneknya, lilin di pagi hari, imam datang pada waktu yang berlainan". Pada usia enam tahun, saudara Abramovic dilahirkan, dan dia mula tinggal bersama ibu bapanya dan belajar piano, Perancis dan Inggeris. Walaupun tidak mengajar seni, dia mempunyai minat terhadap seni dan suka melukis semasa kecil.

Kehidupan di rumah orang tua Abramovic di bawah pengawasan ibunya sukar. Semasa Abramovic masih muda, ibunya memukulnya dengan sombong. Dalam temu bual yang diterbitkan pada tahun 1998, Abramovic menerangkan "bagaimana ibu saya mengawal saya dan saudara saya sepenuhnya dalam gaya ketenteraan. Saya tidak dibenarkan keluar dari rumah selepas pukul sepuluh malam sehingga saya berusia 29 tahun. Jam 10 malam kerana saya sepatutnya berada di rumah pada masa itu. Ini benar-benar gila, tetapi semua pemotongan, pemukulan, pembakaran, hampir kehilangan nyawa saya di Firestar '- semuanya selesai sebelum pukul 10 malam.

Dalam wawancara yang diterbitkan pada tahun 2013, Abramovic mengatakan, "Ibu dan Ayah mempunyai perkahwinan yang buruk." Menggambarkan kejadian ketika ayahnya memukul 12 gelas sampanye dan meninggalkan rumah, dia berkata, "Ini adalah masa terburuk masa kecil saya."

Dia adalah pelajar di Akademi Seni Halus di Belgrade dari 1965 hingga 1970. dia menamatkan pengajiannya setelah menamatkan pengajian di Akademi Seni Halus di Zagreb, SR Croatia pada tahun 1972. dia kemudian kembali ke SR Serbia lagi, dari tahun 1973 hingga 1975. , mengajar di Akademi Seni Rupa di Sadi Sad, ketika dia mula bermain solo.

Setelah Abramovic berkahwin dengan Nesa Paripovic antara tahun 1971 dan 1976, pada tahun 1976, dia pergi ke Amsterdam untuk membuat sepotong (kemudian dituntut pada hari lahirnya) dan memutuskan untuk pindah ke sana secara kekal.

Dari tahun 1990 hingga 1995 Abramovic adalah profesor pelawat di Academie des Beaux-Arts di Paris dan Universiti Seni Berlin. Dari tahun 1992 hingga 1996 dia adalah seorang profesor yang mengunjungi Hochschule fur bildende Kunste Hamburg dan dari tahun 1997 hingga 2004 dia adalah seorang profesor seni di Hochschule fur bildende Kunste Braunschweig.

Kehidupan dan kerjaya Lady Gaga

Stefani Joanne Angelina Germanotta yang secara profesional dikenali sebagai Lady Gaga dilahirkan pada 28 Mac 1986, di Lenox Hill Hospital di Manhattan, New York City, ke dalam keluarga Katolik kelas menengah. Kedua ibu bapanya berasal dari keturunan Itali, dan dia juga mempunyai keturunan Perancis dan Kanada. Ibu bapanya adalah Cynthia Louise (née Bissett), pengurus sumber dan eksekutif perniagaan, dan usahawan Internet Joseph Germanotta, dan dia mempunyai seorang adik perempuan bernama Natal. Tumbuh di Upper West Side di Manhattan, Gaga mengatakan dalam wawancara bahawa ibu bapanya berasal dari latar belakang yang rendah hati dan bekerja keras dalam segala hal. Sejak berusia 11 tahun, dia menghadiri Biara Hati Kudus, sebuah sekolah bebas untuk semua gadis Katolik Rom. Gaga menggambarkan lulusan sekolah menengahnya sebagai "sangat berdedikasi, berpendidikan tinggi, berkelakuan baik" tetapi juga "sangat tidak aman".

Gaga mula bermain piano pada usia empat tahun ketika ibunya mendesaknya untuk menjadi "wanita beradab". dia telah mengikuti pelajaran piano dan mempraktikkannya sejak kecil. Pelajaran telah mengajarnya untuk membuat muzik melalui telinga, yang dia lebih suka daripada belajar muzik lembaran. Ibu bapanya mendorongnya untuk mengikuti muzik, dan mereka mendaftarkannya di Kem Seni Kreatif. Sebagai remaja, dia bermain mikrofon pada waktu siang. Gaga memainkan peranan utama Adelaide dalam Guys and Dolls dan Philia dalam A Funny Thing Happened dalam Perjalanan ke Forum di Regis High School. dia juga belajar bagaimana membuat persembahan di Teater dan Institut Filem Lee Strasberg selama sepuluh tahun. Gaga tidak berjaya dalam tur pertunjukan New York, walaupun dia berperan kecil sebagai pelajar sekolah menengah dalam episod 2001 Sopranos yang berjudul "The Telltale Moozadell".

kehidupan dan kerjaya wanita gaga

:arrow_right: Pada tahun 2003

Pada tahun 2003, pada usia 17, Gaga menerima kemasukan awal ke Collaborative Arts Project 21, sebuah sekolah muzik di New York University (NYU) Tisch School of the Arts, dan tinggal di asrama NYU. Dia belajar muzik di sana, dan mengembangkan kemahiran menulis lagunya dengan menulis karangan seni, agama, sosial dan politik, termasuk idea artis pop Spencer Tunick dan Damien Hirst. Pada tahun 2005, dia berhenti sekolah pada semester kedua tahun kedua untuk memberi tumpuan kepada kerjaya muziknya. Pada tahun itu, dia juga membintangi pelanggan restoran yang tidak dijangka untuk MTV's Boiling Points, sebuah program televisyen realiti.

:arrow_right: Dalam temu ramah 2014

Dalam temu ramah 2014, Gaga mendakwa dia diperkosa pada usia 19 tahun, yang kemudian menjalani rawatan psikologi dan fizikal. Dia mengalami gangguan tekanan pasca trauma yang menurutnya adalah sebahagian dari pengalaman, dan mengatakan sokongan doktor, keluarga dan rakan-rakan telah membantunya.

Filem Marina Abramovic Bersama Adidas

:small_blue_diamond: Lady Gaga bestie dan Marina Abramovic yang terkenal di dunia telah bekerjasama dengan Adidas untuk filem berasaskan Piala Dunia. Di dalamnya, Abramovic meninjau semula klip 1978nya, World Relation, untuk pertama kalinya.

:small_blue_diamond: Pada mulanya dilakukan oleh Abramovic dan pasangannya Ulay di Theatre ann Rijn di Belanda, dalam versi baru ini dengan 11 pemain, yang mewakili 11 anggota pasukan bola sepak yang bekerjasama dengan Abramovic untuk memindahkan batu dari satu sisi bilik ke sisi lain, sambil memakai makmal mantel putih dari Marina Abramovic Institute, serta kasut Samba Adidas.

:small_blue_diamond: Perkongsian itu menambah senarai bintang seni bertaraf dunia yang semakin meningkat yang bekerjasama dengan produk komersial utama dalam projek. Jeff Koons, misalnya, telah bekerjasama dengan H&M dalam dana yang akan dikeluarkan kemudian. Bagaimanapun, kerjasama ini bukan tanpa pengkritik mereka. Artnet menulis mengenai perkongsian Abramovi Ad dengan Adidas: "Tentu, Abramovic terkenal bekerja dengan selebriti seperti James Franco, Jay Z dan Lady Gaga, tetapi bekerja dengan produk seperti Adidas tampaknya menjadi jembatan yang sangat jauh."

Soalan Lazim

Berikut adalah soalan yang sering diajukan berkaitan dengan topik ini:

1. Di mana Marina Abramovic sekarang?

Pada tahun 2010 New York City Museum of Modern Art (MoMA) menjadi tuan rumah sejarah lengkap yang ditulis oleh Abramović, The Artist Is Present. Pada pertunjukan itu, Abramović membuat persembahan persembahan tanpa nama, di mana dia duduk diam ketika eksekutif muzium bergilir-gilir duduk memandangnya sambil menoleh ke belakang.

2. Apa yang berlaku kepada Marina dan Ulay?

Marina Abramović and Ulay, Lovers (1988). Karya itu mengambil masa tiga bulan untuk diselesaikan dan menandakan berakhirnya hubungan romantis dan profesional mereka. Dengan kerendahan hati para seniman.

3. Adakah Bradley Cooper dan Lady Gaga menjalin hubungan sekarang?

Setelah Cooper dan Gaga mengakhiri hubungan mereka sekarang, peminat tidak sabar menunggu tarikh rasmi. Namun, perkara seperti itu tidak pernah berlaku. Bradley Cooper dan Lady Gaga terus menyangkal khabar angin bahawa ada percintaan di antara mereka, dengan menegaskan bahawa mereka akan selalu berteman.

4. Adakah Lady Gaga masih bujang?

Lady Gaga mempunyai teman lelaki baru dalam hidupnya. Setelah mengakhiri penglibatannya dengan pelakon berbakat Christian Carino dan meluangkan masa dengan jurutera suara Dan Horton tahun lalu, penyanyi itu bermula pada tahun 2020 dengan seorang lelaki baru, ahli perniagaan Michael Polansky.

Kesimpulannya

Marina Abramovic, pelukis kelahiran Yugoslavia yang terkenal dengan kerjanya yang menguji daya tahan dan keseimbangan badan dan fikirannya.

Marina Abramovic mengarahkan Lady Gaga mengenai Kaedah Abramovic satu siri latihan yang dirancang untuk meningkatkan kesedaran peserta mengenai pengalaman fizikal dan mental mereka sekarang. Pendekatan Abramovic adalah perubahan Abramovic menjadi perbincangan pembersihan rumah awamnya. Pendekatan ini membantu peserta mengembangkan kemahiran melihat prestasi jangka panjang melalui satu siri latihan dan bidang yang dirancang untuk meningkatkan kesedaran mengenai pengalaman fizikal dan mental mereka sekarang. Abramovic akan memperkenalkan kaedah ini kepada MAI melalui rangkaian ruang, masing-masing dikhaskan untuk salah satu ujian ini.