Minyak zaitun berfungsi sebagai antioksidan, iaitu masalah yang membatasi pengoksidaan. Apabila kita melihat minyak zaitun untuk kulit, antioksidan dapat menghentikan penuaan awal. Lebih-lebih lagi, beberapa kajian mengesyorkan bahawa menggunakan minyak zaitun pada kulit setelah terdedah kepada sinar matahari dapat memperjuangkan sel penyebab barah.

Jenis minyak zaitun yang berbeza

Terdapat banyak ketidakpastian, mengenai pelbagai jenis minyak zaitun dan jenisnya. Di sini anda dapat melihat ulasan kesemuanya. Mereka dikategorikan mengikut kumpulan.

1. Minyak Zaitun Dara (diekstrak dengan kaedah mekanikal):

Kumpulan minyak zaitun ini adalah yang paling penting. Mereka seperti jus oren, dimampatkan secara semula jadi tanpa menggunakan produk sintetik untuk penciptaannya. Mereka disediakan di kilang minyak zaitun. Terdapat tiga jenis yang berbeza, mengikut ciri mereka. Dari harta tanah tertinggi hingga terendah adalah:

Minyak Zaitun Dara Tambahan

Ia adalah jenis Minyak Zaitun yang berkualiti tinggi. Ini mempunyai tahap astringency di bawah 0,8º dan rasa dan baunya sempurna. Boleh menjual kepada pengguna dengan segera.

Minyak Zaitun Dara

Ia mempunyai sifat yang lebih lemah daripada yang sebelumnya. Ia boleh mempunyai tahap maksimum 2 mata astringency dan sedikit pewangi dan rasa. Segera dijual kepada pengguna.

Minyak Zaitun Dara Lampante .

Ia mempunyai ketahanan lebih dari 2 darjah dan rasa dan haruman yang menyinggung. Ia tidak digunakan untuk penggunaannya dengan serta-merta dan diharuskan untuk menyucikannya.

2. Minyak zaitun yang diperoleh melalui proses kimia:

Sisa buah zaitun di kilang-kilang setelah minyak zaitun dara diekstrak disebut alperujo dan masih membawa minyak zaitun. Minyak zaitun ini diperoleh dengan menggunakan larutan di orujeras (kilang kimia) yang disebut dan disebut minyak zaitun pomace mentah. Ia tidak komersial dan selalu penting untuk menyucikannya.

3. Minyak Zaitun yang disucikan

Minyak zaitun pomace mentah dan minyak zaitun Lampante harus disucikan di kilang kerana rasa dan bau mereka sangat tidak menyenangkan.

Sebagai kesimpulan kaedah penapisan minyak zaitun ini dikumpulkan:

Minyak zaitun halus

Dari penyulingan minyak zaitun dara lampante. Ia adalah minyak zaitun yang telus, tanpa rasa, dan tidak berbau dan tidak dapat dipasarkan terus kepada pelanggan.

Minyak zaitun pomace halus

Dari pemurnian minyak zaitun pomace mentah, seperti yang sebelumnya, minyak zaitun tanpa warna, wangian, dan rasa. Ia tidak boleh dipasarkan kepada pembeli.

Ringkasan Menurut undang-undang Eropah, terdapat 8 jenis minyak zaitun, 3 daripadanya adalah perawan (extra virgin, virgin, dan lampante), 1 disediakan secara kimia (minyak zaitun pomace mentah), 2 diperhalusi (minyak zaitun halus dan minyak zaitun pomace halus) , dan 2 yang merupakan campuran dari yang sebelumnya (minyak zaitun, minyak zaitun pomace) Terdapat lapan jenis minyak zaitun, hanya 4 yang dapat dijual terus kepada pelanggan: 1. Minyak Zaitun Virgin (dara) 2. Zaitun ekstra dara minyak (dara 3. Minyak Zaitun Pasukan (campuran) 4. Minyak zaitun (campuran)

Jenis Minyak Zaitun

Cara Menggunakan Minyak Zaitun Untuk Kulit

Minyak zaitun diperoleh dengan memerah zaitun dan mendapatkan minyaknya, muncul dalam pelbagai bentuk, dan mempunyai beberapa kegunaan.

Sebilangan besar daripada kita mempunyai bekas minyak zaitun yang terletak di almari kita - sesuai untuk hiasan salad atau tumis. Sepertinya kebanyakan orang tidak boleh mempertimbangkan untuk menggunakannya selain daripada memperbaiki makan malam mereka. Tetapi orang sering memandang minyak zaitun untuk kelebihannya sebagai pelembap wajah.

Satu kajian mendapati bahawa ketika para penyelidik menggunakan minyak zaitun pada kulit tikus yang terdedah kepada gelombang ultraviolet yang dapat menyebabkan barah, minyak zaitun benar-benar berfungsi untuk melawan sel-sel penyebab barah. Nisbah tumor secara signifikan lebih lemah pada tikus yang menggunakan minyak zaitun pada kulit mereka.

Khasiat Minyak Zaitun Pada Kulit

Minyak zaitun mempunyai beberapa kualiti di dalamnya, sama ada memakannya atau menggunakannya, beberapa manfaat untuk kulit disebutkan di bawah:

Kaya dengan Vitamin

Minyak zaitun mempunyai beberapa kelebihan yang ketara pada kulit. Seperti yang dinyatakan oleh Majlis Zaitun Antarabangsa , minyak zaitun mengandung banyak vitamin , termasuk A, D, dan K, dan vitamin E.

Sifat Antioksidan

Minyak zaitun adalah antioksidan, sehingga dapat membantu mencegah atau mengubah kerosakan akibat kanser yang menyebabkan perbezaan. Ini memiliki konsistensi yang sangat tinggi dari unsur yang disebut squalene yang berkaitan dengan jenis lemak dan minyak lain yang biasa dimakan manusia. Squalene adalah yang memberikan minyak zaitun sebagai tambahan antioksidan tambahan.

Melembapkan dan Melawan Bakteria

Sekiranya anda cenderung kepada jerawat, menggunakan sabun yang dibuat dengan minyak zaitun dapat membantu mengurangkan jerawat anda dengan membuang bakteria yang menghasilkan jerawat . Minyak zaitun terkenal melembapkan dan menghidrat kulit.

Bagaimana Menggunakan Minyak Zaitun Untuk Muka?

Minyak zaitun biasanya digunakan sebagai komponen dalam produk mencuci muka. Terdapat alat solek yang mempunyai asas minyak zaitun. Ia juga dapat dilihat pada beberapa pembersih, gel mandi, dan pelembap.

Ada kemungkinan menggunakan minyak zaitun sebagai pelembap tanpa unsur tambahan dengan menggunakannya seperti pada kulit anda. Anda boleh membuang lebihan minyak dengan serbet atau tisu. Mungkin sangat berhati-hati untuk menggunakan minyak zaitun sebagai pelembap setelah anda ditunjukkan kepada cahaya matahari atau mengalami selaran matahari.

Rawatan Rumah Minyak Zaitun untuk Kulit

Minyak zaitun mempunyai sifat yang sangat ajaib untuk rawatan kulit, ia dapat mengurangkan banyak masalah kulit jika digunakan dengan cara yang betul. Sebilangan ubat kulit menggunakan minyak zaitun disebutkan di bawah:

Minyak Zaitun Untuk Pemutihan Kulit

Perkara Yang Kita Perlu

  • 1 sudu besar minyak zaitun
  • 1 sudu besar jus lemon

Cara Melakukan

  1. Campurkan jus lemon dengan minyak zaitun.
  2. Sapukan ini pada wajah dan urut selama satu atau dua minit.
  3. Biarkan selama kira-kira 30 minit, bilas dengan air suam.
  4. Bilas dengan air sejuk terakhir.

Berapa Banyak Masa Yang Anda Perlu Lakukan Ini

Lakukan 2-3 kali seminggu.

Bagaimana Ini Berfungsi

Jus lemon membuka liang pori dan mencerahkan kulit. Ia juga bersifat astringen dan disinfektan.

Cara Menggunakan Minyak Zaitun Untuk Cahaya Muka

Perkara Yang Diperlukan

  • 1 sudu besar minyak zaitun dara tambahan
  • Pakaian muka
  • Air panas

Kaedah

  1. Gunakan hujung jari anda, urut minyak di wajah anda dengan gerakan bulat. Gosokkan erat pada hidung, pipi, dan dahi anda.
  2. Celupkan kain muka ke dalam air panas. Tolak dan pasangkan kain muka dengan kuat ke wajah anda kecuali jika ia sejuk hingga suhu bilik.
  3. Kecualikan kain dan basuh menggunakan air panas. Sekarang, daripada menolak kain, cuba gosokkannya dengan lembut ke seluruh wajah anda sambil cuba mengeluarkan lapisan atas minyak zaitun.
  4. Ketuk lap wajah anda menggunakan tuala kertas.

Berapa Kali Dalam Sehari Sekiranya Saya Melakukan Ini

Ulangi ini setiap hari dua kali. Anda akan melihat hasilnya dalam seminggu.

Kelebihan dan Sifat

Kelebihan menggunakan minyak zaitun dinyatakan di atas secara terperinci. Sekiranya anda memiliki kulit kering, semua sisa kasar dan kering akan diperbaiki, menjadikan kulit anda bersinar dan segar. Untuk kulit berminyak, penghasilan minyak tambahan pada kulit anda akan terkawal, dan pori-pori anda akan dibersihkan dan tidak tersumbat.

PS Panas air mesti ditanggung pada kulit.

Minyak Minyak untuk Pelembap Dalam

Awak perlu

  • 1 sudu besar minyak zaitun
  • 1 sudu besar madu
  • 1 kuning telur

Cara memohon

  1. Campurkan minyak zaitun, madu, dan kuning telur dalam mangkuk pencampuran membuat pes halus.
  2. Sapukan pes di wajah anda dan biarkan selama 15 minit.
  3. Bilas dengan air suam.

Berapa kerap perlu digunakan

Anda boleh menggunakannya dua kali seminggu untuk melihat faedahnya pada kulit .

Kebaikan

Topeng muka menyokong untuk menjaga kelembapan kulit mengekalkan kelenturan, kesegaran, penghidratan, dan cahaya semula jadi kulit. Madu adalah humektan dan juga membawa antioksidan yang memperbaharui kulit mati. Kuning telur membawa nutrien yang menyegarkan dan memampatkan kulit, dan menjadikan kulit berseri .

Minyak Zaitun di Muka Semalaman

Perkara yang Anda Perlu

  • Setengah cawan (1/2) minyak zaitun
  • Satu cawan keempat (1/4) cawan
  • Satu perempat (1/4 cawan) air
  • Bekas (untuk simpanan)

Prosedur

  1. Masukkan semua bahan ke dalam bekas dan goncangkan dengan baik.
  2. Sapukan beberapa titisan campuran ini di wajah anda. Gunakan dalam gerakan bulat.
  3. Biarkan semalaman.

Berapa Kali Harus Menggunakannya

Setiap hari pada waktu malam sebelum tidur.

Mengapa Ia Berfungsi

Minyak zaitun menyuburkan kulit, cuka meratakan warna kulit dengan kualiti berasidnya yang lembut.

Ubat minyak zaitun

Kekurangan Minyak Zaitun Pada Muka

Minyak zaitun mungkin bermanfaat dalam beberapa cara, penyelidik lain telah menasihatkan bahawa jika anda mempunyai kulit halus, terutama kulit berminyak, atau kedudukan kulit seperti dermatitis, minyak zaitun mungkin bukan pilihan yang baik. Satu penyelidikan mendapati bahawa minyak zaitun sebenarnya menjadikan keadaan kulit tertentu lebih berbahaya bagi orang dewasa dan mencadangkan agar ibu bapa berhenti menggunakan minyak zaitun pada bayi baru lahir mereka. Sekiranya anda mempunyai kulit yang halus, lakukan ujian hipersensitiviti sebelum menggunakannya di wajah anda. Sebarkan sepeser pun di lengan anda dengan jenis minyak zaitun yang ingin anda gunakan. Sekiranya anda tidak melihat kesan dalam 24 hingga 48 jam, selamat digunakan.

Kajian lain menunjukkan bahawa penggunaan minyak semula jadi, termasuk minyak zaitun, pada bayi sebenarnya boleh menyumbang kepada mereka untuk menghidap eksim di kemudian hari. Ini benar terutamanya jika anda mempunyai rekod ekzema keluarga.

Minyak zaitun adalah minyak pekat dan tidak cepat merangsang ke dalam kulit. Bersihkan minyak berlebihan untuk berhenti menutup liang atau menangkap bakteria. Pilih barang berkualiti tinggi yang tidak membawa bahan tambahan atau sintetik.

Perkara Yang Perlu Tahu

Sekiranya anda suka menggunakan minyak zaitun ke wajah anda, ingatlah bahawa kualiti adalah masalah. Hati-hati dengan campuran minyak berbanding minyak zaitun halus. Satu kajian mendapati bahawa beberapa jenama minyak zaitun yang terkenal tidak sesuai dengan ukuran sebenar minyak zaitun.

Soalan Lazim

Terdapat banyak soalan yang diajukan mengenai penggunaan minyak zaitun untuk kulit. Sebahagian daripada mereka dijawab di bawah:

1. Adakah Minyak Zaitun menyebabkan jerawat?

Sekiranya anda mencuba minyak zaitun pada kulit, anda mesti tahu bahawa ia sedikit komedogenik (contohnya mempunyai sifat untuk menyekat liang). Minyak zaitun adalah minyak yang pekat secara semula jadi, ia menyediakan kawasan pembiakan bakteria yang dapat menyekat liang dan menyebabkan jerawat.

2. Bolehkah minyak zaitun menghilangkan bintik hitam di wajah?

Ambil ½ sdt minyak zaitun dan ½ sdt jus lemon campurkan bersama-sama dan sapukan pada tompok-tompok gelap atau bintik-bintik. Biarkan selama 10-15 minit kemudian bilas dengan air. Anda boleh melakukan ini dua kali sehari, jus lemon akan mencerahkan kulit anda sedangkan minyak zaitun menghidratnya.

3. Adakah minyak zaitun baik untuk bibir gelap?

Anda boleh menyediakan scrub buatan sendiri, mengambil setengah sudu gula (lebih baik gula perang), dan beberapa titisan minyak zaitun tambahan. Gosokkan campuran ini dengan lembut ke bibir anda. Anda boleh menggunakannya seminggu sekali untuk hasil terbaik, anda boleh menggunakan minyak zaitun tanpa bahan tambahan untuk melindungi bibir anda daripada kering atau pecah-pecah.

Kesimpulannya

Minyak zaitun mempunyai beberapa sifat ajaib di dalamnya, tidak kira sama ada anda memakannya atau menggunakannya, minyak ini memberi anda faedah jika anda menggunakannya dengan betul. Sekiranya kita bercakap mengenai bagaimana minyak zaitun untuk kulit maka kita harus tahu dengan membaca artikel ini bahawa betapa bermanfaatnya minyak ini untuk kulit, minyak zaitun terkenal sebagai rahsia di sebalik kulit cantik Cleopatra. Selain memberikan kulit yang sihat, ia juga membantu memerangi masalah kulit yang berbeza.

artikel berkaitan

Cara Menghilangkan Tag Kulit Besar

Berapakah kos untuk menghilangkan tanda kulit

Pengisi Dermal Botox VS: Apakah Perbezaan dan Penggunaannya!

Cara Menghilangkan Kulit Bertekstur

Minyak kelor