Apa itu Monomer Karbohidrat ?, Baik "mono" bermaksud satu dan "mer" di sini bermaksud gula, dengan tambahan itu bermaksud monosakarida. Akhirnya satu monomer karbohidrat adalah gula tunggal.

Monomer karbohidrat adalah gula sederhana dan asas asas karbohidrat, mereka juga dikenali sebagai monosakarida dan digunakan oleh sel-sel makhluk hidup untuk menyimpan dan menghasilkan tenaga .

Apakah struktur yang dimiliki monosakarida? Bagaimana sel menggunakannya untuk tenaga?

Monomer karbohidrat

Monosakarida adalah monomer karbohidrat, yang merupakan jenis karbohidrat yang paling penting. Monosakarida dapat disatukan melalui sekuriti glikosidik untuk membentuk karbohidrat yang lebih besar, yang dikenali sebagai oligosakarida atau polisakarida.

Sebuah oligosakarida dengan hanya dua monosakarida dikenali sebagai disakarida. Pada ketika lebih daripada 20 monosakarida bergabung dengan ikatan glikosidik, sebuah oligosakarida berubah menjadi polisakarida.

Beberapa polisakarida, serupa dengan selulosa , mengandungi banyak monosakarida.

Monosakarida adalah sejenis monomer, atau zarah yang dapat menyatukan dengan atom seperti untuk membuat polimer yang lebih besar.

Sebelum menyelami kehalusan monosakarida yang lebih baik, bagaimana pula kita berhenti sebentar untuk mencirikannya.

Monosakarida adalah gula asas, dan mereka juga merupakan unit asas, atau blok bangunan , karbohidrat. Monosakarida adalah jenis monomer, zarah yang dilengkapi untuk bergabung dengan atom lain yang setanding untuk membuat lebih banyak polimer yang mengejutkan.

"Sekiranya semuanya gagal, ambil karbohidrat." - Rachel Cohn

Persamaan bahan biasa monosakarida ialah CnH2nOn. Pada penghujung hari, mereka dibuat daripada satu kumpulan hidroksil (OH) sama seperti pengumpulan karbonil (C = O). Terdapat pelbagai jenis monosakarida, yang masing-masing dicirikan oleh bilangan karbon iotas zarah tersebut. Zarah diose mempunyai dua karbon iotas, atom trioses mempunyai tiga, tetrosa mempunyai empat, dan seterusnya. Monosakarida paling ketara mutlak adalah fruktosa (enam karbon) dan fruktosa (tambahan enam karbon).

Beberapa contoh zarah pentosa (5-karbon).

Monosakarida saling melindungi antara satu sama lain untuk membuat karbohidrat, yang disebut sebagai polisakarida atau oligosakarida. Sekiranya oligosakarida hanya mempunyai dua monosakarida yang membentuknya, ia dikenali sebagai disakarida. Campuran lebih daripada 20 monosakarida menjadikan polisakarida, karbohidrat yang mengejutkan.

Struktur Monosakarida

Monosakarida dibuat daripada perhimpunan hidroksil dan perhimpunan karbonil. Pengumpulan karbonil dibuat dari karbon, yang sesuai untuk membingkai hingga empat ikatan. Zarah-zarah karbon ini terikat secara berbeza, dan salah satu karbon dalam rantai karbon akan membentuk ikatan dua kali ganda dengan iota oksigen. Kehadiran ikatan dua kali ganda karbon-oksigen ini menjadikan karbonil berkumpul. Perhatikan bahawa jika pengumpulan karbonil dijumpai pada akhir rantai, ini menunjukkan bahawa monosakarida berada di dalam keluarga aldose. Sekiranya karbon-oksigen dua kali ganda terdapat di tengah-tengah rantai, ini menunjukkan bahawa monosakarida adalah penting bagi keluarga ketosa .

Zarah-zarah yang mempunyai persamaan yang tidak dapat dibezakan namun pelbagai binaannya dikenali sebagai isomer yang mendasari. Sementara itu, zarah isomer yang mempunyai resipi sub-atom yang serupa dan permintaan molekul bertulang yang serupa, namun mempunyai arah alternatif dalam ruang 3D disebut sebagai stereoisomer.

Monosakarida yang mempunyai sekurang-kurangnya lapan atom karbon sesekali diperhatikan dengan alasan bahawa ia sangat rapuh dan cepat pecah.

Fungsi Monosakarida

Monosakarida memainkan pelbagai bahagian di dalam sel makhluk dan tumbuhan. Kapasiti monosakarida adalah untuk menyimpan tenaga dan menghasilkan tenaga. Sebilangan besar makhluk hidup menyimpulkan tenaganya dengan memecahkan monosakarida yang dikenali sebagai glukosa dan menggunakan tenaga yang diserahkan oleh kewajipan zat glukosa.

Beberapa monosakarida digunakan untuk membuat filamen yang bersatu untuk membentuk struktur sel yang berbeza. Sebuah ilustrasi interaksi ini ialah pembuatan selulosa oleh tumbuh-tumbuhan. Beberapa jenis mikroba juga boleh membuat pembahagi sel daripada jenis polisakarida alternatif. Sel-sel makhluk juga membungkus diri dalam konstruksi yang terbuat dari polisakarida, yang seperti yang dinyatakan baru-baru ini berasal dari monosakarida yang lebih sederhana.

Monosakarida tidak memerlukan pemprosesan usus untuk dimakan, namun oligosakarida pada mulanya harus dihidrolisis menjadi monosakarida sebelum dapat diasimilasi .

Monosakarida yang ketara

Tiga daripada monosakarida utama adalah tiga gula yang dikenali sebagai glukosa, fruktosa, dan galaktosa. Setiap monosakarida ini pada persamaan sintetik yang serupa: C6H12O6. Ketiga-tiga gula biasa mempunyai enam zarah karbon menunjukkan bahawa semuanya adalah atom heksosa. Walaupun persamaan sub-atom yang serupa terdapat dalam ketiga-tiga gula, setiap gula mempunyai pelan zarah alternatif.

Glukosa

Glukosa adalah monosakarida yang memberikan pembinaan dan tenaga kepada makhluk. Atom glukosa dipisahkan oleh interaksi glikolisis, dan kerana kitaran, ia menjadikan tenaga dan zat anteseden yang digunakan dalam nafas sel. Pada saat sel mempunyai semua tenaga yang diperlukan, glukosa yang banyak dapat disingkirkan oleh sel untuk suatu waktu nanti. Glukosa disingkirkan dengan disatukan dengan monosakarida, dan beberapa tumbuhan membuat rantai panjang dari pati glukosa. Pati ini kemudian dibongkar kemudian apabila kilang memerlukan tenaga. Makhluk mempunyai teknik penumpukan yang setanding, menyisihkan glukosa sebagai glukosa polisakarida.

Bahan bakar serebrum yang disukai adalah glukosa / karbohidrat. Tambahan pula, semasa anda menjalani diet rendah karbohidrat , protein tinggi , otak anda menggunakan bahan bakar rendah oktan. Anda akan agak lesu, agak rewel. " - Jack LaLanne

Galaktosa

Galaktosa dicipta oleh pelbagai entiti organik, tetapi pada dasarnya vertebrata. Haiwan berdarah panas mempunyai galaktosa di dalam susu mereka, dan ketika makhluk muda yang berkembang dengan baik meminum susu itu, mereka akan mengeluarkan tenaga di dalamnya. Galaktosa sering bergabung dengan glukosa untuk membuat disakarida yang dikenali sebagai laktosa. Laktosa dapat mengukur banyak tenaga dan makhluk muda yang berkembang dengan baik membuat bahan kimia yang luar biasa untuk memisahkan tanggungjawab laktosa. Pada saat makhluk menyapih susu ibunya secara beransur-ansur mula menghentikan penciptaan protein yang sesuai untuk memisahkan glukosa dan galaktosa.

Manusia adalah haiwan berdarah panas tunggal yang terus menikmati susu sehingga dewasa, dan dengan demikian spesies manusia mempunyai bahan kimia yang sesuai untuk memisahkan laktosa sepanjang hayat mereka. Individu yang berfikiran sempit laktosa mempunyai masalah memproses laktosa dalam susu dengan betul kerana mereka kekurangan bahan kimia untuk melakukannya.

Fruktosa

Fruktosa sangat mirip dengan glukosa, namun ia mempunyai pembinaan alternatif. Walaupun glukosa mempunyai pengumpulan karbonil ke arah akhir zarah, fruktosa mempunyai pengumpulan karbonil di segmen tengah rantai. Sama seperti glukosa, fruktosa mempunyai enam karbon dengan tandan hidroksil yang bergabung dengannya. Oleh kerana fruktosa mempunyai bentuk cincin gantian, fruktosa disiapkan secara unik berbanding dengan glukosa. Pelbagai monosakarida memerlukan pelbagai pemangkin untuk memisahkannya. Sama seperti monosakarida yang berbeza, fruktosa boleh bergabung dengan monosakarida yang berbeza. Pada saat fruktosa menyatukan ia menjadikan oligosakarida. Gambaran mengenai ini adalah sukrosa, yang terbuat dari satu zarah fruktosa yang berkaitan dengan atom glukosa.

Terdapat pengecualian untuk garis panduan umum yang diikuti oleh monosakarida sebagai persamaan CnH2nOn. Satu kes khas ialah monosakarida Deoxyribose, yang mempunyai persamaan sebatian: H− (C = O) - (CH2) - (CHOH) 3 − H

2-deoxyribose mempunyai pekerjaan asas dalam sains, kerana penting bagi zarah yang dikenali sebagai deoxyribonucleic corrosive (DNA), struktur kuasa dua kehidupan.

Sorotan utama monomer karbohidrat

  1. Mereka mempunyai resipi umum sebagai (CH2O) n.

  2. Monosakarida adalah gula yang menurun.

  3. Ujian penurunan gula dipanggil ujian Benedict.

  4. Mereka adalah gula, yang rasanya manis, larut dalam air dan tidak larut dalam pelarut bukan polar.

  5. Mereka wujud dalam rantai lurus atau di gelang atau struktur siklik.

  6. Mereka disusun mengikut kuantiti iotas karbon dalam setiap atom sebagai trioses (3C), tetroses (4C), pentosa (5C), heksosa (6C), heptosa (7, dll.)

  7. Nama semua gula diakhiri dengan - ose.

  8. Contoh: Glyceraldehyde (triose), Erythrose (tetrose), Ribose (pentose), Glucose (hexose), Fructose (hexose), Galactose (hexose), Sedoheptulose (heptose), dan sebagainya

  9. Mereka digunakan sebagai sumber tenaga dalam nafas.

  10. Mereka adalah blok struktur penting bagi atom besar.

Sorotan utama gabungan dua monomer (disakarida)

  1. Disakarida terdiri daripada dua monosakarida yang disatukan oleh tindak balas penumpukan.

  2. Tindak balas penumpukan adalah penyatuan dua zarah dengan susunan ikatan sebatian yang lain dan atom air dihantar semasa ikatan dibingkai.

  3. Ikatan glikosid dibentuk antara dua monosakarida. Sekiranya karbon 1 pada satu monosakarida bergabung dengan karbon 4 pada monosakarida yang lain, ia dikenali sebagai ikatan 1,4-glikosidik.

  4. Model disakarida

  5. Contoh: Maltosa dibentuk dari dua zarah α-glukosa yang disatukan oleh ikatan glikosidik. Sukrosa dibentuk dari tindak balas penumpukan antara atom glukosa dan zarah fruktosa. Laktosa dibentuk dari glukosa dan atom galaktosa.

  6. Sukrosa adalah gula yang tidak mengurangkan.

  7. Disakarida dapat dipisahkan menjadi dua monosakarida dengan memecahkan keselamatan glikosidik dengan menambahkan zarah air, yang dikenali sebagai tindak balas hidrolisis. Air memberikan sekumpulan hidroksil (- OH) dan hidrogen (- H), yang membantu pelekat glikosidik pecah.

  8. Sukrosa adalah gula kendaraan dan Laktosa adalah gula yang terdapat dalam susu yang merupakan unsur penting dari rutin makan haiwan berdarah muda yang muda

Karbohidrat

Karbohidrat memberi tenaga kepada individu dan merupakan bahagian yang sangat diperlukan dari rejimen makan yang merangsang.

Bagaimanapun, makan karbohidrat dalam jumlah yang berlebihan atau memilih jenis yang tidak dapat diterima boleh menyebabkan kenaikan berat badan atau masalah perubatan lain.

Dalam artikel ini, kita melihat keupayaan karbohidrat, tepat dari mana asalnya, bagaimana badan mengukurnya, dan mana yang harus dipilih.

Konsep utama karbohidrat:

Karbohidrat adalah kelas makronutrien yang sangat penting bagi entiti organik hidup. Mereka adalah titik api utama bagi tubuh manusia.

Karbohidrat adalah zarah semula jadi di mana karbon © sekuriti dengan hidrogen dan oksigen (H2O) dalam pelbagai bahagian bergantung pada karbohidrat tertentu.

Tumbuhan memperoleh tenaga dari matahari dan menghasilkan karbohidrat semasa fotosintesis. Dalam kitaran yang berlawanan, makhluk memisahkan karbohidrat semasa pencernaan untuk memberikan tenaga.

Semua karbohidrat terdiri daripada unit gula. Terdapat dua jenis karbohidrat: gula asas - monosakarida dan disakarida - dan karbohidrat kompleks - polisakarida, yang merupakan polimer gula sederhana.

Contoh karbohidrat kompleks adalah pati (polisakarida terpenting yang digunakan oleh tumbuhan untuk menyimpan glukosa untuk digunakan kemudian sebagai tenaga), glikogen (polisakarida yang digunakan oleh makhluk untuk menyimpan tenaga), dan selulosa (serat tumbuhan).

Apakah kapasiti karbohidrat?

Ubi adalah sumber karbohidrat kompleks yang baik.

Karbohidrat memberi tenaga kepada seseorang. Individu juga dapat memperoleh tenaga dari sumber makanan yang mengandungi protein dan lemak, namun karbohidrat adalah sumber yang disukai tubuh.

Sekiranya seseorang tidak mempunyai stok karbohidrat yang mencukupi, tubuh mereka akan menggunakan protein dan lemak sebagai sumber bahan bakar.

Bagaimanapun, kerana protein sangat penting untuk kapasiti asas lain yang tidak terhitung jumlahnya, seperti struktur dan tisu pengikat, tubuh tidak suka menggunakannya untuk tenaga.

Karbohidrat terpisah menjadi glukosa dalam badan. Glukosa bergerak dari sistem peredaran darah ke sel-sel badan dengan bantuan insulin kimia. Keseluruhan sel dalam tubuh seseorang menggunakan glukosa untuk berfungsi.

Serebrum menggunakan 20–25% Sumber Dipercayai glukosa seseorang ketika mereka masih dalam keadaan tenang dan bergantung pada persediaan yang konsisten.

Dari mana asalnya karbohidrat?

Individu mendapatkan karbohidratnya dari makanan . Semua tumbuhan mengandungi karbohidrat, yang biasanya menangani bahagian kritikal dari pengambilan makanan individu.

Karbohidrat mengandungi zarah gula yang disebut sakarida. Zarah-zarah ini mengandungi karbon, hidrogen, dan oksigen.

Jenis-Jenis

Penyelidik memerintahkan karbohidrat sebagai satu atau yang lain sederhana atau kompleks, bergantung pada jumlah atom gula yang dikandungnya.

Karbohidrat sederhana

Karbohidrat sederhana mempunyai beberapa zarah gula dan menggabungkan glukosa, fruktosa, sukrosa, dan laktosa.

Semua karbohidrat terdiri daripada unit gula (juga disebut unit sakarida). Karbohidrat yang mengandungi hanya satu unit gula (monosakarida) atau dua unit gula (disakarida) disebut sebagai gula asas. Gula asasnya terasa manis dan dipisahkan dengan cepat di dalam badan untuk memberikan tenaga. Dua monosakarida yang paling dikenali ialah glukosa dan fruktosa. Glukosa adalah jenis gula penting yang disimpan dalam tubuh manusia untuk tenaga. Fruktosa adalah gula utama yang terdapat dalam banyak produk organik

Karbohidrat sederhana biasanya berlaku dalam:

Produk semula jadi

Jus produk semula jadi

Susu

Barang susu

Karbohidrat kompleks

Karbohidrat kompleks mengandungi rantai gula yang lebih panjang dan lebih membingungkan. Mereka menggabungkan oligosakarida dan polisakarida. Karbohidrat kompleks juga mengandungi serat dan kanji.

Contoh karbohidrat kompleks termasuk:

Biji-bijian penuh, termasuk beberapa jenis roti, oat, pasta, dan nasi

Kacang polong dan kacang

Sayur-sayuran dan produk organik

Karbohidrat halus

Karbohidrat halus adalah jenis makanan yang telah melalui pengendalian yang menghilangkan sebilangan pelekapnya, seperti serat dan mineral.

Karbohidrat ini mengandungi gula dan sirap jagung fruktosa tinggi, yang sering ditambahkan pengeluar kepada sumber makanan yang dikendalikan.

Contoh karbohidrat halus termasuk:

Roti putih, pasta, dan nasi

Bijian sarapan pagi yang dikendalikan

Kek, pencuci mulut, dan barangan yang disediakan

Gula dan sirap jagung fruktosa tinggi

Bagaimana badan mengitar karbohidrat?

Tubuh memisahkan karbohidrat menjadi glukosa untuk menggunakannya sebagai:

Sumber tenaga yang konsisten untuk kapasiti yang besar

Sumber tenaga yang cepat dan pantas ketika bersenam

Penjimatan tenaga yang disimpan oleh tubuh di dalam otot atau hati dan memberikannya tenaga ketika asas

Jika badan sekarang membuang tenaga yang cukup dan tidak memerlukan lebih banyak, ia mengubah glukosa menjadi lemak, yang dapat menyebabkan berat badan bertambah.

Glukosa tidak boleh kekal dalam sistem peredaran darah, kerana cenderung berbahaya dan beracun. Setelah seseorang makan, pankreas mengeluarkan insulin untuk membantu memindahkan glukosa ke dalam sel-sel badan, yang dapat memanfaatkan atau menyimpannya.

Insulin bertanggungjawab untuk mencegah tahap glukosa seseorang daripada terlalu tinggi.

Rejimen makan yang mengandungi banyak sumber makanan manis dan karbohidrat dapat menyebabkan banyak kebergantungan pada reaksi insulin, yang boleh menyebabkan masalah perubatan seperti diabetes atau penyakit perut.

Untuk lebih banyak aset tajaan sains mengenai khasiat, lawati pusat tumpuan kami.

Menguatkan berbanding karbohidrat yang tidak sihat

Pada ketika seseorang makan lebih banyak karbohidrat daripada yang mereka perlukan, mereka dapat menyimpan glukosa berlebihan sebagai lemak. Sekiranya seseorang itu dinamik atau melakukan banyak aktiviti, mereka mungkin melalui karbohidrat ini dengan cepat.

Walau bagaimanapun, individu yang tidak melalui karbohidrat ini mungkin akan menambah berat badan.

Karbohidrat kompleks , seperti beras berwarna tanah, roti gandum, dan sayur-sayuran, membuang tenaga secara beransur-ansur dan menjimatkan seseorang lebih kenyang untuk lebih banyak.

Memilih karbohidrat kompleks dan sayur-sayuran hambar boleh menjadi jalan yang lebih menyegarkan bagi seseorang untuk memasukkan makronutrien penting ini dalam rejimen makan mereka.

Sayuran kusam yang lebih bertenaga termasuk:

Yam

Parsnip

Labu dan labu

Lobak dan leret

Bit

Ubi keledek

Sayur-sayuran, seperti kacang dan kacang polong, juga mengandungi karbohidrat kompleks, dan mereka boleh menjadi rutin makanan berkhasiat yang luar biasa.

Biji-bijian membentuk sebilangan besar rejimen makan individu. Garis Panduan Diet untuk Orang Amerika 2015-2020 mengesyorkan Sumber Dipercayai membakar 6 auns-timbal balik setiap hari biji-bijian pada diet 2.000 kalori.

Bagaimanapun, separuh daripada jumlah ini mestilah biji-bijian utuh, bukannya biji-bijian halus atau siap.

Laluan yang baik bagi individu untuk mencapainya adalah dengan mencari 100% keseluruhan biji-bijian atau memilih sumber makanan dengan setengah bijirin.

Karbohidrat asas dan halus, seperti gigitan manis dan makanan ringan, roti putih dan pasta , dan kentang putih boleh memberi kesan buruk sekiranya seseorang makan berlebihan.

Tubuh mengasimilasi gula dari sumber makanan ini dengan cepat, yang dapat memberi mereka letusan tenaga yang cepat tetapi tidak menyimpannya lama. Kesan ini boleh memanjakan diri.

Pengganti kubu

Seorang individu boleh mencuba pengganti yang menyertainya untuk menjaga rejimen makan yang kuat:

Sediakan pasta putih atau nasi dengan jenis bijirin penuh

Gantikan hidangan quinoa dari sayur campur atau keladi siap untuk sandwic roti putih dan tambahkan sayur-sayuran ke dalam makan malam

Mungkin daripada menyediakan oat sarapan, seraplah santan gandum, santan dan kayu manis dalam jangka pendek dan tambah blueberry

Tukarkan potongan pizza untuk sup yang memberi tenaga dan pengisian yang mengandungi sayur-sayuran dan lentil atau kacang

ringkasan

Monomer karbohidrat adalah gula sederhana, yang biasanya dinamakan sebagai monosakarida . tidak syak lagi terdapat banyak monosakarida, seperti fruktosa , galaktosa, triose, tetrose dan lain-lain, dan lain-lain. Ini bermakna semua gula ini adalah monomer monomer karbohidrat.

Karbohidrat adalah asas untuk memberi tenaga kepada tubuh dan membantunya bekerja dengan ideal. Individu mungkin mempunyai prasyarat perubahan untuk karbohidrat mengikut cara hidup, berat badan, dan tahap pergerakan mereka.

Sebilangan besar orang dapat menjamin bahawa mereka makan rutin makan restoratif dengan memasukkan karbohidrat kompleks dan menyekat kemasukan karbohidrat halus.

Memahami keputusan mengenai karbohidrat dapat membantu memberi keseimbangan glukosa darah kepada seseorang dan titik tolak bahaya masalah perubatan yang berkaitan.

Beberapa monomer semula jadi yang lain

Sebahagian daripada biopolimer utama direkodkan di bawahnya:

Asid amino

Untuk protein, monomer adalah asid amino. Polimerisasi berlaku di ribosom. Biasanya sekitar 20 macam monomer karat amino digunakan untuk membuat protein. Oleh itu protein bukan homopolimer.

Nukleotida

Untuk asid polynukleik (DNA / RNA), monomer adalah nukleotida, yang masing-masing terbuat dari gula pentosa, asas nitrogen dan sekumpulan fosfat. Monomer nukleotida terdapat di dalam teras sel. Empat jenis monomer nukleotida adalah anteseden kepada DNA dan empat monomer nukleotida yang berlainan merupakan pendahulu kepada RNA.

Glukosa dan gula yang berkaitan

Untuk karbohidrat, monomer adalah monosakarida. Monomer biasa yang paling banyak adalah glukosa, yang dihubungkan oleh ikatan glikosid ke selulosa polimer, kanji, dan glikogen.

Isoprena

Isoprena adalah monomer khas yang berpolimerisasi untuk membentuk elastik biasa, cis-1,4-polisoprena biasa, tetapi sebagai tambahan trans-1,4-polimer. Getah yang direkayasa sering didirikan pada butadiena, yang pada dasarnya dikenal pasti dengan isoprena.

Soalan Lazim (Soalan Lazim)

Berikut adalah beberapa soalan yang sering ditanya berkaitan dengan artikel monomer karbohidrat:

Apakah contoh karbohidrat?

Berikut adalah contoh karbohidrat yang penting:

Glukosa.

Galaktosa.

Maltose.

Fruktosa.

Sukrosa.

Laktosa.

Kanji.

Selulosa.

Apakah monomer karbohidrat yang paling sederhana?

Karbohidrat paling tidak kompleks dipanggil monosakarida, atau gula sederhana. Mereka adalah blok struktur (monomer) untuk campuran polimer atau karbohidrat kompleks, seperti yang akan dikaji lebih lanjut dalam segmen ini. Monosakarida dikelompokkan bergantung pada kuantiti karbon dalam zarah.

Berapakah bilangan monomer dalam karbohidrat?

Sukrosa (gula meja) dibuat dengan menggabungkan dua monomer eksplisit, glukosa dan fruktosa. Set monosakarida khas menghasilkan sebilangan besar gula disakarida biasa yang kita bekerjasama dengan makanan, termasuk sukrosa, maltosa (gula malt, dua monomer glukosa) dan laktosa (gula susu, glukosa dan monomer galaktosa).

Apakah dua monomer karbohidrat?

Karbohidrat adalah salah satu daripada empat makromolekul asas kehidupan. Mereka adalah polimer yang terdiri daripada monomer yang disebut monosakarida. Blok struktur ini adalah gula sederhana, misalnya glukosa dan fruktosa. Dua monosakarida yang bersatu menjadikan disakarida.

Apakah 3 monomer karbohidrat?

Tiga daripada monosakarida utama adalah tiga gula yang dikenali sebagai glukosa, fruktosa, dan galaktosa. Setiap monosakarida ini terdapat pada resipi sebatian yang serupa: C6H12O6.

Apakah karbohidrat termudah?

Monosakarida adalah karbohidrat paling kompleks, kerana badan anda tidak dapat memisahkannya lebih jauh. Ini membolehkan badan anda menelannya dengan cepat dan berkesan, kecuali fruktosa. Terdapat tiga jenis monosakarida (1): Glukosa: Buah-buahan dan sayur-sayuran adalah sumber glukosa biasa

Apakah segmen karbohidrat yang mendasari?

  1. Pembinaan Karbohidrat
  2. Karbohidrat terdiri daripada karbon, hidrogen, dan oksigen.
  3. Reka bentuk eksperimen keseluruhan untuk karbohidrat adalah (CH2O) n.

Mereka adalah campuran semula jadi yang diselaraskan sebagai aldehid atau keton dengan pelbagai tandan hidroksil jatuh dari rantai karbon.

Apakah pembinaan karbohidrat?

Karbohidrat adalah "hidrat karbon" dan mempunyai pembinaan konvensional C (n) H (2n) O (n). Unit gula bersendirian adalah monosakarida. Ini boleh terdiri daripada 3-karbon bahagian (triose), 4-karbon unit (tetrose), 5-carbon moits (pentose), dan 6-carbon moits (hexose).

Apakah pembinaan karbohidrat?

Karbohidrat adalah "hidrat karbon" dan mempunyai pembinaan konvensional C (n) H (2n) O (n). Unit gula bersendirian adalah monosakarida. Ini boleh terdiri daripada 3-karbon bahagian (triose), 4-karbon unit (tetrose), 5-carbon moits (pentose), dan 6-carbon moits (hexose).

Apakah tiga kelas karbohidrat?

Terdapat tiga jenis karbohidrat asas:

Gula . Mereka juga dipanggil karbohidrat sederhana kerana ia berada dalam struktur yang paling asas.

Kanji . Mereka adalah karbohidrat yang membingungkan, yang terbuat dari banyak gula sederhana yang digantung bersama.

Serat . Ia juga karbohidrat rumit.

Apakah polimer dan monomer karbohidrat?

Karbohidrat adalah biomolekul paling banyak di Bumi. Mereka adalah polimer yang terdiri daripada monomer yang disebut monosakarida. Blok struktur ini adalah gula sederhana, misalnya glukosa dan fruktosa

Apakah yang disebut monomer?

Protein - polimer dikenali sebagai polipeptida; monomer adalah asid amino. Asid Nukleik - polimer adalah DNA dan RNA; monomer adalah nukleotida, yang terdiri daripada asas nitrogen, gula pentosa, dan kumpulan fosfat.

Apa tiga 3 perkara yang membentuk monomer DNA?

DNA adalah polimer. Unit monomer DNA adalah nukleotida, dan polimernya dikenali sebagai "polinukleotida." Setiap nukleotida terdiri daripada gula 5-karbon (deoxyribose), asas mengandungi nitrogen yang ditambahkan pada gula, dan sekumpulan fosfat.

Berapakah bilangan monomer dalam karbohidrat?

Sukrosa (gula meja) dibuat dengan menggabungkan dua monomer eksplisit, glukosa dan fruktosa. Kumpulan monosakarida yang pelbagai menghasilkan sejumlah besar gula disakarida asas yang kita bekerjasama dengan makanan, termasuk sukrosa, maltosa (gula malt, dua monomer glukosa) dan laktosa (gula susu, glukosa dan monomer galaktosa).

Berapakah keupayaan karbohidrat yang ketara?

Kepentingan utama: Karbohidrat Membekalkan Tenaga kepada Tubuh Anda

Salah satu unsur penting karbohidrat adalah membekalkan tubuh anda dengan tenaga. Sebilangan besar karbohidrat dalam sumber makanan yang anda makan diproses dan dipisahkan menjadi glukosa sebelum memasuki sistem peredaran darah.

Apakah perbezaan antara karbohidrat asas dan membingungkan?

Karbohidrat asas terdapat dalam sumber makanan seperti gula meja dan sirap. Karbohidrat kompleks mengandungi rantai atom gula yang lebih panjang daripada karbohidrat sederhana. Tubuh berubah atas atom gula ini menjadi glukosa, yang digunakannya untuk tenaga.

Kesimpulannya

Monomer karbohidrat berjumlah 5, bermula dari karbon no 3 hingga 7. Monomer pertama dan asas karbohidrat adalah triose (mengandung 3- karbon), diikuti oleh tetrosa, pentosa, heksosa, dan heptosa terakhir.

Perenggan di atas menyimpulkan bahawa terdapat 5 kumpulan monomer karbohidrat.

Monosakarida adalah jenis karbohidrat yang paling penting. Monosakarida dapat disatukan melalui sekuriti glikosidik untuk membentuk karbohidrat yang lebih besar, yang dikenali sebagai oligosakarida atau polisakarida.

Karbohidrat memberi tenaga kepada individu dan merupakan bahagian yang sangat diperlukan dari rejimen makan yang merangsang.

artikel berkaitan

Berapa Banyak Karbohidrat Sehari pada Keto Diet?

Persamaan Respirasi Selular

Monomer protein

Monomer apa yang diperbuat daripada protein? Apakah struktur monomer yang membentuk protein?

Monomer

Kepemimpinan pendapat monorphic

Berapa Banyak Karbohidrat Dalam Sebiji Epal

Sukrosa